Lokalsamfundets udviklingsplan blev præsenteret af Røjlehalvøens Lokaludvalg, og der blev debatteret lokalområdets bosætning, trafik, stier og planlagte solcelleanlæg i en livlig dialog mellem borgere, byråd og forvaltningen.

Præsentationerne fra mødet kan ses på lokaludvalgets hjemmeside: Røjlehalvøen – midt i naturen.

 

Spørgsmål og svar

Spørgelysten på borgermødet var stor, og spørgsmålene bevares i nedenstående.

1. Har Middelfart Kommune planer om stier fra Aulby/Vejlby og Røjle til skolen i Strib – og hvornår skal de i givet fald laves?

Kommunen har modtaget ønsker om stier fra Aulby, Vejlby og Røjle til Strib, der medtages i kommunens kommende stiplan. Byrådet behandler oplæg til stiplan på et temamøde den 2. september. Lokaludvalgene bliver inddraget inden forslaget sendes i offentlig høring i oktober. Vi forventer en endelig stiplan vedtaget omkring marts måned 2025. Der er afsat årlige midler til nye stier i budgettet.

2. Der er to broer der krydser banestien – en i Vejlby og en på Strib Landevej. De er ikke skiltet med samme vægtbegrænsning. Den i Vejlby er ifølge det oplyste skiltet med en højere last. Derfor vælger de tunge køretøjer ruten gennem Aulby/Vejlby i stedet for Strib Landevej. Er der i praksis forskel på bæreevnen, og kunne Middelfart Kommune sørge for, at de fleste vælger Strib Landevej?

I 1978 har Fyns Amt lavet en bæreevneundersøgelse af broen på Strib Landevej. Denne vurdering er stadig gældende. Konklusionen på undersøgelsen var, at broen kan bære et vogntog på 44 t med maximalt 16 t bogietryk. Broen er derfor skiltet med disse vægtbegrænsninger. Broen på Vejlbyvej er ikke skiltet. Det betyder, at broen har en højere bæreevne end broen på Strib Landevej.
Middelfart Kommune kan ikke umiddelbart sørge for, at den enkelte trafikant vælger Strib Landevej fremfor broen i Vejlby, da begge ruter er offentlig vej.

3. Broen i Vejlby er i meget dårlig stand. Skal den repareres?

Trafik- og Vejafdelingen i Middelfart Kommune har bestilt Cowi til at lave generaleftersyn af alle kommunens broer. En generaleftersyn er en visuel eftersyn af broens tilstand, hvor man ser på forskellige forhold som fx brobelægning, autoværn, rækværk, fugtisolering. Vejreglerne siger, det bør laves hvert 6. år. Resultatet foreligger Middelfart Kommune primo juli 2024, hvorefter Middelfart Kommune prioriterer behov for reparationer. Det sidste eftersyn blev lavet i 2017 og gav ikke anledning til større reparationer.

4. Hvad er planerne med Vejlby Losseplads?

Planerne for den fremtidige anvendelse af arealerne ved Vejlby Losseplads forventes afklaret i 2024. I overvejelserne indgår eksempelvis sikring af forlængelse af banestien fra Vejlby mod Nørre Aaby, mulighederne for at bruge dele af arealet til skovrejsning kombineret med opsætning af solceller, etablering af et aktivitetsområde osv. Når vi er længere i kortlægning af mulighederne bliver lokaludvalget involveret. Indtil nu er kompostering af haveaffald fra kommunens borgere ophørt, andre affaldsrelaterede aktiviteter er begrænset og der bliver kørt jord på de arealer, der har været udlagt til deponi, så de bliver tilpasset den terrænplan, der er for området.

5. Hvordan er linjeføring og tidsplan for Lillebæltsstien fra Strib mod øst?

Forslag til Lillebæltsstiens forløb fra Strib til kommunegrænsen mod øst er ved at blive udarbejdet og forventes klart til efteråret. I løbet af sidste kvartal af 2024 skal forslaget behandles politisk. I 1. kvartal 2025 indleder Middelfart Kommune en dialog med lokaludvalgene og de berørte lodsejere, ligesom lokaludvalgene inddrages inden et forslag sendes i offentlig høring.

6. Hvordan er planen for omfartsvejen, og hvornår bliver der truffet beslutninger i sagen?

Etablering af omfartsvejen er ikke endeligt besluttet. Når fjernvarmearbejdet i Strib er afsluttet i 2025 bliver der gennemført trafikmålinger i Strib, Røjle, Vejlby og Aulby området. Målinger skal bidrage til en analyse af den faktiske trafik i området, løsningsmuligheder og økonomien i disse. I 2027 er der afsat en million kroner til forundersøgelse og projektering. Herefter bliver der politisk taget beslutning om, hvilken løsning der er den bedste set i forhold til behov, udfordringer og økonomi.

7. En borger påpeger, at der fra Strib og Vejlby er en del borgere, som kører til Odense hver dag – er det noget som kan indgå i kommunens trafiktælling i 2025?

Middelfart Kommune skal have fastlagt tællestederne og aftalt tællingsperioder i løbet af efteråret 2024 i samarbejde med COWI m.v. Planen er, at COWI laver trafikundersøgelser i Røjle, Vejlby, Aulby Stribområdet. Ift. Stribområdet er foreløbigt Strandvejen, Strib Landevej og Abelonelundvej inkluderet i vurderingen.

8. Kommer der skovrejsning på Røjlehalvøen?

Middelfart Kommune arbejder ikke aktivt med større skovrejsninger indenfor Røjle Lokaludvalgs område, bortset fra at undersøge mulighederne for træplantning på deponiet, der er ved at blive afsluttet på Bogensevej 89. Derudover har kommunen sidste år godkendt en skovrejsning på ca. 4 hektar ved Vejlby Kirke.
I forbindelse med etablering af en eventuel solcellepark i området stiller kommunen krav om, at mindst 25% af projektområdet reserveres til natur. Dele af dette kan blive til skov eller anden beplantning.
Kommunen ønsker at prioritere alt ledigt landbrugsjord i området Aulby Møllemade til erstatningsjord for det over 100 hektar store vådområdeprojektet, som pt. er kommunens største finansierede naturprojekt.

9. Der er en forskel i fartgrænsen ved broen i Vejlby og ved broer andre steder i lokalområdet – kan kommunen nedsætte fartgrænsen til 40 km/h?

Middelfart Kommune vil foretage en konkret vurdering af hastighedsbegrænsningen i Vejlby. En eventuel beslutning om hastighedsbegrænsning skal træffes sammen med politiet, som godkender ændring af hastighedsgrænser. Baggrunden for at hastighedsgrænsen i Røjle er sat ned til 40 km/t er stiplanen. Ifm. projektet udført i 2016 blev hastigheden nedsat.

10. En borger frembragte et ønske om at belyse Røjlestien – hvad er kommunens holdning til det?

Generelt er Middelfart Kommune tilbageholdende med at belyse stier i det åbne land, da det er lysforurening og til gene for dyrelivet/biodiversiteten. Der er derfor ikke planer om at belyse Røjlestien.