Referat for Skoleudvalget møde den 20. januar 2025
133. Klassedannelse for kommende 0. klasser i skoleåret 2025/2026
Sagsnummer: 2024-004359
Sagsbehandler: Malene Stroger
Præsentation
Skoleudvalget behandler forslag til klassedannelse for kommende 0. klasser i skoleåret 2025/2026.
Forvaltningen foreslår
At forslag til klassedannelse for kommende 0. klasser i skoleåret 2025/2026 godkendes.
Sagsbeskrivelse
Styrelsesvedtægten for folkeskolerne i Middelfart Kommune bilag 1 rammesætter, hvordan ressourcerne til 0. klasser skal fordeles på elevantal, klasser og skoler.
Med ændring af Folkeskolelovens §§17 og 25 må elevtallet i 0.-2. klasse ikke overstige 26 elever ved skoleårets begyndelse. Ændring af loven trådte i kraft for for årgange, der påbegyndte 0. klasse fra 2024/2025. Skoleudvalget godkendte på den baggrund følgende principper som afsæt for klassedannelsen for kommende 0.klasser i skoleåret 2024/2025:
- At der som hovedregel maksimalt indskrives 26 elever pr. klasse
- At 2 pladser på alle distriktsskoler reserveres til elever med ubetinget ret til optagelse på distriktsskolen.
- At særreglen for Lillebæltsskolen bortfalder, og at klassedannelsen på Lillebæltsskolen følger de samme regler for klassedannelse som de øvrige skoler.
Gældende lovgivning indarbejdes i førstkommende opdatering af styrelsesvedtægten. Forvaltningen vil i løbet af 2025 forelægge Byrådet en opdateret styrelsesvedtægt til politisk behandling.
I november 2024 er der udsendt indskrivningsmateriale til alle børn født i 2019 samt børn født i 2018, der har fået skoleudsættelse ved sidste års skoleindskrivning. Desuden er indskrivningsmaterialet sendt ud til børn fra andre kommuner samt tilflyttere efter henvendelse fra forældrene.
Ved skoleindskrivningen 2025/2026 har der i alt været behandlet 462 børn til indskrivning.
Resultatet af behandlingen ses nedenfor:
1. Optagne elever i kommunens folkeskoler
Tabel 1 Antal elever og klasser i 0. klasse på folkeskoler i skoleåret 2025/2026.
|
Skoledistrikt |
Antal elever i alt |
Antal klasser |
1 |
Anna Trolle |
7 |
1 |
2 |
Ejby |
20 |
1 |
3 |
Fjelsted Harndrup |
12 |
1 |
4 |
Gelsted |
24 |
1 |
8 |
Lillebælt |
48 |
2 |
9 |
Hyllehøj |
48 |
2 |
10 |
Strib |
78 |
3 |
11 |
Vestre |
18 |
1 |
12 |
Østre |
26 |
1 |
13 |
Båring |
18 |
1 |
14 |
Nørre Aaby |
34 |
2 |
|
I alt |
333 |
16 |
Klassekvotient 20,8
Tabel 1 viser, hvor mange børn, der indskrives i de kommunale folkeskoler til næste skoleår fordelt på antal klasser.
2. Andel elever på frie- og private grundskoler
88 børn er indskrevet i 0. klasse på en fri- eller privat grundskole i skoleåret 2025/2026. De fordeler sig således:
- 19 på Brenderup og Omegns Realskole
- 16 på Fænøsund Friskole
- 18 på Middelfart Friskole
- 35 på Nørre Aaby Realskole
- 0 på andre privatskoler udenfor kommunen.
3. Øvrige optag og skoleudsættelser
- 6 elever indskrives i et specialundervisningstilbud
- 2 elever hjemmeundervises
- 6 elever har valgt skole i anden kommune
- 25 børn er bevilliget skoleudsættelse
4. Udvikling i indskrivningerne
Tabel 2 Centrale data ved skoleindskrivningen i perioden 2021-2025.
Som tabel 2 viser har der været behandlet 14 flere indskrivningssager i forhold til sidste års indskrivning.
Antallet af optagne elever i kommunens folkeskoler er 333.
Andel grundskoleelever, der indskrives på en fri- eller privatskole, er for kommende skoleår 20,1%. Sidste år var andelen 18,3%.
Der er sket et fald i antallet af børn, der er visiteret til et specialskoletilbud. Antallet af elever, der har fået skoleudsættelse er steget med 8 elever.
5. Det frie skolevalg - behandling af ønsker om optagelse i anden skole end distriktsskolen
Hvert år er der familier, som ønsker deres barn optaget i anden skole end distriktsskolen. I år er det tilfældet for 27 børn.
I styrelsesvedtægtens bilag 1 ses under afsnittet om 'Frit skolevalg' de gældende optagelseskriterier, når der er flere ansøgere fra andre skoledistrikter, end der er ledige pladser i klassen. De er som følgende:
1. Kommunens egne børn går forud for børn fra andre kommuner.
2. Søskende til elever på skolen går forud for andre.
3. Nærmere boende børn går forud for fjernere boende børn.
4. Lodtrækning, hvis ovenstående kriterier ikke giver afgørelse.
Med udgangspunkt i ovenstående kunne:
- 22 familier/børn få deres 1. ønske opfyldt
- 0 familier/børn får deres 2. ønske opfyldt
- 5 familier/børn optages på distriktsskolen og får ikke opfyldt deres 1. ønske.
Økonomi
Udviklingen i elevtal, i forhold til niveauet før, indgår i den årlige budgetlægning.
Høring
Ingen, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
134. Drøftelse af udkast fra KL til fælles kommunal topmødeerklæring til KL's Børn & Unge Topmøde 2025
Sagsnummer: 2024-018514
Sagsbehandler: Louise Kjær Guul
Præsentation
KL's Børne- og Undervisningsudvalg har udarbejdet et udkast til en fælles kommunal topmødeerklæring med formål om at sætte fokus på den opgave, som mange kommuner er i gang med, i forhold til, at almenområdet på 0-18 års området "skal kunne mere for flere".
Forvaltningen foreslår
- at udvalget drøfter KL's udkast til en fælles kommunal topmødeerklæring
Sagsbeskrivelse
KL’s Børne- og Undervisningsudvalg har lagt op til, at der udarbejdes en fælles kommunal topmødeerklæring til Børn & Unge Topmødet, som afholdes den 30. og 31. januar 2025. Erklæringen skal sætte fokus på den opgave, som mange kommuner allerede er i gang med, i forhold til, at almenområdet på 0-18 års området "skal kunne mere for flere".
KL's Børne- og Undervisningsudvalg har udarbejdet et udkast til en erklæring og har inviteret udvalgene på børne- og ungeområdet i kommunerne til at drøfte udkastet med henblik på, at der på Børn & Unge Topmødet kan blive bakket op om initiativet.
Det er forvaltningens opfattelse, at der er høj grad af overensstemmelse mellem punkterne i erklæringen og vores arbejde med at skabe stærke almene fællesskaber i dagtilbud, folkeskoler og fritidstilbud i Middelfart Kommune.
Økonomi
Ikke relevant.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant.
Beslutning
Udvalget beder forvaltningen fremsende et svar til KL med følgende ordlyd:
"Middelfart Kommune bakker op om topmødeerklæringen. En forudsætning er dog, at der også er finansiering til, at alle børn får et godt tilbud i dagtilbud og skole, hvad enten det er i almenområdet eller i det specialiserede område. Det ønsker Middelfart Kommune, at KL kæmper for."
Behandlingsplan
Udvalget bakker op om erklæringen og beder forvaltningen udarbejde svar til KL.
Lasse Schmücker deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
135. Ophør af ordning med fælles leder og fælles bestyrelse i Landsbyfællesskabet Anna Trolle
Sagsnummer: 2025-000267
Sagsbehandler: Louise Kjær Guul
Præsentation
Landsbyfællesskabet Anna Trolle består af Brenderup Børnehus og Anna Trolles Skole og tilbyder vuggestue, børnehave, skole og SFO. Brenderup Børnehus og Anna Trolles Skole har i dag fælles leder og fælles bestyrelse i overensstemmelse med Folkeskoleloven §24a.
Denne organisering opleves i dag ikke at være optimal. På baggrund heraf indstiller forvaltningen til Byrådets godkendelse, at ordningen med fælles leder og fælles bestyrelse ophører.
Forvaltningen foreslår
- at Byrådet godkender ophør af den nuværende ordning med fælles leder og fælles bestyrelse jf. Folkeskoleloven §24a af Landsbyfællesskabet Anna Trolle bestående af Brenderup Børnehus og Anna Trolles Skole pr. 4. februar 2025
- at styrelsesvedtægten for hhv. folkeskolen og dagtilbud tilrettes i overensstemmelse hermed
- at der bliver givet en tillægsbevilling til dagtilbudsområdets drift på 0,350 mio. kr. (udgiftsbevilling) for budgetåret 2025
- at ændringen bliver indarbejdet i budgetlægningen for 2026-2029, hvor der således bliver givet en tillægsbevilling på 0,263 mio. kr. netto, bestående af en udgiftsbevilling på 0,350 mio. kr. til dækning af ledelsesudgiften og en indtægtsbevilling på 0,087 mio. kr. vedrørende merindtægter fra forældrebetaling
- at ændringen bliver finansieret fra skoleområdets centrale budgetramme, hvor der tilsvarende indarbejdes en negativ tillægsbevilling på 0,350 mio. kr. i 2025 og 0,263 mio. kr. i budgetoverslagsårene 2026-2029
Sagsbeskrivelse
Landsbyfællesskabet Anna Trolle
Landsbyfællesskabet Anna Trolle består af Brenderup Børnehus og Anna Trolles Skole og tilbyder vuggestue, børnehave, skole og SFO.
Brenderup Børnehus og Anna Trolles Skole har fælles leder og fælles bestyrelse i overensstemmelse med Folkeskoleloven §24a:
Brenderup Børnehus og Anna Trolles Skole har haft fælles leder siden 1. oktober 2018. Først som et pilotprojekt pr. oktober 2018 og siden som en permanent ordning med fælles leder og fælles bestyrelse jf. beslutning i Byrådet september 2021.
I praksis har Børnehuset haft en daglige leder. Lederen af Børnehuset har refereret til den fælles leder, som har været skolelederen.
Organiseringen i Brenderup med skole og dagtilbud fordelt på tre matrikler opleves i dag ikke at kunne give de optimale vilkår for at udvikle kvaliteten i dagtilbud og skole. Fællesbestyrelsen har også ved flere lejligheder udtrykt ønske om at opløse landsbyfællesskabet.
Ved at opløse den nuværende ordning med fælles leder og fælles bestyrelse vil en kommende leder af daginstitutionen komme til at være øverste leder af institutionen og dermed få reference til dagtilbudschefen. Denne organisering af ledelsen vil efter forvaltningens vurdering medvirke til at skabe trygge og udviklende rammer for institutionens drift.
På baggrund af ovenstående indstiller forvaltningen til Byrådet, at ordningen med fælles leder og fælles bestyrelse ophører pr. 4. februar 2025.
Aktuelt er lederstillingen i Børnehuset vakant, og der skal derfor rekrutteres en ny leder. Skolen vil fremover have en skoleleder som øverste leder. Derudover skal der etableres en bestyrelse for dagtilbuddet og en bestyrelse for skolen.
For at bringe ordningen med fælles leder og fælles bestyrelse i Brenderup til ophør anvendes Folkeskoleloven §24a, som ordningen er etableret efter. Etablering af fælles leder og fælles bestyrelse kræver, at der indhentes udtalelse fra skolebestyrelsen og forældrebestyrelsen i det kommunale dagtilbud. For at opløse ordningen har forvaltningen derfor indhentet udtalelse fra fællesbestyrelsen. Jf. fællesbestyrelsens udtalelse bakker fællesbestyrelsen op om, at ordningen med fælles leder og fælles bestyrelse bringes til ophør.
Økonomi
Ophør af fælles ledelse mellem dagtilbud og SFO medfører en samlet merudgift på 0,350 mio. kr. brutto før forældrebetaling. Finansieringen tilvejebringes gennem omprioriteringer indenfor skoleområdets centrale budgetramme.
Da forældrebetalingsandelen på dagtilbud udgør 25%, vil dagtilbudsafdelingen realisere en merindtægt fra forældrebetaling på 0,087 mio. kr. Den varige forøgelse af nettoudgiften ved omlægningen udgør således 0,263 mio. kr.
Forvaltningen foreslår, at taksterne fastholdes uforandrede i 2025, hvilket vil sige, at nettoudgiften i 2025 ved straksimplementering udgør 0,350.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant.
Beslutning
Indstilles til godkendelse.
Behandlingsplan
Indstilles til godkendelse.
Lasse Schmücker deltog ikke i sagens behandling.