Dagtilbud

Det er en stor beslutning at vælge, hvordan dit barn skal passes – og hvem der skal gøre det. Mange af de spørgsmål, du har, vil vi forsøge at besvare på denne side.

I Middelfart Kommune har vi pasningsgaranti. Det betyder, at pladsanvisningen skal tilbyde dig en plads indenfor 14 dage i dagtilbud.

Dagpleje

Dagplejen er et lille trygt, overskueligt miljø, hvor børn i alderen 0-2 år bliver passet i dagplejerens eget hjem. Der er en tæt følelsesmæssig tilknytning til den voksne. Det er den samme voksne, der tager sig af barnets behov i løbet af dagen i et hjemligt miljø. Dette er med til at give det lille barn en tryg og overskuelig hverdag i dagplejen.

Præsentation af dagplejen

Du kan læse meget mere om dagplejen på dagplejens hjemmeside:

Forældrebetaling opkræves i 11 måneder. Juli måned er betalingsfri.

Dagpleje: 3.420 kr.

Økonomisk fripladstilskud skal søges i Digital Pladsanvisning eller på Borger.dk

Der gives søskendetilskud efter gældende regler. Fuld betaling for den dyreste plads – halv betaling for øvrige. Søskendetilskud gives dog ikke i Juniorklubben.

Vuggestue

Vuggestuen modtager børn i alderen 0-2 år. I vuggestuen er dit barn sammen med mange andre børn. Personalet i vuggestuerne har en pædagogisk uddannelse.

Forældrebetaling opkræves i 11 måneder. Juli måned er betalingsfri.

Vuggestue. inkl. frokostordning: 4.801 kr. 

Økonomisk fripladstilskud skal søges i Digital pladsanvisning eller på Borger.dk

Der gives søskendetilskud efter gældende regler. Fuld betaling for den dyreste plads – halv betaling for øvrige. Søskendetilskud gives dog ikke i Juniorklubben.

Børnehave

I Middelfart Kommune finder du 14 børnehaver spredt godt ud over hele kommunen. Børnehaverne er for børn i alderen 3 - 6 år.

Præsentation af børnehaverne

Du kan læse meget mere om børnehaverne på deres hjemmesider:

Se børnehavernes placering på kort.

 

Opskrivning

Opskrivning til børnehave sker via den digitale pladsanvisning.

 

Forsikring

Kommunen har ikke en forsikring, der dækker børnene i dagtilbud. Vi anbefaler derfor, at forældrene tegner en forsikring for deres børn.

Forældrebetaling opkræves i 11 måneder. Juli måned er betalingsfri.

 

Børnehave - fuld tid

2.311 kr. 

Børnehave - fuld tid, inkl. frokostordning

3.037 kr. 

Børnehave - 37,5 timer inkl. frokostordning 

Disse pladser (enkelte) tilbydes kun i Børnehuset Kompasset, Middelfart.

2.425 kr. 

 

Børnehave - 25 timer

Disse pladser (enkelte) tilbydes kun i Børnehuset Nørre Aaby.

1.133 kr. 

Børnehave – 25 timer, inkl. frokostordning

Disse pladser (enkelte) tilbydes kun i Båring Børnehus.

1.859 kr. 

 

Økonomisk fripladstilskud skal søges i Digital pladsanvisning eller på Borger.dk

Der gives søskendetilskud efter gældende regler. Fuld betaling for den dyreste plads – halv betaling for øvrige. Søskendetilskud gives dog ikke i Juniorklubben.

Særlige pasningstilbud

Har du brug for pasning ud over den normale åbningstid eller en deltidsplads under barsel, er det også en mulighed. 

Forældre, hvor en eller begge forældre afholder orlov i henhold til Barselsloven, har i henhold til en lovændring fra 1.1.2019 ret til en deltidsplads på 30 timer om ugen i dagpleje, vuggestue, børnehave og privat institution med nedsat egenbetaling. Der er ret til deltidsplads i én sammenhængende periode pr. barn.

Deltidspladsen indebærer, at barnet skal have mulighed for at deltage i de planlagte pædagogiske aktiviteter, som foregår i løbet af dagen i dagtilbuddet. Som udgangspunkt skal barnet være i dagtilbuddet dagligt fra kl. 8/9 – 14/15, men aftales nærmere med personalet.

Deltidspladsen skal være i det pasningstilbud, hvor barnet allerede går.

 

Ansøgning om deltidsplads under barsel

Ansøgning med oplysning om hvilken periode det drejer sig om, skal indgives senest 2 måneder før, der ønskes en deltidsplads. Start og slutdato skal være den 1. eller den 15. i en måned, og perioden skal være på minimum 2 måneder. Der skal vedlægges dokumentation for barselsorlov eller forældreorlov.

Ændringer indenfor perioden skal ske med mindst 1 måneds varsel til den 1. eller den 15. i en måned.
Retten til deltidsplads bortfalder, når forældrenes ret til fravær efter barselsorloven ophører. Deltidspladsen kan bevares, hvis orloven afbrydes af en periode på mindre end 5 uger.

Forældrene har pligt til at oplyse Pladsanvisningen om, at orloven afbrydes i mere end 5 uger eller på anden måde ophører.

Når deltidspladsen ophører, skal pladsen konverteres til en fuldtidsplads.

Ansøgning skal ske via Borger.dk:

 

Takster

Taksterne vil være de samme som for 30 timers pladser i forbindelse med kombinationstilbud. 

 

Kontakt Pladsanvisningen

Har du spørgsmål, kan du kontakte Middelfart Kommunes Pladsanvisning på tlf. 8832 5833 eller sende en sikker mail via din digitale postkasse.

 

 

Vuggestue – 37,5 timer, inkl. frokostordning - 3.722 kr.
Vuggestue – 30 timer, inkl. frokostordning - 3.123 kr.

Dagpleje – 37,5 timer - 2.672 kr.
Dagpleje – 30 timer - 2.137 kr.

Børnehave - 37,5 timer - 1.699 kr.
Børnehave – 30 timer - 1.359 kr.

Børnehave – 37,5 timer, inkl. frokostordning - 2.425 kr.
Børnehave – 30 timer, inkl. frokostordning - 2.085 kr.

 

Økonomisk fripladstilskud skal søges i Digital pladsanvisning eller på Borger.dk

Der gives søskendetilskud efter gældende regler. Fuld betaling for den dyreste plads – halv betaling for øvrige. Søskendetilskud gives dog ikke i Juniorklubben.

Ferielukkedage

I Middelfart Kommune holder dagplejen, vuggestuerne og børnehaverne lukket på faste tidspunkter året rundt. Der er dog mulighed for alternativ pasning i udvalgte institutioner.

I Middelfart Kommune holder dagplejen, vuggestuerne og børnehaverne lukket på følgende dage:

  • Mandag, tirsdag og onsdag inden påske
  • Fredag efter Kristi Himmelfartsdag
  • Grundlovsdag
  • Uge 29, 30 og 31
  • 24.12. - 31.12. (begge dage inkl.).


Der tilbydes alternativ pasning til dit barn - dog ikke Grundlovsdag og 24.12.


Dagplejebørn:

Såfremt I har et pasningsbehov på ovenstående datoer, med undtagelse af Grundlovsdag og 24.12, skal I henvende jer til dagplejekontoret på tlf. 8888 5433. Har I brug for sommerpasning i uge 29, 30 og 31, skal der gives besked senest 1. marts. Der vil desuden komme opslag i dagplejehjemmene for at huske jer på, at I skal kontakte dagplejekontoret, hvis I har brug for pasning.



Vuggestue- og børnehavebørn:

Såfremt I har et pasningsbehov på ovenstående datoer, med undtagelse af Grundlovsdag og 24.12, vil der være mulighed for pasning af jeres børn i:

  • Børnehuset Hyllehøj, Middelfart
  • Børnehuset Nysgerrium, Middelfart
  • Børnehuset Nørre Aaby
  • Børnehuset Egetræet, Ejby

Hvis I har brug for sommerpasning i uge 29, 30 og 31, skal, skal der gives besked senest 1. marts.

Hvis I har brug for pasning på øvrige lukkedage, skal der gives besked 5 uger forinden.

I vil via AULA få besked om hvornår, og hvordan I skal tilmelde jer til pasning på lukkedage.

Af hensyn til institutionens optimale anvendelse af medarbejderressourcer skal fristerne overholdes.

Privat pasning

Ønsker du ikke at benytte de kommunale børnepasningstilbud, er der mulighed for pasning hos en privat børnepasser eller på en af de private daginstitutioner. 

Du har mulighed for at vælge en privat børnepasser, når dit barn skal i pasning.

Middelfart Kommune giver tilskud til pasningen uanset, om forældrene indgår en aftale om pasning af eget barn eller indgår aftale med en privat børnepasser om pasning af barnet.


Hvad er en privat børnepasser?

Den private børnepasser arbejder i eget hjem, og kan modtage op til 5 børn. Såfremt den private børnepassers eget/egne barn/børn indgår i pasningen, kan den private børnepasser dog kun modtage op til 4 børn.

Den private børnepasser kan også arbejde sammen med andre i en stordagpleje på én adresse og vil i dette tilfælde kunne modtage op til 10 børn.

En privat børnepasser kan modtage børn i alderen fra 24 uger til 5 år, dog længst til udgangen af februar måned, det år barnet starter i skole.

 

Vigtig information om privat børnepasser

Vælger du en privat børnepasser, er det vigtigt at vide, hvad forskellen er i forhold til private daginstitutioner og private dagplejere. Private daginstitutioner og private dagplejere er underlagt reglerne for dagtilbud. Det er en privat børnepasser ikke.

Det betyder blandt andet at

  • En privat børnepasser ikke skal udarbejde en pædagogisk læreplan.
  • En privat børnepasser ikke skal udarbejde en sprogvurdering af dit barn.
  • Du er ikke lovmæssigt sikret indflydelse via en forældrebestyrelse.
  • Du ikke har krav på anden pasning, hvis børnepasseren er syg.
  • Du ikke har krav på alternativ pasning, når din børnepasser har lukkedage.
  • Du har ikke mulighed for friplads.

De private børnepassere skal arbejde med læringsmiljøer, så indholdet i børnenes hverdag imødekommer de krav, der bliver stillet i almindelige dagtilbud. Middelfart Kommune skal føre tilsyn med, at det sker.

 

Sådan beregnes tilskud

Middelfart Kommune fastsætter et tilskud, der er ens for alle børn inden for samme aldersgruppe. Tilskud til deltidspasning fastsættes på grundlag af tilskuddet til fuldtidspasning. Kommunen kan have besluttet særlige regler om tilskud til deltidspasning.

Tilskuddet beregnes ud fra forældrenes dokumenterede udgifter og udgør 75 % af udgifterne til den private pasningsordning. Forældrene skal altså selv dække henholdsvis 25 % af de faktiske pasningsudgifter.
Tilskuddet er lavere for børn over 3 år, da en daginstitutionsplads er billigere.

Udover at dække løn mv. til børnepasseren, kan tilskuddet anvendes til dækning af andre rimelige udgifter, som i øvrigt kan være en del af driftsudgifterne ved dagpasning, f.eks. udflugter eller arbejdsskadeforsikring. Øvrige udgifter udover lønnen, som der søges tilskud til, skal aftales med kommunen. Udgifterne skal fremgå af den skriftlige pasningsaftale.

Vær opmærksom på:

  • Kontrakten med den private børnepasser udleveres og udfyldes sammen med den private børnepasser og indsendes til kommunen.
  • For at få udbetalt tilskuddet fra indmeldelsesdatoen, skal ansøgningen og kontrakten med den private børnepasser være kommunen i hænde 2 måneder før indmeldelsesdatoen. Ved indsendelse senere, vil udbetalingen ske med tilbagevirkende kraft.

Hvis du ønsker at passe børn i dit eget hjem, skal du ansøge Middelfart Kommune om at blive godkendt. Her på hjemmesiden kan du læse mere om, hvordan du ansøger.

Der skal også udarbejdes en kontrakt/pasningsaftale mellem den private børnepasser og forældre. Du kan finde hjælpe til kontrakten/pasningsaftalen her på hjemmesiden.

 

Godkendelse

Hvis du ønsker at passe børn i dit eget hjem, skal du være fyldt 18 år og ansøge om at blive godkendt.

Sådan bliver du godkendt:

  • Have bestået dansk på 9. klasse niveau med karakteren 2 eller mere.
  • Give tilladelse til, at kommunen indhenter en børneattest på alle voksne i husstanden over 15 år. Børneattesten vil I modtage i jeres digitale postkasse, efter at du har søgt. Det er kommunen, der skal søge om den.
  • Have besøg af en dagplejepædagog/konsulent samt et godkendelsesbesøg på pasningsordningens adresse.
  • Have arbejdstilladelse, hvis du ikke har dansk statsborgerskab og kommer fra et land udenfor EU eller EØS.
  • Når ansøgningen er indsendt, og Middelfart Kommune har modtaget børneattesten på alle i husstanden over 15 år, vil du blive kontaktet af en dagplejepædagog for at aftale et møde i dit hjem.
  • Du skal være opmærksom på, at du ikke kan ikke blive godkendt børnepasser, hvis du ikke giver dit samtykke til at vi må indhente en børneattest.

Kontrakt mellem privat børnepasser og forældre

Der skal udarbejdes en kontrakt/pasningsaftale mellem den private børnepasser og forældrene. Kontrakten skal bl.a. indeholde:

  • Navne og cpr. numre på privat børnepasser, forældre og barn.
  • Dato for hvornår barnet begynder pasning samt slutter.
  • Betaling og pris pr. måned.
  • Åbningstider.
  • Aftaler i forbindelse med børnepasserens ferie afvikling.
  • Aftaler om vikar.
  • Opsigelse.
  • Forsikringer.
  • Aftaler om, hvad forældrene og den private børnepasser skal sørge for.
  • Særlige forhold omkring barnet, som børnepasseren skal vide.
  • Husdyr eller andet.
  • Aftaler om sovetider.
  • Barnets læge, sundhedsplejerske og andre relevante fagpersoner.
  • Aftaler for hverdagen.
  • Aftaler om opbevaring af kontrakter mv. jf. lov om persondata beskyttelse.
  • Aftale om offentliggørelse af fotos og videoer på diverse medier.
  • Tavshedspligt: Den private børnepasser har tavshedspligt jf. straffelovens § 264d.

 

Krav til private børnepassere

Faglighed

For at være privat børnepasser skal ansøgeren arbejde professionelt og fagligt, hvilket kommer
til udtryk i en bred vifte af afgørende kompetencer. Det betyder, at den enkelte kan:

  • Omsætte teori til handling. Dvs. at ny viden afspejler sig i det pædagogiske arbejde og i
    kommunikationen.
  • Arbejde med at udvikle sit eget pædagogiske arbejde.
  • Arbejde ud fra en anerkendende pædagogik.
  • Udvise professionel adfærd: Loyal overfor beslutninger samt bevidsthed om egen kommunikation.
  • Være åben overfor vejledning og instruktion om pasning af børn og kunne omsætte det til gavn for barnets trivsel.
  • Være nærværende og kommunikerende i kontakten med barnet med særlig fokus på barnets sproglige udvikling.
  • Den private børnepasser skal selv indstille børn med særlige behov til relevant støtte. Ved tvivlsspørgsmål kan den tilsynsførende kontaktes.
  • Den private børnepasser har skærpet underretningspligt.

 

Engagement

Det er vigtigt, at børnepasseren udviser engagement i sit arbejde som privat børnepasser.
Der kan med fordel udarbejdes en årsplan for aktiviteter med børnene.

Samarbejdsevner

Gode samarbejdsevner er en forudsætning for at blive godkendt som privat børnepasser ved Middelfart Kommune. Gode samarbejdsevner ses bl.a. ved:

  • Forældresamarbejde: Den private børnepasser er i stand til gennem dialog at skabe tryghed for forældre. Gennem daglig dialog sikres et tæt forældresamarbejde således, at forældrene får et indgående kendskab til barnets hverdag hos den private børnepasser. Den private børnepasser sikrer sig gennem en anerkendende dialog, at forældrene føler sig set, hørt og forstået.
  • Tilsynsførende myndighed har ikke del i forældresamarbejdet. Hvis en forælder klager over emner, der vedrører børnenes trivsel på en måde, der vækker faglig bekymring, skal tilsynsførende drøfte problemet med den private børnepasser. Herefter kan den tilsynsførende komme på uanmeldte tilsyn og evt. tage stilling til godkendelsen.
  • Samarbejdet med den tilsynsførende: Samarbejdet med den tilsynsførende bærer præg af en åben dialog og gensidig forståelse for arbejdsvilkår. Den private børnepasser er sit eget ansvar bevidst i forhold til at kontakte den tilsynsførende ved behov uanset karakter. Samarbejdet foregår i en gensidig god tone og bærer præg af loyalitet og respekt for hinanden.
    Hver måned skal der indsendes en kvitteringsblanket til den tilsynsførende, hvor forældrene skriver under på, at de har betalt den månedlige ydelse til den private børnepasser. Dette er samtidigt dokumentation for den private børnepassers indtægt, som den tilsynsførende indberetter til SKAT hver måned.

 

Tilsyn 

Der vil være ét tilsyn om året. Herudover kan der forekomme uanmeldte besøg. Tilsynsskemaet er udarbejdet til brug ved tilsyn hos private børnepassere. Efter tilsynet udarbejder den tilsynsførende en tilsynsrapport, som vil blive sendt digitalt til børnepasseren. Tilsynsførende kigger også på tilsynsrapporter fra tidligere tilsyn. Hvis der er påbud eller andet, der giver anledning til bekymringer vedr. børnenes trivsel, sikkerheden mv., vil det blive vurderet, om der skal føres skærpet tilsyn.

 

Sundheds- og familiemæssige forhold

Arbejdet som privat børnepasser forudsætter, at ansøgeren har et godt fysisk helbred.
Det er vigtigt, at ansøgeren har tænkt over, hvordan familiens hverdag ændres jf. hyppige forældrebesøg morgen/aften samt, at børnepasserens fokus vil være professionelt orienteret fremfor familieorienteret en stor del af hverdagen.
Hjemmet skal forefindes ryddeligt og rent, ligesom indeklimaet skal være i orden. Det kræver en ekstra god hygiejne at være privat børnepasser.

 

Krav til fysiske rammer - indendørs

  • Legeværelse: Et værelse eller stort køkkenalrum, der indrettes til børnepasning. Egne børns værelser godkendes ikke som legeværelse. Lokalerne skal være lyse og venlige, ligesom der skal være plads til såvel borde, stole, reol og god gulvplads. Alle opholdsrum skal være godkendte til beboelse og fremgå af BBR-meddelelse.
  • Indgang: Indgang til modtagelse af børn og forældre, hvor der er plads til garderobe.
  • Pusleplads: Badeværelse, hvor der er plads til puslebord eller et lunt bryggers med adgang til vand. Køkken, legeværelser og lign. godkendes ikke til bleskift.
  • Sovesteder: Der skal være mulighed for at sove såvel ude som inde. Når børnene sover ude, skal der være mulighed for ly og læ for regn, blæst og sol.
  • Trappe og brændeovn: Såvel trapper til loft som kælder afskærmes forsvarligt og brændeovne afskærmes ved brug i åbningstiden. Afskærmningen skal godkendes af den tilsynsførende.
  • Husdyr (gælder alle dyr): Det er muligt at holde husdyr i hjemmet hvis dette er aftalt ved godkendelsen. Hvis den private børnepasser ønsker at anskaffe eller genanskaffe et dyr, skal den tilsynsførende kontaktes. Før en evt. godkendelse af dyrehold skal den tilsynsførende vurdere om hjemmet er egnet til dyrehold ud fra de opstillede forholdsregler..
  • Sikkerhed: Rengøringsmidler, vaskemidler, kemikalier og medicin må ikke være tilgængelige for børnene.
  • Rygelov: Der må ikke ryges i hele åbningstiden. De lokaler, der er særligt indrettet til børnepasning, skal være røgfrie hele døgnet.
  • Kontaktmuligheder: Det skal være muligt at komme i telefonisk/ elektronisk kontakt med den private børnepasser, i åbningstiden.

 

Fysiske rammer – udendørs

  • Haven: Hele haven eller den del af haven, der anvendes i tiden sammen med børnene skal være indhegnet. Ansøgeren skal selv etablere indhegningen. Det forventes, at der er såvel græs som fliseområder. Legepladsen/ området skal være indhegnet med et hegn på minimum 90 cm. Der skal være forsvarlig lås på låger og hegn, som børnene ikke kan klatre på.
    Der må ikke forefindes giftige bær, buske eller blomster i haven, hvor børnene færdes.
    Der skal være mulighed for opbevaring af legetøj m.m.
    Det vil være en god ide, hvis du har mulighed for opbevaring af barnevognene, så forældrene ikke skal tage dem med hjem hver dag.
  • Legeredskaber: Legetøj skal være godkendt jf. lovgivningen. Der skal altid være låg eller net til sandkassen.
  • Vand: Der må ikke forefindes badebassin til børnene. Har den private børnepassers egne børn badebassin i haven, skal dette være afskærmet med et hegn, der mindst er 1.2 m. højt. Skal der leges med vand, brug små spande og haveslange. Børnene skal altid være under opsyn, når der leges med vand.
    Har den private børnepasser fiskedam i haven, skal denne være afskærmet med et hegn, der mindst er 1.2 m. højt. Børnene må aldrig være alene i nærheden af fiskedammen.
  • Gynger / Rutsjebane/ Klatretårn: Har ansøgeren et gyngestativ i haven, må gyngerne ikke have et udsving på over 1½ meter. Gyngen skal være placeret på blødt underlag (græs eller sand). Har din gynge større udsving, eller har du en rutsjebane/ klatretårn, som er højre en 1½ meter, skal du etablere et godkendt faldunderlag. Middelfart Kommunes holdning er, at gynger der er etableret forsvarligt, er en god ting, og medvirkende til en god udvikling hos børnene. Men du skal altid vurdere, at der er en risiko forbundet med at have en gynge/tårn i haven.
  • Trampolin: Forefindes der en trampolin på den private børnepassers legeområde, og er det meningen, at børnene også må benytte den, så skal trampolinen være sikkerhedsmæssigt forsvarligt sat op, og der skal være net omkring trampolinen med mindre, den er gravet ned. Der må kun være ét barn af gangen
    på trampolinen. Hvis ikke børnene må benytte trampolinen, skal den være forsvarligt indhegnet,
    så børnene ikke kan komme ind under eller op på den.

 

En godkendelse kan efter vurdering trækkes tilbage, såfremt:

  • Den almindelige trivsel inden for rammerne af pasningsordningen ikke opretholdes.
  • Det pædagogiske arbejde ikke opfylder den indgåede aftale med tilsynsførende.
  • Den skriftlige aftale brydes/misligholdes.
  • Den private børnepasser bryder tavshedspligten.
  • Der sker ændringer vedr. de fysiske forhold, som kræver ny godkendelse.
  • Den private børnepasser fraflytter sin bolig, og den tilsynsførende ikke kan godkende den nye bolig.

 

Godkendelseskriterier som vikar for børnepasser

Den private børnepasser har mulighed for, at få godkendt en eller flere vikarer, som kortvarigt kan passe børnene hos den private børnepasser. Vikaren kan benyttes, hvis børnepasseren skal til læge, ved sygdom, ferie eller lignede. Vikaren skal godkendes af Middelfart Kommune, og der skal indhentes straffeattest og
børneattest. Det er Middelfart Kommune, der indhenter straffeattest og børneattest på vikaren.

Det er børnepasseren, der finder vikaren.

Forældrene skal skriftligt godkende vikaren. Det er børnepasseren, der sørger for, at indhente den skriftlige godkendelse hos forældrene. Godkendelsen fra forældrene afleveres til kommunen af børnepasseren.

Børnepasseren skal oplyse forældrene om, hvornår der anvendes vikar.

Forældrenes godkendelse vil indgå i kommunens vurdering af vikaren. Kommunen sender den skriftlige godkendelse af vikaren til børnepasseren.

 

Krav til vikaren

  • Vikaren skal besidde et vist modenhedsniveau og som minimum være fyldt 18 år.
  • Vkaren skal have fysisk overskud til at passe børn.
  • Vikaren skal være nærværende, etablere en sund kontakt til børnene, give omsorg, opfylde
    deres behov og have overblik og overskud.
  • Vikaren skal give børnene tryghed, stimulere børnene alderssvarende og sikre deres trivsel og
    udvikling.
  • Vikaren skal tale dansk og understøtte børnenes integration i og samhørighed med det danske
    samfund.
  • Det kan tage op til 4 uger at få godkendt en vikar.

Søg om godkendelse som privat børnepasser

For at blive godkendt som privat børnepasser i Middelfart Kommune skal der sendes en ansøgning til Dagtilbudsafdelingen.

Efterfølgende sker godkendelsen ved en personlig samtale med den tilsynsførende samt godkendelse af ansøgerens hjem (både de indvendige og udvendige forhold).

Der skal desuden udarbejdes en kontrakt/pasningsaftale mellem den private børnepasser og forældrene. Her på hjemmesiden under 'Sådan bliver du privat børnepasser' kan du læse mere om, hvad kontrakten bl.a. skal indeholde.

Tilsyn med dagtilbud

Kommunalbestyrelsen i Middelfart Kommune skal ifølge lovgivningen føre tilsyn med alle dagtilbud i kommunen.

Kommunalbestyrelsen i Middelfart Kommune skal ifølge lovgivningen føre tilsyn med alle dagtilbud i kommunen:

  • Den kommunale dagpleje
  • Kommunale daginstitutioner
  • Private, selvejende daginstitutioner
  • Private pasningsordninger

Tilsynsforpligtelsen retter sig mod indholdet af tilbuddene og den måde, hvorpå opgaverne udføres, herunder at de mål og rammer, der er fastsat efter dagtilbudslovens §3 og rammer og eventuelt prioriterede indsatser efter §3a, efterleves (1).

Formålet med tilsynet er:

  • at undersøge og vurdere om dagtilbuddene lever op til Dagtilbudsloven, herunder formålsbestemmelsen for dagtilbud samt rammer og indhold i den styrkede pædagogiske læreplan (2).
  • at understøtte udviklingen af dagtilbud af høj kvalitet og sikre, at dagtilbuddene praktiserer og efterlever de af kommunalbestyrelsens til enhver tid gældende rammer og prioriterede indsatser, som sætter retning for dagtilbuddenes arbejde. Private institutioner forpligter sig til at leve op til de samme politikker, mål og rammer som er gældende for de kommunale daginstitutioner (3).

Kommunalbestyrelsens tilsynsforpligtigelse retter sig både mod det indholdsmæssige i dagtilbuddene, samt på hvilken måde opgaverne udføres i dagtilbuddene. Herunder falder også tilsyn md de økonomiske forhold i dagtilbuddet, legepladssikkerhed, brandforhold, hygiejne og sundhed.

Tilsynsopgaven i dagtilbud:

  • Pædagogisk tilsyn
  • Økonomisk forhold
  • Legepladssikkerhed
  • Brandforhold
  • Hygiejne og sundhed

Denne tilsynsrammes formål er primært at beskrive det pædagogiske tilsyn.

I de private dagtilbud er den kommunale forpligtigelse, at føre tilsyn med den pædagogiske kvalitet og de fysiske rammer. På denne baggrund er der i det pædagogiske tilsyn, enkelte forskelle på elementerne i tilsynet med henholdsvise det kommunale og private institutioner.

 

Noter:

(1) Dagtilbudsloven § 5
(2) Se bilag 1 nedenfor
(3) Se godkendelseskriterierne ovenfor 

Skole- og Dagtilbudsforvaltningen fører pædagogisk tilsyn på vegne af kommunalbestyrelsen. Følgende beskriver rammen for det pædagogiske tilsyn.

Som beskrevet tager det pædagogiske tilsyn udgangspunkt i det pædagogiske grundlag, i den styrkede pædagogiske læreplan, samt hvorledes dagtilbuddene efterlever de, af kommunalbestyrelsen, til enhver tid gældende rammer og prioriterede indsatser. Der ses derfor en tæt kobling mellem det pædagogiske tilsyn og den gældende kvalitetsstrategi.

I det pædagogiske tilsyn sker en vurdering af de pædagogiske læringsmiljøer, som skal vurderes med afsæt i de ni elementer i det pædagogiske grundlag - se bilag 1.

Formålet er, at tilsynet skal danne grundlag for vurderingen af, om kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer lever op til de lovmæssige krav.

Det pædagogiske tilsyn i Middelfart kommune bygger på en fælles forståelse af kvalitet i dagtilbud, med baggrund i de tre kvalitetselementer: Strukturkvalitet, proceskvalitet og resultatkvalitet - se bilag 2.

Kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer vurderes i følgende kategorier:

Ingen bekymring Bekymring Alvorlig bekymring
Opfølgning:
Konkrete anbefalinger og udviklingsplan
Opfølgning:
Igangsættelse af skærpet tilsyn
Opfølgning:
Igangsættelse af skærpet tilsyn og udarbejdelse af handleplan

I Middelfart Kommune er der fire elementer i det pædagogiske tilsyn:

  • Det løbende tilsyn
  • Det ordinære tilsyn
  • Det uanmeldte tilsyn
  • Det skærpede tilsyn

Tilsynene bygger alle på en understøttende og åben dialog, og beskrives i de følgende afsnit.

 

Det løbende tilsyn

Det løbende tilsyn udgøres bl.a. af det daglige samarbejde mellem Børn, Kultur og Familie og dagtilbuddene.
Ligeledes udgøres det i hverdagen af de ledere og medarbejdere der har deres gang i de enkelte dagtilbud.
Aktører i det løbende tilsyn kan f.eks. være:

  • Pædagogisk personale, sprogvejleder, specialpædagog, sundhedsplejerske, PPR-medarbejder, forældre mfl.

Dette betyder, at alle der oplever bekymring for dagtilbuddets måde at sikrer gode rammer for børnenes læring, trivsel, udvikling og dannelse, har et ansvar for at formidle dette videre. Ved henvendelser eller information om et dagtilbud af bekymrende karakter, sker altid en vurdering af den enkelte sag, og karakteren af opfølgningen afhænger heraf.

Forventningen fra forvaltningen vil altid være, at man ved bekymring går til den enkelte medarbejder eller lederen af institutioner med sin oplevelse. Hvis der fortsat er en bekymring, rettes der henvendelse til forvaltningen, enten via pædagogiske konsulenter eller til dagtilbudschefen.

Opfølgningen på henvendelser til forvaltningen kan enten ske ved en dialog med leder, et uanmeldt besøg eller, at anmelder går tilbage til leder med sin bekymring.

På henvendelser til forvaltningen, vedrørende bekymringer for konkrete hændelser eller for et dagtilbuds virke, laves altid en opfølgning og et notat i tilsynsmodulet i Hjernen og hjertet, af forvaltningen.
For de kommunale dagtilbud, sker løbende kvalitetsudviklingsprocesser desuden på dagtilbudsledermøder.
I dagplejen udføres der løbende almene pædagogiske tilsyn. Disse udføres af dagplejens egne pædagogiske konsulenter, og er en del af det løbende tilsyn i dagplejen.

 

Det ordinære tilsyn

Det ordinære tilsyn er en cirkulær proces over 4 år. Hvert andet år gennemføres observationer, dataindsamlinger og dialoger, og med opfølgning det efterfølgende år. Årene kaldes henholdsvis for Status år og Opfølgnings år.

Tilsynsperioden:

  • 2023 - Status år
    Efterår/vinter
    Det ordinære tilsyn
    - observation
    - data
    - rapport til offentliggørelse
  • både offentlige og kommunale institutioner

  • 2024 - Opfølgnings år
    Opfølgning på tilsynet
    Uanmeldte tilsyn

  • 2025 - Status år
    Forår/sommer
    Det ordinære tilsyn
    - observation
    - data
    - rapport til offentliggørelse
  • både offentlige og kommunale institutioner

  • 2026 - Opfølgnings år
    Opfølgning på tilsynet
    Uanmeldte tilsyn

 

Uvildighed og gennemsigtighed

En vigtig del af det pædagogiske tilsyn er, at sikre uvildighed.

I Middelfart sker dette bl.a. på baggrund af, at det anmeldte tilsyn føres på et tydeligt grundlag med afsæt i en både systematisk og ensartet metode gennem platformen Hjernen og Hjertet, hvorfra kvaliteten i læringsmiljøer vurderes. (Gældende overblik kan rekvireres ved forvaltningen.)

Samtidighed har vi tilstræbt stor uvildighed, ved at inddrage flere forskellige aktører, såsom leder, medarbejder, børn, forældre og en pædagogisk konsulent. Inddragelsen af de forskellige aktører sikre et bredt syn på vores dagtilbud.

Vi har ligeledes fokus på gennemsigtighed, og med denne tilsynsramme tilstræbes størst mulig gennemsigtighed for alle interessenter.

 

Elementer i det ordinære tilsyn

Tilsynet føres af en pædagogisk konsulent, herefter kaldet tilsynsførende, fra forvaltningen og består af følgende elementer:

  • Data
  • Observation
  • Tilsynsdialoger
  • Tilsynsrapport og Udviklingsplan
  • Opfølgning

Uddybning af de enkelte elementer herunder, for henholdsvis dagplejen, dagtilbud og private dagtilbud og private passere:

Dagplejen
Data Rammebeskrivelser
Pædagogisk læringsmiljøvurdering
Forældretilfredshedsundersøgelse
TOPI
Sprogvurdering
Observation

Observation af pædagogiske praksis:
Observationer sker med udgangspunkt i det pædagogiske grundlag. Der anvendes en observationsramme for tilsynet, med tydeligt grundlag i en både systematisk og ensartet metode, hvorfra kvaliteten i læringsmiljøer vurderes. Formålet er at sikre grundlaget for vurderingen af kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer.
Ved hvert Status år, vil forvaltning og nogle ledere udarbejde årets tilsynsramme/observationsguide.

  • Tilsynsførende er med ved 6 forskellige dagplejere sammen med dagplejens pædagogiske konsulent- max 1 time hvert sted. 2 tilfældigt udvalgte, i hvert distrikt. Der laves kort notat for hvert besøg.
  • Tilsynsførende er ved 2 forskellige dagplejere. 2 tilfældigt udvalgte, fra hvert distrikt. Der laves kort notat.
  • Dagplejens konsulent laver tilsyn i 2 dagplejer, i dagpleje konsulent kollegas distrikt. Her følges observationsguide for dagplejen. Kort notat laves.

Foruden dette læser den tilsynsførende ind i 6-9 pædagogiske rapporter/notater fra dagplejens pædagogiske konsulenters besøg.
3 tilfældigt udvalgte, fra hvert distrikt.

Tilsynsdialoger

Efter observation indgås dialog mellem leder og tilsynsførende, om vurderingen af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer. Det sker i følgende:

Observationsdialog:

  • en dialog om observationer mellem leder, pædagogiske konsulenter og tilsynsførende. Varighed er ca. 1,5 time. Sker indenfor 1 uge.

Tilsynsdialog: 

  • en samlet dialog om data og observationer mellem leder, medarbejder, forældrebestyrelsesrepræsentant, dagtilbudschef og tilsynsførende.
  • Varighed er ca. 2 timer og afviklers indenfor 14 dage.
  • Mødet har en fast dagsorden, som baserer sig på observationer,
    relevante data, opfølgning på tidligere tilsyn og udviklingsplaner m.v.

Formålet er at støtte den pædagogiske udvikling og skabe fælles refleksion over den pædagogiske praksis.
Forældrebestyrelsen skal orienteres om vurderingen af kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer

Tilsynsrapport og udviklingsplan

På baggrund af tilsynsdialogen formulerer tilsynsførende en tilsynsrapport, hvorudfra leder udarbejder en udviklingsplan.

Formålet er at skabe åbenhed og gennemsigtighed om kvaliteten, samt danne grundlag for løbende udvikling af kvaliteten af vores pædagogiske læringsmiljøer, og herved den samlede kvalitet af vores dagtilbud.

En vurdering vil ske på baggrund af institutionens arbejde med det pædagogiske grundlagt, den politisk vedtagende vision ”Fra Middelfartbarn til verdensborger”, samt de fysiske rammer som plads og indretning af udendørs og indendørsarealer samt tilgængelighed og variation i legematerialer.

Hvert andet år skal der offentliggøres en tilsynsrapport for det enkelte dagtilbud på deres egen hjemmeside. For dagplejen laves en samlet tilsynsrapport.

Opfølgning

Som del af kvalitetssikringen og den løbende udvikling af dagtilbuddene vægtes opfølgningen på anmeldte tilsyn højt. Opfølgningen på tilsynet sker i følgende steps:

Første opfølgning:

  • Efter ca. 3 mdr. har ledelse og tilsynsførende en opfølgning på udviklingsplanen.
  • Varighed ca. 1 time og der laves et notat i hjernen og hjertet.

Online opfølgning:

  • Efter ca. 6 mdr. har ledelse og tilsynsførende en online opfølgning på udviklingsplanen.
  • Varighed ca. 30 min. og der laves et notat i hjernen og hjertet.

Opfølgning med chef:

  • Ved 1:1 samtaler mellem leder og dagtilbudschefen sker en løbende opfølgning på tilsynet.

 

Daginstitutioner
Data

Rammebeskrivelser
Pædagogisk læringsmiljøvurdering
Spørge Børge - 4-5 årige børn
Forældretilfredshedsundersøgelse
TOPI
Sprogvurdering

Observation

Observation af pædagogiske praksis:

Observationer sker med udgangspunkt i det pædagogiske grundlag. Der anvendes en observationsramme for tilsynet, med tydeligt grundlag i en både systematisk og ensartet metode, hvorfra kvaliteten i læringsmiljøer vurderes. Formålet er at sikre grundlaget for vurderingen af kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer.

Ved hvert Status år, vil forvaltning og nogle ledere udarbejde årets tilsynsramme/observationsguide.

  • Observationstidens længde afhænger af institutions størrelse. Den vil ofte være et sted mellem 3-4 timer.
  • Observationerne kan forekomme i hele institutions åbningstid.

Børneperspektiv:

  • Ud over spørgeskema til børnene, vil der ved observationerne, inddrages der 2 børn fra institutionen, som på forhånd er udvalgt til at vise rundt ved tilsynsbesøget. (Gældende skema kan rekvireres ved forvaltningen)
Tilsynsdialoger

Efter observation indgås dialog mellem leder og tilsynsførende, om vurderingen af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer. Det sker i følgende:

Observationsdialog:

  • En dialog om observationer mellem leder, medarbejder og tilsynsførende. Varighed er ca. 1,5 time. Sker indenfor 1 uge.

Tilsynsdialog:

  • En samlet dialog om data og observationer mellem leder, medarbejder, forældrebestyrelsesrepræsentant, dagtilbudschef og tilsynsførende.
  • Varighed er ca. 2 timer og afviklers indenfor 14 dage.
  • Mødet har en fast dagsorden, som baserer sig på observationer, relevante data, opfølgning på tidligere tilsyn og udviklingsplaner m.v.

Formålet er at støtte den pædagogiske udvikling og skabe fælles refleksion over den pædagogiske praksis.
Forældrebestyrelsen skal orienteres om vurderingen af kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer

Tilsynsrapport og udviklingsplan

På baggrund af tilsynsdialogen formulerer tilsynsførende en tilsynsrapport, hvorudfra leder udarbejder en udviklingsplan.

Formålet er at skabe åbenhed og gennemsigtighed om kvaliteten, samt danne grundlag for løbende udvikling af kvaliteten af vores pædagogiske læringsmiljøer, og herved den samlede kvalitet af vores dagtilbud.

En vurdering vil ske på baggrund af institutionens arbejde med det pædagogiske grundlagt, den politisk vedtagende vision ”Fra Middelfartbarn til verdensborger”, samt de fysiske rammer som plads og indretning af udendørs og indendørsarealer samt tilgængelighed og variation i legematerialer.

Hvert andet år skal der offentliggøres en tilsynsrapport for det enkelte dagtilbud på deres egen hjemmeside.

Ved dagtilbud med flere enheder, laves en rapport for hver enhed.

Opfølgning

Som del af kvalitetssikringen og den løbende udvikling af dagtilbuddene vægtes opfølgningen på anmeldte tilsyn højt. Opfølgningen på tilsynet sker i følgende steps:

Første opfølgning:

  • Efter ca. 3 mdr. har ledelse og tilsynsførende en opfølgning på udviklingsplanen.
  • Varighed ca. 1 time og der laves et notat i hjernen og hjertet.


Online opfølgning:

  • Efter ca. 6 mdr. har ledelse og tilsynsførende en online opfølgning på udviklingsplanen.
  • Varighed ca. 30 min. og der laves et notat i hjernen og hjertet.

Opfølgning med chef:

  • Ved 1:1 samtaler mellem leder og dagtilbudschefen sker en løbende opfølgning på tilsynet.

 

Private dagtilbud
Data Rammebeskrivelser for de private
Pædagogisk læringsmiljøvurdering for de private
Spørge Børge- 4-5 årige børn
TOPI
Sprogvurdering
Observation

Observation af pædagogiske praksis:
Observationer sker med udgangspunkt i det pædagogiske grundlag. Der anvendes en observationsramme for tilsynet, med tydeligt grundlag i en både systematisk og ensartet metode, hvorfra kvaliteten i læringsmiljøer vurderes. Formålet er at sikre grundlaget for vurderingen af kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer.
Ved hvert Status år, vil forvaltning og nogle ledere udarbejde årets tilsynsramme/observationsguide.

Daginstitution:

  • Observationstidens længde afhænger af institutions størrelse. Den vil ofte være et sted mellem 3-4 timer.
  • Observationerne kan forekomme i hele institutions åbningstid.

Børneperspektiv:

  • Ud over spørgeskema til børnene, vil der ved observationerne, inddrages der 2 børn fra institutionen, som på forhånd er udvalgt til at vise rundt ved tilsynsbesøget .
Tilsynsdialog

Efter observation indgås dialog mellem institutionen og tilsynsførende, om vurderingen af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer. Det sker i en tilsynsdialog:

  • en samlet dialog om data og observationer mellem leder, medarbejder, forældrebestyrelsesrepræsentant og tilsynsførende.
  • Varighed er ca. 2 timer og afviklers indenfor 14 dage.
  • Mødet har en fast dagsorden, som baserer sig på observationer, relevante data, opfølgning på tidligere tilsyn og udviklingsplaner m.v.

Formålet er at støtte den pædagogiske udvikling og skabe fælles refleksion over den pædagogiske praksis.

Tilsynsrapport og udviklingsplan

På baggrund af tilsynsdialogen formulerer tilsynsførende en tilsynsrapport, hvorudfra leder udarbejder en udviklingsplan.

Formålet er at skabe åbenhed og gennemsigtighed om kvaliteten, samt danne grundlag for løbende udvikling af kvaliteten af vores pædagogiske læringsmiljøer, og herved den samlede kvalitet af vores dagtilbud.

En vurdering vil ske på baggrund af institutionens arbejde med det pædagogiske grundlagt, den politisk vedtagende vision ”Fra Middelfartbarn til verdensborger”, samt de fysiske rammer som plads og indretning af udendørs og indendørsarealer samt tilgængelighed og variation i legematerialer.

Hvert andet år skal der offentliggøres en tilsynsrapport for det enkelte dagtilbud på deres egen hjemmeside.

Opfølgning

Ved et tilsyn uden bekymring, vil opfølgningen ske i forbindelse med det uanmeldte tilsyn det efterfølgende år.

 

Private pasningsordninger

Kommunen skal løbende føre tilsyn med de private pasningsordninger, hvor forældre modtager et økonomisk tilskud til brug for ordningen.

Tilsynet udøves ud fra den konkrete pasningsaftale mellem forældrene og den private passer, som kommunen har godkendt.

De private pasningsordninger er omfattet af dagtilbudslovens generelle formålsbestemmelse, og skal bl.a. leve op til at skabe trivsel, udvikling og læring for barnet, hvilket indebærer at kommunen skal føre tilsyn med at tilbuddet lever op til dette for barnet.
I tilsynet lægges derfor vægt på barnets almindelige trivsel og udvikling, herunder behov for omsorg, sproglig, følelsesmæssig og social udvikling.
Børnepasserens kompetencer, herunder formåen til at omsætte råd og vejledning i praksis, udvikle barnet, reagere på og opfylde barnets behov, yde omsorg og respondere positivt på barnets signaler.

Tilsynet med de private pasningsordninger varetages af ledelsen af den kommunale dagpleje.
Hver år får hver private passer 2 anmeldte tilsyn og 1 uanmeldt tilsyn.
På baggrund af observationerne laves et kort notat, som deles med dagplejeren. Afhængigt af hvad observationerne viser vurderes hvordan opfølgningen skal være.

Foruden det pædagogiske tilsyn, udføres hvert 2. år et sikkerhedstilsyn, hvor en tjekliste gennemgås. Ledelsen af den kommunale dagpleje gennemfører dette tilsyn.

 

Det skærpede tilsyn

Ved vurdering af ”bekymring” eller ”alvorlig bekymring” for dagtilbuddets kvalitet, skal der iværksættes skærpet tilsyn. Ved alvorlig bekymring udarbejdes en handleplan. Handleplanen udarbejdes i dialog med leder og indeholder en konkret beskrivelse af hvad der er konstateret, hvilke frister og mål der er, hvordan forandringen skal kunne ses, samt ansvarsfordeling.

Det skærpede tilsyn er en foranstaltning, der iværksættes efter beslutning af dagtilbudschefen.

En bekymring eller alvorlig bekymring kan f.eks. basere sig på:

  • Henvendelser og klager fra forældre, medarbejdere eller borgere, hvor der er mistanke om svigt i dagtilbuddets drift og/eller ledelse og/eller bekymring for kvaliteten i det enkelte dagtilbud.
  • Observationer og henstilling fra tilsyn kan fører til en samlet vurdering fra den pædagogiske konsulent af, at dagtilbuddet ikke efterlever dagtilbudsloven, kommunens vision og arbejdsgrundlag, og/eller at den pædagogiske kvalitet ikke understøtter børnenes udvikling.

Problemstillingen afdækkes så grundigt som muligt, af den tilsynsførende, og derefter vurderes forskellige løsningsmuligheder sammen med dagtilbudsleder og dagtilbudschefen. Efter en konkret vurdering kan dagtilbudschefen pålægge dagtilbuddet en bestemt løsning.

Skærpet tilsyn er en kombination af kontrol og udvikling i en dialog med dagtilbuddet. Tilsynet kan indebære både anmeldte og uanmeldte besøg i dagtilbuddet i en afgrænset periode til problemstillingen anses som løst.
Forældrebestyrelsen skal hurtigst muligt orienteres om de overordnede elementer i handleplanen, for hurtigst muligt at komme med bemærkninger, hvis dette ønskes.

 

Uanmeldte tilsyn

Det uanmeldte tilsyn vil, som det ordinære tilsyn, tage afsæt i vurderingen af kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer. Som formål vil det uanmeldte tilsyn have fokus på, både kontrol med at gældende lovkrav efterleves og udvikling af dagtilbuddets kvalitet.

Derudover vil der kunne forekomme uanmeldte tilsyn på baggrund af bekymringer fra det løbende tilsyn eller det ordinære tilsyn, hvor forhold gør, at det vurderes relevant at følge dagtilbuddet tæt i en periode.
Som beskrevet under Det løbende tilsyn, skal der ved henvendelser eller information om et dagtilbud med bekymrende karakter, altid ske en vurdering af den enkelte sag, og karakteren af opfølgningen afhænger heraf. Opfølgningen kan ske ved en dialog med leder, et uanmeldt besøg eller, at anmelder går tilbage til leder med sin bekymring.

På henvendelse med bekymring for dagtilbuddets virke, laves altid en opfølgning og et notat af forvaltningen.

Elementer i det uanmeldt tilsyn:

  • Hyppighed:
    Ved Ingen bekymring, vil alle de kommunale dagtilbud have fået min. et uanmeldt tilsynsbesøg, på en 4 årige periode. For de private dagtilbud vil det være minimum to gange på den 4 årige tilsynsperiode.
    Ved Bekymring, sker en løbende vurdering af behovet.
  • Udvalgte fokusområde: Tilsynsførende udvælger et fokusområde på baggrund af tidligere tilsyn samt fokus på udmøntningen af politiske visioner og værdier.
  • Observationer: Udføres af tilsynsførende og kan ske på tværs af hele huset eller på en enkelt stue.
    • Varighed: Mellem 1,5 -3 timer alt efter institutionens str. og baggrund for det uanmeldte tilsynsbesøg.
    • Opfølgende dialog: Leder og tilsynsførende vurderer efter observationerne hvem der deltager i den efterfølgende dialog.
  • Dialog afholdes indenfor en uge- men så hurtig som muligt (mødet skal prioriteret høj).
    Forsøges afholdt mellem 9-13. varighed ca. 1,5 time.
  • Dokumentation: Tilsynsførende laver noter på baggrund af den opfølgende dialog.
    Der laves plads til lederens kommentar
    Notat ligges i tilsynsmodulet- Hjernen og Hjertet
  • Dagplejen: Uanmeldt tilsyn i dagplejen varetages i kraft af de i forvejen pågående uanmeldte tilsyn.
    Hver dagplejer modtager årligt 1 uanmeldte tilsynsbesøg.
    Uanmeldte tilsyn noteres på den enkelte dagplejer i Hjernen og Hjertet.
    I det ordinære tilsyn følger tilsynsførende op på de uanmeldte tilsyn i dagplejen.

Tilsynet skal ses som led i kommunens forpligtelse til at sikre og udvikle kvaliteten på dagtilbudsområdet, dels generelt for alle dagtilbud i kommune og dels som led i udvikling af det enkelte dagtilbud i kommunen.
På baggrund af de gennemførte tilsyn kan fremlægges en samlet tilsynsrapport for dagtilbudsområdet for Børn-, Kultur- og Fritidsudvalget hvert andet år, med henblik på, at viden indhentet i tilsynet, anvendes i kommunens drøftelser og fastsættelse af serviceniveauet, samt i forbindelse med de løbende forbedringer og overvejelser om fornyelse og udvikling af dagtilbudsområdet i kommunen.

Vil du vide mere om de 6 læreplanstemaer og de 9 elementer i det pædagogiske grundlag kan du læse mere på emu.dk via nedenstående links:

Danmarks Evalueringsinstituts definition af kvalitet (Læringsmiljøkvalitet – National undersøgelse, 2020):

  • Strukturel kvalitet handler om de rammer og forhold, som den pædagogiske praksis arbejder indenfor, og som er påvirket af dagtilbuddets økonomi, organisering og ledelse m.m.
  • Proceskvalitet handler om det pædagogiske arbejde med børnenes omsorg, udvikling, trivsel og læring.
  • Resultatkvalitet handler om, hvad børnene får ud af gå i dagtilbud, både her og nu og på længere sigt. Det gælder børns trivsel, læring, udvikling og dannelse – sproglig, kognitivt, socialt og motorisk.

Læs mere om Vidensopsamling - kvalitet i dagtilbud på eva.dk 

Styrelsesvedtægt

Styrelsesvedtægten for dagtilbud i Middelfart Kommune er vedtaget af Byrådet d. 10. januar 2022.

Styrelsesvedtægt for dagtilbud i Middelfart Kommune er vedtaget af Byrådet efter indhentet udtalelse fra forældrebestyrelserne, jf. Bekendtgørelse af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven) § 16.

Formål § 1.

Stk. 1. Middelfart Kommunes målsætning for dagtilbuddene er:

  • at sikre pasningsgaranti for alle 0-6 årige,
  • at tilbyde fleksible børnepasningstilbud,
  • at dagtilbuddene er af høj pædagogisk kvalitet og i gode fysiske rammer,
  • at dagtilbuddene giver børnene mulighed for at udfolde sig ud fra egne forudsætninger

Der arbejdes med den styrkede pædagogiske læreplan, som sætter en fælles retning for det pædagogiske arbejde og bidrager til en fælles forståelse af det pædagogiske værdigrundlag i dagtilbuddene. Centrale elementer er fx leg, børnefællesskaber og et bredt læringsbegreb. Dette grundlag udgør forståelsen for, og tilgangen til, arbejdet med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbuddene i tæt samarbejde med forældrene. Hele dagen skal være gode læringsstunder med opmærksomhed på 6 læreplanstemaer:

  • Alsidig personlig udvikling
  • Social udvikling
  • Kommunikation og sprog
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Natur, udeliv og science
  • Kultur, æstetik og fællesskab.

Bestyrelsens sammensætning § 2.

Stk. 1. a) I dagplejen vælges én bestyrelse. Forældrebestyrelsen i dagplejen består af 7 forældrerepræsentanter og 3 medarbejderrepræsentanter, der alle har stemmeret.

b) I vuggestuer og børnehaver består bestyrelsen af 4 eller 5 forældrerepræsentanter (afhængig af institutionens størrelse) og 1 eller 2 medarbejderrepræsentanter (afhængig af institutionens størrelse), der alle har stemmeret.
I institutioner med specialgrupper, bør denne gruppes forældre være repræsenteret i bestyrelsen.

c) I Båring Børneunivers og Gelsted Børneunivers består bestyrelsen af 4 forældrerepræsentanter fra skolen, 3 forældrerepræsentanter fra dagtilbuddet, 1 medarbejder fra skolen, 1 medarbejder fra dagtilbuddet, 1 medarbejder fra SFO og 2 elevrepræsentanter, der alle har stemmeret.

d) I Fjelsted Harndrup Børneunivers består bestyrelsen af 4 forældrerepræsentanter fra skolen, 3 forældrerepræsentanter fra dagtilbuddet, 2 medarbejder fra skolen/SFO, 1 medarbejder fra dagtilbuddet og 2 elevrepræsentanter, der alle har stemmeret.

e) I Landsbyordningen mellem Brenderup Børnehus og Anna Trolles Skole består den fælles bestyrelse af 5 forældrerepræsentanter fra skolen, 4 forældrerepræsentanter fra dagtilbuddet, 2 medarbejder fra skolen, 2 medarbejder fra dagtilbuddet og 2 elevrepræsentanter, der alle har stemmeret.

f) I forsøgsordningen mellem den nye daginstitution ved Hyllehøjskolen og Hyllehøjskolen består den fælles bestyrelse af 5 forældrerepræsentanter fra skolen, 4 forældrerepræsentanter fra dagtilbuddet, 2 medarbejder fra skolen, 2 medarbejder fra dagtilbuddet og 2 elevrepræsentanter, der alle har stemmeret.

Stk. 2. Dagpleje-/Institutionslederen deltager uden stemmeret i forældrebestyrelsens møder. Dagplejelederen-/Institutionslederen varetager sekretæropgaver for forældrebestyrelsen.

Stk. 3. Ud over bestyrelsens medlemmer skal der vælges 2 suppleanter i prioriteret rækkefølge for forældrerepræsentanterne og 2 suppleanter for medarbejderrepræsentanterne. En suppleant indtræder i bestyrelsen, når et bestyrelsesmedlem udtræder heraf som følge af, at tilknytningsforholdet til dagtilbuddet ophører.

 

Valg til bestyrelsen § 3.

Stk. 1. Forældrerepræsentanterne i bestyrelsen og suppleanter for disse vælges på et forældremøde, som afholdes inden udgangen af september måned.

Valget indkaldes af den siddende bestyrelse.

Stk. 2. I lige år vælges 4 forældrerepræsentanter i dagplejen og 2 i daginstitutioner. Herudover vælges 2 medarbejderrepræsentanter (1 medarbejder i små institutioner).
I ulige år vælges 3 forældrerepræsentanter (2 forældre i små institutioner) og 1 medarbejderrepræsentant. Herudover vælges der hvert år 2 suppleanter for forældrene.
Valgperioden påbegyndes umiddelbart efter valget og løber i 2 år for forældrerepræsentanterne og 1 år for suppleanterne - indtil nyvalg har fundet sted.

Ved første valg vælges 7 forældrerepræsentanter i dagplejen og 4/5 i institutionerne– heraf er de 3 forældrerepræsentanter (2 i små institutioner) med det laveste stemmetal kun valgt for ét år.

Stk. 3. Suppleanter indtræder i bestyrelsen i den rækkefølge, de er valgt. Det vil sige i forhold til antallet af afgivne stemmer. Suppleanter er valgt i den samme periode som den person, suppleanten erstatter.

Stk. 4. Medarbejderrepræsentanterne i bestyrelsen og suppleanterne for disse vælges på et personalemøde for alle fastansatte medarbejdere i dagtilbuddet, bortset fra lederen og souschefen.
Personalemødet afholdes inden udgangen af september måned, dog skal personalerepræsentanter være valgt inden det forældremøde, hvor forældrerepræsentanterne vælges.

Stk. 5. I dagplejen vælges 2 dagplejere og 1 dagplejepædagog samt 2 suppleanter (1 dagplejer og en pædagog).

Stk. 6. Valgperioden påbegyndes samtidig med valget af de nye forældrerepræsentanter og løber i 2 år. Ved første valg er valgperioden for den dagplejer, der har fået det laveste stemmetal, kun 1 år.

 

Valgbarhed og valgret til bestyrelsen § 4.

Stk. 1. Man kan vælges til forældrebestyrelsen og stemme til valget, hvis man på valgtidspunktet har forældremyndigheden over børn, der er indskrevet i dagtilbuddet.

Stk. 2. Andre personer end forældremyndighedsindehaverne kan dog stemme eller vælges, hvis stemme og valgret tillægges af Byrådet.

Byrådet tillægger denne ret til personer, der har den faktiske omsorg for barnet. Herved forstås:

  • personer, som har et barn boende hos sig i døgnpleje efter lov om social service,
  • personer, der har indgået ægteskab med indehaveren af forældremyndigheden over et barn / lever i et ægteskabslignende forhold, og tilhører samme husstand som forældremyndighedsindehaver og barnet (det er herved en forudsætning, at forældremyndigheden over barnet ikke ved aftale er delt mellem forældrene),
  • ugifte forældre, der tilhører samme husstand som forældremyndighedens indehaver og barnet.

Stk. 3. Medarbejdere, der samtidig er forældre i dagtilbuddet er ikke valgbare, men har stemmeret. Ved afstemning kan der afgives 1 stemme pr. indskrevet barn.

Stk. 4. Fastansatte medarbejdere i dagtilbuddet er valgbare og har valgret vedrørende medarbejderrepræsentanter i bestyrelsen.

Stk. 5. Valg til bestyrelsen sker ved simpelt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed hvorved der ikke kan træffes afgørelse om, hvem der er valgt til bestyrelsen, finder omvalg sted mellem de kandidater, der har fået lige mange stemmer.
Ved anden gangs stemmelighed afgøres valget ved lodtrækning. Såfremt én begærer det, er der skriftlig afstemning.

 

Udtrædelse af bestyrelsen § 5.

Stk. 1. Forældre, hvis barn udmeldes i forældrenes valgperiode, kan efter eget ønske fortsætte valgperioden ud. Ved udtræden indgår 1. suppleanten og fortsætter den udtrædendes valgperiode ud.


Stk. 2. En medarbejderrepræsentant udtræder af bestyrelsen med øjeblikkelig virkning fra det tidspunkt, hvor den pågældende har afleveret sin opsigelse eller har modtaget sin opsigelse fra Byrådet. Suppleanten indtræder herefter i bestyrelsen – suppleanten indtræder ligeledes under en orlovsperiode.

 

Bestyrelsens konstituering § 6.

Stk. 1. Bestyrelsen konstitueres på det førstkommende møde efter nyvalg.

Stk. 2. Formanden og næstformanden vælges – ved flertalsvalg - af og blandt forældrerepræsentanterne i bestyrelsen.

Stk. 3. Institutionens leder indkalder til det konstituerende møde, som skal finde sted inden 4 uger efter valget af forældrerepræsentanter til bestyrelsen.

Stk. 4. Inden 8 dage efter konstituering sendes meddelelse til Børn-, Unge- og Fritidsforvaltningens sekretariat om, hvem der sidder i bestyrelsen, og hvordan de har konstitueret sig.

 

Bestyrelsens mødevirksomhed § 7.

Stk. 1 Bestyrelsesarbejdet foregår i møder, hvortil alle bestyrelsens medlemmer indkaldes af formanden i samarbejde med lederen og med mindst 14 dages varsel.

Stk. 2. Forældrebestyrelsens møder afholdes for lukkede døre af hensyn til tavshedspligten. Forældrebestyrelsen kan indbyde andre til at deltage i møderne, når der behandles spørgsmål af særlig interesse for dem.
Er et medlem forhindret i at deltage i et af forældrebestyrelsens møder, deltager så vidt muligt 1. suppleanten. I øvrigt kan det i bestyrelsens forretningsorden besluttes, at suppleanterne deltager i alle møder uden stemmeret.

Stk. 3. Forældrebestyrelsen holder møde, når det ønskes af formanden, institutionslederen eller en tredjedel af bestyrelsens medlemmer ønsker det, med angivelse af punkter til dagsorden.

Stk. 4. Formanden fastsætter, i samarbejde med lederen, dagsordenen for møderne og sender senest 4 dage inden mødet dagsorden til medlemmerne med eventuelle bilag. Såfremt et medlem ønsker et punkt optaget på dagsordenen, skal det meddeles formanden senest 8 dage før mødet afholdes.

Stk. 5. I særlige tilfælde kan formanden indkalde til møde med kortere varsel. Når mødet indkaldes, skal formanden så vidt muligt forinden underrette medlemmerne om de sager, der skal behandles på mødet.

Stk. 6. Formanden leder møderne.

Stk. 7. Forældrebestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af de stemmeberettigede er til stede.

Stk. 8. Medlemmerne kan kun deltage i bestyrelsens afstemninger, når de er personligt til stede under afstemningerne.

Stk. 9. Alle beslutninger træffes ved simpelt flertal. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende. Ved formandens fravær er næstformandens stemme afgørende.


Stk. 10.

Stk. 11

Der føres referat over bestyrelsens beslutninger. I referatet anføres for hvert møde, hvilke personer, der har været til stede. Referatet underskrives af de medlemmer, der har deltaget i mødet.

Hvert medlem kan forlange afvigende opfattelser tilført referatet i kort form og medsendt bestyrelsens udtalelser og beslutninger.

 

Forældrebestyrelsens opgaver og beføjelser § 8.

Stk. 1. Forældrebestyrelsen varetager sine opgaver inden for de mål og rammer, som Byrådet har fastsat i henhold til § 15 stk. 3 i Dagtilbudsloven – og forældrebestyrelsen fastsætter principper for dagtilbuddets opgaver i henhold til samme lovs § 15 stk. 1 (børnehuse) og § 15 stk. 2 (dagpleje), herunder

  • Fastsætte principper for dagtilbuddets arbejde
  • Handle inden for mål og rammer
  • Kan hvert andet år beslutte at fravælge et sundt frokostmåltid
  • Skal afgive udtalelse om alle spørgsmål, som Byrådet forelægger dem
  • Mulighed for at blive hørt og komme med input og forslag til arbejdet med udarbejdelsen, evalueringen af og opfølgningen på den pædagogiske læreplan
  • Skal inddrages i arbejdet med at skabe gode og sammenhængende overgange.

Stk. 2. Efter Dagtilbudslovens § 15 stk. 4 har forældrebestyrelsen indstillingsret samt ret til deltagelse ved ansættelsen af ledelsen i dagtilbuddet.

Stk. 3. Efter Dagtilbudslovens § 15 stk. 5 har forældrebestyrelsen indstillingsret til lederen i forbindelse med ansættelse af personale i dagtilbuddet.

Stk. 4. I henhold til § 16 stk. 3 i Dagtilbudsloven delegeres følgende beføjelser ikke til bestyrelsen:

  • tilsyn med dagtilbud efter lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 16,
  • visitation til tilbuddene efter Dagtilbudslovens § 26 stk. 1,
  • fastsættelse af forældrenes egenbetaling efter Dagtilbudslovens § 31 stk. 1 – 4 og tildeling af fripladser efter Dagtilbudslovens § 43 stk. 1,1-4 og § 43, stk. 2.
  • Byrådets bevillingskompetence,
  • Byrådets arbejdsgiverkompetence.

Lederens ansvar og kompetence § 9.

Stk. 1. Dagtilbuddets leder er ansvarlig for den pædagogiske, personalemæssige, økonomiske og administrative ledelse af dagtilbuddet og er ansvarlig for dagtilbuddets virksomhed overfor Byrådet og forældrebestyrelsen.

Stk. 2. Lederen har ansvaret for udarbejdelse af budgetter, regnskaber og beslutninger, der vedrører den pædagogiske tilrettelæggelse af arbejdet i hverdagen, ligesom det er lederens ansvar at føre forældrebestyrelsens principbeslutninger og målsætninger ud i praksis.

Stk. 3. Lederen har ansvar overfor forældrebestyrelsen for informations- og sekretæropgaver og deltager r i forældrebestyrelsens møder.

Stk. 4. Lederen står som garant for, at beslutninger truffet af forældrebestyrelsen er i overensstemmelse med gældende love og regler.

Dialog med politikerne § 10.

Stk. 1. Børn-, Unge- og Fritidsudvalget inviterer til dialog med dagtilbudsbestyrelserne på to niveauer:

Børn-, Kultur- og Fritidsudvalget indbyder 2 gange årligt bestyrelsesformændene og dagtilbudsledere til dialogmøde. Dialogmøderne indgår som et led i udvalgets procedure i arbejdet med strategier, visioner og nye tiltag på dagtilbudsområdet og vil være stedet, hvor nye idéer kan prøves af.

Møderne afholdes i daginstitutionerne hvor leder/bestyrelsesformand på værtsinstitutionen byder velkommen, fortæller kort om institutionen og hvad, der optager institutionen, – f.eks. projekter, tiltag, fagligheder, arbejdsmiljø, indretning mv.

Det er Børn-, Kultur- og Fritidsudvalget der er vært ved møderne og som indkalder og udfærdiger dagsorden til møderne.

Ikrafttræden og udløb § 11.

Stk. 1. Denne vedtægt er godkendt af Byrådet og træder i kraft den 1. januar 2022.

Stk. 2. Ændring af vedtægten kan kun ske efter indhentet udtalelse fra forældrebestyrelserne.

Stk. 3. Byrådet kan ændre styrelsesvedtægten med 3 måneders varsel. Ændring med kortere varsel kan ske, hvis forældrebestyrelsen og kommunalbestyrelsen er enige herom.
Vedtægten tages op til revision når en af parterne ønsker det.