2. Gebyrstørrelse
2.1 Timebaseret gebyr:
800 kr./time
2.2 Eksempler på byggesager, hvor der opkræves gebyr.
(Listen angiver de typiske sagstyper, men er ikke udtømmende og der henvises til bygningsreglementet for en nærmere afgrænsning af, hvad der omfattet af krav om byggetilladelse)
- Garager/Carporte, udhuse/drivhuse. Overdækkede terrasser, mv., inkl. Tilbygninger til disse, med et samlet areal over 50 m2
(Bemærk: Småbygninger med samlet areal mindre end 50 m2 som ikke overholder byggeretten iht. BR18 kræver også en byggetilladelse og en helhedsvurdering) og vil blive pålagt gebyr
- Én- og tofamiliehuse, dobbelthuse, række-, klynge og kædehuse. Tilbygninger til disse, herunder udestuer, tagetager, mv.,
- Etageboligbebyggelse, erhvervs- og industribebyggelse. mv. Om- og tilbygninger af/til disse.
- Vindmøller, antennesystemer til radiokommunikation (master og mobilantenner), solenergi-anlæg. Tankanlæg, siloer, mv. Skilte, pyloner, legepladser, mv. Om- og tilbygninger af/til disse.
- Ændret anvendelse af bebyggelse
- Dispensationer mv. i henhold til byggeloven.
- Lovliggørelsessager
- Visse konstruktioner som ikke er bygninger, herunder legepladser og motionsredskaber og hegnsmure i skel over 1,8 meter m.v.
- Midlertidige byggetilladelser, herunder midlertidige indendørsarrangementer
3. Retsgrundlag
Bekendtgørelse af byggeloven, LBK nr. 1178 af 23/09/2016
BEK nr. 1399 af 12/12/2019, bekendtgørelse af bygningsreglement 2018 (BR18).
Byggelovens §28 stk. 1
Bygningsreglement BR18, kap. 1. § 39
4. Instruks i opgørelse af sagsbehandlingstid, samt tidspunkt for betaling af gebyr
Den enkelte kommune har pligt til at udarbejde en instruks, som beskriver, hvordan gebyrordningen håndteres.
Instruksen skal indeholde kommunens retningslinjer for opkrævning og kontering af gebyrer samt retningslinjer for opgørelse af udgifter forbundet med gebyrordningen.
Med baggrund i gebyrreglerne i byggelovgivningen og bygningsreglement BR18, beskrives i dette kapitel hvilke sagsbehandlingstrin, der indgår i gebyrberegningen og medgået tid.
Herudover gennemgås, hvad der ikke indgår i opgørelsen af medgået tid og dermed opgørelsen af det endelige gebyr i en sag.
4.1 Områder der indgår i beregningen af gebyr for byggesagsbehandlingen
4.2 Sagsmodtagelse og sagsbehandling
- Forhåndsdialog (såfremt dialogen har en relation til en efterfølgende ansøgning om byggetilladelse)
- Besvarelse af spørgsmål per telefon, mail og ved personligt fremmøde om konkrete byggesager
- Dialogmøder og anden mødeaktivitet
- Sagsmodtagelse og -oprettelse
- Screening og eventuelt mangelbreve/kvitteringsbreve
- Modtagelse og journalisering af resterende materiale
- Sagsbehandling, byggelov
- Påse overensstemmelse med anden lovgivning, eksempelvis en planmæssig vurdering af det ansøgte (ikke sagsbehandling under anden lovgivning)
- Partshøringer (forvaltningslov) i forbindelse med eventuelle dispensationer fra eller helhedsvurderinger efter byggelovgivningen. Eksempelvis foretages der ofte partshøring af naboer når der indlægges et niveauplan
- Løbende møder og korrespondance med ansøger, rådgiver med flere
- Indhente udtalelser fra eksempelvis vej- og miljømyndighed
- Indhente udtalelse fra beredskabsmyndighed samt Brandvæsenets forebyggende afdeling (gennemgang af brandstrategi med videre)
- Behandle eventuelle svar og indsigelser fra partshøring foretaget efter forvaltningsloven
- Politisk forelæggelse rettet mod sagens behandling
- Meddelelse af afgørelse, herunder byggetilladelse, dispensation(er), afslag, påbud eller forbud
1. gebyr faktureres
4.3 Opfølgende sagsbehandling og afslutning af sagen
- Opfølgning på vilkår i byggetilladelse
- Modtagelse og journalisering af henholdsvis påbegyndelse og færdigmelding
- Midlertidig ibrugtagningstilladelse
- Færdigsyn og andre tilsyn
- Opfølgning og rykkerskrivelser
- Endelig lovlig ibrugtagning/færdigmelding
- Indberetning/endelig ajourføring af BBR (arealer, samt datoer for ansøgning, byggetilladelse, og høringsperioder samt oplysninger om byggeskadeforsikring)
- (Politi og retssager)
- Afslutning af byggesagen
2. gebyr faktureres
Ud over byggelov og bygningsreglement, skal kommunen som bygningsmyndighed endvidere påse forholdet til anden lovgivning i forbindelse med byggesagsbehandlingen. I BR18, Vejledning om byggesagsbehandling efter BR18, er der nærmere defineret hvilke lovgivningskomplekser, som skal påses i forbindelse med byggesagsbehandlingen, herunder bl.a. naturbeskyttelsesloven, museumsloven, fredninger, landzonetilladelser mv.
Herudover betyder det såkaldte officialprincip, at kommunen altid skal påse al lovgivning, der er relevant for det individuelle byggearbejde. Sagsbehandlingen er således ikke begrænset til at sikre overensstemmelse med anden lovgivning udelukkende efter vejledningen i BR18.
Tidsforbruget i forbindelse med lovliggørelsessager medregnes efter samme principper som ved en ”almindelig” byggesag, idet der kan opkræves gebyr for perioden fra kommunen har påbegyndt lovliggørelsessagen og indtil byggeriet er lovliggjort og kommunen kan afslutte lovliggørelsessagen. Der skelnes ikke mellem fysisk og retlig lovliggørelse.
Sagsbehandlingsskridtene og gebyrer i sådanne sager svarer til dem beskrevet som ovennævnte.
4.4 Afslag på ansøgninger
Kommunen kan altid medregne alle sagsbehandlingsskridt i byggesagen fra start til slut i gebyret, som har en naturlig tilknytning til byggesagsbehandlingen i sager, der munder ud med hjemmel i byggelovgivningen.
Middelfart kommune har dog besluttet at der ikke opkræves gebyr i sager hvor der meddeles afslag.
I lovliggørelsessager hvor der eksempelvis meddeles afslag på retslig lovliggørelse, er ikke fritaget for gebyr, idet sagens endelige afgørelse ikke er et afslag, men vil være et krav om fysisk lovliggørelse.
4.5 Annullering af sag
Kommunen kan altid medregne alle sagsbehandlingsskridt i byggesagen fra start til slut i gebyret, som har en naturlig tilknytning til byggesagsbehandlingen i sager, der munder ud med hjemmel i byggelovgivningen. Dvs. i tilfælde af, at ansøger i løbet af processen selv trækker sin ansøgning tilbage, og sagen derfor annulleres, kan der opkræves gebyr for den tid, der er medgået fra byggesagens start, til den annulleres.
Ligeledes kan der opkræves gebyrer i sager der annulleres af kommunen, som følge af mangelbreve ikke besvares.
Sagsbehandlingsskridtene og gebyrer i sådanne sager svarer til dem beskrevet som ovennævnte, indtil sagen ønskes annulleret.
Gebyr faktureres, når sagen afsluttes.
5 Områder, som ikke må indgå i opgørelsen af medgået tid til byggesagsbehandling
5.1 Generel vejledning
I henhold til forvaltningslovens § 7, stk. 1, har kommunen en generel vejledningsforpligtelse. Det kan eksempelvis være vejledning om, hvornår man skal søge byggetilladelse eller oplysning om, hvor i bygningsreglementet, der kan findes bestemmelser om eksempelvis energiforbrug. Den byggesags-behandling, som der kan opkræves gebyr for, vil derfor være i sager, hvor kommunen ikke blot iagttager sin forvaltningsretlige vejledningspligt, men foretager vurderinger, afholder møder mm, der tager udgangspunkt i et konkret byggeprojekt
5.2 Sagsbehandling i henhold til andre lovgivninger
I henhold til gebyrvejledningen kan selve sagsbehandlingen af bestemmelser fastsat i medfør af anden lovgivning, herunder eksempelvis naboorientering/partshøring ved dispensationer fra lokalplanen, ikke medregnes ved opgørelsen af medgået tid. Dette ses ikke som værende en del byggesagsbehandlingen efter byggeloven, men i stedet en del af kommunens forpligtelser i forbindelse med anden lovgivning.
Da lovteksten alene siger behandling af ansøgninger efter byggeloven, betyder det at vurderingen af om der kræves dispensationer fra f.eks. lokalplan, kan medregnes til byggesagsbehandlingstiden. Derimod kan selve gennemførelse af dispensationsproceduren ikke medregnes til byggesagsbehandlingstiden, da afgørelser i disse sager træffes med hjemmel i anden lovgivning.
6 Områder, som Middelfart Kommune har valgt, ikke skal indgå i opgørelsen af medgået tid til byggesagsbehandling
6.1 Sagsbehandling i forbindelse med nabo- og andre klager
Dog undtaget sagsbehandling af eventuelle indsigelser i forbindelse med en partshøring.
Til opgørelsen af byggesagsgebyret kan kommunen i et vist omfang medregne tid i forbindelse med naboklager. Dette vedrører klagesagsbehandling i forbindelse med klager til henholdsvis Byggeklageenheden og Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Når kommunalbestyrelsen har afsluttet en byggesag, er kommunens pligter og opgaver i forbindelse med den konkrete byggesag som udgangspunkt ophørt, og tidsregistreringen ophører dermed også.
Det betyder, at klagesagsbehandling kun må medregnes, hvis forløbet tidsmæssigt finder sted, inden byggesagen er afsluttet med endelig, lovlig ibrugtagning af bebyggelsen. Klages der efter byggesagens afslutningstidspunkt, kan tidsforbruget altså ikke medregnes.
Derfor kan det opleves som ”tilfældigt” for den enkelte ansøger, om tidsforbruget til behandling af klagesager, kan medregnes, idet det afhænger af, om byggesagen er afsluttet eller ej.
Begrundelsen for at fritage klager, mv. fra gebyr, er et demokratisk hensyn, idet gebyret i sådanne sager – helt eller delvist uforskyldt – kan give meget stor forskel på gebyret i de enkelte sager, hvis bygherre skal betale for medgået tid til sagsbehandling af vedvarende klager.
7. Generelle bestemmelser vedr. tidsregistreringen
- Tid registreres efter medgået tid (nedrundet til nærmeste kvarter), på den enkelte sag og efter principperne som beskrevet i denne instruks.
- Faktura udspecificeres i forhold til den medgåede tid, i det enkelte sagsbehandlingsskridt.
Eksempel:
(Sagsbehandlingsskridt og bemærkninger er sagsafhængige og derfor er nedenstående eksempel ikke udtømmende. Ligesom opstilling, form og indhold af specificeringen kan ændre sig over tid)
Byggesagsgebyrer
Timetaksten udgør kr. 800,-
Gebyrer opkræves på følgende sagstyper:
- Forhåndsdialog om en konkret byggesag
- Ansøgning om byggetilladelse
- Eftersagsbehandling i forbindelse med afslutning af en byggesag
- Nedrivningssager
- Lovliggørelsessager
Sags. nr. |
Sagstype |
|
1. simple konstruktioner |
|
2. Enfamiliehuse og sommerhuse |
|
3. Industri avls begrænset |
|
4. Faste konstruktioner |
|
5. Erhverv kompleks |
|
6. Lovliggørelse |
|
7. Nedrivning |
Sagsbehandler:
Timer i alt: 1,00
Beløb til fakturering: 800 kr.
Dato |
Timer |
Bemærkninger |
|
|
Forhåndsdialog (sagsbehandling før ansøgning) |
|
0,5 |
Administrativt (opretning, kvittering, tildeling, BBR mv.) |
|
|
Granskning/screening af sag |
|
|
Indhente yderligere materiale |
|
|
Helhedsvurdering |
|
|
Høring og indsigelser |
|
|
Sagsbehandling (vurdering af sagen iht. byggeloven og lokalplan) |
|
|
Afgørelse (tilladelse, samling af tegninger, BBR, geokodning, fremsendelse) |
|
0,25 |
Faktura (OneNote, oprettelse, fremsendelse, opfølgning) |
|
0,25 |
Ibrugtagningstilladelse/afslutning af sag (BBR, geokodning, BOM mm.) |
7. Økonomisk baggrund for gebyrstørrelserne
Det er op til den enkelte kommune at fastsætte timeprisen for byggesagsbehandlingen efter byggeloven.
Det er desuden et væsentligt princip, at gebyrindtægterne ikke må overstige de omkostninger, kommunen har i forbindelse med behandling af byggesagerne. Dvs. at gebyrindtægterne for hver af kategorierne for byggesager maksimalt må modsvare kommunens udgifter ved behandlingen af denne type sager. Derfor skal kommunerne kunne dokumentere, hvilke udgifter og indtægter der er på byggesagsområdet.
Til fastsættelse af kommunens udgifter til byggesagsbehandlingen indgår følgende forhold:
- Direkte omkostninger (herunder lønudgifter til byggesagsbehandlerne, udgifter til driftsmidler og øvrige personaleudgifter).
- Indirekte omkostninger (herunder byggesagsteamets andel af bygningsudgifter og teamets andel af fælles ledelse og administrative udgifter).
- Omkostninger specifikt relateret til byggesagsområdet (herunder fagsystemer).
Kommunen skal foretage en årlig efterkalkulation af de fastsatte gebyrer. Kalkulationen skal redegøre for, at de opkrævede gebyrer ikke overstiger kommunens faktiske omkostninger for sagsbehandling af de enkelte typer af byggerier (kategorier for byggesager).
Der er tale om et takstfinansieret område, hvor kommunen ikke selv er herre over antallet af gebyrbelagte sager.
Derfor er der normalt også en stor usikkerhed, når der skal budgetteres gebyrer på byggesagsbehandling, da disse er helt afhængige af konjunkturerne i samfundet. Dvs. arten og omfanget af byggesager er styret af den private byggesektor.
I nogle af sagerne vil en tilladelse først blive givet efter et årsskifte, hvorfor gebyr først vil blive registreret i det efterfølgende år.
Derfor tilstræbes der en balance over en 4-årig periode således, at gebyrstørrelserne ikke skal springe alt for voldsomt fra år til år og således, at der fås en jævn gebyrpolitik, som afspejler den reelle udgift og ikke er afhængig af den store variation i de årlige indtægter. Hjemlen til at beregne gebyrer-ne på denne måde fremgår af ”Vejledning om omkostningsfordelinger” fra Økonomistyrelsen (nu Moderniseringsstyrelsen) af 13. juni 2005.
For at få en entydig oversigt over udgifter og indtægter vedr. byggesagsgebyrer, er der i kommunens økonomisystem oprettet selvstændige kontonumre til at kontere kategorierne for indtægter for byggesagsgebyrer samt lønudgifter til byggesagsbehandlere.
Vedtagelse
Kommunens instruks er vedtaget d. ???
Takstbladet trådte i kraft den 1. oktober 2023.