Folkeskolen

Her kan du finde alt det, du har brug for at vide, hvis du har et barn i folkeskolen eller netop er flyttet hertil.

Vores skoler

Middelfart Kommune har 11 folkeskoler fordelt i hele kommunen. Skolerne er alle lokalt forankrede i hvert deres lokalsamfund med hver deres skolebestyrelse. Skolerne spænder i størrelser over børneuniverser til byskoler.

Barnet hører på baggrund af bopælsadressen til en bestemt skole - det er den, vi kalder distriktsskolen. Et barn har altid krav på at få en plads på distriktsskolen.

Oversigt over skoledistrikter kan ses på kortinfo.

Ønsker du at se, hvilket skoledistrikt en bestemt adresse hører til, kan der søges under kikkerten med teksten "adresser søgning" i menulinjen.

 

Der er frit skolevalg

Forældre kan derfor også få deres barn optaget på en anden skole end distriktsskolen, hvis der er plads. Hvis det ikke er muligt at opfylde alle ønsker, optages efter følgende kriterier:

  • Kommunens egne børn frem for børn fra andre kommuner
  • Børn med søskende på skolen
  • Børn som bor nærmest skolen
  • Lodtrækning, hvis ovenstående kriterier ikke giver en afgørelse

Skoleåret 2024-2025

De nævnte dage er inklusive.
  • Sommerferie: Lørdag den 29.06.24 – søndag den 11.08.24
  • Efterårsferie: Lørdag den 12.10.24 – søndag den 20.10.24
  • Juleferie: Lørdag den 21.12.24 – søndag den 05.01.25
  • Vinterferie: Lørdag den 08.02.25 – søndag den 16.02.25
  • Påskeferie: Lørdag den 12.04.25 – mandag den 21.04.25
  • Kr. Himmelfartsdag: Torsdag den 29.05.25 – søndag den 01.06.25
  • Grundlovsdag: Torsdag den 05.06.25
  • Pinseferie: Lørdag den 07.06.25 – mandag den 09.06.25
  • Sommerferie: Lørdag den 28.06.25 - søndag den 10.08.25

 

Skoleåret 2025-2026

De nævnte dage er inklusive.
  • Sommerferie: Lørdag den 28.06.25 - søndag den 10.08.25
  • Efterårsferie: Lørdag den 11.10.25 – søndag den 19.10.25
  • Juleferie: Lørdag den 20.12.25 – søndag den 04.01.26
  • Vinterferie: Lørdag den 07.02.26 – søndag den 15.02.26
  • Påskeferie: Lørdag den 28.03.26 – mandag den 06.04.26
  • Kr. Himmelfartsdag: Torsdag den 14.05.26 – søndag den 17.05.26
  • Pinseferie: Lørdag den 23.05.26 – mandag den 25.05.26
  • Grundlovsdag: Fredag den 05.06.26
  • Sommerferie: Lørdag den 27.06.26 -

 

Skoleåret 2026-2027

De nævnte dage er inklusive.

  • Sommerferie: Lørdag den 27.06.26 - søndag den 09.08.26
  • Efterårsferie: Lørdag den 10.10.26 – søndag den 18.10.26
  • Juleferie: Lørdag den 19.12.26 – mandag den 04.01.27
  • Vinterferie: Lørdag den 13.02.27 – søndag den 21.02.27
  • Påskeferie: Lørdag den 20.03.27 – mandag den 29.03.27
  • Kr. Himmelfartsdag: Torsdag den 06.05.27 – søndag den 09.05.27
  • Pinseferie: Lørdag den 15.05.27 – mandag den 17.05.27
  • Sommerferie: Lørdag den 26.06.27 -

SFO og Tidlig-SFO

I Middelfart Kommune er der Tidlig-SFO og SFO ved alle distriktsskoler.

Elevbefordring

Folkeskoleelever har mulighed for at få tildelt befordring mellem deres folkeregisteradresse og skole.

Juniormesterlære

Juniormesterlære er et tilbud til elever i 8. og 9. klasse, som ønsker en mere praktisk afslutning på folkeskolen. Juniormesterlære giver mulighed for at kombinere den almindelige skolegang med et praktikforløb i en virksomhed i 1 til 2 dage om ugen.

Fakta om juniormesterlære

  • Særligt tilrettelagt forløb for 8. og 9. klasses elever.
  • Eleven er tilknyttet sin nuværende klasse på skolen.
  • 1 til 2 dage om ugen er eleverne i praktikforløb på en virksomhed eller erhvervsuddannelse.
  • Der undervises i færre fag i de dage, hvor eleverne er på skolen.
  • Der skal minimum undervises i dansk og matematik.
  • Alle elever i både almen- og specialklasser kan vælge tilbuddet med samtykke fra forældre.

Se mere om juniormesterlære i video på uddannelsesguiden.dk

Fag og praktik

Alle elever, som vælger juniormesterlære, kommer til at følge sin nuværende klasse på skolen. På skolen vil du blive undervist i dansk og matematik. Hvilke fag du har udover dansk og matematik afhænger af din klasses skema og/eller individuelle aftaler med skolelederen.
Du skal selv finde en virksomhed, hvor du kan komme i praktik. Hvis du ikke kan finde en praktikplads, så er det muligt at være med i praktiske forløb på en erhvervsskole. Spørg på din skole, hvilke muligheder der er.
På praktikpladsen kommer du til at arbejde med rigtige opgaver og lærer gennem praksis og på en anden måde en i klasselokalet.
Samlet set har du lige så meget undervisning som andre i 8. og 9. klasse – men mere af den foregår uden for klasselokalet.

Afgangseksamen

Når du afslutter folkeskolen ved at gå i juniormesterlære, får du folkeskolens afgangsbevis med juniormesterlære. Folkeskolens afgangseksamen bestås ved:

  • Deltagelse i juniormesterlæreordningen
  • En eksamen i dansk og matematik (mundtlig dansk, skriftlig dansk, skriftlig matematik) med et karaktergennemsnit på minimum 2 i dansk og matematik
  • En afsluttende evalueringssamtale om juniormesterlæreforløbet
  • Har du andre fag i skolen, kan du også vælge at gå til prøve i dem. Det er frivilligt.

Videre uddannelse med juniormesterlære

Juniormesterlære giver adgang til erhvervsuddannelsernes grundforløb 1 (ved minimum 2 i dansk og matematik). Juniormesterlære giver ikke adgang til en gymnasial uddannelse, eksempelvis EUX, STX, HTX, HHX. Disse ungdomsuddannelser vil kræve en optagelsessamtale og/eller optagelsesprøve. Spørg gerne på din skole om dine videre muligheder.

Tilmelding

Hvis du gerne vil i juniormesterlære, skal du kontakte skolelederen på din skole, så du kan få en samtale med skolens uddannelsesvejleder.
Sammen med uddannelsesvejlederen kan du tale om dine ønsker for din skolegang og uddannelse efter folkeskolen, så I kan blive helt sikre på at juniormesterlære matcher dine ønsker for fremtiden.
Hvis du vælger juniormesterlære skal du indgå en praktikaftale med virksomheden, som skal udfyldes af dig, dine forældre og virksomheden.

Praktikaftale (PDF) - aftalen er på vej!

Framelding af juniormesterlære

Hvis du ikke længere ønsker at gå i juniormesterlære, har du mulighed for at vende tilbage til et almindeligt skoleforløb i din klasse. Det kan være nødvendigt at tage et år om, hvis det er for tæt på afgangseksamen. Det vil altid afhænge af en konkret individuel og faglig vurdering. Du skal kontakte skolen, hvis du ønsker at stoppe din juniormesterlære.

Virksomhed: Få en elev i juniormesterlære

Gør en forskel for en ung elev – og vær samtidig med til at styrke fremtidens arbejdskraft.
Med juniormesterlære kan I tage imod en elev fra 8. eller 9. klasse og give vedkommende praktisk erfaring med arbejdslivet – samtidig med, at I får mulighed for at introducere jeres branche og arbejdsplads.
Juniormesterlære giver unge mulighed for at kombinere skolegang med praktisk læring i en virksomhed. Eleven er tilknyttet virksomheden 1-2 dage om ugen – de øvrige dage går eleven i skole.
Ordningen giver eleven mulighed for at tage en afgangseksamen, som giver adgang til en erhvervsuddannelse.

Hvad får din virksomhed ud af det?

Som virksomhed får I:

  • Mulighed for at præge og udvikle fremtidens faglærte arbejdskraft
  • Et førstehåndsindtryk af en potentiel fremtidig lærling
  • En chance for at vise, hvad jeres fag og branche har at byde på
  • Mulighed for at løfte jeres samfundsansvar og styrke lokale relationer

Jeres rolle som praktiksted

Virksomheder, der deltager i juniormesterlære, har ansvar for at skabe et trygt og lærerigt miljø. Det betyder bl.a.:

  • At arbejdet passer til elevens alder og fysiske formåen
  • At alle opgaver lever op til gældende arbejdsmiljøregler

Sådan kommer I i gang

Har du og din virksomhed lyst til at tage imod en elev i juniormesterlære, så kontakt erhvervsplaymaker Tina Junge på Tina.Junge@middelfart.dk eller tlf. 2129 3956.

Hvordan kommer jeg frem til mit praktiksted?

Du skal selv kunne komme frem og tilbage til dit praktiksted. Skolelederen kan dog afvise at godkende din praktikaftale, hvis transportudgifterne er for store.

Er jeg dækket af forsikring i min praktik?

Du er dækket af statens erstatningsordning. Virksomheden skal efterleve arbejdsmiljøregler for elever i praktik.

Styrelsesvedtægt

Her kan du læse Styrelsesvedtægt for folkeskolerne i Middelfart Kommune med bilag. 

Forord

Styrelsesvedtægt for folkeskolerne i Middelfart Kommune er vedtaget af Byrådet efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne, jf. Bekendtgørelse af lov om folkeskolen § 41.
 

Kapitel 1

Skolebestyrelsen
 
Sammensætning og valg
 
§ 1.
Stk. 1. a) Lillebæltskolen, Nørre Aaby Skole, Strib Skole, Ejby Skole, Vestre Skole og Østre Skole består skolebestyrelsen af 7 forældrerepræsentanter, 2 medarbejderrepræsentanter og 2 elevrepræsentanter, der alle har stemmeret.
 
b) På Skrillingeskolen og Anna Trolles Skole består skolebestyrelsen af 5 forældrerepræsentanter, 2 medarbejderrepræsentanter og 2 elevrepræsentanter, der alle har stemmeret.
 
c) På Hyllehøjskolen består den fælles bestyrelse af 5 forældrerepræsentanter fra skolen, 4 forældrerepræsentanter fra dagtilbuddet, 2 medarbejder fra skolen, 2 medarbejder fra dagtilbuddet og 2 elevrepræsentanter, der alle har stemmeret. 
 
d) På Båring Børneunivers, Gelsted Børneunivers og Fjelsted Harndrup Børneunivers består skolebestyrelsen af 4 forældrerepræsentanter fra skolen, 3 forældrerepræsentanter fra dagtilbuddet, 1 medarbejder fra skolen, 1 medarbejder fra dagtilbuddet, 1 medarbejder fra SFO og 2 elevrepræsentanter, der alle har stemmeret.
 
e) I Ungdomsskolen og 10. klasse består bestyrelsen af 2 medlemmer valgt af byrådet (formand og næstformand), 2 repræsentanter fra arbejdsmarkedets parter, 2 medarbejderrepræsentanter, 1 repræsentant fra Ungdomsrådet og uden stemmeret sidder: 2 repræsentanter fra Fælleselevrådet, Ungdomsskolelederen, 1 ledelsesrepræsentant for ungdomsskolen og 1 repræsentant fra Skole-ledergruppen. For Ungdomsskolen og 10. klasse fremgår regler for bestyrelsens valg i bilaget ”Styrelsesvedtægt for Ungdomsskolebestyrelsen”.
 
Stk.2. Forskudte valg.
Som udgangspunkt er valgperioden for forældrerepræsentanter 2 år. Den enkelte skole kan selv beslutte om muligheden for 2 årigt valg anvendes, eller der bliver lavet valg hvert 3. eller 4. år. 
 
Den enkelte skolebestyrelse kan indstille, at der ønskes forskudt valg.
 
Når valgperioden er 2 år, betyder forskudt valg, at der er valg hvert år til skolebestyrelsen. Alle pladser besættes for en periode på 2 år. 
 
Når valgperioden er 3 år, betyder forskudt valg, at der er valg hvert 1,5 år til skolebestyrelsen. Alle pladser besættes for en periode på 3 år. 
 
Er valgperioden 4 år, betyder forskudt valg, at der er valg hvert 2. år til skolebestyrelsen. Alle pladser besættes for en periode på 4 år. 
 
Ved skoler med 7 forældrerepræsentanter sidder 4 repræsentanter i den ene periode – og 3 sidder i den anden periode.
 
Ved skoler med 5 forældrerepræsentanter sidder 3 repræsentanter i den ene periode – og 2 repræsentanter sidder i den anden periode.
 
Når der første gang afholdes forskudt valg, afkortes valgperioden for indehaverne af de pladser, som skal besættes, afhængig af valgperioden til 1 år, 1½ år eller 2 år.
 
Hvis der ikke længere skal være forskudte valg, afkortes valgperioden for indehaverne af de pladser, der er besat ved det sidste forskudte valg, afhængig af valgperioden til 1 år, 1½ år eller 2 år.
 
Regler for valg til skolebestyrelserne er fastsat i bilaget ”Regler for afholdelse af skolebestyrelsesvalg i Middelfart Kommune”. 
 
Stk. 3. Hvis skolen omfatter en specialklasserække skal antallet af forældrerepræsentanter være 7 og forældrerepræsentationen for specialklasserne skal udgøre mindst 1 (og 1 stedfortræder).
 
Stk. 4. Den enkelte skolebestyrelse kan supplere egen bestyrelse med op til 2 eksterne, relevante repræsentanter fra det lokale erhvervsliv, lokale ungdomsuddannelsesinstitutioner eller lokale foreninger. De eksterne repræsentanter har stemmeret. Deres funktionsperiode er et år.
 
Stk.5. Skolens leder og dennes stedfortræder varetager skolebestyrelsens sekretærfunktioner og deltager i skolebestyrelsens møder uden stemmeret.
 
Stk. 6. Elevrepræsentanterne må ikke deltage i afstemning af eller overvære den del af drøftelserne, der angår sager vedrørende enkelte elever eller medarbejde-re.
 

Kapitel 2

Dialogmøder
 
§ 2.
 
Stk. 1. Skoleudvalget afholder minimum 2 dialogmøder årligt med skolebestyrelser og skoleledere. Det er skoleudvalget der er vært ved møderne, og som indkalder og udfærdiger dagsorden til møderne.
 
Stk. 2. Mødernes formål er at drøfte aktuelle temaer omkring det lokale skolevæsens fælles vilkår og udvikling. Forslag til budget drøftes på et af dialogmøderne for skolebestyrelser og skolelederne.
 
Stk. 3. Skolebestyrelserne udarbejder principper for skolernes praksis, med afsæt i de indsatser/indsatsområder som Skoleudvalget beslutter. 
 
Stk. 4 Skoleudvalget afholder årlige dialogmøder i det lokale ”Sammen om skolen” partnerskab. Partnerskabet er sammensat så alle folkeskoler er repræsenteret, og består af  repræsentanter fra skole-/fællesbestyrelser, skoleledere, Skolelederforeningen, DLF og BUPL. Formand og næstformand for Skoleudvalget, forvaltningsdirektør og skolechef. Fælleselevrådets stemme repræsenteres i 'Sammen om skolen' når indholdet på mødet er relevant for eleverne.  
 
Mødernes formål er dialoger og samarbejde om aktuelle temaer omkring, at skabe den bedst mulige skole for alle elever. 

Kapitel 3

Ikrafttrædelses- og ændringsbestemmelser 
 
§ 3.
 
Stk. 1. Denne vedtægt er godkendt af Byrådet den 2. juni 2025 og træder i kraft herefter.
 
Stk. 2. Ændringer af styrelsesvedtægten og bilaget om skolestruktur og skolernes omfang kan kun finde sted efter indhentet udtalelse fra de berørte skolers skolebestyrelser.
 
På Skoleudvalgets vegne
 
Jens Backer Mogensen Birgit Munk
Formand for Skoleudvalget Skolechef 
 
 

 

Bilag 1 - Skolestruktur

Folkeskoler

Klassetrin

Skolekode

Spec.
klasse

Modt.
klasse

SFO

Tidlig
-SFO

Anna Trolles Skole 0. - 9. klasse 429001 Nej Nej Ja Ja
Båring Børneunivers 0. - 6. klasse 451001 Nej Nej Ja Ja
Ejby Skole 0. - 9. klasse 429002 Nej Nej Ja Ja
Fjelsted Harndrup Børneunivers 0. - 6. klasse 429003 Nej Nej Ja Ja
Gelsted Børneunivers 0. - 6. klasse 429004 Nej Nej Ja Ja
Hyllehøjskolen 0. - 9. klasse 445002 Nej Nej Ja Ja
Lillebæltskolen 0. - 9. klasse 445008 Nej Nej Ja Ja
Nørre Aaby Skole 0. - 9. klasse 451002 Nej Nej Ja Ja
Strib Skole 0. - 9. klasse 445003 Ja Nej Ja Ja
Vestre Skole 0. - 9. klasse 445004 Nej Nej Ja Ja
Østre Skole 0. - 9. klasse 445005 Ja Nej Ja Ja
Skrillingeskolen Specialtilbud 0. - 10. klasse 445901 Nej Nej SFO til
alle kl.trin
Nej
Ungdomsskole og 10. klasse 7. - 10. klasse 445210 Ja Ja Nej Nej

Skolevalg

Der er frit skolevalg inden for nedenstående rammer.

Det maksimale elevtal ved klassedannelse til 0. klasse er 26 elever pr. klasse. 2 af disse pladser er reserveret til elever med ubetinget ret til optagelse på distriktsskolen. Det frie skolevalg kan således ikke tilbydes, hvis der er 24 eller flere i en klasse.

Hvis der før skolestart er en formodning om specialtilbud, er det distriktsskolen, som træffer den endelige afgørelse om elevens skoleplacering.

For 1. til 10. årgang fastlægges klassetildelingen til det kommende skoleår ud fra oplysninger om elever på den enkelte skole pr. 1. marts.

Det maksimale elevtal ved klassetildelingen er som hovedregel 28 elever pr. klasse. Hvis en klasse har mere end 28 elever ved klassetildelingen, dannes der 2 klasser i det kommende skoleår. Ved klassetildelingen er 2 pladser reserveret til elever med ubetinget ret til optagelse på distriktsskolen. Det frie skolevalg kan således ikke tilbydes, hvis der er 26 elever eller flere i en klasse.

For indskolingen gælder særregler, så det maksimale elevtal ved klassetildelingen til:

  • 1. klasse er 26 elever pr. klasse i skoleåret 2025/2026. Hvis en klasse på 0. klassetrin har mere end 26 elever ved klassetildelingen, dannes der 2 klasser i det kommende skoleår. Det frie skolevalg kan ikke tilbydes, hvis der er 24 elever eller flere i en klasse.
  • 1. og 2. klasse er 26 elever pr. klasse fra skoleåret 2026/2027. Hvis en klasse på 0. til 1. klassetrin har mere end 26 elever ved klassetildelingen, dannes der 2 klasser i det kommende skoleår. Det frie skolevalg kan ikke tilbydes, hvis der er 24 elever eller flere i en klasse.

Klassedannelsen til 10. klasse sker som udgangspunkt efter de samme bestemmelser, som for de øvrige klassedannelser. 2 pladser er reserveret til kommunens egne elever med ubetinget ret til optagelse.
Elevtal opgøres en gang årligt pr. 5. september og indgår i grundlaget for tildeling af skolernes budget det næste budgetår.

Frit skolevalg

Skoledistriktets elever har altid ret til at blive optaget i distriktsskolen.

Hvis der er flere ansøgere, fra andre skoledistrikter, end der er ledige pladser, optages efter følgende prioriterede kriterier:

1. Kommunens egne børn går forud for børn fra andre kommuner. 2. Søskende til elever på skolen går forud for andre.
3. Nærmere boende børn går forud for fjernere boende børn.
4. Lodtrækning, hvis ovenstående kriterier ikke giver en afgørelse.

Dansk som andetsprog (DSA)

Middelfart Kommune har basisskoler, der kan varetage DSA-basisundervisning efter gældende lovgivning. DSA står for Dansk som andetsprog. Forvaltningen visiterer og støtter op om basisundervisningen på basisskolerne og sikrer den gode sammenhæng til DSA-supplerende undervisning.

Alle skoler i Middelfart Kommune varetager DSA-supplerende undervisning efter gældende lovgivning.

Specialtilbud i Middelfart Kommune

Det er den enkelte skoleleder, der tager stilling til, om eleven undervises bedst i skolen eventuelt med støtte her eller i et specialtilbud. Inden skolelederen træffer en endelig beslutning, skal skolelederen rådføre sig med det kommunale visitationsudvalg. Visitering besluttes endeligt af skolelederen, når det drejer sig om visitering til Specialklasse, Heldagsklasse, Karlsvogn eller Ungdomsskole. Ved visitering til Skrillingeskolen og andre tilbud træffes den endelige beslutning af PPR-lederen efter rådgivning fra visitationsudvalget.
Der foretages re-visitering mindst en gang årligt.

C-sporet
Middelfart Kommune har specialklasserækkerne, C-sporet, 0. – 9. klasse tilknyttet Østre Skole. Målgruppen er elever med lettere generelle indlæringsvanskeligheder. Elevtallet er betinget af elevsammensætningen i klasserne. Øen er et tilknyttet SFO-tilbud til børn i C-sporet.

Heldagsklasserne
Middelfart Kommune har heldagsklasser 0. – 9. klasse tilknyttet Østre skole. Målgruppen er elever med sociale og/eller følelsesmæssige udfordringer. Elevtallet er betinget af elevsammensætningen i klasserne.

Karlsvognen
Karlsvognen er beliggende på Strib Skole. Målgruppen er elever 0. – 9. klasse med gennemgribende udviklingsforstyrrelser. Elevtallet er betinget af elevsammensætningen i klasserne.

Ungdomsskolen
For elever, 7. – 9. klasse, der har svært ved at indgå i folkeskolernes almindelige undervisning, er der etableret dagundervisning i Ungdomsskolens regi. Elevtal og gruppestørrelser sammensættes ud fra elevernes behov.

Skrillingeskolen
Skrillingeskolen er en folkeskole i Middelfart Kommune for elever med særlige behov. Gældende for alle elever er, at de har vidtgående generelle indlæringsvanskeligheder. Derudover kan eleverne have andre komplekse udfordringer.

Elever til Skrillingeskolen tilbydes plads via visitationsudvalgets indstilling.

Der kan efter nærmere aftaler, tilbydes pladser på Skrillingeskolen for andre kommuner.

Skolen er takstreguleret, i henhold til 4 forskellige takster, der hver refererer til forskellige kriterier, hvilket betyder, at Byrådet fastsætter en økonomisk tildelingsramme pr. elev.

Skrillingeskolen tilbyder både et skole-, fritids- og aflastningstilbud.
Fridage og lukkedage planlægges på skolen og godkendes af skolebestyrelsen.

Visitation til specialtilbud
Hvis skolelederen vurderer, at eleven har behov for specialpædagogisk bistand, ud over de i specialundervisningsbekendtgørelsens 9 klokketimer, deltager skolelederen i et visitationsmøde.

Hvis der er så væsentlige pædagogiske udfordringer, at kommunens specialtilbud ikke vurderes at kunne håndtere disse, kan der ske visitering til Skrillingeskolen eller tilbud beliggende i en anden kommune.

Tidlig-SFO

Børn i kommende 0. klasser starter som udgangspunkt i Tidlig-SFO fra 1. marts, det år de starter i skole. Der er mulighed for at blive i børnehaven.

Tidlig-SFO tilbydes ikke børn, der er visiteret til Skrillingeskolen, Karlsvognen og Heldagsklasserne ved Østre Skole.

Åbningstiden er gennemsnitligt 50 timer pr. uge.

SFO

SFO tilbydes elever fra 0. – 3. klasse.

Elever efter 3. klasse kan visiteres til SFO af pædagogiske årsager.

Åbningstider i SFO

Middelfart Kommune tildeler budget til SFO med baggrund i den åbningstid, der fremgår af ressourcetildelingsmodellen på SFO-området. Åbningstiden fastlægges hvert år i forbindelse med budgetlægningen.

SFO’erne skal holde åbent i minimum den normerede åbningstid, dvs. den åbningstid, der fremgår af takstberegningen og således ligger til grund for beregningen af forældrebetalingen.

Åbningstiden kan indenfor rammerne af minimumskravet planlægges individuelt under hensyntagen til lokale ønsker.

I de situationer, hvor skolerne vælger at afkorte skoledagene, jf. §16b i folkeskoleloven, har skolerne mulighed for at anvende timebankmidlerne til at øge åbningstiden i SFO’en.

Ferielukning og lukkedage for Tidlig-SFO og SFO

SFO holder ferielukket den 24.12- 31.12 (begge dage inkl.).
Der ferielukkes i uge 29 og 30. Derudover er der hvert år 5 ferielukkedage, som altid er fredag efter Kr. Himmelfartsdag, Grundlovsdag, når den falder på hverdage, samt mandag, tirsdag og onsdag inden Påske. Ferielukkedagene fremgår af kommunens hjemmeside.

I ferielukkedagene vil én eller flere SFO’er være åbne, afhængigt af behovet for pasning. Dog ikke Grundlovsdag og den 24.12. Det fremgår af kommunens hjemmeside, hvilke SFO’er der tilbyder pasning og i hvilke perioder.

Ved evt. pasningsbehov, i ovennævnte perioder, vil der være mulighed for pasning i en af de åbne institutioner.

Pasningsmoduler

Der tilbydes morgenmodul (kun på skoledage) og heldagsmodul.

 

Bilag 2: Undervisningens ordning

Indskrivning

Indskrivning til 0. klasse foregår centralt. Samtidig indskrives der til Tidlig SFO og SFO.

Ressourcetildeling til skolerne

Skoleafdelingens budget er en del af den kommunale budgettildeling.

Den største del af skoleområdets budget afhænger af den forventede demografi og er altså afhængigt af, hvor mange børn i alderen 6-16 år, der har bopæl i kommunen. De variable udgifter i skolernes decentrale ramme opreguleres i takt med de ændringer, der sker i den primære målgruppe for undervisningsydelser, dvs. antallet af 6-16 årige. De faste udgifter, som løn til viceskoleleder og skolesekretær, pris- og lønfremskrives.

Når den generelle demografiregulering er foretaget som ovenfor, skal budgettet internt omplaceres mellem konti indenfor den samlede ramme. Denne omplacering skal følge den udvikling der sker i forbruget, hvis der sker en forskydning af elever mellem forskellige skoletilbud, herunder forskydninger mellem den centrale og decentrale ramme. Eksempelvis hvis der sker en forskydning i fordelingen af elever mellem alm. folkeskole og fri- og efterskoler, så skal budgettet følge med borgerne rundt.

Den del af skoleområdets budget, der skal finansiere skolernes drift, fordeles efter en ressourcetildelingsmodel.

Ressourcetildeling i undervisningen består af følgende dele:

Grundtildeling
Budget til skolesekretær og ledelsestildeling (viceskoleleder/koordinator).
Udgiften til skolelederløn afholdes centralt.

Klassebestemte omkostninger
Tager udgangspunkt i antal af undervisningstimer og timer til understøttende undervisning på hvert klassetrin, på baggrund af hvilken, der udregnes en gennemsnitlig tildeling til hver klasse på tværs af 0. – 10. klasse. Der tildeles herudover til vikarudgifter.

Øvrige løntildelinger
Der gives en elevtalsafhængig tildeling til differentieret undervisning og pædagogisk læringscenter. Budgettet til differentieret undervisning er residualt bestemt. Det vil sige, at rammen til differentieret undervisning fastsættes når alle øvrige budgetelementer er fordelt.
Budgettet til differentieret undervisning skal dække individuelle støtteindsatser omkring eleverne, klasserne og andre prioriterede indsatser og opgaver på skolen.

Ændringerne vedrørende den nye ferielov (som betyder sparede udgifter til feriekortafregning) indgår som et fradrag under øvrige løntildelinger.

Formålsbestemte tildelinger
Formålsbestemte tildelinger omfatter bl.a. tildelinger til 2-sprogsopgaver, teaterkontaktlærer, FTR-lærer, naturvejleder, modtageklassefunktion og fælles opgavevaretagelse.
De formålsbestemte opgaver og tildelinger kan tilpasses i forhold til ændrede behov i hvert budgetår.

Budget til segregering / specialundervisning
Specialundervisningsbudgettet anvendes til køb af specialpladser i de tilbud, der er omfattede af intern takstafregning.

Budgettildelingen er fastlagt med baggrund i objektive socioøkonomiske baggrundsdata med afsæt i en analyse fra VIVE.

Det er distriktsskolelederen, der har visitationskompetencen, når en elev segregeres til et internt afregnet takstfinansieret tilbud. Og det er ligeledes distriktsskolen, der afregner den fastsatte takst for tilbuddet.

Skolerne betaler den fulde afregningspris på elever, der visiteres til de internt takstfinansierede tilbud.

Takstafregningen til specialtilbuddet ophører når eleven hjemtages til eget regi. Forvaltningen kan efter samråd med skolerne fastsætte nærmere varslingsbestemmelser.

Budgettildeling

Skolerne tildeles et fast budget for et finansår ad gangen på baggrund af de faktiske elevindskrivninger pr. 5. september i kalenderåret forud for budgetåret. Dvs. der foretages ikke elevtalsbestemt efterregulering i løbet af budgetåret.

Der afsættes dog en pulje til regulering for 5/12-delsvirkningen af klassedannelsen i selve budgetåret. Puljen kan komme til anvendelse i situationer, hvor vedtagelse af den nye klassedannelse i marts/april i budgetåret udløser en ekstra 0. klasse efter sommerferien.

Ressourcetildeling SFO Tildelingsmodel for Tidlig-SFO:
Budget til Tidlig-SFO består af løn til normeringspersonale, vikarer, uddannelse, materiale og aktivitetsudgifter.

Tildelingsmodel for alm. SFO:
Budget til almindelig SFO består af løn til ledelse, løn til normeringspersonale, vikarer, uddannelse, materiale og aktivitetsudgifter.

Svømning
Svømmeundervisning indgår i faget idræt og gives på 4. eller 5. klassetrin. Svømmeundervisningen gives i, hvad der svarer til 1 lektion pr. hold i et skoleår. Tilrettelægges som en dobbeltlektion per hold i et halvt skoleår.

Svømmehallen stiller med 1 livredder pr. hold. Ved elevtal over 15, skal skolen selv stille med en uddannet livredder pr. påbegyndt 15. elev

Ferieplan for elever

Ferieplanen udarbejdes på grundlag af Undervisningsministeriets vejledende ferieplan. I ferieplanen indgår 1 uges vinterferie i uge 7 og en uges efterårsferie i uge 42.

 

Bilag 3: Skoledistrikter

Nørre Aaby Skole er distriktsskole for elever på 7. – 9. klassetrin fra Båring Børneunivers’ distrikt.

Anne Trolles Skole er distriktsskole for elever på 7. – 9. klassetrin fra Fjelsted Harndrup Børneunivers’ distrikt.

Ejby Skole er distriktsskole for elever på 7. – 9. Klassetrin fra Gelsted Børneunivers’ distrikt.

Skoledistriktet for 10. klasse dækker hele Middelfart Kommune.

Det fremgår af Middelfart Kommunes hjemmeside hvilke veje, der tilhører de forskellige skoledistrikter.

 

Sammensætning og valg

§ 1. Bestyrelsens sammensætning


Stk. 1 Bestyrelsesmedlemmer med stemmeret:
2 medlemmer valgt af Byrådet.
2 repræsentanter vælges fra organisationer eller sammenslutninger med særlig interesse for ungdomsskoleområdet, herunder arbejdsmarkedets parter.
3 elevrepræsentanter
3 medarbejderrepræsentanter
1 repræsentant for forældre 10. klasse
Der vælges stedfortrædere for samtlige medlemmer.

Stk. 2. Tilforordnede uden stemmeret:
1 Folkeskoleleder
1 Ungdomsskoleleder
1 Musikskoleleder

§ 2. Repræsentanterne for Byrådet og deres stedfortrædere vælges af og blandt Byrådets medlemmer og følger den kommunale valgperiode.
Bestyrelsens formand og næstformand udpeges i forbindelse med Byrådets konstitueringsaftale.

Stk. 2. Repræsentanterne for organisationerne eller sammenslutninger og deres stedfortrædere vælges af Byrådet efter forslag fra de stedlige organisationer. Valg følger den kommunale valgperiode.

Stk. 3. Elevrepræsentanterne og deres stedfortrædere vælges 1 af og blandt folkeskolernes fælleselevråd, 1 af og blandt 10’erens elever, 1af og blandt Ungdomsrådet. Valget foregår hvert år således at elevrepræsentanterne kan tiltræde pr. 1. august. Valget er gældende for en periode på ét år. Elevrepræsentanterne må ikke deltage i behandling af sager vedrørende enkeltpersoner.

Stk. 4. Af medarbejderrepræsentanter vælges 3. 2 medarbejdere vælges fra Ungdomsskolen og 1 medarbejder fra 10. klasse. Repræsentationen vælges af og blandt MED-lokaludvalget i henhold til Middelfart Kommunes MED-aftale. Ophører en medarbejder med at arbejde på afdelingen, indtræder stedfortræderen.

Stk. 5. Valg af forældrerepræsentant for 10. klasse foregår ved at forældre indbydes til en valghandling. Valgbare og stemmeberettigede er forældre til elever i 10. klasse. Valgperioden er 1 år. Valget foregår hvert år med tiltrædelse pr. 1. august.

 

Bestyrelsens mødevirksomhed og forretningsorden

§ 3. Bestyrelsen udøver sin virksomhed gennem møder. Møderne afholdes for lukkede døre.
Stk. 2. Bestyrelsen kan indbyde andre til at deltage i møderne, når der behandles spørgsmål af særlig interesse for dem, eller når pågældende kan bidrage til belysning af en sag.

§ 4. Bestyrelsen afholder møde, så ofte som formanden eller 3 af medlemmerne ønsker det med angivelse af punkter til dagsordenen. Bestyrelsen afholder møde minimum 4 gange i løbet af et år.

§ 5. Hvis et medlem udtræder af bestyrelsen, indtræder stedfortræderen for resten af
valgperioden. Er der ved et medlems udtræden ingen stedfortræder, foretages
suppleringsvalg for resten af valgperioden.

§ 6. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.

Stk. 2. Alle beslutninger træffes ved stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens
stemme udslagsgivende.

§ 7. Der føres protokol over bestyrelsens beslutninger. I beslutningsprotokollen anføres for
hvert møde, hvilke personer, der har været til stede.

Stk. 2. Ethvert medlem kan forlange afvigende opfattelser tilført protokollen og medsendt
bestyrelsens udtalelser og beslutninger.

§ 8. Bestyrelsen for Ungdomsskolen og 10. klasse fastsætter selv sin forretningsorden.

 

Bestyrelsens beføjelser og opgaver

§ 9. Bestyrelsen for Ungdomsskolen og 10. klasse udøver sin virksomhed inden for hver
sin gældende lovgivning og de mål og rammer, der er fastsat af Byrådet.

§ 10. Bestyrelsen for Ungdomsskolen og 10. klasse træffer beslutning om anvendelse af
de tildelte økonomiske rammer. Beslutninger, der alene har betydning for hhv.
Ungdomsskolen og 10. klasse, træffes af de medlemmer af den fælles bestyrelse, der er
repræsentanter for hhv. Ungdomsskole og 10. klasse.

Stk. 2. Bestyrelsen for Ungdomsskolen og 10. klasse fastlægger indhold og omfang af
Ungdomsskole og 10. klasse på baggrund af den i § 10, stk. 1 angivne beløbsramme samt
de af Byrådet vedtagne planer for Ungdomsskolen og 10. klasse.

§ 11. Bestyrelsen for Ungdomsskolen og 10. klasse afgiver indstilling til Byrådet om
ansættelse og afskedigelse af ledere i Ungdomsskolen, samt fælles leder.

Stk. 2. Bestyrelsen for Ungdomsskolen og 10. klasse ansætter og afskediger øvrigt
personale efter gældende lovgivninger.

§ 12. Bestyrelsen kan afgive udtalelse og stille forslag til Byrådet om alle spørgsmål, der
vedrører Ungdomsskolen og 10. klasse. Bestyrelsen skal afgive udtalelse om alle
spørgsmål, som Byrådet forelægger den.

 

Ledelsesbeføjelser

§ 13. Den fælles leder af Ungdomsskolen og 10.klasse er sekretær for den fælles
bestyrelse og deltager i dennes møder uden stemmeret.

Stk. 2 Den fælles leder har den administrative og pædagogiske ledelse af Ungdomsskole
og 10. klasse.

Stk. 3 Den fælles leder kan overdrage sekretærfunktionen til andre i ledelsesteamet.

 

Ikrafttrædelse og ændringsbestemmelser

Denne vedtægt træder i kraft den 1/8 2018 og erstatter vedtægten for Musikskolen,
Ungdomsskolen og 10. klasse i Middelfart Kommune.

Stk. 2. Ændringer af styrelsesvedtægten kan kun finde sted efter indhentet udtalelse fra
den fælles bestyrelse.

Lovgrundlag:

Lov nr. 1640 af 26.12.2013 (Lov om ændring af folkeskoleloven og andre love)
Bekendtgørelse nr. 1074 af 14. 09. 2017 (skolebestyrelsesbekendtgørelsen)

Regler for valg til skolebestyrelserne fastsættes i et bilag til vedtægten for styrelsen af kommunens skolevæsen.

Reglerne skal bl.a. indeholde følgende:

1. Hvem har ansvaret for gennemførelsen af valget 2. Hvornår er valgtidspunktet
3. Afstemningsmetode – herunder muligheden for elektronisk afstemning 4. Mulighed for fredsvalg
5. Opgørelse af valget 6. Klager over valget
7. Skolebestyrelsens konstituering og tiltræden 8. Suppleringsvalg
9. Forskudte valg
10.Deltagere fra Børneuniverser 11.Ændringer i valgperioden 12.Hvordan foretages omvalg
13.Fast vederlag/diæter til skolebestyrelsens medlemmer 14.Erstatning ved dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste 15.Bekendtgørelse af valget
16.Tidsplan for afholdelse af valget

Ad 1

Det er skolens leder, der har ansvaret for, at valget gennemføres. Skolens leder sørger for at nedsætte en valgbestyrelse bestående af formanden for den afgående skolebestyrelse, et forældrevalgt medlem af den afgående bestyrelse og skolelederen selv. Skoleafdelingen bistår også ved afvikling af valget.

Ad 2

Den nye skolebestyrelse tiltræder den 1. august i det år, den er valgt, og valgperioden er som udgangspunkt 2 år. Den enkelte skole kan dog selv beslutte om muligheden for 2 årigt valg skal anvendes, eller der bliver lavet valg hvert 3. eller 4. år.

Valget til skolebestyrelsen skal være afholdt inden skolen går på sommerferie sidst i juni måned. Skolebestyrelsen har ligeledes konstitueret sig og resultatet af valget er bekendtgjort. Skolen fastsætter selv den endelige tidsplan for afholdelse af valget til skolebestyrelsen ud fra den vedtagne tidsramme for afholdelse af valget. Skolen bestemmer ligeledes selv, hvordan opstillingsmøderne bliver afholdt. Skoleafdelingen er behjælpelig med udfærdigelse af diverse standard materialer, såfremt skolen ønsker at anvende disse.

Ad 3

Afstemning til skolebestyrelserne foregår ved skriftlig afstemning.

Ved afstemning gælder følgende regler:

Er betingelserne for fredsvalg, ikke opfyldt, holdes der afstemning. Hjemmene orienteres om afstemningen, mindst 10 dage før fristen for aflevering af stemmer. Afstemningen sker ved, at hjemmene mindst 10 dage før fristen for aflevering får adgang til stemmemateriale, der kan sendes til eller afleveres på skolen eller undervisningstilbuddet.

Kommunalbestyrelsen bekendtgør på den sædvanligt benyttede måde (skolens intranet og kommunens hjemmeside) fristen for aflevering af stemmer på skolen eller undervisningstilbuddet Valgbestyrelsen sørger for, at der gives hjemmene skriftlig orientering om valget. Kandidaterne skal have mulighed for at beskrive deres holdninger og synspunkter vedrørende skolebestyrelsens arbejde i det materiale, valgbestyrelsen udsender til hjemmene. Valgbestyrelsen fastsætter tidsfristen for kandidaternes aflevering af beskrivelse af holdninger og synspunkter til skolebestyrelsens arbejde og kan fastsætte grænser for omfanget heraf.

Valgbestyrelsen kan på skolens eller undervisningstilbuddets hjemmeside offentliggøre det i nævnte materiale med kandidaternes beskrivelse af holdninger og synspunkter til skolebestyrelsens arbejde.

Ad 4

Der skal være mulighed for fredsvalg, fordi det giver en mere effektiv og lettere valghandling.

Senest 3 uger før en eventuel afstemning skal være afsluttet, kan der mellem kandidaterne aftales en opstillingsrækkefølge med henblik på fredsvalg, hvis:

1) Alle kandidater er enige i aftalen og skriftligt meddeler valgbestyrelsen dette.

2) Valgbestyrelsen kan godkende kandidatopstillingerne.

Valgbestyrelsen kan udsætte den nævnte frist, hvis den har fastsat en frist for afhjælpning af eventuelle mangler ved en opstilling.

Ved fredsvalg til skolebestyrelser med 5 forældrerepræsentanter betragtes de 5 øverste i opstillingsrækkefølgen som valgte, mens resten betragtes som stedfortrædere i den rækkefølge, hvori de er opstillet.

Ved fredsvalg til skolebestyrelser med 7 forældrerepræsentanter betragtes de 7 øverste i opstillingsrækkefølgen som valgte, mens resten betragtes som stedfortrædere i den rækkefølge, hvori de er opstillet. På skoler, hvor der skal udpeges en specialklasserepræsentant, skal det 7. mandat altid tilfalde den repræsentant for forældregruppen, der står øverst i opstillingsrækkefølgen, hvis rækkefølgen ikke giver mandat til en specialklasserepræsentant. Ikke valgte specialklasserepræsentanter betragtes tilsvarende som stedfortrædere for den valgte repræsentant for forældregruppen.

Ved fredsvalg til skolebestyrelser med forskudte valg betragtes de øverste i opstillingsrækkefølgen svarende til det antal pladser, der er på valg, som valgte, mens resten betragtes som stedfortrædere i den rækkefølge, hvori de er opstillet. På skoler, hvor der skal udpeges en specialklasserepræsentant, og det mandat er på valg, skal det sidste mandat altid tilfalde den repræsentant for forældregruppen, der står øverst i opstillingsrækkefølgen, hvis rækkefølgen ikke giver mandat til en specialklasserepræsentant. Ikke valgte specialklasserepræsentanter betragtes tilsvarende som stedfortrædere for den valgte repræsentant for forældregruppen.

Valgbestyrelsen underretter de valgte og stedfortræderne om valget. Resultatet meddeles til Kommunalbestyrelsen, der bekendtgør resultatet på den sædvanligt benyttede måde.

Ad 5

Det er valgbestyrelsen, der foretager stemmeoptælling af stemmerne straks efter valget.

Stemmeoptællingen foretages af valgbestyrelsen straks efter udløbet af fristen og under overværelse af eventuelle tilstedeværende vælgere.

Kandidaterne placeres i rækkefølge efter størrelse af deres stemmetal. I tilfælde af stemmelighed afgøres placeringen i rækkefølgen ved lodtrækning.

Ved skolebestyrelser med 5 forældrerepræsentanter betragtes de 5 øverste i rækkefølgen som valgte, mens resten betragtes som stedfortrædere i rækkefølge efter størrelse af deres stemmetal.

Ved skolebestyrelser med 7 forældrerepræsentanter betragtes de 7 øverste i stemmerækkefølgen som valgte, mens resten betragtes som stedfortrædere i rækkefølge efter størrelse af deres stemmetal. På skoler, hvor der skal udpeges en specialklasserepræsentant, skal det 7. mandat dog altid tilfalde den repræsentant for forældregruppen, der står øverst i rækkefølgen, hvis rækkefølgen ikke giver mandat til en specialklasserepræsentant. Ikke valgte specialklasserepræsentanter betragtes tilsvarende som stedfortrædere for den valgte repræsentant for forældregruppen.

Ved skolebestyrelser med forskudte valg betragtes de øverste i opstillingsrækkefølgen svarende til det antal pladser, der er på valg, som valgte, mens resten betragtes som stedfortrædere i den rækkefølge, hvori de er opstillet. På skoler, hvor der skal udpeges en specialklasserepræsentant, og det mandat er på valg, skal det sidste mandat altid tilfalde den repræsentant for forældregruppen, der står øverst i opstillingsrækkefølgen, hvis rækkefølgen ikke giver mandat til en specialklasserepræsentant. Ikke valgte specialklasserepræsentanter betragtes tilsvarende som stedfortrædere for den valgte repræsentant for forældregruppen.

Valgbestyrelsen underretter de valgte repræsentanter og stedfortrædere om valget. Afstemningens resultat meddeles til kommunalbestyrelsen, der bekendtgør resultatet efter de vedtagne regler.

Ad 6

Tvivlsspørgsmål vedrørende fremgangsmåden ved valget afgøres af kommunalbestyrelsen.

Klager over valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelser, herunder om afslag på optagelse på valglisten, skal indgives skriftligt inden 10 dage efter valgets endelige opgørelse til Kommunalbestyrelsen.

Ad 7

Skolens leder indkalder den nyvalgte skolebestyrelse til et konstituerende møde, hvor alle de stemmeberettigede medlemmer vælger formand blandt de forældrevalgte medlemmer. Skolelederen leder mødet. Skolebestyrelsen tiltræder pr. 1. august det år, de er valgt.

Ad 8

Hvis et medlem udtræder af skolebestyrelsen eller dør, indtræder en stedfortræder for resten af valgperioden. Er der ved ledighed ingen stedfortrædere for skolebestyrelsens forældrerepræsentanter, forsøger skolen at supplere bestyrelsen ved at finde medlemmer til bestyrelsen i de enkelte forældreråd. Hvis det ikke lykkes, holdes der snarest muligt suppleringsvalg efter de vedtagne regler med henblik på besættelse af den ledige plads i skolebestyrelse for resten af valgperioden, og eventuelt valg af yderligere stedfortrædere. Forvaltningen fastsætter dagen for afslutning af eventuel afstemning

Ad 9

Der er som udgangspunkt valg hvert 2. år, men den enkelte skole kan dog selv beslutte om muligheden for 2 årigt valg skal anvendes, eller der bliver lavet valg hvert 3. eller 4. år. Den enkelte skolebestyrelse kan indstille, at de ønsker forskudt valg.

Ad 10

Ved Børneuniverser, hvor der er en fælles ledelse af skolen og dagtilbuddet med skolens leder som ansvarlig leder for Børneuniverset, deltager dagtilbudsleder/SFO leder altid i skolebestyrelsens/fællesbestyrelsens møder uden stemmeret.

Ad 11

Hvis kommunalbestyrelsen træffer beslutning om fælles ledelse for flere folkeskoler og oprettelse af en fælles skolebestyrelse afholdes nyvalg. Kommunalbestyrelsen fastsætter dagen for afslutning af eventuel afstemning efter kapitel 7.

Hvis kommunalbestyrelsen godkender, at en folkeskole med eventuel skolefritidsordning og et kommunalt dagtilbud skal have fælles leder og fælles bestyrelse, afholdes nyvalg. Kommunalbestyrelsen fastsætter dagen for afslutning af eventuel afstemning.

En forældrerepræsentant kan udtræde af skolebestyrelsen, når forældrerepræsentanten har meddelt forvaltningen og skolebestyrelsen skriftligt om sin udtræden og har modtaget en bekræftelse på sin udtræden fra forvaltningen. Forvaltningen orienterer Skoleudvalget herom i internt notat.

Ad 12

Ved omvalg kan kun de personer, der havde valgret ved det almindelige valg, deltage. Forvaltningen fastsætter dagen for afslutning af eventuel afstemning. Omvalg holdes efter samme regler som nævnt i bilaget til styrelsesvedtægten for Middelfart Kommunes Skolevæsen.

Ad 13

Der udbetales hverken fast vederlag eller diæter for deltagelse i skolebestyrelsens møder.

Ad 14

Der udbetales ikke tabt arbejdsfortjeneste for at deltage i skolebestyrelsesarbejdet.

Ad 15

Når valget er færdigt, sættes sammensætningen af den nye skolebestyrelse på skolens intranet, og det sættes på kommunens hjemmeside under skoleafdelingen.

Ad 16

Der udarbejdes en overordnet plan for skolebestyrelses valgets afvikling. De enkelte skoler kan så udarbejde en mere detaljeret tidsplan, der er brugbar for netop deres skole.

Den overordnede plan ser således ud:

Januar måned
Skoleafdeling + skoler er i dialog om det kommende skolebestyrelsesvalg mhp. at afklare evt. hjælp med standardmateriale fra skoleafdelingen
 
Februar/marts måned
Senest 3 mdr. før afstemningsdato: Udsendelse af orientering til forældrene om valget
Senest 3 uger før valgmødet: Valglister skal ligge klar
Senest 3 uger før valgmødet:  Indkalde til valgmøder
 
Marts/april/maj måned
Senest 5 uger før afstemningsdato: Afholdelse af valgmøde
Senest 10 dage efter valget: Aflevering af kandidatlister
 
April/maj måned
Senest 3 uger før afstemningsdato: Aftale opstillingsrækkefølge – evt. fredsvalg

April + maj måned
Mindst 10 dage før afstemningen: Hvis der skal være valg: Forældrene skal orienteres om afstemningen mm. 
Afstemningen afsluttes. 
Optælling af stemmer foregår, når valget er slut.
Valget bekendtgøres.
 
Juni måned
Valget er afholdt inden skolen holder sommerferie.
Afstemning kan også afsluttes her, alt efter skolens tidsplan og så gælder samme opgaver og frister som i maj måned.