Referat for Byrådet møde den 10. januar 2022
5. Styrelsesvedtægt for Middelfart Kommune - 1. behandling
Sagsnummer: 2021-013372
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
Byrådet vedtager selv sin styrelsesvedtægt og vedtægten - samt eventuelle vedtægtsændringer - skal undergives 2 behandlinger i Byrådet.
Forvaltningen foreslår
- At det udarbejdede forslag godkendes og oversendes til 2. behandling i Byrådet.
Sagsbeskrivelse
Det er besluttet at foretage ændringer i styrelsesvedtægten for Middelfart Kommune:
- At Miljø- og Energiudvalget omdøbes til: Klima-, Natur- og Genbrugsudvalget, jf. § 18 i styrelsesvedtægten.
- At der indsættes ny bestemmelse om, at Byrådet kan nedsætte midlertidige, rådgivende opgaveudvalg (§17, stk. 4- udvalg), jf. § 20 i styrelsesvedtægten.
- At der indsættes ny bestemmelse om, at der etableres borgerrådgiverfunktion efter styrelseslovens § 65e, jf. § 23 i styrelsesvedtægten.
- At "ejendomsskat" flyttes fra Teknisk Udvalgs opgaveportefølje til Økonomiudvalgets opgaveportefølje.
- At "kystbeskyttelse" tilføjes Klima-, Natur- og Genbrugsudvalgets opgaveportefølje.
Forslaget træder i kraft pr. 8. februar 2022.
Forslaget til styrelsesvedtægt - samt eventuelle vedtægtsændringer - skal undergives 2 behandlinger i Byrådet med mindst 6 dages mellemrum.
Byrådet skal underrette Tilsynsmyndigheden om den vedtagne styrelsesvedtægt og eventuelle ændringer.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Godkendt.
Regitze Tilma deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
Regitze Tilma deltog ikke i sagens behandling.
Godkendt.
Line Thingberg deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
6. Godkendelse af Byrådets prioriterede dagsordener for perioden 2022-2025
Sagsnummer: 2021-017986
Sagsbehandler: Pernille Frøkjær Gustafsson
Præsentation
På baggrund af drøftelser mellem partierne har Byrådet udarbejdet et forståelsespapir for byrådsperioden 2022-2025. Forståelsespapiret skitserer en række fælles dagsordener for det samlede byråd i den aktuelle byrådsperiode.
Aftalen er ikke udtømmende, men tegner et klart billede af, at Byrådet står samlet om hovedlinjerne i udviklingen af kommunen. Papiret lægger således rammen for det kommende arbejde i Byrådet med at revitalisere visionen for kommunen, prioritere de vigtige dagsordner og formulere konkrete, politiske mål i de stående udvalg og Økonomiudvalget.
Forvaltningen foreslår
- At Byrådet godkender forståelsespapiret
Sagsbeskrivelse
Ingen
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Godkendt.
Bilag
7. Udvalgsvederlag - Middelfart Byråd
Sagsnummer: 2021-009560
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
Byrådet kan beslutte at yde udvalgsvederlag til de byrådsmedlemmer, der er medlemmer af Økonomiudvalget, de stående udvalg, Børn- og Ungeudvalget (§ 18-udvalg) og særlige udvalg nedsat i medfør af § 17, stk. 4, i kommunestyrelsesloven.
Forvaltningen foreslår
- At udvalgsvederlaget fastsættes med udgangspunkt i 84,94% af borgmesterens vederlag, og
- At alle udvalgsposter, eksklusive formands- og næstformandsposterne, vederlægges ligeligt inklusiv, byrådsmedlem i Børn- og Ungeudvalget (§18-udvalg) svarende til 2,74% af borgmesterens vederlag pr. udvalgspost.
Sagsbeskrivelse
Byrådet kan beslutte at yde udvalgsvederlag til de byrådsmedlemmer, der er medlemmer af Økonomiudvalget, de stående udvalg, Børn- og Ungeudvalget (§18-udvalg) samt særlige udvalg nedsat i medfør af § 17, stk. 4, i kommunestyrelsesloven.
Udvalgsvederlaget kan ikke ydes til formændene og næstformændene for de pågældende udvalg, hvis de samtidig modtager særskilt vederlæggelse for henholdsvis formandshvervet og næstformandshvervet.
Der er i bekendtgørelse om vederlag, diæter, pension mv. for varetagelse af kommunale hverv fastsat et maksimumbeløb for sammen af de årlige vederlag, der afhænger af kommunens indbyggertal og borgmesterens (aktuelle) vederlag, idet størrelsen fastsættes som en procentdel af borgmesterens vederlag, og procentsatsen afhænger af indbyggertallet.
Middelfart Kommune er placeret i intervallet mellem 30.001 - 40.000 indbyggere som fastsat i § 7, stk. 4. Det giver mulighed for, at summen af de årlige vederlag højest kan udgøre 275% af borgmesterens vederlag.
Den samlede pulje til årlige vederlag dækker både udvalgsvederlag og vederlag til formænd / næstformænd for de stående udvalg.
I styrelsesvedtægten for Middelfart Kommune er det samlede vederlag til formænd og næstformænd for de pågældende udvalg fastsat til 152,97% af borgmesterens vederlag.
I sidste valgperiode blev udvalgsvederlaget fastsat til 84,94% af borgmesterens vederlag, svarende til 2,74% af borgmeterens vederlag pr. udvalgspost.
Det foreslås, at udvalgsvederlaget fastsættes til samme niveauet for udvalgsvederlag for sidste valgperioden. Udvalgsvederlaget fastsættes således til 84,94% af borgmesterens vederlag til ligelig fordeling mellem alle udvalgsposter, eksklusive formands- og næstformændsposterne, inklusive byrådsmedlemmet i Børn- og Ungeudvalget (§18-udvalg). Det vil sige ialt 31 udvalgsposter. Det svarer til 2,74% af borgmesterens vederlag pr. udvalgspost.
Det samlede vederlag til formænd og næstformænd samt udvalgsvederlag i Middelfart Kommune vil således udgøre 237,91% af borgmesterens vederlag.
Sagen forelægges til beslutning om udvalgsvederlæggelse.
Økonomi
Økonomien er indeholdt i budgettet.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Regitze Tilma deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
Regitze Tilma deltog ikke i sagens behandling.
8. Udpegning af medlemmer og suppleanter til Fritidsrådet efter indstilling fra brugerne
Sagsnummer: 2021-009457
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
Byrådet vælger 3 medlemmer og 3 suppleanter af og blandt Byrådet til Fritidsrådet og udpeger de øvrige medlemmer og suppleanter til Fritidsrådet efter indstilling fra brugerne.
Forvaltningen foreslår
- at medlemmer og suppleanter, indstillet af brugerne, udpeges til Fritidsrådet.
Sagsbeskrivelse
På det konstituerende møde den 1. december 2021 udpegede Byrådet følgende byrådsmedlemmer som medlemmer og suppleanter af Fritidsrådet:
Medlemmer:
- Lars Kristian Vigsø
- Kent Mosgård
- Anna Poulsen Broen
Suppleanter:
- Alex Gren
- Line Thingberg
- Lasse Schmücker
Efterfølgende har brugerne afholdt valg til Fritidsrådet. Brugerne indstiller således følgende medlemmer og suppleanter til Fritidsrådet:
Medlemmer:
Oplysningsforbund/aftenskoler:
- Anne Kruse, AOF center Odense
- Kurt Hestehauge, Gigtforeningensoplysningskreds
Idrætsforeninger:
- Kjeld Refsgaard, MG & BK Fodbold
- Jan Knudsen, KIF Middelfart Gymnastik
- Christian Lynggaard Pedersen, Middelfart Håndboldklub
- Anne Marie Rosager, Strib Badminton og Gymnastik
Idébestemte foreninger:
- Jette Iversen, Middelfart Amatørteater
- John Kaspersen, Nørre Aaby i Bevægelse
Spejderforeninger:
- Johs Jacobsen, FDF Brenderup-Harndrup
Handicaporganisationer:
- Christina Sølvsten Fly, Brenderup IF
Suppleanter:
Oplysningsforbund/aftenskoler:
- Vibeke Carmen Sørensen, AOF center Odense
- Frank Hansen, DOF Lillebælt
Idrætsforeninger:
- Mogens Blicher Bech, Middelfart Håndboldklub
- Kim Frederiksen, Middelfart Squash
- Nikolaj Nørup Sostack, KIF Middelfart Fodbold
- Lene Hallenborg, Billardklubben i Nørre Aaby
Idébestemte foreninger:
- Birgit Mau, Middelfart Billedskole
- Jacob Kloch, Middelfart Skakklub
Spejderforeninger:
- Brian Eskesen, FDF Brenderup-Harndrup
Handicaporganisationer:
- Pia Becker, MG & BK Fodbold
Brugernes indstillinger til medlemmer og suppleanter til Fritidsrådet forelægges til Byrådets beslutning.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Christian Lynggaard Pedersen blev erklæret inhabil og deltog ikke i sagens behandling.
Regitze Tilma deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
Christian Lynggaard Pedersen blev erklæret inhabil og deltog ikke i sagens behandling.
Regitze Tilma deltog ikke i sagens behandling.
9. Udpegning af suppleant til bestyrelsen for Middelfart Ungdomsskole
Sagsnummer: 2021-009457
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
Byrådet vælger 2 medlemmer og 2 suppleanter af og blandt Byrådets medlemmer samt 2 medlemmer og 2 suppleanter indstillet af arbejdsmarkedets parter.
Forvaltningen foreslår
- at Byrådet udpeger Mads Alnor, indstillet af FH Fyn, som suppleant til bestyrelsen for Middelfart Ungdomsskole.
Sagsbeskrivelse
Byrådet vælger 2 medlemmer og 2 suppleanter af og blandt Byrådets medlemmer samt 2 medlemmer og 2 suppleanter indstillet af arbejdsmarkedets parter.
På det konstituerende møde den 1. december 2021 udpegede Byrådet følgende til bestyrelsen for Middelfart Ungdomsskole:
Medlemmer | |
1. | Anna Poulsen Broen, F |
2. | Line Thingberg, V |
Arbejdsmarkedets parter: | |
3. | Tue Christiansen, Dansk Industri |
4. | Pia Henriksen, FH Fyn |
Suppleanter: | |
1. | Jacob Nielsen, A |
2. | Steffen Daugaard, O |
Arbejdsmarkedets parter: | |
3. | Ingen suppleant, Dansk Industri |
4. | Ingen suppleant, FH Fyn |
Efterfølgende har FH Fyn indstillet Mads Alnor, kredsformand for Vends Herred Lærerkreds, som suppleant til bestyrelsen for Middelfart Ungdomsskole.
Indstillingen forelægges til Byrådets beslutning.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Regitze Tilma deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
Regitze Tilma deltog ikke i sagens behandling.
10. Landdistriktspulje 2022
Sagsnummer: 2021-016903
Sagsbehandler: Sabine Christensen
Præsentation
Støttekriterier og procedure for landdistriktspuljen 2022 skal godkendes.
Forvaltningen foreslår
- At kriterier og procedure godkendes
- At der maks. uddeles 700.000 kr. fra anlægsbudgettet 2022
- At tilbagefaldsmidlerne fra tidligere uddelinger på 58.750 kr. og 326.106 kr. ikke-uddelte midler fra 2021-puljen lægges til 2022-puljen
- At de ubrugte midler til mellemfinansiering på 50.000 kr. fra 2021-puljen overføres til 2022-puljen, dog ikke længere reserveres til en mellemfinansieringspulje, men indgår i uddelingsbeløbet.
Sagsbeskrivelse
Landdistriktspuljen 2022 har til formål at støtte lokaludvalg, foreninger, klubber, organisationer og lign. i at gennemføre nye og almennyttige projekter, der fremmer fællesskaber og bæredygtig udvikling i landområderne i Middelfart Kommune. Der kan gives bevillinger på maks. 50 % af de samlede projektudgifter.
Der foreslås, at ansøgninger vurderes efter følgende kriterier (se nærmere i bilag 1):
- Om projektet opfylder puljens støtteformål.
- Om projektet har et bredt folkeligt fokus, er almennyttigt og åbent for alle og kommer mange borgere til gode.
- Projektets grad af modenhed: Er projektet godt gennemarbejdet, har det allerede tilvejebragt noget af finansieringen, og foreligger der allerede tilladelser?
- Om der ved bygge- og anlægsprojekter er lagt vægt på klima- og bæredygtige løsninger og om projektet arkitektonisk er tilpasset stedet. Projekterne må desuden ikke forringe eventuelle bevaringsværdier.
Der foreslås en række ændringer ift. sidste års støttekriterier og procedure (bilag 2). Ændringerne skal gøre det nemmere for ansøgere at søge støtte og for Byrådet at vurdere, om der kan gives en bevilling. De foreslåede ændringer er:
- Ansøgerne skal ikke længere have tilvejebragt 20 % af de samlede projektomkostninger inden ansøgning for at kunne komme i betragtning til støtte. Dette tidligere kriterium er erstattet med kriterium nr. 3.
- Der kan nu også søges om støtte til nye midlertidige aktiviteter og events (som fx nye byfester, festivaller mv.), da de er et godt bidrag til at fremme fællesskaber i landområder.
- "Mange borgere" (i kriterium 2) blev tidligere defineret som "flere hundrede". I stedet kan der tildeles bevillinger til projekter som vurderes at have stort potentiale for udvidelse over tid.
- Efter indsendelse kommer ansøgningerne i "stjernehøring" i forvaltningerne for at sikre, at ansøgerne bliver gjort opmærksom på alle tilladelser der skal indhentes, inden der kan gives en endelig bevilling.
- Betingede bevillingstilsagn kan trækkes tilbage efter i alt 3 år: Der gives betingede bevillingstilsagn, hvis tilladelser og finansieringen ikke er på plads på ansøgningstidspunktet. Betingede tilsagn gives med tidsbegrænsning på 2 år og mulighed for forlængelse med 1 år. Hvis der i forlængelsesfasen ikke er fremdrift i projektet, meddeles afslag og ansøgeren opfordres til at sende en ny ansøgning, når der igen er fremdrift i projektet. På denne måde forhindres, at pengene reserveres til enkelte projekter i årevis uden at blive brugt.
Det foreslås desuden, at mellemfinansieringspuljen droppes. Puljen blev for mange år siden oprettet under Landdistriktspuljen med et årligt beløb på 50.000 kr. Dette for at hjælpe ansøgerne med at finansiere renteudgifter, der opstår for et banklån i tidsrummet fra projektregningerne skal betales indtil samtlige tilskud er udbetalt. Denne pulje er ikke blevet brugt de 6 år, den har eksisteret. Derfor foreslås, at der ikke længere reserveres penge til dette formål.
Hovedpunkter i proceduren er:
- Puljen offentliggøres i januar 2022 efter godkendelse af kriterier.
- Ansøgningsfristen er den 25.4.2022. Ansøgningsskemaet åbnes senest 6 uger før.
- Byrådet tager stilling til ansøgningerne på mødet den 30.5.2022.
Økonomi
Byrådet har afsat 700.000 kr. i budget 2022. Dertil kommer 58.750 kr. tilbageløbsmidler fra tidligere puljer, 326.106 kr. ikke-uddelte midler fra 2021-puljen og 50.000 kr. ubrugte 2021-midler fra mellemfinansieringspuljen. I alt er der altså 1.134.856 kr. til uddeling.
Høring
Ingen, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Bæredygtighed er et af uddelingsformålene for denne ansøgningspulje. Derudover er den grønne omstilling, deleøkonomi og velfærd nogle af puljens støtteområder der peger direkte på klimaforbedringer og social bæredygtighed.
Beslutning
Godkendt.
Regitze Tilma deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
Karin Riishede deltog ikke i sagens behandling.
Godkendt.
Regitze Tilma deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
11. Småprojektspuljen 2022
Sagsnummer: 2021-017030
Sagsbehandler: Sabine Christensen
Præsentation
Støttekriterier og procedure for uddelinger fra Småprojektspuljen 2022 skal godkendes.
Forvaltningen foreslår
- At procedure og kriterier godkendes,
- at der maks. uddeles 225.000 kr. fra budget 2022, og
- at der også uddeles et resterende beløb fra sidste års pulje på 240.136 kr.
Sagsbeskrivelse
Småprojektspuljen er en ansøgningspulje, som henvender sig til lokaludvalg, borgerforeninger, andre foreninger og lign. og har til formål at støtte mindre, almennyttige og bæredygtige projekter og tiltag.
Kriterierne for foreliggende pulje tager udgangspunkt i sidste års Småprojektspulje. En oversigt over bevillinger og afslag fra 2021-puljen er vedhæftet (bilag 2).
Forvaltningen foreslår vedhæftede kriterier og procedure for 2022-puljen (Bilag 1). Ændringerne ift. sidste års pulje er:
- at borgermøder under "Bæredygtige Lokalsamfund" fremover støttes af indsatsens egne midler, at andre borgermøder dog fortsat kan støttes gennem Småprojektspuljen
- at mindre nye events og arrangementer også kan støttes af puljen.
Væsentlige punkter i proceduren er:
- at puljen meldes ud kort efter godkendelsen
- at der åbnes for ansøgninger senest ultimo januar
- at der ikke findes ansøgningsfrister, men at puljen kan søges løbende
- at Staben uddeler og administrerer bevillinger løbende
- at Byrådet bliver orienteret om uddelingerne i juni 2022 eller før (hvis puljen er opbrugt).
Økonomi
Der er afsat 225.000 kr. til uddeling i budget 2022.
Dertil kommer et restbeløb på ca. 240.136 kr. fra 2021-puljen. Der er i alt altså ca. 465.136 kr. til uddeling i 2022. (Restbeløbet fra 2021 er et cirkabeløb, da ikke alle udbetalinger fra 2020-puljen og 2021-puljen er gennemført endnu og da der kan komme tilbageløbsmidler løbende).
Bevillingerne de sidste år har været:
- I 2017/18: 705.004 kr.
- I 2019: 464.928 kr.
- I 2020: 412.999 kr.
- I 2021: 477.525 kr.
Høring
Ingen, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Bæredygtighed er et kriterium for tilskudsbevillingen. Under bæredygtige tiltag forstås her tiltag, som er socialt, økonomisk og miljømæssigt holdbare.
Beslutning
Godkendt.
Regitze Tilma deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
Karin Riishede deltog ikke i sagens behandling.
Godkendt.
Regitze Tilma deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
12. Endelig vedtagelse af lokalplan 209 Middelfart Sundheds- og Frivillighedscenter
Sagsnummer: 2021-002350
Sagsbehandler: Otto Bastian B. Thomsen
Præsentation
Forslag til lokalplan 209 for Middelfart Sundheds- og Frivillighedscenter, har været sendt i supplerende høring og nu skal der tages stilling til om lokalplanen skal endelig vedtages.
Forvaltningen foreslår
- At lokalplan 209, Middelfart Sundheds- og Frivillighedscenter, vedtages endeligt med de mindre rettelser, der fremgår af vedlagte ændringsbilag.
Sagsbeskrivelse
Baggrund:
Krav til fremtidens sundhedstilbud betyder, at sundhedsvæsnet står overfor en række forandringer. Af denne grund ønsker Middelfart Kommune, at etablere et nyt Sundheds- og Frivillighedscenter med henblik på at sikre et borgernært og sammenhængende sundhedstilbud af høj faglig kvalitet for kommunens borgere. I den sammenhæng imødekom Økonomiudvalget i februar 2021 anmodningen om igangsættelse af lokalplanlægningen for et nyt Sundheds- og Frivillighedscenter ved P V Tuxens Vej 6 - 14.
Den 21. juni 2021 vedtog Byrådet at sende lokalplan 209, Middelfart Sundheds- og Frivillighedscenter, i 8 ugers offentlig høring. Den 1. november 2021 vedtog Byrådet at sende lokalplan 209 i to ugers supplerende høring grundet rettelser i lokalplanforslaget.
Lokalplan 209 udlægger området til offentlige formål. Lokalplanen giver mulighed for etablering af en bebyggelse på op til 5.000 m2, i maksimalt to etagers højde, som kan være op til 10 meter højt, samt tilhørende parkerings- og opholdsarealer. Lokalplanen fastsætter en bebyggelsesprocent på 80. Med lokalplanen sikres det, at ny bebyggelse, hvad angår materialevalg og formsprog, indpasses i overensstemmelse med eksisterende bygningskomplekser ved Sygehus Lilleælt. Lokalplanen angiver, at bebyggelsen skal fremstå i røde teglsten, dog med mulighed for at anvende andre materialetyper på en mindre andel af bebyggelsens facader.
Langs parkeringspladsens sydlige afgrænsning stiller lokalplanen krav om etablering af en støjreducerende afskærmning, der kan begrønnes. Lokalplanforslaget stiller endvidere krav om etablering af et afskærmende beplantningsbælte på minimum 1,5 meters bredde langs lokalplanområdets sydlige afgrænsning. Beplantningsbæltet skal udgøres af en hjemmehørende træ- og buskbeplantning, der kan opnå en højde på 5 meter.
Økonomi
Ingen
Høring
Lokalplan 209, Middelfart Sundheds- og Frivillighedscenter har været fremlagt i to høringsperioder, hvorfor vedlagte hvidbog behandler de høringssvar, som kommunen har modtaget i disse to høringsperioder.
Lokalplanen var i første omgang fremlagt i 8 ugers høring fra d. 7. juli 2021 til d. 15. september 2021. I løbet af denne høringsperiode blev der der registreret i alt otte høringssvar inden for 1. høringsperiode. Høringssvarene fordeler sig på følgende afsendere:- Ældrerådet
- Handicaprådet
- 4 Borgere. Kommune har modtaget tre høringssvar fra borgere, der er bosat på Færøvej lige umiddelbart syd for lokalplanområdet. Èn borger har sendt 4 høringssvar på vegne af fire adresser på Færøvej. Derudover har kommunen modtaget ét høringssvar fra en unavngiven adressat.
Høringssvarene, der er indkommet, fordeler sig på følgende temaer:
- Plangrundlag
- Terrænregulering
- Støj
- Lys-,skygge- og indbliksgener
Lokalplanen var i perioden d. 10. november 2021 til d. 24. november 2021 sendt i to ugers supplerende høring grundet mindre justeringer og redaktionelle tilrettelser af planens bestemmelser. I løbet af den supplerende høringsperiode er der registreret i alt fem høringssvar, der fordeler sig på to hustande. De fem indkomne høringsvar, kommunen modtog i den supplerende høringsperiode er identiske med høringsvar modtaget i forbindelse med den først høringsperiode. Af denne grund behandles de høringssvar, kommunen har modtaget i løbet af de to høringsperioder, samlet i vedlagte hvidbog.
Klima & bæredygtighed
Middelfart Kommune er bygherre og ønsker, at bebyggelsen skal opføres med en DGNB-certificering så alle klima- og bæredygtighedsforhold indtænkes ved byggeriet. En DGNB-certificering af byggeriet kan dog ikke sikres med en lokalplan.
Beslutning
Godkendt.
Regitze Tilma deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Anbefales.
Steen Dahlstrøm deltog ikke i sagens behandling.
Anbefales overfor Byrådet.
Karin Riishede deltog ikke i sagens behandling.
Godkendt.
Regitze Tilma deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
13. Områdefornyelse i Nørre Aaby
Sagsnummer: 2021-008787
Sagsbehandler: Liz Holst Kaysen
Præsentation
Byrådet vedtog i 2015 et program for områdefornyelse i Ejby. Programarbejdet blev til i et tæt samarbejde med Ejby lokaludvalg, Ejby handel, Boligforeningerne og med SBS Rådgivning som proceskoordinator. Områdefornyelse resulterede i, at Ejby nu har fået en aktiv grøn bypark med udfoldelsesmuligheder for børn og unge, sikre cykel- og gangstier fra banen til skole og hal, et nyt opholdsbyrum ved stationens nordside samt en imødekommende gangtunnel under banen.
Et nyt torv ved Brugsen binder nu byparken og det nye byrum ved stationen sammen som et sammenhængende grønt byrum, alt sammen til glæde for byens borgere.
Middelfart Kommune besluttede et lignende områdefornyelsesprojekt for Nr. Aaby på TU møde 10.12.2019. Derfor har kommunen i samarbejde med SBS Rådgivning initieret en proces, hvor et lignende program kan danne grundlag for et områdefornyelsesprojekt. Processens opstart var et borgermøde den 29.10.2021.
Lokaludvalget i Nr. Aaby fik i 2014 udarbejdet en Udviklingsplan ”Lad lyset skinne” for byen. Denne del og input og ideer fra borgermødet har givet indhold til programmet.
Forvaltningen foreslår
- Middelfart Kommune indstiller til at programmet godkendes bl.a. med henvisning til sagsbeskrivelsen og økonomien samt vedlagte bilag.
- at der snarest muligt sker indberetning til boligministeriet via Bossinf for at sikre reservationen af midler til områdefornyelsen.
- at der i forlængelse af ovennævnte beslutning igangsættes et samarbejde med SBS Rådgivning om planlægningen af og igangsætning af de i programmet nævnte 4 indsatsområder:
- Forskønnelse af Østergade
- Forskønnelse og trafiksikre tiltag af 3 centrale tunneller i byen
- Nye identitetstiltag i byen
- Programudvikling for et borgerdrevet fælleshus.
Sagsbeskrivelse
Programmet for områdefornyelse i Nr. Aaby har taget afsæt i de mange ideer som blev frembragt på borgermødet d. 29. september 2021. Ideerne har taget afsæt i de udfordringer og potentialer som er nævnt på borgermødet. Med statslige tilskud/refusionsordninger betinges, at processen skal tage afsæt i en borgerinddragelsesproces - ligesom det skete i Ejby.
Efterfølgende er der nedsat en lokalforankret styregruppe – samt 2 udvalgsmedlemmer fra Byrådet samt embedspersoner fra Teknik og Miljøforvaltningen. Den lokale repræsentation består af frivillige borgere, lokaludvalg og relevante interessenter i byen. Styregruppen har bidraget til at konkretisere de relevante ideer fra borgermødet. På denne basis er der formuleret et program, som giver afsæt til den videre planlægning/projektering og realisering.
Områdefornyelsen skal ses som en integreret del af det kommunale initiativ om at skabe bæredygtig byudvikling i alle lokalsamfund i Middelfart kommune.
Det videre arbejde er at få nedsat lokalforankret arbejdsgrupper, som på basis af programmet videreudvikle indsatsområde til reelle projekter til realisering. Områdefornyelsen er et 5-årigt projekt og de fire indsatser skal således stå klar til i ibrugtagning senest ved udgangen af 2026.
Opstart på planlægning/projektering af de 4 indsatsområder forventes at ske i løbet af 2022 og være tilendebragt ved årsskiftet til 2023 til politisk orientering.
Økonomi
Til Områdefornyelse i Nr. Aaby:
Middelfart Kommune har afsat 3.900.000 kr. til områdefornyelsesindsatsen.
Kommunen har mulighed for at søge om statslig refusion for 2021 og 2022 svarende 2.652.240 kr.
Hertil tillige kommunens ordinære bygningsfornyelsesramme.
Således der er et samlet beløb over årene på 7.200.000 kr.
Samlet budget Nr. Aaby 3.9 mio + 60% refusion 6.240.000 kr.
Landsbypuljen 2022 1.035.000 kr.
Ordinær pulje 2022 357.292 kr.
Restbudget 2021 1.164.154 kr.
Forventet refusion fra gl. sager -312.240 kr.
Samlet budget til byfornyelse 9.108.686 kr.
Udmeldt budget Nr. Aaby 7.200.000 kr.
Budget til bygningsfornyelse, nedrivninger
og kondemnering 1.908.686 kr.
Høring
På borgermødet den 29.10.2021 blev der nedsat en styregruppe med deltagelse at borgere i området som ovenfor beskrevet. Når opgaverne er nærmere defineret skal der nedsættes borgerdrevne arbejdsgrupper som med assistance fra forvaltningen og SBS rådgivning udarbejder løsningsforslag som kan igangsættes. Opgaven vil strække sig over 5 år.
Klima & bæredygtighed
Den bystrategiske indsats i Nr. Aaby vil blive drevet af en lokal vilje og engagement til at skabe et socialt bæredygtigt bysamfund. En indsats som understøtter og forstærker byens nuværende udvikling og ramme for et trygt og rart bosted. Indsatsen skal også styrke byens historiske steder og bygninger.
Beslutning
Godkendt.
Regitze Tilma deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Anbefales.
Steen Dahlstrøm deltog ikke i sagens behandling.
Anbefales overfor Byrådet.
Karin Riishede deltog ikke i sagens behandling.
Godkendt.
Regitze Tilma deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
14. Forlængelse af Skærgårdsvej
Sagsnummer: 2021-015873
Sagsbehandler: Kenneth Hermansen
Præsentation
Teknisk forvaltning ønsker at forlænge Skærgårdsvej til Barmstedt Allé.
Forvaltningen foreslår
- At der gives en anlægsbevilling med dertilhørende frigivet rådighedsbeløb på 6,160 mio. kr. til at forlænge Skærgårdsvej til Barmstedt Allé til brug for fremtidigt salg af erhvervsjord. 3,500 mio. kr. finansieres fra køb og salg puljen. De resterende 2,66 mio. kr. finansieres af tidligere salgsindtægter på jordforsyningsområdet, der er tilgået kassen.
Sagsbeskrivelse
Forlængelsen ønskes udført for at fremme salget af erhvervsjord i det eksisterende erhvervsområde mellem Fynsvej og Motorvejen
Økonomi
Budgetoversigten kan ses af nedenstående tabel:
Vej forlængelse | 3.500.000 |
Asfalttering af ekst. grusvej | 500.000 |
Gadelys | 575.000 |
Vejafvanding | 150.000 |
Rådgivning | 150.000 |
Arkæologi | 250.000 |
Geoteknik | 75.000 |
Landinspektør incl afgifter til GST | 100.000 |
Tilslutningsafgifter Spildevand | 125.000 |
Tilslutningsafgifter Vand | 100.000 |
Tilslutningsafgifter Fjernvarme | 75.000 |
Diverse (10,00 %) | 560.000 |
Total eksk. moms | 6.160.000 |
Det bemærkes, at anlægsbevilling (udgiftsbevilling) finansieres ved fremtidige indtægter fra jordsalg.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Så vidt det er muligt vil der blive anvendt genbrugsmaterialer til vejopbygning.
Beslutning
Godkendt.
Regitze Tilma deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Anbefales.
Steen Dahlstrøm deltog ikke i sagens behandling.
Anbefales overfor Byrådet.
Karin Riishede deltog ikke i sagens behandling.
Godkendt.
Regitze Tilma deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
15. Kommunegaranti til Ejby Vandværk
Sagsnummer: 2021-015893
Sagsbehandler: Murtaza Sharafmal
Præsentation
Middelfart Kommune har modtaget en anmodning fra Ejby Vandværk om garanti for lånoptagelse hos Kommunekredit på i alt 20 mio. kr.
Forvaltningen foreslår
- At der stilles garanti for at Ejby Vandværk kan optage et kommunegaranteret lån på op til 20 mio. kr. med en løbetid på 30 år hos Kommunekredit,
- at garantien (med henblik på at reducere renterisikoen) stilles under forudsætning af, at der optages et lån hos Kommunekredit med fast rente i hele løbetiden,
- at garantien stilles under udtrykkelig forudsætning at kommunekredit godkender låneoptagelsen,
- at lånet i anlægsfasen kan optages som en byggekredit, der senere afløses af endelig finansiering,
- at der i henhold til statsstøttereglerne fastsættes en årlig garantiprovisionsprocent på 0,55 % med baggrund i en samlet konkret og individuel vurdering af, at Ejby Vandværk har en stærk kreditkvalitet. Vurderingen tager afsæt i Middelfart Kommunes kreditvurderingsmodel, og
- at garantien i overensstemmelse med statsstøttereglerne stilles under forudsætning af, at provisionssatsen fremadrettet kan tilpasses i op- eller nedadgående retning, såfremt virksomhedens kreditmæssige forhold måtte ændre sig væsentligt.
Sagsbeskrivelse
Ejby Vandværk ønsker at fremtidssikre vandforsyningen i Ejby. Det gamle vandværk er bygget i 1967. Vandværet står i dag overfor en del renoveringer og moderniseringer, for at bringe det op på et niveau, der dels er tidssvarende og dels kan garantere den fremtidige forsyningssikkerhed. I stedet for at renovere det gamle vandværk, har bestyrelsen valgt at opføre et nyt Ejby Vandværk på Anlægsvej 25, Ejby.
Økonomiske konsekvenser
Såfremt ovenstående investeringer kan finansieres via Kommunekredit, i stedet for vandselskabets kassekredit, vil der kunne spares penge som følge af lavere rente over hele låneperioden. Et fastforrentet lån hos Kommunekredit giver samtidig en budgetsikkerhed.
Miljø- og energiudvalget godkendte d. 3. november 2021 Ejby vandværkets takster for 2022. Med de nye takster vil Ejby Vandværk opnå en årlig merindtægt på 410.000 kr. Dette vil kunne dække omkostninger til lånet.
Teknologi
I forbindelse med etableringen, bruges den nyeste og markedsledende teknologi.
På det nuværende vandværk ledes vandet sammen fra alle tre kildepladser og filtreres i nogle åbne beton kar. Efterfølgende opbevares vandet i en nedgravet betonbeholder før det udpumpes til forbrugerne.
På det nye vandværk separeres vandet fra kildepladserne og ledes til to uafhængige linjer. Det vil sige, at der faktisk er 2 vandværker i samme bygning, hvilke forøger forsyningssikkerheden betragteligt. En af grundene til, at der etableres et to-linje anlæg er, at der med Ejbys placering ikke er muligt at få nødforsyning fra andre vandværker.
Inde på vandværket filtreres vandet gennem lukkede stålfiltre og efterfølgende opbevares vandet i to rustfrie stålbeholdere, før det udpumpes til forbrugerne via nogle høj effektive pumper.
Det nye vandværk opfylder således alle krav til en moderne vandforsyning, hvor levnedsmiddelsikkerheden og forsyningssikkerhed prioriteres i højsæde.
Økonomi
Vandforsyningen er et kollektiv system, der er underlagt vandforsyningsloven, hvilket betyder, at selskabet skal driftes efter det såkaldte "non-profit" princip.
Budgettet for investeringen i projektet, der søges kommunegaranti for kan ses af nedenstående tabel:
Grundkøb | 220.000 |
Ledningsanlæg | 800.000 |
Eltilslutning | 250.000 |
Kloaktilslutning | 31.050 |
Lokalplan | 130.000 |
Ny vandværk | 16.500.000 |
Signal fremføring fra kildepladser | 300.000 |
Nedrivning/salg af grund | 350.000 |
Konsulentbistand | 450.000 |
Diverse 5% | 951.553 |
I alt | 19.982.603 |
Egne midler anvendt | 0 |
Lånebehov | 19.982.603 |
Lånetype og løbetid
Fastforrentet annuitetslån i op til 30 år.
Anlæggenes levetid
Levetiden for det nye vandværk er minimum 30 år - forventeligt 50 år.
Tidsplan
Etableringen af vandværket er planlagt til udførelse i 2022-2023.
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Anbefales overfor Byrådet.
Karin Riishede deltog ikke i sagens behandling.
Godkendt.
Bilag
16. Revidering af styrelsesvedtægt for dagtilbud
Sagsnummer: 2021-013833
Sagsbehandler: Nana Rask Guldfeldt
Præsentation
Revidering af styrelsesvedtægt og bilag med afsæt i konkrete beslutninger. Ifølge bestemmelserne om ændring af styrelsesvedtægten har ændringsforslagene været i høring fra 10. november til 3. december 2021.
Forvaltningen foreslår
At forslaget indstilles godkendt til Byrådet.
Sagsbeskrivelse
Ændringerne i styrelsesvedtægten for dagtilbud omhandler følgende ændringer:
- Bestyrelsessammensætningen i landsbyordningen i Brenderup. Bestyrelsen ændres i overensstemmelse med den politiske beslutning om at gøre landsbyordningen i Brenderup permanent. Styrelsesvedtægten for folkeskolen revideres ligeledes i overensstemmelse hermed.
- Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har givet dispensation til, at Hyllehøjskolen og den nye daginstitution ved Hyllehøjskolen kan oprette fælles ledelse og en fælles bestyrelse. Styrelsesvedtægten for folkeskolen revideres ligeledes, således at bestemmelserne for den nye daginstitution indskrives og hermed også bestemmelserne for den nye fælles bestyrelse.
Styrelsesvedtægten er vedhæftet. Tekst tilføjet er markeret med grøn og slettet tekst er markeret med blå.
Af høringssvarene fremgår, at dagtilbuddene tilslutter sig de foreslåede ændringer, men enkelte gør særligt opmærksom på indskrivning af mere ensartede rammer omkring børneuniverser og nye fællesledede landsbyordningers strukturer, så udviklingsarbejdet for 0-6 års-området ikke stagnerer. Bemærkningerne er opsummeret i bilaget.
Forvaltningen tager bemærkningerne til efterretning, og anbefaler ikke at der opsættes ensartede strukturer på tværs af fællesbestyrelser for børneuniverser og landsbyordninger, da der er forskelle i størrelsen. Derudover anbefales sammensætning af forælderrepræsentanter i fællesbestyrelser for nuværende ikke ændret til en ligelig fordeling af forælderrepræsentanter for dagtilbud og skole.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ændring af styrelsesvedtægten har været i høring fra 10. november til 3. december 2021. De indkomne høringssvar er vedhæftet som bilag.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Anbefales overfor Byrådet.
Karin Riishede deltog ikke i sagens behandling.
Godkendt.
Bilag
17. Revidering af styrelsesvedtægt for folkeskolen
Sagsnummer: 2021-010053
Sagsbehandler: Nana Rask Guldfeldt
Præsentation
Revidering af styrelsesvedtægt og bilag med afsæt i konkrete beslutninger. Ifølge bestemmelserne om ændring af styrelsesvedtægten har ændringsforslagene været i høring fra 10. november til 3. december 2021.
Forvaltningen foreslår
- At det udarbejdede forslag godkendes.
Sagsbeskrivelse
Ændringerne i styrelsesvedtægten og bilaget omhandler følgende ændringer:
- Bestyrelsessammensætningen på Anna Trolles Skole. Bestyrelsen ændres i overensstemmelse med den politiske beslutning om, at gøre landsbyordningen i Brenderup permanent. Styrelsesvedtægten for dagtilbud revideres ligeledes i overensstemmelse hermed.
- Bestyrelsessammensætningen på Hyllehøjskolen. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har givet dispensation til, at Hyllehøjskolen og den nye daginstitution ved Hyllehøjskolen kan oprette fælles ledelse og en fælles bestyrelse. Styrelsesvedtægten for dagtilbud revideres ligeledes, således at bestemmelserne for den nye daginstitution indskrives og hermed også bestemmelserne for den nye fælles bestyrelse.
Antallet af medlemmer i bestyrelsen, der er valgt for skolen, reduceres fra nuværende 7 medlemmer til 5 medlemmer. Reduktionen indfases i forbindelse med næste skolebestyrelsesvalg.
- I bilaget til styrelsesvedtægten ændres der i afsnittet vedr. ferielukning i SFO. Det sker på baggrund af harmoniseringen af lukkedagene, så de er i overensstemmelse med lukkedagene på dagtilbud.
- I bilag 2 vedr. ressourcetildelingen til skolerne revideres teksten, så den er i overensstemmelse med de politisk vedtagne ændringer fra 2020.
Styrelsesvedtægten og tilhørende bilag er vedhæftet. Tilføjelser er markeret med grønt, og tekst, der slettes, er markeret med blåt. Tekst skrevet med rødt, er ændringer, som er endelig godkendt i byrådet 1. november 2021.
Af høringssvarene fremgår det, at skolerne generelt tilslutter sig de foreslåede ændringer. Enkelte rejser forskellige bemærkninger til bilagets afsnit om ferielukning og lukkedage for SFO. Bemærkningerne er opsummeret i bilaget.
Forvaltningens kommentar til høringssvarene:
Der sket en harmonisering af ferielukkedage mellem dagtilbud og skole gældende fra 1. januar 2022, således at dagtilbud og SFO'er har de samme ferielukkedage (Fredag efter Kr. Himmelfartsdag, Grundlovsdag, de tre dage op til Påske, uge 29 + 30 samt den 24.-31. december begge dage inkl.). Der tilbydes alternativ pasning - dog ikke Grundlovsdag og den 24.december. De åbne pasningstilbud vil fremgå af kommunens hjemmeside.
På baggrund af høringssvarene præciseres afsnit om ferielukning og lukkedage for Tidlig-SFO og SFO i bilaget til styrelsesvedtægten, således at teksten stemmer overens med harmoniseringen.
Proces omkring harmonisering af lukkedage tages løbende op til drøftelse mellem SFO- og dagtilbudslederne, og bemærkninger i høringssvarene vedrørende sampasning tages med i den videre udvikling. Derudover tages mulighed for at sætte en frist for beslutning i forhold til, hvilke SFO'er der holder åbent pågældende skoleår med til videre afklaring i SFO-gruppen.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ændringen af styrelsesvedtægten har været i høring fra 10. november til 3. december 2021. De indkomne høringssvar er vedhæftet som bilag.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Indstilles til godkendelse.
Kent Modgård deltog ikke i sagens behandling.
Anni Tyrrestrup deltog ikke i sagens behandling.
Anbefales overfor Byrådet.
Karin Riishede deltog ikke i sagens behandling.
Godkendt.
Bilag
Styrelsesvedtægt version 2021 2 udgave
Bilag til styrelsesvedtægt for folkeskolerne i Middelfart Kommune version 2021
Opsamling på høringssvar 3. december 2021
Fællesbestyrelsen og MED-udvalg_Gelsted Børneunivers
Brugerråd og MED-udvalg Middelfart Musikskole
Skolebestyrelsen og MED-udvalg_Østre Skole
Bestyrelse og MED-udvalg_Ungdomsskolen
Skolebestyrelsen_Hyllehøjskolen
18. Udvikling af dagtilbudsområdet i relation til "Fra Middelfartbarn til verdensborger"
Sagsnummer: 2021-016529
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Finansiering af dagtilbudsområdets videre arbejde med at omsætte visionen "Fra Middelfartbarn til Verdensborger" i praksis.
Denne sag anviser finansiering fra skoleområdet til dagtilbudsområdet og skal derfor behandles i begge udvalg, Økonomiudvalg og Byrådet.
Forvaltningen foreslår
- At der for budgetåret 2022 gives en tillægsbevilling til driften på dagtilbudsområdet på 0,500 mio. kr. Bevillingen finansierer det videre arbejde med visionsarbejdet "Fra Middelfartbarn til Verdensborger" på 0-6 års området.
- At bevillingen finansieres af overskuddet på skoleområdet. Der gives således en tilsvarende negativ tillægsbevilling til driften på skoleudvalgets område på 0,500 mio. kr.
Sagsbeskrivelse
I forbindelse med visionsarbejdet på 0–18 års området i ”Fra Middelfartbarn til Verdensborger”, så viser erfaringer fra skoleområdet, at det er utrolig vigtigt med fælles initiativer og forløb samt individuel understøttelse af de enkelte skolers lokale ambitioner ind i visionen.
Det er for nuværende desværre ikke muligt at give dagtilbudsområdet den samme opbakning, da der pt. kun er yderst begrænsede midler på de fælles konti under dagtilbudsområdet. Prioriteringen på dagtilbudsområdet de seneste år har været at komme i mål med minimumsnormeringen, og derfor er midlerne udlagt til de decentrale institutioner.
Der har på skoleområdet vist sig en ekstraordinær mulighed for at overføre 0,500 mio. kr. fra områdets centrale budget til dagtilbudsområdets centrale budget til brug for arbejdet med at omsætte visionen. Med dette arbejde klædes lederne på til at omsætte visionen i praksis i tæt samarbejde med medarbejderne og de lokale forældrebestyrelser. Samtidig opnås der også en stærkere sammenhæng med skolernes arbejde.
Økonomi
Skoleområdet har et opsparet overskud fra tidligere år på 3,743 mio. kr. og overførslen vil således ikke have nogen indvirkning på rammerne for den daglige drift.
Høring
Ingen høring af ældrerådet og handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Initiativerne i visionen "Fra Middelfartbarn til verdensborger" skal dygtiggøre børnene i forståelsen af klima- og bæredygtighed.
I bæredygtighedsforståelsen sættes fokus på FN’s 17 verdensmål. Børnene får allerede i børnehaven et begyndende begreb om bæredygtighed, når der arbejdes med miljø og klima, samt social og kulturel bæredygtighed. Det er fx temaer som ”Fra jord til bord”, genbrugsprojekter og affaldssortering på stuerne. Bæredygtig pædagogik handler om respekt for hinanden, anerkendelse og at børn både kan bidrage til verden og få fra verden.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Paw Nielsen (T) stillede et ændringsforslag, hvor de 500.000 kr. finansieres ligeligt på henholdsvis Skoleudvalg og Økonomiudvalg. Paw Nielsen (T) stemte for. A og V stemte imod. Forslaget faldt.
Et flertal af A og V stemte for indstillingen. Paw Nielsen stemte imod.
Kent Mosgård deltog ikke i sagens behandling.
Anni Tyrrestrup deltog ikke i sagens behandling.
Anbefales overfor Byrådet.
Karin Riishede deltog ikke i sagens behandling.
Godkendt.
20. Offentliggørelse af lukket punkt: Salg af erhvervsjord
Sagsnummer: 2021-017467
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
Middelfart Kommune har lavet forslag til købsaftale om salg af erhvervsareal på 4.303 m2 beliggende Nyvang 13 - matr. nr. 83a, Staurby By, Vejlby. Køber er Mik Holding 2016 Aps, cvr. nr. 37661996.
Der er anvendt standardkøbsaftale. Købsaftale er endnu ikke underskrevet af køber.
Overtagelsesdato er fastsat til 01.01.2022.
Forvaltningen foreslår
- At købsaftale på 645.450 kr. inkl. moms (svarende til 516.360 kr. excl. moms) godkendes.
- At der gives en samlet anlægsbevilling med dertilhørende frigivet rådighedsbeløb på 510.360 kr. netto. Rådighedsbeløbet består af en udgiftsbevilling på 6.000 kr. til dækning af tinglysningsomkostninger og en indtægtsbevilling til salgsindtægten excl. moms på 516.360 kr.
Sagsbeskrivelse
Arealet er, betinget af Byrådets godkendelse, solgt til Mik Holding 2016 Aps cvr. nr. 37661996 til etablering af kontor, langer og engrosalg.
Arealet sammenlægges med nyudstykket areal ved Nyvang 15.
Arealet er solgt til den udbudte pris på 150 kr. inkl. moms pr. m2 for erhvervsjord i området.
Købesummen andrager 645.450 kr. inkl moms.
Økonomi
Bevillingen på 516.360 kr. dækker salgs indtægterne på sagen.
Grunden er udstykket så der vil kun være salgs udgifter på ca. 6.000 kr. til tinglysning. Udgifterne dækkes af afsat rådighedsbeløb i budgettet.
Høring
Ingen høring da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Anbefales overfor Byrådet.
Karin Riishede deltog ikke i sagens behandling.
Godkendt.
Bilag
Lukkede sager
19. Salg af erhvervsjord
Beslutning
Godkendt.