Referat for Klima- Natur og Genbrugsudvalget møde den 05. februar 2025
254. Kystvandråd
Sagsnummer: 2025-001075
Sagsbehandler: Rasmus Dalhoff Skaar
Præsentation
Ansøgning om oprettelse af kystvandråd er netop åbnet. Oprettelse af Kystvandråd giver mulighed for blandt andet medfinansiering af sekretariat og forsøgsprojekter i et opland til et eller flere kystvandområder.
Forvaltningen foreslår
- at Middelfart Kommune ansøger om kystvandråd for ét eller flere kystvand i oplandet til Lillebælt
Sagsbeskrivelse
Ministeriet for Grøn Trepart og KL har den 13. december 2024 indgået Rammeaftale om kommunernes opgaver i omlægningsindsatsen i medfør af Aftale om et Grønt Danmark og Aftale om Implementering af et Grønt Danmark. En del af denne aftale er finansiering til oprettelse og op til 3 års drift af yderligere op til 18 nye kystvandråd, udover de allerede eksisterende 4, blandt andet omkring Odense Fjord.
Formålet med et kystvandråd er primært at gennemføre analyser, der kan afdække, om der findes alternative veje til god økologisk tilstand i fx en fjord. Processen skal ske i samarbejde med en ligelig fordeling af interessenter. Derfor er der også mulighed for at søge tilskud til oplandsanalyser, der også kan medvirke til at gøre kvælstofindsatsen mere arealeffektiv. yderligere detaljer om kystvandråd i fakta ark vedlagt som bilag.
En stor del af styrelsens udvælgelseskriterier for tilsagn til Kystvandråd er et højt, samlet kvælstof-indsatsbehov i kystvandet. I princippet kunne det netop indgåede Gamborg Fjord samarbejde søge tilsagn om kystvandråd. Dog er der en risiko for, at en ansøgning om kystvandråd for dette kystvand alene ikke kan opnå tilsagn om tilskud, da oplandet ikke er stort, og det samlede indsatskrav dermed er i den lave ende i forhold til andre kommende kystvandråd.
Derfor afsøger forvaltningen mulighederne for at ansøge et kystvandråd omfattende flere kystvande end Gamborg Fjord sammen med vores nabokommuner i oplandet til Lillebælt. Har disse kommuner en interesse for at etablere et kystvandråd med Middelfart Kommune, og opfylder vi tilsammen flere kriterier, end hvis Middelfart Kommune ansøger som ene kommune, anbefaler forvaltningen, at Middelfart Kommune sammen med nabokommunerne i oplandet til Lillebælt ansøger om et kystvandråd.
Økonomi
Såfremt der opnås tilsagn om tilskud til kystvandråd, forventer forvaltningen, at den primære drift samt en del af udgifterne til analyser og lignende dækkes af tilsagnet samt eventuelle ekstern medfinansiering. Eventuel restfinansieringsbehov dækkes af "Pulje til biodiversitet og natur" under Natur og Miljø
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Oprettelse af Kystvandråd kan medføre en mere arealeffektiv indsats for vandmiljøet og dermed større bæredygtig i anvendelsen af denne. Som udgangspunkt er Kystvandråd neutral i forhold til ændret udledningen af klimagasser.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
255. Orienteringssag – Præsentation af naturvejledningen i Middelfart Kommune
Sagsnummer: 2025-001196
Sagsbehandler: Annette Weiss
Præsentation
Orientering om planer og strategier for naturvejledningen i Middelfart Kommune samt en oversigt over nøgletal for 2024.
Naturvejledere Annette Weiss og Rikke Vesterlund orienterer på mødet.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune rummer skøn og unik natur. Det er vigtigt, at borgere kender til disse kvaliteter og hjælper hinanden med at værne om dem. I Middelfart Kommune er der ansat naturvejledere som varetager en bred vifte af opgaver inden for naturvejledning.
I 2021 godkendte Miljø- og Energiudvalget en strategi for naturvejledning.
Formålet med strategien er at tilbyde borgere i Middelfart Kommune (både fastboende og gæster) naturvejledning gennem direkte oplevelser, der er med til at skabe forståelse for og indsigt i den natur, der omgiver os samt at bevare og udvikle en nødvendig balance mellem naturbeskyttelse og –benyttelse.
Målet med naturvejledning er:
- At styrke befolkningens forståelse for natur, herunder biologisk mangfoldighed, samt miljø og kulturmiljø.
- At styrke befolkningens rekreative muligheder og friluftsmæssige aktiviteter.
- At fremme befolkningens direkte inddragelse og indflydelse i natur- og kulturmiljøforvaltning.
- At inspirere til en sundere og mere bæredygtig livsstil.
Nøgletal:
|
2022 |
2023 |
2024
|
|||
|
Deltagere |
Ture |
Deltagere |
Ture |
Deltagere |
Ture
|
Offentlig |
1204 |
38 |
1725 |
39 |
1661 |
54 |
Skoler og inst. |
3199 |
108 |
4670 |
140 |
4831 |
153 |
Foreninger |
450 |
21 |
754 |
45 |
562 |
36 |
Andet |
159 |
15 |
1361 |
32 |
681 |
32 |
Kursus |
|
|
118 |
5 |
|
|
I alt
|
5012 |
182 |
8628 |
261 |
7308 |
253 |
Økonomi
Ingen
Høring
Ikke relevant.
Klima & bæredygtighed
I al naturvejledning tænkes klima og bæredygtighed ind. Det gælder lige fra papir til elevopgaver, fortællinger på ture, samt kildesortering på Naturcenteret. Klimaforandringernes påvirkning af naturen er ofte et element i formidlingen, og derfor er naturvejledningen med til at øge befolkningens forståelse for klimaproblematikken.
Beslutning
Orientering taget til efterretning.
Behandlingsplan
256. Revidering af regulativ for husholdningsaffald
Sagsnummer: 2025-000705
Sagsbehandler: Gitte S. Hertzum
Præsentation
Husholdingsregulativet revideres som konsekvens af Middelfart Affald og Genbrug A/S´s selskabsgørelse.
Der er endvidere foretaget sproglige tilretninger og præciseringer.
Forvaltningen foreslår
- At forslaget sendes i offentlig høring i 4 uger.
Sagsbeskrivelse
Middelfart kommunes regulativ for husholdningsaffald fastsætter reglerne for håndtering af husholdningsaffald fra alle borgere og grundejere i Middelfart Kommune.
Regulativet skal, jf. affaldsaktørbekendtgørelsen, følge en fastsat standard og udarbejdes i systemet "Nationale STandard Affalds Regulativer". Derfor kan der i regulativets standardtekst forekomme ændringer, der ikke er foretaget af forvaltningen.
Forvaltningen har foretaget konsekvensrettelser som følge af selskabsgørelsen af Affald & Genbrug. Titlen "Affald & Genbrug" er derfor i erhvervsaffaldsregulativet ændret til "Middelfart Affald & Genbrug A/S".
Flere steder i regulativet er "Middelfart Kommune" ligeledes ændret til "Middelfart Affald & Genbrug A/S". Det er sket i de tilfælde, hvor der var tale om driftsmæssige forhold.
Alle afgørelser træffes forsat af kommunalbestyrelsen.
Økonomi
Ændringerne i husholdningsregulativet har ikke økonomiske konsekvenser for Middelfart Kommune.
Høring
Udkastet til husholdningsaffaldsregulativet skal i 4 ugers offentlig høring.
Ændringer i husholdningsaffaldsregulativet har ingen konsekvenser for hverken ældre eller handicappede.
Klima & bæredygtighed
Der er en tæt sammenhæng mellem affaldsmængder, sortering og klima & bæredygtighed. Husholdningsregulativet skal på bedst mulig måde understøtte kommunens husholdninger i affaldsforebyggelse og -sortering, hvilket kommer klimaet og miljøet til gavn.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
257. Revidering af regulativ for erhvervsaffald
Sagsnummer: 2025-000675
Sagsbehandler: Gitte S. Hertzum
Præsentation
Erhvervsaffaldsregulativet revideres fordi ændringer i affaldsaktørbekendtgørelsen fjerner kommunens anvisningspligt for forbrændingsegnet affald, der ikke er farligt affald.
Der er endvidere foretaget rettelser som konsekvens af Middelfart Affald & Genbrug A/S´ selskabsgørelse samt sproglige tilretninger og præciseringer.
Forvaltningen foreslår
- At forslaget sendes i offentlig høring i 4 uger.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommunes regulativ for erhvervsaffald fastsætter reglerne for håndtering af erhvervsaffald fra alle virksomheder i Middelfart Kommune.
Regulativet skal, jf. affaldsaktørbekendtgørelsen, følge en fastsat standard og udarbejdes i systemet "Nationale STandard Affalds Regulativer". Derfor kan der i regulativets standardtekst forekomme ændringer, der ikke er foretaget af forvaltningen.
Forvaltningens ændringer i erhvervsaffaldsregulativet er følgende:
§11.4 Vægtbegrænsning: Virksomheder kan ikke længere aflevere et trailerlæs asbestaffald om dagen på kommunens genbrugspladser. I stedet for tilbyder Affald & Genbrug A/S en bestilleordning for asbest jf. § 20 "Bestilleordning for asbestholdigt affald". Bestilleordningen blev politisk vedtaget af KNG 3. maj 2023.
§ 15.3 Forbrændingsegnet affald: Middelfart Kommune må ikke længere anvise forbrændingsegnet affald, der ikke er farligt affald, til et specifikt anlæg og virksomheder er dermed ikke længere forpligtiget til at bortskaffe deres forbrændingsegnede affald til Energnist.
Der er endvidere foretaget sproglige tilretninger og præciseringer.
Økonomi
Ændringerne i Erhvervsaffaldsregulativet har ikke økonomiske konsekvenser for Middelfart Kommune.
Høring
Udkastet til erhvervsaffaldsregulativet skal i 4 ugers offentlig høring.
Erhvervsaffaldsregulativet har ingen konsekvenser for hverken ældre eller handicappede.
Klima & bæredygtighed
Der er en tæt sammenhæng mellem affaldsmængder, ressourcer og klima & bæredygtighed. Erhvervsregulativet skal understøtte virksomheders mulighed for affaldsforebyggelse, affaldssortering, håndtering og afsætning i en kommunal sammenhæng, og har derfor betydning for klimaet, bl.a. i forhold til udledning af drivhusgasser og cirkulær økonomi.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
258. Forslag til tillæg 12 til spildevandsplanen for Middelfart Kommune 2016-2025
Sagsnummer: 2024-017060
Sagsbehandler: Heidi Marianne Nielsen
Præsentation
Middelfart Kommunes nuværende spildevandsplan for 2016-2025 er en sektorplan for spildevandsområdet. Planen fastlægger rammerne for spildevandshåndtering i kommunen, og er det retslige grundlag for tilslutning af eksisterende og nye ejendomme til det offentlige spildevandssystem.
Tillæg 12 omhandler en semi-separering i den nordlige del af Strib, samt optagelse af området til Middelfart Towers i Spildevandsplanen, samt justerer kloakoplandet for Viby Efterskole og en række ejendomme.
Forvaltningen foreslår
- At forslag til tillæg 12 til spildevandsplanen godkendes og sendes i offentlig høring i 8 uger.
Sagsbeskrivelse
Tillæg 12 til spildevandsplanen omhandler en semi-separeringen af den nordlige del af Strib. Ved semi-separeringen fjernes en del af regnvandet fra den offentlige fælleskloak og ledes i en separat regnvandsledning med udløb i Lillebælt. Dette gøres for at mindske overløb af opblandet regn- og spildevand samt klimasikre kloakkerne i området. Grundejere i området skal ikke ændre på deres private kloakforhold, og får ikke mulighed for at udtræde for regnvandsfællesskabet.
Tillægget indeholder også en ændring af kloakoplandet for Viby Efterskole. Efterskolen udvider med nye lokaler. Lokalplanen er behandlet af Byrådet den 6. januar 2025 og sendt i 8 ugers høring. Da udvidelsen af efterskolen ikke ligger inden for eksisterende kloakopland, optages området i spildevandsplanen som separatkloakeret.
I Middelfart mellem Falstersvej, Sjællandsvej og Perikonhaven opføres etagebyggeriget Middelfart Towers. Området skal separatkloakeres, bygherre etablerer kloakken på egen grund og tilslutter den offentlige kloak ved matrikelgrænse.
Med tillægget optages Brolundvej 6 i Harndrup i spildevandsplanen som spildevandskloakeret, mens Indslevvej 7 i Nr. Aaby udtages fra kloakopland. Ejendommen på Indslevvej er revet ned og forventes ikke genopført da den ligger inden for jernbaneinteresseområdet, hvor den nye jernbane over Vestfyn skal etableres.
Økonomi
Tillæg 12 til spildevandsplanen for Middelfart Kommune medfører ikke udgifter for Middelfart Kommune.
Høring
Tillæg 12 til spildevandsplanen for Middelfart Kommune skal i 8 ugers offentlig høring.
Klima & bæredygtighed
Tilslutning til offentlig kloak sikrer, at spildevandet fra ejendomme bortskaffes på forsvarlig og bæredygtig vis til et renseanlæg/regnvandssystem, hvor der sker en optimal rensning af hhv. husspildevand og regnvand/overfladevand. Med semi-separeringen i dele af Strib fjernes en del af regnvandet fra den offentlige kloak, og ledes direkte til havet. Dette er med til at klima- og fremtidssikring kloaksystemet i Strib, samt mindske overløb til Lillebælt.
Beslutning
Godkendt.