Referat for Byrådet møde den 06. december 2021
566. Naturudvalgets arbejde 2018-2021
Sagsnummer: 2021-000960
Sagsbehandler: Christa Boisen
Præsentation
Naturudvalget orienterer om udvalgets arbejde 2018-21.
Forvaltningen foreslår
- At Byrådet tager orienteringen til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Naturudvalget er et særligt udvalg nedsat af Byrådet jf. §17 stk. 4 i kommunestyrelsesloven.
Naturudvalget skal rådgive Byrådet om udvikling af naturen og borgernes adgang hertil.
Rådgivningen skal sætte fokus på:
• beskyttelse og benyttelse af naturen bl.a. via borgerinddragelse.
• naturens potentiale i forhold til oplevelser og læring, sundhedsfremme og livskvalitet.
• formidling af viden og glæde ved hav, kyster og landskaber.
• naturens kvalitet som levested for dyr og planter med stor artsrigdom.
Naturudvalget er tidsbegrænset, det blev igangsat 1. kvartal 2018 og ophører med udgangen af december 2021.
Naturudvalget har være serviceret af et tværgående sekretariat med deltagelse fra de tre forvaltninger: Social- og Sundhedsforvaltningen, Børn, Unge og Fritidsforvaltningen og Teknik- og Miljøforvaltningen.
De forskellige problemstillinger har været omdrejningspunktet for arbejdet og fag er siden koblet på.
Sæt i gang og supplere de kommunal politiske initiativer med de græsrodsagtige, det fører ofte mere med sig, tænk gerne skævt.
Naturudvalgets kommissorium har været meget bredt og arbejdet har strakt sig over 4 år. Det har været en stor udfordring både at arbejde bredt/overordnet og at arbejde konkret/enkeltopgaver.
Erfaringerne fra Naturudvalget viser at det vil være godt med en meget konkret opgave og et mindre tidsperspektiv i forbindelse med et §17 stk. 4 udvalg. Et tværgående sekretariat har betydet et samarbejde på tværs, hvilket også har haft stor positiv indflydelse på andre arbejdsopgaver.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beskyttelse og benyttelse af naturen kan bruges som et centralt element i forbindelse med borgernes forståelse af nødvendigheden af ændret adfærd. Den folkelige og samfundsmæssige interesse for natur og biodiversitet er stærkt stigende. Debat og tiltag for klima og natur går hånd i hånd. Således er Naturudvalgets arbejde et godt fundament til det fremadrette arbejde med biodiversitet, klima og bæredygtighed.
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.
Naturudvalget (§17, stk.4-udvalget) afgår med beretningen og ophører med udgangen af 2021.
Behandlingsplan
Naturudvalget (§17, stk.4-udvalget) afgår med beretningen og ophører med udgangen af 2021.
Bilag
567. Kommuneplan 2021 - behandling af høringssvar og endelig vedtagelse
Sagsnummer: 2021-016150
Sagsbehandler: Vibeke Nørby
Præsentation
Forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 har været i offentlig høring i perioden fra d. 4. maj til d. 30. juni 2021. Byrådet skal behandle de indkomne bemærkninger og indsigelser og endeligt vedtage Kommuneplanen.
Forvaltningen foreslår
- At Kommuneplan 2021 – 2033 vedtages endeligt med de ændringer, som høringssvarene har afstedkommet (ses i bilag B og C), med overholdelse af de aftaler, der er indgået med Bolig- og planstyrelsen (ses i bilag D),
- at den sammenfattende redegørelse for miljøvurdering (bilag E) tages til efterretning,
- at forvaltningen konsekvensretter kommuneplanen i tekst og på kort på baggrund af Byrådets beslutninger om ændringer, og
- at Kommuneplan 2021 – 2033 offentliggøres d. 1. februar 2022, når alle byråd i Trekantområdet har vedtaget den.
Sagsbeskrivelse
Forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 har været i offentlig høring i perioden fra d. 4. maj til d. 30. juni 2021. Forslaget kan frem til og med d. 6. december 2021 ses via link på siden middelfart.dk/kommuneplanforslag.
Kommuneplanen er opbygget af to dele, hvor den ene del er lavet i samarbejde med de andre kommuner i Trekantområdet, og den anden er Middelfart Kommunes lokale del. De to dele er integreret i Middelfart Kommuneplan 2021 – 2033.
Der blev i høringsperioden afholdt 2 digitale borgermøder, og der er indkommet bemærkninger fra en række borgere, foreninger, myndigheder m.fl. samt en indsigelse fra Bolig- og Planstyrelsen. Kopi af samtlige indkomne bemærkninger i Middelfart Kommune findes i Bilag A.
Bemærkninger fra borgere, myndigheder og andre
Alle indkomne bemærkninger fra borgere og andre er gennemgået og vurderet. For nogle bemærkningers vedkommende giver de indkomne forslag anledning til en ændring af kommuneplanen. For en del øvrige bemærkninger foreslås det, at bemærkningerne tages til orientering, og at der evt. arbejdes videre med idéerne i anden sammenhæng.
Der er for hvert enkelt høringssvar lavet en indstilling til Byrådet om, hvorvidt bemærkningen giver anledning til ændring af Kommuneplanen. Notater, der sammenfatter bemærkningerne og indeholder administrationens indstilling, findes i Bilag B (for Middelfarts egen del) og Bilag C (for Trekantområdet). Høringssvar er som forberedelse til den senere politiske behandling forelagt Byrådet på temamøde d. 4. oktober 2021.
Indsigelse og aftalenotat fra Bolig- og planstyrelsen
Bolig- og Planstyrelsen har d. 30. juni 2021 fremsendt indsigelse mod kommuneplanforslaget, og kommuneplanen kan ikke vedtages endeligt, før Bolig- og Planstyrelsen har frafaldet indsigelsen. På baggrund af en efterfølgende dialog og forhandling med Bolig- og Planstyrelsen har styrelsen d. 16. november 2021 frafaldet indsigelsen på de vilkår, der fremgår af aftalenotatet (ses i Bilag D). Der er desuden drøftet en række forhold med Bolig- og Planstyrelsen, som der er opnået enighed om, under forudsætning af Byrådets godkendelse. Frafald af indsigelse og aftalenotat med Bolig- og planstyrelsen findes i Bilag D.
Indsigelsen drejede sig om udlæg af erhvervsområde E.03.22 Hovedvejen, nord (Kauslunde). Indsigelsen er begrundet i 2 forhold:
- manglende planlægningsmæssig begrundelse for udlæg af erhvervsområde E.03.22 i kystnærhedszonen
- udlæg af område E.03.22 er ikke forbeholdt transport- og logistikvirksomheder eller andre transporttunge erhverv. Denne indsigelse fremsættes på vegne af Vejdirektoratet.
Kort over området samt forvaltningens bemærkninger ses i Bilag B.
Erhvervsområdet E.03.22 medtages som konsekvens af indsigelsen derfor ikke i Kommuneplan 2021, men forbliver i kommuneplanen som perspektivområde.
Ændringer i Kommuneplan 2021 i forhold til forslaget
De ændringer, der indstilles til godkendelse i Byrådet, er i hovedtræk:
Ændringer til den fælles del for Trekantområdet -
Fra staten:
- Redegørelse til Retningslinje 2.2.3 Risikovirksomheder justeres og appendix tilføjes under Bilag
- Redegørelse vedr. definitioner af naturområder til Retningslinje 3.4.1 Naturområder, herunder de særligt værdifulde naturområder, justeres
- Tekst i retningslinje og redegørelse i Retningslinje 3.4.4 Grønt Danmarkskort erstattes af ny
- Desuden mindre redaktionelle rettelser
Øvrige:
- Afsnit om råstofplanlægning i 8. Forhold til anden planlægning aktualiseres og i redegørelse til Retningslinje 2.1.1 for arealer til byudvikling præciseres vedr. råstofgraveområder
- Retningslinje 5.7.1 for olie og gasanlæg justeres med konkrete anlægsprojekter
- Benævnelser i Retningslinje 5.4.2 for opstilling af vindmøller og i retningslinje og redegørelse i Retningslinje 5.8.1 for højspændingsanlæg ændres
- Desuden opdateringer i fht. ny lovgivning m.m. vedr. Havplan i kap. 8. Forhold til anden planlægning og i redegørelse til Retningslinje 5.3.1 for Billund lufthavn
Ændringer til den lokale del for Middelfart -
Fra staten:
- Erhvervsområde ved Middelfart (E.03.22) udgår som kommuneplanrammeområde og udlægges i stedet til perspektivområde
- Nyt sommerhusområde ved Båring Ege (S.04.37) udtages af planen og medtages som konsekvens heraf i udpegningerne til Retningslinje 3.5.1 Bevaringsværdige landskab samt Retningslinje 3.1.1 Særligt værdifulde landbrugsområder
- Udpegning af alle Natura 2000 arealer som naturområder i Retningslinje 3.4.1 Naturområder, herunder de særligt værdifulde naturområder
- Tilføjelse til redegørelsen om Grønt Danmarkskort i Bilag
- Justering af landskabsudpegninger ved Kryb-i-ly og Gelsted til Retningslinje 3.5.1 Bevaringsværdige landskaber og Retningslinje 3.5.2 Større sammenhængende landskaber
Øvrige:
- Landskabsanalyse ved Strib indsættes under Bilag
- Nyt boligområde ved Møllevej i Gelsted (B.08.13) tages ud
- En række kommuneplanrammer i Ejby ændres i forhold til status, bebyggelsesstruktur og navn (B.07.03, B.07.04, B.07.08, B.07.09, B.07.11, O.07.03 og O.07.05)
- Ordet ‘svinefabrikker’ slettes i under Miljøklasser i Generelle rammebestemmelser
- Mål vedr. friluftsliv omformuleres i 3. afsnit af de politiske mål for 4. Turisme, kultur og friluftsliv - adgangen til naturen skal udbygges for alle, og det skal være muligt for alle at komme ud i naturen
- Der tilføjes ”lokale” om grønne helhedsløsninger i afsnit om Klimalaboratoriet under de politiske mål 7. Klima og energi
- Nyt kort med afgrænsning af lokalsamfundene, hvor Føns inkl. Fønsskov er et selvstændigt område af Føns fra øvrige lokalsamfund til Retningslinje 1.1.2 Udvikling i landsbyer – Middelfart
- Små nye råstofområder udpeges til skovrejsning uønsket i Retningslinje 3.2.2 Skovrejsning, uønsket
- Eksisterende el anlæg vises på kort til Retningslinje 5.8.1 Højspændingsanlæg
- Præcisering af krav til opholdsarealer i Generelle rammebestemmelser
Tillæg til Kommuneplan 2017, der er endeligt vedtaget inden vedtagelsen af Kommuneplan 2021, vil desuden blive indarbejdet i Kommuneplan 2021.
Sammenfattende redegørelse vedr. miljøvurdering
Forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 for Trekantområdet er miljøvurderet i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer. Middelfart Kommunes egen del af Kommuneplanen er screenet i henhold til samme lov.
Miljøvurderingen, som er udarbejdet sideløbende med selve planen, har bl.a. til formål at sikre, at der i planen tages tilstrækkeligt hensyn til miljøet. Derfor er der i forbindelse med miljøvurderingen krav om, at der i forbindelse med den endelige vedtagelse af planen skal laves en sammenfattende redegørelse for de ændringer eller afværgeforanstaltninger, der laves på baggrund af miljøvurderingen og den offentlige høring. Denne redegørelse vedlægges som Bilag E.
Kommuneplanens retsvirkning og ikrafttræden
Kommuneplan 2021 – 2033 vil erstatte Kommuneplan 2017 – 2029 med tilhørende kommuneplantillæg.
Efter Byrådets endelige vedtagelse af Kommuneplan 2021 – 2033 vil ændringerne blive indarbejdet i planen samt i de tilhørende kort. Den digitale kommuneplan vil blive lukket for offentligheden i en periode, således at kommuneplanen kan konsekvensrettes på baggrund af Byrådets beslutning.
Hovedreglen er, at en kommuneplans retsvirkninger indtræder ved Byrådets endelige vedtagelse af planen efter planlovens § 27, stk. 1. Det betyder, at kommunalbestyrelsens lokalplankompetence og forpligtelsen efter planlovens § 12, stk. 1, til at virke for kommuneplanens gennemførelse træder i kraft, samtidig med at Byrådet vedtager kommuneplanen endeligt – det vil sige efter d. 6. december 2021.
Forbudsbestemmelserne i § 12, stk. 2 og 3, kan derimod først anvendes, når kommuneplanen er offentligt bekendtgjort (annonceret). Bestemmelserne i § 12, stk. 2 og 3, giver kommunalbestyrelsen mulighed for at gribe konkret ind over for udstyknings- og byggeønsker samt ønsker om ændret anvendelse, der er i strid med bestemmelser i kommuneplanen.
Annonceringen forventes at ske d. 1. februar 2022, når alle kommunerne i Trekantområdet har vedtaget planerne.
Økonomi
Ingen.
Høring
Forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 har været i offentlig høring i perioden fra d. 4. maj til d. 30. juni 2021.
De indkomne høringssvar er vedlagt (Bilag A).
Klima & bæredygtighed
Kommuneplanen er revideret i henhold til Plan- og bæredygtighedsstrategien, hvor klima var et hovedtema i den lokale del af strategien og grøn omstilling et hovedrevisionstema i den fælles del.
Desuden er DK2020 Klimaplanen integreret i Kommuneplanen.
Kommuneplanens kapitler under Politik og mål samt en del retningslinjer er gennemskrevet med hensyn til klima og bæredygtighed. Kommuneplanen vil dermed give retning og udgøre en ramme for arbejdet med klima og bæredygtighed de kommende år.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Godkendt.
Bilag
568. Låneoptagelse på lånerammen for 2021
Sagsnummer: 2021-014994
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Denne sag omhandler planlagt hjemtagelse af lån på lånerammen for 2021.
Der henstår i øjeblikket en planlagt restlåneoptagelse på 25,945 mio. kr. på budget 2021. Låneoptagelsen indgår i finansieringen af de fremrykkede anlæg og ekstraanlæg, der bliver i værksat i forbindelse med COVID-19 krisen.
De fleste af anlægsprojekterne nærmer sig nu sin afslutning.
Økonomiafdelingen har lavet en foreløbig opgørelse af lånerammen for 2021 som viser, at der på nuværende tidspunkt er tilstrækkelig låneramme til at hjemtage restfinansieringen til projekterne.
Lånehjemtagelsen kan derfor gennemføres.
Forvaltningen foreslår
- At optagelse af et 25-årigt lån i Kommunekredit på 25,945 mio. kr. på lånerammen for 2021 godkendes, og
- at det godkendes, at lånet - henset til det fortsat lave renteniveau - hjemtages som et aftalelån med fastrente i hele lånets løbetid efter serielånsprincippet.
Sagsbeskrivelse
Der er i det korrigerede budget for 2021 indarbejdet en samlet låneoptagelse for regnskabsåret 2021 på 35,245 mio. kr. eksklusiv planlagt låneoptagelse til ældreboliger.
Heraf er de 9,314 mio. kr. hjemtaget på lånerammen for 2020 og udbetalt i april måned, mens restbeløbet på 25,945 mio. kr. skal optages på lånerammen for 2021. Restbeløbet vedrører overførte COVID-19 anlægsprojekter.
Økonomiafdelingen har lavet en foreløbig opgørelse af lånerammen for 2021. Opgørelsen viser, at der pr. 20. oktober 2021 er bogført låneberettigede udgifter for 27,931 mio. kr. når de stillede garantier til foreninger fraregnes lånerammen.
Det indebærer, at selv om der fortsat mangler at blive bogført nogle anlægsudgifter på COVID-19 projekterne, så er der på nuværende tidspunkt tilstrækkeligt låneberettigede udgifter på øvrige projekter til at gennemføre låneoptagelsen.
Det anbefales derfor, at låneoptagelsen eksekveres.
Den samlede opgørelse over låneberettigede bilaget til sagen.
Økonomi
Nærværende låneoptagelse er planlagt og merudgifterne til låneydelse, herunder renter og afdrag er derfor allerede indregnet i budgetlægningen for 2022.
Kommunekredits indikative renteberegning viser, at lånerenten pr. dags dato kan forventes at udgøre 0,80%. Det er i historisk sammenhæng en meget billig lånerente.
Lånesagsberegningen viser endvidere, at den samlede årlige låneudgift vil udgøre 1.149.675 kr., hvoraf 941.200 kr. båstår af afdrag og 208.476 kr. dækker lånets forrentning. (De oplyste tal tager afsæt i førsteårsydelsen).
Det skal endvidere bemærkes, at lånebevillingen allerede er overført fra sidste år, dvs. der registreres ikke en særskilt bevilling til låneoptagelsen.
De samlede projekter, der indgår i låneopgørelsen fremgår af bilaget til sagen.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
569. 4. budgetopfølgning pr. 31. oktober 2021 (hele kommunen)
Sagsnummer: 2021-000014
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Økonomiafdelingen har i samarbejde med fagforvaltningerne udarbejdet 4. budgetopfølgning pr. 31. oktober 2021.
Forvaltningen foreslår
- At 4. budgetopfølgning pr. 31. oktober 2021 godkendes som forelagt, og
- at bevillingerne, der fremgår af bilag 4 (samlet bevillingsoversigt) godkendes.
Sagsbeskrivelse
Den strukturelle balance er et udtryk for om kommunens indtægter fra skatter, tilskud og udligning mv. er tilstrækkelige til at dække de udgifter, kommunen selv skal afholde til drift, anlæg og afdrag på lån.
Der forventes ved 4. budgetopfølgning en samlet strukturel (u)balance på 31,0 mio. kr.
Der er tale om en afvigelse i forhold til det planlagte niveau på hele 56,0 mio. kr. såfremt den planlagte kassestyrkelse skulle være realiseret. Uden den planlagte kassestyrkelse er der tale om en afvigelse på 31,0 mio. kr.
Drift:
Vendes blikket mod driftsområderne forventes et samlet merforbrug på 46,1 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget eksklusiv serviceværnet.
I forhold til overholdelse af servicerammen forventes et umiddelbart merforbrug på servicerammen på 53,7 mio. kr. før træk på serviceværnet. Når serviceværnet tages med ind i betragtning forventes et merforbrug på 31,7 mio. kr.
Der er 6 væsentlige nedslagspunkter i forhold til merforbruget på driften:
- Merforbruget på det det specialiserede børneområde (anbringelser, forebyggende foranstaltninger og sociale ydelser) tegner sig for et merforbrug på 8,5 mio. kr., svarende til 16% af kommunens totale merforbrug. Det er bekymrende, at der har været en opadgående udgiftsglidning hen over året. Udviklingen er blevet adresseret i forbindelse med budgetlægningen og der er i 2022 tilført ekstra midler til det specialiserede børneområde, hvorfor der forventes balance for 2022.
- Merforbruget på det Social- og Velfærdsområdet (botilbud, kontakt- og ledsageordninger, forsorgshjem- og krisecentre, særligt tilrettelagte, alkoholbehandling mv.) tegner sig for et merforbrug på 14,8 mio. kr., svarende til 28% af kommunens totale merforbrug. Det er positivt, at den opadgående udvikling i merforbruget er aftagende i forhold til tidligere budgetopfølgninger. Det er positivt at merforbruget i 2021 på Social- og Velfærdsområdet er nedbragt væsentligt i forhold til tidligere budgetopfølgninger. Det skal endvidere påpeges, at der i forbindelse med budgetlægningen for 2022 blev tilført ekstra midler til Social- og Velfærdsområdet. Det er således forventningen, at mankoen vil være markant nedbragt næste år, men der skal forsat være stor fokus på balanceskabende tiltag.
- Senior og velfærdsområdet, som omfatter plejehjem og tilbud til ældre, udviser et merforbrug på 10,1 mio. kr., svarende til 19% af det totale merforbrug. Merforbruget har ikke blivende karakter og størstedelen skyldes særlige COVID-19 tiltag, samt periodeforskydning på ældreboligdrift og vedligeholdelse.
- Sundhedsområdet forventes at realisere et merforbrug på 10,6 mio. kr. Større dele af merforbruget har ikke blivende karakter og skyldes ekstraordinære COVID-19 tiltag. Der ses dog en mere blivende udgiftsstigning i udgifterne til sygepleje. Stigningen skyldes borgerne hurtigere bliver udskrevet fra sygehuse og er mere komplekse, samt generelt stigende efterspørgsel efter specialiserede kompetencer indenfor områder som sår, KOL, hjerte og akutte borgere. Der arbejdes med balanceskabende tiltag.
- På arbejdsskade- og rengøringsområdet forventes et merforbrug på 8,2 mio. kr., svarende til 15% af kommunens samlede merforbrug. Dele af merforbruget på rengøring skyldes COVID-19, men rengøringsområdet har over en flerårig periode været udfordret. Der arbejdes på balanceskabende tiltag på rengøringsområdet. Tilsvarende ses betydelige merudgifter på arbejdsskadeforsikringer. Det er under afklaring, hvorvidt der er tale om varige stigninger, som skal adresseres ved næste års budgetlægning.
- Et yderligere opmærksomhedspunkt er administrationen på Teknisk Udvalgs område, hvor der er et merforbrug på 7,2 mio. kr. i 2021 i forhold til oprindeligt budget. Merforbruget skyldes generel opnormering i den interne byggesagsstyring og myndighedsbehandling af byggesager. Den øgede bemanding er sket ud fra en målsætning om at skabe fremdrift i kommunens anlægsprojekter og for at opretholde gode sagsbehandlingstider i såvel lokalplanlægning og byggetilladelser mv. Problemet er i 2021 håndteret ved en række forskellige omprioriteringer, herunder primært tilførsel af ekstramidler fra vækst- og bosætningspuljen, samt omprioriteringer fra Ejendomscenteret. Der er endvidere tilført ekstraressourcer til området i forbindelse med budgettet for 2022, men der vil forsat skulle findes løsninger på restmankoen i 2022.
Kommunen har tilstrækkelig kassebeholdning til at absorbere budgetafvigelsen i indeværende år. Den varige ubalance er delvis håndteret i forbindelse med budgetlægningen for 2022. For at holde kommunens økonomiske råderum og handlemuligheder intakte, er det vigtigt, at der skabes balance mellem indtægter og udgifter.
Anlæg:
Det samlede omfang af skattefinansieret anlæg forventes at udgøre 115,2 mio. kr. i 2021, mens det oprindelige budget udgør 92,9 mio. kr. Forventningen er således, at der indhentes efterslæb på anlæg på 22,3 mio. kr.
Der indhentes således kun i relativt begrænset omfang efterslæb på anlæg i 2021. Som konsekvens heraf er forventningen, at der vil blive overført et samlet efterslæb på 131,4 mio. kr. på skattefinansieret anlæg til 2022 eksklusiv jordforsyningsområdet.
Budgetgennemgangen viser, at der er forsinkelser på omkring halvdelen af kommunernes anlægsprojekter. Der arbejdes på at indhente efterslæbet ved at opmande på de interne ressourcer til byggesagsstyring således der ikke er interne flaskehalse i planlægningen. Men stigende håndværkerudgifter, materialeknaphed og flaskehale i byggesektoren ventes at udfordre flere af anlægsprojekterne fremover.
Økonomi
Bemærkninger til bevillinger:
Der gives samlet set bevillinger til finansiering på 3,0 mio. kr. Bevillinger dækker merudgifter til COVID-19 på socialforvaltnings område.
Det skal bemærkes, at der ved denne opfølgning omprioriteres 2,8 mio. kr. fra renter på lånene hos LD Fonde til afdrag på lånene fra LD fonde. Baggrunden er, at renten akkumuleres i saldoen på LD fonde og således ikke kommer til opkrævning før indfrielsestidspunktet.
Det samlede afdrag på kommunens lån udgør 47,9 mio. kr. Det høje niveau for afdrag skal ses i lyset af, at der i 2021 er hjemtaget lån på låneramme 2020 med henblik på at nedbringe mellemværendet med LD Fonde.
Bevillingerne forøger bruttoanlægsrammen med 43,2 mio. kr., hvoraf 17,8 mio. kr. vedrører forsikringsdækkede erstatningssager, herunder udbedring af skader på rådhuset og renovering af Naturcenteret efter brand. Netto forøges anlægsrammen med 19,952 mio. kr.
Bemærkning til COVID-19 udgifter
COVID-19 tegner sig som nævnt ovenfor for en større del af merforbruget på udvalgsområderne.
Set i forhold til det korrigerede budget, hvor der er givet bevilling til de afholdte udgifter til COVID-19 forventes et merforbrug på 9,8 mio. kr. på Økonomiudvalgets område, et merforbrug på 9,2 mio. kr. på Børn, Kultur og Fritidsudvalgets område, 25,6 mio. kr. på Social- og Sundhedsudvalgets område, samt 2,2 mio. kr. på Miljø og Energiudvalgets område. Der forventes mindreforbrug på Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalgets område, Skoleudvalgets område og Teknisk Udvalgs område i forhold til det korrigerede budget uden over-/underskud.
Risiko for regnskabssanktion:
I forhold til det umiddelbare merforbrug på servicerammen på 53,7 mio. kr. er der en betydelig risiko for individuel regnskabssanktion.
Der er dog en række modgående faktorer, som i al væsentlighed gør det muligt at komme i mål med overholdelse af servicerammen.
For det første afbøder afsatte serviceværn på 22,0 mio. kr. sanktionsrisikoen.
Dernæst er det med afsæt i KL's beskrivelse af de ændrede sigtlinjer for servicerammen forventningen, at servicerammen løftes med 16,3 mio. kr. som følge af kommunernes merudgifter til håndtering af COVID-19 pandemien.
Endelig har økonomiafdelingen sammen med forvaltningerne gennemgået kommunens driftsposter for at identificere anlægsinvesteringer, der er fejlklassificeret som drift i stedet for anlæg. Gennemgangen har vist, at der er en række udgiftsposter, der rettelig skal reklassificeres fra drift til anlæg. Det gælder asfaltinvesteringer for 12,0 mio. kr., en række mindre til- og ombygningsopgaver på skolerne og større IT-indkøb.
De tre ting til sammen betyder, at servicerammemankoen kan nedbringes til 0,4 mio. kr., hvilket igen betyder, at sanktionsrisikoen reduceres til 0,2 mio. kr.
For nærmere beskrivelse af regnskabsforventningerne på de enkelte driftsområder, status på anlæg og regnskabssanktion, se den skrevne budgetopfølgning.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
570. Likviditet efter kassekreditreglen pr. ultimo 3. kvartal 2021
Sagsnummer: 2016-004831
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Ifølge Indenrigs- og Boligministeriets bestemmelser skal Byrådet hvert kvartal orienteres om kommunens likviditet efter kassekreditreglen.
Forvaltningen foreslår
- At orienteringen om likviditet efter kassekreditreglen tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Kommunens likviditet efter kassekreditreglen beregnes som et gennemsnit af de daglige likvide beholdninger over det seneste år.
Kravet er, at gennemsnitslikviditeten set over 12 måneder skal være positiv.
Likviditetsopgørelsen pr. 30.09.2021 viser, at den gennemsnitlige daglige likvide beholdning i perioden 1. oktober 2020 til 30. september 2021 udgjorde 260,0 mio. kr.
Det svarer til en gennemsnitslikviditet pr. indbygger på 6.588 kr.
Til sammenligning udgør gennemsnitslikviditeten på landsplan 9.827 kr. pr. indbygger. Middelfart Kommune har således en lidt svagere likviditet end landsgennemsnittet, men dog fortsat forsvarlig likviditet.
Hvis Middelfart Kommune skulle have en landsgennemsnitlig likviditet pr. indbygger, skulle likviditeten styrkes med 127,8 mio. kr. og udgøre 387,8 mio. kr.
KKR-likviditeten er steget med 24,0 mio. kr. over det seneste kvartal, mens likviditeten er steget med 69,9 mio. kr. siden årsskiftet.
Stigningen hænger først og fremmest sammen med, at der er opbygget et stort efterslæb i udførelsen af anlægsprojekter, mens der samtidig er realiseret betydelige merindtægter fra jordforsyningsområdet.
Medvirkende til stigningen har også været likviditetsvirkningen af de statslige reguleringer i forhold til COVID-kompensation, samt det forhold, at afregningen af afståelsesudgiften i forbindelse med Naturgas Fyn endnu engang er udskudt et år.
Der er samlet set en uforbrugt restanlægsbevilling på 183,3 mio. kr. til skattefinansieret anlæg i 2021. Størstedelen af likviditeten er således bundet op i anlægsbevillinger.
Det må alt andet lige forventes, at likviditeten vil udvise et fald over de kommende år.
Dette skyldes især 3 forhold:
1) Anlægsarbejde med afsæt i overførte anlægsbevillinger fra tidligere år forventes gennemført, således at efterslæbet på anlægsområdet gradvist nedbringes over de næste 2-3 år.
3) Øvrige aktører, herunder Kirken, Bridgewalking og Klinik for Tandregulering har opsparet et betydeligt tilgodehavende hos Middelfart Kommune, som forventes nedbragt.
4) Balanceudfordringen på det specialiserede voksen- og handicapområde forventes at medføre et stort likviditetstræk i 2021 og muligvis også i et vist omfang i 2022.
Herudover skal det nævnes, at likviditeten skal kunne dække overførslen af driftsmidler på de forskellige delområder (overførsel af opsparet overskud fra 2020 til 2021).
Det samlede billede er således fortsat, at det likviditetsmæssige råderum (den frie udisponerede likviditet) er forholdsvis begrænset, på trods af en aktuel likviditet på den gode side af 250 mio. kr.
Det er en generel tommelfingerregel, at en kommune skal have en likviditet på mindst 2.500 kr./indbygger for at have penge nok til den løbende drift og til at kunne håndtere mindre udsving.
Det anbefalede mindsteniveau svarer til en gennemsnitlig daglig likviditet på 97,5 mio. kr. i Middelfart Kommune.
Middelfart Kommunes målsætning for minimumslikviditet er ved byrådsperiodens start fastsat til 90 mio. kr. Med indbyggertalsvæksten og pris- og lønudviklingen, bør måltallet løftes til 100 mio. kr. i næste byrådsperiode.
Økonomi
Forvaltningens aktuelle likviditetsprognose ser således ud:
Likviditetsprognosen viser, at likviditetsmålsætningen vil være opfyldt i hele budgetperioden 2021-2025.
Det er væsentligt at gøre opmærksom på, at likviditetsprognoser er stærkt påvirkelige overfor faktorer som:
- Fremdriften i de kommunale anlægsprojekter, herunder at anlægsudgifterne afregnes på et senere tidspunkt end budgetforudsat.
- Tidsmæssige forskydninger mellem låneoptagelse til projekter og faktisk afregning for projekterne.
- Timingen af køb, byggemodning og salg af jord.
- Eventuelle drifts- og anlægsbevillinger med kassefinansiering i løbet af budgetåret.
- Likviditetsvirkningen af årets resultat af skattefinansieret drift, herunder centrale og decentrale enheders forbrug af opsparede midler.
- Timingen af eksterne enheders træk eller udbygning af mellemværendet med Middelfart Kommune.
Forvaltningen anbefaler, at likviditetsudviklingen følges tæt over de kommende måneder, samt at der udvises rettidig omhu i de bevillingsmæssige dispositioner i 2021.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
571. Godkendelse af vandafledningsbidrag 2022 for Middelfart Spildevand A/S
Sagsnummer: 2021-015829
Sagsbehandler: Thomas Nedergaard Carstensen
Præsentation
Middelfart Spildevand A/S har fastsat taksten for vandafledningsbidrag for 2022. Taksten skal godkendes af Middelfart Kommune.
Ved behandling af taksten skal Byrådet udelukkende tage stilling til, hvorvidt taksten overholder den økonomiske ramme, som Forsyningssekretariatet har udmeldt.
Den fastsatte økonomiske ramme udgør de samlede årlige indtægter, som Middelfart Spildevand må opkræve i 2022 og 2023.
Byrådet skal ikke tage stilling til vandafledningsbidragets størrelse.
Forvaltningen foreslår
- At vandafledningsbidraget, som Middelfart Spildevand A/S har fastsat, godkendes. Bidraget for 2022 er på:
360,00 kr. Fast bidrag ekskl. moms
41,85 kr. pr. m3 ekskl. moms for forbrug til og med 500 m3
33,48 kr. pr. m3 ekskl. moms for forbrug på 501-20.000 m3
16,74 kr. pr. m3 ekskl. moms for forbrug over 20.000 m3
Sagsbeskrivelse
Bestyrelsen i Middelfart Spildevand A/S har fastsat taksten for vandafledningsbidrag for 2022 til:
- 360,00 kr. for fast bidrag ekskl. moms
- 41,85 kr. pr. m3 ekskl. moms for forbrug til og med 500 m3
- 33,48 kr. pr. m3 ekskl. moms for forbrug på 501-20.000 m3
-
16,74 kr. pr. m3 ekskl. moms for forbrug over 20.000 m3
I 2022 ændrer Middelfart Spildevand takstsammensætningen i forhold til 2021. Der indføres et fast bidrag pr. forbruger. Til gengæld sænkes den variable del af vandafledningsbidraget tilsvarende således, at det totalt opkrævede beløb stadig overholder de økonomiske rammer. Årsagen til ændringen er, at det ifølge Middelfart Spildevand giver en mere omkostningrigtig fordeling, da en del administrative opgaver er ens uanset kundens forbrug. Derudover giver det en bedre mulighed for at sammenligne takster med de øvrige spildevandsforsyninger.
I 2022 indføres et fast bidrag på 360 kr. Den variable takst ændres fra 46,14 kr./m3 i 2021 til 41,85 kr./m3 i 2022 for forbrug til og med 500 m3. Ligeledes ændres taksterne for forbrug på 501-20.000 m3 fra 36,91 kr. i 2021 til 33,48 kr. i 2022, samt taksterne for forbrug over 20.000 m3 fra 18,46 kr. i 2021 til 16,74 kr. i 2022. Alle takster er angivet ekskl. moms.
Den ændrede takstsammensætning i 2022 medfører en lille merudgift for kunder med et forbrug under 84 m3 i forhold til 2021, hvorimod kunder med et forbrug over 84 m3 opnår en lille mindreudgift i forhold til 2021. Jo større forbrug desto større mindreudgift i forhold til 2021 og omvendt, jo mindre forbrug desto større merudgift i forhold til 2021. Sagen har ikke været i høring i Middelfart Kommune, før vedtagelsen i Middelfart Spildevands bestyrelse.
Vandafledningsbidraget følger den trappebetalingsmodel, der blev indført ved lov pr. 1. januar 2014. Trappemodellen blev i 2018 fuldt indfaset. Der er dermed en rabat på 20% på forbruget mellem 501 og 20.000 m3 og en rabat på 60% for forbruget over 20.000 m3 for de virksomheder, der er omfattet af Naturstyrelsens regler på området. Det vurderes, at kun ca. 1% af kunderne er omfattet af ordningen.
Forsyningssekretariatet fastsætter en økonomisk ramme for de vand- og spildevandsselskaber, der er omfattet af vandsektorloven. Middelfart Spildevand er omfattet af vandsektorloven og skal derfor overholde den økonomiske ramme, som Forsyningssekretariatet fastsætter for selskabet. Forsyningssekretariatet har fastsat en to-årig økonomisk ramme for 2022 og 2023 for Middelfart Spildevand. Der er udmeldt en specifik ramme for hvert år, men selskabet kan selv disponere over rammerne i reguleringsperioden. Den økonomiske ramme udgør de samlede årlige indtægter, som Middelfart Spildevand må opkræve i 2022 og 2023.
I henhold til Betalingsloven skal kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor spildevandsforsyningsselskabet er beliggende, godkende taksten en gang årligt. Kommunalbestyrelsen skal udelukkende tage stilling til, hvorvidt taksten overholder den økonomiske ramme, som Forsyningssekretariatet har udmeldt, ikke bidragets størrelse.
Forvaltningen vurderer, at Middelfart Spildevand A/S med vandafledningsbidraget for 2022 vil overholde den to årige økonomiske ramme for 2022 og 2023, som Forsyningssekretariatet har fastsat.
Forudsætningerne for vandafledningsbidraget er beskrevet nærmere i Budgetnotat 2022 for Middelfart Spildevand A/S. Budgettet er vedlagt som bilag.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Indtægten fra vandafledningsbidraget har bl.a. været med til at finansiere en del af Klimabyen. Indtægten er også en del af finansieringsgrundlaget for, at Middelfart Spildevand kan foretage anlægsinvesteringer såsom yderligere klimatilpasninger.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
572. Godkendelse af skema C for afd. 131 hos Civica
Sagsnummer: 2018-006480
Sagsbehandler: Lone Damgaard
Præsentation
Boligforeningen Civica har fremsendt skema C - et byggeregnskab for opførelse af 40 almene familieboliger på Ranunkelhaven i Middelfart til godkendelse.
Forvaltningen foreslår
- At skema C med en samlet anskaffelsessum på 88.760.000 kr. bliver godkendt,
- at der maksimalt godkendes en kommunal garanti på 79.884.000 kr., og
- at den endelige husleje på 1.123 kr. pr m2 ekskl. forbrugsafgifter bliver godkendt.
Sagsbeskrivelse
Tilbage i 2018 gav Middelfart Byråd et tilsagn til Civica om at opføre 40 almene familieboliger på Ranunkelhaven i Middelfart. Der er tale om lejemål, der er indrettet med 3 eller 4 værelser svarende til 105 og 113 m2. Til alle boliger hører en rummelig altan eller terrasse i stueplan. Hver bolig har et opvarmet depotrum. I Ranunkelhaven er flest mulige bæredygtige tiltag indarbejdet i byggeriet. Det betyder lavere omkostninger til f.eks. opvarmning, fokus på sundt indeklima. På udearealerne er der indtænkt rammer til fællesskab samt biodiversitet. De første beboere kunne flyttede ind i juni i år.
Af skema c fremgår det, at den samlede anskaffelsessum beløber sig til 88,760 mio. kr., med dertilhørende husleje på 1.123 kr. pr m2. Finansieringen af anskaffelsessummen er som følger
- Realkreditlån 78.109.000 kr.
- Grundkapital 8.876.000 kr.
- Beboerindskud 1.775.000 kr.
Middelfart Kommune påtager sig en kommunal garanti for den del af lånet, som ligger ud over 60% af ejendommens værdi. Garantikravet kan ikke opgøres, før byggeriet er opført. Garantien opgøres teknisk set til lånets størrelse, indtil byggeriet er opført.
Den samlede endelige anskaffelsessum på knapt 89 mio. kr. for projektet er blevet billigere på godt 1 mio. kr. set i forhold til skema B. Hvilket primært skyldes mindre udgifter byggelånsrenter og teknisk rådgivning.
Økonomi
Den kommunale garanti vil ikke påvirke kommunens låneramme, da der er tale om en garanti til almene boliger.
Høring
Ingen høring
Klima & bæredygtighed
Civicas byggeri af 40 almene familieboliger er det første almene DGNB certificeret byggeri i Middelfart Kommune.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
573. Etablering af borgerrådgiverfunktion
Sagsnummer: 2021-011639
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
I forbindelse med Budget 2022 blev det besluttet at etablere en borgerrådgiverfunktion i Middelfart Kommune.
Forvaltningen foreslår
- At der etableres en borgerrådgiverfunktion i Middelfart Kommune i en 2-årig forsøgsperiode som nærmere beskrevet i vedtægterne.
Sagsbeskrivelse
I forbindelse med Budget 2022 har Byrådet på mødet den 11. oktober 2021 vedtaget, at der skal etableres en 2-årig forsøgsordning med en borgerrådgiver i Middelfart Kommune.
Af budgetteksten fremgår følgende:
"Forligsparterne ønsker i et toårigt forsøg at ansætte en borgerrådgiver. Borgerrådgiveren skal skabe en øget forståelse og styrke dialogen mellem den enkelte borger og Middelfart Kommune. Borgerrådgiveren skal gennem tillidsbaseret samarbejde og sparring med den kommunale forvaltning bidrage til læring og forbedringer af kommunens sagsbehandling og borgerbetjening - samtidig kan borgerrådgiveren støtte og vejlede borgeren i forbindelse med afgørelser og informere om klagemuligheder.
Borgerrådgiveren skal referere til Byrådet (og i dagligdagen til kommunaldirektøren). Der afsættes 350.000 kr. til finansiering i 2022 og overslagsårerne. Ordningen evalueres efter to år."
Med udgangspunkt i det af Byrådet vedtagne ønske om en 2-årig forsøgsordning med en borgerrådgiver anbefaler forvaltningen, at der etableres en uafhængig borgerrådgiver ansat direkte under Byrådet efter kommunestyrelseslovens § 65e.
Borgerrådgiverfunktionen skal således have til formål at styrke dialogen mellem borgerne og kommunen, samt bidrage til sikring af borgernes retssikkerhed i forbindelse med kommunens sagsbehandling og faktiske forvaltningsvirksomhed.
Borgerrådgiverfunktionen skal samtidig gøre det lettere for borgere, brugere og virksomheder at klage over forhold, der vedrører kommunen. Borgerrådgiveren skal desuden medvirke til, at klager bruges konstruktivt til forbedringer af kommunens sagsbehandling og borgerbetjening.
Etablering af en ordning med en uafhængig borgerrådgiver kræver, at der indføres en bestemmelse i Middelfart Kommunes styrelsesvedtægt om dette. En ændring af styrelsesvedtægten kræver 2 behandlinger i Byrådet med mindst 6 dages mellemrum. Der forelægges en særskilt sag om ændring af styrelsesvedtægten på et senere møde i Byrådet.
Der er i lovgivningen ikke opstillet krav til borgerrådgiverens kvalifikationer eller uddannelsesmæssige baggrund. Middelfart Kommune kan således frit opstille krav til kvalifikationer og uddannelse ud fra en vurdering af, hvilke kompetencer der er væsentlige for borgerrådgiverens opgavevaretagelse i kommunen, og eventuelt ud fra, hvilke retssikkerhedsmæssige udfordringer kommunen står over for.
Den uafhængige juridiske tænketank Justitia, der har til formål at styrke fokus på og respekt for grundlæggende retsstatsprincipper og frihedsrettigheder i offentligheden, blandt myndigheder, eksperter og beslutningstager i Danmark og internationalt, har udarbejdet rapport om borgerrådgivere. I denne rapport anbefaler Justitia, at kandidater skal have indgående kendskab til og forståelse af forvaltningsretlige aspekter og principper, samt at vedkommende kan begå sig i en politisk styret organisation. Endvidere anbefales det, at der lægges vægt på, at kandidaten har gode evner for dialog med både borgere og medarbejdere i kommunen og samtidig er robust nok til at kunne modstå eventuel kritik eller pres fra forvaltningerne.
Forvaltningen anbefaler,
- At der etableres en uafhængig borgerrådgiverfunktion i Middelfart Kommune i en 2-årig forsøgsperiode som beskrevet i vedtægterne.
- At borgerrådgiverens opgaver fastsættes i vedtægter, som gøres tilgængelige for offentligheden således, at der af hensyn til borgerne sikres gennemsigtighed i forhold til, hvilke opgaver borgerrådgiveren skal varetage, samt hvilke kompetenceområder borgerrådgiveren har at råde inden for. Forslag til vedtægt vedlægges sagen.
- At Byrådets ledelsesopgaver overlades til kommunaldirektøren. Kommunaldirektøren får ingen kompetence med hensyn til indholdet af de sager, som behandles af borgerrådgiveren, og kommunaldirektøren kan derfor ikke instruere borgerrådgiveren i forhold til sagernes indhold.
- At borgerrådgiveren skal have mulighed for at udføre sit arbejde frit og uformelt, hvor situationen tillader det, blandt andet af hensyn til at sænke sagsbehandlingstiden for borgergiveren.
- At beretninger fra borgerrådgiveren skal offentliggøres, således at offentligheden kan få indblik i borgerrådgiverens arbejde.
- At der i forbindelse med ansættelse af en borgerrådgiver lægges vægt på, at kandidaten har indgående kendskab til og forståelse af forvaltningsretlige regler og principper, samt at vedkommende kan begå sig i en politisk styret organisation. Der lægges endvidere vægt på, at kandidaten har gode evner for dialog og samarbejde med både borgere og medarbejdere i kommunen og samtidig er robust nok til at kunne modstå eventuel kritik eller pres fra forvaltningen.
- At ansættelsesudvalget kommer til at bestå af borgmesteren og 2-3 byrådsmedlemmer udpeget af Byrådet efter 1. januar 2022, hvor det nye byråd tiltræder. Ansættelsesudvalget assisteres af kommunaldirektøren.
- At borgerrådgiverfunktionen skal evalueres efter ca. 1½ år og i så god tid, at evalueringsrapporten kan indgå i budgetforhandlingerne og forelægges Byrådet i sommeren 2023.
Økonomi
Med Budget 2022 blev forligspartierne enige om, at der skal afsættes 350.000 kr. årligt i 2 år under Økonomiudvalget til en forsøgsordning med en borgerrådgiver.
Ud over udgifter til selve borgerrådgiverfunktionen må det forventes, at en borgerrådgiverfunktion også vil påføre forvaltningerne yderligere administrative opgaver, idet forvaltningerne vil skulle besvare henvendelser fra borgerrådgiveren og eventuelt afgive redegørelser til denne.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Ændringsforslag fra Paw Nielsen: Sagen udsættes til fornyet behandling i det nye byråd.
For: Paw Nielsen.
Imod: Øvrige 23 medlemmer.
Undlod: -
Forslaget faldt med stemmerne 23 imod og 1 for.
Afstemning om Økonomiudvalgets anbefaling:
For: 23 medlemmer
Imod: Paw Nielsen stemte imod.
Undlod: -
Økonomiudvalgets anbefaling blev vedtaget med stemmerne 23 for og 1 imod.
Behandlingsplan
Ændringsforslag fra Paw Nielsen: Sagen udsættes til fornyet behandling i det nye byråd.
For: Paw Nielsen.
Imod: Øvrige 23 medlemmer.
Undlod: -
Forslaget faldt med stemmerne 23 imod og 1 for.
Afstemning om Økonomiudvalgets anbefaling:
For: 23 medlemmer
Imod: Paw Nielsen stemte imod.
Undlod: -
Økonomiudvalgets anbefaling blev vedtaget med stemmerne 23 for og 1 imod.
Bilag
574. TrekantBrand, oprettelse af bankforbindelse herunder kassekredit
Sagsnummer: 2021-015969
Sagsbehandler: Linda Blirup
Præsentation
I forbindelse med skiftet af administrationskommune er det af den nye administrationskommunes revisor anbefalet, at TrekantBrand får egen bankforbindelse.
TrekantBrand har valgt den nye administrationskommunes bankforbindelse – Danske Bank – hvor der oprettes konto og kassekredit for at kunne håndtere TrekantBrands løbende betalingsforpligtelser.
Danske Bank ønsker godkendelse jf. TrekantBrands vedtægter pkt. 8.10.
Forvaltningen foreslår
- At TrekantBrands bankforbindelse herunder maksimum på kassekredit godkendes.
Sagsbeskrivelse
TrekantBrand skiftede administrationskommune til Kolding Kommune efter Vejle Kommunes beslutning om udtrædelse af Trekantbrand pr. 1.1.2022.
BEK nr. 1850 af 17/12/2013. Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. §9 stk. 2. ”Kassekreditten for kommunale fællesskaber, interessentskaber, andelsselskaber, aktieselskaber, anpartsselskaber og lignende med bestemmende kommunal indflydelse må maksimalt andrage 125 kr. pr. indbygger.”
TrekantBrands vedtæger pkt. 8.10 ”Beslutning om låneoptagelse, garantistillelse og udlicitering af væsentlige dele af beredskabet samt lignende, væsentlige beslutninger kræver behandling på to møder, og kan kun vedtages ved et kvalificeret flertal på mindst ¾ af de afgivne stemmer på såvel første som andet møde. Beslutningen herom skal tillige godkendes af kommunalbestyrelsen i Kommunerne.”
Beredskabskommissionen besluttede på mødet den 3. september 2021 at godkende ændringen.
På Beredskabskommissionens møde den 29. oktober 2021 blev det besluttet at godkende ændringen med en maksimal kassekredit på 10 mio. kr.
For Middelfart Kommune vil den maksimale kassekredit ligge under lånebekendtgørelsens maksimum.
Økonomi
Den foreslåede kassekredit på 10 mio. kr. ligger under bekendtgørelsens maksimum i forhold til Middelfart Kommunes andel af fællesskabet på 15,47 pct.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Godkendt.
575. Godkendelse af plan for drift under kriser (beredskabsplan)
Sagsnummer: 2021-015057
Sagsbehandler: Lone Damgaard
Præsentation
Middelfart Kommunes Plan for drift under kriser skal ajourføres i løbet af en Byrådsperiode og godkendes af Byrådet for at efterleve Beredskabslovens § 25.
Forvaltningen foreslår
- At planen bliver godkendt.
Sagsbeskrivelse
Formålet med Middelfart Kommunes Plan for drift under kriser er, at planen bruges som et værktøj til sikre en effektiv varetagelse af Middelfart kommunes ansvar og opgaver i forbindelse med ekstraordinære hændelser. Middelfart Kommune skal være forberedt på at kunne håndtere alle typer kriser indenfor eget område og yde bistand til andre myndigheder under kriser.
Planen skal justeres og ajourføres mindst én gang i løbet af en byrådsperiode, hvorfor planen er taget op til revision i 2021. Planen er udarbejdet i samarbejde med TrekantBrand og de resterende ejerkommuner. Revisionen har medført, at der også er blevet udarbejdet en håndbog i krisestyring, som indeholder actionscards til brug i en krisesituation.
Plan for drift under kriser har været til udtalelse hos TrekantBrand og Beredskabsstyrelsen og hvor Beredskabsstyrelsen er kommet med følgende udtalelse;
Middelfart Kommunes Plan for drift under kriser fremstår overskuelig, handlingsorienteret og strategisk forankret. Planen indeholder gode beskrivelser af kommunens overordnede krisestab og lokale krisestabe samt varetagelsen af krisestyringens kerneopgaver. Den supplerende Håndbog i krisestyring uddyber disse beskrivelser og indeholder brugervenlige redskaber til at understøtte krisestabenes virke. Planen og håndbogen udgør dermed også en velegnet ramme for de underliggende indsatsplaner og actioncards/instrukser.
Økonomi
Ingen.
Høring
Plan for drift under kriser har været til udtalelse hos TrekantBrand og Beredskabsstyrelsen.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
576. Trafikbetjening af ny udstykning i Havrevænget
Sagsnummer: 2021-013250
Sagsbehandler: Linda Falk Jørgensen
Præsentation
Genoptagelse af sag nr. 324 om trafikbetjening af den nye udstykning i Havrevænget.
I forbindelse med udstykning af det ubebyggede areal i nordvestlige hjørne af Havrevænget skal der besluttes, hvordan trafikbetjeningen af området skal ske. Samt bevilling til etablering af de nye vejanlæg.
Forvaltningen foreslår
- At det nordvestlige hjørne af Havrevænget trafikbetjenes fra Fruerhøjvej.
- At den eksisterende Havrevænget udfor nr. 22 og nr. 30 afspærres, så ejendommene Havrevej nr. 22 - 30 skal vejbetjenes via den nye vej i udstykningen.
- At Egelundvej omlægges, så den nuværende udkørsel til Fruerhøjvej lukkes og der etableres tilslutning til den nye vej til Fruerhøjvej.
- At det etableres et vejbump på Fruerhøjvej nord for den nye vejs tilslutning til Fruerhøjvej.
- At der giver en anlægsbevilling med dertilhørende frigivet rådighedsbeløb på 1 mio. kr. til etablering af den nye vej (byggemodning af udstykningen), omlægning af Egelundvej, bump på Fruerhøjvej og lukning af Havrevænget. Bevillingen finansieres af fremtidiges salgsindtægter på området.
Sagsbeskrivelse
Forvaltningen har gennemført en høring om lukning af Havrevænget ved ejendommene Havrevænget nr. 22 - 30 i forhold til at de fremover kunne få vejbetjening via den nye udstykning til Fruerhøjvej.
Der er kommet to ud af fem mulige høringssvar. De to høringssvar er begge positive overfor den ændrede vejbetjening af ejendommene.
Forvaltningen foreslår derfor, at Havrevænget afspærres ud for Havrevænget nr. 22, således at der ejendommene Havrevænget nr. 22-30 får fremtidig vejbetjening fra Fruerhøjvej og den nye udstykning.
Da det er trafiksikkerhedsmæssigt uhensigtsmæssigt at have to vejkryds tæt på hinanden på en hovedfærdselsåre, som Fruerhøjvej, foreslår forvaltningen, at den nuværende vejtilslutning af Egelundvej til Fruerhøjvej fjernes og Egelundvej omlægges så den føres ned på den nye vej i udstykningen.
Ligeledes foreslår forvaltningen, at der etableres et bump på Fruerhøjvej ud for det nuværende vejkryds med Egelundvej, for at gøre det nye vejkryds mere sikkert og øge den generelle trafiksikkerhed på Fruerhøjvej.