Brugerundersøgelse: 85 procent er tilfredse med hjemmeplejen i Middelfart Kommune

En ny brugerundersøgelse blandt hjemmeplejens borgere i Middelfart Kommune viser en markant stigning i oplevelsen af selvbestemmelse samt en øget tilfredshed med hjemmeplejen, hvor 85 procent er tilfredse eller meget tilfredse med hjemmeplejen i Middelfart Kommune.

 
 
 
Pressemeddelelse
25. november 2024
 
 
 
 

Brugerundersøgelse: 85 procent er tilfredse med hjemmeplejen i Middelfart Kommune

 
 
 
 
Brugerundersøgelse hjemmeplejen (4).jpg
 
 
 
 

En ny brugerundersøgelse blandt hjemmeplejens borgere i Middelfart Kommune viser en markant stigning i oplevelsen af selvbestemmelse samt en øget tilfredshed med hjemmeplejen, hvor 85 procent er tilfredse eller meget tilfredse med hjemmeplejen i Middelfart Kommune.

 
 
 
 

Middelfart Kommune har gennemført en brugerundersøgelse blandt modtagere af hjemmepleje, og resultaterne er klare. Undersøgelsen viser, at 85 procent af borgerne er tilfredse eller meget tilfredse med hjemmeplejen, og mange peger på en øget følelse af at kunne påvirke beslutninger i deres eget hjem​​.

 

Dermed tyder det på, at frisættelsen på ældreområdet, der blev indført i 2022, har haft en positiv effekt på borgernes oplevelse af hjemmeplejen. Mulighederne, som er kommet frem med frisættelsen, kræver det lange, seje træk at forløse, og resultaterne kan allerede ses i denne undersøgelse

 

- Frisættelsen har givet os mulighed for at sætte borgerens behov og ønsker i centrum samt give mere rum for at sætte de ansattes faglighed i spil. Det glæder mig derfor, at vi allerede nu kan se resultaterne af den tillid, vi har givet vores medarbejdere og borgere. Det er en vigtig del af vores ambition om at skabe livskvalitet gennem frihed og fællesskab, siger borgmester Johannes Lundsfryd Jensen og fortsætter:

 

- Vi har erfaret, at det er muligt at ændre kulturen i en stor og kompleks offentlig organisation. Det kræver tid, vilje og opmærksomhed, men vi kan gøre det i fællesskab - især når beslutninger træffes tættere på borgerne og i samspil med dem.

 

Graden af selvbestemmelse er steget markant på to områder i den nye brugerundersøgelse i forhold til den seneste undersøgelse, som blev foretaget i 2019. 50 procent af de adspurgte borgere har blandt andet svaret, at de oplever, at de kan være med til at hjælpe hjemmeplejen med, hvad de har brug for i løbet af ugen, hvilket kun 28 procent tilkendegav i 2019.

 

Samtidig har 51 procent af de adspurgte borgere svaret, at de oplever, at de har indflydelse på, hvad de selv laver derhjemme, og hvad hjemmeplejen hjælper dem med, hvilket kun lå på 21 procent i 2019. At se den fremgang glæder områdeleder for hjemmeplejen i Middelfart Kommune, Lisbeth Flaskager:

 

- Når borgerne oplever involvering og selvbestemmelse, stiger livskvaliteten, og vi er i hjemmeplejen meget optaget af at skabe fremtidens gode ældreliv. Den markante stigning i oplevet selvbestemmelse er en direkte effekt af frisættelsen, men det har kun kunnet lade sig gøre, fordi ledere og medarbejderne i den grad har grebet frisættelsen med overskud, gode ideer og et stort mod på forandring. Det er i høj grad medarbejdernes fortjeneste, og jeg er rigtig stolt af resultatet.

 

Borgernes tilfredshed med hjemmeplejen i Middelfart Kommune er i gennemsnit på 4,3 ud af 5 mulige. Landsgennemsnittet er på 4,1 ud af 5.

 

- Vi er meget glade for at se, at undersøgelsen blandt borgerne i Middelfart Kommune viser, at de oplever større selvbestemmelse og tilfredshed. Undersøgelsen er også en indikator på, at frisættelsen har giver borgerne og medarbejderne en stemme og bidrager til en mere værdig ældrepleje, hvor man føler sig hørt og respekteret, siger formanden for Middelfart Kommunes Ældreråd, Ole Juel Jakobsen.

 

Fakta om undersøgelsen
Social- og Sundhedsudvalget har bestilt denne undersøgelse for at få en temperaturmåling på oplevelsen af hjemmeplejen - særligt set i lyset af, at Middelfart Kommune siden 2022 har været en af de frisatte kommuner på ældreområdet.

 

Undersøgelsen har haft til formål at belyse borgernes oplevelse af hjemmeplejen og identificere mulige indsatsområder.

 

200 borgere, som modtager hjemmepleje, har deltaget i undersøgelsen ud af 928 borgere, som per 23. oktober 2024 modtog hjemmepleje af Middelfart Kommune som leverandør - det vil sige eksklusive borgere, der får hjælp af en privatleverandør.

 

Borgernes tilfredshed med hjemmeplejen i Middelfart Kommune er i gennemsnit på 4,3 ud af 5 mulige. Landsgennemsnittet er på 4,1 ud af 5.

 

De pårørendes tilfredshed med hjemmeplejen er i gennemsnit på 4,0 ud af 5 mulige.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kontaktinformation

Borgmester, Johannes Lundsfryd Jensen, tlf.: 2528 4142

 

Områdeleder for hjemmeplejen, Lisbeth Flaskager, tlf.: 2122 3046

 

Formand for Middelfart Kommunes Ældreråd, Ole Juel Jakobsen, tlf.: 5172 1616

 
 
 
 
    
 
 
 
 

I Middelfart Kommune forbinder vi tingene. Vi forbinder historie og fremtid i udviklingen af Danmarks vækstcentrum. Vi forbinder væksten med en bæredygtig omstilling. Vi forbinder mennesker, der er forskellige, i stærke fællesskaber. Og vi forbinder helt bogstaveligt Danmark, øst og vest. Broerne til alting begynder her.