Dagpleje

Dagplejen er et lille trygt, overskueligt miljø, hvor børn i alderen 0-2,9 år bliver passet i dagplejerens eget hjem. Der er en tæt følelsesmæssig tilknytning til den voksne. Det er den samme voksne, der tager sig af barnets behov i løbet af dagen i et hjemligt miljø. Dette er med til at give det lille barn en tryg og overskuelig hverdag i dagplejen.

Luk alle
Åben alle

Præsentation af dagplejen

Du kan læse meget mere om dagplejen på dagplejens hjemmeside:

 

Hvad kendetegner dagplejen?

Omsorg, tryghed, tid og nærvær er fire grundlæggende værdier børn mødes med i dagplejen.

Dagpleje er normalt for børn i alderen 0-2,9 år. Dagplejerne er godkendt af kommunen og passer 4 børn, dog kan de i perioder have et 5. barn i forbindelse med ferie/sygdom. Kendetegnende for dagpleje er, at det kun er 1 voksen, dit barn skal forholde sig til. Derfor er det vigtigt, at samarbejdet mellem dagplejeren og dig fungerer, så dit barn trives.

Dagplejens styrke ligger i det hjemlige miljø, hvor det enkelte barn får oplevelsens af, at være noget særligt. Dagplejeren har en faglig viden om små børn og deres udvikling, modtager støtte og vejledning fra dagplejens pædagoger.

Det er kendetegnende for dagplejen, at ting tager den tid, det tager, og at hverdagen ikke er lagt i alt for faste rammer, der er plads til spontanitet. Dagplejebørnene bliver inddraget i den praktiske hverdag, og de deltager aktivt i de mange gøremål og oplevelser, der er i et hjem. Der arrangeres frokost, borde dækkes, der synges, leges, danses, krammes og børnene oplever og udforsker naturen og lærer årstiderne at kende.

I den kommunale dagpleje er der et tæt tværfagligt samarbejde bl.a. med sundhedsplejerske, fysioterapeut, ergoterapeut, talepædagog, psykolog, sagsbehandler, specialpædagog samt familiekonsulent, når der er behov for det. Vi samarbejder også med de nærliggende institutioner, f.eks. går vi på besøg i områdets børnehave, hvor børnene lærer om børnehavelivet.

Børn i dagplejen deltager i legestuen, hvor der er andre børn og voksne. Børnene lærer gæstedagplejeren og legestuegruppens øvrige dagplejere at kende, og danner venskaber med de andre dagplejebørn.

 

Opskrivning

Opskrivning til dagplejen sker via den digitale pladsanvisning.

 

Indskrivningsmøde

Inden barnet begynder i dagplejen afholdes der et indskrivningsmøde hos dagplejeren, sammen med den pædagog, som fører tilsyn i dagplejehjemmet. Mødets varighed er ca. 1 – 1½ time.

Formålet med mødet er:

  • At I fortæller så meget som muligt om jeres barn, så dagplejeren kan lære det at kende.
  • At der udveksles gensidige forventninger til et godt fremtidigt samarbejde.
  • At aftale jeres barns start i dagplejen, og hvad I skal medbringe i dagplejen.
  • At aftale jeres barns mødetider.


Under indskrivningsmødet informeres I om mulighederne for gæstedagpleje ved egen dagplejers ferie, uddannelse, sygdom eller andet fravær.

 

Forsikring

Kommunen har ikke en forsikring, der dækker børnene i dagtilbud. Vi anbefaler derfor, at forældrene tegner en forsikring for deres børn.

Forældrebetaling opkræves i 11 måneder. Juli måned er betalingsfri.

Dagpleje - 3.046 kr.

 

Økonomisk fripladstilskud skal søges i Digital Pladsanvisning eller på Borger.dk

Der gives søskendetilskud efter gældende regler. Fuld betaling for den dyreste plads – halv betaling for øvrige. Søskendetilskud gives dog ikke i Juniorklubben.

Dagplejen i Middelfart Kommune vil meget gerne arbejde med sund kost og gode madvaner/oplevelser for børn i dagplejen. Med den viden vi har, er det bedste vi kan gøre, både som forældre og som dagplejere at tilbyde børnene en alsidig kost, hvor der tænkes i rene råvarer og årstidens muligheder.

Middelfart Kommunes kostpolitik tager udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens anbefalinger for mad til spædbørn og småbørn.

Det er vigtigt, der er ro ved måltiderne, så barnet kan fordybe sig. Der tales om maden, og hvad det er, vi spiser. I dagplejen arbejder vi med flere pædagogiske aktiviteter, hvoraf måltidet er en af dem. Det er derfor vigtigt, at de voksne spiser sammen med børnene, hvilket kan bevirke, at børnene får mod på at smage på nyt mad.

Vi møder forældre i dagplejen, som klart fravælger, at deres børn skal have søde drikke, kager m.m., hvilket vi rigtig gerne vil støtte op om. Vi tænker, at sukker og ”Det søde liv” må være forbeholdt familien.

 

Morgenmad

Som udgangspunkt skal børn i dagplejen spise morgenmad inden, de møder i dagplejen om morgenen. Børn, som møder meget tidligt og ikke har spist morgenmad, vil få tilbudt havregrød eller et stykke rugbrød med f.eks. ost. Dette aftales med din dagplejer. Efter kl. 7.00 serveres der normalt ikke morgenmad i dagplejen, så sørg for, at barnet har fået et sundt og mættende morgenmåltid hjemmefra.

 

Formiddags-mellem-måltid

Formiddagsmad er et mellemmåltid, hvor der i dagplejen serveres frugt og brød. Nogle børn er meget sultne og har brug for andet end frugt. De har også brug for at spise brød/grød. Det bør tilstræbes, at det fortrinsvis er årstidens frugter og grøntsager der serveres, gerne danske. I vinterperioden, hvor udbuddet at dansk frugt er meget begrænset, er det en god ide at supplere med forskellige kogte eller evt. tørrede rodfrugter.

 

Frokost

Hovedmåltidet i dagplejen er frokost. Frokosten kan bestå af rugbrød med forskellige former for pålæg eller varm mad.

Eksempel:
Laks, sild, torskerogn, fiskefrikadeller, frikadeller, bøf, alm. skæreost, smøreost, brie, æg, tomater, avocado og leverpostej. Frisk frugt på rugbrød (jordbær, æble, banan). Frisk frugt, karse, kogte grøntsager, peberfrugter, tomater og agurker kan evt. bruges som pynt til maden.
Der serveres vand til maden.

 

Eftermiddagsmad

Fiberrigt brød og frugt. Dertil serveres mælk. Det samme serveres i legestuen.

 

Legestuen

Formiddagsmad: Der serveres frugt eller grønt. Dertil fiberrigt brød, knækbrød, minirugbrød/rugbrødsskiver eller andet groft. Dertil serveres mælk.

Frokost: Der serveres sund frokost, grønt og frugt som hos den enkelte dagplejer. Derudover giver legestuen mulighed for at tilbyde børnene en anderledes frokost, f.eks. ved at spise med jævnaldrende, opdelt efter køn osv.

 

Fødselsdage

Inviterer I til fødselsdag i barnets hjem, er det meget vigtigt at tale med dagplejeren om, hvad der serveres. Holdes fødselsdagen i dagplejehjemmet, har du stor indflydelse på, hvad der serveres og i samarbejde med dagplejeren aftales, hvad der serveres. Til fødselsdag i dagplejen behøves der nødvendigvis ikke at spises. Der kan i stedet for laves aktiviteter, fx sæbebobler, balloner m.m.
Søg evt. inspiration på internettet.

 

Højtider

Det er f.eks. juletræsfest, fastelavsfest osv. Til jul og fastelavn, kan man servere snacks. der består af:

  • Snackpeberfrugt
  • Mandarin
  • Cherrytomat
  • Mini-agurk
  • Frugtstænger
  • Rugbrødschips
  • Brødstænger
  • Hummus eller anden dip

 

Tur-mad

Når dagplejen skal på tur, skal maden være let at have med. Tur maden kan evt. bestå af:

  • Pølsehorn eller pizzasnegle (bagt med lidt grovere mel)
  • Rugbrødsklappere med forskelligt pålæg (smøreost, avocadomos)
  • Fiberrige boller med pålæg
  • Fiberrigt brød med tomat, skinke og ost bagt i ovn.
  • Agurk, cherrytomater, letkogte gulerødder og årstidens frugt

Står du en morgen udenfor dagplejerens dør og ikke kan komme ind på grund af ferie eller sygdom, kan du i denne akutte situation ringe til dagplejens morgentelefon på tlf. nr. 8888 5433.

I forbindelse med gæsteplacering ved akut opstået sygdom hos dagplejerne er der bemanding på telefonen fra kl. 5.45, og vi vil sørge for, at du hurtigst muligt får anvist en gæstedagpleje til dit barn.

Forældrebestyrelsen består af repræsentanter valgt blandt forældre og medarbejdere i dagplejen. Forældrebestyrelsens formål er at debattere og finde fælles løsninger og målsætninger for bl.a. børnene, borgerne, medarbejderne, visionen og økonomien.

Der er valg til forældrebestyrelsen en gang årligt. Alle forældre inviteres til valget og kan opstille som repræsentant.

 

Kontakt forældrebestyrelsen

Alle, der ønsker et punkt drøftet på et bestyrelsesmøde, er velkommen til at kontakte formand Michaela Borgquist på mbo@mailreal.dk eller dagplejen på dagplejen@middelfart.dk.

Du er velkommen til at henvende dig til dagplejen på sikker mail via nedenstående link eller ringe til dagplejekontorets telefon på: 8888 5433.

 

Vuggestue

Vuggestuen modtager børn i alderen 0-2,9 år. I vuggestuen er dit barn sammen med mange andre børn. Personalet i vuggestuerne har en pædagogisk uddannelse.

Luk alle
Åben alle

Præsentation af vuggestuerne

Du kan læse meget mere om vuggestuerne på deres hjemmesider:

Se vuggestuernes placering på kort.

 

Opskrivning

Opskrivning til vuggestue sker via den digitale pladsanvisning.

 

Forsikring

Kommunen har ikke en forsikring, der dækker børnene i dagtilbud. Vi anbefaler derfor, at forældrene tegner en forsikring for deres børn.

Forældrebetaling opkræves i 11 måneder. Juli måned er betalingsfri.

Vuggestue - incl. frokostordning - 4.398 kr.

Økonomisk fripladstilskud skal søges i Digital Pladsanvisning eller på Borger.dk

Der gives søskendetilskud efter gældende regler. Fuld betaling for den dyreste plads – halv betaling for øvrige. Søskendetilskud gives dog ikke i Juniorklubben.

Børnehave

I Middelfart Kommune finder du 13 børnehaver spredt godt ud over hele kommunen. Børnehaverne er for børn i alderen 2,10 - 6 år.

Luk alle
Åben alle

Præsentation af børnehaverne

Du kan læse meget mere om børnehaverne på deres hjemmesider:

Se børnehavernes placering på kort.

 

Opskrivning

Opskrivning til børnehave sker via den digitale pladsanvisning.

 

Forsikring

Kommunen har ikke en forsikring, der dækker børnene i dagtilbud. Vi anbefaler derfor, at forældrene tegner en forsikring for deres børn.

Børnehave - fuld tid

2.085 kr.

 

Børnehave - fuld tid, incl. frokostordning

2.669 kr.

 

Børnehave - 37,5 timer incl. frokostordning 

Bemærk, kun få pladser i Børnehuset Kompasset, Middelfart.

2.102 kr.

 

Børnehave - 25 timer

Bemærk, kun få pladser i Børnehuset Nørre Aaby, Føns.

1.012 kr.

 

Børnehave – 25 timer, incl. frokostordning

Bemærk. kun få pladser i Båring Børnehus.

1.596 kr.

 

Økonomisk fripladstilskud skal søges i Digital Pladsanvisning eller på Borger.dk

Der gives søskendetilskud efter gældende regler. Fuld betaling for den dyreste plads – halv betaling for øvrige. Søskendetilskud gives dog ikke i Juniorklubben.

Særlige pasningstilbud

Har du brug for pasning ud over den normale åbningstid eller en deltidsplads under barsel, er det også en mulighed. 

Luk alle
Åben alle

Familier eller enlige forsørgere, som har et dokumenteret, arbejdsbetinget pasningsbehov, der ligger uden for vores dagtilbuds almindelige åbningstid, har mulighed for at ansøge om fleksibel pasning i form af et kombinationstilbud.

Kombinationstilbuddet består af en deltidsplads i dagpleje eller daginstitution samt et tilskud til en fleksibel pasningsordning uden for dagtilbuddets åbningstid. Den fleksible pasning varetages af en privat børnepasser på samme vis som i privat børnepasning. 

Der skal foreligge dokumentation for et arbejdsbetinget pasningsbehov, f.eks. via vagtplan fra arbejdsgiver.

Den private børnepasser skal ansættes minimum 10 timer om ugen. Timerne skal ligge i tidsrum, som ligger uden for det kommunale dagtilbuds åbningstid og skal opgøres som et gennemsnit over en periode på minimum 4 uger.

Kombinationstilbuddet kan maximalt udgøre 48 timer, hvad der svarer til en fuldtidsplads i dagplejen, eller 52 timer i daginstitution.

I forbindelse med kombinationstilbuddet tilbydes deltidspladser på hhv. 30 og 37½ timer om ugen.
Børn, som er optaget i et sprogstimuleringstilbud i form af et dagtilbud 30 timer om ugen (jf. Dagtilbudslovens § 11.8) kan der ikke søges til. Afgørelsen om kombinationstilbud kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

 

Krav til den private børnepasser

Forældrene eller den enlige forsørger skal selv finde en privat børnepasser. Det er et krav, at den private børnepasser som minimum har bestået 9. klasse i dansk med karakteren 2 eller "Prøve i dansk 2".
Når forældre eller den enlige forsørger har fundet en egnet privat børnepasser, skal Middelfart Kommune godkende personen.

Middelfart Kommune skal føre tilsyn med den fleksible pasningsordning for at sikre, at den lever op til kravene. Ligeledes skal kommunen føre tilsyn med de økonomiske forhold.

 

Tilskud og takster 2022

Tilskud til kombinationstilbud udregnes efter det antal timer, som er bevilget og vil ske med udgangspunkt i gældende takster for dagtilbud. 

 

Ansøgning om kombinationstilbud

Er du interesseret i kombinationstilbuddet skal du kontakte Middelfart Kommunes Pladsanvisning på 8888 5500 eller sende en sikker mail via din digitale postkasse.

 

Forældre, hvor en eller begge forældre afholder orlov i henhold til Barselsloven, har i henhold til en lovændring fra 1.1.2019 ret til en deltidsplads på 30 timer om ugen i dagpleje, vuggestue, børnehave og privat institution med nedsat egenbetaling. Der er ret til deltidsplads i én sammenhængende periode pr. barn.

Deltidspladsen indebærer, at barnet skal have mulighed for at deltage i de planlagte pædagogiske aktiviteter, som foregår i løbet af dagen i dagtilbuddet. Som udgangspunkt skal barnet være i dagtilbuddet dagligt fra kl. 8/9 – 14/15, men aftales nærmere med personalet.

Deltidspladsen skal være i det pasningstilbud, hvor barnet allerede går.

 

Ansøgning om deltidsplads under barsel

Ansøgning med oplysning om hvilken periode det drejer sig om, skal indgives senest 2 måneder før, der ønskes en deltidsplads. Start og slutdato skal være den 1. eller den 15. i en måned, og perioden skal være på minimum 2 måneder. Der skal vedlægges dokumentation for barselsorlov eller forældreorlov.

Ændringer indenfor perioden skal ske med mindst 1 måneds varsel til den 1. eller den 15. i en måned.
Retten til deltidsplads bortfalder, når forældrenes ret til fravær efter barselsorloven ophører. Deltidspladsen kan bevares, hvis orloven afbrydes af en periode på mindre end 5 uger.

Forældrene har pligt til at oplyse Pladsanvisningen om, at orloven afbrydes i mere end 5 uger eller på anden måde ophører.

Når deltidspladsen ophører, skal pladsen konverteres til en fuldtidsplads.

Ansøgning skal ske via Borger.dk:

Søg deltidsplads under barsel

 

Takster

Taksterne vil være de samme som for 30 timers pladser i forbindelse med kombinationstilbud. 

 

Kontakt Pladsanvisningen

Har du spørgsmål, kan du kontakte Middelfart Kommunes Pladsanvisning på tlf. 8888 5500 eller sende en sikker mail via din digitale postkasse.

 

Vuggestue - 37,5 timer, incl. frokostordning 3.361
Vuggestue - 30 timer incl. frokostordning 2.806

Dagpleje - 37,5 timer 2.380
Dagpleje - 30 timer 1.904

Børnehave - 37,5 timer 1.518
Børnehave - 30 timer 1.215

Børnehave - 37,5 timer incl. frokostordning 2.102
Børnehave - 30 timer incl. frokostordning 1.799

 

Økonomisk fripladstilskud skal søges i Digital Pladsanvisning eller på Borger.dk

Der gives søskendetilskud efter gældende regler. Fuld betaling for den dyreste plads – halv betaling for øvrige. Søskendetilskud gives dog ikke i Juniorklubben.

Ferielukkedage 

I Middelfart Kommune holder dagplejen, vuggestuerne og børnehaverne lukket på faste tidspunkter året rundt. Der er dog mulighed for alternativ pasning i udvalgte institutioner.

I Middelfart Kommune holder dagplejen, vuggestuerne og børnehaverne lukket på følgende dage:

  • Mandag, tirsdag og onsdag inden påske
  • Fredag efter Kristi Himmelfartsdag
  • Grundlovsdag
  • Uge 29 og uge 30
  • 24.12. - 31.12. (begge dage inkl.).


Der tilbydes alternativ pasning til dit barn - dog ikke Grundlovsdag og 24.12.


Dagplejebørn:

Såfremt I har et pasningsbehov på ovenstående datoer, med undtagelse af Grundlovsdag og 24.12, skal I henvende jer til dagplejekontoret på tlf. 8888 5433. Har I brug for sommerpasning i uge 29 og 30, skal der gives besked senest 1. marts. Der vil desuden komme opslag i dagplejehjemmene for at huske jer på, at I skal kontakte dagplejekontoret, hvis I har brug for pasning.



Vuggestue- og børnehavebørn:

Såfremt I har et pasningsbehov på ovenstående datoer, med undtagelse af Grundlovsdag og 24.12, vil der være mulighed for pasning af jeres børn i:

  • Børnehuset Nysgerrium, Middelfart
  • Børnehuset Nørre Aaby
  • Børnehuset Egetræet, Ejby

Hvis I har brug for sommerpasning i uge 29 og 30, skal der gives besked senest 1. marts.
Hvis I har brug for pasning på øvrige lukkedage, skal der gives besked 5 uger forinden.
I vil via AULA få besked om hvornår, og hvordan I skal tilmelde jer til pasning på lukkedage.

Af hensyn til institutionens optimale anvendelse af medarbejderressourcer skal fristerne overholdes.

Privat pasning

Ønsker du ikke at benytte de kommunale børnepasningstilbud, er der mulighed for pasning hos en privat børnepasser eller på en af de private daginstitutioner. 

Luk alle
Åben alle

Du har mulighed for at vælge en privat børnepasser, når dit barn skal i pasning.

Middelfart Kommune giver tilskud til pasningen uanset, om forældrene indgår en aftale om pasning af eget barn eller indgår aftale med en privat børnepasser om pasning af barnet.


Hvad er en privat børnepasser?

Den private børnepasser arbejder i eget hjem, og kan modtage op til 5 børn. Såfremt den private børnepassers eget/egne barn/børn indgår i pasningen, kan den private børnepasser dog kun modtage op til 4 børn.

Den private børnepasser kan også arbejde sammen med andre i en stordagpleje på én adresse og vil i dette tilfælde kunne modtage op til 10 børn.

En privat børnepasser kan modtage børn i alderen fra 2,10 år til 5 år.

 

Vigtig information om privat børnepasser

Vælger du en privat børnepasser, er det vigtigt at vide, hvad forskellen er i forhold til private daginstitutioner og private dagplejere. Private daginstitutioner og private dagplejere er underlagt reglerne for dagtilbud. Det er en privat børnepasser ikke.

Det betyder blandt andet at

  • En privat børnepasser ikke skal udarbejde en pædagogisk læreplan.
  • En privat børnepasser ikke skal udarbejde en sprogvurdering af dit barn.
  • Du er ikke lovmæssigt sikret indflydelse via en forældrebestyrelse.
  • Du ikke har krav på anden pasning, hvis børnepasseren er syg.
  • Du ikke har krav på alternativ pasning, når din børnepasser har lukkedage.
  • Du har ikke mulighed for friplads.

De private børnepassere skal arbejde med læringsmiljøer, så indholdet i børnenes hverdag imødekommer de krav, der bliver stillet i almindelige dagtilbud. Middelfart Kommune skal føre tilsyn med, at det sker.

 

Sådan beregnes tilskud

Middelfart Kommune fastsætter et tilskud, der er ens for alle børn inden for samme aldersgruppe. Tilskud til deltidspasning fastsættes på grundlag af tilskuddet til fuldtidspasning. Kommunen kan have besluttet særlige regler om tilskud til deltidspasning.

Tilskuddet beregnes ud fra forældrenes dokumenterede udgifter og udgør 75 % af udgifterne til den private pasningsordning. Forældrene skal altså selv dække henholdsvis 25 % af de faktiske pasningsudgifter.
Tilskuddet er lavere for børn over 2,10 år, da en daginstitutionsplads er billigere.

Udover at dække løn mv. til børnepasseren, kan tilskuddet anvendes til dækning af andre rimelige udgifter, som i øvrigt kan være en del af driftsudgifterne ved dagpasning, f.eks. udflugter eller arbejdsskadeforsikring. Øvrige udgifter udover lønnen, som der søges tilskud til, skal aftales med kommunen. Udgifterne skal fremgå af den skriftlige pasningsaftale.

Vær opmærksom på:

  • Kontrakten med den private børnepasser udleveres og udfyldes sammen med den private børnepasser og indsendes til kommunen.
  • For at få udbetalt tilskuddet fra indmeldelsesdatoen, skal ansøgningen og kontrakten med den private børnepasser være kommunen i hænde 2 måneder før indmeldelsesdatoen. Ved indsendelse senere, vil udbetalingen ske med tilbagevirkende kraft.

Hvis du ønsker at passe børn i dit eget hjem, skal du ansøge Middelfart Kommune om at blive godkendt. Her på hjemmesiden kan du læse mere om, hvordan du ansøger.

Der skal også udarbejdes en kontrakt/pasningsaftale mellem den private børnepasser og forældre. Du kan finde hjælpe til kontrakten/pasningsaftalen her på hjemmesiden.

 

Godkendelse

Hvis du ønsker at passe børn i dit eget hjem, skal du være fyldt 18 år og ansøge om at blive godkendt.

Sådan bliver du godkendt:

  • Have bestået dansk på 9. klasse niveau med karakteren 2 eller mere.
  • Give tilladelse til, at kommunen indhenter en børneattest på alle voksne i husstanden over 15 år. Børneattesten vil I modtage i jeres digitale postkasse, efter at du har søgt. Det er kommunen, der skal søge om den.
  • Have besøg af en dagplejepædagog/konsulent samt et godkendelsesbesøg på pasningsordningens adresse.
  • Have arbejdstilladelse, hvis du ikke har dansk statsborgerskab og kommer fra et land udenfor EU eller EØS.
  • Når ansøgningen er indsendt, og Middelfart Kommune har modtaget børneattesten på alle i husstanden over 15 år, vil du blive kontaktet af en dagplejepædagog for at aftale et møde i dit hjem.
  • Du skal være opmærksom på, at du ikke kan ikke blive godkendt børnepasser, hvis du ikke giver dit samtykke til at vi må indhente en børneattest.

Kontrakt mellem privat børnepasser og forældre

Der skal udarbejdes en kontrakt/pasningsaftale mellem den private børnepasser og forældrene. Kontrakten skal bl.a. indeholde:

  • Navne og cpr. numre på privat børnepasser, forældre og barn.
  • Dato for hvornår barnet begynder pasning samt slutter.
  • Betaling og pris pr. måned.
  • Åbningstider.
  • Aftaler i forbindelse med børnepasserens ferie afvikling.
  • Aftaler om vikar.
  • Opsigelse.
  • Forsikringer.
  • Aftaler om, hvad forældrene og den private børnepasser skal sørge for.
  • Særlige forhold omkring barnet, som børnepasseren skal vide.
  • Husdyr eller andet.
  • Aftaler om sovetider.
  • Barnets læge, sundhedsplejerske og andre relevante fagpersoner.
  • Aftaler for hverdagen.
  • Aftaler om opbevaring af kontrakter mv. jf. lov om persondata beskyttelse.
  • Aftale om offentliggørelse af fotos og videoer på diverse medier.
  • Tavshedspligt: Den private børnepasser har tavshedspligt jf. straffelovens § 264d.

 

Krav til private børnepassere

Faglighed

For at være privat børnepasser skal ansøgeren arbejde professionelt og fagligt, hvilket kommer
til udtryk i en bred vifte af afgørende kompetencer. Det betyder, at den enkelte kan:

  • Omsætte teori til handling. Dvs. at ny viden afspejler sig i det pædagogiske arbejde og i
    kommunikationen.
  • Arbejde med at udvikle sit eget pædagogiske arbejde.
  • Arbejde ud fra en anerkendende pædagogik.
  • Udvise professionel adfærd: Loyal overfor beslutninger samt bevidsthed om egen kommunikation.
  • Være åben overfor vejledning og instruktion om pasning af børn og kunne omsætte det til gavn for barnets trivsel.
  • Være nærværende og kommunikerende i kontakten med barnet med særlig fokus på barnets sproglige udvikling.
  • Den private børnepasser skal selv indstille børn med særlige behov til relevant støtte. Ved tvivlsspørgsmål kan den tilsynsførende kontaktes.
  • Den private børnepasser har skærpet underretningspligt.

 

Engagement

Det er vigtigt, at børnepasseren udviser engagement i sit arbejde som privat børnepasser.
Der kan med fordel udarbejdes en årsplan for aktiviteter med børnene.

Samarbejdsevner

Gode samarbejdsevner er en forudsætning for at blive godkendt som privat børnepasser ved Middelfart Kommune. Gode samarbejdsevner ses bl.a. ved:

  • Forældresamarbejde: Den private børnepasser er i stand til gennem dialog at skabe tryghed for forældre. Gennem daglig dialog sikres et tæt forældresamarbejde således, at forældrene får et indgående kendskab til barnets hverdag hos den private børnepasser. Den private børnepasser sikrer sig gennem en anerkendende dialog, at forældrene føler sig set, hørt og forstået.
  • Tilsynsførende myndighed har ikke del i forældresamarbejdet. Hvis en forælder klager over emner, der vedrører børnenes trivsel på en måde, der vækker faglig bekymring, skal tilsynsførende drøfte problemet med den private børnepasser. Herefter kan den tilsynsførende komme på uanmeldte tilsyn og evt. tage stilling til godkendelsen.
  • Samarbejdet med den tilsynsførende: Samarbejdet med den tilsynsførende bærer præg af en åben dialog og gensidig forståelse for arbejdsvilkår. Den private børnepasser er sit eget ansvar bevidst i forhold til at kontakte den tilsynsførende ved behov uanset karakter. Samarbejdet foregår i en gensidig god tone og bærer præg af loyalitet og respekt for hinanden.
    Hver måned skal der indsendes en kvitteringsblanket til den tilsynsførende, hvor forældrene skriver under på, at de har betalt den månedlige ydelse til den private børnepasser. Dette er samtidigt dokumentation for den private børnepassers indtægt, som den tilsynsførende indberetter til SKAT hver måned.

 

Tilsyn 

Der vil være ét tilsyn om året. Herudover kan der forekomme uanmeldte besøg. Tilsynsskemaet er udarbejdet til brug ved tilsyn hos private børnepassere. Efter tilsynet udarbejder den tilsynsførende en tilsynsrapport, som vil blive sendt digitalt til børnepasseren. Tilsynsførende kigger også på tilsynsrapporter fra tidligere tilsyn. Hvis der er påbud eller andet, der giver anledning til bekymringer vedr. børnenes trivsel, sikkerheden mv., vil det blive vurderet, om der skal føres skærpet tilsyn.

 

Sundheds- og familiemæssige forhold

Arbejdet som privat børnepasser forudsætter, at ansøgeren har et godt fysisk helbred.
Det er vigtigt, at ansøgeren har tænkt over, hvordan familiens hverdag ændres jf. hyppige forældrebesøg morgen/aften samt, at børnepasserens fokus vil være professionelt orienteret fremfor familieorienteret en stor del af hverdagen.
Hjemmet skal forefindes ryddeligt og rent, ligesom indeklimaet skal være i orden. Det kræver en ekstra god hygiejne at være privat børnepasser.

 

Krav til fysiske rammer - indendørs

  • Legeværelse: Et værelse eller stort køkkenalrum, der indrettes til børnepasning. Egne børns værelser godkendes ikke som legeværelse. Lokalerne skal være lyse og venlige, ligesom der skal være plads til såvel borde, stole, reol og god gulvplads. Alle opholdsrum skal være godkendte til beboelse og fremgå af BBR-meddelelse.
  • Indgang: Indgang til modtagelse af børn og forældre, hvor der er plads til garderobe.
  • Pusleplads: Badeværelse, hvor der er plads til puslebord eller et lunt bryggers med adgang til vand. Køkken, legeværelser og lign. godkendes ikke til bleskift.
  • Sovesteder: Der skal være mulighed for at sove såvel ude som inde. Når børnene sover ude, skal der være mulighed for ly og læ for regn, blæst og sol.
  • Trappe og brændeovn: Såvel trapper til loft som kælder afskærmes forsvarligt og brændeovne afskærmes ved brug i åbningstiden. Afskærmningen skal godkendes af den tilsynsførende.
  • Husdyr (gælder alle dyr): Det er muligt at holde husdyr i hjemmet hvis dette er aftalt ved godkendelsen. Hvis den private børnepasser ønsker at anskaffe eller genanskaffe et dyr, skal den tilsynsførende kontaktes. Før en evt. godkendelse af dyrehold skal den tilsynsførende vurdere om hjemmet er egnet til dyrehold ud fra de opstillede forholdsregler..
  • Sikkerhed: Rengøringsmidler, vaskemidler, kemikalier og medicin må ikke være tilgængelige for børnene.
  • Rygelov: Der må ikke ryges i hele åbningstiden. De lokaler, der er særligt indrettet til børnepasning, skal være røgfrie hele døgnet.
  • Kontaktmuligheder: Det skal være muligt at komme i telefonisk/ elektronisk kontakt med den private børnepasser, i åbningstiden.

 

Fysiske rammer – udendørs

  • Haven: Hele haven eller den del af haven, der anvendes i tiden sammen med børnene skal være indhegnet. Ansøgeren skal selv etablere indhegningen. Det forventes, at der er såvel græs som fliseområder. Legepladsen/ området skal være indhegnet med et hegn på minimum 90 cm. Der skal være forsvarlig lås på låger og hegn, som børnene ikke kan klatre på.
    Der må ikke forefindes giftige bær, buske eller blomster i haven, hvor børnene færdes.
    Der skal være mulighed for opbevaring af legetøj m.m.
    Det vil være en god ide, hvis du har mulighed for opbevaring af barnevognene, så forældrene ikke skal tage dem med hjem hver dag.
  • Legeredskaber: Legetøj skal være godkendt jf. lovgivningen. Der skal altid være låg eller net til sandkassen.
  • Vand: Der må ikke forefindes badebassin til børnene. Har den private børnepassers egne børn badebassin i haven, skal dette være afskærmet med et hegn, der mindst er 1.2 m. højt. Skal der leges med vand, brug små spande og haveslange. Børnene skal altid være under opsyn, når der leges med vand.
    Har den private børnepasser fiskedam i haven, skal denne være afskærmet med et hegn, der mindst er 1.2 m. højt. Børnene må aldrig være alene i nærheden af fiskedammen.
  • Gynger / Rutsjebane/ Klatretårn: Har ansøgeren et gyngestativ i haven, må gyngerne ikke have et udsving på over 1½ meter. Gyngen skal være placeret på blødt underlag (græs eller sand). Har din gynge større udsving, eller har du en rutsjebane/ klatretårn, som er højre en 1½ meter, skal du etablere et godkendt faldunderlag. Middelfart Kommunes holdning er, at gynger der er etableret forsvarligt, er en god ting, og medvirkende til en god udvikling hos børnene. Men du skal altid vurdere, at der er en risiko forbundet med at have en gynge/tårn i haven.
  • Trampolin: Forefindes der en trampolin på den private børnepassers legeområde, og er det meningen, at børnene også må benytte den, så skal trampolinen være sikkerhedsmæssigt forsvarligt sat op, og der skal være net omkring trampolinen med mindre, den er gravet ned. Der må kun være ét barn af gangen
    på trampolinen. Hvis ikke børnene må benytte trampolinen, skal den være forsvarligt indhegnet,
    så børnene ikke kan komme ind under eller op på den.

 

En godkendelse kan efter vurdering trækkes tilbage, såfremt:

  • Den almindelige trivsel inden for rammerne af pasningsordningen ikke opretholdes.
  • Det pædagogiske arbejde ikke opfylder den indgåede aftale med tilsynsførende.
  • Den skriftlige aftale brydes/misligholdes.
  • Den private børnepasser bryder tavshedspligten.
  • Der sker ændringer vedr. de fysiske forhold, som kræver ny godkendelse.
  • Den private børnepasser fraflytter sin bolig, og den tilsynsførende ikke kan godkende den nye bolig.

 

Godkendelseskriterier som vikar for børnepasser

Den private børnepasser har mulighed for, at få godkendt en eller flere vikarer, som kortvarigt kan passe børnene hos den private børnepasser. Vikaren kan benyttes, hvis børnepasseren skal til læge, ved sygdom, ferie eller lignede. Vikaren skal godkendes af Middelfart Kommune, og der skal indhentes straffeattest og
børneattest. Det er Middelfart Kommune, der indhenter straffeattest og børneattest på vikaren.

Det er børnepasseren, der finder vikaren.

Forældrene skal skriftligt godkende vikaren. Det er børnepasseren, der sørger for, at indhente den skriftlige godkendelse hos forældrene. Godkendelsen fra forældrene afleveres til kommunen af børnepasseren.

Børnepasseren skal oplyse forældrene om, hvornår der anvendes vikar.

Forældrenes godkendelse vil indgå i kommunens vurdering af vikaren. Kommunen sender den skriftlige godkendelse af vikaren til børnepasseren.

 

Krav til vikaren

  • Vikaren skal besidde et vist modenhedsniveau og som minimum være fyldt 18 år.
  • Vkaren skal have fysisk overskud til at passe børn.
  • Vikaren skal være nærværende, etablere en sund kontakt til børnene, give omsorg, opfylde
    deres behov og have overblik og overskud.
  • Vikaren skal give børnene tryghed, stimulere børnene alderssvarende og sikre deres trivsel og
    udvikling.
  • Vikaren skal tale dansk og understøtte børnenes integration i og samhørighed med det danske
    samfund.
  • Det kan tage op til 4 uger at få godkendt en vikar.
Luk alle
Åben alle

Middelfart Kommune giver tilskud til forældre, der vælger at benytte privat pasning i stedet for en plads i et kommunalt dagtilbud. Tilskud kan gives til børn i alderen 24 uger til og med 5 år, dog længst indtil barnet begynder i børnehaveklasse.

Tilskuddet ydes fra det tidspunkt, hvor barnet kan optages i et dagtilbud og kan højst udgøre 75 % af forældrenes dokumenterede udgifter til den private pasningsordning. - dog max. kr. 5.937 pr. mdr. vedr. børn indtil 2,9 år og 3.852 kr. pr mdr. vedr. børn fra 2,10 år (2021).

 

Ansøgning om tilskud til privat børnepasning

Ansøgning om tilskud skal ske digitalt.
Vær opmærksom på side 1 i digitalt ansøgningsskema, at medansøger ikke er et krav. Ving af i boksen "Denne part er ikke relevant" - og du kommer videre. Rubrikken børnepasserens cpr. nr. skal ikke udfyldes.

Kontrakten med den private børnepasser udleveres og udfyldes sammen med den private børnepasser og indsendes til kommunen.

For at få udbetalt tilskuddet fra indmeldelsesdatoen, skal ansøgningen og kontrakten med den private børnepasser være kommunen i hænde 2 måneder før indmeldelsesdatoen. Ved indsendelse senere, vil udbetalingen ske med tilbagevirkende kraft.

Søg om tilskud til privat børnepasning


Tilskud til pasning af eget barn i hjemmet

Økonomisk tilskud til forældre, som ønsker at passe egne børn. Bemærk, at det er besluttet, at ordningen kun omfatter børn i alderen 24 uger og indtil barnets børnehavestart ved 2,10 år.

Søg om tilskud til pasning af egne børn

Private leverandører, der ønsker at starte en privatinstitution i henhold til gældende lovgivning beliggende i Middelfart Kommune, skal sende en ansøgning til Middelfart Kommune.

Ansøgningen skal udfyldes digitalt samt vedlægges de i ansøgningsmaterialet nævnte dokumenter.

Ansøgere skal påregne, at der kan gå op til 12 uger fra Dagtilbud og Skole har modtaget en ansøgning om godkendelse af en privatinstitution til en afgørelse foreligger. Fristen er gældende fra det tidspunkt, hvor Dagtilbud og Skole har modtaget alle relevante oplysninger og dokumenter.

Søg om godkendelse som leverandør af privat dagtilbud

 

Økonomi

Tilskud pr. barn pr. måned - 2022

  0-2,9 år  2,10-6 år 
Driftstilskud 9.101 kr. 5.375 kr.
Bygningstilskud 398 kr. 242 kr.
Administrationstilskud 311 kr. 189 kr.
I alt pr. barn pr. måned 9.810 kr. 5.806 kr.

 

Godkendelseskriterier

Denne vejledning beskriver godkendelseskriterier og kvalitets- og leverandørkrav for etablering af privatinstitutioner i henhold til Dagtilbudslovens § 19 stk. 4 – gældende for Middelfart Kommune.
Ved eventuelt afslag på ansøgning grundet manglende opfyldelse af kriterierne gøres opmærksom på, at Byrådets afgørelse er endelig og ikke kan påklages til anden administrativ myndighed.

Ved godkendelse af en ansøgning om etablering af en privatinstitution, skal institutionen være oprettet senest 6 måneder efter den forventede opstartsdato. Såfremt privatinstitutionen oprettes senere end 6 måneder efter den godkendte forventede opstartsdato, skal der fremsendes en ny ansøgning.


Godkendelseskriterier:
1. Privatinstitutionen skal dokumentere, at den lever op til:

  • Formålsbestemmelsen for dagtilbud, jf. Dagtilbudslovens §§ 1 – 7
  • Bestemmelserne om pædagogiske læreplaner jf. Dagtilbudslovens §§ 8 – 10
  • Sprog-vurdering, sprogstimulering jf. Dagtilbudslovens § 11
  • Børnemiljø-vurdering jf. Dagtilbudslovens §§ 12 – 13
  • Sprogstimulering af to-sprogede børn jf. Folkeskolelovens § 4a

2. Privatinstitutionen forpligter sig til at leve op til de samme politikker, mål og rammer som er gældende for de kommunale daginstitutioner.

3. Privatinstitutionen skal hvert andet år indsende en kvalitetsrapport indeholdende:

  • Redegørelse for institutionens læreplaner, sprogvurdering, børnemiljøvurderinger, personalenormering og uddannelsesniveau samt frokostordninger
  • Beskrivelse af institutionens tiltag med udgangspunkt i brugerundersøgelse
  • Evaluering af de tidligere års kommunale og lokale fokusområder samt beskrivelse af de kommende to års kommunale og lokale fokusområder.

Kvalitetsrapporten skal udarbejdes efter Middelfart Kommunes standardskabelon.

4. Privatinstitutionen skal sikre, at dansk er institutionens hovedsprog.

5. Forældrebestyrelsen i privatinstitutionen skal sikres indflydelse som minimum svarer til indflydelsen for forældrebestyrelser i selvejende daginstitutioner.

6. Lederen af privatinstitutionen skal være en seminarieuddannet pædagog.

7. Privatinstitutionen skal sikre en forsvarlig normering.
Ved forsvarlig normering forstås, at der til enhver tid som minimum er følgende antal voksne til stede i privatinstitutionen:

  • Ved 1 – 10 børn (børn under 2,10 år tæller dobbelt) minimum 1 voksen
  • Ved 11 – 22 børn (børn under 2,10 år tæller dobbelt) minimum 2 voksne
  • Ved 23 – 34 børn (børn under 2,10 år tæller dobbelt) minimum 3 voksne
  • ...og så fremdeles.

Ved voksne forstås personer, der er fyldt 18 år.

Denne forståelse lægges til grund ved vurderingen af, om privatinstitutionen har en forsvarlig normering i forbindelse med kommunens kvalitets- og udviklingstilsyn. En fordeling mellem pædagoger og pædagogmedhjælpere på 60/40 skal være retningsgivende for det private dagtilbud.
For alt personale i privatinstitutionen skal indhentes børneattester. Dette skal institutionen gøre opmærksom på ved alle stillingsopslag.

8. Privatinstitutionen skal sikre børn og personale et røgfrit miljø – jævnfør gældende lovgivning.

9. Privatinstitutionen er forpligtet til at indsende indberetning om magtanvendelse til Middelfart Kommune inden 10 dage efter hændelsen.

10. Privatinstitutionen skal deltage i brugerundersøgelser efter samme retningslinjer som gælder for kommunale institutioner.

11. Middelfart Kommune har fastsat et depositum for ansøgning om godkendelse på kr. 10.000. Beløbet tilbagebetales, når kommunen har truffet afgørelse.

12. Vedtægter skal vedlægges ansøgningen og skal godkendes.

13. Privatinstitutionen skal over for Middelfart Kommune stille en bankgaranti svarende til 3 måneders driftstilskud.

14. Privatinstitutionen skal overholde den til enhver tid gældende lovgivning, herunder krav til bygningsforhold (bygningsreglementet og kommunens krav til institutionsbygninger), institutionens tilgængelighed, brandmæssige forhold, legepladssikkerhed, sundhedsmæssige og køkkenmæssige forhold samt arbejdsmiljø.

15. Sammen med ansøgningen skal vedlægges kopi af det ansøgningsmateriale, som er fremsendt til Byggemyndighederne. Når byggeriet eller ombygningen er færdiggjort skal en ibrugtagningstilladelse fra Byggemyndighederne fremsendes til Dagtilbudsafdelingen, og først derefter kan bygningerne tages i anvendelse.

16. Privatinstitution skal tegne de nødvendige forsikringer for institutionen.

17. Privatinstitution skal for at modtage det maksimale driftstilskud have samme antal ugentlige åbningstimer og åbningsdage årligt, som de i kommunen i øvrigt beliggende institutioner for samme aldersgrupper.
Muligheden for lukkedage fritager ikke institutionen for pasningsforpligtelsen i forhold til de børn, der er indmeldt.

18. Privatinstitutionen skal hvert år indsende revisionspåtegnet regnskab ved regnskabsårets
afslutning.

 

Organisatoriske og pædagogiske forhold:

Aldersgrupper og optagelse af børn:
Der kan søges om oprettelse af privatinstitutioner til børn i hele aldersgruppen fra 0 år og til 2 år og 9 måneder (vuggestuebørn) og til børn i hele aldersgruppen fra 2 år og 10 måneder til 1. marts i det år, hvor barnet starter i 0.klasse (børnehavebørn). Det betyder, at privatinstitutionen skal modtage børn fra hele aldersgruppen 2 år og 10 måneder til børnehaveklassestart, hvis ansøgningen eksempelvis er oprettelse af en børnehave. Privatinstitutionen fører selv sin venteliste og fastsætter selv regler for optagelse i institutionen. Reglerne skal være offentligt tilgængelige.

Lederen:
Lederen af privatinstitutionen skal være seminarieuddannet pædagog. Lederen skal sikre den faglige, pædagogiske udvikling og den daglige drift af institutionen samt sikre, at personalet har de fornødne kompetencer og kvalifikationer.

Procedure for indsatser og tværfagligt samarbejde:
Privatinstitutionen forpligter sig til at arbejde efter indholdet i kommunens Børn - og Ungepolitik, samt konceptet i de to tværfaglige arbejdsredskaber Den Røde Tråd og Børn og Unges Signaler.

Privatinstitutionen skal være åben for børn med behov for særlig støtte. Institutionen skal samarbejde med de relevante kommunale tværfaglige samarbejdspartnere om de nødvendige tiltag omkring disse børn jf. Børn og Unges Signaler. Institutionen kan ansøge om bevilling af støttepædagogtimer til børn hjemhørende i Middelfart Kommune og skal følge kommunens procedure for ansøgning om dette. Såfremt tilbuddet ikke matcher barnets behov, kan Middelfart Kommune pålægge forældrene at få barnet flyttet til en anden institution.

Privatinstitutionens personale er underlagt skærpet underretningspligt jf. Lov om Social Service § 153 og § 154. Det betyder, at den ansatte har pligt til at reagere alene på baggrund af forhold, der giver formodning om at et barn under 18 år har behov for særlig støtte. Underretningspligten må aldrig tilsidesættes – uanset om et tværfagligt samarbejde er i gang, eller der allerede er planlagt foranstaltninger efter § 52 i Lov om Social Service. Underretning efter Lov om social service skal altid ske til Familieafdelingen. Er der tvivl om underretning eller ikke underretning, kan Familieafdelingen kontaktes og sagen drøftes anonymt.

Praktikpladser:
Privatinstitutionen forpligter sig til at stille et antal praktikpladser for studerende til rådighed svarende til institutionens størrelse.

Forældrebestyrelse:
Forældrene sikres indflydelse svarende til forældreindflydelse i selvejende institutioner jf. Dagtilbudsloven § 14 stk. 3. Det vil sige, at forældre som minimum skal have indflydelse på principperne for institutionens arbejde, principper for anvendelse af budgetrammen samt indstillingsret til institutionsbestyrelsen i forbindelse med ansættelse af personale i institutionen.

Tilsyn:
Middelfart Kommune skal føre tilsyn med privatinstitutionen. Herunder om den fortsat opfylder kravene for godkendelse og kvalitetskravene. Privatinstitutionen er forpligtet til at samarbejde omkring det kommunale tilsyn, og tilsynene skal kunne foregå frit og uhindret. Tilsynet er anmeldt og foregår årligt efter det til enhver tid gældende tilsynskoncept for Middelfart Kommune.
Uanmeldte tilsynsbesøg kan også forekomme og udføres af Dagtilbudsafdelingen. Tilsyn med de bygningsmæssige forhold udføres i samarbejde med Plan og Byg. 
Tilsyn af legeplads skal dokumenteres min. hvert andet år. Udgiften til udarbejdelse af legepladsrapport afholdes af privatinstitutionen.

Sundt frokostmåltid:
Privatinstitutionen er forpligtet til at servere et sundt frokostmåltid for alle institutionsbørn jf. Dagtilbudsloven – medmindre bestyrelse og/eller forældre fravælger tilbuddet. Der skal udarbejdes retningslinjer for, hvor ofte bestyrelse/forældre skal have mulighed for fravalg af frokostmåltid.

Vedtægter:
Privatinstitutionen skal udarbejde et sæt vedtægter, der medsendes ansøgningen om godkendelse. Det skal i vedtægterne sikres, at privatinstitutionen er en selvstændig juridisk enhed med særskilt økonomi, regler om beslutningskompetence, hæftelse, regnskab, revision og budget.
Vedtægterne skal endvidere fastsætte formål med institutionen, optagelseskriterier, opsigelsesvarsel, bestyrelseskonstruktion, forældrebestyrelsens sammensætning, vikardækning, åbningstid, antal børn, aldersgruppe, kriterier for opkrævning af forældrebetaling og anvendelse af institutionens overskud, herunder ved ophør af institutionen.
Der kan ikke fastsættes optagelsesregler eller udvikles en praksis, der formelt eller reelt udelukker visse grupper fra optagelse i en privatinstitution. Optagelseskriterierne må ikke stride imod almindelige retsgrundsætninger såsom lighedsgrundsætningen.

Arbejdsmiljø:
Privatinstitutionen skal efterleve arbejdsmiljøloven, herunder udarbejdelse af APV.

 

Økonomiske forhold:

Driftsgaranti:
Middelfart Kommune stiller ved godkendelse af privatinstitutioner krav om leverancesikkerhed. Derfor stilles krav til ansøger om en bankgaranti fra et anerkendt pengeinstitut svarende til 3 måneders driftsbudget for det antal børn, som institutionen forventer at skulle modtage. Sikkerhedsstillelsen skal ske på anfordringsvilkår.

Er privatinstitutionen lukningstruet er institutionen forpligtet til at give kommunen de nødvendige oplysninger - så tidligt som muligt – af hensyn til kommunens evt. overtagelse af pasningsansvaret.

Såfremt det vurderes, at privatinstitutionen ikke længere opfylder godkendelseskriterierne, er kommunen forpligtet til at stoppe udbetalingen af driftstilskuddet.

Ved ophør af privatinstitutionen hæfter Middelfart Kommune ikke for et eventuelt underskud.
Ligeledes hæfter Middelfart Kommune ikke for ansattes krav på løn og feriepenge.

Tilskud og udbetalinger:
Godkendte privatinstitutioner modtager fra bopælskommunen et driftstilskud, et administrationsbidrag og et bygningstilskud pr. barn i den givne aldersgruppe. Tilskuddene beregnes efter gældende regler.
I beregningsgrundlaget for driftstilskuddet indgår privatinstitutionens åbningstimer og åbningsdage, og tilskuddet ydes maximalt til en ugentlig åbningstid på 50 timer jf. de kommunale dagtilbuds åbningstid. Tilskuddet bliver gradueret, såfremt privatinstitutionen har åbent færre timer end de 50 timer samt ved eventuelle deltidspladser og ved flere lukkedage/feriedage end i de tilsvarende kommunale institutioner. Ved ændringer i den ugentlige åbningstid, ferielukning eller andet er den private daginstitution forpligtiget til
hurtigst muligt at oplyse om ændringerne til Dagtilbudsafdelingen for ny beregning af tilskud.

Afregning af tilskud sker til de til enhver tid gældende kommunale takster. Taksterne fastsættes en gang årligt og offentliggøres i oktober/november her på hjemmesiden.

Opgørelse over indskrevne børn tilsendes pladsanvisningen hver den 1. i måneden påført cpr.nr., navn og adresse. Driftstilskuddet udbetales kvartalsvis forud og reguleres i forhold til de indskrevne børn.

Privatinstitutionen må frit oparbejde overskud og anvende det i forhold til institutionens vedtægter.

Forældrebetaling og – tilskud:
Privatinstitutionen fastlægger og opkræver selv forældrebetalingen. Børn optaget i privatinstitutionen har jf. gældende regler, ret til friplads- og søskendetilskud. Tilskuddene beregnes af kommunen. Det påhviler privatinstitutionen at vejlede om mulighederne for tilskud.

Rammer for drift og udvikling:
Udover administrationsbidraget yder Middelfart Kommune ingen administrativ bistand i form af f.eks. opkrævning af forældrebetaling, udbetaling af løn, personaleadministration mv. Kommunen yder ikke løbende pædagogisk rådgivning og vejledning og privatinstitutionen kan ikke deltage i ledermøder, kurser og temadage arrangeret af kommunen.

Økonomisk tilsyn:
Kommunen skal ikke føre økonomisk tilsyn med privatinstitutionen, da tilskuddet til institutionen er uafhængig af institutionens økonomi. Kommunen har dog krav på at få udleveret regnskabsmateriale og kommunen skal gennem tilsynet sikre, at tilskuddet ikke går til ulovlige formål. Privatinstitutionen skal hvert år indsende revisionspåtegnet regnskab ved regnskabsårets afslutning.

 

Godkendelsesprocedure:

Ansøgere skal påregne, at der går op til 12 uger fra Dagtilbudsafdelingen har modtaget en ansøgning om godkendelse af en privatinstitution til en afgørelse foreligger. Fristen løber fra det tidspunkt Dagtilbudsafdelingen har modtaget alle relevante og fyldestgørende oplysninger og bilag.
Ansøgninger om godkendelse af privatinstitutioner behandles i Børn -, Unge - og Fritidsudvalget.

 

Klageadgang:

Kommunens afgørelser efter Dagtilbudslovens § 20 stk. 1 – 4 kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Klage over fastsættelse af kommunens godkendelseskriterier kan afhængig af klagens art påklages til kommunalbestyrelsen eller Konkurrencerådet/Konkurrencestyrelsen.
Der er ingen klageadgang for forældre i forbindelse med eks. optagelse, flytning, hvilket er samme betingelser for forældre i kommunale tilbud.

Tilsyn med dagtilbud

Kommunalbestyrelsen i Middelfart Kommune skal ifølge lovgivningen føre tilsyn med alle dagtilbud i kommunen.

Luk alle
Åben alle

Kommunalbestyrelsen i Middelfart Kommune skal ifølge lovgivningen føre tilsyn med alle dagtilbud i kommunen:

  • Kommunale daginstitutioner
  • Private, selvejende daginstitutioner
  • Den kommunale dagpleje
  • Private pasningsordninger.

Tilsynsforpligtelsen retter sig mod indholdet af tilbuddene og den måde, hvorpå opgaverne udføres, herunder at de mål og rammer, der er fastsat efter dagtilbudslovens § 3 og rammer og eventuelt prioriterede indsatser efter § 3a, efterleves.

Formålet med tilsynet er:

  • at undersøge og vurdere om dagtilbuddene lever op til Dagtilbudsloven, herunder formålsbestemmelsen for dagtilbud samt rammer og indhold i den styrkede pædagogiske læreplan,
  • og at understøtte udviklingen af dagtilbud af høj kvalitet og sikre, at dagtilbuddene praktiserer og efterlever de af kommunalbestyrelsens til enhver tid gældende rammer og prioriterede indsatser: Middelfart Kommunes vision ”Fra Middelfartbarn til verdensborger”, ”Arbejdsgrundlag for dagtilbud 0-6 år 2018-2021”, der sætter retning for dagtilbuddenes arbejde. Private institutioner forpligter sig til at leve op til de samme politikker, mål og rammer som er gældende for de kommunale daginstitutioner.

Tilsynsopgaven omfatter dels et pædagogisk tilsyn med kvaliteten i dagtilbud tillige med et tilsyn af hygiejne og sundhed, legepladssikkerhed, brandforhold samt økonomi. Skole og Dagtilbud fører generelt tilsyn på vegne af kommunalbestyrelsen. Økonomisk tilsyn udføres af Økonomiafdelingen i forbindelse med budgetopfølgning for de kommunale institutioner, og med indsendelse af årsregnskab for de private institutioner.

 

Kvalitet i dagtilbud

Der føres pædagogisk tilsyn med kvaliteten i dagtilbuddene. Kvaliteten undersøges og vurderes ud fra tre kvalitetselementer: strukturel kvalitet, proceskvalitet og resultatkvalitet.

I vurdering af kvaliteten i det pædagogiske tilsyn inddrages derfor bl.a.:

  • Vurdering af arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan - Hvordan arbejdes der med læreplanstemaerne ud fra et professionsperspektiv og ud fra et barneperspektiv? Hvordan arbejder dagtilbuddet med sammenhængen mellem læringsmiljø og børns læring, trivsel og udvikling? (proceskvalitet)
  • Vurdering af arbejdet med implementering af de strategiske pejlemærker: Verdensborger, bæredygtighed, bevægelse og attraktiv i visionen ”Fra Middelfartbarn til verdensborger” samt Arbejdsgrundlaget (proceskvalitet, resultatkvalitet)
  • Vurdering af fysiske rammer som plads og indretning af udendørs og indendørsarealer samt tilgængelighed og variation i legematerialer (strukturel kvalitet)
  • Observation af det pædagogiske arbejde med børnenes omsorg, udvikling, trivsel og læring, som iagttages i relationer mellem børn og det pædagogiske personale (proceskvalitet).
  • Tidligere tilsyn og opfølgning på evt. iværksatte handleplaner
  • Screening ift. udvalgte data på dagtilbudsområdet f.eks.: 
    Proceskvalitet: Forældrehenvendelser/klager (forældresamarbejde), anvendelse af aktionslæring i dagtilbuddets udviklingsarbejde og indvirkning af aktionslæring på kvaliteten i dagtilbud (ledelse af dagtilbud).
    Resultatkvalitet: Arbejdet med kommende skolebørn det sidste års tid inden skolestart, arbejdet med overgange (skoleparathed), scoring af børn ift. handleguiden, samarbejde på tværs i forhold til børn i udsatte positioner, specialpædagogers arbejde med læringsmiljøer og børn i udsatte positioner, sprogvurderingsresultater for 3-årige og for flersprogede 3- og 5-årige.
    Strukturel kvalitet: rammer og forhold som den pædagogiske praksis arbejder indenfor f.eks. normering, gruppestørrelser, økonomiske nøgletal, uddannelse og efteruddannelse samt personalestabilitet.

Der er tre former for pædagogisk tilsyn i Middelfart Kommune:

  • Det ordinære tilsyn
  • Det løbende tilsyn
  • Det skærpede tilsyn

Tilsynene bygger alle på en understøttende og åben dialog og beskrives i de følgende afsnit.

 

Det ordinære tilsyn

Det ordinære tilsyn er en cirkulær proces, der gennemføres hvert andet år og med evt. opfølgende tilsyn det efterfølgende år. Det ordinære tilsyn består af følgende elementer:

  • Selvvurdering/spørgeskema til leder. Før tilsynsbesøget undersøger dagtilbudslederen i eget dagtilbud særligt udvalgte fokusområder som der særligt kigges efter i tilsynet, for at få leders syn på forholdene i dagtilbuddet. Pædagogisk konsulent formidler skema til dagtilbudsleder 1 måned før tilsynsbesøget.
  • Tilsynsbesøg med observation af dagtilbuddets pædagogiske praksis gennemføres anmeldt år 1. Varighed af besøget afhænger af dagtilbuddets størrelse, antallet af matrikler og det konkrete behov. Observatøren disponerer tiden og kan vælge at følge en bestemt børnegruppe og medarbejdere eller at følge bestemte aktiviteter flere steder i dagtilbuddet. Observatøren interviewer tilfældige medarbejdere og børn undervejs i observationen. Der udarbejdes et særskilt skema, med mål og tilhørende tegn observatøren kigger efter i observationen. Tilsynsbesøget planlægges og gennemføres, som udgangspunkt af en pædagogisk konsulent.
    For at sikre vidensdeling på tværs af dagtilbud og for at sikre den pædagogiske konsulent har mulighed for at bruge de nødvendige ressourcer i de dagtilbud, der har særligt behov for at blive understøttet i den pædagogiske udvikling, kan det ordinære tilsynsbesøg differentieres. Det betyder i praksis, at observationer af dagtilbuddets praksis kan udføres af en pædagogisk dagtilbudsleder fra et andet dagtilbud ved tilsynsbesøget år 1 og det kan være forskellig fra dagtilbud til dagtilbud. Beslutningen om fordeling af observatører træffes på baggrund af en dialog baseret på kvalitativ som kvantitativ viden om det enkelte dagtilbud. Den pædagogiske konsulent gennemfører dog altid tilsynsmødet og evt. opfølgende tilsynsbesøg år 2 i alle dagtilbud, uanset hvem der har været observatør ved tilsynsbesøget år 1. Dette for at understøtte dialogen og for at vurdere, om og hvordan såvel dagtilbudslovens samt kommunens vision og arbejdsgrundlag indfries og overholdes i det enkelte dagtilbud.
  • Tilsynsmøde med dialog. Efter tilsynsbesøget afholdes et tilsynsmøde med dialog, hvor observationer fra tilsynsbesøg, relevante data, opfølgning på tidligere tilsyn og handleplaner m.v. drøftes.
    Formålet er bl.a. at støtte den pædagogiske udvikling og skabe refleksion over den pædagogiske praksis. Tilsynsmødet planlægges og afholdes af den pædagogiske konsulent, som mødeleder. Det er den pædagogiske konsulents opgave at anerkende og udfordre dagtilbuddets refleksioner over børnegruppens muligheder for trivsel, læring, dannelse og udvikling. I kommunale såvel som private daginstitutioner deltager dagtilbudslederen, en medarbejderrepræsentant, en forældrebestyrelsesrepræsentant og den pædagogiske konsulent i tilsynsmødet.
  • Tilsynsrapport med tilhørende handleplan. På baggrund af tilsynsmødet udarbejder den pædagogiske konsulent et tilsynsdokument, der indeholder opsummerende anbefalinger. Med udgangspunkt i anbefalingerne udarbejder dagtilbudslederen herefter en handleplan senest 1 måned efter mødets afholdelse, der følges op på ved det evt. opfølgende tilsyn. Handleplan og opfølgning dokumenteres i den styrkede pædagogiske læreplan. Tilsynsrapporten skal ses som et arbejdsdokument for dagtilbuddet, og skal samtidig opfylde forvaltningens forpligtelse til tilsyn.
  • Evt. opfølgende tilsyn gennemføres hvert andet år efter behov i form af et opfølgende tilsynsmøde med deltagelse af dagtilbudslederen, en medarbejderrepræsentant, en forældrebestyrelsesrepræsentant og den pædagogiske konsulent. Formålet med opfølgende tilsyn er en dialog, hvor der følges op på dagtilbuddets handleplan, og evt. justeringer drøftes. Forud for det opfølgende tilsynsmøde gennemfører den pædagogiske konsulent et uanmeldt tilsynsbesøg i dagtilbuddet, hvor der observeres ud fra samme skabelon som ved tilsynsbesøget år 1 med særligt fokus på elementerne i handleplanen. På baggrund af det opfølgende tilsyn opdateres tilsynsdokumentet med en evaluering af potentialer og udviklingspotentialer i punktform, hvordan der er fulgt op på handleplanen i dagtilbuddet samt evt. anbefalinger på baggrund af opfølgende tilsyn.
  • Offentliggørelse af et samlet tilsynsdokument for det ordinære og det evt. opfølgende tilsyn sker ved dagtilbudsleder på dagtilbuddets hjemmeside. Tilsynsdokumentet offentliggøres senest 30 dage efter opfølgende tilsynsmøde er afholdt år 2.
  • Inddragelse af forældre og bestyrelse. I tilsynet lægges der vægt på inddragelse af bestyrelsens og forældrenes perspektiver. Tilsynet forudsætter derfor at leder og personale i hverdagen og praksis har dialog med forældre generelt og bestyrelsen om dagligdagen i dagtilbuddet, og det generelle forældreperspektiv inddrages i dagtilbudslederens refleksioner over udvalgte fokusområder i tilsynet. Selvvurderingsskema kan med fordel udfyldes sammen med forældrebestyrelsen. Ved tilsynsmøderne deltager én forældrebestyrelsesrepræsentant. Brugerundersøgelser blandt forældre gennemføres ikke i tilsynet, men som led i velfærdstjek ud fra emner som besluttes politisk i Middelfart Kommune. Resultater fra evt. velfærdstjek kan inddrages i tilsynet, når det er relevant. Dagtilbudslederen er ansvarlig for at drøfte tilbagemeldinger fra tilsyn i dagtilbuddet med forældrebestyrelsen.
  • Henstilling kan udstedes af den pædagogiske konsulent ved tilsynet, hvis der er kritiske forhold i dagtilbuddet, der skal rettes op på straks. I tilfælde af henstilling skal dagtilbuddet senest en uge efter henstillingen sende en redegørelse til forvaltningen for, hvordan der rettes op på forholdene. Den pædagogiske konsulent vil derefter snarest ved et uanmeldt besøg følge op på, om der er handlet tilfredsstillende på henstillingen.

 

 

Det løbende tilsyn

I hverdagen udfører de ledere og medarbejdere der har deres gang i dagtilbuddet løbende tilsyn. Det kan være pædagogisk personale, sprogvejlederen, specialpædagogen, sundhedsplejersken, tale-hørekonsulenten, PPR-psykologen mfl. Det betyder, at alle der oplever at dagtilbuddet ikke sikrer gode rammer for børnenes læring, trivsel, udvikling og dannelse, har et ansvar for at formidle dette videre direkte til enten dagtilbudslederen, de pædagogiske konsulenter, teamlederne eller skole- og dagtilbudschefen. Løbende kvalitetsudviklingsprocesser sker desuden på dagtilbudsledermøder.

 

 

Det skærpede tilsyn

Når der er en bekymring i form af én eller flere problemstillinger samtidig med, at der er en forventning om, at dagtilbuddet kan rette op på den pædagogiske kvalitet udstedes et skærpet tilsyn. Det skærpede tilsyn er en foranstaltning, der iværksættes efter beslutning af skole- og dagtilbudschefen. Beslutningen kan træffes på baggrund af en konkret og tungtvejende årsag, for eksempel:

  • Hvis der på baggrund af henvendelser og klager fra forældre, medarbejdere eller borgere opstår mistanke om svigt i dagtilbuddets drift og/eller ledelse og/eller bekymring for kvaliteten i det enkelte dagtilbud, herunder for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
  • Hvis observationer og henstilling fra tilsyn fører til en samlet vurdering fra den pædagogiske konsulent af, at dagtilbuddet ikke efterlever dagtilbudsloven, kommunens vision og arbejdsgrundlag, og/eller at den pædagogiske kvalitet ikke understøtter børnenes udvikling.

Problemstillingen afdækkes så grundigt, som muligt af den pædagogiske konsulent og teamleder i Skole & Dagtilbud, derefter vurderes forskellige løsningsmuligheder sammen med dagtilbudsleder og skole- og dagtilbudschefen. Dagtilbudslederen skal på den baggrund fremlægge en handleplan for, hvordan der rettes op på de problemstillinger, der har udløst det skærpede tilsyn. Efter en konkret vurdering kan skole- og dagtilbudschefen pålægge dagtilbuddet en bestemt løsning. Skærpet tilsyn er en kombination af kontrol og udvikling i en dialog med dagtilbuddet. Tilsynet udløser hjælp til at udvikle kvaliteten i dagtilbuddet. Tilsynet kan indebære både anmeldte og uanmeldte besøg i dagtilbuddet i en afgrænset periode til problemstillingen anses som løst. Dagtilbudsleder informerer forældrebestyrelsen om det skærpede tilsyn.

I den kommunale dagpleje og hos private børnepassere gennemføres pædagogisk tilsyn hvert andet år, hvor pædagogisk supervisor observerer det pædagogiske arbejde og vurderer kvaliteten med udgangspunkt i den styrkede pædagogiske læreplan, arbejdsgrundlaget og visionen Fra Middelfartbarn til verdensborger. Forud for tilsynsbesøg gennemfører dagplejer/privat børnepasser en selvvurdering, som indgår i den samlede vurdering. Pædagogisk supervisor fremsender selvvurderingsskema til dagplejer/privat barnepasser 1 måned før tilsynsbesøget.

Kommunen skal løbende føre tilsyn med de private pasningsordninger, hvor forældre modtager et økonomisk tilskud til brug for ordningen. Tilsynet udøves ud fra den konkrete pasningsaftale mellem forældrene og den private passer, som kommunen har godkendt. De private pasningsordninger er omfattet af dagtilbudslovens generelle formålsbestemmelse, og skal bl.a. leve op til at skabe trivsel, udvikling og læring for barnet, hvilket indebærer at kommunen skal føre tilsyn med at tilbuddet lever op til dette for barnet. I tilsynet lægges derfor vægt på barnets almindelige trivsel og udvikling, herunder behov for omsorg, sproglig, følelsesmæssig og social udvikling. Børnepasserens kompetencer, herunder formåen til at omsætte råd og vejledning i praksis, udvikle barnet, reagere på og opfylde barnets behov, yde omsorg og respondere positivt på barnets signaler.

Pædagogisk supervisor udøver tilsynet i den kommunale dagpleje og hos private børnepassere. På baggrund af tilsynsbesøget udarbejdes en tilsynsrapport for den enkelte kommunale dagplejer/private børnepasser. Skabelon til tilsynsrapport for dagplejen/privat barnepasser fremgår af bilag 3. Ved eventuel henstilling udarbejder pædagogisk supervisor og dagplejer/privat børnepasser i fællesskab en handleplan for løsning af henstillingen. Handleplanen skal være dagplejelederen i hænde 1 måned efter tilsynsbesøget. Ved henstillinger følger pædagogisk supervisor løbende op på handleplanen i dialoger med dagplejer/privat barnepasser evt. ved yderligere besøg, indtil opgaven er bragt i orden. Tilsynsrapporten offentliggøres ikke, idet der er tale om en privatperson med arbejdsplads i privat hjem. Indhold i tilsynet følger kommunale og private institutioner, herunder mulighed for skærpet tilsyn.

Tilsynet skal ses som led i kommunens forpligtelse til at sikre og udvikle kvaliteten på dagtilbudsområdet, dels generelt for alle dagtilbud i kommune og dels som led i udvikling af det enkelte dagtilbud i kommunen. På baggrund af de gennemførte tilsyn fremlægges en samlet tilsynsrapport for dagtilbudsområdet for Børn-, Kultur- og Fritidsudvalget hvert andet år, med henblik på at viden indhentet i tilsynet anvendes i kommunens drøftelser og fastsættelse af serviceniveauet samt i forbindeles med de løbende forbedringer og overvejelser om fornyelse og udvikling af dagtilbudsområdet i kommunen.

Styrelsesvedtægt

Styrelsesvedtægten for dagtilbud i Middelfart Kommune er vedtaget af Byrådet d. 10. januar 2022.

Luk alle
Åben alle

Styrelsesvedtægt for dagtilbud i Middelfart Kommune er vedtaget af Byrådet efter indhentet udtalelse fra forældrebestyrelserne, jf. Bekendtgørelse af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven) § 16.

Formål § 1.

Stk. 1. Middelfart Kommunes målsætning for dagtilbuddene er:

  • at sikre pasningsgaranti for alle 0-6 årige,
  • at tilbyde fleksible børnepasningstilbud,
  • at dagtilbuddene er af høj pædagogisk kvalitet og i gode fysiske rammer,
  • at dagtilbuddene giver børnene mulighed for at udfolde sig ud fra egne forudsætninger

Der arbejdes med den styrkede pædagogiske læreplan, som sætter en fælles retning for det pædagogiske arbejde og bidrager til en fælles forståelse af det pædagogiske værdigrundlag i dagtilbuddene. Centrale elementer er fx leg, børnefællesskaber og et bredt læringsbegreb. Dette grundlag udgør forståelsen for, og tilgangen til, arbejdet med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbuddene i tæt samarbejde med forældrene. Hele dagen skal være gode læringsstunder med opmærksomhed på 6 læreplanstemaer:

  • Alsidig personlig udvikling
  • Social udvikling
  • Kommunikation og sprog
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Natur, udeliv og science
  • Kultur, æstetik og fællesskab.

Bestyrelsens sammensætning § 2.

Stk. 1. a) I dagplejen vælges én bestyrelse. Forældrebestyrelsen i dagplejen består af 7 forældrerepræsentanter og 3 medarbejderrepræsentanter, der alle har stemmeret.

b) I vuggestuer og børnehaver består bestyrelsen af 4 eller 5 forældrerepræsentanter (afhængig af institutionens størrelse) og 1 eller 2 medarbejderrepræsentanter (afhængig af institutionens størrelse), der alle har stemmeret.
I institutioner med specialgrupper, bør denne gruppes forældre være repræsenteret i bestyrelsen.

c) I Båring Børneunivers og Gelsted Børneunivers består bestyrelsen af 4 forældrerepræsentanter fra skolen, 3 forældrerepræsentanter fra dagtilbuddet, 1 medarbejder fra skolen, 1 medarbejder fra dagtilbuddet, 1 medarbejder fra SFO og 2 elevrepræsentanter, der alle har stemmeret.

d) I Fjelsted Harndrup Børneunivers består bestyrelsen af 4 forældrerepræsentanter fra skolen, 3 forældrerepræsentanter fra dagtilbuddet, 2 medarbejder fra skolen/SFO, 1 medarbejder fra dagtilbuddet og 2 elevrepræsentanter, der alle har stemmeret.

e) I Landsbyordningen mellem Brenderup Børnehus og Anna Trolles Skole består den fælles bestyrelse af 5 forældrerepræsentanter fra skolen, 4 forældrerepræsentanter fra dagtilbuddet, 2 medarbejder fra skolen, 2 medarbejder fra dagtilbuddet og 2 elevrepræsentanter, der alle har stemmeret.

f) I forsøgsordningen mellem den nye daginstitution ved Hyllehøjskolen og Hyllehøjskolen består den fælles bestyrelse af 5 forældrerepræsentanter fra skolen, 4 forældrerepræsentanter fra dagtilbuddet, 2 medarbejder fra skolen, 2 medarbejder fra dagtilbuddet og 2 elevrepræsentanter, der alle har stemmeret.

Stk. 2. Dagpleje-/Institutionslederen deltager uden stemmeret i forældrebestyrelsens møder. Dagplejelederen-/Institutionslederen varetager sekretæropgaver for forældrebestyrelsen.

Stk. 3. Ud over bestyrelsens medlemmer skal der vælges 2 suppleanter i prioriteret rækkefølge for forældrerepræsentanterne og 2 suppleanter for medarbejderrepræsentanterne. En suppleant indtræder i bestyrelsen, når et bestyrelsesmedlem udtræder heraf som følge af, at tilknytningsforholdet til dagtilbuddet ophører.

 

Valg til bestyrelsen § 3.

Stk. 1. Forældrerepræsentanterne i bestyrelsen og suppleanter for disse vælges på et forældremøde, som afholdes inden udgangen af september måned.

Valget indkaldes af den siddende bestyrelse.

Stk. 2. I lige år vælges 4 forældrerepræsentanter i dagplejen og 2 i daginstitutioner. Herudover vælges 2 medarbejderrepræsentanter (1 medarbejder i små institutioner).
I ulige år vælges 3 forældrerepræsentanter (2 forældre i små institutioner) og 1 medarbejderrepræsentant. Herudover vælges der hvert år 2 suppleanter for forældrene.
Valgperioden påbegyndes umiddelbart efter valget og løber i 2 år for forældrerepræsentanterne og 1 år for suppleanterne - indtil nyvalg har fundet sted.

Ved første valg vælges 7 forældrerepræsentanter i dagplejen og 4/5 i institutionerne– heraf er de 3 forældrerepræsentanter (2 i små institutioner) med det laveste stemmetal kun valgt for ét år.

Stk. 3. Suppleanter indtræder i bestyrelsen i den rækkefølge, de er valgt. Det vil sige i forhold til antallet af afgivne stemmer. Suppleanter er valgt i den samme periode som den person, suppleanten erstatter.

Stk. 4. Medarbejderrepræsentanterne i bestyrelsen og suppleanterne for disse vælges på et personalemøde for alle fastansatte medarbejdere i dagtilbuddet, bortset fra lederen og souschefen.
Personalemødet afholdes inden udgangen af september måned, dog skal personalerepræsentanter være valgt inden det forældremøde, hvor forældrerepræsentanterne vælges.

Stk. 5. I dagplejen vælges 2 dagplejere og 1 dagplejepædagog samt 2 suppleanter (1 dagplejer og en pædagog).

Stk. 6. Valgperioden påbegyndes samtidig med valget af de nye forældrerepræsentanter og løber i 2 år. Ved første valg er valgperioden for den dagplejer, der har fået det laveste stemmetal, kun 1 år.

 

Valgbarhed og valgret til bestyrelsen § 4.

Stk. 1. Man kan vælges til forældrebestyrelsen og stemme til valget, hvis man på valgtidspunktet har forældremyndigheden over børn, der er indskrevet i dagtilbuddet.

Stk. 2. Andre personer end forældremyndighedsindehaverne kan dog stemme eller vælges, hvis stemme og valgret tillægges af Byrådet.

Byrådet tillægger denne ret til personer, der har den faktiske omsorg for barnet. Herved forstås:

  • personer, som har et barn boende hos sig i døgnpleje efter lov om social service,
  • personer, der har indgået ægteskab med indehaveren af forældremyndigheden over et barn / lever i et ægteskabslignende forhold, og tilhører samme husstand som forældremyndighedsindehaver og barnet (det er herved en forudsætning, at forældremyndigheden over barnet ikke ved aftale er delt mellem forældrene),
  • ugifte forældre, der tilhører samme husstand som forældremyndighedens indehaver og barnet.

Stk. 3. Medarbejdere, der samtidig er forældre i dagtilbuddet er ikke valgbare, men har stemmeret. Ved afstemning kan der afgives 1 stemme pr. indskrevet barn.

Stk. 4. Fastansatte medarbejdere i dagtilbuddet er valgbare og har valgret vedrørende medarbejderrepræsentanter i bestyrelsen.

Stk. 5. Valg til bestyrelsen sker ved simpelt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed hvorved der ikke kan træffes afgørelse om, hvem der er valgt til bestyrelsen, finder omvalg sted mellem de kandidater, der har fået lige mange stemmer.
Ved anden gangs stemmelighed afgøres valget ved lodtrækning. Såfremt én begærer det, er der skriftlig afstemning.

 

Udtrædelse af bestyrelsen § 5.

Stk. 1. Forældre, hvis barn udmeldes i forældrenes valgperiode, kan efter eget ønske fortsætte valgperioden ud. Ved udtræden indgår 1. suppleanten og fortsætter den udtrædendes valgperiode ud.


Stk. 2. En medarbejderrepræsentant udtræder af bestyrelsen med øjeblikkelig virkning fra det tidspunkt, hvor den pågældende har afleveret sin opsigelse eller har modtaget sin opsigelse fra Byrådet. Suppleanten indtræder herefter i bestyrelsen – suppleanten indtræder ligeledes under en orlovsperiode.

 

Bestyrelsens konstituering § 6.

Stk. 1. Bestyrelsen konstitueres på det førstkommende møde efter nyvalg.

Stk. 2. Formanden og næstformanden vælges – ved flertalsvalg - af og blandt forældrerepræsentanterne i bestyrelsen.

Stk. 3. Institutionens leder indkalder til det konstituerende møde, som skal finde sted inden 4 uger efter valget af forældrerepræsentanter til bestyrelsen.

Stk. 4. Inden 8 dage efter konstituering sendes meddelelse til Børn-, Unge- og Fritidsforvaltningens sekretariat om, hvem der sidder i bestyrelsen, og hvordan de har konstitueret sig.

 

Bestyrelsens mødevirksomhed § 7.

Stk. 1 Bestyrelsesarbejdet foregår i møder, hvortil alle bestyrelsens medlemmer indkaldes af formanden i samarbejde med lederen og med mindst 14 dages varsel.

Stk. 2. Forældrebestyrelsens møder afholdes for lukkede døre af hensyn til tavshedspligten. Forældrebestyrelsen kan indbyde andre til at deltage i møderne, når der behandles spørgsmål af særlig interesse for dem.
Er et medlem forhindret i at deltage i et af forældrebestyrelsens møder, deltager så vidt muligt 1. suppleanten. I øvrigt kan det i bestyrelsens forretningsorden besluttes, at suppleanterne deltager i alle møder uden stemmeret.

Stk. 3. Forældrebestyrelsen holder møde, når det ønskes af formanden, institutionslederen eller en tredjedel af bestyrelsens medlemmer ønsker det, med angivelse af punkter til dagsorden.

Stk. 4. Formanden fastsætter, i samarbejde med lederen, dagsordenen for møderne og sender senest 4 dage inden mødet dagsorden til medlemmerne med eventuelle bilag. Såfremt et medlem ønsker et punkt optaget på dagsordenen, skal det meddeles formanden senest 8 dage før mødet afholdes.

Stk. 5. I særlige tilfælde kan formanden indkalde til møde med kortere varsel. Når mødet indkaldes, skal formanden så vidt muligt forinden underrette medlemmerne om de sager, der skal behandles på mødet.

Stk. 6. Formanden leder møderne.

Stk. 7. Forældrebestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af de stemmeberettigede er til stede.

Stk. 8. Medlemmerne kan kun deltage i bestyrelsens afstemninger, når de er personligt til stede under afstemningerne.

Stk. 9. Alle beslutninger træffes ved simpelt flertal. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende. Ved formandens fravær er næstformandens stemme afgørende.


Stk. 10.

Stk. 11

Der føres referat over bestyrelsens beslutninger. I referatet anføres for hvert møde, hvilke personer, der har været til stede. Referatet underskrives af de medlemmer, der har deltaget i mødet.

Hvert medlem kan forlange afvigende opfattelser tilført referatet i kort form og medsendt bestyrelsens udtalelser og beslutninger.

 

Forældrebestyrelsens opgaver og beføjelser § 8.

Stk. 1. Forældrebestyrelsen varetager sine opgaver inden for de mål og rammer, som Byrådet har fastsat i henhold til § 15 stk. 3 i Dagtilbudsloven – og forældrebestyrelsen fastsætter principper for dagtilbuddets opgaver i henhold til samme lovs § 15 stk. 1 (børnehuse) og § 15 stk. 2 (dagpleje), herunder

  • Fastsætte principper for dagtilbuddets arbejde
  • Handle inden for mål og rammer
  • Kan hvert andet år beslutte at fravælge et sundt frokostmåltid
  • Skal afgive udtalelse om alle spørgsmål, som Byrådet forelægger dem
  • Mulighed for at blive hørt og komme med input og forslag til arbejdet med udarbejdelsen, evalueringen af og opfølgningen på den pædagogiske læreplan
  • Skal inddrages i arbejdet med at skabe gode og sammenhængende overgange.

Stk. 2. Efter Dagtilbudslovens § 15 stk. 4 har forældrebestyrelsen indstillingsret samt ret til deltagelse ved ansættelsen af ledelsen i dagtilbuddet.

Stk. 3. Efter Dagtilbudslovens § 15 stk. 5 har forældrebestyrelsen indstillingsret til lederen i forbindelse med ansættelse af personale i dagtilbuddet.

Stk. 4. I henhold til § 16 stk. 3 i Dagtilbudsloven delegeres følgende beføjelser ikke til bestyrelsen:

  • tilsyn med dagtilbud efter lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 16,
  • visitation til tilbuddene efter Dagtilbudslovens § 26 stk. 1,
  • fastsættelse af forældrenes egenbetaling efter Dagtilbudslovens § 31 stk. 1 – 4 og tildeling af fripladser efter Dagtilbudslovens § 43 stk. 1,1-4 og § 43, stk. 2.
  • Byrådets bevillingskompetence,
  • Byrådets arbejdsgiverkompetence.

Lederens ansvar og kompetence § 9.

Stk. 1. Dagtilbuddets leder er ansvarlig for den pædagogiske, personalemæssige, økonomiske og administrative ledelse af dagtilbuddet og er ansvarlig for dagtilbuddets virksomhed overfor Byrådet og forældrebestyrelsen.

Stk. 2. Lederen har ansvaret for udarbejdelse af budgetter, regnskaber og beslutninger, der vedrører den pædagogiske tilrettelæggelse af arbejdet i hverdagen, ligesom det er lederens ansvar at føre forældrebestyrelsens principbeslutninger og målsætninger ud i praksis.

Stk. 3. Lederen har ansvar overfor forældrebestyrelsen for informations- og sekretæropgaver og deltager r i forældrebestyrelsens møder.

Stk. 4. Lederen står som garant for, at beslutninger truffet af forældrebestyrelsen er i overensstemmelse med gældende love og regler.

Dialog med politikerne § 10.

Stk. 1. Børn-, Unge- og Fritidsudvalget inviterer til dialog med dagtilbudsbestyrelserne på to niveauer:

Børn-, Kultur- og Fritidsudvalget indbyder 2 gange årligt bestyrelsesformændene og dagtilbudsledere til dialogmøde. Dialogmøderne indgår som et led i udvalgets procedure i arbejdet med strategier, visioner og nye tiltag på dagtilbudsområdet og vil være stedet, hvor nye idéer kan prøves af.

Møderne afholdes i daginstitutionerne hvor leder/bestyrelsesformand på værtsinstitutionen byder velkommen, fortæller kort om institutionen og hvad, der optager institutionen, – f.eks. projekter, tiltag, fagligheder, arbejdsmiljø, indretning mv.

Det er Børn-, Kultur- og Fritidsudvalget der er vært ved møderne og som indkalder og udfærdiger dagsorden til møderne.

Ikrafttræden og udløb § 11.

Stk. 1. Denne vedtægt er godkendt af Byrådet og træder i kraft den 1. januar 2022.

Stk. 2. Ændring af vedtægten kan kun ske efter indhentet udtalelse fra forældrebestyrelserne.

Stk. 3. Byrådet kan ændre styrelsesvedtægten med 3 måneders varsel. Ændring med kortere varsel kan ske, hvis forældrebestyrelsen og kommunalbestyrelsen er enige herom.
Vedtægten tages op til revision når en af parterne ønsker det.