1.3 Garantistillelse
Middelfart Kommune modtager årligt en række henvendelser omkring ønske om tilsagn af kommunegaranti til optagelse af lån – oftest gennem Kommunekredit.
Denne politik har til hensigt at give nogle retningslinjer for sagsbehandlingen af ønskerne omkring kommunal garantistillelse med henblik på en mere ensrettet sagsbehandling.
1.3.1 Låneadgang
Middelfart Kommune kan stille garanti til foreninger mv., når betingelserne i forhold til
kommunalfuldmagten, EU’s statsstøtteregler samt dansk konkurrencelovgivning er opfyldt.
Kommunalfuldmagtsreglerne og EU’s statsstøtteregler indebærer overordnet, at der kan stilles garanti for projekter med et almentnyttigt og folkeoplysende sigte, mens der ikke kan stilles garantier for projekter med mere kommerciel karakter.
Det er den kommunale lånebekendtgørelse som styrer, hvorvidt Middelfart Kommune får låneadgang i forbindelse med tilsagn omkring kommunegaranti. Det er f.eks. tilfældet omkring garantier til forsyningsvirksomheder eller energirigtige investeringer.
Der kan også stilles garanti for projekter uden låneadgang, såfremt kommunen har ledig låneramme eller foretager en deponering svarende til garantistillelsen. Det betyder, at der kan ydes garanti til f.eks. selvejende haller med et almentnyttigt sigte. En garanti vil som udgangspunkt belaste den kommunale låneramme. Det vil sige at garantien fortrænger/reducerer kommunens egen låneadgang.
En nedskrivning af den kommunale låneramme på baggrund af garantistillelse vil således også omfatte en vurdering af, om kommunen har mulighed for at stille garantien, eller om låneadgangen er prioriteret til at optage skattefinansierede lån. Denne vurdering skal altid fremgå af sagsfremstillingen.
Alle garantistillelser skal til enhver tid behandles og godkendes af Byrådet.
Provenu- og løbetidsneutrale låneomlægninger kan dog godkendes administrativt af økonomichefen og kommunaldirektøren i forening.
Som for kommunens egen (direkte låntagning) gælder analogt, at lån i lavrenteperioder som altovervejende hovedregel skal hjemtages med fast rente. Det sikrer dels, at lånerenterne låses på fornuftige niveau, og det sikrer dels, at takster, medlemskontingenter og huslejer ikke har unødvendige udsving som følge af ændringer i renteniveauet.
1.3.2 Hvad skal en garantiansøgning indeholde? (gælder alle områder)
Alle kommunegarantisager på forsyningsområdet forankres i Økonomiafdelingen. Økonomiafdelingen sørger for sagsfremstilling til de relevante udvalg.
Når kommunen modtager en ansøgning om kommunegaranti, skal der ske en vurdering af projektets relevans og den risiko kommunen påtager sig ved at stille garanti.
Ansøgninger skal indeholde en beskrivelse af følgende:
- Hvilken fremtidssikring vil projektet give for de relevante interessenter? Interessenter kan eksempelvis være i) beboere, hvis der er tale om garantier til boligselskaber ii) forbrugere, hvis der er tale om forsyningsselskaber og iii) borgere/brugere, hvis der er tale om aktører på Kultur og Fritidsområdet.
- Vil projektet give anledning til fremtidige forbedringer af drift, miljø, klima og bæredygtighed eller reduktion af risici knyttet til driften eller udefrakommende hændelser?
- Hvilke økonomiske konsekvenser har projektet og hvordan finansierer garantimodtager afdraget på lånet? Hvis projektfinansieringen medfører takststigninger for foreningens brugere eller forbrugerne i et forsyningsområde, skal ansøgningen være ledsaget af en af et overslag over de takstmæssige konsekvenser.
- Det skal fremgå af låneansøgningen hvad den forventede levetid er af det eller de aktiver, der optages lån til. Løbetiden på lånet må ikke overstige den gennemsnitlige løbetid på de aktiver, der optages lån til.
- Hvilken interesse vil kommunen have i at stille en garanti for projektet?
Ansøgninger skal ledsages af:
- En generel beskrivelse af garantimodtagers økonomi i form af budgetter, regnskaber mv., således at der foreligger en sandsynliggørelse af, at garantimodtager kan forrente og afdrage lånet indenfor garantiperioden. Det vil som udgangspunkt være et krav, at garantimodtager skal indsende de seneste 3 års regnskaber. Garantimodtagere, der endnu ikke har aflagt tre regnskaber er undtaget fra kravet.
1.3.3 Praksis for behandling af kommunegaranti på forsyningsområdet
Økonomiafdelingen vurderer projektet på baggrund af svarene, som efterfølgende vil indgå i sagsfremstillingen.
Økonomiafdelingen indhenter vurderinger fra Natur- og Miljøforvaltningen med henblik på at vurdere om projektet er i overensstemmelse med:
- Kommuneplanen
- Vandforsyningsplan/varmeforsyningsplan/spildevandsplan
- Strategi for klimaplanen
- Strategi for energiplan
- Strategien for Grøn Vækst Kommune
Denne vurdering vil ligeledes fremgå af sagsfremstillingen. Økonomiafdelingen skal i øvrigt vurdere / påse:
- At projektet er udbudt i forhold til gældende regler, dvs. at der er foretaget udbud af projektet iht. tilbudsloven og EU udbudsdirektivet, hvis projektet er af en økonomisk størrelse, der betyder, at tærskelværdierne overskrides.
- At der bliver givet svar i overensstemmelse med lånebekendtgørelsen og øvrig administrationspraksis.
Sagsfremstillingen skal indeholde angivelse af garantisum, rentefastsættelse og afdragsprofil.
Lån kan optages med en løbetid der svarer til løbetiden i lånebekendtgørelsen, dog kan løbetiden ikke overstige den forventede levetid af det aktiv, der optages lån til.
Som hovedregel optages finansiering med fastrente så længe renten ligger under den forventede gennemsnitlige lange rente. Forvaltningen vurderer og indstiller finansieringsvalget i forbindelse med garantisagens behandling.
1.3.4 Praksis for behandling af kommunegaranti til boligselskaber
Ansøgninger om garantier til boligselskaber fremsendes skriftligt og behandles af Staben.
Staben vil efterfølgende vurdere projektet på baggrund ansøgningen, og vil herunder vurdere hvilken risiko kommunen påtager sig. Svarene vil indgå i sagsfremstillingen.
Sagsfremstillingen skal indeholde angivelse af garantisum, rentefastsættelse og afdragsprofil. Lån kan optages med en løbetid der svarer til løbetiden i lånebekendtgørelsen.
1.3.5 Praksis for behandling af kommunegaranti på øvrige områder, herunder Kultur og Fritid.
Ansøgninger om garantier på øvrige områder, herunder garantier i forhold til Kultur og Fritidsområdet, behandles af Økonomiafdelingen.
Økonomiafdelingen vurderer (i koordination med de relevante fagforvaltninger) projektet på baggrund ansøgningen. Som en del af vurderingen tages der stilling til hvilke risici, der kan være forbundet med garantistillelse. Svarene vil indgå i sagsfremstillingen.
Sagsfremstillingen skal indeholde angivelse af garantisum, rentefastsættelse og afdragsprofil. Lån kan optages med en løbetid der svarer til løbetiden i lånebekendtgørelsen.
1.3.5.1 Særligt om garantistillelse på Kultur- og Fritidsområdet
Kommunen kan som udgangspunkt stille garanti for lån til anlægsarbejder indenfor kultur- og fritidsområdet, hvis der er tale om foreninger, selvejende institutioner ol., der har et almennyttigt sigte og samtidig ikke agerer kommercielt. Dette er i grove træk
rammesætningen indenfor EU’s statsstøtteregler og kommunalfuldmagtsregler.
I henhold til lånebekendtgørelsen, så er der som hovedregel ikke automatisk låneadgang til garantier på kultur og fritidsområdet. Det betyder, at enhver garanti altid belaster kommunens låneramme. Stilles der fx garanti på 1 mio. kr. til ”Forening X” kan kommunen således selv optage lån for 1 mio. kr. mindre end man ellers ville have haft mulighed for.
Hvis kommunen ikke har ledig låneramme, skal kommunen deponere et beløb svarende til garantisummen. Lånebekendtgørelsen indeholder dog en undtagelse i forhold til energioptimering af bygninger, såfremt der er tale om energioptimerende tiltag, som er omfattede af bygningens lovpligtige energirapport. Kravene er temmelig restriktive.
Der følges op på garantiønsker en gang om året i forbindelse med budgetforhandlingerne, hvor ønskerne på garantiområdet kan indgå i det publicerede materiale som: ”ønsker fra eksterne”. Byrådet beslutter i den forbindelse hvilke projekter der ønskes fremmet, såfremt der er ledig låneramme. Men som et værn mod at kommunen skal deponere større beløb, udmeldes endelig garanti ikke førend det er sandsynliggjort, at kommunen kan frigøre tilstrækkelig låneramme til projektet.
I forbindelse med vurderinger af projekter skal garantimodtager som udgangspunkt rejse en egen finansiering på minimum 25% af anlægssummen. Det sikrer dels, at der er lokal opbakning og støtte til projektet og det reducerer derudover trækket på kommunens låneramme.
Derudover skal ”afledt drift” altid vurderes i forbindelse med en garantistillelse. For det første skal foreningen eller den selvejende institution fremlægge et realistisk budget, som indikerer, at låneydelsen kan honoreres, samt at gælden står i et rimeligt forhold til medlemstallet.
Dernæst skal de takstmæssige konsekvenser for foreningen belyses. Vil den ekstra låntagning eksempelvis udløse en kontingentforhøjelse for foreningens medlemmer? Og i hvilket omfang kan man fastholde medlemstallet med de forhøjede takster?
Som et tredje element skal det overvejes hvilke konsekvenser lånoptagelsen har for kommunens udgifter til driftstilskud, lokaletilskud osv. På halområdet er det fx således, at tilskuddet bl.a. fordeles ud fra hallernes kvadratmetertal. Og da driftstilskuddet på halområdet er en fast størrelse, vil en haludbygning eksempelvis betyde, at driftstilskuddet til den forening eller selvejende institution, som arealudvider, forøges, mens driftstilskuddet til de øvrige haller reduceres. Der skal således i forbindelse med udvidelsen altid tages politisk stilling til om tilskudsbudgetterne på kultur og fritidsområdet skal forøges eller der i stedet skal ske en omfordeling mellem de bestående haller. Hvis der ikke lægges budget til ekstra drifts- og lokaletilskud ind i budgettet på Kultur og Fritidsområdet, vil kvadratmeterudvidelsen udvande de øvrige hallers økonomi.
Yderligere skal projekterne altid vurderes i forhold til kommunalfuldmagten og statsstøttereglerne. Disse betyder meget forenklet, at der ikke kan stilles garanti for aktører, der enten agerer kommercielt eller ikke har fri og lige adgang for kommunens borgere:
- Driver hotel, konference eller cateringvirksomhed som en del af den regnskabsførende enhed.
- Driver lokaleudlejning eller stiller lokaler til rådighed for eksterne på kommercielle virksomhed.
- Tilhører det der klassificeres som professionel sport, dvs. ikke falder ind under et almindeligt folkeoplysende sigte.
- Professionel idræt, som ikke har karakter af breddeidræt.
Listen er ikke udtømmende, men det betyder som udgangspunkt, at kommunen ikke støtter hallers lokaleudvidelser med udlejning for sigte, ombygning af cafe/kantinearealer i haller eller professionel idræt, som eksempelvis vil omfatte Fjelsted-Speedwayklub (den professionelle del) eller MG&BK (den professionelle del).
Garantier ydes altid med vilkår om, at der som udgangspunkt og alt overvejende hovedregel ikke gives tillægsgarantier ved projektfordyrelse. Dette skal dels anspore foreningerne/garantimodtager til at fremlægge realistiske budgetter fra starten af projektet. Og det vil dels sikre, at foreningerne altid afsøger alle muligheder for indsamling af ekstramidler, fondsfinansiering, projekttilpasninger mv., hvis budgettet måtte skride under vejs.
Den meddelte projektstøtte i form af en kommunal garanti eller et kommunalt anlægstilskud altid er det kronebeløb, der støttes med. Modtager af anlægsstøtte, herunder også kommunal garantistillelse, skal således aldrig forholde sig til kommunens interne momsanliggender. Det kronebeløb der er udmeldt, er det kronebeløb der modtages.
Garantipunkterne på Kultur- og Fritidsområdet kan sammenfattes i nedenstående 13 principper:
Princip 1: En årlig samlet gennemgang og prioritering af garantiønsker
Garantiformål prioriteres en gang årligt i forbindelse med budgetforhandlingerne.
Princip 2: Der skal være ledig låneramme for at stille en garanti
Der ydes som udgangspunkt kun garanti for et kultur- og fritidstilbud, såfremt kommunen har ledig låneramme. Med henblik på at kunne konstatere lånerammens størrelse, udmeldes garantier typisk i årets sidste kvartal.
Princip 3: Garantimodtager tilvejebringer 25% egenfinansiering
Garantimodtager skal som udgangspunkt tilvejebringe en egenfinansiering på 25% af den samlede anlægssum. Byrådet kan dog i helt i særlige tilfælde dispensere fra kravet, eksempelvis hvis der er tale om lån til udbedring af akut opståede bygningsskader mv. Der kan dog stilles garanti for den fulde anlægssum, hvis anlægsarbejdet sker på direkte foranledning af Middelfart Kommune.
Princip 3a
Der stilles ikke krav om egenfinansiering i de tilfælde, hvor der er tale om investeringer med energiforbedrende sigte, som har en rimelig tilbagebetalingsprofil (<15 år) og som samtidig opfylder betingelserne for ”låneadgang til energioptimering af bygninger” i Lånebekendtgørelsen.
Princip 3b
Der stilles ikke krav om egenfinansiering i de tilfælde, hvor et anledningsprojekt udføres på direkte foranledning af kommunen. Det vil sige, at kommunen har anmodet foreningen om at udføre anlægsprojektet med henblik på kommunens brug faciliteten.
Princip 4: Garantimodtagers økonomi skal kunne bære låneydelsen
Garantimodtager skal sandsynliggøre at have en tilstrækkelig sund økonomi til at kunne løfte ydelsen på det lån, der stilles garanti for. Foreningen skal derfor i forbindelse med ansøgningen indsende et budget, samt regnskaberne for de seneste 3 år.
Princip 5: Almennyttigt sigte
Foreningen skal kunne forrente og afdrage gælden og garantisummen skal stå i et rimeligt forhold til foreningens eller den selvejende institutions medlemstal.
Der kan ydes kun garanti til foreninger og selvejende institutioner, der agerer indenfor Folkeoplysningsloven og som har et almennyttigt sigte, herunder kulturformidlende institutioner eller idrætsforeninger, der beskæftiger sig med breddeidræt, spejderaktivitet osv. Det almennyttige sigte skal fremgå af vedtægterne.
Princip 6: Ingen underskudsgarantier, som hovedregel
Kommunen stiller kun i helt særlige tilfælde underskudsgaranti i forbindelse med events. En underskudsgaranti skal stilles forud for begivenhedens afholdelse. Kommunen dækker aldrig bagudrettet et allerede opstået underskud med en underskudsgaranti.
Princip 7: Maksimal løbetid og match af lånets løbetid mod aktivitets levetid
Lån med kommunegaranti (på fritidsområdet) kan have en løbetid på op til 30 år. Lånets løbetid skal dog altid være afstemt med aktivets forventede levetid.
Princip 8: Ingen tillægsgarantier ved projektfordyrelser (hovedregel)
Der gives som udgangspunkt ikke tillægsgarantier ved eventuelle projektfordyrelser. Garantimodtager skal have afsøgt alle muligheder for tilvejebringelse af yderligere egenfinansiering før der undtagelsesvist kan gives en tillægsgaranti.
Princip 9: Krav om salgs- og pantsætningsforbud
Når kommunen stiller garanti for bygningsetablering eller -renovering, tinglyser Middelfart Kommune altid et salgs- og pantsætningsforbud i ejendommen.
Kravet skal sikre, at garantimodtager ikke optager ny foranstillet gæld efter garantien er stillet.
Princip 10: Klima og bæredygtigheds initiativer prioriteres først
Klima og bæredygtighed har forrang i prioriteringen af garantitildelinger. Anlægsinvesteringer med klima- og bæredygtighedsmæssigt sigte kan fx være udskiftning af lyskilder, efterisolering, opsætning af solceller på en bygning eller udskiftning af varmekilder.
Modsat stilles der som hovedregel ikke garanti for projekter med væsentlige negative effekter på natur og miljø.
Princip 11: Der opkræves ikke garantiprovision af garantier på kultur og fritidsområdet (hovedregel)
Der opkræves som hovedregel ikke garantiprovision af garantier på kultur og fritidsområdet da garantiformålene typisk er omfattet af EU’s gruppefritagelsesforordning.
Princip 12: Garantien skal have lovhjemmel
Garantien må ikke stride mod de til enhver tid gældende kommunalfuldmagtsregler og statsstøtteregler, samt anden lovgivning.
Projekterne altid vurderes i forhold til kommunalfuldmagten og statsstøttereglerne. Disse betyder meget forenklet, at der ikke kan stilles garanti for aktører, der enten agerer kommercielt eller ikke har fri og lige adgang for kommunens borgere:
- Driver hotel, konference eller cateringvirksomhed som en del af den regnskabsførende enhed.
- Driver lokaleudlejning eller stiller lokaler til rådighed for eksterne på kommercielle virksomhed.
- Tilhører det der klassificeres som professionel sport, dvs. ikke falder ind under et almindeligt folkeoplysende sigte (breddeidræt).
Listen er ikke udtømmende, men det betyder som udgangspunkt, at kommunen ikke støtter hallers lokaleudvidelser med udlejning for sigte, ombygning af cafe/kantinearealer i haller eller professionel idræt, som eksempelvis vil omfatte Fjelsted-Speedwayklub (den professionelle del) eller MG&BK (den professionelle del).
1.3.6 Garantiprovision på kommunal garantistillelse
Økonomiafdelingen skal som en del af behandlingen af en garantiansøgning:
1. Vurdere om garantistillelse er foreneligt med kommunalfuldmagten, herunder:
a) At der foreligger en saglig kommunal interesse i det pågældende område/projekt.
b) At der ikke er tale om et erhvervsøkonomisk formål.
2. Vurdere om lånegarantien kan stilles i forhold til EU’s statsstøtteregler, herunder vurdere om der eventuelt kan være tale om ulovlig statsstøtte (13).
3. Tage stilling til fastsættelsen af størrelsen af garantiprovision og satsfastsættelse ud fra en konkret og individuel vurdering af garantimodtagers risici og soliditet med baggrund i en risikovurderingsmodel. Der skal altid opkræves provision for garantier til forsyningsområdet (herunder fjernvarmeforsyning, vand og spildevand). Der kan ikke stilles garanti for elforsyning.
1.3.6.1 Garantiprovision på konkurrenceudsatte områder (forsyningsområdet)
I forhold til EU’s statsstøtteregler og kommunalmagtsreglerne er der krav om at kommuner opkræver garantiprovision ved afgivelse af garantier til forsyningsvirksomheder.
Den årlige garantiprovision beregnes på baggrund af restgælden pr. ultimo 31/12. Undtaget er dog interessentskabsgarantier til TVIS mv., hvor provisionsberegningen samordnes med de øvrige kommuner i ejerskabet.
Dog beregnes garantiprovisionen for byggekreditter samt lån, der er hjemtaget midt i kalenderåret som provisionssats i procent x gennemsnitlig garantisum x (antal garantidage / 365).
For at sikre, at provisionssatsen vedbliver at være markedskonform, genberegnes provisionssatsen, såfremt der indtræder væsentlige ændringer i garantimodtagers økonomiske forhold.
1.3.6.2 Garantiprovision på øvrige områder (almene boliger, fritidsområdet mv.)
Opkrævningen af garantiprovision gælder som hovedregel kun for de områder, der er omfattet af automatisk låneadgang, dvs. forsyningsvirksomheder.
Der opkræves normalt ikke garantiprovision for almene boligforeninger, som kommunen udbetaler boligsikring/boligydelse til, eller selvejende institutioner/haller, hvor der indirekte betales lokaletilskud eller aktivitetstilskud.
Garantimodtager skal kunne dokumentere, at den kommunale støtte i form af garantistillelse ikke anvendes til kommercielle formål, eksempelvis cateringvirksomhed.
Der kan forekomme situationer, hvor garantistillelse er foreneligt med kommunalfuldmagten, men hvor provisionsfri garantistillelse vil være i strid med statsstøttereglerne.
Der opkræves altid garantiprovision på markedsvilkår, såfremt statsstøttereglerne nødvendiggør det. Provisionsfastsættelsen følger de beskrevne principper i afsnit 1.3.6.1.
NOTER:
13: Statsstøttereglerne fremgår af Kommissionens meddelelse om anvendelse af EF-traktatens artikel 87 og 88 på statsstøtte i form af garantier (2008/C 155/02)