Referat for Økonomiudvalget møde den 28. januar 2025
569. Forslag til tids- og procesplan for budgetlægningen 2026-2029
Sagsnummer: 2025-000325
Sagsbehandler: Eva Iversen
Præsentation
Forvaltningen foreslår
- At tids- og procesplan for budget 2026-2029 bliver godkendt,
- at de grundlæggende principper for den administrative budgetlægning bliver fastholdt (som de er beskrevet i bilaget),
- at der bliver gennemført et informationsmøde om budgetlægning for bestyrelser, råd og nævn om budgetprocessen maj / juni 2025 i lighed med de foregående år
- at demografimodellerne for skole-, dagtilbud- og ældreområdet er uændret i forhold til budget 2025
Sagsbeskrivelse
Grundstrukturen i den vedlagte budgetproces og -tidsplan for budget 2026-2029 følger på en række områder grundstrukturen i de tidligere års budgetter. Dette i forlængelse af evalueringen af budgetprocessen for budget 2025-2028.
Det tekniske budget udarbejdes i foråret 2025 og følger de grundlæggende principper for den administrative budgetlægning som de foregående år (som de er beskrevet i bilaget).
Da budget 2025 blev vedtaget som et to-årigt budget for både 2025 og 2026 med henblik på at sikre stabilitet i budgetterne for organisationen og skabe et rum for en politisk økonomistyring, der har et længere sigte.
På den baggrund er der indarbejdet nogle ændringer i forhold til processen de tidligere år:
- der ikke er en proces med udarbejdelse af råderumskatalog i foråret 2025. I stedet er budgetrammerne for 2026 og fremad med aftalen reduceret med i alt 10 mio. kr.
- Budgetstrategiens fokus er på anvendelsen af forhandlingspuljens 10 mio. kr. i 2026 og frem.
- Direktionen vil forud for den politiske budgetlægning udarbejde et katalog med investeringsforslag på op til 20 mio. kr. med forslag til tiltag der kan understøtte effektivisering og optimering af driftsudgifterne i Middelfart Kommune. Det er tanken at forslagene over en kortere årrække skal give mindre udgifter på driften.
- Den afsatte forhandlingspulje på 10 mio. kr. vil også skulle finansiere eventuelt underskud på budgetbalancen.
- Der udarbejdes i sagens natur ikke nye anlægsforslag til budgetperioden 2026-2029, da budget 2025 og 2026 er to-årigt. Dette vil betyde, at der er et udisponeret anlægsbudget i 2029, som den nye byråd har mulighed for at prioritere.
Det ligger i forslaget til tids- og procesplan, at direktionen i lighed med tidligere år udarbejder et forslag til budget i balance d. 15. august 2025. Der lægges op til at de politiske forhandlinger i lighed med tidligere år påbegyndes efter høringsperiodens afslutning d. 28. august 2025.
Grundstrukturen med hensyn til dialog mellem Økonomiudvalget og MED-organisationen er uændret og foreslås afholdt 2. september 2025.
Det forslås endvidere, at der i forbindelse med byrådsmødet i slutningen af juni måned bliver drøftelse af total økonomien samt investeringsforslagene, så byrådet har lejlighed til at sende signaler til direktionens arbejde med et budget i balance.
Der er i lighed med tidligere afsat tid til dialog med de udvalgte høringsberettigede parter d. 3. september 2025.
Da der i forbindelse med budgetlægning for 2026-2029 er nogen usikkerhed bl.a. i forhold til tidsplanen for statens udmelding i forhold til statsgarantien for skatteindtægter og udligning vil blive udmeldt er der risiko for at tids- og procesplanen for budgetlægningen 2026-2029 må revideres.
Der er vedlagt et bilag, som illustrerer den skitserede budgetprocedure for hhv. den overordnede proces og den administrative proces med drøftelserne i direktionen, dette kan måske lette læsningen af tidsplan forslaget for budget 2026-2029.
Økonomi
Ikke i denne fase.
Høring
Ikke i denne fase.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
570. Tidsplan for budgetopfølgninger i 2025
Sagsnummer: 2024-014955
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Det fremgår som overordnet mål for Middelfart Kommunes økonomiske politik, at der skal være en bæredygtig økonomi, der kan skabe rum til politisk handlefrihed og rum til at levere den bedst mulige service til borgerne - både på kort og lang sigt.
For at understøtte den målsætning, skal der hvert år udarbejdes et passende antal budgetopfølgninger for hele kommunen, som sikrer en solid økonomisk styring. Økonomiudvalget træffer beslutning om antallet af budgetopfølgninger samt tidsplanen herfor.
Forvaltningen foreslår
- At der i lighed med sidste år bliver udarbejdet tre budgetopfølgninger (hovedopfølgninger) pr. ultimo marts, maj og oktober 2025.
Sagsbeskrivelse
Som det fremgår af indstillingen anbefaler forvaltningen, at der i lighed med sidste år udarbejdes tre budgetopfølgninger (hovedopfølgninger), samt et årsregnskab i 2025.
De tre budgetopfølgninger behandles først i fagudvalgene, hvorefter opfølgningerne i sammenskrevet form sendes til behandling og godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
Fagudvalgene, Økonomiudvalget og Byrådet behandler i al væsentlighed budgetopfølgningerne på samme tidspunkt som de tidligere år.
Opfølgningerne bliver udarbejdet pr. ultimo marts, maj og oktober.
Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget har, ud over hovedopfølgningerne, månedlige opfølgninger til udvalget, bortset fra juli og december måned.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
571. Manglende godkendelse af budget 2025 i afd. 131 Ranunkelhaven i Middelfart
Sagsnummer: 2024-016658
Sagsbehandler: Lone Damgaard
Præsentation
Den almene afdeling 131 Ranunkelhaven har ikke godkendt deres budget for 2025. Derfor har Civica sendt budgettet til stillingtagen hos Middelfart Kommune jf. almenboligloven § 42.
Forvaltningen foreslår
- At Økonomiudvalget godkender huslejestigning på 2,83%, og
- at Civicas forslag om at bruge det opsamlede regnskabsoverskud til at dække de første måneders huslejestigning bliver godkendt
Sagsbeskrivelse
Civica har i deres fremlagte budget 2025 for afdelingen varslet en huslejestigning på 2,83% svarende til mellem 234- 250 kr. pr lejemål pr. måned. Middelfart Kommune har partshørt beboerne.
Afdelingsbestyrelsen er bekymret for, at en stigende husleje betyder øget lejeledighed, og der er utilfredshed med processen omkring aktiviteten vedr. flisebelægningen.
Udgiften til lejeledighed i afdelingen dækkes af Civicas dispositionsfond og har dermed ikke direkte økonomisk konsekvens for afdelingen.
Forvaltningen har efterfølgende aftalt med Civica, at beslutningen om aktiviteten vedr. flisebelægningen genbesøges på ny og dermed tages op på et afdelingsmøde for at aftale, hvad det er man ønsker i afdelingen. En udgift til flisebelægning skal ses i lyset af en 30-årig vedligeholdelsesplan og har dermed meget lille huslejeeffekt.
Huslejeniveauet i almen afdeling fastsættes efter balancelejeprincippet. Evt. regnskabsover- eller underskud skal afvikles over en 3-årig periode.
Siden 1. januar 2024 har det været et krav til almene boligforeninger, at der skal udarbejdes 30-års vedligeholdelsesplaner. Det øgede fokus på den almene sektors vedligeholdelsesplaner, har de seneste år ført til et krav om, at hvert femte år skal laves en ekstern vurdering af vedligeholdelses- og fornyelsesplanerne. Disse granskninger ser fx på, om der opspares tilstrækkeligt til det fremadrettede vedligehold, altså om der er styr på henlæggelserne. Herudover skal Middelfart Kommunes som tilsyn følge op på, om der er henlagt tilstrækkeligt.
Den planlagte huslejestigning kan ikke længere realiseres over de 12 måneder pga. sagsbehandlingstiden af tvisten samt varsling af husleje. Normalt vil det være nødvendigt at omregne huslejestigning over de måneder, der er tilbage. Civica har forslået undtagelsesvist at det opsamlede overskud pr. 1. januar 2025 samt det forventede overskud i 2024 dækker de første måneders huslejestigning for at dæmme op for yderligere huslejestigning i 2025.
Økonomi
Intet udover ovenstående.
Høring
Beboerne i afd. 131 er blevet partshørt.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
572. Godkendelse af lokal udviklingsplan for Husby Tanderup 2024-2029
Sagsnummer: 2025-000659
Sagsbehandler: Vibeke Skøtt
Præsentation
Med indsatsen "Bæredygtige Lokalsamfund" har Byrådet inviteret til en proces om næste generation af udviklingsplaner i kommunens lokalsamfund. Lokalsamfundet i Husby Tanderup er nu klar med deres nye udviklingsplan.
Forvaltningen foreslår
• At udviklingsplanen med nedenstående bemærkninger bliver godkendt.
Sagsbeskrivelse
I arbejdet med udviklingsplanen har en række borgere og det lokale foreningsliv bidraget med input. Der er nedsat arbejdsgrupper, der har arbejdet med følgende emner:
- Udarbejdelse af velkomstfolder og ambassadørkorps for nye tilflyttere
- Modernisering og opdatering af arealerne ved Sønder Åby Strand
- Projekt Husby, leg og fritid hvor der arbejdes med udearealerne omkring forsamlingshuset og hallen
- Cykelstier til stationsbyerne Ejby og Gelsted
- Seniorvenlige lejeboliger
En bredt sammensat udviklingsgruppe har herefter formuleret en udviklingsplan, der fortæller, hvor lokalsamfundet ønsker at lægge kræfterne hen over de næste år, når det gælder om at øge attraktiviteten og udvikle fællesskaberne i Husby Tanderup.
Den lokale udviklingsplan for Husby Tanderup er en samling af lokalsamfundenes ønsker, idéer og temaer for områdets udvikling – den bygger med andre ord på borgernes visioner og drømme. Planen udgør derfor en vigtig funktion som ledestjerne for Husby Tanderup og Middelfart Kommune, når der skal træffes beslutninger og sættes nye projekter i gang i området. Det er ikke alle forslag og ønsker i den lokale udviklingsplan, som vil kunne realiseres. Men alle forslag indgår i processen med at prioritere projekter og initiativer i forhold til de økonomiske midler. Derudover vil der være forslag, som kræver et større forberedelsesarbejde og kræver betydelig ekstern finansiering, inden de vil kunne godkendes af Middelfart Kommune og efterfølgende realiseres.
Middelfart Kommune anerkender det store lokale arbejde og engagement, der ligger bag udviklingsplanen. Den lokale udviklingsplan vil inspirere til det fremtidige arbejde i den strategiske og langsigtede udvikling for lokalsamfundet.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen, da Middelfart Kommune ikke er forpligtet hertil.
Klima & bæredygtighed
Ved gennemførelsen af planen vil projekterne blive tilrettelagt med fokus på at sikre maksimal bæredygtighed.
Beslutning
Indstilles til godkendelse.
Behandlingsplan
Bilag
573. Forhøjelse af kommunegaranti til Middelfart Affald og Genbrug
Sagsnummer: 2025-000709
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Denne sag handler om en forhøjelse af lånegarantien til Middelfart Affald & Genbrug A/S idet projektet omkring ny genbrugspladsstruktur er blevet dyrere end forventet.
Forvaltningen foreslår
- At der overfor kommunekredit bliver stillet en ubetinget garanti for at Middelfart Affald og Genbrug kan forhøje selskabets lån til investeringer på affalds- og genbrugsområdet med 7 mio. kr. (fra 80 mio. kr. til 87 mio. kr.),
- at garantien bliver stillet under forudsætning af Kommunekredits endelige godkendelse af lånet ,
- at lånet, for at sikre takstmæssig stabilitet, optages med fast rente (rentebinding) på minimum 5 år,
- at der bliver fastsat en årlig garantiprovisionsprocent på 0,55% med baggrund i en samlet konkret og individuel vurdering af, at Middelfart Affald og Genbrug har en stærk kreditkvalitet og høj sikkerhed for fremtidige indtægter. Vurderingen tager afsæt i kommunens kreditvurderingsmodel, og
- at garantien, i overensstemmelse med statsstøttereglerne, bliver stillet under forudsætning af, at provisionssatsen fremadrettet kan tilpasses i op- eller nedadgående retning, såfremt virksomhedens kreditmæssige forhold måtte ændre sig væsentligt.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Affald & Genbrug har over de seneste år gennemført store investeringer i affaldsindsamling og håndtering.
Der er herunder investeret i at indsamle affald i flere fraktioner, affaldsløsninger i indre by og indførelse af en helt ny genbrugspladsstruktur.
I forbindelse med selskabsgørelsen af Middelfart Affald & Genbrug blev der stillet en garanti på 80 mio. kr. til gennemførelse af de resterende investeringer i den nye genbrugspladsstruktur.
Dette arbejde nærmer sig nu sin afslutning og Middelfart Affald & Genbrug kan konstatere, at projektet bliver dyrere at gennemføre end forventet.
Baggrunden er først og fremmest, at der ikke har været afsat tilstrækkelige midler til jordhåndtering. Hertil kommer, at Middelfart Affald og Genbrug A/S imødeser ekstra udgifter mulig byggepladsforlængelse, indeksering af rådgiverydelser, samt indkøb af specialcontainere.
Middelfart Affald & Genbrug A/S har d. 13. januar afholdt ekstraordinært bestyrelsesmøde, og bestyrelsen har besluttet at anmode Middelfart Kommune om at øge lånefinansieringen af anlægsprojektet med 7,0 mio. kr.
Middelfart Affald & Genbrug har beregnet, at den øgede låneydelse vil medføre en ekstra omkostning på ca. 22 kr. pr. husstand pr. år. i 2025-priser.
Økonomi
Økonomiafdelingen bemærker, at garantistillelsen kan ske uden belastning af lånerammen, da der er automatisk låneadgang til investeringer på renovationsområdet jf. §2 stk. 1. nr. 4. i lånebekendtgørelsen.
Kommunen skal opkræve en markedsmæssig garantiprovision i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler, som i dag er i TEUF artikel 107. På dette område har Kommissionen desuden deres garantimeddelelse (2008/C 155/02), som er endnu mere klar om rammerne for offentlig støtte i forbindelse med lånegarantier.
TEUF art. 107, stk. 1, indebærer, at statsstøtte eller støtte, som ydes ved hjælp af statsmidler (som f.eks. en garanti fra Kommunen) er ulovlig, såfremt støtten er med til at fordreje eller true med at fordreje konkurrencevilkårene ved at begunstige visse virksomheder. Da affaldsområdet er et område, hvor der kan være private aktører, vil en vederlagsfri garanti blive betragtet som ulovlig støtte til Middelfart Affald og Genbrug. Derfor skal der opkræves garantiprovision.
Middelfart Kommune har udfor kommunens SMV model beregnet minimumspræmien (safe-habour præmien) til 0,55% af restgælden pr. ultimo året.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Investeringerne i affaldssorteringsområdet bidrager samlet set til en større genanvendelse af materialer og reduceret miljøbelastning.
Investeringerne understøtter på den måde den grønne omstilling.
Beslutning
Indstilles til godkendelse.
Behandlingsplan
Bilag
574. Forslag til Tillæg til Mulighedernes Middelfart
Sagsnummer: 2024-004009
Sagsbehandler: Otto Bastian B. Thomsen
Præsentation
I januar 2025 præsenterede forvaltningen Byrådet for det foreløbige arbejde med udarbejdelse af et tillæg til den eksisterende udviklingsplan for Middelfart Midtby - "Mulighedernes Middelfart".
Tillægget til "Mulighedernes Middelfart" er nu blevet tilrettet på baggrund af Byrådets bemærkninger til tillægget. Byrådet skal nu tage stilling til, om tillægget skal sendes i 4 ugers offentlig høring.
Forvaltningen foreslår
- At forslag til tillæg til Mulighedernes Middelfart bliver sendt i 4 ugers offentlig høring.
Sagsbeskrivelse
Formålet med tillægget til "Mulighedernes Middelfart" er at supplere den eksisterende
udviklingsplan, der bygger på ambitioner om, at ”fortætte”, ”fornye” og ”forbinde” byen og samtidig sætte en tydelig retning for den fortsatte udvikling af Middelfarts
midtby.
Et centralt element i tillægget er at fremme udviklingen af en fortættet midtby by ved at
sikre, at midtbyens eksisterende byrum og bygninger kan rumme nye og flere aktiviteter samt
anvendelsesmuligheder. Tillæggets indsatser skal understøtte udviklingen af nye funktioner i
midtbyen og aktiviteter, der tiltrækker flere brugere og styrker samspillet mellem byens
områder og oplevelsesmuligheder.
Justering af tillæggets indsatser
Tillægget beskriver i alt fire indsatsområder; "Den grønne by", "Mobilitet og parkering",
"Fællesskaber og oplevelser" og "Forbindelser og wayfinding". Visionerne for de fire indsatser sætter retningen for prøvehandlingerne i de enkelte indsatser. På baggrund af Byrådets kommentarer på Byrådets temamøde d. 6 januar 2025, har forvaltningen suppleret prøvehandlingerne i tillægget, således de understøtter:
- bedre tilgængelighed i byen for personer med handicap,
- en synliggørelse og styrkelse af forbindelserne til Gl. Havn
- en bedre visuel tilgængelighed mellem Middelfart Kirke og Havnefronten.
Efter endt høring vil tillægget blive behandlet på byrådsmødet i maj 2025.
Økonomi
Tillægget beskriver en række projekter, hvis realisering forudsætter, at der afsættes midler til de enkelte indsatser. Realiseringen af de prøvehandlinger, som beskrives i tillægget, er estimeret til ca. 15. mio. kroner.
I denne sammenhæng vil forvaltningen søge Erhvervsstyrelsens Regional Fondsmidler om en bevilling på minimum 10. mio. kroner. Forvaltningen vil sideløbende undersøge muligheden for samfinansiering med andre aktører.
Når prøvehandlingerne er færdiggjort, vil Byrådet blive forelagt evalueringen af indsatsernes prøvehandlinger samt de permanente investeringer, Middelfart Kommune kan prioritere indenfor de enkelte indsatser.
Høring
Forvaltningen anbefaler, at tillægget, som er udarbejdet i samarbejde med Brobygning Middelfart, Middelfart Handel og Lokaludvalget, sendes i 4 ugers høring med henblik på at give kommunens borgere mulighed for at supplere tillæggets indsatser med nye ideer, som kan indgå i en idébank, der foldes ud ifm. de enkelte indsatser.
Forvaltningen vurderer, at en web-baseret høring, der giver kommunens borgere mulighed for at kommentere på tillægget og supplere med ideer, der kan bringes i spil i de enkelte indsatser, vil styrke tillæggets forankring i midtbyen.
Klima & bæredygtighed
Tillægget har til formål at sikre Middelfarts Midtby fortsat vil være en attraktiv og spændende midtby, der har forudsætningerne for at imødekomme det stigende pres, som mange købstæder oplever. I den sammenhæng vil tillægget bidrage til, at Middelfart Midtby kan udvikles til en moderne, bæredygtig købstad hvor et øget fokus på sammenbindingen af oplevelser, byens attraktioner og fællesskaber skal sikre udviklingen af en dynamisk by, der er interessant at bo i og besøge.
Beslutning
Indstilles til godkendelse.
Behandlingsplan
Bilag
575. Forslag til endelig vedtagelse af Kommuneplantillæg nr. 19 samt Lokalplan 228 - For et boligområde ved Åvænget i Harndrup
Sagsnummer: 2023-013450
Sagsbehandler: Anders Jellesen
Præsentation
Planer for boligområdet syd for Åvænget i Harndrup fremlægges til endelig vedtagelse. Forslagene har været i 9 ugers offentlig høring, og der kom 4 høringsvar. Der foreslås ikke ændringer af planerne som følge af indsigelserne.
Beslutning om, at byzoneareal i kommuneplanramme B.09.09, der er beliggende på matr.nr. 52a, Harndrup By, Harndrup tilbageføres til landzone, samt at del af Lokalplan FH4 aflyses, fremlægges ligeledes til endelig vedtagelse. Det bemærkes, at forvaltningens indstilling er lavet ud fra forudsætningen om, at Byrådet vedtager Kommuneplantillæg nr. 19.Forvaltningen foreslår
- At kommuneplantillæg nr. 19 vedtages endeligt.
- At lokalplan nr. 228 vedtages endeligt.
- At forslag til besvarelse af høringssvarene, som beskrevet i dagsordenspunktet og hvidbog, godkendes.
- At byzoneareal i kommuneplanramme B.09.09 der er beliggende på matr.nr. 52a, Harndrup By, Harndrup tilbageføres til landzone (iht. planlovens § 45).
- At den del af Lokalplan FH4, der er beliggende på matr. 52a, Harndrup By, Harndrup, aflyses (iht. planlovens § 33).
Sagsbeskrivelse
Byrådet vedtog den 2. september 2024 (pkt. nr. 481) at sende forslag til lokalplan nr. 228 med tilhørende forslag til kommuneplantillæg nr. 19 i offentlig høring. I høringsperioden er der indkommet fire høringssvar.
Planerne skal muliggøre, at et kommunalt ejet areal på 2,5 ha syd for Åvænget i Harndrup kan anvendes til blandede boliger i form af tæt-lav og åben-lav. Planerne er udarbejdet med henblik på at skabe et mere differentieret tilbud af boligtyper i Harndrup.
Figur 1: Oversigtskort over planområde. Afgrænsning af Lokalplan nr. 228 er vist med hvid streg.
Kommuneplantillæg
Kommuneplanramme B.09.09 har ikke samme geografiske afgrænsning som Lokalplan nr. 228. Kommuneplantillæg nr. 19 ændrer udelukkende omfanget af kommuneplanramme B.09.09, så matr.nr. 16ø, Harndrup By, Harndrup tilføjes til rammen og den del, der er beliggende på matr.nr. 52a, Harndrup By, Harndrup, udgår af rammen. Derved sikres, at kommuneplanramme B.09.09 omfatter hele lokalplanområdet for Lokalplan nr. 228 (se bilag).
Lokalplan
Lokalplan nr. 228 giver mulighed for at opføre boligbebyggelse, både i form af tæt-lav-boliger og åben-lav-boliger, herunder kompaktboliger, i maksimalt 2 etager og med en maksimal bygningshøjde på 8,5 meter. Ligeledes sikrer lokalplanen vejadgang til boligområdet fra Åvænget, og at der udlægges grønne fælles fri- og opholdsarealer samt areal til regnvandshåndtering og stiforbindelser. Desuden sikrer lokalplanen, at eksisterende beplantning fastholdes, samt plantning af ny beplantning bestående af løvfældende, hjemmehørende, blomstrende træer, buske m.m. Lokalplanen indeholder bestemmelser om bebyggelsens placering og ydre fremtræden.
Med lokalplanen skabes et mere differentieret tilbud af boligtyper i form af rækkehuse og villaer i Harndrup.
Tilbageførsel af byzoneareal til landzone og delvis ophævelse af Lokalplan FH4
Byzonearealet på matr.nr. 52a, Harndrup By, Harndrup, som er omfattet af rammeområde B.09.09 forventes ikke udnyttet til boligformål inden for en 12-årige planperiode, hvorfor byzonearealet tilbageføres til landzone iht. planlovens § 45.
Lokalplan nr. 228 aflyser den del af eksisterende Lokalplan FH4, for den del som Lokalplan nr. 228 omfatter. Arealet i Lokalplan FH4 som er beliggende på matr.nr. 52a, Harndrup By, Harndrup, aflyses iht. Planlovens § 33.
Økonomi
Ingen
Høring
Kommuneplantillæg nr. 19 og Lokalplan nr. 228 været i offentlig høring i perioden 4. september 2024 til 6. november 2024. Der indkom i høringen 4 høringssvar i offentlighedsfasen.
Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer. Der er dog fortaget mindre redaktionelle ændringer i lokalplanforslaget.
Forvaltningen har som en del af planprocessen forholdt sig til alle indkomne høringssvar. De væsentligste temaer er:
Trafikale forhold
Flere beboere på Åvænget anbefaler, at der bliver etableret en vej fra Vindebjergvej ind til det nye boligområde, for at aflaste boligvejen Åvænget samtidig påpeges, at der er dårlige udsynsforhold i krydsene Åvænget/Åløkkevej og Åvænget/Rugårdsvej.
Flere beboere på Åvænget er bekymrede for trafikstøj ved etablering og byggemodning af et nyt boligområde syd for Åvænget og påpeger, at det vil belaste vejen, samt forårsage støj og vibrationer.
Desuden er nogle beboere på Åvænget bekymrede for blændingsgener mod deres ejendom fra trafik på Åvænget, ved etablering af et nyt boligområde syd for Åvænget.
Emnet blev også behandlet i forbindelse med indkaldelse til ideer og forslag. Teknik- og Miljøforvaltningen har undersøgt alternative vejadgange til området, herunder er forslaget fra boliggruppen om vejadgang fra Vindebjergvej taget i betragtning.
Kommuneplanramme nr. B.09.09 ”Åvængets forlængelse” i Kommuneplan 2021-2033, udlægger området til boligområde og gældende Lokalplan FH4 giver mulighed for boliger i området syd for Åvænget med vejadgang fra Åvænget. Vejadgangen fra Åvænget er allerede etableret.
Ved at benytte eksisterende vejadgang fra Åvænget, vil der skulle anlægges mindst muligt vejareal til et nyt boligområde syd for Åvænget. Derfor fastholdes, at det nye boligområde syd for Åvænget skal have vejadgang fra Åvænget.
I forhold til vejstøj er der tale om en relativ lav trafikmængde og med lave hastigheder. Det vurderes derfor, at trafikstøjen ikke vil overstige miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for trafikstøj.
Der kan på lokalplanområdets stamvej fra Åvænget etableres hastighedsdæmpende foranstaltninger.
Lokalplanen forsøger at mindske blændingsgener mod naboejendommen på Åvænget 35 ved at placere boliger uden overkørsel fra tværvejen af Åvænget mod Åkrogen, nord for lokalplanområdets nordøstlige hjørne.
Placeringen af stamvejen ind til det nye boligområde er fastlagt i lokalplan 228 og ændrer ikke placering. Ved kørsel ind og ud af det nye område ved Åvænget, vil billygter derfor ikke pege direkte mod naboejendommen på Åvænget 35, 5463 Harndrup.
Udviklingen af området medfører en forholdsvis lille trafikstigning. Det vurderes derfor ikke, at vedtagelsen af lokalplan 228 nødvendiggør tiltag til forbedring af udsynsforhold. Den generelle bekymring vedr. udsynsforhold er videresendt til rette instans.
Stiforbindelse
Beboere foreslår direkte stiforbindelse til den eksisterende cykelsti til Fjelsted-Harndrup skole langs Fjellerupvej, samt påpeger forhold omkring trafiksikkerhed i forbindelse med Åvænget og etableringen af et nyt boligområde syd herfor.
Realisering af lokalplan 228 og kommuneplantillæg nr. 19 er ikke til hinder for, at der etableres en stiforbindelse udenfor området. Emnet ligger uden for lokalplanafgrænsningen og behandles derfor ikke ved denne høring. Forslaget et videresendt tilrette instans.
Flere af de påpegede forhold og hensyn er indgået i udarbejdelsen af planerne.
Alle høringssvarene samt forvaltningens bemærkninger og forslag til besvarelse fremgår af vedhæftede hvidbog.
Tilbageførsel af byzoneareal til landzone og delvis aflysning af lokalplan FH4
Ejere af det berørte byzoneareal på matr. 52a, Harndrup By, Harndrup, og andre der vurderes at være part i sagen, er blevet hørt iht. planlovens § 33, stk. 2. Sideløbende med den 9 ugers offentlige høring af planforslagene blev der foretaget procedure og høring af ejere og parter, i henhold til planlovens § 45 (tilbageførsel af byzoneareal til landzone) samt planlovens § 33 (delvis aflysning af lokalplan FH4). Det bemærkes, at forslaget forudsætter, at Byrådet vedtager Kommuneplantillæg nr. 19.
Klima & bæredygtighed
I henhold til kommuneplan 2021 skal byudviklingen ske på et bæredygtigt grundlag og tage udgangspunkt i Fremtidens Boligudvikling – 6 dogmer. I Middelfart Kommune arbejdes der med 6 dogmer for indsatsen for fremtidens boligudbygning. Dogmerne omhandler fremme af bæredygtigt byggeri, skabelse af blandede byer som danner rammer for fællesskaber, bæredygtig infrastruktur, udvikling af eksisterende lokalsamfund med fokus på områdets identitet, krav om naturindhold samt at byudvikling skal skubbe i den retning vi ønsker at lokalsamfundet skal se ud.
Lokalplanen sikrer, at der skabes vejadgang fra Åvænget til det nye boligområde. Planområdet ligger i tæt tilknytning til den øvrige bebyggelse i Harndrup med kort afstand til bl.a. byens dagligvarebutik, cykelsti til Fjelsted-Harndrup skole og etableret infrastruktur.
Lokalplanen giver mulighed for at bebyggelsen primært opføres som tæt-lav bebyggelse, med mulighed for delvist at indeholde åben-lav boliggrunde, herunder kompaktboliggrunde, som er mindre boliggrunde, men med fællesarealer i tilknytning til bebyggelsen. Tæt-lav boligbebyggelse har et lavere materiale- og energiforbrug end eksempelvis åben-lav bebyggelse.
Lokalplanen stiller krav om maksimale længder af bygningskroppe, hvilket forringer den bæredygtige værdi, hvad angår ressourceforbrug, men i stedet har til formål at tilføre området arkitektonisk kvalitet og bylivskvalitet, som også er et bæredygtighedskriterium. Lokalplanen giver mulighed for at etablere bæredygtigt boligbyggeri, bl.a. ved at der gives mulighed for facader, som kan opføres i træ, samt grønne tage og solenergianlæg på tage. I henhold til planloven kan der stilles krav til valg af materialer i en lokalplan, men der kan ikke stilles krav om bæredygtighedscertificerede materialer eller brug af genbrugsmaterialer og/eller genbrugelige materialer.
Lokalplanområdet fremstår i dag som dyrket mark. Arealanvendelsen til boligformål vil medføre, at der etableres anlæg til regnvandshåndtering og at området beplantes med løvfældende, hjemmehørende, blomstrende buske, træer m.m. som skal medvirke til at øge biodiversiteten. Ligeledes sikrer lokalplanen, at eksisterende beplantning med høje, gamle træer fastholdes, så den grønne struktur, der delvist omkranser lokalplanområdet bibeholdes.
Lokalplanen sikrer, at området vil indeholde et internt stinet og grønne fælles fri-og opholdsarealer, som kan danne rammer for nye fællesskaber.
Lokalplan nr. 228 vil bidrage til udviklingen af det eksisterende lokalsamfund i Harndrup under hensyntagen til områdets identitet. Med lokalplanen sikres, at en kommende bebyggelses udformning vil tilpasse sig den eksisterende bebyggelse i Harndrup og den grønne struktur, der omkranser området.
De nye beboere vil benytte eksisterende kollektiv trafik, veje, stier og servicefunktioner i og omkring byen. Beboerne vil derfor også naturligt blive en del af Harndrup by og det beboerfællesskab, som allerede er i byen. Placeringen af et område med nye boliger, i forlængelse af det eksisterende boligområde ved Åvænget, vil bidrage til et varieret udbud af boligtyper i Harndrup.Beslutning
Anbefales godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
576. Forslag til Indsatsplan for grundvandsbeskyttelse i offentlig høring
Sagsnummer: 2024-017649
Sagsbehandler: Rikke Kirk Andersen
Præsentation
Forvaltningen har udarbejdet forslag til Indsatsplan for grundvandsbeskyttelse til offentlig høring i 12 uger.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget vedtager forslag til Indsatsplan for grundvandsbeskyttelse og sender forslaget i offentlig høring i 12 uger.
Sagsbeskrivelse
Forvaltningen har udarbejdet Forslag til Indsatsplan for grundvandsbeskyttelse. Planen findes som en digital plan og kan læses via linket: https://middelfart.viewer.dkplan.niras.dk/DKplan/DKplan.aspx?PlanId=35 og planforslaget er vedlagt som bilag 1.
Ifølge Vandforsyningslovens § 13 skal kommunen udarbejde og vedtage en indsatsplan på baggrund af en nærmere kortlægning af arealanvendelse, forureningstrusler og naturlig beskyttelse af de pågældende vandressourcer. Indsatsplanen skal indeholde en detaljeret opgørelse over behovet for beskyttelse samt retningslinjer og tidsplan for myndighedernes indsats til opnåelse af denne beskyttelse.
Forslag til Indsatsplan for grundvandsbeskyttelse erstatter den tidligere Indsatplan for grundvandsbeskyttelse 2018.
Formålet med planen er:
- At sikre nuværende og fremtidige drikkevandsinteresser, så der er tilstrækkeligt grundvand af god kvalitet i alle grundvandsforekomster, der benyttes og skal benyttes til drikkevandsindvinding til almen vandforsyning, og at drikkevandskvalitetskravene kan overholdes efter en simpel vandbehandling.
- At understøtte en decentral og bæredygtig indvinding i indsatsplanområdet.
I forbindelse med udarbejdelse af Indsatsplan for grundvandsbeskyttelse, har grundvandsforum (i henhold til vandforsyningslovens § 12) bistået kommunen med rådgivning og debat. Der har været afholdt 2 møder i grundvandsforum. Desuden har der været afholdt fællesmøde for vandværkerne (7. marts 2024 og 27. november 2024) og orienteringsmøde for berørte lodsejere (27. november 2024).
Indsatser
Forvaltningen forslår i alt 33 indsatser. Der er vedhæftet et dokument, der samler alle indsatser i bilag 2.
Den mest indgribende og omfattende indsats er forslag om ingen opbevaring, håndtering eller anvendelse af pesticider i prioriterede områder og BNBO. Det drejer sig om knap 1.800 ha - heraf ca. 1.200 ha med landbrugspligt.
Herudover er der indsatser om;
- Frivillige aftaler om pesticidfri drift i natur/skovområder
- Grundvandssamarbejde mellem vandværkerne
- Byudvikling og fokus grundvandbeskyttelse
- Boringer – tæthedsprøve, bæredygtigt indvinding, ubenyttede brønde skal sløjfes
- Informationskampagner
- Anbefaling af brug af Svanemærket produkter til overfladebehandling
- Kortlægning af gartnerier og ørnebregner i BNBO
- Terrænnær grundvand og risiko for forurening
- Pesticidfri drift af jernbaner (Banedanmark)
- Forurenede grunde (Region Syddanmark)
- Tilsyn på vaskepladser (Landbrugsstyrelsen)
- Tætning af kloakledninger (Middelfart Spildevand)
- Retningslinjer (afstandskrav til diverse forureningskilder)
Økonomi
I skemaet i bilag 2 fremgår indsatserne med en økonomisk vurdering af, hvad de enkelte indsatser vil koste.
Økonomi Middelfart Kommune:
Middelfart Kommune vurderer, at de væsentligste udgifter er forbundet med ressourceforbrug til forhandling af aftaler og/eller udstedelse af påbud til lodsejere om sprøjtefri drift. Det vurderes, at denne udgift kan holdes inden for rammen. Dog er der en usikkerhed omkring, hvor ressourcekrævende de enkelte forhandlinger vil blive. Forvaltningen laver derfor en status marts 2026 og vender tilbage til udvalget, såfremt der er behov for ændringer.
Økonomi vandværker:
Et overslag over udgifter til erstatning for de enkelte vandværker findes i bilag 3.
Høring
Forslaget sendes i offentlig høring i 12 uger.
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Formålet med Indsatsplan for grundvandsbeskyttelser er at beskytte grundvandet som drikkevandsressource. Planen beskriver de indsatser, der er nødvendige for at opretholde en bæredygtig ressource.
Planen forslår at grundvandet beskyttes bl.a. ved at dyrke uden brug af sprøjtemidler på særlige sårbare arealer (prioriterede områder), så det i fremtiden ikke bliver nødvendigt at rense grundvandet (udover simpel behandling) inden det kan benyttes til drikkevand. Rensning kan være omkostningsfuldt økonomisk, energimæssigt, miljømæssigt og sundhedsmæssigt. Rensning af vandet kan være nødvendig i kortere perioder, men i et livscyklusperspektiv er det mest bæredygtige at beskytte frem for at rense.
Beslutning
Anbefales godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
577. Ophør af ordning med fælles leder og fælles bestyrelse i Landsbyfællesskabet Anna Trolle
Sagsnummer: 2025-000267
Sagsbehandler: Louise Kjær Guul
Præsentation
Landsbyfællesskabet Anna Trolle består af Brenderup Børnehus og Anna Trolles Skole og tilbyder vuggestue, børnehave, skole og SFO. Brenderup Børnehus og Anna Trolles Skole har i dag fælles leder og fælles bestyrelse i overensstemmelse med Folkeskoleloven §24a.
Denne organisering opleves i dag ikke at være optimal. På baggrund heraf indstiller forvaltningen til Byrådets godkendelse, at ordningen med fælles leder og fælles bestyrelse ophører.
Forvaltningen foreslår
- At Byrådet godkender ophør af den nuværende ordning med fælles leder og fælles bestyrelse jf. Folkeskoleloven §24a af Landsbyfællesskabet Anna Trolle bestående af Brenderup Børnehus og Anna Trolles Skole pr. 4. februar 2025,
- at styrelsesvedtægten for hhv. folkeskolen og dagtilbud tilrettes i overensstemmelse hermed,
- at der bliver givet en tillægsbevilling til dagtilbudsområdets drift på 0,350 mio. kr. (udgiftsbevilling) for budgetåret 2025,
- at ændringen bliver indarbejdet i budgetlægningen for 2026-2029, hvor der således bliver givet en tillægsbevilling på 0,263 mio. kr. netto, bestående af en udgiftsbevilling på 0,350 mio. kr. til dækning af ledelsesudgiften og en indtægtsbevilling på 0,087 mio. kr. vedrørende merindtægter fra forældrebetaling,
- at ændringen bliver finansieret fra skoleområdets centrale budgetramme, hvor der tilsvarende indarbejdes en negativ tillægsbevilling på 0,350 mio. kr. i 2025 og 0,263 mio. kr. i budgetoverslagsårene 2026-2029
Sagsbeskrivelse
Landsbyfællesskabet Anna Trolle
Landsbyfællesskabet Anna Trolle består af Brenderup Børnehus og Anna Trolles Skole og tilbyder vuggestue, børnehave, skole og SFO.
Brenderup Børnehus og Anna Trolles Skole har fælles leder og fælles bestyrelse i overensstemmelse med Folkeskoleloven §24a:
Brenderup Børnehus og Anna Trolles Skole har haft fælles leder siden 1. oktober 2018. Først som et pilotprojekt pr. oktober 2018 og siden som en permanent ordning med fælles leder og fælles bestyrelse jf. beslutning i Byrådet september 2021.
I praksis har Børnehuset haft en daglige leder. Lederen af Børnehuset har refereret til den fælles leder, som har været skolelederen.
Organiseringen i Brenderup med skole og dagtilbud fordelt på tre matrikler opleves i dag ikke at kunne give de optimale vilkår for at udvikle kvaliteten i dagtilbud og skole. Fællesbestyrelsen har også ved flere lejligheder udtrykt ønske om at opløse landsbyfællesskabet.
Ved at opløse den nuværende ordning med fælles leder og fælles bestyrelse vil en kommende leder af daginstitutionen komme til at være øverste leder af institutionen og dermed få reference til dagtilbudschefen. Denne organisering af ledelsen vil efter forvaltningens vurdering medvirke til at skabe trygge og udviklende rammer for institutionens drift.
På baggrund af ovenstående indstiller forvaltningen til Byrådet, at ordningen med fælles leder og fælles bestyrelse ophører pr. 4. februar 2025.
Aktuelt er lederstillingen i Børnehuset vakant, og der skal derfor rekrutteres en ny leder. Skolen vil fremover have en skoleleder som øverste leder. Derudover skal der etableres en bestyrelse for dagtilbuddet og en bestyrelse for skolen.
For at bringe ordningen med fælles leder og fælles bestyrelse i Brenderup til ophør anvendes Folkeskoleloven §24a, som ordningen er etableret efter. Etablering af fælles leder og fælles bestyrelse kræver, at der indhentes udtalelse fra skolebestyrelsen og forældrebestyrelsen i det kommunale dagtilbud. For at opløse ordningen har forvaltningen derfor indhentet udtalelse fra fællesbestyrelsen. Jf. fællesbestyrelsens udtalelse bakker fællesbestyrelsen op om, at ordningen med fælles leder og fælles bestyrelse bringes til ophør.
Økonomi
Ophør af fælles ledelse mellem dagtilbud og SFO medfører en samlet merudgift på 0,350 mio. kr. brutto før forældrebetaling. Finansieringen tilvejebringes gennem omprioriteringer indenfor skoleområdets centrale budgetramme.
Da forældrebetalingsandelen på dagtilbud udgør 25%, vil dagtilbudsafdelingen realisere en merindtægt fra forældrebetaling på 0,087 mio. kr. Den varige forøgelse af nettoudgiften ved omlægningen udgør således 0,263 mio. kr.
Forvaltningen foreslår, at taksterne fastholdes uforandrede i 2025, hvilket vil sige, at nettoudgiften i 2025 ved straksimplementering udgør 0,350.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant.
Beslutning
Anbefales godkendt.
Behandlingsplan
Indstilles til godkendelse.
Lasse Schmücker deltog ikke i sagens behandling.