Referat for Skoleudvalget møde den 04. februar 2025
136. Redefinering og udvidelse af anlægsprojekt for Tandplejen
Sagsnummer: 2024-002701
Sagsbehandler: Jes Barsøe
Præsentation
Tandplejen i Middelfart Kommune skal fremover tilbyde vederlagsfri tandpleje til 18-21 årige.
Anlægsprojektet 'Udvidelse af Tandplejen' med en samlet anlægssum på 15,801 mio. kr. til udvidelse af tandklinikken på Lillebæltsskolen, skal løse Tandplejens kapacitetsudfordring.
Sagen omhandler stillingtagen til en redefinering og udvidelse af anlægsprojektet.
Forvaltningen foreslår
- At anlægsprojektet 'Udvidelse af Tandplejen' redefineres og udvides, så der etableres en helt ny tandklinik i Ø-Frittens gamle lokaler i stedet for at ombygge den nuværende tandklinik.
- At der bliver givet en tillægsbevilling til anlægsbevilling med dertilhørende frigivet rådighedsbeløb på 8,0 mio. kr. til projektet. Budgettet bliver således løftet fra 15,801 mio. kr. til 23,801 mio. kr.
- At projektet i første omgang kassefinansieres.
- At driftsbevillingen til Tandplejen bliver reduceret med 0,4 mio. kr. årligt. I alt 8,0 mio. kr. Reduktionen indarbejdes i budgetlægningen for 2026-2029.
Sagsbeskrivelse
Fremover skal kommunen tilbyde vederlagsfri tandpleje til de 18 – 21-årige. I 2025 forventes denne målgruppe at udgøre 1.778 unge. Der er derfor behov for at udvide den kommunale tandpleje for at kunne håndtere målgruppeudvidelsen.
Med budget 2025 er der afsat 15,801 mio. kr. til et anlægsprojekt for renovering af Tandplejens lokaler på Lillebæltsskolen samt en udvidelse med yderligere 3 klinikrum i årene 2024-2026.
Forvaltningen har i samarbejde med Ejendomscentret og en arkitekt med erfaring i tandklinikker kvalificeret en mulig løsning af anlægsprojektet.
Forvaltningens vurdering er, at anlægsprojektet i sin nuværende form kan løse Tandplejens kapacitetsudfordring på kort sigt, men udbygning af Tandplejens nuværende lokaler vil ikke være en fremtidssikker løsning. Udfordringen bliver bl.a. små klinikrum, der ikke er tidssvarende, og en anlægsløsning, der ikke bliver optimal i forhold til Tandplejens opgaveløsning, hygiejne, personalets arbejdsmiljø og mulighed for at løse evt. senere behov for kapacitetsudvidelse.
Forvaltningen vurderer, at en fremtidssikker løsning af Tandplejens kapacitetsudfordring er:
- at flytte tandklinikken til Ø-frittens lokaler beliggende på Lillebæltsskolens matrikel, når børnehaven Naturhaven i 2025 flytter ud af Ø-fritten,
- og tilbygge 8 nye klinikrum til Ø-fritten, der tager højde for Tandplejens nuværende behov for udvidet kapacitet.
Løsningen indebærer, at Ø-frittens eksisterende bygning benyttes til Tandpleje, og alle klinikrum og tekniske installationer vil være nybyggede, større og tidsvarende. Der kan etableres en optimal planløsning, der sikrer bedre opgaveløsning, hygiejne samt et fysisk arbejdsmiljø i en ny klinik, der vil være et stærkt positivt element i forhold til rekrutteringsopgaven med nye medarbejdere.
Såfremt der på et tidspunkt træffes en beslutning om at sammenlægge klinikkerne i Ejby og Middelfart, er der med placeringen nem adgang til udvidelsesmuligheder, idet bygningens fysiske rammer senere vil kunne udvides med 4 ekstra klinikrum. Der vil så være tale om en udvidelse af det her skitserede anlægsprojekt.
Tandplejens eksisterende lokaler i den nuværende tandklinik på Lillebæltsskolen renoveres let og overdrages til skolens benyttelse.
Forvaltningen anbefaler derfor, at anlægsprojektet 'Udvidelse af Tandplejen' i sin nuværende form redefineres og udvides med etablering af en ny tandklinik i og ved Ø-frittens lokaler, i stedet for at ombygge den bestående tandklinik.
Flytningen af tandplejen til Ø-fritten, er blevet drøftet i skolebestyrelsen på Lillebæltsskolen.
Skolebestyrelsen udtrykker samlet set opbakning, til flytningen af Tandplejen fra de nuværende lokaler på Lillebæltsskolen til Ø-frittens lokaler. Skolebestyrelsen lagde i drøftelsen vægt på vigtigheden i, at Lillebæltsskolen kan overtage de lokaler Tandplejen efterlader på Lillebæltsskolen.
Økonomi
Ombygning og tilbygning af Ø-fritten ved en redefinering af 'anlægsprojekt for udvidelse af Tandplejen' til en fremtidssikker løsning. Den samlede projektøkonomi er på 23,801 mio. kr.
Anlægsudgift til redefinering og udvidelse af anlægsprojekt for Tandplejen:
Ombygning og tilbygning af Ø-fritten |
22.801 |
Genetablering af nuværende lokaler på Lillebæltsskolen |
1.000 |
Anlægsudgift i alt |
23.801 |
Finansiering
Anlægsrammen til nuværende 'anlægsprojekt for udvidelse af Tandplejen' er i alt 15,801 mio. kr. som er finansieret af en anlægsbevilling på 8,5 mio. kr., tilskud fra Sundhedsstyrelsen på 3,801 mio. kr. og Tandplejens egenfinansiering gennem opsparet driftsoverskud på 3,500 mio. kr.
Redefinering og udvidelse af anlægsprojekt for Tandplejen kan finansieres ved at den nuværende anlægsramme på 15,801 mio. kr. udvides med en kassefinansiering på 8,000 mio. kr., som Tandplejen gradvis tilbagebetaler ved reduktion af driftsbevillingen til Tandplejen på 0,400 mio. kr. årligt fra 2026 og frem.
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Anbefales godkendt.
Behandlingsplan
Indstilles til godkendelse.
Lasse Schmücker deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Bilag
137. Status på den sammenhængende plan for skole og UV 2024/2025
Sagsnummer: 2024-000494
Sagsbehandler: Birgitte Arnholm Mørkøre
Præsentation
Folketinget vedtog den 8. februar 2024 lov om ændring af kommunal indsats for unge under 25 år og forskellige andre love. Med lovændringen blev uddannelsesparathedsvurderingen og krav om studievalgsportfolio afskaffet, mens kravet til den sammenhængende plan for vejledning blev udvidet.
I juni 2024 fik Skoleudvalget en orientering om UV-Middelfarts samarbejde med skolerne om en ny sammenhængende plan for skole- og vejledningsindsatsen i Middelfart Kommune.
På mødet orienteres Skoleudvalget om status på resultatet af UV-Middelfarts samarbejde med skolerne om den ny sammenhængende plan for skole og vejledningsindsatsen.
Forvaltningen foreslår
- at Skoleudvalget tager status til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Med den politiske aftale ”Fra folkeskole til faglært – Erhvervsuddannelser til fremtiden” fra 2018 blev det aftalt, at alle kommuner skal have en sammenhængende plan i deres kommune. Den 1. august 2020 fik kommunalbestyrelserne derfor ansvaret for at udarbejde en sammenhængende plan for kommunernes vejledningsaktiviteter i 8. og 9. klasse.
Med afskaffelsen af uddannelsesparathedsvurderingen pr. 1. august 2024, jf. Lov om ændring af lov om kommunal indsats for unge under 25 år og forskellige andre love, skærpes flere af de indholdsmæssige krav til den sammenhængende plan, og planen udvides til også at omfatte vejledningsaktiviteter i 7. og 10. klasse.
Planen er således en fælles plan for vejlednings- og afklaringsaktiviteter for alle kommunens elever i 7.-10. klasse og ikke en individuel vejledningsplan for hver enkelt elev.
Hovedformålet med den sammenhængende plan er at sikre:
- en systematisk, koordineret og sammenhængende vejledningsindsats for alle elever i grundskolen.
- Elever og forældre skal opleve, at der er tydelig sammenhæng mellem de forskellige vejledningsaktiviteter, uddannelsesvalget og overgangen til ungdomsuddannelser. Skoleledere, lærere og vejledere har til opgave at tilrettelægge skoledagen, så elever og forældre får en oplevelse af, at vejledningsaktiviteterne, der skal støtte elevens nysgerrighed og sikre god overgang til ungdomsuddannelserne, spiller naturligt ind i skolens dagligdag.
- at kommuner og skoler iværksætter en målrettet skole- og vejledningsindsats for de elever, som har brug for den. Den sammenhængende plan skal derfor beskrive, hvilke faktorer der anvendes i identifikationsarbejdet, så de elever, der har brug for det, får styrket de nødvendige kompetencer, inden de påbegynder en ungdomsuddannelse.
Birgit Munk præsenterer status på resultatet af UV-Middelfarts samarbejde med skolerne om den ny sammenhængende plan for skole- og vejledningsindsatsen på mødet.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Sagen taget til efterretning.
Behandlingsplan
138. Orientering om proces i forhold til at arbejde med Kvalitetsaftale for Folkeskolen
Sagsnummer: 2025-001276
Sagsbehandler: Louise Kjær Guul
Præsentation
Skoleudvalget orienteres om ændringer i folkeskolen som følge af vedtagelse af Folkeskolens Kvalitetsprogram (FKP).
Forvaltningen foreslår
- at orienteringen tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Baggrund:
Folketinget har endeligt vedtaget aftalen om Folkeskolens Kvalitetsprogram den 12. december 2024. Vedtagelsen af Folkeskolens Kvalitetsprogram fører til en række ændringer i folkeskoleloven fra dette skoleår (2024/2025) og frem til 2027/2028. Grundtanken bag aftalen er at sætte folkeskolen mere fri, så elevernes faglige udvikling og dannelse kommer i fokus.
Aftalen rummer i alt 33 initiativer fordelt på tre søjler (bilag 1):
- Frisættelse af folkeskolen og mere indflydelse til skolebestyrelserne (15 initiativer).
- Mere praktisk undervisning og valgfrihed til de ældste elever (8 initiativer).
- Ro og rammer - nødvendigt for nogle, godt for alle (10 initiativer).
Med aftalen fjernes en række regler og begrænsninger, og flere beslutninger kan træffes lokalt. Desuden indeholder aftalen initiativer, der skal sikre mere praktisk undervisning og valgfrihed i de ældste klasser som for eksempel færre prøver, mulighed for juniormesterlære og obligatorisk erhvervspraktik. Der er i aftalen afsat midler til at prioritere kompetenceudvikling i specialpædagogik og klasseledelse, men rammerne for udmøntning er endnu ikke meldt ud.
Ekspertgrupper:
En række af aftalens initiativer skal konkretiseres via ekspertgrupper, f.eks. arbejdet med nye læreplaner og regler på inklusions- og specialundervisningsområdet. Formålet med ekspertgruppens arbejde er at styrke inklusionen i folkeskolen, så flere elever kan lære og trives i den almene undervisning. Ekspertgruppen skal blandt andet se på reglerne for udarbejdelser af pædagogisk-psykologiske vurderinger af elever og reglerne for henvisning til specialundervisning (9-timersgrænsen). Ekspertgruppen skal komme med sine anbefalinger i første kvartal af 2025. Desuden får Center for Undervisningsmidler tildelt midler til flere fysiske skolebøger, som skal lette udlån af klassesæt til skolerne - og samtidigt understøtte de nye anbefalinger om mindre brug af skærm. En oversigt over ikrafttrædelse for de forskellige initiativer findes i bilag 2.
Implementeringen af Folkeskolens Kvalitetsprogram i Middelfart Kommune:
I Middelfart Kommune er implementeringen af Folkeskolens Kvalitetsprogram (FKP) koblet tæt til skoleledermøderne, da skolelederne spiller en central rolle i at få omsat intentionerne til konkret hverdag for skolerne og det er samtidigt i skoleledergruppen, der skal ske en gensidig læring på tværs og drøftes og aftales fælles aftaler om udmøntning, der hvor det giver mening. Drøftelserne er i gang og der er planlagt en fælles temadag for skolelederne den 28. februar 2025, hvor de øvrige i skolernes ledelsesteams deltager i dele af dagen. Formålet med dagen er fælles forståelse med særligt fokus på de initiativer, som træder i kraft fra skoleåret 2025-2026.
Økonomi
Aftalen om folkeskolens kvalitetsprogram medfører et økonomisk løft på 740 millioner kroner årligt varigt (fuldt indfaset) til nye indsatser. Aftalen medfører dertil, at den understøttende undervisning afskaffes, og at antallet af fagtimer nedjusteres. Den samlede finansiering udgør dermed fuldt indfaset 3.355 millioner kr. på landsplan.
Kommuner og skoler får en høj grad af lokal frihed til at prioritere ressourcerne efter lokale behov. Det største enkeltstående initiativ er oprettelsen af skolens timebank, hvor ressourcerne kan gives til indsatser i folkeskolen alt efter lokale behov. Det kan bl.a. være til kortere skoledage med flere voksne i undervisningen, undervisning i små hold, kompetenceudvikling, materialer og øget pasningsbehov i fritidstilbud som følge af en kortere skoledag. Samlet afsættes 2.730 millioner kroner årligt hertil.
Der afsættes dertil 625 millioner kr. årligt, som kan anvendes til øvrige indsatser, der kan bidrage til en bedre hverdag for folkeskolens elever. Det omfatter både nye indsatser i folkeskolen som fx juniormesterlære, obligatorisk erhvervspraktik, flere valgfag i udskolingen samt et styrket samspil mellem skoler og PPR gennem flere pædagogiske kompetencer tæt på eleverne. I økonomien er der også taget højde for en øget aktivitet i fritidstilbud som følge af central afkortning af skoledagens længde. Hertil afsættes finansiering til at styrke meritlæreruddannelsen og efteruddannelsesmulighederne, herunder også en psykologfaglig overbygningsuddannelse for lærere og pædagoger.
I bilag 3 ses økonomien bag aftalen fordelt på de forskellige implementeringsår.
Skoleudvalget vil løbende dels blive orienteret og dels skulle tage stilling til udmøntning af diverse initiativer i aftalen, i takt med at lovgivning og rammer kommer på plads, og Middelfart Kommune skal omsætte disse til lokale forhold.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Sagen taget til efterretning.