Referat for Byrådet møde den 06. maj 2024
433. 1. budgetopfølgning pr. 31.03.2024 (hele kommunen)
Sagsnummer: 2024-003771
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Økonomiafdelingen har i samarbejde med fagforvaltningerne udarbejdet årets første budgetopfølgning pr. 31. marts 2024.
Resultatet af opfølgningen gennemgås i denne sag og forvaltningen indstiller samtidig en række bevillinger til godkendelse.
Forvaltningen foreslår
- At 1. budgetopfølgning pr. 31.03.2024 bliver godkendt.
- At bevillinger til finansiering, drift, anlæg og jordforsyning jf. bilag 4 bliver godkendt.
Sagsbeskrivelse
Byrådet vedtog i maj sidste år en række tiltag for sikring af budgetoverholdelse som skal sikre at merforbruget nedbringes og der kommer balance i områderne.
Årets første budgetopfølgning bekræfter, at tiltagene for sikring af budgetoverholdelse begynder at virke i områderne. Bortset fra Børn, Familie og Forebyggelsesområdet, er der markant forbedret balance i alle områder.
Vendes blikket mod resultatet af ordinær drift (afvigelse på budgetlagte og realiserede finansindtægter og drift) så tegner det til et overskud på 6,8 mio. kr. inklusive den finansierede del af serviceværnet.
Det samlede merforbrug på skattefinansieret drift udgør 27,3 mio. kr., hvoraf Familie og Forebyggelsesområdet står for knap 60%. Iberegnet den finansierede del af serviceværnet forventes et mindreforbrug på driften på 1,6 mio. kr.
Foruden merforbruget på Familie og Forebyggelsesområdet er det et opmærksomhedspunkt, at der fortsat er merforbrug på Social- og Sundhedsområdet, Social- og Psykiatriområdet, samt stigende udgifter til – og merforbrug på – arbejdsskadeforsikringer.
På anlægssiden forventes et endnu højere anlægsomfang end sidste år, som var historisk højt. Således forventes et nettoanlægsomfang på 179,1 mio. kr. på skattefinansieret anlæg. Erfaringsmæssigt opstår der dog ofte forsinkelser i anlægsprojekterne, hvorfor at anlægsniveauet muligvis ender noget lavere. Der forventes indbetalt 10,8 mio. kr. til Landsbyggefonden vedr. de almene boliger i Føns, Harndrup, Adlerhus og Bjerggården i Middelfart og derfor skal indskydes 10,8 mio. kr. i 2024.
Det betyder, at der forventes et samlet strukturelt resultat på 81,4 mio. kr. Det strukturelle resultat opgør kommunens nettofinansiering fratrukket driftsudgifter, anlæg og indskud i landsbyggefonden samt afdrag på lån).
På jordforsyningsområdet forventes ind til videre realiseret nettoudgifter for 52,2 mio. kr. Jordforsyningsområdet som for størstedelen lånefinansieres indenfor de rammer lånebekendtgørelsen giver.
Det er et opmærksomhedspunkt, at budgetopfølgningen medfører et samlet forventet kasseforbrug på 82,7 mio. kr. som følge af et højt anlægsomfang, indskud af grundkapital i Landsbyggefonden, et kassefinansieringselement i jordkøbene samt låneoptagelse til gadelysprojektet.
Økonomi
Hovedårsagerne til afvigelserne på driften er følgende:
På Økonomiudvalgets område tegner der sig et samlet merforbrug på 3,5 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget. Merforbruget vedrører først og fremmest merudgifter til arbejdsskadeforsikring, mertræk på barselspuljen og bortfald af administrationsbidrag fra Affald og Genbrug i forbindelse med selskabsgørelsen. Merforbruget modvirkes i nogen grad af mindreforbrug i rengøringsenheden, som underskudsafvikler.
På Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalgets område forventes et merforbrug på 1,7 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget. Det er især seniorpension, sygedagpenge, jobafklaringsforløb og ledighedsydelse der tegner sig for merforbruget. Merforbruget på de nævnte områder opvejes i nogen grad af mindreforbrug på førtidspension, flexjob og driftsudgifter i Jobcenteret.
På Skoleudvalgets område forventes et samlet merforbrug på driften på 1,1 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget. Merforbruget skyldes først og fremmest merforbrug på segregering af elever til takstfinansierede specialundervisningstilbud. Det er dog værd at hæfte sig, at bestræbelserne på at få flere elever med i børnefællesskaberne på de lokale distriktsskoler, frem for at segregere børn til dyre specialtilbud, går markant i den rigtige retning. Mange skoler kan nu øjne balance på udgiftskontoen til køb af specialpladser.
På Børn, Kultur og Fritidsudvalgets område forventes et merforbrug på 15,7 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget. På kultur og fritidsområdet forventes budgetoverholdelse. Der er underliggende et merforbrug på husleje på Kulturøen, som forventes inddækket indenfor området. Også på dagtilbud forventes budgetoverholdelse. Børn, Familie og Sundhedsområdet er derimod tiltagende udfordret af et stort udgiftspres på døgnanbringelser af børn og unge, tabt arbejdsfortjeneste til børn med varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, samt et generelt større pres på de forebyggende foranstaltninger. Der arbejdes aktivt med den udarbejdede handleplan for økonomisk balance.
På Social og Sundhedsudvalgets område forventes et samlet merforbrug på 4,2 mio. kr., hvilket er en markant forbedring i forhold til tidligere år. På Senior og Sundhedsområdet forventes et merforbrug på 4,2 mio. kr., som vedrører plejehjemmene, hjemmeplejen og sygeplejen. Merforbruget opvejes delvist af et mindreforbrug på myndighedsområdet. Social- og Psykiatriområdet tegner sig for et merforbrug på 4,0 mio. kr., som først og fremmest vedrører midlertidige og permanente botilbud, borgerstyret personlig assistance (BPA forløb) og køb af eksterne STU-forløb i andre kommuner. Endelig er der et mindreforbrug på Kvalitet og Sammenhæng som vedrører den aktivitetsbestemte medfinansiering.
På Teknisk Udvalgs område forventes et samlet mindreforbrug på 0,2 mio. kr. Herunder er der et merforbrug på 0,7 mio. kr. på Vej, Trafik og Rekreative områder, som vedrører kørselskontoret, mens der er et mindreforbrug på 0,9 mio. kr. på Bygningsvedligeholdelse og byfornyelse, som først og fremmest skyldes Ejendomscenterets underskudsafvikling.
På Klima, Natur og Genbrugsudvalgets område forventes for så vidt angår den skattefinansierede drift et samlet merforbrug på 1,2 mio. kr., Merforbruget har først og fremmest baggrund i at opsparede midler anvendes til Klimafolkemødet.
Det samlede omfang af skattefinansieret anlæg forventes at udgøre 179,1 mio. kr. Bruttoanlægsudgifterne forventes at udgøre 185,2 mio. kr., mens indtægterne på anlægsområdet forventes at udgøre 6,1 mio. kr.
Medvirkende til det meget høje anlægsomfang er især køb og istandsættelse af bygninger til det gamle nærhospital, omfattende institutionsbyggeri på dagtilbudsområdet og indhentning af efterslæb på budgetterne til bygningsvedligeholdelse.
Det faktiske anlægsomfang kan dog blive lavere end estimeret ved 1. budgetopfølgning 2024, hvis der opstår forsinkelser på anlægsprojekterne.
På finansposterne forventes netto merindtægter på 5,2 mio. kr. Afvigelsen vedrører nettorenteudgifterne som forventes at ligge på et lavere niveau end planlagt. Det skyldes bl.a. merindtægter fra garantiprovision og lavere renteudgifter som følge af udsat låneoptagelse til Affald- og Genbrugsprojekter, gadelysprojektet og den generelle udvikling i renteniveauet.
Tilskud og udligning og skatteindtægterne forventes at være som budgetforudsat.
Jordsalg og køb:
Det generelle billede er ved indgangen til 2024 at jordsalget er bremset op.
Der forventes samlet set afholdt nettoudgifter til jordforsyning på 45,6 mio. kr. Udgifterne henfører sig først og fremmest til købet af jord til Ejby Vest udstykningen. Det samlede jordkøb og byggemodning af jordarealer forventes samlet set at beløbe sig til 50,1 mio. kr., mens indtægterne fra jordsalg udgør 4,6 mio. kr.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
434. Bevillinger til projekt: Investeringer i infrastruktur til flere bæredygtige besøg i Danmarks største naturpark
Sagsnummer: 2022-018004
Sagsbehandler: Verena Maria Obertopp Knudsen
Præsentation
Der er søgt og givet tilsagn på 29,3 mio. kr. fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses pulje til udvikling af turismeområder, og det er Naturpark Lillebælt, der har søgt på vegne af de tre kommuner. Anlægsprojektet løber fra 2024-2026 og har titlen: ”Investeringer i infrastruktur til flere bæredygtige besøg i Danmarks største naturpark”. Bevillingen deles mellem de tre kommuner med 1/3 til hver, heraf 9,779 mio. kr. til Middelfart Kommune.
På byrådsmødet den 10. januar blev der godkendt udgifts- og indtægtsbevillinger til projektet ”Investeringer i infrastruktur til flere bæredygtige besøg i Danmarks største naturpark” fordelt i perioden fra 2024-2027. Den samlede økonomi i projektet er uændret, men på baggrund af kompleksiteten i projektet, er der behov for at revurdere den samlede godkendte bevilling – herunder fordelingen af bevillinger på politiske udvalg, samt bevillinger på tværs af årene. Forvaltningen foreslår derfor, at bevillingerne i projektet genbehandles og dermed erstatter bevillingerne godkendt på byrådsmødet den 10. januar.
Forvaltningen foreslår
- At bevillingerne i projektet genbehandles og erstatter bevillingerne godkendt på byrådsmødet den 10. januar. Den samlede økonomi er uændret.
- At der gives en udgiftsbevilling til anlægsprojektet på politikområdet Natur og Miljø under Klima- Natur og Genbrugsudvalget på 1,326 mio. kr. i 2024. Rådighedsbeløb på 1,326 mio. kr. i 2024 indstilles frigivet.
- At der gives en indtægtsbevilling til anlægsprojektet på politikområdet Natur og Miljø under Klima- Natur og Genbrugsudvalget på 1,326 mio. kr. i 2024. Rådighedsbeløb på 1,326 mio. kr. i 2024 indstilles frigivet.
- At den resterende bevilling i perioden fra 2025-2026, bestående af en udgiftsbevilling på i alt 8,453 mio. kr. og en tilsvarende indtægtsbevilling på 8,453 mio. kr. håndteres i forbindelse med budgetlægningen for budget 2025-2028.
Sagsbeskrivelse
På byrådsmødet den 10. januar blev der godkendt udgifts- og indtægtsbevillinger til projektet i projektperioden fra 2024-2026. Projektet er et fælles projekt med Fredericia og Kolding Kommune, og indgår desuden i eksisterende anlægsprojekter i Middelfart Kommune med særskilt ekstern finansiering. På baggrund af i kompleksiteten i projektet, er der behov for at revurdere den samlede godkendte bevilling, herunder fordelingen af bevillinger på politiske udvalg, samt bevillinger på tværs af årene. Forvaltningen foreslår derfor, at byrådet genbehandler bevillingerne i projektet, og dermed erstatter bevillingerne godkendt på byrådsmødet den 10. januar.
Projektet skal ses som en afgørende trædesten i realiseringen af Naturpark Lillebælts naturparkplan og strategi for 2023-2027, hvor formidling og forbedring af natur og kultur kobles tæt sammen med lokal turisme- og erhvervsudvikling. Projektet indgår som en væsentlig løftestang for at kunne tilbyde lokale borgere og turister faciliteter og aktiviteter, der lever op til de kvalitetskrav og standarder, som der i dag bliver krævet af et moderne turismeprodukt, og som kan bidrage til levende og attraktive kyst- og naturområder.
Det er derfor målet med projektet at igangsætte en udvikling, som kan forbedre turismeinfrastrukturen i Naturpark Lillebælt og skabe afsæt for positive afledte effekter for borgere, gæster og erhvervsliv, herunder især det lokale turismeerhverv. Samtidig er det målet, at investeringerne skal bringe naturparkens turismeinfrastruktur op på et niveau, der tiltrækker yderligere private investeringer til området – både på kort og lang sigt.
Tilsagnet på 29,3 mio. kr. fordeler sig således i projektbudgettet.
- 5 mio. kr. til udvikling af Middelfart Marina til et multifunktionelt mødested og et endnu mere attraktivt hotspot i Naturpark Lillebælt – heraf 5 mio. kr. til Middelfart Kommune
- 5 mio. kr. til Museumsgaarden Kringsminde, der skal gøre stedet til et attraktivt kultur- og naturformidlingscenter – heraf 0 kr. til Middelfart Kommune
- 5 mio. kr. til Skamlingsbanken, hvor der skal etableres en tidevandsbro “Havplatformen Verdens Ende” og en udkigsplatform “Trætoppen”, så hele Skamlingsbanken bindes sammen med Lillebælt - heraf 0 kr. til Middelfart Kommune
- 1,9 mio. kr. til flydende formidlingsplatform, som deles mellem de tre kommuner - heraf 0,633 mio. kr. til Middelfart Kommune
- 3 mio. kr. til nye faciliteter som opholdssteder, bænke, toiletter fx ved Lillebæltsstien i Middelfart, Løverodde i Kolding og Snoghøjgård Parken i Fredericia - heraf 1 mio. kr. til Middelfart Kommune til Lillebæltstien
- 1,25 mio. kr. til wayfinding, skilte, formidling som deles mellem de tre kommuner - heraf 0,417 mio. kr. til Middelfart Kommune
- 1,939 mio. kr. til projektledelse, revision og evaluering som deles mellem de tre kommuner - heraf 0,646 mio. kr. til Middelfart Kommune
- 6,248 mio. kr. til udokumenterede udgifter som deles mellem de tre kommuner - heraf 2,083 mio. kr. til Middelfart Kommune.
Udover de 29,3 mio. kr. fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, så lægger kommunerne og eksterne fonde 66,2 mio. kr. i projektet. De samlede støtteberettigede udgifter i projektet er dermed på 95,5 mio. kr.
Økonomi
Den del af anlægsprojektet som finansieres af tilsagnet fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse består af følgende udgifter og indtægter:
Samlede udgifter: 30,059 mio. kr.
Arbejdstimer (medfinansiering): -0,722 mio. kr.
EU-regionalfondstilskud og decentrale erhvervsfremmemidler: -29,337 mio. kr.
Udgifterne og tilskuddet deles ligeligt mellem Middelfart Kommune, Fredericia Kommune og Kolding Kommune med en tredjedel til hver. Medfinansiering i form af arbejdstimer leveres i alle tre kommuner af eksisterende personale.
Den samlede anlægsbevilling på 9,779 mio. kr. til Middelfart Kommune, bestående af en udgiftsbevilling og en tilhørende indtægtsbevilling, udgør 1,326 mio. kr. i 2024 og 8,453 mio. kr. i 2025-2026. Bevillingerne i 2025-2026 foreslås håndteret i forbindelse med budgetlægningen for budget 2025-2028. Der søges derfor udelukkende om en bevilling til projektet i 2024.
I 2024 søges om en udgiftsbevilling til anlægsprojektet på politikområdet Natur og Miljø under Klima- Natur og Genbrugsudvalget på 1,326 mio. kr. i 2024. Rådighedsbeløb på 1,326 mio. kr. i 2024 indstilles frigivet. Desuden søges om en indtægtsbevilling til anlægsprojektet på politikområdet Natur og Miljø under Klima- Natur og Genbrugsudvalget på 1,326 mio. kr. i 2024. Rådighedsbeløb på 1,326 mio. kr. i 2024 indstilles frigivet.Høring
Borgere og brugere inddrages løbende i delprojekterne.
Klima & bæredygtighed
Naturpark Lillebælt arbejder med afsæt i planen ud fra en vision om at skabe en naturpark med natur i balance, fyldt med gode oplevelser. Bæredygtighed udgør en grundtanke i visionen og er et bærende element i indsatser og projekter, hvor beskyttelse og benyttelse går hånd i hånd.
Som en del af strategien arbejder Naturpark Lillebælt med at styre besøgende hen til udvalgte lokaliteter i naturen, de såkaldte hotspots. Det er lokaliteter, der kan klare et større antal besøgende, og hvor der er en god infrastruktur, natur, kulturarv og fokus på oplevelser og formidling. Med hotspots ledes de besøgende til attraktive, robuste steder i naturparken, imens presset på de mere sårbare områder minimeres. Naturparkplanen har udpeget i alt 25 lokaliteter som hotspots. I dette projekt fokuserer vi på at udvikle tre hotspots, som er strategisk vigtige for Naturpark Lillebælt, samt selve infrastrukturen, der forbinder og styrker naturparkens hotspots.
Projektet tager direkte afsæt i den nationale strategi for bæredygtig vækst i dansk turisme, herunder initiativ 4.2 under temaet “Initiativer til at fremme kapacitet, planlægning og investering”. Projektet knytter sig herigennem til flere udviklingsspor i den nationale strategi, herunder særligt temaet om, at fysisk planlægning skal understøtte lokal udvikling under hensyntagen til natur og miljø. Men også strategiens fokus på, at arbejdet i dansk turisme
frem mod 2030 skal bidrage til et stærkere investeringsmiljø og flere investeringer i dansk turisme samt at offentlige og private aktører i højere grad skal samarbejde og koordinere indsatser, så der kan udvikles attraktive helårsdestinationer.
De enkelte anlæg og delprojekter vil blive vurderet ud fra graden af bæredygtighed herunder klimaaftryk.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
435. Godkendelse af lokal udviklingsplan for Røjlehalvøen
Sagsnummer: 2024-005771
Sagsbehandler: Vibeke Skøtt
Præsentation
Med indsatsen "Bæredygtige Lokalsamfund" har Byrådet inviteret til en proces om næste generation udviklingsplaner i kommunens lokalsamfund. Lokalsamfundet på Røjlehalvøen har færdiggjort deres udviklingsplan med titlen "Røjlehalvøen - Et bæredygtigt lokalsamfund i udvikling 2024-2028".
Forvaltningen foreslår
- At den lokale udviklingsplan for Røjlehalvøen bliver godkendt med de bemærkninger, der fremgår af sagsbeskrivelsen.
Sagsbeskrivelse
I arbejdet med udviklingsplanen har en række borgere og det lokale foreningsliv bidraget. Den lokale udviklingsplan afdækker, hvad lokaludvalget ser som de største udfordringer, hvilke forslag de har til løsninger. Lokaludvalget har herefter formuleret en udviklingsplan, der fortæller, hvor lokaludvalget ønsker, at lægger kræfterne de næste år, når det gælder om at øge attraktiviteten og udvikle fællesskaberne på Røjlehalvøen. Planen udgør en vigtig funktion som ledestjerne for Røjlehalvøen, når der skal træffes beslutninger og sættes nye projekter i gang i området.
I udviklingsplanen for Røjlehalvøen fokuseres der på indsatser, der sigter mod at gøre Røjlehalvøen til et attraktivt og bæredygtigt lokalsamfund, både for de nuværende beboere og for potentielle tilflyttere. Der vil være behov for samarbejde på tværs af lokale organisationer, foreninger og kommunale instanser for at realisere planens visioner og mål. Indsatserne er følgende:
- Biodiversitet, miljø og klima
- Møllemaden
- Samlingssteder
- Trafik
- Bosætning
- Adgang til naturen
- Rekonstruktion af militærbro ved Vejlby Fed
Bemærkninger:
Den lokale udviklingsplan for Røjlehalvøen er en samling af lokalsamfundenes ønsker, idéer og
temaer for områdets udvikling – den bygger med andre ord på borgernes visioner og drømme.
Planen udgør derfor en vigtig funktion som ledestjerne for Røjlehalvøen og Middelfart
Kommune, når der skal træffes beslutninger og sættes nye projekter i gang i området.
Det er ikke alle forslag og ønsker i den lokale udviklingsplan, som vil kunne realiseres. Men alle forslag indgår i processen med at prioritere projekter og initiativer i forhold til de økonomiske midler.
Derudover vil der være forslag, som kræver et større forberedelsesarbejde og kræver betydelig
ekstern finansiering, inden de vil kunne godkendes af Middelfart Kommune og efterfølgende
realiseres.
Middelfart Kommune anerkender det store lokale arbejde og engagement, der ligger
bag udviklingsplanen. Den lokale udviklingsplan vil inspirere til det fremtidige arbejde i den
strategiske og langsigtede udvikling for lokalsamfundet.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Den lokale udviklingsplan for Røjlehalvøen indeholder en række forslag og ønsker til hvordan civilsamfundet kan inspireres til at bidrage til biodiversiteten. Desuden indeholder planen betragtninger omkring, hvorledes man kan bidrage til et meres positivt CO2-regnskab, hvis flere fik mulighed for at transportere sig på cykel via flere stier.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
436. Informationssikkerhed
Sagsnummer: 2024-001553
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
Middelfart Kommune skal én gang årligt gennemse og eventuelt revidere dokumentet Den overordnede informationssikkerhedspolitik og dokumentet Organisering og styring af informationssikkerhed.
Godkendelse af politikken er et krav i forhold til overholdelsen af databeskyttelsesforordningen samt nødvendigt for, at Middelfart Kommune kan blive ISO27001 certificeret.
Forvaltningen foreslår
- At dokumentet Den overordnende informationssikkerhed samt dokumentet Organisering og styring af informationssikkerhed bliver godkendt.
Sagsbeskrivelse
Byrådet skal én gang årligt behandle kommunens overordnende informationssikkerheds for behandling af personoplysninger.
Byrådet skal således gennemse og eventuelt revidere følgende dokumenter:
- Den overordnede informationssikkerhedspolitik
- Organisering og styring af informationssikkerhed
Dokumenterne er gennemgået og behandlet af Informationssikkerhedsgruppen og af Direktionen. Der var i begge fora enighed om, at der ikke var behov for rettelser i dokumenterne.
Dokumenterne er senest behandlet og godkendt af Byrådet på møde den 11. april 2023.
Økonomi
Ikke relevant.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
437. Uddeling af midler fra Grøn Pulje Vanghavevej
Sagsnummer: 2024-003052
Sagsbehandler: Helene Bjerre-Nielsen
Præsentation
Grøn Pulje Vanghavevej er oprettet med midler indbetalt til kommunen af opstiller af solcelleanlægget mellem Vanghavevej og Fynske Motorvejen syd for Roerslev.
Der har været indkaldt ansøgninger fra lokalområdet og tre ansøgninger indstilles hermed til bevillinger. Der er dog skattemæssige forhold for bevillingsmodtagerne, som kræver politisk behandling og beslutning om tilretning af retningslinjer for Grøn Pulje.
Forvaltningen foreslår
- At de indstillede bevillinger bliver godkendt med bemærkning om, at bevillingsmodtager skal gøres opmærksom på de mulige skattemæssige konsekvenser af den modtagne bevilling, og
- at retningslinjerne for Grøn Pulje justeres med stærkere fokus på almennyttige projekter. Retningslinjerne justeres ift. fremadrettede ansøgningsrunder til nye grønne puljer fra kommende VE-anlæg.
Sagsbeskrivelse
Det er Byrådet, som jf. bekendtgørelse om grøn pulje (nr. 742 af 30/05/2020), skal oprette en Grøn Pulje og fastlægge uddelingskriterier. Midlerne skal anvendes til projekter til gavn for naboer til vedvarende energianlæg og til gavn for lokalsamfundet generelt. Uddelingen skal ske på basis af ansøgninger.
De ansøgningsberettigede er jf. bekendtgørelsen: 1) Naboer inden for seks gange møllehøjde. 2) Naboer inden for 200 meter fra et solcelleanlæg og et vandkraftværk. 3) Lokale i øvrigt i kommunen.
Byrådet kan afsætte op til 8 procent af de indbetalte midler fra en opstiller til kommunens administration af midlerne i Grøn Pulje, herunder til indkaldelse af ansøgninger, udvælgelse af projekter, tildeling af tilsagn om tilskud, udbetaling.
Er midlerne i Grøn Pulje ikke allokeret til projekter 3 år efter indbetaling, skal kommunalbestyrelsen overføre det af opstilleren indbetalte beløb til statskassen.
Solcelleanlægget mellem Fynske Motorvej og Vanghavevej syd for Roerslev blev sat i drift i sommeren 2022. I den forbindelse blev der indbetalt 630.000 kr. til Middelfart Kommune. 50.000 kr. kan anvendes til administration af puljen. Det giver 580.000 kr. til uddeling fra puljen.
I december 2022 godkendte Byrådet generelle retningslinjer/kriterier for grøn pulje i kommunen.
I foråret 2023 inviterede forvaltningen de nærmeste naboer til solcelleanlægget ved Vanghavevej til en uformel dialog om naboernes ideer til mulige projekter, som de gerne ville søge midler til i Grøn Pulje Vanghavevej. Efterfølgende blev der inviteret til en ansøgningsrunde for nærmeste naboer og lokale foreninger efter følgende retningslinjer:
- De nærmeste naboer til solcelleanlægget kan primært søge puljen. Ved de nærmeste naboer forstås indenfor ca. 500 meter fra solcelleanlæggets hegn, eller naboer, som har tydelig udsigt til solcelleanlægget.
- Lokale foreninger, selvejende institutioner med et almennyttigt formål og lokaludvalg inden for en afstand af ca. 1,5 km fra solcelleanlæggets hegn kan søge puljen.
Der var ansøgningsfrist til Grøn Pulje Vanghavevej i starten af november 2023. Der blev modtaget i alt 10 ansøgninger fra 8 ansøgere med et samlet ansøgt beløb på 1.280.828 kr., eller 2,2 gange midlerne i puljen.
Ansøgningerne fremgår af vedlagte skema. Der er i vurderingen af ansøgningerne lagt vægt på følgende kriterier:
- Afstand til solcelleanlægget (op til 5 point, højest for korteste afsted)
- Direkte udsigt til solcelleanlægget (op til 5 point, højst for mest udsigt til solcelleanlæg)
- Bidrager til klimahandling (op til 5 point, højst for mest gavn for klimaet)
- Til gavn for flere (op til 3 point, højst for projekter som gavner flest)
- Er ejendommen i brug (op til 3 point, højst for bolig i anvendelse)
- Er der medfinansiering (0 eller 3 point, 3 for medfinansiering fra ansøger)
På basis af ovenstående kriterier og point er det forvaltningens indstilling, at der uddeles tre bevillinger fra Grøn Pulje Vanghavevej (se vedlagte skema):
Ansøgning 1: Roerslev Forsamlingshus. 133.000 kr. til udskiftning af oliefyr med varmepumpe
Ansøgning 2B: Privat A. 198.000 kr. til udskiftning af gammelt fastbrændselsfyr med nyt flisfyr
Ansøgning 3A: Privat B. 68.000 kr. til beplantningsbælte som reducere indsigt fra landevejen (med den betingelse at kommunen står for beplantningen)
Ansøgning 3B: Privat B. 181.000 kr. til udskiftning af oliefyr til jordvarmeanlæg
Under vurderingen af ansøgningerne har forvaltningen spurgt Energistyrelsen (som er myndighed for Grøn Pulje lovgivningen) om bevilling til fx udskiftning af vinduer til en nabo til et solcelleanlæg er at betragte som skattepligtigt. I slutningen af januar 2024 modtog forvaltningen svar fra Energistyrelsen, som videreformidlede et "ikke bindende svar" fra Skattestyrelsen med følgende ordlyd:
"Vedrørende bevillinger af midler fra grøn pulje til private husejere, er det vejledende svar fra Skattestyrelsen, at de beløb private husejere modtager fra grøn pulje, er skattepligtige jf. statsskattelovens § 4.".
Forvaltningen foreslår, at modtager af bevillingen gøres opmærksom på dette svar i bevillingsbrevet med mulighed for af afstå for at modtage bevillingen.
Retningslinjer fremadrettet
Med den forventede udbygning af VE-anlæg i Middelfart Kommune vil der de kommende år blive etableret flere nye "Grøn Pulje". I lyset af forholdet omkring beskatning kan det overvejes om de nuværende retningslinjer skal justeres, så der lægges op til flere ansøgninger fra almennyttige foreninger og i mindre grad fra private naboer til VE-anlæggene. Det vil dog betyde, at midlerne fra Grøn Pulje i mindre grad vil komme de nærmeste naboer "primært" til gavn, som er udgangspunktet i de nuværende retningslinjer/principper.
Økonomi
Det uddeling til de foreslåede projekter og med en privat egenfinansiering på 10% af det søgte beløb anvendes Grøn Pulje Vanghavevej fuldt ud.
Indkommet beløb fra opstiller | 630.000 kr. |
Administrationsgebyr | -50.000 kr. |
Uddelingsramme | 580.000 kr. |
Foreslåede bevillinger | -580.000 kr. |
Rest | 0 kr. |
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Grøn Pulje Vanghavevej er etableret med midler fra solcelleanlægget ved Vanghavevej. Solcelleanlægget producere fossilfri strøm og bidrager dermed til udfasning af fossil energi, da strømmen kan bruges til varmepumper, elbiler og senere til produktion af fossilfri brændstoffer til den tunge transport og flytrafik.
Beslutning
Ændringsforslag fra Danmarksdemokraterne:
At indstillingens punkt to: "at retningslinjerne for Grøn Pulje justeres med stærkere fokus på almennyttige projekter. Retningslinjerne justeres ift. fremadrettede ansøgningsrunder til nye grønne puljer fra kommende VE-anlæg" behandles i en særskilt sag.
For stemte 9: V, Æ og Ø.
Imod stemte 16: A, C, F og O.
Forslaget var dermed bortfaldet.
For indstillingen fra Økonomiudvalget stemte 16 for: A, C, F og O.
Imod stemte 9: V, Æ og Ø
Forslaget var dermed vedtaget.
Behandlingsplan
Godkendt.
Forvaltningen kommer med oplæg til nye kriterier.
Ændringsforslag fra Danmarksdemokraterne:
At indstillingens punkt to: "at retningslinjerne for Grøn Pulje justeres med stærkere fokus på almennyttige projekter. Retningslinjerne justeres ift. fremadrettede ansøgningsrunder til nye grønne puljer fra kommende VE-anlæg" behandles i en særskilt sag.
For stemte 9: V, Æ og Ø.
Imod stemte 16: A, C, F og O.
Forslaget var dermed bortfaldet.
For indstillingen fra Økonomiudvalget stemte 16 for: A, C, F og O.
Imod stemte 9: V, Æ og Ø
Forslaget var dermed vedtaget.
Bilag
438. Ekspropriation af færdselsret på Tømmervej 3
Sagsnummer: 2023-006257
Sagsbehandler: Tina Frisch Karstensen
Præsentation
Der har været afholdt åstedsforretning på ejendommen Tømmervej 3, matr.nr. 10ck, Gelsted By, Gelsted, den 20. februar 2024. Ekspropriationen vedrører ophævelse af servitutrettighed til færdsel på ejendommen til afhentning af afgrøder fra den tilstødende mark. Færdselsretten er i konflikt med fjernvarmeudrulningen.
Det konkrete projekt vedrører fjernvarmeselskabets etablering og brug af en biomassekedel, påslag, askecontainer samt parkeringspladser, som er et led i det af kommunen godkendte varmeprojekt til grøn omstilling af gasområderne.
Indsigelsesperioden er overstået, og der kan træffes endelig beslutning om ekspropriation af færdselsretten.
Forvaltningen foreslår
- At der træffes beslutning om at ophæve servitut om færdselsret på ejendommen Tømmervej 3, matr.nr. 10ck, Gelsted By, Gelsted ved ekspropriation i henhold til § 16, stk. 1, nr. 3, og § 17 i varmeforsyningsloven, lovbekendtgørelse nr. 124 af 2. februar 2024.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune afholdt den 20. februar 2024 åstedsforretning med Gelsted Fjernvarme og den berørte lodsejer. Der er ikke opnået forlig mellem parterne.
Gelsted Fjernvarme har oplyst, at selskabet har brug for at råde frit over færdselsarealet, da der skal være plads til de nye anlæg, og der vil være øget transport. Det er ifølge fjernvarmeselskabet ikke muligt at indrette sig anderledes på den smalle strimmel bag bygningerne, som på det smalleste sted er ca. 8 m. og på det bredeste ca. 11 m.
Lodsejeren gør i dag ikke brug af færdselsretten. Al færdsel til og fra marken, herunder til afhentning af afgrøder, foregår ad markoverkørsel til Tømmervej. Lodsejeren ønsker alligevel at bevare færdselsretten med henblik på et eventuelt fremtidigt behov, hvis lodsejeren skulle beslutte at byggemodne den sydlige del af arealet med henblik på anvendelse til erhverv. På grund af respektafstand til jernbanen vil der i så fald kunne være behov for færdselsretten til den nordligst beliggende del af arealet. Der foreligger dog p.t. ikke konkrete planer herom.
Kommunens landinspektør har bemærket hertil, at det er uafklaret i hvilken afstand støj- og rystelser fra jernbanen vil forstyrre et kommende erhvervsbyggeri, men Miljøstyrelsens støjkort viser en begrænset udbredelse på marken.
Parternes bemærkninger fremgår af bilag.
Økonomi
Eventuel erstatning af et tab for Gelsted Tømmerhandel i forbindelse med ekspropriation betales af Gelsted Fjernvarme.
Hvis færdselsretten ikke kan bevares, ønsker lodsejeren en erstatning på 100.000 kr., som ifølge lodsejeren svarer til udgifterne til etablering af en ny vej frem til dyrkningsjorden i tilfældet af opførsel af et erhvervsbyggeri.
Gelsted Fjernvarme har anført, at der ikke er krav på erstatning, fordi ophævelse ikke har betydning for ejendommens værdi. Der er tale om en begrænset færdselsret, der ikke er udøvet i mange år, og der er sikret godkendelse af en anden og bedre overkørsel til Tømmervej. Desuden består den gamle færdselsvej længere mod nord ud til offentlig vej Søndergade.
Idet der ikke er opnået enighed mellem parterne om erstatning, skal spørgsmålet om erstatning forelægges taksationsmyndighederne, jf. varmeforsyningslovens § 18.
Høring
Hvis det besluttes at ophæve færdselsretten, vil afgørelsen herom sendes i høring til parterne.
Klima & bæredygtighed
Varmeprojektet gennemføres som led i den grønne omstilling. Fjernvarmeudrulningen sker med henblik på udfasning af gas fra boligområder.
Beslutning
Godkendt.
Anders Møllegård deltog ikke i sagens behandling (inhabil).
Behandlingsplan
Godkendt.
Steen Dahlstrøm og Anders Møllegaard deltog ikke i sagens behandling.
Anbefales godkendt.
Anders Møllegård deltog ikke i sagens behandling (inhabil).
Godkendt.
Anders Møllegård deltog ikke i sagens behandling (inhabil).
Bilag
439. Klimaplan årsrapport 2023
Sagsnummer: 2024-004137
Sagsbehandler: Helene Bjerre-Nielsen
Præsentation
Årsrapporten for 2023 for status for implementering af Klimaplanen præsenteres. Rapporten er den tredje af sin slags siden godkendelsen af Klimaplanen i 2020.
Forvaltningen foreslår
- At årsrapporten godkendes.
Sagsbeskrivelse
Året 2023 blev mindre usædvanligt end de foregående tre år, idet 2020 og 2021 var coronaår og 2022 var energikriseår. Meget tyder også på, at aktivitetsniveauet i samfundet i 2023 nærmer sig 2019 niveauet. 2023 blev til gengæld et år med tydelige spor af et vildere og vådere klima.
Det er et vilkår i monitorering af implementering af klimaplanen, at det samlede Energi- og CO2 regnskab for kommunen som geografi (udarbejdes af Energistyrelsen) er to år bagud i forhold til øvrige data. Derfor er energi- og CO2 tallene i 2023 årsrapporten fra 2021. Tallene viser en lille reduktion i udledningen af CO2e, men som nævnt ovenfor var 2020 og 2021 usædvanlige år og derfor er det reelt vanskeligt at konkludere noget om reduktion i udledning. I forhold til 1990 er reduktionen på 41%. Målet er 70% reduktion i 2030.
I 2023 har der i forhold til implementering af klimaplanen i forhold til energi især været fokus på VE-anlæg via dialog og myndighedsbehandlinger af ansøgninger om etablering af solcelleanlæg og vindmøller. Et solcelleanlæg (ved Ejby Mose) er endeligt godkendt efter en proces med tæt dialog mellem lodsejer, de nærmeste og lokaludvalg samt kommunen. Der er udlagt ca. 30% til natur af det samlede projektareal. Tidsplanen for etablering af anlægget antyder, at der først vil blive produceret strøm fra anlægget om ca. 3 år, i 2027. Det skyldes primært travlhed hos Energinet ift. tilslutning til transmissionsnettet. Med andre ord - det tager lang tid at komme fra ansøgning til producerende VE-anlæg. To andre solcelleanlæg samt et kombineret solcelle- og vindmølleanlæg er i myndighedsbehandling, der afventer endelig politisk stillingtagen. Erfaringen viser, at der er stort behov for dialog omkring etablering af vedvarende energianlæg. VE-anlæg vil fortsat have stort fokus og ressourcetræk i 2024.
Siden energikrisen er energipriserne faldet igen. Samtidig er prisen for fjernvarmeudbygningen steget. Det afspejler sig i interesse for at tilslutte sig fjernvarme eller skifte til varmepumpe. Prisen for tilslutningen er afgørende for forbrugeren. Der er derfor behov for andre incitamenter for at få ejendomsejere til at udskifte fossil opvarmning med grøn varme, fx en tidsramme for senest udfasning af brug af olie og naturgas til opvarmning. Det er en nationalpolitisk opgave, som den nationale energikrisestab NEKST er kommet med anbefalinger til d. 14. marts 2024 (se Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriets hjemmeside).
Transport området udgør fortsat 1/3 af klimabelastningen i Middelfart Kommune. Det er en sektor, der er vanskelig for kommunen at gøre en afgørende forskel ved klimamæssigt. Der arbejdes dog med en række værktøjer i kommunens regi såsom udbygning af offentlig ladeinfrastruktur. 2023 gav positive resultater af udbud af ladepunkter, så der opstilles 346 normale ladepunkter og 22 lynladere mod de udbudte 196 normale ladepunkter og 2 lynladere. Middelfart Kommune er dermed godt med i andelen af ladepunkter per 1.000 indbyggere og ligger på en 13. plads nationalt. Det er også tydeligt, at omstillingen af personbilparken er godt på vej idet andelen af elbilen steg fra 4% til 7% i løbet af 2023. Kommunen har også en rolle ift. at fremme samkørsel og at få flere til at vælge cykel eller gåben som transportform. Her spiller kommunens fortsatte udbygning af stier en central rolle.
Klimaet viste sig fra sin forandrede side i 2023 med lange tørkeperioder og det vådeste år nogensinde målt. Stormfloden i oktober og stormen Pia i december gav oversvømmelser og ødelæggelser langs kommunens kyster. Klimatilpasningsogaven voksede i 2023. Det vil den fortsætte med fremover.
I Middelfart Kommune som virksomhed (MKV) er der i løbet af 2023 fortsat været fokus på energiforbrug i egne bygninger, bl.a. gennem energisparetips til medarbejderne ift. adfærd og gennem Ejendomscentrets fokus på energirenovering og optimering af bygningsdrift. Der er via Konsido analyseværktøjet øget fokus på klimabelastningen af kommunens indkøb, hvor særligt scope 3 (påvirkning uden for kommunens geografi) er en stor post. På basis af eksisterende data kan ses en reduktion i klimabelastningen på 14% fra 2021 til 2023 af indkøb, med den største reduktion på scope 3. Det er positivt. Værktøjet vil blive brugt til at sætte fokus på indkøb og adfærd på afdelingsniveau via det nye interne Klimanetværk, som arbejder for at nedsætte MKV's klimabelastning.
Samlet set har 2023 været et år med fuld fart på implementering af klimaplanen med særligt fokus på vedvarende energi og den interne drift. Der er samtidig en reel bekymring for at den grønne omstilling går for langsomt i forhold til at opnå 2030 målet om 70% reduktion. Det er helt afgørende, at der træffes nationalpolitiske beslutninger, som fremmer den grønne omstilling lokalt.
2024 byder på mere VE-arbejde med særlig politisk mål og godkendelse af VE-anlæg, revision af klimaplanen, indarbejdelse af klima og bæredygtighed i kommuneplan 2025 samt fortsat arbejde for bæredygtighed i konkrete byudviklingsprojekter og erhvervsområder.
Økonomi
Budgettet for 2023 blev reduceret grundet den generelle økonomiske situation. Det samlede forbrug blev 871.000 kr. hvoraf 200.000 kr. vedrører kontingent til TEA (PtX) og 100.000 kr. til KONSIDO.
Der er et tilsvarende beløb til rådighed i 2024 som blev anvendt i 2023. Midlerne vil bl.a. blive brugt i forbindelse med revision af klimaplanen.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Klimaplanen og den implementering omhandler til fulde klima og bæredygtighed.
Beslutning
Godkendt.
For stemte 23: A, C, F, O, V
Imod stemte 2: Æ og Ø
Behandlingsplan
Godkendt.
Godkendt.
For stemte 23: A, C, F, O, V
Imod stemte 2: Æ og Ø
Bilag
440. Borgmesteren orienterer
Sagsnummer: 2024-002211
Sagsbehandler: Maja Føns
Præsentation
Borgmesteren orienterer om udvalgte emner siden sidste møde.
Forvaltningen foreslår
Sagsbeskrivelse
Økonomi
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Borgmesteren orienterede om:
- Der er godt fremskridt i projektet på Marinaen. Der er en række indvielser af nye tilbud på Marinaen lørdag den 25. maj. Et stor program med mange aktiviteter.
- Den 15. maj er der første spadestik til nyt vandværk ved Staurby Skov.
- Der er gang i en udviklingsplan for udvikling af turismen på Fyn. Planen er vedtaget i samtlige fynske byråd. Assens, Nordfyn og Middelfart arbejder sammen om tiltag, der kan binde byerne og attraktionerne tættere sammen.
- Der er åbent hus den 10. juni kl. 16.30 på Nærhospitalet sammen med Regionen.
- Der er gang i forhandlingerne mellem KL og Regeringen om Økonomiaftale for 2025. Det bliver tætte og vanskelige forhandlinger med fokus på flere midler til den borgernære velfærd og stor frihed til kommunerne til at tilrettelægge velfærden. Herudover er der fokus på flere midler til anlæg.
- Der er åbnet et nyt dagbehandlingstilbud til børn og unge på Brohuset.
- Projektet om nære sundhedstilbud til borgere i samarbejde mellem sygehus, almen praksis og den kommunale sygepleje er blevet kåret til Danmarks mest innovative forebyggelsesprojekt: ’Den gyldne tråd’.
Behandlingsplan
Borgmesteren orienterede om:
- Der er godt fremskridt i projektet på Marinaen. Der er en række indvielser af nye tilbud på Marinaen lørdag den 25. maj. Et stor program med mange aktiviteter.
- Den 15. maj er der første spadestik til nyt vandværk ved Staurby Skov.
- Der er gang i en udviklingsplan for udvikling af turismen på Fyn. Planen er vedtaget i samtlige fynske byråd. Assens, Nordfyn og Middelfart arbejder sammen om tiltag, der kan binde byerne og attraktionerne tættere sammen.
- Der er åbent hus den 10. juni kl. 16.30 på Nærhospitalet sammen med Regionen.
- Der er gang i forhandlingerne mellem KL og Regeringen om Økonomiaftale for 2025. Det bliver tætte og vanskelige forhandlinger med fokus på flere midler til den borgernære velfærd og stor frihed til kommunerne til at tilrettelægge velfærden. Herudover er der fokus på flere midler til anlæg.
- Der er åbnet et nyt dagbehandlingstilbud til børn og unge på Brohuset.
- Projektet om nære sundhedstilbud til borgere i samarbejde mellem sygehus, almen praksis og den kommunale sygepleje er blevet kåret til Danmarks mest innovative forebyggelsesprojekt: ’Den gyldne tråd’.
441. Offentliggørelse af lukket punkt: Salg af erhvervsjord
Sagsnummer: 2024-005286
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
Middelfart Kommune har lavet købsaftale om salg af erhvervsjord på ca. 2.041 m2 beliggende Søndergaardsvej 502, 5580 Nørre Aaby til COOL AND GREEN ApS, Rønnevej 28, 5580 Nørre Aaby, CVR-nr. 14591834.
Forvaltningen foreslår
- At købsaftalen på 0,153 mio. kr. inkl. moms (svarende til 0,122 mio. kr. ekskl. moms) bliver godkendt, og
- at der bliver givet en anlægsbevilling med dertilhørende frigivet rådighedsbeløb på 0,122 mio. kr.
Sagsbeskrivelse
Grunden på Søndergaardsvej 502, 5580 Nørre Aaby er solgt til COOL AND GREEN ApS, Rønnevej 28, 5580 Nørre Aaby til sammenlægning med købers ejendom beliggende Industrivænget 9, 5580 Nørre Aaby.
Overtagelse sker pr. 1. juni 2024.
Udgifter til udstykning/arealoverførsel betales af køber.
Økonomi
Der er tale om en momsbelagt handel.
Indtægtsbevillingen på 0,122 mio. kr. dækker salgsindtægter på sagen.
Der er ingen udgiftsbevilling på sagen, da køber selv skal bekoste udstykning/arealoverførsel til købers ejendom matr.nr. 26e Viby By, Udby.
Indtægten tilgår projektet nr. "XA-62-8, Salg af mindre erhvervsjord".
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
442. Offentliggørelse af lukket punkt: Naturbyen: Udviklingsaftale
Sagsnummer: 2023-006628
Sagsbehandler: Otto Bastian B. Thomsen
Præsentation
I 2019 igangsatte Middelfart Kommunes Økonomiudvalg arbejdet med at udvikle Naturbyen - et bæredygtigt boligprojekt, der skal repræsentere et ambitiøst bud på, hvordan man kan udvikle en klimaneutral og biodiversitetsfremmende bydel.
Da projektet skal udvikles af private og almene aktører skal projektet sendes i udbud. I december 2021 traf Økonomiudvalget beslutning om, at Middelfart Kommune skal tildele en investor en forkøbsret med henblik på at udvikle Naturbyen. Middelfart Kommune kan kun tildele en investor en forkøbsret, hvis investoren enten betaler for den, eller udarbejder en udviklingsplan for projektet som betaling for forkøbsretten.
Forvaltningen har i samarbejde med investoren, Balance Beat, udarbejdet en udviklingsaftale der udgør rammen for, hvordan kommunen og Balance Beat skal samarbejde om tilvejebringelsen af udviklingsplanen for projektet.
Forvaltningen foreslår
- At udviklingsaftalen bliver godkendt.
Sagsbeskrivelse
Baggrund
Udviklingsaftalen for Naturbyen udgør rammen for, hvordan Middelfart Kommune og Balance Beat skal udvikle projektet. Aftalen fastlægger projektets ambitionsniveau og fastlægger, at den udviklingsplan investor skal udarbejde skal afspejle skal være et ambitiøst bidrag til diskussionen om, hvordan klima- og miljøhensyn kan gå hånd i hånd med udviklingen af gode, sunde og levende bymiljøer. Samarbejdet mellem Middelfart Kommune og Balance Beat skal derfor resultere i et boligområde, hvor menneskers muligheder for at bo og leve understøttes af en fysisk planlægning, der bidrager positivt til klimaet og naturen og som endvidere giver mulighed for, at fællesskaber kan opstå omkring hverdagsaktiviteter og en grøn identitet.
Udviklingsaftalens krav
Aftalen fastlægger en række krav til indholdet af udviklingsplanen for Naturbyen, hvor af de væsentligste er, at:
- Boligbebyggelsen skal placeres i boligklynger i overensstemmelse med visionen i EFFEKT's udviklingsplan (bilag 3).
- Bebyggelsesprocenten for området som helhed er fastsat til 25, og at bebyggelsens arkitektoniske udtryk skal udvikles i samarbejde med, og godkendes af kommunen.
- Udviklingsplanen skal rumme en plan for samskabelse, herunder tilrettelæggelse af inddragelsesforløb for områdets beboere og lokale aktører.
- Udviklingsplanen skal rumme en LCA-analyse, som illustrerer, at der for boligerne udledes maks. 4 kg CO2-ækvivalenter (emissioner) pr. m2 pr. år.
Naturbyens bæredygtighedsambitioner er høje, og Balance Beat har tilkendegivet, at de er enige i projektets ambitionsniveau. I denne sammenhæng spiller udviklingsaftalens krav om, at der for den enkelte bolig maksimalt må udledes 4 kg. co2 pr. m2 pr. år en væsentlig rolle. Til sammenligning viser en beregning fra Reduction Roadmap, et tværfagligt partnerskab finansieret af Realdania og Villum Fonden, at en bygning maksimalt på udlede 5,8 kg. co2 pr. m2 pr. år., hvis byggebranchen i Danmark skal bidrage til at overholde Parisaftalen. Det betyder, at projekt overgår det, byggebranchen betegner som "best practise" ganske betragteligt.
Derudover sikrer udviklingsaftalen, at udviklingen af udviklingsplanen skal rumme en plan for, hvordan områdets beboere og lokale aktører inddrages samt at de arealer, der ikke befæstes skal udlægges til natur til gavn for den lokale biodiversitet.
Udviklingsplanen
Udviklingsaftalen sætter rammen for, hvad udviklingsplanen skal indeholde, herunder at Balance Beat er forpligtet til senest 6 måneder efter underskrivelse af udviklingsaftalen, at sende et færdigbearbejdet udkast til udviklingsplan til Middelfart Kommune.
Udviklingsplanen vil blive forelagt byrådet. Såfremt byrådet godkender den udarbejdede udviklingsplan kan Balance Beat tildeles en forkøbsret, hvorefter Middelfart Kommune skal forestår udarbejdelse af lokalplan med udgangspunkt i den godkendte udviklingsplan. Når lokalplanen er vedtaget, er kommunen berettiget til og forpligtet til at udbyde projektområdet.
Udbud og forkøbsret
Med udviklingsplanen tildeler Middelfart Kommune Balance Beat en forkøbsret, hvilket betyder, at Balance Beat har muligheden for at erhverve projektområdet til markedspris. I forlængelse heraf vil udbuddet rumme en række vilkår, som skal sikre at projektets ambitionsniveau bibeholdes. Af udbuddet vil det bl.a. fremgå krav, der f.eks. sikrer, at der skal tilvejebringes en co2-redegørelse, der viser i hvilket omfang Naturbyen er co2-neutral i 2050. Det vil også fremgå, at den lokale biodiversitet fremmes og at der etableres vedvarende energikilder indenfor projektområdet, som bidrager positivt til projektets klimaregnskab.
Økonomi
Samtlige omkostninger i forbindelse med udarbejdelse af udviklingsplanen skal afholdes af Balance Beat.
I forbindelse med godkendelse af udviklingsplanen skal Middelfart Kommune igangsætte lokalplanarbejdet for projektet, hvilket må forventes afstedkommer en økonomisk udgift.
Høring
Ikke relevant.
Klima & bæredygtighed
Udviklingsaftalen er det første formelle skridt mod at kunne etablere et af de mest ambitiøse klimaprojekter i Danmark. Udviklingsaftalen sætter en række væsentlige bæredygtighedsvilkår for, hvordan Middelfart Kommune og Balance Beat skal samarbejde om udviklingen af projektet.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
Lukkede sager
443. Databeskyttelsesrådgivers årsrapport
Beslutning
Til efterretning.