Ansøg om §18-midler (§18 Hovedpuljen)
Hvert år uddeler Social- og Sundhedsudvalget tilskud fra en pulje, der støtter frivilligt socialt arbejde, den såkaldte § 18-pulje. Her kan du læse mere om § 18-puljen.
Hvem kan søge om tilskud
Organisationer, foreninger eller grupper, der har et klart socialt mål med sin frivillige indsats, og hvis indsats kommer borgere i Middelfart Kommune til gavn.
Landsdækkende foreninger skal kunne dokumentere, at de har lokal forankring for at opnå støtte. Den lokale forankring kan enten ske gennem en lokalafdeling, eller at borgere i Middelfart Kommune er en del af målgruppen for jeres projekt.
Hvad kan I søge tilskud til
Aktiviteter der er til gavn for ensomme, marginaliserede, udstødte grupper og borgere med funktionsnedsættelse i Middelfart Kommune. Det kan være:
- Nuværende og tidligere misbrugere, kronisk syge, handicappede og sindslidende og deres pårørende
- Særligt udsatte børn og unge
- Flygtninge og indvandrere
- Mennesker i krise
Puljen yder primært tilskud til aktiviteter, men I kan søge tilskud til administrative omkostninger, hvis I starter nye tiltag.
Ansøgere bør ikke udelukkende basere deres økonomi på tilskud fra § 18-puljen.
Hvad kan I ikke søge midler til
- Lønmidler til løbende foreningsdrift
- Organisationer/klubber, som modtager tilskud efter Servicelovens § 79
Der kan kun i begrænset omfang søges tilskud til
- Forplejning til fester o. lign.
- Udflugter, undtaget er ekstraudgifter til handicapbus
- Honorar til foredragsholdere o. lign.
Når vi vurderer ansøgningerne, lægger vi vægt på
- At indsatsen er til gavn for borgere i Middelfart Kommune
- At der er et tydeligt tilskudsbehov
- At der et rimeligt forhold mellem tilskudsstørrelse og indsatsens omfang
- At der er en rimelig balance mellem deltageres egenbetaling og tilskud
Sådan søger I
Ønsker I at søge midler, skal I udfylde det elektroniske ansøgningsskema. Find det ved at klikke ’Start.
Har I brug for hjælp til at søge, er I velkommen til at sende en mail til: frivillig@middelfart.dk
Søg §18 Hovedpuljen én gang årligt
I kan søge om tilskud fra puljen én gang årligt. Ansøgningsfristen er den 1. oktober. I får svar på ansøgningen i slutningen af november.
Tildeling af § 18-midler
Vi indsætter tilskuddet på den NemKonto, der er tilknyttet foreningens CVR-nummer og tilsagnsbrevet vil tilgå foreningens Digitale Post. Husk at rette administratorrollen ved ændringer i bestyrelsens kontaktperson.
Har I fået tildelt midler, men ikke nået at bruge dem ved årets udgang, skal I tilbagebetale midlerne til Middelfart Kommune eller ansøge om tilladelse til at overføre midlerne til næste regnskabsår.
Børneattester
Har jeres forening eller organisation børn som en del af målgruppen, skal I indhente børneattester på alle de voksne, der har fast tilknytning til organisationen, projektet eller aktiviteten.
Vil I vide mere om børneattester, kan I finde mere information på Center for Frivilligt Socialt Arbejdes hjemmeside.
Afrapportering
Senest 1. maj i året efter tilskudsåret skal tilskudsmodtagere afrapportere for deres tilskud. Det gør I ved at udfylde et afrapporteringsskema:
- Tilskud på 10.000 kr. eller derunder: I skal bekræfte, at tilskuddet er anvendt til formålet, og tilkendegive, om der er ubrugte midler.
- Tilskud på over 10.000 kr.: Har I modtaget mere end 10.000 kr. i tilskud, skal I både bekræfte, at tilskuddet er anvendt til formålet, og tilkendegive, om der er ubrugte midler samt vedlægge et regnskab. Regnskabet skal vise, hvordan tilskuddet er anvendt og underskrives af en repræsentant fra foreningen, der bekræfter at oplysningerne er korrekte.
Har I modtaget midler, som I ikke har brugt, skal I som udgangspunkt tilbagebetale de overskydende midler.
Annoncering
Middelfart Kommune annoncerer efter ansøgere til § 18 på Middelfart Kommunes og Frivilligcentrets hjemmeside og via annoncer i Melfar Posten.
Vi offentliggør en liste over de foreninger, organisationer og grupper, som får tildelt midler. Du kan se den længere nede på denne side.