Referat for Miljø- og Energiudvalget møde den 11. august 2021
292. Erhvervs brug af genbrugspladserne
Sagsnummer: 2021-010359
Sagsbehandler: Karen Lübben
Præsentation
Forvaltningen foreslår at implementere et nyt adgangsystem og betalingsprincip for erhvervs brug af de kommunale genbrugspladser, således at virksomheder ”bare kører ind” på pladserne og betaler en fast pris pr. besøg uanset hvilken affaldstype, de kommer med.
Forvaltningen foreslår
- At Middelfart Kommune indfører en betalingsordning for erhvervs brug af de kommunale genbrugspladser, hvor der betales en fast pris pr. besøg uanset hvilken affaldstype, erhverv kommer med.
Sagsbeskrivelse
Erhvervsvirksomheder kan frivilligt benytte de kommunale genbrugspladser. Virksomheder, der gør brug af kommunens genbrugspladsordning, skal betale gebyr herfor.
I Middelfart Kommune betales en differentieret pris pr. besøg. Gebyrstørrelsen er differentieret efter, om virksomhederne kommer med affald til genanvendelse, forbrænding eller deponi.
Størstedelen af affaldet fra erhverv registreres som genanvendeligt affald af virksomhederne ved ankomst til pladserne, hvilket forvaltningen ud fra resultaterne fra en gennemført brugerundersøgelse i 2020 samt erfaringer vurderer, ikke altid er i overensstemmelse med de faktiske forhold.
Hertil dækker den fastsatte pris for aflevering af især affald til genanvendelse ikke de faktiske omkostninger til behandling af dette affald.
Forvaltningen har derfor undersøgt og vurderet, om betalingsprincipperne skal ændres, så de i større omfang afspejler de faktiske forhold. Forvaltningen foreslår på den baggrund at ændre på opkrævningsprincipperne og gebyrstørrelsen for erhvervs brug af genbrugspladserne således, at
- der alene opkræves et gennemsnitsgebyr pr. besøg,
Det vil dels gøre erhvervs brug af pladserne lettere, adgangen hurtigere og omkostningsfordelingen mere retfærdig.
Nyt adgangssystem
Frem til 31. december 2020 har virksomhederne kunnet bruge en automatisk registrerings- og betalingsordning ved ankomst til pladserne. Ordningen ophørte af tekniske årsager ved årsskiftet, hvorfor der i 2021 udstedes en faktura pr. besøg. Det medfører gener for virksomhederne og en del manuelt arbejde på pladserne og i bogholderiet.
Forvaltningen har derfor undersøgt forskellige løsningsmuligheder for genetablering af et automatisk adgangssystem og opkrævning af erhvervs brug af genbrugspladserne. Et nyt system med nummerpladeaflæsning foreslås indført og vil blive afprøvet i 2. halvår 2021 Systemet registrerer alle indkørsler, hvorved adgangen til pladserne gøres lettere og hurtigere for de besøgende virksomheder, ligesom der kan ske automatisk fakturering pr. indkørsel.
Ved implementering af automatisk nummerpladeaflæsning forventes antallet af registrerede erhvervsbesøg at stige. Erfaringen fra andre kommuner viser en stigning på 25 – 75 % i antal betalinger.
Økonomi
I dag opkræves ca. 380.000 kr. pr. år for erhvervs brug af de kommunale genbrugspladser, svarende til ca. 63 kr. pr. besøg baseret på 6.000 besøg pr. år. Gebyrstørrelsen er i dag differentieret og udgør 30 kr. pr. besøg ved aflevering af affald til genanvendelse og 230 kr. pr. besøg ved aflevering af affald til forbrænding og deponi. Hertil et administrationsgebyr pr. betaling på 29 kr. Ved indførelse af et nyt adgangs- og betalingssystem med nummerpladeaflæsning forventes antallet af registrerede erhvervsbesøg at stige, og gebyret pr. besøg at kunne fastsættes til ca. 170 – 180 kr. pr. besøg.
Gebyrer og takster vedtages i forbindelse med budgettet.
Høring
Ved gennemførelse af brugerundersøgelse i 2020 af erhvervs brug af genbrugspladserne er erhverv blevet spurgt om mulige betalingsprincipper og generel brug af og ønsker til genbrugspladserne. Her svarede 50 %, at de synes, det er en god idé, hvis de bare kan køre ind på pladserne og betale et fast beløb pr. besøg. 26 % svarede hverken eller, medens 9 % var imod, da de herved forventer at skulle betale et højere gebyr. 15 % svarede ved ikke.
Klima & bæredygtighed
Implementering af nyt betalingssystem for erhvervs brug af genbrugspladserne har som udgangspunkt ingen indvirkning på klima og bæredygtighed. Dog kan opkrævning af et fast beløb pr. adgang til pladserne - uanset behandlingsform for det medbragte affald - medføre, at virksomhederne transportoptimerer, således de kommer med færre men større læs. Det reducerer klimabelastningen til transport.
Beslutning
Udvalget godkendte forvaltningens indstilling.
Paw Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
293. Affaldsgebyrer
Sagsnummer: 2021-009802
Sagsbehandler: Maria Frederiksen
Præsentation
Forvaltningen giver en orientering om forventede affaldsgebyrer de kommende år, herunder konsekvenser ved implementering af fastsat gebyrmodel, ny indsamlingsordning og genbrugspladsstruktur m.m.
Forvaltningen foreslår
- At Forvaltningens orientering tages til efterretning
Sagsbeskrivelse
I Middelfart Kommune er der de seneste år sket meget på affaldsområdet. Der er gennemført flere større projekter, hvor der bl.a. er etableret nedgravede affaldsløsninger i Middelfart Midtby og implementeret ny indsamlingsordning for husholdningsaffald i 2020. I 2022 skal der igen implementeres en ny indsamlingsordning for husholdningsaffald, ligesom en ny genbrugspladsstruktur skal opstarte i 2023.
Projekterne og de nye ordninger medfører øgede anlægsinvesteringer og driftsomkostninger, som sammen med en ændret gebyrmodel påvirker affaldsgebyrerne.
Forvaltningen giver på mødet en orientering om den forventede udvikling på budget og takster.
Økonomi
Sagens økonomiske forhold behandles i forbindelse med godkendelse af budgetterne.
Høring
Ikke relevant
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant
Beslutning
Udvalget tog orienteringen til efterretning.
I næste byrådsperiode skal der arbejdes med budgettet på samme måde som der skal på det skatte finansierede område. (Forslag til 2% besparelse).
Paw Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
294. Orientering om status for budgetter på anlægsområdet
Sagsnummer: 2021-007303
Sagsbehandler: Mette Marxen
Præsentation
Oversigt over midler på anlægsområdet under udvalgets fagområde.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Forvaltningen laver en gennemgang på mødet.
Økonomi
Intet
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Intet
Beslutning
Taget til efterretning.
Paw Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
295. Kommunegaranti til Middelfart Fjernvarme
Sagsnummer: 2021-010360
Sagsbehandler: Murtaza Sharafmal
Præsentation
Denne sag omhandler kommunal garantistillelse til Middelfart Fjernvarme i forbindelse med konvertering af Strib, Røjle og Vejlby fra naturgas til fjernvarme.
Middelfart Kommune har modtaget en anmodning fra Middelfart Fjernvarme om garanti for lånoptagelse hos Kommunekredit på i alt 216 mio. kr.
Forvaltningen foreslår
- At der stilles garanti for at Middelfart fjernvarme kan optage et kommunegaranteret lån på op til 216 mio. kr. med en løbetid på 30 år hos Kommunekredit.
- At garantien (med henblik på at reducere renterisikoen) stilles under forudsætning af, at der optages et lån hos Kommunekredit med fast rente i hele løbetiden.
- At garantien stilles under udtrykkelig forudsætning at kommunekredit godkender låneoptagelsen.
- At lånet i anlægsfasen kan optages som en byggekredit, der senere afløses af endelig finansiering.
- At der i henhold til statsstøttereglerne fastsættes en årlig garantiprovisionsprocent på 0,55 % med baggrund i en samlet konkret og individuel vurdering af, at Middelfart Fjernvarme har en stærk kreditkvalitet. Vurderingen tager afsæt i Middelfart Kommunes kreditvurderingsmodel.
- At garantien i overensstemmelse med statsstøttereglerne stilles under forudsætning af, at provisionssatsen fremadrettet kan tilpasses i op- eller nedadgående retning, såfremt virksomhedens kreditmæssige forhold måtte ændre sig væsentligt.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Byråd har den 9. februar 2021 godkendt projektforslag for konvertering af naturgasområde i Strib, Røjle og Vejlby til fjernvarmeforsyning. Der er meddelt Middelfart Fjernvarme projektgodkendelse den 9. februar 2021.
Området er i al overvejende grad forsynet med naturgas, som i dag betragtes som en miljømæssig utidssvarende energikilde. Med udrulning af fjernvarme, får man en langt mere energioptimal forsyning af området.
Middelfart Fjernvarme står i den forbindelse overfor større investeringer, der ikke kan finansieres indenfor den normale indtægtsramme. Til projektgennemførelse er der således behov for at optage et lån på 216 mio. kr.
Middelfart Fjernvarme har i forlængelse heraf anmodet Middelfart Kommune om at stille garanti for låneoptagelsen.
I etableringsfasen sker lånehjemtagelsen på en byggekredit i takt med færdiggørelsesgraden og byggekreditten omlægges til permanent finansiering ved projektafslutning.
For at fremme stabilitet i fjernvarmepriserne og henset til det nuværende lave renteniveau, så anbefaler forvaltningen, at garantien betinges af, at den permanente finansiering sker med fast rente.
Økonomi
Af tabellen nedenfor fremgår projektbudgettet.
Forvaltningens bemærkninger til låneadgang og statsstøtteregler.
Det bemærkes, at der er jf. lånebekendtgørelsen er automatisk låneadgang til investeringer i kollektive energiforsyningsanlæg.
Alle former for varmeforsyningsselskaber og affaldsforbrændingsselskaber, herunder ligeledes selskaber, der ikke er ejet af kommunen selv, er omfattet af EU’s statsstøtteregler. Lånoptagelse i sådanne selskaber, der garanteres af en kommune medfører, at kommunen skal opkræve garantiprovision i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler.
Middelfart Kommune har med baggrund i SMV-modellen foretaget en konkret og individuel kreditvurdering af Middelfart Fjernvarme og fastsat en markedssvarende garantiprovisionssats på 0,55% årligt for Middelfart Fjernvarme. Sammendraget af kreditvurderingen fremgår af sagens bilagsmateriale.
I relation til statsstøttereglerne skal det endvidere bemærkes:
- At forsyningsområdet i altovervejende forsynes med Naturgas. Konverteringen erstatter/fortrænger således kun i meget begrænset omfang varmepumer.
- At tilkoblingen sker til det bestående fjernvarmenetværk i Middelfart By, dvs. der etableres ikke ny særskilt varmeforsyning i området.
Det er således forvaltningens samlede vurdering, at der ikke sker nogen væsentlig konkurrencemæssig forvridning i forhold til varmepumpeproducenter.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Middelfart Fjernvarmes konverteringsprojekt hvor området forsynes med fjernvarme i stedet for gas, understøtter målene indenfor strategierne for Klima, Energi og Grøn vækst. I forhold til DK2020 planen er målet, at nå netto-nul senest i 2050 og en del af at opnå målet er at optimere på fjernvarmeforsyningen, hvorfor dette projekt understøtter DK2020 planens mål.
Beslutning
Anbefales.
Paw Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
296. Godkendelse af projektforslag for konvertering af naturgasområde til fjernvarme ved Fynsvej i Middelfart
Sagsnummer: 2021-006752
Sagsbehandler: Mareike Johannsen
Præsentation
Middelfart Kommune har den 27. april 2021 modtaget projektforslag fra Middelfart Fjernvarme for konvertering af naturgasområde til fjernvarme ved Fynsvej i Middelfart. Projektforslaget er udarbejdet af det rådgivende firma COWI.
Projektet har været i 4 ugers høring hos Evida, Middelfart Kommune, TVIS og Vores Elnet.
Forvaltningen foreslår
- At projektforslaget godkendes.
Sagsbeskrivelse
Fjernvarmebehovet i Middelfart Fjernvarmes forsyningsområde er baseret på varme fra TVIS. TVIS-varmen består af biomassekraftvarme fra Ørsted samt af overskudsvarme fra raffinaderiet i Fredericia med flere.
Forsyning af projektområdet sker gennem et nyt distributionsnet, som tilsluttes
eksisterende net i Fynsvej og Hovedvejen.
Projektområdet ligger i et naturgasforsynet område og dermed ændres der på forsyningsområderne.
Projektforslaget viser at realiseringen af projektet, vil medføre en samfundsøkonomisk gevinst på 36 mio. kr. over betragtningsperioden i forhold til et referencescenarie med individuelle luftvandvarmepumper. Beregningerne viser positiv miljøpåvirkning, samfundsøkonomi, selskabsøkonomi og forbrugerøkonomi ved projektet. Konverteringen sker på frivillig bases.
Projektet skal godkendes efter Varmeforsyningsloven samt bekendtgørelsen om godkendelse af projekter for kollektiv varmeforsyning (projektbekendtgørelsen).
Med den nye projektbekendtgørelse fra den 2. december 2020, er det muligt for kommunen at bestemme, at der ikke skal anvendes naturgas som referencescenarie. Middelfart Kommune har vurderet, at der skal anvendes individuelle varmepumper som referencescenarie, i stedet for naturgas.
Ved at forsyne projektområdet med fjernvarme, frem for varme fra individuelle varmepumper, kan drivhusgasemissionerne reduceres med 30 ton i forhold til referencescenariet (individuelle varmepumper). Fordelingen af emissionerne fra fjernvarmeprojektet i forhold til referencen vises i den efterfølgende tabel.
Teknik- og Miljøforvaltningen vurderer på baggrund af ovenstående, samt vedhæftede projektforslag, at Middelfart Fjernvarme har fremlagt et robust projekt med positiv samfundsøkonomi, som jævnfør varmeforsyningsloven bør realiseres. Efter gennemgang af vedlagte projektforslag, finder Teknik- og Miljøforvaltningen, at det ansøgte projektforslag opfylder betingelserne i §18 i projektbekendtgørelsen, og at kommunen dermed har hjemmel til at godkende projektforslaget om konvertering af naturgasområdet ved Fynsvej i Middelfart.
Økonomi
Ingen. Omkostninger afholdes af Middelfart Fjernvarme.
Høring
Projektforslaget har været i 4 ugers høring ved interessenterne Evida, Vores Elnet, TVIS og Middelfart Kommune.
Evida har bemærket, at de ikke har bemærkninger til projektforslaget. Trafik- og Vejafdelingen har bemærket, at det skal undersøges om ledningen kan nedgraves i rabatten langs vejen. Ingen af bemærkninger giver anledning til ændringer i projektforslaget. Vores Elnet og TVIS er ikke kommet med bemærkninger til projektforslaget.
Klima & bæredygtighed
Fjernvarmebehovet i Middelfart Fjernvarmes forsyningsområde er baseret på varme fra TVIS, som består af biomassekraftvarme, samt af overskudsvarme.
I dag forsynes området ved Fynsvej med individuel naturgas, men større dele af området er ikke udbygget endnu og ved gennemførsel af projektet vil området kunne forsynes med varme fra TVIS.
Ved et standardforbrug på ca. 18 MWh om året, udleder en naturgasforbruger ca. 3.595 kg drivhusgasser om året. En fjernvarmeforbruger, som modtager varme fra TVIS udleder ca. 597 kg drivhusgasser om året. Dette resulterer i en besparelse på 2.998 kg drivhusgas om året.
Området ved Fynsvej er et erhvervsområde, hvorfor der ligger større virksomheder, som oftest har et større varmebehov, hvorfor besparelsen forventes at være større.Beslutning
Anbefales.
Paw Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
297. Etablering af skiltning og odderpassage ved vandløb
Sagsnummer: 2020-004864
Sagsbehandler: Erik Madsen
Præsentation
Odderen har i mange år været anset som uddød på Fyn, men over de seneste år har man flere steder - særligt i Middelfart Kommune - konstateret, at odderen er genindvandret fra Jylland.
Odderen færdes langs vandløb, men de vil hellere krydse veje "tørskoet" i stedet for at svømme, hvilket resulterer i trafikdrab, når der ikke er passagemulighed under vejbroer.
Danmarks Naturfredningsforening ønsker at understøtte odderens genindvandring på Fyn med 35.000 kr. til etablering af odderpassager.
En indsats for odderen kan indarbejdes i kommunens biodiversitetsplan.
Forvaltningen foreslår
- At kommunen tager imod de 35.000 kr. fra DN's donation til Middelfart Kommune og igangsætter etablering af skiltning og faunapassage for odderne ved udvalgte vandløb i kommunen
- At udvalget afsætter yderligere 35.000 kr. til indsatsen.
Sagsbeskrivelse
I 2007 blev der fundet en trafikdræbt odder på Fyn, hvilket var den første odder konstateret på Fyn i 30 år. Siden da, er der fundet to trafikdræbte oddere i Middelfart Kommune. Forvaltningen filmede i februar 2018 med vildtkamera en odder ved Viby Å, og siden er der fundet spor fra og filmet oddere i flere af kommunens vandløb.
Odderen er på Den Danske Rødliste under kategori VU (vulnerable), som er arter der er truet med risiko for at uddø i vild tilstand på længere sigt. Arten er i øvrigt på EF-Habitatdirektivets bilag II og IV, som kræver streng beskyttelse og, hvor medlemslandene skal træffe foranstaltninger der sikrer artens naturlige udbredelsesområde.
Tætheden af odder er formentlig større i Middelfart Kommune end på resten af Fyn. Dette skyldes, at odderen, som færdes i både saltvand og ferskvand formodes at være genindvandret til Fyn fra Jylland. For at understøtte odderens spredning på Fyn, er det vigtigt, at der foruden levesteder, er passagemuligheder ved spærringer i vandløb. Her udgør større veje barrierer, hvis der ikke er etableret faunapassage under vejbroerne, da odderen ikke kan lide at svømme under broerne. Odderen vandrer derimod gerne under broerne, hvis der er f.eks. trædesten under broen, banket i underføringens ene side eller en hylde skruet fast inde i broen.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) har kontaktet forvaltningen med ønske om at donere 35.000 kr. til forbedring af odderens passagemuligheder på udvalgte steder. Ved en fælles besigtigelse har forvaltningen og DN sammen prioriteret, på hvilke lokaliteter der bør laves fysiske forbedringer af passagemuligheder og på hvilke lokaliteter det vil give bedre mening at opsætte vejskilte med orientering om risikoen for krydsende oddere.
Forvaltningen har efterfølgende bedt HedeDanmark, der har ekspertise indenfor etablering af odderpassager, om et overslag på udgiften ved etablering af bedre passagemuligheder i Brende Å under Assensvej og i Viby Å under både Assensvej og Gl. Assensvej. Den samlede udgift til disse tre passager anslås til 66.000 kr.
Forvaltningen foreslår desuden at opsætte advarselsskilte om risikoen for krydsende odder ved Svinøvej syd for Gamborg (Viby Å), ved Tybrindvej (Hygind Bæk) og ved Wedellsborgvej (Brende Å). På disse lokaliteter har forvaltningen både filmet og fundet mange spor af odder, men det er steder, hvor det er svært at lave faunapassager under vejene, som odderen forventes at ville benytte.
Det er på baggrund af ovenstående forvaltningens vurdering, at kommunen med 70.000 kr. (35.000 fra DN og 35.000 kr. fra MK) både kan skabe opmærksomhed om tilstedeværelsen af odder i kommunen og forbedre passagemuligheder ved et par stærkt trafikerede veje, hvor odderen passerer.
Økonomi
35.000 kr. fra Middelfart Kommune og 35.000 fra Danmarks Naturfredningsforening. Kommunens udgift på 35.000 kr. kan finansieres af den eksisterende anlægspulje til naturprojekter.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Etablering af odderpassager indgår som led i kommunens arbejde for forbedret biodiversitet ved mindskning af menneskelige påvirkninger, der begrænser arternes spredningsmuligheder ved infrastruktur.
Beslutning
Godkendt.
Paw Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
298. Miljøtilladelse til udvidelse af malkekvægsbesætningen på Baaringvad 9, 5580 Nørre Aaby
Sagsnummer: 2021-002656
Sagsbehandler: Anne Katrine Thomsen
Præsentation
Ejeren af Baaringvad 9 har søgt miljøtilladelse efter husdyrbruglovens § 16b for at få mulighed for at udnytte produktionsarealerne i eksisterende stalde fuldt ud til hold af kvæg. Desuden er der søgt om en udvidelse med et nyt dybstrøelsesareal i den ene stald og en etablering af en kalvehytteplads. Samlet ønskes produktionsarealet udvidet fra 2.222 m2 til 2.604 m2.
Forvaltningen foreslår
- At Miljø- og Energiudvalget beslutter, at der skal meddeles tilladelse til det ansøgte, herunder dispensation for afstandskrav til egen bolig samt offentlig vej.
Sagsbeskrivelse
Ejendommens gældende produktionstilladelse er en miljøgodkendelse efter husdyrlovens § 11 fra oktober 2008, der giver tilladelse til en malkekvægsbesætning bestående af 181 jerseykøer og 198 årsopdræt.
Med den ansøgte tilladelse vil der blive større fleksibilitet i produktionen. I stald 1 og 2 tillades dyretyperne alle kvæg. I stald 3, hvor produktionsarealet udvides, samt på kalvehyttepladsen, vil tilladelsen give mulighed for hold af dyretyperne kvæg, får, geder og/eller heste på det tilladte produktionsareal. Staldene fremgår af kortbilag.
Stald 1, der er indrettet med malkekvæg og malkerobotter overholder ikke afstandskravet på 50 meter fra nærmeste nabobeboelse. Der er cirka 35 meter mellem nærmeste hjørne af stalden og nabobeboelsen. Indenfor de 50 meter må der ikke ske en udvidelse, der giver forøget lugt eller andre gener. Bygningen er etableret i 1980, hvor afstandskravene var anderledes.
Produktionsarealet i stalden udvides ikke, der vil med tilladelsen kunne holdes alle typer kvæg i stalden. Det er forvaltningens vurdering, at ændringen ikke vil give forøgede gener fra denne stald.
Beregninger i husdyrgodkendelse.dk viser, at det ansøgte overholder alle husdyrbruglovens afskæringskriterier for lugt, ammoniaktab og påvirkning af naturområder.
Der kan ikke meddeles dispensation for afstandskravet til nabobeboelse, men da det er en eksisterende stald og produktionsarealet ikke udvides, kan udnyttelsen fortsætte.
Der skal i tilladelsen meddeles dispensation for afstandskravet på 15 meter til egen bolig samt 15 meter til offentlig vej for udvidelse af produktionsarealet i stald 3, der ligger 10 meter fra egen bolig og 2 meter fra Baaringvad. Da det er en eksisterende bygning, og ændringerne alene sker inde i bygningen, vurderes det ikke, at give forøgede gener for ansøger eller på den offentlige vej. Der er et kommunalt råderum i forhold til, om der skal meddeles dispensation.
Økonomi
Ingen
Høring
Det ansøgte har været i høring 2 gange.
Første gang indenfor lugtkonsekvenszonen på 353 meter.
Der indgik 2 høringssvar.
Det ene var en positiv tilkendegivelse overfor det ansøgte.
Det andet høringsvar var fra nærmeste nabo. Der omhandlede nuværende gener i form af støj fra mælkekøler samt fra kostalden. Desuden omhandlede det beskidte veje fra markarbejde.
Forvaltningen gik i dialog med ansøger vedrørende mulighed for støjreduktion. Især den eksisterende placering af mælkekøler blev vurderet, at kunne give problemer med at overholde de vejledende støjgrænser - især om natten, hvor støjgrænserne er mest restriktive.
Ansøger har efterfølgende undersøgt mulighederne for at flytte mælkekøleren og kommet med et forslag til en ny placering, længere væk fra nabobeboelsen og delvis afskærmet af stalden.
Den ansøgte placering er fastholdt i vilkår i udkast til miljøtilladelse.
Desuden er der stillet vilkår til, at de vejledende støjgrænser skal overholdes, samt at hvis det ved tilsyn, f.eks. i forbindelse med en klagesag, vurderes, at støjvilkåret ikke overholdes, kan der forlanges en måling eller beregning. Hvis støjgrænserne viser sig ikke at være overholdt,
vil der kunne stilles yderligere krav til støjreduktion på ejendommen.
Miljøtilladelsen kan ikke regulere beskidte veje i forbindelse med markarbejde.
Udkast til tilladelse er derefter sendt i en ny høring ved nærmeste nabo, der desuden telefonisk er blevet orienteret om høringen.
Der er ikke indgået et nyt høringssvar.
Klima & bæredygtighed
Der er en klimabelastning fra husdyrbrug, men der er begrænset mulighed for at regulere dette via miljøtilladelsen.
Der er stillet vilkår til, at særligt energiforbrugende anlæg som f.eks. malkeanlæg og fodringsanlæg skal kontrolleres og vedligeholdes således, at de altid kører energimæssigt optimalt.
Beslutning
Udvalget godkendte forvaltningens indstilling.
Paw Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
299. FAKS frasalg af areal
Sagsnummer: 2021-010374
Sagsbehandler: Klavs Clemens Nielsen
Præsentation
Middelfart Kommune er andelshaver sammen med Faaborg-Midtfyn Kommune, Assens Kommune og Nordfyns Kommune af et nedlagt deponi, som er organiseret i et § 60 selskab, Fyns Affalds Koordinerings Selskab (FAKS). Uden for det nedlagte deponi er der et areal på ca. 5,6 ha, som der er vist købsinteresse for af en privat virksomhed. Andelshaverne skal i henhold til vedtægterne for FAKS godkende et salg af fast ejendom.
Forvaltningen foreslår
- At udbud af salg af FAKS areal uden for det nedlagte deponi godkendes
Sagsbeskrivelse
FAKS fik i 2020 henvendelse fra en privat virksomhed om køb af areal uden for det nedlagte deponi og bestyrelsen for FAKS har haft embedsmænd i andelskommunerne til i samarbejde med Assens Forsyning (varetager administrationen af FAKS) at undersøge et eventuelt salg.
Arealet er blevet vurderet af 2 ejendomsmæglervirksomheder og bestyrelsen for FAKS har ud fra vurderingerne valgt en mindstepris på 2.950.000 kr.
For at opnå den bedste pris ved et salg af arealet er der blevet indhentet tilbud fra 2 rådgivervirksomheder på udbudsmateriale herunder annoncering og afholdelse af udbud, og udmatrikulering af arealet. Den ene rådgiver afstod fra at give tilbud, da de ikke kunne varetage alle opgaver selv. Bestyrelsen for FAKS besluttede den 11. marts 2021 at acceptere tilbuddet fra COWI.
COWI vil tillige med udarbejdelsen af udbudsmaterialet sørge for servitutter for rørføringer, gasledninger, spildevandsledninger og vejadgang på det berørte areal, således at FAKS uden problemer kan driftes efter et frasalg.
Det er i andelshavernes interesse at få den højest opnåelige pris ved et salg af arealet uden for det nedlagte deponi, da der i dag betales grundbidrag fra hver andelshaver for behandlingen af perkolat (forurenet spildevand) og driften af gasudvindingsanlægget. Grundbidraget er i 2021 fastsat til 2,41 kr. pr. indbygger og for hver enkelt kommune svarer det til 101.478 kr. for Assens, 125.453 kr. for Faaborg-Midtfyn, 24.555 kr. for Middelfart og 71.023 kr. for Nordfyns.
FAKS havde i 2019 en likviditet på ca. 11,5 mio. kr. og en udviklingsanalyse baseret på omkostningerne til behandling af perkolat og drift af gasudvindingsanlægget viser, at kassebeholdningen vil være brugt i 2029 med der af stigende grundbidrag for kommunerne. Det forventes, at der vil være udgifter til perkolatbehandling i mindst 30 år endnu.
I henhold til vedtægterne for FAKS, er formålet med andelsselskabet primært at varetage de driftsopgaver, som er tilknyttet til nedlukningen og efterbehandlingen af deponiet herunder drift af lossepladsgasanlæg og monitorering af perkolat.
Lovgrundlag:
Lov om kommunernes styrelse.
Økonomi
Salget vil ikke påvirke det skattefinansierede område i kommunerne, da affaldsområdet er brugerfinansieret.
Andelskommunerne betaler grundbidrag ud fra ejerandel opgjort efter indbyggertallet i kommunal årbog 2002, således at Assens ejer 26,5 %, Faaborg-Midtfyn 39 %, Nordfyns 25,5 % og Middelfart 9 %. Salget af arealet vil medføre, at tidspunktet for den nødvendige stigning i grundbidrag flyttes nogle år frem.
Høring
Ingen bemærkninger
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Anbefales.
Paw Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
300. Tillæg 6 til spildevandsplanen - endelig vedtagelse efter offentlig høring
Sagsnummer: 2020-017935
Sagsbehandler: Brian Olsen
Præsentation
Middelfart Kommunes nuværende spildevandsplan 2016 - 2020 blev vedtaget i 2016.
Spildevandsplanen er en sektorplan for spildevandsområdet og revideres løbende. Tillæg nr. 6 til spildevandsplanen forlænger den eksisterende spildevandsplan til udgangen af 2023. Derudover sikrer tillægget muligheder for, at Middelfart Spildevand A/S indgår i projekter, som vedrører overløb fra kloakken og registrering af disse.
Tillæg nr. 6 til spildevandsplanen ændrer desuden i den dimensionsgivende regnintensitet, som
bruges ved beregninger for dimensionering af kloakanlæg. Derudover ændres status for en
række kloakoplande.
Forvaltningen foreslår
- At tillæg 6 til spildevandsplanen godkendes endeligt.
Sagsbeskrivelse
Spildevandsplanen giver en samlet oversigt over den eksisterende og planlagte
spildevandshåndtering i kommunen og er det retslige grundlag for tilslutning af eksisterende og nye boligområder til den offentlige kloak samt for håndtering af spildevand i det åbne land.
Forlængelse af spildevandsplanen til udgangen af 2023:
Den nuværende spildevandsplan (2016-2020) for Middelfart Kommune udløb med udgangen af
2020. Med dette tillæg forlænges planen til udgangen af 2023. Den nuværende spildevandsplan er gennemgået, og det er vurderingen, at den indholdsmæssigt rummer målsætninger, initiativer/handlinger og plan, som kan gælde frem til og med 2023.
Mål og tiltag i henhold til Vandsektorloven - overløb og vandområdeplaner:
Middelfart Kommune og Middelfart Spildevand A/S ønsker at sætte fokus på overløb fra
kloakken til naturområder. For at sikre samarbejde og gennemførelse indskrives mål og
tiltag i spildevandsplanen. Herefter forpligter både kommune og forsyning sig til opgaven, hvor
der igangsættes initiativer, målinger og prioriteringer i forhold til kloakoverløb. Mindst 1 gang
om året gennemgås og prioriteres initiativer for at minimere kloakoverløb.
Ændring i dimensionsgivende regnintensitet (DS432)
I den nye Dansk Standard DS432 er der ændret regnintensiteter. De nye regnintensiteter
ændres fra hhv. 110 l/s og 140 l/s til hhv. 120 l/s og 150 l/s. De nye regnintensiteter udspringer af klimatilpasning, og er med til at sikre spildevandsanlæg mod oversvømmelser.
Ændring af kloakoplande:
Ved Stævnegårdsvej 12, 5463 Harndrup - Matrikel tages ud af kloakopland
Bystævnevej 12, 5464 Brenderup - Spildevandskloakeres
Sydmarksvej 16-18-20, 5580 Nørre Åby - Matrikler tages ud af kloakopland
Føns Strandvej 9C, 5580 Nørre Åby - Privat anlagt til spildevandskloak
Skyttevej 1, 5591 Gelsted - Privat anlagt til spildevandskloak
Hørkærvej 19, 5591 Gelsted - Matrikel tages ud af kloakopland
Løkkevej 11, 5500 Middelfart - Spildevandskloakeres
Oddevejen 2, 5500 Middelfart - Privat anlagt til spildevandskloak
Økonomi
Kloakering af den offentlige toiletbygning på Oddevejen 2, 5500 Middelfart, medfører udgifter til etablering. Udgifterne til renovering af de offentlige toiletter er politisk godkendt i anden
sammenhæng. Tillægget medfører ikke yderligere udgifter for Middelfart Kommune.
Høring
Tillæg 6 til spildevandsplanen har været i offentlig høring i 8 uger fra den 24. marts 2021 - 19. maj 2021. Der er ikke indgået høringssvar til tillæg 6 til spildevandsplanen.
Klima & bæredygtighed
Tillæg 6 til spildevandsplanen har et positivt klimaaftryk.
Tillægget justerer bl.a. de beregningsfaktorer, som er vedtaget i Dansk Standard DS432, som
omhandler den dimensionerende regnmængde ved dimensionering af kloakanlæg. Når
regnintensiteterne ændres fra hhv. 110 l/s og 140 l/s til hhv. 120 l/s og 150 l/s giver det større "buffer" i de private opstuvningsanlæg, som skal tilbageholde regnvand, inden det ledes til kloakken eller vandløbet. Dermed tages højde for klimaforandringer i form af øget nedbør i
forhold til overløb fra kloak eller oversvømmelser af lavtliggende områder i nærheden af
vandløb.
Samtidig spiller det rigtigt godt sammen med et fælles ønske om, at vi skal have fokus på at
minimere overløb fra kloakken. Med tillæg 6 til spildevandsplanen sikres det, at Middelfart
Spildevand A/S og Middelfart Kommune forpligter sig i forhold til opgaven med at mindske overløb fra kloakken.
Overløb fra kloakken minimeres ligeledes ved, at husstande kun spildevandskloakeres
(håndterer regnvand på egen grund) fremover - Det medfører, at der ikke kommer regnvand i
kloaksystemet fra nye byggerier i fælleskloakerede områder (i dette tillæg ejendommen
Skyttevej 1, 5591 Gelsted). Kloakken belastes derved mindre, og fremtidige kloakoverløb
mindskes.
Beslutning
Anbefales.
Paw Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
301. Møde med Middelfart VILDE Kommune
Sagsnummer: 2021-004285
Sagsbehandler: Rasmus Dalhoff Skaar
Præsentation
Udvalgets invitation til at mødes med tovholdere fra "Middelfart VILDE Kommune"
Forvaltningen foreslår
- at udvalget tager orienteringen fra Vilde Middelfart til efterretning.
Sagsbeskrivelse
I starten af året udskrev Miljøministeren konkurrencen om at blive Danmarks vildeste kommune. Dette var startskuddet til at 2 borgere; Linda Frølund Hansen og Bent Pandal oprettede Facebook gruppen Middelfart Vilde Kommune (MVK). Gruppen fik på meget kort tid næsten tusind medlemmer og er i dag én af de største af sin slags i Danmark.
Forvaltningen etablerede kontakt med gruppen og med hjælp til proces fra "Deltager Danmark", fungerer i dag en god dialog og koordinering mellem de mange forskellige indsatser.
MVK har oprettet en række arbejdsgrupper med hver deres tovholder:
"Aktive Vilde Haver", "Landbrug", "Industri", "Bevar Biodiversitet", "Vandbassiner", "Miniskov", "Biodiversitet og Natur i nye Bydele og Bosætninger" samt"Offentlige Arealer"
Initiativtagerne samt tovholdere fra arbejdsgrupperne deltager i mødet og fortæller, hvordan arbejdet skrider frem.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Mange af aktiviteterne i samarbejdet med MVK medvirker til at fremme grøn omstilling og bæredygtighed generelt. Medbestemmelse og indsatser der har grobund i civilsamfundet har oftest lang holdbarhed og fungerer godt i parløb med offentlige indsatser. En kvantitativ effekt kan dog ikke udregnes pt.
Beslutning
Tovholdere fra "Middelfart VILDE Kommune" fremlagde status for deres arbejde.
Det er meget imponerende, hvor meget tovholderne er nået. Der var stor ros til tovholderne.
Udvalget vil nu drøfte oplægget om yderligere samarbejde med Kommunen. Der vil efterfølgende blive et nyt møde med tovholderne af "Middelfart VILDE Kommune".
Paw Nielsen deltog ikke i sagens behandling.