Hvad skal der ske i Falstersvejkvarteret?
Har du en god idé til, hvad du synes der skal ske i Falstersvejkvarteret, så klik på linket "Start" og kom med din idé.
Udviklingsplan for Falstersvejkvarteret
Om udviklingsplanen for Falstersvejkvarteret
Falstersvejkvarteret er et af Middelfarts ældste erhvervsområder, med en attraktiv placering tæt ved midtbyen, som ønskes omdannet til et blandet bolig- og erhvervsområde. I 2023 kørte en proces med grundejere i området, borgere og interessenter om områdets udvikling, hvilket resulterede i en udviklingsplan for området.
Falstersvejkvarteret skal være et unikt område, hvor udviklingen bygger på industrihistorien og de kvaliteter og ressourcer, som området allerede indeholder. De bygninger og beplantninger, som i forvejen findes i området, skal så vidt muligt bevares og indarbejdes i det kommende nye byområde. Således skal byudvikling, bæredygtighed og klima tænkes sammen på en helt ny måde.
Udviklingen af området sker gradvist og i samarbejde med de forskellige grundejere i området. Der er fokus på byliv og samarbejde med dem, som allerede bruger området – og borgere, som måske vil bruge det og færdes der i fremtiden. Etableringen af forbindelser og midlertidige aktiviteter i området påbegyndes straks, for at give området en god start, tilføre kvaliteter og synliggøre den ønskede udvikling.
Udviklingsplanen er udgangspunktet for kommende lokalplanlægning i området, og hovedpunkterne er:
- Byliv: Der skal tænkes byliv først, dernæst byrum – og til sidst hvilke bygninger, der kan understøtte det ønskede byliv og de ønskede byrum.
- Bevaring og cirkularitet: Eksisterende bygninger skal som udgangspunkt bevares, og materialer skal genbruges, hvor det overhovedet er muligt.
- Identitet: De bevarede bygninger, byrummene og historien skal understøtte områdets særlige identitet - det skal være et unikt område.
- Natur, biodiversitet og regnvand: Der skal være masser af grønt, både pga. den rekreative og naturmæssige værdi, og for at bidrage til gode og nytænkende løsninger for håndtering af regnvand.
- Mobilitet og parkering: De bløde trafikanter skal i højsædet, og der skal arbejdes med biltilgængelighed og parkering på nye måder, så biler dominerer området mindst muligt.
- Fysiske hovedgreb: Der skal skabes gode forbindelser gennem området, og formgivningen af bebyggelsen skal ske ud fra de principper, der er angivet i udviklingsplanen.