Referat for Skoleudvalget møde den 13. august 2024
120. Skolernes ferieplan 2026-2027
Sagsnummer: 2024-004863
Sagsbehandler: Malene Stroger
Præsentation
Forvaltningen har udarbejdet forslag til ferieplan for skoleåret 2026-2027. Forslaget forelægges Skoleudvalget med henblik på beslutning om at sende det i høring.
Forvaltningen foreslår
- at forslaget til ferieplanen sendes i høring i perioden den 14. august til 30. august 2024.
Sagsbeskrivelse
Der skal årligt vedtages ferieplan for skolerne.
Undervisningsministeriet fastsætter datoen for sommerferiens start i den vejledende ferieplan. Alle øvrige datofastsættelser er en byrådsbeslutning.
Skoleåret planlægges som udgangspunkt med 200 skoledage, men der kan planlægges med flere eller færre skoledage.
Skoleåret 2026-2027 starter 10. august 2026 og slutter 26. juni 2027.
Det detaljerede forslag til ferieplan for skoleåret 2026-2027 er vedhæftet sagsfremstillingen.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ferieplanen sendes i høring hos:
- Skolebestyrelserne
- Skolernes MED-udvalg
Høringsperioden varer fra 14. august til og med 30. august 2024.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
121. Byggeprogram med dispositionsforslag til renovering af Fjelsted Harndrup Skole
Sagsnummer: 2024-002315
Sagsbehandler: Lone Lander Stie
Præsentation
Fjelsted Harndrup Skoles projektgruppe, Ejendomscentret og totalrådgiver har udarbejdet et byggeprogram med dispositionsforslag på baggrund af et idéoplæg for renovering af Fjelsted Harndrup Skole. Byggeprogrammet forelægges Skoleudvalget med henblik på godkendelse.
Forvaltningen foreslår
- at det fremlagte byggeprogram med dispositionsforslag bliver godkendt.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommunes gældende skolerenoveringsplan, der strækker sig over en periode fra 2010-2026, danner baggrund for den forestående renovering af Fjelsted Harndrup Skole.
Formålet med skolerenoveringsplanen er at sikre, at skolerenoveringerne understøtter optimal læring og understøtter visioner, nye fag og funktioner på skoleområdet. Samtidig tager planen højde for bedst mulig udnyttelse af ressourcer, elevprognoser og kapacitetstilpasninger.
Renovering af Fjelsted Harndrup Skole omfatter en større renovering, herunder renovering af bygningsdele, tekniske installationer og indvendige overflader i nødvendigt omfang. Udover at højne bygningens vedligeholdelsesstand, som det primære formål, vil der ske en pædagogisk opdatering i forbindelse med renoveringen. Det omhandler bl.a. den fremtidige anvendelse af de faglokaler i parterreetagen, der som følge af fugtskade er rømmet i efteråret 2023.
Ledelsen af Fjelsted Harndrup Børneunivers har i maj-juni 2024 gennemført en proces med henblik på at skitsere et byggeprogram med dispositionsforslag for den forestående renovering. Processen er anført af rådgivende arkitekt fra Friis Andersen og Ejendomscentret. Formålet har været at illustrere, hvordan Fjelsted Harndrup Skole ser, at de fremtidige fysiske rammer bedst kan understøtte behovet for fremtidens læringsmiljø.
På Skoleudvalgets møde præsenterer Ejendomschef Jane Haugaard Bruun og konstitueret skoleleder af Fjelsted Harndrup Skole Maya Lykke Nielsen byggeprogrammet med dispositionsforslaget for renoveringen.
Anlægsplanen for Fjelsted Harndrup Skole er bevillingsmæssigt berammet til at løbe fra 2023 til 2026.
Når byggeprogrammet med dispositionsforslag er godkendt, igangsættes næste fase, som er udarbejdelse af et projektforslag.
Økonomi
Anlægsrammen til renovering af Fjelsted Harndrup Skole er 20,716 mio. kr. i 2024-priser.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
122. Fra fravær til fremmøde: Orientering om udfordringer og indsatser i forhold til skolefravær
Sagsnummer: 2023-008823
Sagsbehandler: Lone Lander Stie
Præsentation
Forvaltningen har i samarbejde med skolerne opdateret vores guideline for registrering og tidlig opsporing af skolefravær. Opdateringen er sket som led i opfølgningen på velfærdstjekket på ungeområdet.
Skoleudvalget orienteres på udvalgsmødet om de centrale temaer i fraværsguidelinen, og der gives eksempler på aktuelle udfordringer og indsatser i forhold til skolefravær.
Forvaltningen foreslår
- at orienteringen bliver godkendt.
Sagsbeskrivelse
Forvaltningen har i samarbejde med skolerne opdateret vores guideline for registrering og tidlig opsporing af skolefravær i Middelfart Kommunes folkeskoler, specialskole og Ungdomsskole, inkl. 10. klasse. Formålet med guidelinen er at synliggøre, hvad der skal registreres og følges op på, hvornår - og af hvem - med henblik på at sikre en systematisk praksis på skolerne for registrering og opfølgning på fravær.
Fravær skal forebygges, og der skal handles tidligt, når eleven har begyndende skolefravær for, at det ikke udvikler sig til langvarigt, bekymrende skolefravær. Jo længere tid eleven er fraværende, des sværere er det at komme tilbage til en normal skolehverdag. For fravær er ikke problemet, men elevens måde at vise, at han/hun ikke trives.
Når det handler om at forebygge skolefravær, spiller skolernes rutiner for systematisk opsporing, afdækning og faglig vurdering af årsagerne til fraværet, hurtig opfølgning samt et tæt skole-hjem-samarbejde og tværgående samarbejde en central rolle.
Fravær er et fælles ansvar, som bygger videre på vores fælleskommunale børnesyn. Fælles ansvar betyder, at i samarbejdet om skolefravær mødes elev og forældre med:
- en anerkendende og ressourceorienteret tilgang
- at elevens stemme og perspektiv er i centrum
- et afsæt i, at det er godt for eleven at gå i skole
- et helhedssyn på eleven i konteksten – eleven viser problemet, men er ikke problemet.
Guidelinen er opdateret som del af forvaltningens opfølgning på velfærdstjekket på ungeområdet. På udvalgsmødet udfoldes de centrale temaer i guidelinen, og der gives eksempler på aktuelle udfordringer og indsatser i forhold til skolefravær.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.