Referat for Klima- Natur og Genbrugsudvalget møde den 06. december 2023
168. Temadrøftelse - klima og transport
Sagsnummer: 2023-006226
Sagsbehandler: Vibeke Nørby
Præsentation
Udvalget får en orientering om klimabelastningen fra transport i Middelfart Kommune og drøfter det videre arbejde med at reducere drivhusgasudledning fra transport.
Forvaltningen foreslår
- at udvalget drøfter initiativer og tiltag til reduktion af klimabelastningen fra transport.
Sagsbeskrivelse
Klima, Natur og Genbrugsudvalget besluttede på møde d. 9. august 2023 en prioritering af klima-temaer til drøftelse i udvalget.
Udvalget besluttede at prioritere transportområdet først, og havde et ønske om fokus på, hvor det største reduktionspotentiale er, fokus på målgrupper og kommunens handlemuligheder.
Klimabelastningen fra transport inden for Middelfart Kommunes geografi udgør ca. en tredjedel af den samlede udledning. Klimaplanen indeholder mål om 70% reduktion i 2030 og CO2 neutralitet i 2050 samt en række konkrete tiltag til gennemførelse af planen indenfor de forskellige kilder, herunder transport. Se hele klimaplanen på klimalaboratoriet.middelfart.dk/DK2020.
På den måde er beslutningerne om mål og virkemidler truffet, og det handler nu om at gennemføre tiltag og dermed realisere reduktionerne af drivhusgasudledning.
Som grundlag for udvalgets drøftelse er der udarbejdet et kort notat indeholdende data for transportområdet i relation til klima, samt en kort status på de tiltag, der er iværksat. Notatet vedlægges.
Der vil på mødet blive lagt op til en drøftelse af det fremadrettede arbejde med transportområdet.
Økonomi
Afhængig af hvilke virkemidler der tages fat i kan der være en tilknyttet økonomi. Det vil kunne vurderes, når tiltag bliver mere konkrete.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
At nedbringe drivhusgasudledning fra transport vil have en stor positiv klimaeffekt, idet transport udgør ca. en tredjedel af klimabelastningen indenfor Middelfart Kommunes geografi.
Jf. Klimaplanen er det omkring konkrete tiltag "vigtigt at overveje om der kan være socialt eller økonomiske skævvridninger når tiltagene konkretiseres, og hvis der er gevinster for nogle aktører, skal disse fordeles retfærdigt i et klimaperspektiv". Dette er relevant at inddrage i forhold til transport, og relaterer sig blandt andet til Verdensmål 10 - Mindre ulighed.
Beslutning
Udvalget ønsker konkrete oplæg til brug for fælles drøftelse med Teknisk Udvalg omhandlende:
- stier
- kollektiv trafik
- samkørsel
- hastighedsregulering på hovedvejen
Med henblik på en temadøftelse i Byrådet, hvor Teknisk Udvalg og Klima, Natur- og Genbrugsudvalget er tovholder.
Jes Rønn Hansen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Drøftet. Sagen drøftes igen på kommende møde.
Bilag
169. Drøftelse af Natura 2000-handleplaner 2022-27
Sagsnummer: 2023-010411
Sagsbehandler: Jakob Martin Pedersen
Præsentation
Miljøstyrelsen har den 3. juli 2023 offentliggjort de endelige Natura 2000-planer for tredje planperiode (2022-2027). På baggrund af de endelige Natura 2000-planer skal der udarbejdes Natura 2000-handleplaner.
Det er fastlagt i Miljømålsloven, at de endelige handleplaner skal vedtages senest et år efter Natura 2000-planens offentliggørelse.
Handleplanerne beskriver den indsats, der skal igangsættes i Natura 2000-området inden udgangen af 2027. Natura 2000-handleplanerne udarbejdes af de involverede kommuner og Miljøstyrelsen.
Forvaltningen foreslår
- at udvalget indledende drøfter kommunens fremtidige prioritering af den forventede indsats og de forventede initiativer samt en plan for interessentinddragelse. Drøftelsernes resultater indgår i forvaltningens videre arbejde med udarbejdelsen af forslag til handleplanerne.
Sagsbeskrivelse
Natura 2000 er betegnelsen for et netværk af beskyttede områder i EU. Områderne skal bevare og beskytte naturtyper og vilde dyre- og plantearter, som er sjældne, truede eller karakteristiske for EU-landene. De enkelte Natura 2000-områder er udpeget, fordi de har unikke naturværdier, som skal bevares.
Miljøstyrelsen har udarbejdet Natura 2000–planer for områderne Lillebælt, Røjle Klint og Kasmose Skov samt Æbelø, havet syd for og Nærå, som Middelfart Kommune er berørt af. Hver Natura 2000-plan indeholder langsigtede målsætninger for naturen i området, samt en oversigt over de indsatser, der skal gennemføres i planperioden 2022-2027.
Natura 2000-planerne 2022-2027 har overordnet fokus på:
- Mere naturlige processer og naturens robusthed
- Sikre og forbedre tilstanden af den eksisterende natur og levesteder
- Bekæmpe invasive arter
Kommunerne og Miljøstyrelsen er nu i gang med at udarbejde forslag til handleplanerne. For Lillebælt er det i et samarbejde mellem Assens, Haderslev, Kolding og Middelfart Kommuner, som er ansvarlige for gennemførslen af indsatserne på de privatejede, ikke fredskovspligtige arealer og Miljøstyrelsen, som er ansvarlig for de privatejede skovbevoksede, fredskovspligtige arealer.
Handleplanen for Røjle Klint og Kasmose Skov udarbejdes i sammenarbejde med Miljøstyrelsen. Middelfart Kommune har kun et meget begrænset areal i området Æbelø, havet syd for og Nærå, og det er uden indsatser. Derfor er det Nordfyns Kommune, der står for handleplanen.
Mens statens planer fastlægger målsætninger og indsatsprogram, skal kommunens handleplaner beskrive, hvorledes målene nås. Det kan kommunen ved at prioriterer den forventede indsats og vælger, hvordan lodsejerne inddrages. Målsætningerne er bindende for myndighederne. Indsatserne i indsatsprogrammet er beskrevet på et overordnede niveau, da kommuner og andre myndigheder har metodefrihed mht. hvordan indsatserne gennemføres.
Handleplanen har, på et meget overordnet niveau, fokus på hvilke aktiviteter, der skal gennemføres, hvordan og hvornår man ønsker at gennemføre de enkelte aktiviteter og hvordan man inddrager interessenter. Planen skal danne ramme for efterfølgende konkrete aftaler med lodsejere. Det er derfor, at udvalget nu kan drøfte prioriteringen af indsatsen og inddragelse af lodsejerne.
Udgangspunktet for statens Natura 2000-planer er, at frivillighed er hjørnestenen i gennemførsel af planerne for at fastholde en positiv tilgang til sikring af naturen.
Kommunen kan arbejde for at motivere lodsejere og andre borgere til at skabe projekter, herunder i EU- LIFE-regi, og søge tilskudsordninger, så der tages hensyn til lokale forhold og ønsker samt at skabe en mere helhedsorienteret indsats for området.
I handleplanen fra sidste periode (se bilag, s. 16-19) kan udvalget finde inspiration ved at se, hvordan Middelfart og de andre kommuner tidligere har prioriteret. Prioriteringen og inddragelsen dækker f.eks. over følgende:
- Hvilke naturtyper og arter skal tilgodeses?
- Mest natur for pengene?
- Ønskes der sammenhængende naturområder eller mindre spredte områder?
- Hvordan og med hvilke tiltag skal opgaverne løses?
- projekter, samarbejde med interesserede lodsejere, stort fokus på eksterne midler til medfinansiering? - Hvordan prioriteres indsatserne? Tidsmæssigt, hvilke projekter, hvilke lodsejere?
Forvaltningens erfaring fra de sidste to handleplanperioder er, at de bedste resultater kan opnås ved at arbejde målrettet med interesserede lodsejere og med EU-LIFE-projekter, der fokuserer på særlige områder og emner. Udvalget kan finde yderligere inspiration til interessentinddragelse i skema 8 i vedhæftede bilag (bilag s. 19).
Tidsplan
Tidsplanen for udarbejdelse af handleplanerne er presset, da offentliggørelse af statens planer skete op til en sommerferie og høringen formelt skulle starte umiddelbart efter nytår. Endvidere skal der i processen lægges tid ind til to byrådsbehandlinger. Det er fastlagt i Miljømålsloven, at de endelige handleplaner skal vedtages senest et år efter Natura 2000-planens offentliggørelse (3.juli 2024).
Udkast til Natura 2000-handleplaner skal, inden den endelige vedtagelse, sendes i 8 ugers høring. Vedtagelse af forslag til handleplanerne var oprindeligt fastsat til den 3. januar 2024, 6 måneder efter offentliggørelse af Natura 2000-planerne. På grund af forsinkelser i den statslige planlægning, har vi fået en fristforlængelse op til to måneder til, at offentliggøre forslag til handleplanerne. Den endelige vedtagelse står dog ved magt til den 3. juli 2024.
For Middelfart Kommune er planen, at offentliggøre forslag til handleplanerne efter Byrådsmødet den 5. februar 2024. Den endelige vedtagelse af handleplanerne skal ske på Byrådsmødet den 18. juni 2024.
Økonomi
Økonomien afhænger i særlig grad af niveauet for de forventede initiativer og interessentinddragelse. En mindre del af den faciliterende indsats kan finansieres af DUT-midler, men som udgangspunkt følger ingen statslige midler med til at gennemføre konkrete tiltag. I forbindelse med at arbejde med andre projekter, såsom EU-LIFE, kan der opnås positive synergieffekter.
Høring
Ikke relevant, da det er en indledende drøftelse.
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Indsat for naturarealerne kan øge biodiversiteten og gøre områderne potentielt mere robuste over for ekstreme vejrforhold og klimaændringer. Samtidig kan Natura 2000-handleplanen medføre udpining af jordbunden på arealer, der er næringsberigede som følge af nuværende eller tidligere gødskning.
Beslutning
Udvalget ønsker et særligt fokus på havmiljøet, gerne i et samarbejde med øvrige involverede myndigheder.
Endvidere ønsker udvalget at fortsætte prioriteringerne fra tidligere planperiode.
Grønt Råd inddrages i høringsperioden.
Jes Rønn Hansen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
170. Klimabeskyttelse af Vejlby Fed, oprettelse af lag
Sagsnummer: 2023-014147
Sagsbehandler: Nicol Paulien Slingerland
Præsentation
Klima-, Natur- og Genbrugsudvalget besluttede den 9. august 2023 at sende vedtægterne, områdeafgrænsning og bidragsfordeling i 4 ugers offentlig høring. Resultaterne fra høringen bliver præsenteret.
Forvaltningen foreslår
- At vedtægterne, områdeafgrænsning og bidragsfordeling godkendes (Bilag 1)
- At hvidbogen om Høring om Oprettelse af Vejlby fed, Klimalag, godkendes (Bilag 2)
Sagsbeskrivelse
Klima-, Natur- og Genbrugsudvalget har den 7. september 2022 besluttet, at få udarbejdet det nødvendige materiale til at igangsætte en proces, der skal føre til klimabeskyttelse af Vejlby Fed. Oprettelse af Vejlby Fed Klimalag og principperne til områdeafgrænsning, vedtægterne og bidragsfordelingen har været i partshøringen. Resultaterne heraf er præsenteret på Klima-, Natur- og Genbrugsudvalgs mødet den 8. februar 2023. På baggrund af de indkommende høringssvar besluttede Klima-, Natur- og Genbrugsudvalget den 8. februar 2023 at ændre princippet til bidragsfordelingen, som har været i en fornyet partshøring. Resultaterne heraf blev præsenteret samme med de udarbejdede vedtægter, områdeafgrænsning og bidragsfordelingen, den 9. august 2023. Det blev her vedtaget at sende forslaget for oprettelse af et lag, i offentlig høring. Resultaterne af høring kan findes i (Bilag 2).
Hvidbog
Der er indkommet 11 høringssvar, som dækker over 16 ejendomme ud af 477 ejendomme. De fleste af høringsvarende omhandler følgende;
- I 7 af høringsvarende fremgår det, at materialet er meget komplekst og/eller at de ikke har den nødvendige indsigt til at forstå konsekvenserne.
- I 3 af høringsvarende, giver grundejerne udtryk for at de ikke ønsker at blive medlemmer af et lag,
- I 3 af høringsvarende, er der udtrykt utilfredshed bidragsfordelingen.
Proces
Beslutningen om oprettelse af Vejlby Fed vandlag, kan påklages af parterne i sagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet eller til taksationskommissionen (for bidragsfordelingen). Efter klagefristens udløb (4 uger), indkalder forvaltningen til stiftende generalforsamling for oprettelse at Vejlby Fed Vandlag, hvor lagets bestyrelsen bliver valgt.
Først når Vejlby Fed Klimalag er blevet stiftet, kan forvaltningen påbegynde indhentning af tilbud til udarbejdelse af forundersøgelse.
Når forundersøgelsen er udarbejdet, afholdes der et borgermøde, hvor forundersøgelsen bliver præsenteret.
Økonomi
I budget 2023 er der afsat en anlægsbevilling med tilhørende rådighedsbeløb på 0,250 mio. kr. til forundersøgelsen samt en tilsvarende indtægtsbevilling.
I budget 2024-2027 er der afsæt en anlægsbevilling på netto 0 kr. i 2025 bestående af en udgiftsbevilling på 0,369 mio. kr. og en indtægtsbevilling på 0,369 mio. kr. til detailprojekt m.m.
Høring
Oprettelse af et lag efter vandløbsloven, har været i offentlig høring fra den 6. september til den 4. oktober 2023.
Høringssvarene og forvaltningens forslag til besvarelse kan læses i hvidbogen (Bilag 1)
Klima & bæredygtighed
Klimaforandringerne øger problemerne med oversvømmelse i lavtliggende områder. Vælges der at gennemføre et klimatilpasningsprojekt, er det vigtigt, at der tages hensyn til bæredygtighed i projektet. Udover klimatilpasning kan det bl.a. dreje sig om bæredygtighed naturmæssigt, økonomisk og evt. forhold til påvirkning af naboområder.
Beslutning
Godkendt.
Jes Rønn Hansen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
171. Gratis brug af genbrugspladserne i trekantområdet
Sagsnummer: 2022-017816
Sagsbehandler: Karen Lübben
Præsentation
Siden 1. januar 2023 har Middelfart Kommune sammen med 5 andre kommuner i Trekantområdet haft et pilotforsøg, hvor borgerne kan bruge genbrugspladserne på tværs af kommunegrænserne. Klima-, Natur- og Genbrugsudvalget godkendte pilotforsøget den 7. december 2022 i sag nr. 2022-017816.
Som en del af forsøget er der foretaget en brugerundersøgelse i juni måned 2023. Målingen viste, at der er få borgere fra andre kommuner, der anvender ordningen.
Forvaltningen foreslår
- At pilotforsøget fortsætter uændret frem til selskabsgørelsen af affaldsområdet.
Sagsbeskrivelse
I de seks kommuner i Trekantområder er der genbrugspladser til rådighed for den enkelte kommunes borgere. Pladserne er baseret på et princip om brugerfinansiering, og det er altså kun personer med bopæl i kommunen samt sommerhusejere, der må anvende kommunernes genbrugspladser.
Pilotprojektets opstart i 2023:
Siden 1. januar 2023, har et pilotforsøg gjort det muligt for alle beboere/sommerhusejere i seks af Trekantkommunerne, frit at anvende alle genbrugspladser i de deltagende kommuner. Erhvervsbrugere, der betaler pr. vægt/besøg, er ikke berørt af forsøget. Pilotforsøget blev godkendt af Klima-, Natur- og Genbrugsudvalget d. 7. december 2022.
Brugerundersøgelse af projektet:
I juni 2023 er der afholdt en brugerundersøgelse i de deltagende kommuner. Brugerundersøgelsen har vist, at det er få borgere, der anvender genbrugspladser udenfor egen kommune, men at ordningen er til stor gavn for disse, uden ekstra driftsudgifter for de deltagende kommuner.
Nogle borgere bruger den genbrugsplads, der ligger tættest på deres bopæl, tættest på deres arbejde eller som ligger på en rute, som de ofte kører i forbindelse med for eksempel fritidsaktiviteter. På denne måde sparer de potentielt CO2. Herudover kan borgerne vælge den løsning, der passer dem bedst og giver dem den største fleksibilitet.
Undersøgelsen har vist, at den mængde af affald, der bliver flyttet mellem kommunerne, er relativt lille og i ca. samme størrelsesorden uagtet hvilken kommune, det drejer sig om. Derfor er der ingen kommuner, der med denne ordning, oplever væsentlige forskydninger af affaldsmængder.
Borgerne, der deltog i brugerundersøgelsen, udtrykte stor begejstring for pilotforsøget og for den øgede fleksibilitet.
Intern undersøgelse på genbrugspladserne:
En del af brugerundersøgelsen var en intern undersøgelse hos medarbejderne på genbruspladserne. Denne undersøgelse viser, at medarbejderne ikke oplever væsentlige forandringer efter pilotforsøget startede. De oplever ikke dårligere sortering, og de oplever ikke nye udfordringer, som stammer fra pilotforsøget.
Der er ingen indikation på, at pilotforsøget har givet nogle af kommunerne øgede økonomiske udgifter, og ordningen hviler i sig selv. Samtidig giver ordningen øget service til de borgere, der gør brug af den.
Næste skridt
Med udgangspunkt i de indhentede erfaringer i det igangværende pilotforsøg anbefaler Forvaltningen, at pilotforsøget fortsætter frem til en selskabsgørelse af affaldsområdet, og at de erfaringer, vi i den periode gør, inddrages i en endelig vurdering af, om ordningen evt. skal gøres permanent.
Sagen behandles parallelt af fagudvalg i de deltagende kommuner.
Økonomi
Økonomien er uændret. Ordningen er omkostningsneutral for den enkelte kommune.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Klima & bæredygtighed
Forsøget forventes ikke at få en målbar klimaeffekt, men kan føre til kortere ture til genbrugspladser (mindre trafik) og bedre håndtering af affald ved, at barrierer for besøg til genbrugspladser reduceres.
Beslutning
Godkendt.
Jes Rønn Hansen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
172. Endelig vedtagelse af tillæg 9 til spildevandsplanen for Middelfart Kommune 2016-2023
Sagsnummer: 2023-006808
Sagsbehandler: Brian Olsen
Præsentation
Tillæg 9 til spildevandsplanen har været i 8 ugers offentlig høring. Der er ikke indkommet bemærkninger til tillægget.
Det forslås, at tillægget vedtages endeligt.
Forvaltningen foreslår
- At forslag til tillæg 9 til spildevandsplanen godkendes endeligt.
Sagsbeskrivelse
Tillæg 9 til spildevandsplanen omfatter en administrativ forlængelse af Spildevandsplanen for Middelfart Kommune 2016-2023 til at være gældende til og med 2025.
Med tillægget optages desuden en række grunde/ejendomme til kloakering, og der ændres på et kloakopland:
- Adlerhusvej 30, 5500 Middelfart - Optages som separatkloakeret
- Østerbyvej 3, 5500 Middelfart - Kloakopland udvides svarende til lokalplan
- Røjlemosevej 70, 5500 Middelfart - Optages som separatkloakeret
- Koldinghave 24, 5591 Gelsted - Optages som spildevandskloakeret
- Skovsvinget 25B, 5500 Middelfart - Optages som spildevandskloakeret
- Kabelbyen og Turbinehallen - Optages som spildevandskloakeret
Økonomi
Tillæg 9 til Spildevandsplanen for Middelfart Kommune 2016-2023 medfører ikke udgifter for Middelfart Kommune.
Høring
Tillæg 9 til Spildevandsplanen har været i offentlig høring i 8 uger fra den 13. september 2023 - 8. november 2023. Der er ikke indgået høringssvar til tillæg 9 til Spildevandsplanen.
Klima & bæredygtighed
Tilslutning til offentlig kloak sikrer, at spildevandet fra ejendomme bortskaffes på forsvarlig og bæredygtig vis til et renseanlæg, hvor der sker en optimal rensning. Tilslutning til kloak anses som værende en bæredygtig og langtidssigtet løsning.
Beslutning
Godkendt.
Jes Rønn Hansen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
173. Godkendelse af takster for vandværket for 2024
Sagsnummer: 2023-015001
Sagsbehandler: Rikke Kirk Andersen
Præsentation
Middelfart Kommunes 16 vandværker og forsyningsselskaber har søgt om godkendelse af takster for 2024.
Forvaltningen foreslår
- at Klima, Natur og Genbrugsudvalget godkender takster for 2024 for de 16 vandværker.
Sagsbeskrivelse
Almene vandværker/forsyningsselskaber beregner og fastlægger anlægs- og driftsbidrag, som hvert år skal godkendes af Kommunalbestyrelsen. Det drejer sig om følgende 16 vandværker /vandselskaber:
- Balslev Vandværk
- Blanke-Roerslev Vandværk
- Brenderup Vandværk
- Båring-Asperup Vandværk
- Ejby Vandværk
- Emtekær-Tanderup Vandværk
- Fjelsted Vandværk
- Føns og Omegn Vandværk
- Gelsted Vand
- Harndrup Vandværk
- Husby-Sdr. Aaby Vandværk
- Nørre Aaby Vandværk
- Skrillinge-Russelbæk Vandværk
- Strib Vandværk
- Udby-Rolund Vandværk
- Vejlby Fed Vandværk
Fælles for alle 16 vandværker i kommunen gælder, at Middelfart Kommune fører tilsyn og kontrol med værkerne, herunder behovet for istandsættelse af hovedanlæg og ledningsnet. På baggrund af tilsynet vurderer forvaltningen, om de foreslåede takster dækker behovene.
Forvaltningen lægger vægt på, at fastsættelsen af takster sker ud fra principperne om lighed, saglighed og princippet om hvile-i-sig-selv. Endvidere skal takststrukturen være i overensstemmelse med det enkelte vandværks-/vandforsyningsselskabs regulativ.
Desuden er alle vandværkers regnskaber gennemgået. Alle vandværkernes likviditet og soliditet er sammenholdt med deres planer for fremtidige investeringer, og det vurderes heraf, at deres økonomi er god.
Forvaltningen vurderer, at der samlet set er baggrund for at godkende de ansøgte takster for alle vandværker.
Der er udarbejdet en liste over nøgletal for forbrug af drikkevand, økonomi og takstblade i bilag 1 og 2. Desuden er de 16 forslag til takstblade for 2024 vedlagt.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen høring af Ældreråd og Handicapråd, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Jes Rønn Hansen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
174. Vilje til ekspropriation i forbindelse med sprøjteforbud i BNBO ved Harndrup Vandværk
Sagsnummer: 2023-016390
Sagsbehandler: Rikke Kirk Andersen
Præsentation
Harndrup Vandværk har behov for at beskytte grundvandet omkring vandværkets to boringer ved, at lave aftaler om rådighedsindskrænkninger i BNBO. Det drejer sig om et areal på 2,1 ha. Såfremt vandværk og lodsejer ikke kan blive enige om aftale, kan Byrådet pålægge den nødvendige rådighedsindskrænkning.
Forvaltningen foreslår
- at Byrådet er sindet at ekspropriere rådighedsretten på 2,1 ha på matr. nr. 4u Harndrup By, Harndrup for at beskytte grundvandet, hvis der ikke kan indgås frivillige aftaler mellem lodsejer og Harndrup Vandværk.
Sagsbeskrivelse
For at beskytte grundvandet i Middelfart Kommune besluttede Byrådet den 22. juni
2020 at være sindet ekspropriation i de BNBO, hvor en risikovurdering viser det nødvendigt, og lodsejer og vandværk ikke kan blive enige om en frivillig aftale om rådighedsindskrænkninger.
Risikovurdering af BNBO viser, at en indsats er nødvendig for at beskytte grundvandet ved Harndrup Vandværk. Vandværket er derfor i proces med, at lave konkrete aftaler med lodsejer om sprøjteforbud i BNBO. For at kunne gennemføre frivillige aftaler om rådighedsindskrænkningen, har lodsejeren anmodet Byrådet om tilkendegivelse af ekspropriationsvilje på arealerne, inden der indgås endelige aftaler med vandværket.
Rådighedsindskrænkningerne betyder, at der ikke må sprøjtes med pesticider på de aftalte arealer. Vandværket har brug for et samlet areal på 2,1 ha på matr.nr. 4u Harndrup by, Harndrup. Oversigtskort nederst viser placeringen af det udpegede BNBO.
I forbindelse med forhandling med lodsejeren er der sket en arrondering af, de af staten
udpegede, BNBO således, at markdriften kan forsætte nogenlunde uhindret. Forvaltningen vurderer, at arronderingen er rimelig. På kortet er arronderingen af arealerne også vist.
Harndrup Vandværk forhandler med lodsejeren om en frivillig aftale mod fuld erstatning for den rådighedsindskrænkning, som aftales mellem parterne. Kan der ikke, mod forventning, indgås aftale på rimelige vilkår mellem vandværk og lodsejer inden for en rimelig tidsfrist, vil Middelfart Kommune, på ekspropriationslignende vilkår (jf. vandforsyningsloven § 37), pålægge lodsejeren rådighedsindskrænkninger. Et påbud kan meddeles efter Miljøbeskyttelseslovens § 26a.
Kort viser Harndrup vandværks boringer (med pink stjerne) og miljøstyrelsens BNBO udpegning med rød skravering. Det arronderede areal er vist med blå streg.
Økonomi
Harndrup Vandværk betaler lodsejeren erstatning for rådighedsindskrænkningen. Kommunen har ingen udgifter i denne forbindelse.
Høring
ingen høring af Ældreråd og Handicapråd, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Med etablering af rådighedsindskrænkninger i form af sprøjteforbud i BNBO, sikres vandværket
en mere sikker og bæredygtig indvinding til drikkevand.
Beslutning
Godkendt.
Jes Rønn Hansen deltog ikke i sagens behandling.