Referat for Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget møde den 06. december 2023
105. Budgetopfølgning pr. 30. november 2023
Sagsnummer: 2022-016054
Sagsbehandler: Bente Grand
Præsentation
Budgetopfølgning pr. 30. november 2023 på udvalgets budgetområde; beskæftigelsesindsats og borgerservice.
Forvaltningen foreslår
- At budgetopfølgningen godkendes.
Sagsbeskrivelse
Budgetopfølgning pr. 30. november 2023 er under udarbejdelse. Der vil foreligge notat til udvalgets møde. Notatet vil blive eftersendt, idet det ikke er muligt at udarbejde materialet forinden udsendelse af dagsorden.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Budgetopfølgning godkendt.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
106. Rapporten "Vores Arbejdsmarked"
Sagsnummer: 2023-007977
Sagsbehandler: Sanne Junker
Præsentation
RAR Sydjylland har fremsendt skrivelse til udvalget omkring rapporten "Vores Arbejdsmarked".
Forvaltningen foreslår
- At udvalget orienterer sig i rapporten "Vores Arbejdsmarked" og at rapporten drøftes.
Sagsbeskrivelse
Rapporterne præsenterer status på bl.a. beskæftigelsen, ledigheden, antal tilmeldte, jobomsætningen, rekrutteringssituationen, jobordrer og forventningerne til den kommende udvikling.
Rapporten giver fx svar på følgende spørgsmål:
- Hvordan ser udviklingen i ledigheden ud, og hvad karakteriserer den?
- Hvilke ledige har kommunen, og hvad er deres kvalifikationer?
- Hvad er behovet på arbejdsmarkedet nu og i fremtiden?
- Hvordan ser erhvervsstrukturen i kommunen ud?
- Hvor er der jobåbninger og rekrutteringsudfordringer?
Link til rapporten fremgår af vedhæftede skrivelse.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Rapporten "Vores Arbejdsmarked" drøftet.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Bilag
107. Orientering om rapporten Vores Arbejdsmarked
Sagsnummer: 2023-016871
Sagsbehandler: Jeanette Johansen
Præsentation
Udvalget præsenteres for og får gennemgået rapporten Vores Arbejdsmarked. Rapporten stiller skarpt på udviklingen af det lokale og regionale arbejdsmarked ved at samle en lang række nøgletal fra STARs hjemmesider, Jobindsats og Danmarks Statistik. Hermed gives der et samlet overblik over vores arbejdsmarked.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget tager præsentationen og gennemgangen af rapporten Vores Arbejdsmarked til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Rapporten Vores Arbejdsmarked giver et samlet overblik over karakteristika ved udbuddet af ledige og efterspørgslen på arbejdskraft, udviklingen på arbejdsmarkedet og fremtidige tendenser.
I rapporten findes månedlige opgørelser inden for temaerne:
- Udbuddet af arbejdskraft
- Efterspørgslen efter arbejdskraft
- Match og udviklingstrends
Rapporten viser således tal for antal ydelsesmodtagere, udviklingen af ledigheden og beskæftigelsen, karakteristika ved ledigheden og beskæftigelsen, forgæves rekrutteringer, jobomsætningen, fremskrivning af ledigheden og beskæftigelsen, jobordre mm.
Der er i rapporten størst fokus på jobparate og gruppen af ledige tæt på arbejdsmarkedet.
Vores Arbejdsmarked er en interaktiv Power BI rapport, hvor man kan klikke på en figur og bruge den som filter til f.eks. at kigge nærmere på en branche, en stilling eller en bestemt tidsperiode. På den måde får man flere analysemuligheder og kan tilpasse data til at vise det, man er interesseret i at undersøge.
Rapporten opdateres månedligt (den 1. i hver måned).
Økonomi
Ikke relevant.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant.
Beslutning
Gennemgangen af "Vores Arbejdsmarked" taget til efterretning.
Udvalget præsenteres for udvalgte nøgletal hvert kvartal og ad hoc når relevant.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
108. Beskæftigelsesministeriets benchmarkanalyse - Resultater baseret på perioden 2. halvår 2022 til 1. halvår 2023
Sagsnummer: 2022-016054
Sagsbehandler: Bente Grand
Præsentation
Beskæftigelsesministeriet offentliggør to gange årligt en benchmarking-liste af kommunernes resultater på beskæftigelsesområdet. Målingen beregnes på en et-årig periode.
I november 2023 er der kommet nye tal, som er baseret på perioden 2. halvår 2022 - 1. halvår 2023.
Analysen viser, at Middelfart Kommune har 60 færre fuldtidspersoner på ydelse i forhold til det, der kan forventes ud fra kommunens rammevilkår. Tallene giver Middelfart en 20. plads blandt landets 98 kommuner.
I forhold til den forrige måling, som dækkede perioden 1. halvår 2022 - 2. halvår 2022, går Middelfart seks pladser tilbage. Dengang havde Middelfart 80 færre fuldtidspersoner på ydelse i forhold til det, der kunne forventes.
Forvaltningen foreslår
- At sagen tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
I alt har Middelfart 1.650 fuldtidspersoner på ydelse, mens det forventede antal ud fra kommunens rammevilkår er 1.710 fuldtidspersoner.
De gode resultater for Middelfart fordeler sig med 60 færre ydelsesmodtagere på kontanthjælpsområdet, 10 færre sygedagpengemodtagere og samme antal forsikrede ledige som ventet ud fra modellen.
Kontanthjælpsområdet
Kontanthjælpsområdet omfatter kontanthjælp, uddannelseshjælp, selvforsørgelses- og hjemrejse samt overgangsydelse, revalidering, ledighedsydelse og ressourceforløb.
Middelfart er i målingen placeret som nr. 18 ud af landets 98 kommuner. Kommunen har 60 fuldtidspersoner færre på ydelse, end det der kan forventes ud fra kommunens rammevilkår.
Ved forrige måling opnåede kommunen en 17. plads og går derfor én plads tilbage.
Forsikrede ledige
De forsikrede ledige omfatter ydelsen dagpenge.
Middelfart er i målingen placeret som nr. 61 i forhold til de 98 kommuner. Resultatet viser, at Middelfart har samme antal fuldtidspersoner som forventet ud fra kommunens rammevilkår.
Ved den forrige måling opnåede kommunen en 39. plads, og går dermed 22 pladser tilbage.
Sygedagpenge
Sygedagpengeområdet omfatter sygedagpenge og jobafklaringsforløb.
Middelfart er i målingen placeret som nr. 44 i forhold til de 98 kommuner. Resultatet viser, at Middelfart har 10 færre fuldtidspersoner end forventet ved denne måling.
Ved den forrige måling opnåede kommunen en 28. plads, og går dermed 16 pladser tilbage.
Økonomi
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Sagen taget til efterretning.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Bilag
109. Opsamling på dialogmøde den 27. november 2023: Strategi for beskæftigelsesindsatsen i Middelfart Kommune 2024-2027
Sagsnummer: 2023-007235
Sagsbehandler: Kinne Kaysen
Præsentation
Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget har afholdt dialogmøde den 27. november 2023 i forbindelse med udarbejdelse af "Strategi for beskæftigelsesindsatsen i Middelfart Kommune 2024-2027".
Forvaltningen foreslår
- At udvalget drøfter oplæg fra oplægsholderne og drøftelser med deltagerne med henblik på input til strategi for beskæftigelsesindsatsen i Middelfart Kommune 2024-2027.
Sagsbeskrivelse
I forbindelse med, at udvalgt har besluttet at udarbejde en fire-årig strategi for beskæftigelsesindsatsen i Middelfart Kommune, var udvalget værter for et dialogmøde afviklet den 27. november.
Udvalget havde inviteret forskellige interessenter bl.a. deltog repræsentanter fra Middelfart Udsatteråd, Middelfart Handicapråd, Dansk Flygtningehjælps Frivilliggruppe i Middelfart, 3F, FOA og flere lokale virksomheder foruden kommunaldirektør, ledelsen i Jobcentret og faglige koordinatorer fra Jobcentret samt tre oplægsholdere.
De tre oplægsholdere, bidrog hver især til dialogmødet med forskellige perspektiver på beskæftigelsesindsatsen, som basis og inspiration for de efterfølgende drøftelser. De tre oplægsholdere var:
- Steffen Rasmussen, Center For Social Nytænkning, der har undersøgt udviklingen på kontanthjælpsområdet med fokus på sårbare og udsatte borgere og har en kritisk tilgang til lovgivningen på beskæftigelsesområdet.
- Magnus Paulsen Hansen, lektor ved Institut for Samfundsvidenskab RUC, der har deltaget i debatten efter regeringens udmelding om at nedlægge jobcentrene med fokus på, hvad der skal sættes i stedet for.
- Mikkel Bo Madsen, Center for Udvikling af Borgerinddragende Beskæftigelsesindsatser, der har arbejdet med virksomheders inklusionskapacitet ift. personer på kanten af arbejdsmarkedet.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Oplæg og input fra dialogmødet drøftet i relation til strategi for beskæftigelsesindsats.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
110. Evaluering af Craft-festival 2023
Sagsnummer: 2023-008466
Sagsbehandler: Jeanett Frieboe Graversgaard
Præsentation
Evaluering af Craft-festivalen som blev afholdt den 31. august - 1. september på Lillebæltværftet i forbindelse med klimafolkemødet.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget evaluerer Craft-festivallen sammen med Lene Lawaetz fra Brobygning Middelfart.
Sagsbeskrivelse
Udvalget afsatte på møde d. 07.06.2023 et rammebeløb på kr. 90.000,- til transport og forplejning til Craft-festivalen 2023. For faktiske udgifter se punktet Økonomi.
På Craft-festivalen deltog kommunens elever fra folkeskolens udskolingsklasser og STU. FGU-eleverne var inviteret, men var forhindret i at deltage.
Lene Lawaetz, fra Brobygning Middelfart, deltager på mødet med input og læring fra festivallen, til en fælles evaluering.
Økonomi
Udgifterne til Craft-festivalen fordeler sig således:
Transport: kr. 27.000,00
Forplejning: kr. 36.583,12
Materialer: kr. 12.530,00
I alt: kr. 76.113,12
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Lene Lawaetz var forhindret i deltagelsen i sagens behandling. CRAFT-festival drøftet på baggrund af oplæg.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
111. Forenklet kontaktforløb for forsikrede ledige
Sagsnummer: 2023-016872
Sagsbehandler: Jeanette Johansen
Præsentation
Et forenklet kontaktforløb for forsikrede ledige er et af initiativerne i Nytænkning af beskæftigelsesindsatsen. Initiativet træder i kraft 1. januar 2024. Hermed får A-kasserne ansvaret for indsatsen i dagpengemodtageres første tre måneders ledighed. Derudover skal A-kasserne bistå private og offentlige arbejdsgivere med rekruttering af jobsøgende og jobformidling. Med sagen gives en orientering om det forenklede kontaktforløb.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget tager orienteringen om et forenklet kontaktforløb til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Intentionen med initiativet er, at dagpengemodtagere vil opleve et enklere kontaktforløb,
hvor de som udgangspunkt kun skal forholde sig til én aktør i starten af ledighedsforløbet.
Der er i dag tre samtaletyper (cv-samtale, fællessamtale og rådighedssamtale). Disse forenkles så der blot er én obligatorisk samtaletype - jobsamtaler. Desuden sker der en reduktion i antallet af samtaler for dagpengemodtagere fra 9 til 6 samtaler i de første 6 måneders ledighed, hvoraf a-kassen afholder de første tre samtaler i de første tre måneders fuld ledighed, og jobcentret afholder de sidste tre samtaler i de næste tre måneder. A-kassen kan deltage i den første samtale i jobcentret, hvis borgeren ønsker det, for at hjælpe med en god overdragelse.
Initiativet er i store træk en permanentgørelse af a-kasseforsøget, som dermed udbredes til alle A-kasser i hele landet.
Ansvaret for at bevilge tilbud og følge op mv. forbliver i jobcentret igennem hele borgerens ledighedsperiode. Hvis a-kassen sammen med borgeren vurderer, at dagpengemodtageren vil have gavn af et tilbud, der påbegyndes inden for de første 3 måneders ledighed eller igangsættes i forlængelse heraf, kan A-kassen sende en indstilling herom til jobcentret.
A-kassen skal bistå dagpengemodtagere med at finde job og bistå private og offentlige arbejdsgivere med rekruttering af jobsøgende og jobformidling, herunder på tværs af virksomhedstyper og brancher.
Der udvikles en tilsyns- og opfølgningsmodel for A-kasser, der svarer til opfølgningen på jobcentrenes afholdelse af lovpligtige jobsamtaler.
- at A-kasserne sikrer at de ledige laver gode CV'er og Min Plan'er
- afklaring af proces for at søge bevilling af tilbud
- fællessamtaler ved overdragelse (behovet hos de ledige samt planlægningen heraf)
- håndteringen af jobordrer og jobformidling
Der pågår aktuelt udarbejdelse af stor mænge samarbejdsaftaler på tværs af de 98 kommuner og 22 A-kasser.
Økonomi
Ikke relevant.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant.
Beslutning
Orienteringen om forenklet kontaktforløb taget til efterretning.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Bilag
112. Anmodning om bevilling af tilskud til 1-årigt projekt med digital platform for jobsøgere og virksomheder
Sagsnummer: 2023-016870
Sagsbehandler: Jeanette Johansen
Præsentation
Sagen omhandler orientering om et 1-årig pilotprojekt med en digital platform, hvor ledige kan få hjælp til jobsøgning via skabeloner, instruktionsvideoer og online-vejledning, og hvor virksomheder kan rekruttere ledige via 'branding' af deres virksomhed og ledige job samt ved udsøgning af relevante kandidater.
Sagen omhandler anmodning om bevilling af tilskud til pilotprojektet fra Arbejdsmarkeds- og Uddannelsesnetværkets pulje.
Forvaltningen foreslår
- At orienteringen om samarbejdet med ekstern leverandør, Candeno, som leverer en digital løsning til borgere og virksomheder til CV, jobsøgning, rekruttering m.m. tages til efterretning, og
- at udvalget bevilliger 50 % af udgifterne for pilotprojektet svarende til kr. 120.000 fra Arbejdsmarkeds- og Uddannelsesnetværkets pulje.
Sagsbeskrivelse
Flere og flere ledige og virksomheder ønsker at selvbetjene sig i forhold til jobsøgning og rekruttering men mangler kompetencer og redskaber. I dag bruger jobvejlederne en del af deres tid sammen med den ledige på at hjælpe den ledige med at få udarbejdet et godt CV og materiale til jobsøgning. Ligeledes bruger Jobcentret en del ressourcer på at modtage rekrutteringsordrer og udsøge relevante ledige til at besætte disse jobordrer. Ved at etablere et samarbejde med Candeno bliver en del af denne opgave løftet via en digital platform. Gevinsten er mere effektive samtaler mellem de ledige og jobcentret, så tiden anvendes til at tale konkrete jobåbninger og behov/muligheder for opkvalificering.
Med den digitale platform får ledige adgang til en online-løsning, en digital platform, som indeholder skabeloner, instruktionsvideoer til at udarbejde CV, ansøgning, forberedelse af jobsamtalen samt personlighedsprofil m.m. Den digitale platform understøtter ligeledes digital opkvalificering og kan gives som tilbud efter LAB til visse målgrupper. Adgangen til hjælp er tilgængelig 24-7 og giver således den ledige en høj grad af frihed til at selvbetjene sig til hjælp til sin jobsøgning.
For virksomhederne giver den digitale platform mulighed for at oprette deres egen side, med tekst og evt. videobeskrivelse af virksomheden eller af konkrete job. Virksomhederne får således mulighed for at ’brande’ deres virksomhed eller en konkret stilling for ledige, ligesom de kan udsøge kandidater til ledige job via platformen.
Der er ambitionen, at den digitale løsning bidrager til at mindske varigheden på ydelser, da borgeren med det samme kan gå online og få hjælp, oprette CV mv. og ikke skal vente på at få en tid hos en jobvejleder. Det er ligeledes ambitionen at minimum 400 borgere og virksomheder (unikke brugere) har benyttet sig af den digitale platform i løbet af projektperioden.
Der vil forsat være en del ledige og en del virksomheder, som ønsker og har brug for håndholdt betjening og hjælp til de omtalte opgaver fra jobcentres side. Der er vigtigt, at jobcentret bevarer denne service, da den er afgørende for at hjælpe alle ledige i job og hjælpe alle virksomheder med rekruttering.
Den digitale platform fra Candeno implementeres og afprøves i dialogen med borgere og virksomheder i ét år som pilotprojekt. Udgiften for det første år er kr. 20.000/mdr. + kr. 35.000 i implementering (engangsbeløb). I alt kr. 275.000. Ved pilotprojektets afslutning vil jobcentret vurdere anvendelsesgrad og oplevelsen af værdiskabelse hos borgere, virksomheder og medarbejdere.
Det foreslås, at Arbejdsmarkeds- og Uddannelsesnetværkets pulje bevilliger 50 % af udgiften til den digitale platform (ekskl. implementeringsudgifter) i projektåret (2024) svarende til kr. 120.000. Det resterende beløb (kr. 155.000) afholdes inden for egen ramme.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
En digital platform for ledige kan have positiv klimaeffekt, da færre borgere kan opleve behov for at transportere sig til deres jobvejleder for råd og vejledning om CV, ansøgning m.m. men i stedet for selvbetjener sig derhjemme.
Beslutning
Orientering om samarbejde m. Candeno taget til efterretning.
Udvalget bevilger 50% af udgiften for pilotprojektet med digital platform for Arbejdsmarkeds- og Uddannelsesnetværkets pulje svarende til 120.000 kr.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).