Bilag 1 - Skolestruktur
Folkeskoler
|
Klassetrin
|
Skolekode
|
Spec. klasse
|
Modt. klasse
|
SFO
|
Tidlig -SFO
|
Anna Trolles Skole |
0. - 9. klasse |
429001 |
Nej |
Nej |
Ja |
Ja |
Båring Børneunivers |
0. - 6. klasse |
451001 |
Nej |
Nej |
Ja |
Ja |
Ejby Skole |
0. - 9. klasse |
429002 |
Nej |
Nej |
Ja |
Ja |
Fjelsted Harndrup Børneunivers |
0. - 6. klasse |
429003 |
Nej |
Nej |
Ja |
Ja |
Gelsted Børneunivers |
0. - 6. klasse |
429004 |
Nej |
Nej |
Ja |
Ja |
Hyllehøjskolen |
0. - 9. klasse |
445002 |
Nej |
Nej |
Ja |
Ja |
Lillebæltskolen |
0. - 9. klasse |
445008 |
Nej |
Nej |
Ja |
Ja |
Nørre Aaby Skole |
0. - 9. klasse |
451002 |
Nej |
Nej |
Ja |
Ja |
Strib Skole |
0. - 9. klasse |
445003 |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Vestre Skole |
0. - 9. klasse |
445004 |
Nej |
Nej |
Ja |
Ja |
Østre Skole |
0. - 9. klasse |
445005 |
Ja |
Nej |
Ja |
Ja |
Skrillingeskolen |
Specialtilbud 0. - 10. klasse |
445901 |
Nej |
Nej |
SFO til alle kl.trin |
Nej |
Ungdomsskole og 10. klasse |
7- - 10. klasse |
445210 |
Ja |
Ja |
Nej |
Nej |
Skolevalg
Der er frit skolevalg inden for nedenstående rammer.
Det maksimale elevtal ved klassedannelse til 0. klasse er 28 elever pr. klasse. 2 af disse pladser er reserveret til elever med ubetinget ret til optagelse på distriktsskolen.
Hvis der før skolestart er en formodning om specialtilbud, er det distriktsskolen, som træffer den endelige afgørelse om elevens skoleplacering.
For 1. til 10. årgang fastlægges klassetildelingen til det kommende skoleår ud fra oplysninger om elever på den enkelte skole pr. 1. marts.
Det maksimale elevtal ved klassetildelingen for 0. til 9. klasse er 28 elever pr. klasse. 2 af disse pladser er reserveret til elever med ubetinget ret til optagelse på distriktsskolen. Det frie skolevalg kan således ikke tilbydes, hvis der er 26 elever eller flere i en klasse.
For kapacitetsmæssigt at kunne rumme alle distriktselever i Lillebæltskolens distrikt reserveres der særligt på Lillebæltskolen 4 pladser til distriktselever med ubetinget ret til optagelse på distriktsskolen. Det frie skolevalg kan således ikke tilbydes, hvis der er 24 elever eller flere i en klasse.
Hvis en klasse på 1. til 8. klassetrin har mere end 28 elever ved klassetildelingen, dannes der 2 klasser i det kommende skoleår.
Klassedannelsen til 10. klasse sker som udgangspunkt efter de samme bestemmelser, som for de øvrige klassedannelser. 2 pladser er reserveret til kommunens egne elever med ubetinget ret til optagelse.
Elevtal opgøres en gang årligt pr. 5. september og indgår i grundlaget for tildeling af skolernes budget det næste budgetår.
Frit skolevalg
Skoledistriktets elever har altid ret til at blive optaget i distriktsskolen. Hvis der er flere ansøgere, fra andre skoledistrikter, end der er ledige pladser, optages efter følgende prioriterede kriterier:
1. Kommunens egne børn går forud for børn fra andre kommuner.
2. Søskende til elever på skolen går forud for andre.
3. Nærmere boende børn går forud for fjernere boende børn.
4. Lodtrækning, hvis ovenstående kriterier ikke giver en afgørelse.
Dansk som andetsprog
Middelfart Kommune har basisskoler, der kan varetage DSA-basisundervisning efter gældende lovgivning. DSA står for Dansk som andets sprog. Forvaltningen visiterer og støtter op om basisundervisningen på basisskolerne og sikrer den gode sammenhæng til DSA-supplerende undervisning.
Alle skoler i Middelfart Kommune varetager DSA-supplerende undervisning efter gældende lovgivning.
Specialtilbud i Middelfart Kommune
Det er den enkelte skoleleder der tager stilling til, om eleven undervises bedst i skolen eventuelt med støtte her eller i et specialtilbud. Inden skolelederen træffer en endelig beslutning, skal skolelederen rådføre sig med det kommunale Rådgivnings- og visitationsudvalg. Visitering besluttes endeligt af skolelederen, når det drejer sig om visitering til Specialklasse, Heldagsklasse, Karlsvogn eller Ungdomsskole. Ved visitering til Skrillingeskolen og andre tilbud træffes den endelige beslutning af PPR-lederen efter rådgivning fra Rådgivnings- og visitationsudvalget.
Skolen afholder 60 % af udgiften til et eventuelt kommunalt specialtilbud. Det foretages re-visitering mindst en gang årligt.
C-sporet
Middelfart Kommune har specialklasserækkerne, C-sporet, 0. – 9. klasse tilknyttet Østre Skole. Målgruppen er elever med lettere generelle indlæringsvanskeligheder. Elevtallet er betinget af elevsammensætningen i klasserne. Øen er et tilknyttet SFO-tilbud til børn i C-sporet.
Heldagsklasserne
Middelfart Kommune har heldagsklasser 0. – 9. klasse tilknyttet Østre skole. Målgruppen er elever med sociale og/eller følelsesmæssige udfordringer. Elevtallet er betinget af elevsammensætningen i klasserne.
Karlsvognen
Karlsvognen er beliggende på Strib Skole. Målgruppen er elever 0. – 9. klasse med gennemgribende udviklingsforstyrrelser. Elevtallet er betinget af elevsammensætningen i klasserne.
Ungdomsskolen
For elever, 7. – 9. klasse, der har svært ved at indgå i folkeskolernes almindelige undervisning, er der etableret dagundervisning i Ungdomsskolens regi. Elevtal og gruppestørrelser sammensættes ud fra elevernes behov.
Skrillingeskolen
Skrillingeskolen er en folkeskole i Middelfart Kommune for elever med særlige behov. Gældende for alle elever er, at de har vidtgående generelle indlæringsvanskeligheder. Derudover kan eleverne have andre komplekse udfordringer.
Elever til Skrillingeskolen tilbydes plads via visitationsudvalgets indstilling.
Der kan efter nærmere aftaler, tilbydes pladser på Skrillingeskolen for andre kommuner.
Skolen er takstreguleret, i henhold til 4 forskellige takster, der hver refererer til forskellige kriterier, hvilket betyder, at Byrådet fastsætter en økonomisk tildelingsramme pr. elev.
Skrillingeskolen tilbyder både et skole-, fritids- og aflastningstilbud.
Fridage og lukkedage planlægges på skolen og godkendes af skolebestyrelsen.
Visitation til specialtilbud
Hvis skolelederen vurderer, at eleven har behov for specialpædagogisk bistand, ud over de i specialundervisningsbekendtgørelsens 9 klokketimer, deltager skolelederen i et visitationsmøde.
Hvis der er så væsentlige pædagogiske udfordringer, at kommunens specialtilbud ikke vurderes at kunne håndtere disse, kan der ske visitering til Skrillingeskolen eller tilbud beliggende i en anden kommune.
Tidlig-SFO
Børn i kommende 0. klasser starter som udgangspunkt i Tidlig-SFO fra 1. marts, det år de starter i skole. Der er mulighed for at blive i børnehaven.
Tidlig-SFO tilbydes ikke børn, der er visiteret til Skrillingeskolen og Heldagsklasserne ved Østre Skole
Åbningstiden er gennemsnitligt 50 timer pr. uge.
SFO
SFO tilbydes elever fra 0. – 3. klasse.
Elever efter 3. klasse kan visiteres til SFO af pædagogiske årsager.
Åbningstider i SFO
Åbningstiderne kan planlægges individuelt under hensyntagen til lokale ønsker, blot der ikke sker en udvidelse eller en indskrænkning af den samlede åbningstid
Ferielukning og lukkedage for Tidlig-SFO og SFO
SFO holder ferielukket den 24.12- 31.12 (begge dage inkl.).
Der ferielukkes i uge 29 og 30. Derudover er der hvert år 5 ferielukkedage, som altid er fredag efter Kr. Himmelfartsdag, Grundlovsdag, når den falder på hverdage, samt mandag, tirsdag og onsdag inden Påske. Ferielukkedagene fremgår af kommunens hjemmeside.
I ferielukkedagene vil én eller flere SFO’er være åbne, afhængigt af behovet for pasning. Dog ikke Grundlovsdag og den 24.12. Det fremgår af kommunens hjemmeside, hvilke SFO’er der tilbyder pasning og i hvilke perioder.
Ved evt. pasningsbehov, i ovennævnte perioder, vil der være mulighed for pasning i en af de åbne institutioner. Det er personalet, der tilhører de åbne institutioner, der arbejder i ferierne. De lukkede institutioner sender ikke personale med.
Pasningsmoduler
Der tilbydes morgenmodul (kun på skoledage) og heldagsmodul.
Bilag 2 - Undervisningens ordning
Indskrivning
Indskrivning til 0. klasse foregår centralt. Samtidig indskrives der til Tidlig SFO og SFO.
Ressourcetildeling til skolerne
Skoleafdelingens budget er en del af den kommunale budgettildeling.
Den største del af skoleområdets budget afhænger af den forventede demografi og er altså afhængigt af, hvor mange børn i alderen 6-16 år, der har bopæl i kommunen. De variable udgifter i skolernes decentrale ramme opreguleres i takt med de ændringer, der sker i den primære målgruppe for undervisningsydelser, dvs. antallet af 6-16 årige. De faste udgifter, som løn til viceskoleleder og skolesekretær, pris- og lønfremskrives.
Når den generelle demografiregulering er foretaget som ovenfor, skal budgettet internt omplaceres mellem konti indenfor den samlede ramme. Denne omplacering skal følge den udvikling der sker i forbruget, hvis der sker en forskydning af elever mellem forskellige skoletilbud, herunder forskydninger mellem den centrale og decentrale ramme. Eksempelvis hvis der sker en forskydning i fordelingen af elever mellem alm. folkeskole og fri- og efterskoler, så skal budgettet følge med borgerne rundt.
Den del af skoleområdets budget, der skal finansiere skolernes drift, fordeles efter en ressourcetildelingsmodel.
Ressourcetildeling i undervisningen består af følgende dele:
Grundtildeling
Budget til skolesekretær og ledelsestildeling (viceskoleleder/koordinator).
Udgiften til skolelederløn afholdes centralt.
Klassebestemte omkostninger
Tager udgangspunkt i antal af undervisningstimer og timer til understøttende undervisning på hvert klassetrin, på baggrund af hvilken, der udregnes en gennemsnitlig tildeling til hver klasse på tværs af 0. – 10. klasse. Der tildeles herudover til vikarudgifter.
Øvrige løntildelinger
Der gives en elevtalsafhængig tildeling til differentieret undervisning og pædagogisk læringscenter. Budgettet til differentieret undervisning er residualt bestemt. Det vil sige, at rammen til differentieret undervisning fastsættes når alle øvrige budgetelementer er fordelt.
Budgettet til differentieret undervisning skal dække individelle støtteindsatser omkring eleverne, klasserne og andre prioriterede indsatser og opgaver på skolen.
Ændringerne vedrørende den nye ferielov (som betyder sparede udgifter til feriekortafregning) indgår som et fradrag under øvrige løntildelinger.
Formålsbestemte tildelinger
Formålsbestemte tildelinger omfatter bl.a. tildelinger til 2-sprogsopgaver, teaterkontaktlærer, FTR-lærer, naturvejleder, modtageklassefunktion og fælles opgavevaretagelse.
De formålsbestemte opgaver og tildelinger kan tilpasses i forhold til ændrede behov i hvert budgetår.
Budget til segregering / specialundervisning
Specialundervisningsbudgettet anvendes til køb af specialpladser i de tilbud, der er omfattede af intern takstafregning.
Budgettildelingen er fastlagt med baggrund i objektive socioøkonomiske baggrundsdata med afsæt i en analyse fra VIVE.
Det er distriktsskolelederen, der har visitationskompetencen, når en elev segregeres til et internt afregnet takstfinansieret tilbud. Og det er ligeledes distriktsskolen, der afregner den fastsatte takst for tilbuddet.
Skolerne betaler den fulde afregningspris på elever, der visiteres til de internt takstfinansierede tilbud.
Takstafregningen til specialtilbuddet ophører når eleven hjemtages til eget regi. Forvaltningen kan efter samråd med skolerne fastsætte nærmere varslingsbestemmelser.
Budgettildeling
Skolerne tildeles et fast budget for et finansår ad gangen på baggrund af de faktiske elevindskrivninger pr. 5. september i kalenderåret forud for budgetåret. Dvs. der foretages ikke elevtalsbestemt efterregulering i løbet af budgetåret.
Der afsættes dog en pulje til regulering for 5/12-delsvirkningen af klassedannelsen i selve budgetåret. Puljen kan komme til anvendelse i situationer, hvor vedtagelse af den nye klassedannelse i marts/april i budgetåret udløser en ekstra 0. klasse efter sommerferien.
Ressourcetildeling SFO
Tildelingsmodel for Tidlig-SFO:
Budget til Tidlig-SFO består af løn til normeringspersonale, vikarer, uddannelse, materiale og aktivitetsudgifter.
Tildelingsmodel for alm. SFO:
Budget til almindelig SFO består af løn til ledelse, løn til normeringspersonale, vikarer, uddannelse, materiale og aktivitetsudgifter.
Svømning
Svømmeundervisning indgår i faget idræt og gives på 4. eller 5. klassetrin. Svømmeundervisningen gives i, hvad der svarer til 1 lektion pr. hold i et skoleår. Tilrettelægges som en dobbeltlektion per hold i et halvt skoleår.
Svømmehallen stiller med 1 livredder pr. hold. Ved elevtal over 15, skal skolen selv stille med en uddannet livredder pr. påbegyndt 15. elev
Ferieplan for elever
Ferieplanen udarbejdes på grundlag af Undervisningsministeriets vejledende ferieplan. I ferieplanen indgår 1 uges vinterferie i uge 7 og en uges efterårsferie i uge 42.
Bilag 3 - Skoledistrikter
Nørre Aaby Skole er distriktsskole for elever på 7. – 9. klassetrin fra Båring Børneunivers’ distrikt.
Anne Trolles Skole er distriktsskole for elever på 7. - 9. klassetrin fra Fjelsted Harndrup Børneunivers distrikt.
Ejby Skole er distriktsskole for elever på 7. – 9. Klassetrin fra Gelsted Børneunivers’ distrikt.
Skoledistriktet for 10. klasse dækker hele Middelfart Kommune.
Det fremgår af Middelfart Kommunes hjemmeside, hvilke veje, der tilhører de forskellige skoledistrikter.