Referat for Byrådet møde den 04. april 2022
55. Meddelelse fra et byrådsmedlem om fravær i en periode. Indkaldelse af stedfortræder
Sagsnummer: 2022-003766
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
Byrådsmedlem Jes Rønn Hansen, byrådsgruppe A, meddeler, at han i en periode fra 1. juni 2022 vil være forhindret i at varetage sit byrådshverv begrundet i sin udsendelse som feltpræst for de danske soldater i Irak. Fraværsperioden forventes at vare til og med den 31. oktober 2022.
Som konsekvens heraf skal der indkaldes stedfortræder.
Forvaltningen foreslår
- At Byrådet tager Jes Rønn Hansens meddelelse om at være forhindret i at varetage byrådshvervet i Middelfart Byråd med virkning fra 1. juni til og med 1. oktober 2022 til efterretning og godkender, at betingelserne for stedfortræderindkaldelse er til stede,
- at Byrådet som konsekvens af dette træffer beslutning om indkalde Anja Reilev som stedfortræder for Jes Rønn Hansen i Middelfart Byråd i samme periode, og
- at Anja Reilev skal varetage de samme poster, som Byrådet har udpeget Jes Rønn Hansen til at varetage.
Sagsbeskrivelse
Byrådsmedlem Jes Rønn Hansen har meddelt, at han vil være forhindret i at varetage sit byrådshverv i Middelfart Byråd i perioden 1. juni til og med 1. oktober 2022 (begge dage inklusiv). Jes Rønn Hansen har oplyst, at forhindringen er begrundet i hans udsendelse som feltpræst for de danske styrker i Irak.
Byrådsgruppe A anmoder i den forbindelse Byrådet om, at 1. stedfortræderen på partiets kandidatliste, Anja Reilev, indtræder i Middelfart Byråd i den pågældende periode som stedfortræder for Jes Rønn Hansen.
Det fremgår af kommunestyrelseslovens §15, stk. 2, at borgmesteren indkalder stedfortræderen, når "...et medlem vil være forhindret i at varetage sin kommunale hverv i en forventet periode af mindst 1 måned på grund af sin helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption, varetagelse af andet offentligt hverv, forretninger eller lignende..."
Jes Rønn Hansen varetager ud over byrådshvervet følgende poster, som Byrådet har udpeget ham til:
- medlem af Klima-, Natur- og Genbrugsudvalget
- næstformænd for Social- og Sundhedsudvalget
- Handicaprådet (personlig stedfortræder)
- Fyns Affalds Koordineringsselskab FAKS (suppleant)
- Modtagestation Syddanmark MOTAS (suppleant)
- Vestfyns Affalds- og Deponeringsanlæg (suppleant)
- Fælleskøkkenet ELBO (stedfortræder)
- Grundvandsforum i Middelfart (suppleant)
- Middelfart Museum
Det er forvaltningens vurdering, at betingelserne for stedfortræder indkaldelse er til stede.
Sagen forelægges til Byrådet beslutning, idet Byrådet i henhold til § 15, stk. 4, i kommunestyrelsesloven skal træffe beslutning om, hvorvidt betingelserne for stedfortræderindkaldelse er til stede.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
56. Udpegning af valgstyrere og tilforordnede til valg og folkeafstemninger i perioden 1. 1. 2022- 31.12. 2025 samt godkendelse af valgsteder mv.
Sagsnummer: 2022-001077
Sagsbehandler: Anne Hammershøj Beck
Præsentation
I forbindelse med afholdelse af valg og folkeafstemninger skal Byrådet udpege et antal valgstyrere og tilforordnede vælgere, som skal forestå afviklingen heraf. Udpegning sker for hele valgperioden frem til 31. december 2025.
Administrationen har udarbejdet et forslag hvor posterne er fordelt mellem Byrådets partier i henhold til den D´hondtske metode.
Partierne skal være opmærksomme på, at såvel valgstyrerformænd som øvrige valgstyrere skal være til stede på valgstedet til afstemningsbog kan underskrives efter optælling.
Byrådet skal desuden godkende valgstederne, ligesom Byrådet skal godkende retningslinjer for udbetaling af diæter ifm. afvikling af valg og folkeafstemninger.
Forvaltningen foreslår
1. at forslag til revision af valgsteder/afstemningssteder godkendes,
2. at forslag til valgstyrerformænd på valgstederne godkendes,
3. at fordeling over antal valgstyrere på valgstederne godkendes og listerne bemyndiges til at udpege valgstyrere i overensstemmelse hermed,
4. at fordeling over antal tilforordnede vælgere på valgstederne godkendes og listerne bemyndiges til at udpege valgstyrere i overensstemmelse hermed,
5. at borgmesteren bemyndiges til at tilbyde lister, som ikke er repræsenteret i Byrådet, en plads som tilforordnet vælger ved valghandlinger, hvor disse er opstillet,
6. at borgmesteren bemyndiges til at annoncere efter tilforordnede vælgere, gerne blandt kommunens unge efter behov,
7. at borgmesteren bemyndiges til at udpege et antal administrative medarbejdere til at bistå valgstyrerne og de tilforordnede vælgere,
8. at borgmesteren bemyndiges til at supplere ved frafald af valgstyrere og tilforordnede på selve valgdagen
9. at Søren Illum, Flemming Worsøe, Kim Lund og Torben T. Møller udpeges som brevstemmemodtagere,
10. at borgmesteren bemyndiges til at udpege en administrativ medarbejder som den ene af de to brevstemmemodtagere
11. at ved færre end 5 brevstemmer på et valgsted, medtages disse på Vestre Skole,
12. at retningslinjer for udbetaling af diæter godkendes
Sagsbeskrivelse
Byrådet skal tage stilling til følgende:
Ad 1. Revision af afstemningssteder/valgsteder:
Administrationen vurderer løbende behov for justeringer i forhold til kommunens 11 afstemningssteder.
Efter evaluering af KV21 var der et ønske om at flytte valgstedet på Ejby Skole til Ejbyhallen, Halvej 5, 5592 Ejby.
Herefter foreslås, at Byrådet godkender følgende placeringer som kommunens afstemningssteder:
Vestre Skole
Lillebæltshallen
Strib Skole
Aulby Skole
Hyllehøjskolen
Båring Skole
Vestfynshallerne
Brenderup Forsamlingshus
Ejby Hallen
Gelsted Skole
Fjelsted- Harndrup Skole
Ad2. Følgende foreslås udpeges som valgstyrerformænd:
Vestre Skole: Jens Backer Mogensen, A
Lillebæltshallen: Steen Dahlstrøm, A
Strib Skole: Morten Weiss-Pedersen, C
Aulby Skole: Regitze Tilma, V
Hyllehøjskolen: Linda Johnsen, F
Båring Skole: Peter Bjørklund, A
Vestfynshallerne: John Kromann, V
Brenderup Forsamlingshus: Jacob Nielsen, A
Ejby Hallen: Lars Vigsø, A
Gelsted Skole: Anders Møllegaard, V
Fjelsted- Harndrup Skole John Kruse, A
Ad. 3-4: Fordeling af valgstyrere og tilforordnede vælgere pr. valgsted:
Byrådet skal udpege mindst 5 og højest 9 valgstyrere pr. valgsted inkl. valgstyrerformanden samt et antal tilforordnede vælgere til at bistå valgstyrerne.
Administrationen har udarbejdet et forslag til fordeling af valgstyrere og tilforordnede vælgere.
I forslaget er der lagt vægt på at valgstyrere og tilforordnede på de enkelte valgsteder er bredt politisk funderede.
Forslaget er vedhæftet dagsordenspunktet som bilag 1
For at sikre en smidig udskiftning af "menige" valgstyrere og tilforordnede skal partierne selv stå for indtastning og ajourføring af styreværktøjet Valghalla.
Ad. 5 - 11 Deltagelse af lister udenfor byrådet og af administrationen mv.:
I Middelfart Kommune er der tradition for at administrationen bistår valgstyrere, politisk tilforordnede og brevstemme modtagere bedst muligt ved afvikling af valg og folkeafstemninger.
Der er også tradition for, at lister udenfor Byrådet tildeles plads ved afstemninger, som de stiller op i.
Det foreslås at denne praksis videreføres.
Ad 12. - Diæter:
Byrådet fastsætter, hvor mange diæter valgbestyrelse, valgstyrere og tilforordnede vælgere får udbetalt for deres virksomhed i forbindelse med afvikling af afstemningen.
Valglovgivningens udgangspunkt er, at der udbetales en diæt på kr. 440 (2022- niveau) hvis hvervet beslaglægger mindre end 4 timer og 2 diæter, hvis hvervet beslaglægger mere end 4 timer.
Byrådet kan dog beslutte, at der ikke ydes diæter for virksomhed i forbindelse med valg eller at der ydes et højere antal diæter dog maximalt 5 pr. dag.
Administrationen har behov for et skriftligt administrationsgrundlag og det foreslås derfor, at Byrådet i overensstemmelse med den praksis som blev fulgt ved KV21 vedtager følgende:
Udgangspunktet er, at hverv på mindre end 4 timer honoreres med 1 diæt (1 x 440 i 2022-niveau) og hverv på mere end 4 timer honoreres med 2 diæter med følgende præciseringer og justeringer:
A. Brevstemmegennemgang før valgdag.
Politisk indkaldte modtager én diæt, idet det forudsættes at have under 4 timers varighed.
B. Deltagelse på en hel valgdag.
Såvel politisk som administrativt indkaldte modtager 4 diæter.
C. Tællere - modtager 1 diæt.
D. Deltagelse på fintællingsdag.
Politisk indkaldte modtager 2 diæter.
Administrativt indkaldte honoreres ikke særskilt - det betragtes som forlagt tjeneste og forventes afviklet indenfor normal arbejdstid.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
57. Over-/underskud regnskab 2021
Sagsnummer: 2022-002253
Sagsbehandler: Linda Blirup
Præsentation
I henhold til Principper for økonomistyring har decentrale og centrale enheder mulighed for at overføre overskud eller underskud fra det afsluttede regnskabsår (2021) til det efterfølgende regnskabsår (2022).
Over-/underskudsopgørelserne for regnskabet 2021 fremlægges hhv. Økonomiudvalg og Byråd til godkendelse.
Såfremt et område har et akkumuleret underskud på over 5%, skal den pågældende leder/chef udarbejde en handleplan for underskuddets afvikling. Planen skal have rimelig horisont, som typisk ikke overstiger 3 år. Planen forelægges til fagudvalget.
Denne sag beskriver hvilke beløb, der foreslås overført mellem 2021 og 2022 både for så vidt angår driften og anlægsprojekterne samt en oversigt over hvilke afdelinger/områder, der jf. principperne, skal udarbejde en handleplan for afvikling af underskud.
Forvaltningen foreslår
HANDLEPLANER / AFSKRIVNING AF GÆLD:
At der afskrives tidligere oparbejdet gæld samt arbejdes med balance på områder med grundlæggende strukturel ubalance efter nedenstående fordeling:
- At der afskrives tidligere oparbejdet gæld frem til 2021 vedr. myndighedsområderne for Børn og familie afdelingen, Senior og velfærd og Social og velfærd med i alt 48,007 mio. kr.
- At områder med grundlæggende ubalance, Sygeplejen og hjælpemidler, Myndighedsområder samt Social- og sundhedselever, skal udarbejde handleplaner, hvor arbejdet på at skabe balance i 2022/2023 skal beskrives frem for en handleplan, hvor der afdrages gæld på 3 år.
DRIFT:
At driftsbevillingen i 2022 udvides med samlet 39,377 mio. kr. vedrørende den skattefinansierede drift. Såfremt afskrivningen af ovenstående underskud (under punktet handleplaner) på 48,007 mio. kr. godkendes, øges driftsbevillingen til 87,384 mio. kr.
- At driftsbevillingen på 39,377 mio.kr. (inkl. projekter på driften) fordeles på de respektive enheder jf. bilag til sagen. Såfremt afskrivning af ovenstående underskud på 48,007 mio. kr. godkendes, skal 87,384 mio. kr. fordeles på de respektive enheder.
- At 12,819 mio. kr. af driftsbevillingen tilfalder kassen, idet beskæftigelsesområdet jf. Principperne for økonomistyring ikke længere indgår i områder der er omfattet af overførsel mellem regnskabsår.
At driftsbevillingen i 2022 nedjusteres med samlet 0,846 mio. kr. vedrørende projekter, hvortil vi har fået midler fra ministerier - fordelt på følgende udvalgets områder:
- At Børn-, Kultur- og Fritidsudvalgets bevilling udvides med 0,155 mio. kr.
- At Social- og Sundhedsudvalgets bevilling sænkes med 1,707 mio. kr.
- At Miljø- og Energiudvalgets bevilling udvides med 0,706 mio. kr.
ANLÆG:
Anlægsprojekternes rådighedsbeløbene for 2022 (på det skattefinansierede område) udvides netto med 165,198 mio. kr. vedrørende uforbrugte anlægsmidler - fordelt på de enkelte projekter. Fordelt således mellem udvalgene:
- At Økonomiudvalgets bevilling udvides med 3,522 mio. kr.
- At Skoleudvalgets bevilling udvides med 27,748 mio. kr.
- At Børn, Kultur og Fritidsudvalget udvides med 16,866 mio. kr.
- At Social- og Sundhedsudvalget udvides med 25,681 mio. kr.
- At Teknisk udvalg udvides med 75,755 mio. kr.
- At Miljø- og Energiudvalget udvides med 15,626 mio. kr.
I forbindelse med overførslerne på de skattefinansierede anlæg indstilles:
- At der på dagtilbudsområdet under Børn, Kultur og Fritidsudvalget overføres uforbrugte restbudgetter fra projekterne "Bulderby udvides+midlertidig løsning", "Ombygning af Nysgerrium", "Adgangsforhold Troldehytten og Kompasset" til projektet "Etablering af produktionskøkken Bulderby".
- At der under Teknisk Udvalg overføres restbudget fra projektet "Renovering af støttemur ved Gl. Havn" til projektet "Renovering af ydermole på Kongebrohavn", hvor der forventes merforbrug.
Anlægsprojekternes rådighedsbeløbene for 2022 (for det takstfinansierede område) udvides med 33,177 mio. kr. vedrørende uforbrugte anlægsmidler - fordelt:
-
At Miljø- og Energiudvalgets bevilling vedrørende indtægter i forbindelse med
affaldshåndtering øges med 33,177 mio. kr.
Sagsbeskrivelse
Principper for økonomistyring i Middelfart Kommune siger følgende omkring over- og underskud:
- Et område må frit overføre et overskud fra et regnskabsår til det efterfølgende regnskabsår og herefter bruge af det.
- Såfremt et område har et akkumuleret underskud på over 5%, skal den pågældende leder/chef udarbejde en handleplan for underskuddets afvikling. Planen skal have rimelig horisont, som typisk ikke overstiger 3 år. Planen forelægges til fagudvalget.
- Afvikling af underskud eller overskud skal ske under hensyntagen til de særlige regler og bestemmelser.
Overførslen af over-/underskud placeres under den enhed som har skabt overskud eller underskud.
HANDLEPLANER:
I regnskab 2020 blev der beskrevet handleplaner for i alt 50,425 mio. kr. i Middelfart Kommune. Nogle områder har afviklet deres gælder efter handleplanerne, mens det ikke har været muligt for andre.
Status for antal handleplaner efter regnskab 2021:
- Der er 5 nye handleplaner
- Der er 5 helt afsluttede handleplaner, det vil sige underskuddet er helt afviklet
- Der er 14 handleplaner der fortsætter/skal opdateres
Resultatet for 2021 svarer til handlerplaner for yderligere 36,586 mio. kr. i forhold til regnskab 2020, hvor der blev beskrevet for 50,425 mio. kr.
Dette betyder, at der samlet skal beskrives handleplaner for i alt 87,011 mio. kr. (39,004 mio. kr. hvis underskuddet på myndighedsområderne afskrives) for 2021.
Specificeret oversigt fordelt på udvalg og politikområder fremgår af det vedhæftede bilag.
Regnskabet på myndighedsområderne viser samlet et underskud på 48,007 mio. kr. Det vurderes, at muligheden for afvikling af gælden er begrænset. Samtidig er der områder med strukturel ubalance i budgettet, hvor det indstilles, at områderne skal udarbejde en handleplan for arbejdet med at skabe balance i 2022/2023, inden der afdrages på gælden.
Såfremt det besluttes at afskrive gælden på myndighedsområderne, vil beløbet der skal bekrives handleplaner, være reduceret til 39,004 mio. kr.
Økonomi
Se informationer i sagsbeskrivelsen samt de vedhæftede bilag.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Enhedslisten v. Lasse Schmücker stillede følgende ændringsforslag:
- Al gæld vedr. de decentrale enheder afskrives.
For forslaget stemte Lasse Schmücker (Ø) og Jonas René Jensen (D).
22 medlemmer stemte imod.
22 medlemmer godkendte indstillingen.
Lasse Schmücker (Ø) og Jonas René Jensen (D) stemte imod.
Behandlingsplan
Enhedslisten v. Lasse Schmücker stillede følgende ændringsforslag:
- Al gæld vedr. de decentrale enheder afskrives.
For forslaget stemte Lasse Schmücker (Ø) og Jonas René Jensen (D).
22 medlemmer stemte imod.
22 medlemmer godkendte indstillingen.
Lasse Schmücker (Ø) og Jonas René Jensen (D) stemte imod.
Bilag
58. Regnskab 2021 for Middelfart Kommune (samlet årsberetning)
Sagsnummer: 2022-004396
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Middelfart Kommunes årsregnskab for 2021 foreligger nu til behandling.
Der har i perioden 2017-2021 har været rapporteret op imod det oprindelige budget. Derfor rapporteres afvigelserne ved regnskabsafslutningen ligeledes op imod det oprindelige budget.
(Fra og med 2022 rapporteres op imod det korrigerede budget uden overførte midler).
Forvaltningen foreslår
- At regnskabet for 2021 med dertilhørende regnskabsberetning bliver godkendt og
overleveret til revisionen, og - at afsluttende anlægsregnskaber over 2 mio. kr. godkendes.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune realiserede et samlet strukturelt resultat på 14,1 mio. kr. (overskud) i 2021. Der er således i året opnået tilstrækkelige indtægter til at dække driftsudgifter, anlægsudgifter, afdrag og indskud i Landsbyggefonden.
Når jordforsyningsområdet og det selvfinansierede område, som består af Middelfart Affald og Genbrug, tages med ind i betragtning, er der samlet set realiseret et overskud på 31,7 mio. kr.
Der blev i alt realiseret finansindtægter for 2,530 mio. kr., hvilket er 18,9 mio. kr. højere end oprindeligt budgetlagt. Afvigelsen skyldes først og fremmest, at nettorenteudgifterne var lavere end forventet og højere indtægter fra forskerskatten.
Driftsudgifterne udgør i alt 2,343 mio. kr., hvilket er 16,3 mio. kr. lavere end det oprindelige budget. Afvigelsen i forhold til det oprindelige budget skyldes især tre forhold:
(i) lavere overførselsudgifter på Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsområdet.
(ii) lavere udgifter på driften til vejvedligeholdelse, som følge af, at asfaltinvesteringer er reklassificeret fra drift til anlæg.
(iii) afsat serviceværn og puljer.
Der blev i alt afholdt udgifter til skattefinansierede anlægsprojekter for 125,5 mio. kr., hvilket var 32,6 mio. kr. mere end oprindeligt budgetlagt. Afvigelsen skyldes en kombination af forbrug af overførte anlægsmidler, bevilligede ekstraanlæg i året og reklassificeringen af asfaltinvesteringer.
Regnskabet fremgår af nedenstående tabel 1 - opstillet ud fra budgetlægnings- og budgetopfølgningsprincippet.
Regnskabsresultat
Beløb i 1.000 kr. |
Oprindeligt |
Korrigeret 2021 |
Regnskab 2021 |
Afvigelse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skatter |
-1.903.435 |
-1.907.237 |
-1.907.119 |
-3.684 |
Generelle tilskud |
-624.966 |
-627.660 |
-625.868 |
-902 |
Renter |
17.051 |
6.049 |
3.061 |
-13.990 |
Refusion af købsmoms |
350 |
350 |
-6 |
-356 |
Finansiering inkl. renter |
-2.511.000 |
-2.528.498 |
-2.529.932 |
-18.932 |
|
|
|
|
|
Økonomiudvalget (ekskl. afsat serviceværn) |
317.645 |
318.795 |
313.013 |
-4.632 |
Beskæftigelses- og arbejdsmarkedsudvalget |
563.088 |
563.093 |
551.821 |
-11.267 |
Skoleudvalget |
369.277 |
367.300 |
365.355 |
-3.922 |
Børne- Kultur og Fritidsudvalget |
295.611 |
296.094 |
304.650 |
9.039 |
Social- og Sundhedsudvalget |
706.794 |
719.572 |
741.940 |
35.146 |
Teknisk udvalg |
75.573 |
62.077 |
57.293 |
-18.280 |
Miljø- og Energiudvalget (skat.fin.) |
8.965 |
9.214 |
8.588 |
-377 |
Serviceværn |
21.987 |
21.987 |
0 |
-21.987 |
Skattefinansieret drift i alt |
2.358.940 |
2.358.132 |
2.342.660 |
-16.280 |
|
|
|
|
|
Skattefinansieret anlæg i alt |
92.881 |
131.335 |
125.527 |
32.646 |
|
|
|
|
|
Indskud i landsbyggefonden |
12.800 |
16.900 |
104 |
-12.696 |
|
|
|
|
|
Afdrag på lån |
28.245 |
47.938 |
47.537 |
19.292 |
|
|
|
|
|
Skattefinansierede udgifter i alt |
2.492.866 |
2.554.305 |
2.515.828 |
22.962 |
|
|
|
|
|
Resultat af skattefinansieret område (strukturel balance) |
-18.134 |
25.807 |
-14.104 |
4.030 |
|
|
|
|
|
Jordforsyning i alt |
5.300 |
-1.628 |
-19.007 |
-24.091 |
|
|
|
|
|
Selvfinansieret område i alt |
-2.781 |
-2.781 |
1.409 |
4.190 |
|
|
|
|
|
Resultat af kommunens virksomhed inkl. selvfinansiering |
-15.615 |
21.398 |
-31.702 |
-15.871 |
|
|
|
|
|
Øvrige balanceforskydninger |
-12.700 |
-12.700 |
7.550 |
20.250 |
Sk.fin låneoptagelse inkl. forsyning |
-9.300 |
-37.692 |
-35.259 |
-25.959 |
Kasseforbrug (- =kasseopbyg.) |
-37.615 |
-28.994 |
-59.411 |
-21.580 |
(Det er vigtigt at gøre opmærksom på at der er betydelige forskelle mellem opstillings-principperne i den autoriserede opstilling jf. IM's regler og opstillingen til budget i balance).
Hovedforklaringerne på afvigelserne på driften fremgår under økonomiafsnittet, mens en mere dybdegående beskrivelse af de enkelte udvalgsområders resultater findes i forvaltningernes beretninger, som er vedhæftet til denne sag.
Økonomi
Hovedforklaringer på driftsafvigelser i forhold til det oprindelige budget:
På Økonomiudvalgets område blev der samlet set realiseret et mindreforbrug på 4,6 mio. kr. eksklusiv budgetværn og puljer. Resultatet var væsentligt bedre end forventet og resultatforbedringen henfører sig især til forsinket implementering af ny IT-platform og overskud på Bridgewalking.
På Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalgets område blev der realiseret et mindreforbrug på 11,3 mio. kr., som især henfører sig til en gunstig udvikling i ledigheden og heraf afledt færre udgifter til forsikrede ledige. Det må alt andet lige påregnes, at mindreforbruget skal anvendes til at dække midtvejsreguleringen af overførselsområdet i 2022.
På Skoleudvalgets område blev der realiseret et mindreforbrug på 3,9 mio. kr., som primært vedrører færre udgifter til melllemkommunale elever (grænsekrydsere), et lavere udgiftsniveau for privat- og efterskoler samt færre udgifter sygepensionerede statstjenestemænd.
På Børn, Kultur og Fritidsudvalgets område blev der realiseret et merforbrug på 9,0 mio. kr., som primært relaterer sig til flere og dyrere anbringelsessager.
På Social- og Sundhedsudvalgets område blev der realiseret et merforbrug på 35,1 mio. kr., hvoraf sundhedsområdet tegner sig for 19,4 mio. kr., mens Senior og Velfærdsområdet tegner sig for 11,3 mio. kr. Social- og Velfærdsområdet realiserede et merforbrug på 2,0 mio. kr., hvilket var væsentligt bedre end forventet. Endelige realiserede Strategi og Udvikling et merforbrug på 2,4 mio. kr.
På Teknisk Udvalgs område blev der realiseret et mindreforbrug på 18,3 mio. kr., hvoraf størstedelen vedrørte en teknisk reklassificering af asfaltinvesteringer fra drift til anlæg. Herudover var der mindreforbrug i Entreprenørafdelingen.
Når serviceværnet og øvrige puljer på i alt 22,0 mio. kr. medregnes, kan merforbruget dækkes. Der realiseres således et samlet mindreforbrug på driften på 16,3 mio. kr., mens servicerammen samtidig overholdes med snæver margin.
Anlæg:
2021 blev et særdeles travlt år på anlægssiden.
For at medvirke til at holde hånden under den lokale beskæftigelse, igangsatte Middelfart Kommune i 2020 og 2021 en række ekstra anlægsinitiativer, som er blevet lånefinansieret med særlig COVID-19 lånedispensation fra Bolig- og Indenrigsministeriet. En ikke ubetydelig del af projekterne omfatter klima- og energioptimeringstiltag som skal understøtte og fremme den grønne omstilling, herunder skovrejsning, opsætning af el-ladestandere, energioptimering af gadelys samt generel energioptimeret bygningsanvendelse.
Der har i løbet af året været lagt mange kræfter i at komme i mål og få færdiggjort COVID-19 anlægsprojekterne indenfor ministeriets tidsfrist. Det er lykkedes godt og bortset fra den sidste slidlagsetablering på Abelonelundvej, som kræver forårstemperaturer og byfornyelsesprojektet i Nørre Aaby er alle projekter kommet i hus indenfor tidsfristerne. I alt 53 anlægsprojekter kan således lukkes og regnskabsafsluttes ved udgangen af 2021.
Der blev under et realiseret nettoanlægsudgifter for 125,5 mio. kr. på det skattefinansierede område, mens det oprindelige budget til anlæg udgjorde 92,9 mio. kr.
Der overføres i alt uforbrugte anlægsbevillinger fra 2021 til 2022 på 143,2 mio. kr. på det skattefinansierede område. Trods et højt anlægsniveau i 2021 henstår der således fortsat et betydeligt efterslæb på anlægsområdet. Overførselssagen behandles på særskilt punkt.
Jordforsyning:
Salget af grunde til boligformål og erhvervsformål overraskede særdeles positivt i 2021. Året var gennemgående kendetegnet ved en stor interesse for at erhverve grunde til såvel boligformål, som erhvervsformål.
Nettoindtægterne til jordforsyning og støttet byggeri udgjorde 19,0 mio. kr. i 2021, mens der oprindeligt var budgetlagt med nettoudgifter for 5,3 kr. Der er således realiseret nettomerindtægter for hele 23,5 mio. kr.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
59. 1. budgetopfølgning pr. 28.2.2021 (hele kommunen)
Sagsnummer: 2022-002477
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Økonomiafdelingen har i samarbejde med fagforvaltningerne udarbejdet 1. budgetopfølgning pr. 28. februar 2022.
Med henblik på at gøre budgetopfølgningen mere simpel og forståelig måles resultatet på driften fremadrettet op imod det korrigerede budget u. overførte midler fra tidligere år.
På anlægsområdet, hvor der typisk er større overførsler mellem årene, måles afvigelserne op imod det korrigerede budget inkl. overførte anlægsbevillinger medmindre andet er angivet.
Budgetopfølgningens fokus retter sig imod tre forhold:
- Hvordan er den samlede strukturelle balance i opfølgningen og udgør afvigelserne et problem?
Når der tales om den strukturelle balance ses der alene på de realiserede udgifter og indtægter. Der ses således ikke på afvigelser i forhold til budget. Den strukturelle balance er et udtryk for forventningerne til om kommunens indtægter fra skatter, tilskud og udligning mv. er tilstrækkelige til at dække de udgifter, kommunen selv skal afholde til drift, anlæg og afdrag på lån. En langsigtet strukturel balance er således et udtryk for om kommunens økonomi er bæredygtig på længere sigt.
- Hvad er det samlede resultat på den skattefinansierede drift ?
Her udvalgsområdernes forbrug op imod det korrigerede budget uden opsparet overskud. Det korrigerede budget indeholder de tillægsbevillinger der er givet i året og viser således hvilket resultat de forskellige driftsområder forventes at få?
- Hvad er forbruget på service og overholdes servicerammen ?
Her sammenlignes det samlede forbrug på service med det oprindelige budget til service (servicerammen).
Forvaltningen foreslår
- At 1. budgetopfølgning pr. 28. februar 2022 godkendes, og
- at de indstillede bevillinger til finansiering, drift og anlæg samt projekter i bilag 3 godkendes.
Sagsbeskrivelse
Hovedkonklusion, summarisk
Budopfølgningen viser en samlet strukturel balance (underskud) på 52,8 mio. kr.
Den planlagte indhentning af efterslæb på anlægsprojekter bidrager isoleret med 33,9 mio. kr. Derudover bidrager låneomlægningen af feriepengegæld til LD Fonde med 15,2 mio. kr. Korrigeret for disse to forhold af engangskarakter, som ikke udfordrer den langsigtede økonomi, er der et strukturelt underskud på 3,6 mio. kr. Der er således tæt på at være balance.
Et bekymringsmoment er dog om midtvejsreguleringen af overførsler modsvares af tilsvarende sparede udgifter på beskæftigelses- og arbejdsmarkedsområdet. Dette er et fokuspunkt for de fremadrettede budgetopfølgninger.
Resultatet af den skattefinansierede drift er et merforbrug på 8,2 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget. I dette resultat er hele budgetværnet og øvrige puljer anvendt til at dække merforbrug på udvalgsområderne. Der er således tale om ret store driftsafvigelser, som mestendels kan dækkes af værnet.
På servicerammen forventes der et merforbrug på 18,8 mio. kr. efter værnet er brugt. Merforbruget på servicerammen er en udfordring i forhold til mulig regnskabssanktion og det vil være et fokuspunkt for de kommende budgetopfølgninger.
Jordforsyningsområdet viser fortsat rigtig gode takter i 2022. Trods store udgifter til byggemodninger forventedes der samlet realiseret nettoindtægter på 8,7 mio. kr. på jordsalg. Det er 13,2 mio. kr. bedre end budgetforudsat.
Gennemgang af de tre målpunkter:
(1) Den strukturelle balance:
Tabel 1 nedenfor viser den samlede strukturelle balance i budgetopfølgningen i 2021. Forventningen er et merforbrug på 52,8 mio. kr. inklusiv anvendelse af hele budgetværnet.
Tabel 1: Strukturel balance
Område |
Forbrug 1.000 kr. |
Finansiering |
-2.586.564 |
Skattefinansieret driftinkl.serviceværn |
2.462.790 |
Skattefinansieret anlæg |
97.650 |
Indskud i landsbyggefond |
4.400 |
Afdrag på lån |
74.520 |
Strukturel balance i alt |
52.796 |
En stor del af merforbruget henfører sig til planlagt indhentning af efterslæb på anlæg og låneomlægning, hvor gæld hos LD Fonde ombyttes med Kommunekreditlån. Afdraget som indgår i den strukturelle balance modsvares således 1:1 af låneoptagelse.
Når engangseffekterne fratrækkes udgør den relevante manko udgør således 26,8 mio. kr., hvilket fremgår af tabel 2 nedenfor.
Tabel 2: Strukturel balance korrigeret for indhentet efterslæb på anlæg og låneomlægning
Område Beløb i 1.000 kr. |
Forbrug |
Strukturel balance i alt |
52.796 |
Indhentning af efterslæb på anlæg |
-33.930 |
Omlægning af LD lån til kommunekredit |
-15.244 |
Strukturel balance, uden engangseffekter |
3.622 |
Som det fremgår tegner der sig et strukturelt merforbrug efter engangseffekter på 3,6 mio. kr.
Merforbruget skyldes først og fremmest driftsafvigelser, som i vidt omfang kan dækkes af serviceværn og puljer. Afvigelserne på driften er nærmere beskrevet under økonomipunktet. Derudover er det væsentligt at høre opmærksom på, at der på finansbudgettet forventes en merudgift til midtvejsvurdering af overførselsskønnet på arbejdsmarkedsområdet.
(2) Forventet resultat af skattefinansieret drift:
På den skattefinansierede drift forventes i alt et merforbrug på 8,2 mio. kr. – iberegnet at hele serviceværnet anvendes til at dække hullerne.
Tabel 2: Forventet resultat af skattefinansieret drift
Område Beløb i 1.000 kr. |
Korrigeret |
Forbrug |
Afvigelse |
Økonomiudvalget ekskl. serviceværn |
322.931 |
334.933 |
12.002 |
Besk. og arbejdsmarkedsudvalget |
589.152 |
581.198 |
-7.954 |
Skoleudvalget |
357.848 |
359.320 |
1.472 |
Børne- Kultur og Fritidsudvalget |
305.284 |
313.086 |
7.802 |
Social- og Sundhedsudvalget |
743.522 |
766.754 |
23.232 |
Teknisk udvalg |
93.303 |
96.429 |
3.126 |
Miljø- og Energiudvalget (skat.fin.) |
11.071 |
11.071 |
0 |
Serviceværn og andre puljer |
31.504 |
0 |
-31.504 |
Skattefinansierede driftsudgifter |
2.454.615 |
2.462.790 |
8.176 |
* O/U = Overført over-/underskud.
Afvigelsesforklaringerne på de enkelte udvalgsområder fremgår under økonomipunktet.
(3) Servicerammeoverholdelse:
Som det fremgår af nedenstående tabel forventes et samlet merforbrug på indenfor servicerammen på 18,8 mio. kr. i 2022 efter det samlede serviceværn er forbrugt.
Der tegner sig således en udfordring med servicerammen i indeværende år.
Tabel 3: Afvigelser i forhold til oprindeligt budget, opdelt på service og overførsler
Servicerammeoverholdelse Beløb i 1.000 kr. |
Afvigelse |
Afvigelse |
Afvigelser |
|
|
|
|
Økonomiudvalget ekskl. serviceværn |
12.002 |
0 |
12.002 |
Beskæftigelses- ogarbejdsmarkedsudv. |
0 |
-7.954 |
-7.954 |
Skoleudvalget |
1.550 |
-77 |
1.472 |
Børne- Kultur og Fritidsudvalget |
9.161 |
-694 |
7.802 |
Social- og Sundhedsudvalget |
24.504 |
-1.272 |
23.232 |
Teknisk udvalg |
3.126 |
0 |
3.126 |
Miljø- og Energiudvalget (skat.fin.) |
0 |
0 |
0 |
Serviceværn og andre puljer |
-31.504 |
0 |
-31.504 |
Skattefinansierede driftsudgifter |
18.838 |
-9.997 |
8.176 |
Forvaltningen anbefaler, at udviklingen på servicerammen følges tæt over den kommende tid, og at der sættes ind med korrigerende tiltag såfremt udfordringen varer ved.
Økonomi
Drift:
Hovedforklaringerne på afvigelserne på de enkelte udvalgsområder er følgende:
På Økonomiudvalgets område tegner der sig et merforbrug på 12,0 mio. kr. Merforbruget vedrører primært tidligere beslutninger om opnormering i lokalplanlægning, byggesagsbehandling, byggesagsstyring og styrket projektering, styring og tilsyn med jordudstykninger. Herudover er der merforbrug på selvforsikring på arbejdsskadeområdet og merforbrug på forsikringsområdet. Merforbruget på arbejdsskade tegner til at være varigt og kommer til at indgå i den tekniske budgetlægning for 2023. Merforbruget modvirkes i nogen grad af merindtægter fra Bridgewalking.
På Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalgets område forventes et mindreforbrug på 8,0 mio. kr. Merforbruget henfører sig især til forsikrede ledige. Der forventes herudover mindreforbrug på driften af jobcenteret og merudgifter til sygedagpenge.
På Skoleudvalgets område forventes merforbrug 1,5 mio. kr. Merforbruget henfører sig især til decentrale enheders forbrug af opsparede midler fra tidligere år. Specialundervisningsområdet er væsentligt udfordret af tilgang, som dog ind til videre kan dækkes ind fra mindreforbrug andre steder på rammen, herunder sparede afregninger til skoletilbud i andre kommuner. Der er iværksat en VIVE-analyse med henblik på at forbedre arbejdet med mellemformer på skolerne og derigennem skabe mere inkluderende læringsfællesskaber på den lokale distriktsskole.
På Børn, Kultur og Fritidsudvalgets område forventes et merforbrug på 7,8 mio. kr. Dagtilbudsområdet oplever en betydelig stigning i pasningsbehovet, grundet mertilgang af 0-5 årige i forhold til det, befolkningsprognosen tilsagde. Derudover er der fortsat pres på tilgangen til specialiserede dagtilbud. På Børn og Familieområdet opleves en fortsat stigning i antallet anbringelser af unge med kriminalitetstruende adfærd og misbrugsadfærd. Handicapområdet er derudover udfordret af et højere udgiftsniveau end tidligere. Familie og Forebyggelse ser en risiko for, at der kan være tale om et strukturelt niveauskifte i udgifterne. Endelig er der mindreforbrug på Kultur og Fritidsområdet, som primært skyldes Bibliotekets underskudsafvikling.
På Social og Sundhedsudvalgets område forventes et merforbrug på 23,2 mio. kr. til trods for der i forbindelse med budgetlægningen for 2022 blev tilført godt 25 mio. kr. til området. Merforbruget fordeler sig med 9,7 mio. kr. på Sundhedsområdet, 4,0 mio. kr. på Senior- og Velfærdsområdet og 9,5 mio. kr. på Social- og Velfærd.
Merforbruget på sundhedsområdet skyldes først og fremmest sygeplejen, som oplever, et stigende antal visitationer, mere komplekse borgerbehov og hurtigere hospitalsudskrivninger. Merforbruget på Senior- og Velfærdsområdet skyldes primært øget elevoptag på social- og sundhedsuddannelserne, mens merforbruget på Social- og Velfærdsområdet henfører sig til mertilgang af sager og fordyrelse af bestående sager, herunder bl.a. midlertidige og permanente botilbud til borgere, forsorgshjem mv. COVID-19 har i et vist omfang medvirket til merforbruget på områderne, men tegner sig samlet set kun for knap 2,5 mio. kr.
På Teknisk Udvalgs område forventes et merforbrug på 3,1 mio. kr. som i al væsentlighed vedrører de kraftigt stigende forsyningsudgifter (el og gas). Stigningerne påvirker både forsyningsudgifterne på kommunens bygning og udgifterne til vejbelysning.
På Klima, Natur og Genbrugsudvalgets område forventes budgetoverholdelse.
Anlæg:
Afvigelserne på de enkelte anlægsprojekter fremgår af delopfølgningerne på udvalgsområderne.
Det gennemgående billede er, at der kun sker delvis indhentning af efterslæbet på anlægsområdet.
Det samlede billede:
Det samlede billede - inklusiv det selvfinansierede område - fremgår af hovedoversigten som er vedlagt som bilag på sagen.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
60. Resultatkontrakt mellem Middelfart Kommune og Middelfart Erhvervsråd
Sagsnummer: 2022-004413
Sagsbehandler: Pernille Frøkjær Gustafsson
Præsentation
Middelfart Kommune betaler hvert år et tilskud til Middelfart Erhvervsråd med det formål at sikre erhvervsfremmeaktiviteter målrettet det lokale erhvervsliv. I 2022 er tilskuddet 2.023.044 kr.
Fastsættelsen af kommende års tilskud sker i forbindelse med den kommunale budgetlægning.
I budgetforliget for 2022 præciseres det, at der fremadrettet skal udarbejdes en resultatkontrakt.
Forvaltningen foreslår
- At resultatkontrakt for 2022 godkendes, og
- at fremtidige resultatkontrakter udarbejdes i umiddelbart forlængelse af godkendelsen af det kommunale budget - og senest 1. december.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune udbetaler hvert år et tilskud til Middelfart Erhvervsråd (Middelfart Erhvervscenter) med det formål at sikre erhvervsfremmeaktiviteter målrettet det lokale erhvervsliv.
Formålet med den aktuelle resultatkontrakt er at skabe tydelighed om målene for det kommende års lokale erhvervsfremmeaktiviteter.
De overordnede rammer for kommunale erhvervsfremmeaktiviteter fastsættes af erhvervsfremmeloven. I resultatkontrakten forudsættes, at aktiviteter der helt eller delvis finansieres af tilskuddet fra Middelfart Kommune ligger inden for disse rammer.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
61. Godkendelse af Ejerstrategi for Middelfart Spildevand A/S
Sagsnummer: 2018-017489
Sagsbehandler: Anne G. Pedersen
Præsentation
Middelfart Kommune stiftede aktieselskabet Middelfart Spildevand A/S den 28. maj 2009. Med ejerstrategien for Middelfart Spildevand, fastlægges en strategi for selskabet for, at sikre Middelfart Kommunes ejerinteresser i Middelfart Spildevand.
Strategien er den første ejerstrategi for Middelfart Spildevand og træder i kraft ved Byrådets vedtagelse. Efterfølgende vil strategien blive taget op én gang ved hver Byrådsperiode.
Forvaltningen foreslår
- At den nye ejerstrategi for Middelfart Spildevand bliver godkendt.
Sagsbeskrivelse
Teknik- og Miljøforvaltningen har i dialog med Middelfart Spildevand udarbejdet forslag til ejerstrategi for Middelfart Spildevand (se bilag). Strategien tilgodeser, at selskabet understøtter kommunes visioner og strategier, herunder Middelfart Kommunes ambitioner for den grønne omstilling og bæredygtige udvikling.
Der lægges i ejerstrategien vægt på, at skabe det bedst mulige grundlag for at Middelfart Spildevand kan være en succesfuld virksomhed. Middelfart Kommune ser Middelfart Spildevand som en vigtig aktør på klimaområdet, og ejerstrategien lægger derfor især vægt på, at selskabet understøtter Middelfart Kommunes vision og strategier på dette område. Derved understøtter selskabet aktivt kommunen som værende attraktiv for erhvervsliv og bosætning.
Ejerstrategien lægger ligeledes vægt på at selskabet drives og udvikles med fokus på:
- Forsyningssikkerhed og økonomisk forsvarlighed
- Involvering og dialog med interessenter og lokalsamfund
- Klima og miljø med prioritering af klimaløsninger og god rensning af spildevand
- Arbejdsmiljø for fastholdelse af en fortsat attraktiv arbejdsplads.
Med udgangspunkt i ejerstrategien skal bestyrelsen for Middelfart Spildevand på den årlige generalforsamling redegøre for årets aktiviteter.
Desuden finder Middelfart Kommune det vigtigt med et tæt og løbende samarbejde der er baseret på tillid, dialog og løbende forventningsafstemning mellem kommune og selskab. Ud over ejerstrategien, er der derfor formuleret en aftale for samarbejdet mellem Middelfart Spildevand og Middelfart Kommune.
Ejerstrategien træder i kraft ved Byrådets vedtagelse og gælder indtil en ny strategi træder i stedet. Byrådet vil mindst én gang i hver byrådsperiode skulle forholde sig til strategien. Såfremt udviklingen på spildevandsområdet, lovgivningen eller andre væsentlige forhold gør det påkrævet eller hensigtsmæssigt, at strategien ændres helt eller delvis, kan hver part bede om at få strategien revideret.
Økonomi
Ikke relevant
Høring
Ikke relevant
Klima & bæredygtighed
Som gennemgående tema er strategien formuleret så den understøtter Middelfart Kommunens ambitioner for den grønne og bæredygtige udvikling. Dermed har ejerstrategien et positivt klimaaftryk.
Beslutning
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
62. Henvendelse fra Tilsynet
Sagsnummer: 2022-003732
Sagsbehandler: Hanne Bylov
Præsentation
Orientering om Det Kommunale Tilsyns henvendelse til Middelfart Kommune, samt godkendelse af forvaltningens forslag til Byrådets svar herpå.
Forvaltningen foreslår
- At henvendelse fra det kommunale tilsyn tages til efterretning, samt
- at forslag til Byrådets besvarelse på henvendelsen fra Det kommunale tilsyn godkendes.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune har modtaget en henvendelse fra Det Kommunale Tilsyn dateret d. 9. februar 2022. Det Kommunale Tilsyn beder Byrådet om en udtalelse på baggrund af en artikel i Fyens Stiftstidende om reduceringer i kommunens ældrepleje. Artiklen omhandler Byrådets beslutning af 7. februar 2022 om indførelse af et midlertidigt serviceniveau gældende for 1. halvår af 2022.
Det Kommunale Tilsyn beder Byrådet om særligt, at redegøre for oplysningen om, at kommunen har besluttet generelt at reducere i den til borgerne bevilligede ældrepleje og hjemmelsgrundlaget herfor. Tilsynet beder om Byrådets udtalelse inden to måneder fra datoen på deres henvendelse.
Forvaltningen har udarbejdet et forslag til svar fra Byrådet til Det Kommunale Tilsyn.
Svaret til Det Kommunale Tilsyn skal godkendes af Byrådet inden det afsendes.
Økonomi
Ingen vurdering
Høring
Ingen høring
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
63. Kompensation til værtsfamilier, der privat indkvarterer ukrainske flygtninge
Sagsnummer: 2022-005347
Sagsbehandler: Terkel Knudsen
Præsentation
Krigen i Ukraine har afstedkommet en stor tilstrømning af borgere fra Ukraine. Mange af disse er kommet til Danmark i løbet af marts måned, og langt størstedelen af disse får kost og logi via privatindkvartering. Sådan vil det foregå indtil ukrainerne har opnået opholdstilladelse efter særloven. Muligheden for at yde kompensation er nu tilvejebragt.
Forvaltningen foreslår
- At byrådet godkender, at der ydes kompensation til værtsfamilier i pågældendes værtsperiode.
- At kompensationsbeløbet fastsættes til 100 kr. pr. person (boende ukrainer) pr. døgn.
- At administrationsmetoden i sagsbeskrivelsen følges.
Sagsbeskrivelse
Krigen i Ukraine har også fået flere ukrainere til at søge mod Middelfart Kommune. Her har de modtaget kost og logi i forbindelse med privat indkvartering hos værtsfamilier, der beredvilligt har stillet sig til rådighed.
Et aktstykke fra Folketinget af 10. marts 2022 giver ifølge Kommunernes Landsforening hjemmel til, at kommunerne kan tilvejebringe og yde indkvartering og forplejning til fordrevne ukrainere. Herunder også kompensation til værtsfamilier.
Middelfart Kommune har tidligere etableret en madordning i samarbejde med dagligvarebutikker i Middelfart Kommune.
Middelfart Kommune (administrationen) har ikke et samlet overblik over, hvor mange ukrainere, der er privat indkvarteret i kommunen. Først når ukrainere får opholdstilladelse efter særloven og bliver placeret i Middelfart Kommune, får vi klarhed over antallet af ukrainere i Middelfart Kommune.
Nu foreslås det endvidere, at der ydes kompensation til værtsfamilier med et beløb på 100 kr. pr. person pr. døgn.
Administrationsmetode.
Administrationen af kompensationsordningen foretages af Borgerservice.
De fordrevne ukrainere, der søger om kompensation til deres værtsfamilie, skal sammen med en fra værtsfamilien møde op i Borgerservice.
Her vil de så blive
- Registreret med navn og alder på børn og voksne ukrainere, der er indlogeret.
- Kompensationen udbetales til værtens nemkonto ved oplysning om navn og cpr.nr.
- Der kan udbetales for 1 uge frem, og hjælpen kan udbetales med tilbagevirkende kraft, fra Aktstykkets ikrafttræden den 11. marts 2022, men kun fra indflytningsdagen hos værtsfamilien.
Kompensationsordningen ophører, når de pågældende ukrainere har modtaget ophold efter særloven.
Kompensationen kan kun gives for perioden for aktstykket, der slutter 4. april 2022, eller såfremt dette forlænges.
Økonomi
100 kr. pr. person pr. døgn
Aktstykket fra Folketinger giver kommunerne mulighed for at få dækket udgifter på op til 500 kr. pr. plads pr. dag i perioden.
Som nævnt er der ikke klarhed over, hvor mange ukrainere, der er privat indkvarteret i Middelfart Kommune i perioden hvor aktstykket gælder, men det formodes det er mere end 100 personer.
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant
Beslutning
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
67. Offentliggørelse af lukket punkt: Salg af erhvervsjord
Sagsnummer: 2021-006093
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
Middelfart Kommune har lavet købsaftale om salg af erhvervsareal på 4.800 m2 beliggende ved Fynsvej 109 i Middelfart til R N Company cvr. nr. 37885355.
Der er anvendt standardaftale for købsaftale med tilføjelse af mulighed for refusion ved ekstraordinære funderingsproblemer samt ekstra arkæologiske udgravninger.
Overtagelsen er fastsat til 1.4.2022.
Forvaltningen foreslår
- At købsaftalen på 720.000 kr. inkl. moms (svarende til 576.000 kr. excl. moms) godkendes og
- at der gives en samlet anlægsbevilling (indtægtsbevilling) med dertilhørende rådighedsbeløb på 576.000 kr.
Sagsbeskrivelse
Arealet er, betinget af byrådets godkendelse, solgt til R N Company cvr. nr. 37885355.
Arealet er solgt til den udbudte pris på 150 kr. inkl. moms pr. m2 erhvervsjord i området.
I forbindelse med salget forventes udgifter på 30.000 kr. til landinspektør. Udgifterne dækkes af afsat rådighedsbeløb i budgettet.
Økonomi
Ingen høring da kommunen ikke er forpligtet.
Høring
Ingen bemærkninger.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
68. Offentliggørelse af lukket punkt: Salg af erhvervsjord
Sagsnummer: 2022-003857
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
Middelfart Kommune har lavet købsaftale med IBF Ejby cvr. nr. 37537314 om salg af erhvervsareal på 3.744 m2 beliggende ved Erhvervsvej i Ejby.
Der er anvendt standardaftale for købsaftaler - dog er der ikke givet byggepligt på de to små arealer som tænkes anvendt til udstillingsbrug.
Overtagelsen er fastsat til 1.4.2022.
Forvaltningen foreslår
- At købsaftalen på 243.360 kr. inkl. moms (svarende til 194.688 kr. excl. moms) godkendes og
- at der gives en samlet anlægsbevilling (indtægtsbevilling) med dertilhørende rådighedsbeløb på 194.688 kr.
Sagsbeskrivelse
Arealet er, betinget af byrådets godkendelse, solgt til IBF Ejby cvr. nr. 37537314.
Arealet er solgt til den udbudte pris på 65 kr. inkl. moms pr. m2 erhvervsjord i området.
Købesummen andrager 243.360 kr. inkl. moms.
Økonomi
Bevillingen på 194.688 kr. dækker salgsindtægterne på sagen.
I forbindelse med salget forventes udgifter på 40.000 kr. landinspektør. Udgifterne dækkes af afsat rådighedsbeløb i budgettet.
Høring
Ingen høring da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
69. Offentliggørelse af lukket punkt: Salg af erhvervsjord
Sagsnummer: 2022-000567
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
Middelfart Kommune har lavet købsaftale om salg af erhvervsareal på 10.000 m2 beliggende ved Audio Meter Alle 2 til Interacoustics A/S cvr. nr. 15015446.
Der er anvendt standardaftale for købsaftale med tilføjelse af mulighed for refusion ved ekstraordinære funderingsproblemer samt ekstra arkæologiske udgravninger.
Købsprisen er reguleret for 675 m2 jord p.g.a. vandløb på grunden.
Overtagelsen er fastsat til 1.4.2022.
Forvaltningen foreslår
- At købsaftalen på 1.398.750 kr. inkl. moms (svarende til 1.119.000 kr. excl. moms) godkendes og
- at der gives en samlet anlægsbevilling (indtægtsbevilling) med dertilhørende rådighedsbeløb på 1.119.000 kr.
Sagsbeskrivelse
Arealet er, betinget af byrådets godkendelse, solgt til Interacoustics A/S cvr. nr. 15015446.
Arealet er solgt til den udbudte pris på 150 kr. inkl. moms pr. m2 erhvervsjord i området.
Købesummen andrager 1.398.750 kr. inkl. moms.
Økonomi
Bevillingen på 1.119.000 kr. dækker salgsindtægterne på sagen.
I forbindelse med salget forventes udgifter på 30.000 kr. til landinspektør. Udgifterne dækkes af afsat rådighedsbeløb i budgettet.
Høring
Ingen høring da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
Lukkede sager
64. Køb af ejendom
Beslutning
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
65. Salg af erhvervsjord
Beslutning
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
66. Salg af erhvervsjord
Beslutning
Godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.