Referat for Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget møde den 06. marts 2024
125. Regnskabsberetning BAU 2023
Sagsnummer: 2023-006753
Sagsbehandler: Bente Grand
Præsentation
Forvaltningen har udarbejdet regnskabsberetning for 2023 på Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalgets område.
Forvaltningen foreslår
- At Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget godkender regnskabsberetningen for 2023.
Sagsbeskrivelse
Årets resultat viser et mindreforbrug på 0,425 mio. kroner i forhold til det oprindelige budget på 585,230 mio. kroner. Mindreforbruget svarer til en afvigelse på 0,07 pct.
Årets resultat dækker i hovedtræk over følgende afvigelser:
- Et mindreforbrug på udlændingeområdet - herunder selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse
- Et merforbrug på førtids- og seniorpensionsområdet
- Et merforbrug på sygedagpengeområdet
- Et mindreforbrug på kontant- og uddannelseshjælpsområdet
- Et mindreforbrug vedrørende FGU-elevafregningen, samt
- Et mindreforbrug vedrørende driftsudgifterne
På de øvrige områder er der ikke større afvigelser.
For en nærmere beskrivelse af de økonomiske resultater for ovenstående områder henvises til vedhæftede regnskabsberetning.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen bemærkninger.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Beskæftigelse- og Arbejdsmarkedsudvalget godkender regnskabsberetningen for 2023.
Line Thingberg deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Bilag
126. Ankestatistik 2023
Sagsnummer: 2024-002651
Sagsbehandler: Kinne Kaysen
Præsentation
Ankestyrelsen har opgjort statisk for, hvor mange sager de har afgjort i 2023. Sagsfremstillingen omhandler statistik opgjort for Middelfart Kommune og landstotal.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget tager orientering om Ankestyrelsens opgørelse til efterretning.
Sagsbeskrivelse
I 2023 har Ankestyrelsen afgjort 88 sager for Middelfart og på landstotal har de afgjort 21.350 sager. Afgørelserne omfatter Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB), Lov om aktiv socialpolitik (LAS), Loven om social pension og loven om højeste, mellemste mv. førtidspension (PL), Sygedagpenge (SDP) og Almenboligloven, Andre love - tidligere nævnsområder, Boligstøtteloven, Dagtilbudsloven, Integrationsloven, Kontantydelsesloven mv. (ØVR).
I forhold til stadfæstelser og afvisninger ligger Middelfart Kommune på niveau med landstotalen.
Middelfart har fået hjemvist færre sager end landstotalen og har fået ændret/ophævet flere sager end landstotalen.
Forklaringer:
Ankestyrelsens afgørelser opdeles i fire kategorier: Afvisning/bortfald, hjemvisning, stadfæstelse, ændring/ophævelse, jf. følgende:
- Afvisning/henvisning: Ankestyrelsen behandler ikke sagen. Det kan for eksempel være, fordi borgeren har klaget for sent eller beslutter at opgive klagen. Eller fordi Ankestyrelsen ikke er den kompetente myndighed, og derfor sender klagen videre til en anden instans.
- Hjemvisning: Sagen bliver sendt tilbage til kommunen, der skal behandle sagen og træffe afgørelse en gang til. Det kan være fordi, Ankestyrelsen mener, at der er tale om alvorlige sagsbehandlingsfejl, som ikke umiddelbart kan rettes op i klagesagsbehandlingen. Det kan også være, at Ankestyrelsen mener, at der er behov for nye oplysninger, som kommunen skal tage med i en afgørelse.
- Stadfæstelse: Ankestyrelsen er enig i kommunens afgørelse.
- Ændring/ophævelse: Ankestyrelsen har ændret eller ophævet kommunens afgørelse.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Orienteringen om ankestatistikken for 2023 taget til efterretning.
Line Thingberg deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
127. Fremlæggelse af ledelsestilsyn 4. kvartal 2023
Sagsnummer: 2024-003024
Sagsbehandler: Jeanette Johansen
Præsentation
I forbindelse med ny digital revisionsmodel er det besluttet at fremlægge udvalgte dele af ledelsestilsynet for det politiske udvalg tre gange årligt. Hermed fremlægges til orientering ledelsestilsynet vedr. vejledning om rettigheder og pligter til uddannelseshjælpsmodtagere samt bevilling af hjælpemidler til borgere i beskæftigelse eller som deltager i tilbud via jobcentret.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget tager orienteringen om ledelsestilsynet til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Et velfungerende og dækkende ledelsestilsyn er forbundet med en række fordele. Det er med til at sikre borgernes retssikkerhed, en effektiv, korrekt og lovmedholdelig administration og skal bidrage til at skabe kvalitet og læring i sagsbehandlingen. Ledelsestilsynet kan samtidig understøtte implementering og forankring af ny viden samt realisering af politiske målsætninger. Et ledelsestilsyn kan ikke have fokus på alt på én gang. Ledelsestilsynet tilrettelægges derfor på baggrund af en vurdering af risiko og væsentlighed.
Den politiske fremstilling har fokus på udvalgte elementer af tilsynet, hvor det vil få stor konsekvens såfremt en fejl eller begivenhed indtræffer.
Hermed forelægges resultater af tilsynet for 4. kvartal 2023 vedr. udvalgte områder fra tilsynet hhv. vejledning om rettigheder og pligter til målgruppen uddannelseshjælpsmodtagere samt bevilling af hjælpemidler til borgere i beskæftigelse eller som deltager i tilbud via jobcentret.
Vejledning om rettigheder og pligter til målgruppen uddannelseshjælpsmodtagere
Unge, der modtager uddannelseshjælp, skal vejledes om rettigheder og pligter i forbindelse med visitationen til uddannelseshjælp. Denne vejledning skal efterfølgende gennemgås minimum hver 6. måned, samt ved målgruppeskift.
I forbindelse med tidligere ledelsestilsyn har jobcentret været udfordret på dette område. Udfordringerne har medført at ledelsen har placeret kontrolpunktet i rød kategori for aktivitetsparate samt uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere.
Den røde kategorisering medfører at der har været arbejdet intensivt med dette område, f.eks. at alle sager halvårligt er gennemgået for at tjekke at vejledningen er givet til borgerne. Ligeledes er der lavet ændringer i fagsystemets opsætning, så der gives advis'er til sagsbehandlerne om at give/fremsende den lovpligtige vejledning.
I 4. kvartal 2023 har der været udtaget 14 sager til kontrol. Kontrollen har omfattet tilsyn med hvorvidt den unge har fået den nødvendige vejledning i forbindelse med visitationen, og hvorvidt den unge har modtaget vejledningen efterfølgende (minimum hver halve år samt ved målgruppeskift).
Ud af de 14 sager, der har været udtaget, har 13 sager fået den nødvendige vejledning i overensstemmelse med loven.
I den sag hvor der ikke er foretaget vejledning i forbindelse med visitationen, er vejledningen udsendt umiddelbart efterfølgende. Grundet omstændigheder i sagen har deltagelse i samtaler med sagsbehandler har været særlig udfordret.
Tilsynet viser således, at praksis omkring vejledningen om ret og pligt for uddannelseshjælpsmodtagere er i overensstemmelse med loven, hvorfor der ikke foretages yderligere handlinger.
Hjælpemidler til borgere i beskæftigelse eller som deltager i tilbud via jobcentret
I sager vedr. bevilling af hjælpemidler til borger i beskæftigelse eller tilbudt foretages der ét årligt tilsyn.
Borgere kan få bevilget hjælpemidler, som kan kompensere for borgerens handicap, hvis borgeren har en funktionsnedsættelse, som gør, at pågældende møder barrierer i sit job eller ved deltagelse i tilbud fra jobcentret.
Muligheden for hjælpemidler gælder, hvis borgeren er:
- ansat på almindelige arbejds- og lønvilkår
- ansat i fleksjob eller i løntilskud
- selvstændig
- ledig, der deltager i forløb gennem jobcentret, fx virksomhedspraktik.
Det er en betingelse for bevilling, at hjælpemidlet er afgørende for, at borgeren kan varetage sit job.
Der er i forbindelse med tilsynet for 4. kvartal 2023 lavet tilsyn på de sager, hvor der er bevilget hjælpemidler til borgere i beskæftigelse, og hvor hjælpemidlet har haft en værdi på 10.000,- kr. eller derover.
Der var oprindeligt afsat forventning om, at tilsynet skulle omhandle 3 sager vedr. bevilgede hjælpemidler. Men da der er bevilget hjælpemidler til en værdi på 10.000,- kr. eller mere i 7 sager, er det valgt at alle disse 7 sager er gennemgået, i forbindelse med tilsynet vedr. 4. kvartal 2023.
De 7 sager, der er udtaget til tilsyn, er udtrukket af en økonomirapport hvoraf udgifternes størrelse har været tilgængelige.
Tilsynet har været yderst tilfredsstillende og ikke givet anledning til nogen bemærkninger overhovedet.
Tilsynet viser således, at praksis vedr. bevilling af relevante hjælpemidler til borgere i beskæftigelse eller som deltager i tilbud via jobcentret, er i overensstemmelse med loven, hvorfor der ikke foretages yderligere handling.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Udvalget tager orienteringen om ledelsestilsynet til efterretning.
Line Thingberg deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
128. Nyhedsbrev fra RAR Sydjylland
Sagsnummer: 2023-009748
Sagsbehandler: Sanne Junker
Præsentation
RAR Sydjylland har fremsendt nyhedsbrev til Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget.
Forvaltningen foreslår
- At nyhedsbrevet tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
RAR Sydjylland har fremsendt nyhedsbrev til Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget. I nyhedsbrevet kan man bl.a. læse om:
- Forberedelserne til ny positivliste for den regionale uddannelsespulje pr. 1. april 2024
- Rådets beslutning af tre forslag, der alle kan bidrage til at flere borgere med et handicap kan komme i beskæftigelse
- Vejen Kommunes fokus på anvendelsen af de handicapkompenserende ordninger via deres nøglepersoner på området.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældre- og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant.
Beslutning
Nyhedsbrevet taget til efterretning.
Line Thingberg deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Bilag
129. Prøvehandling for Borgerservice - digital cafe
Sagsnummer: 2024-003193
Sagsbehandler: Kinne Kaysen
Præsentation
I forbindelse med indsatsen ”Mødet mellem mennesker” fra Byrådets Vision 2030 "Vi bygger broerne" er Borgerservice udvalgt til at foretage en prøvehandling, hvor der bliver etableret en digital café for de borgere i Middelfart Kommune, der er usikre på de digitale løsninger.
Forvaltningen foreslår
- Udvalget gives en status på afvikling af digital café.
Sagsbeskrivelse
Borgerservice har etableret en digital café for de borgere i Middelfart Kommune, der er usikre på de digitale løsninger. Borgerne kan komme i den digitale cafe’ uden tilmelding og to medarbejdere fra Borgerservice er til rådighed til at varetage opgaven. Prøvehandlingen løber over en periode på et halvt år fra januar 2024, men det formål at afdække behovet og værdien for borgerne. Den digitale café er tiltænkt alle målgrupper.
Prøvehandlingen understøtter borgere i de digitale løsninger, med det formål, at flest mulige borgere kan begå sig digitalt.
Status
Den 1. februar 2024 har der været afholdt digital cafe på Nytorv første gang. Dette er én ud af seks prøvehandlingsdage. Den digitale cafe er blevet fremhævet i avisen, på hjemmesiden samt på Facebook.
Der var 5 personer, der mødte op og ønskede hjælp til følgende:
- Hjælp til oprette apps på telefon
- Melde sig ledig
- Datadeling
- Hjælp til private mails
- Ansøgning om helbredstillæg
Den 7. marts afholdes dag nr. 2.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Udvalget tager orienteringen om digital café til efterretning.
Line Thingberg deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
130. Brugertilfredshedsundersøgelse Sygedagpenge
Sagsnummer: 2023-014158
Sagsbehandler: Kinne Kaysen
Præsentation
I løbet af december 2023 og januar 2024 er der ved telefonopkald foretaget borgertilfredshedsundersøgelse på sygedagpengeområdet, for at opnå et indtryk af borgernes opfattelse af sygedagpengesagsbehandlingen i Job og Vækstcenter Middelfart. Undersøgelsen er foretaget som en del af de politiske mål fastsat af Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget i byrådsperioden 2022-2025: ”Service tæt på borgere og virksomheder – Vi vil foretage årlige tilfredshedsmålinger hos henholdsvis borgere og virksomheder” og indsatsen "Mødet mellem mennesker" i Byrådets Vision 2030 "Vi bygger broerne".
Forvaltningen foreslår
- At udvalget drøfter brugertilfredshedsundersøgelsen og tager den til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Udvalget præsenteres for en sammenfatning af brugertilfredshedsundersøgelsen.
Metode:
Kriterierne for udvælgelsen af respondenter har været borgere, der har haft en sygedagpengesag i Job- og Vækstcenter Middelfart og er blevet raskmeldt i december 2023 eller januar 2024 og hvis sag havde en varighed på 3 til 9 måneder, raskmeldingsårsagen skulle være "raskmeldt", "raskmeldt til ledighed" eller "raskmeldt til job". Undersøgelsen er foretaget som telefoninterview. 14 borgere har deltaget i undersøgelsen. Besvarelserne er anonyme, i den forstand, at respondenterne ikke er registreret med deres navne i forbindelse med deres svar.
Sammenfatning af besvarelserne:
Hovedparten af respondenterne har oplevet mødet og samarbejdet med Job- og Vækstcenter Middelfart som værende positivt og godt, de er blevet taget venligt imod, fået en god behandling, har følt sig trygge og følt sig lyttet til. En respondent har oplevet forløbet rigtig dårligt.
I forhold til hvordan respondenterne er blevet inddraget i deres sagsforløb har hovedparten svaret, at de er blevet inddraget i deres sagsforløb. De oplever inddragelse ved at blive støttet, lyttet til, at der ikke er taget beslutninger uden borgers viden. Én respondent har ikke oplevet at være inddraget i sit sagsforløb.
Der er også blevet spurgt ind til hvor tilgængelige respondenterne har oplevet at deres rådgiver har været. Her har alle oplevet at rådgiver har været til at komme i kontakt med, og har de ikke været til rådighed når borger har ringet, har rådgiver ringet hurtigt tilbage.
Respondenterne er blevet spurgt ind til, hvordan de har oplevet, at jobcentret har bidraget til at borgere selv kunne været aktiv og medvirkende i egen sag? Til dette svarer respondenterne, at de har oplevet at blive inddraget i egen sag.
Respondenterne er desuden blevet spurgt, om der har været situationer, hvor de har følt, at de ikke blev hørt eller taget alvorligt? Det har hovedparten af respondenterne ikke en oplevelse af, men det er ikke altid at de forslag rådgiver er kommet med, er tilpasset den enkelte, og nogle har oplevet, at der ikke blev set på individet.
Efterfølgende er respondenterne blevet spurgt til om de har manglet/savnet nogle tilbud/indsatser under deres forløb og hvilke? Hovedparten kan ikke komme i tanke om, at de har manglet en bestemt form for indsats og de respondenter der har været i et tilbud, var tilfredse med det, dog er der en respondent, der ikke synes at have modtaget det relevante tilbud.
Derefter er respondenterne blevet spurgt om Job- og Vækstcentret kunne have gjort noget anderledes for at fremme deres fastholdelse/tilbagevenden til arbejdsmarkedet. Til dette spørgsmål svarer respondenterne, at det er vigtigt med en meget klar og tydelig plan samt at tidsplanen bliver overholdt.
Afslutningsvis er respondenterne blevet spurgt om, hvad de forstår ved ”værdig sagsbehandling”, og om de har mødt det i kontakten med jobcentret. Til dette spørgsmål svarer respondenterne at for dem handler "værdig sagsbehandling" om at blive mødt som et menneske, at der er en ordentlig og fornuftig dialog, at de blive lyttet til, at de får lov at tale færdigt, at de ikke blive talt ned til, at de ikke føler sig dum eller overhørt i dialogen, at de ikke bliver krænket, og at de bliver taget alvorligt. Definitionen af ”værdig sagsbehandling” er blevet uddybet med om respondenterne har oplevet det i deres kontakt, og det oplever flertallet, én respondent er dog ikke af den opfattelse og har oplevet forløbet som uværdigt.
For uddybning henvises til vedhæftede bilag til dagsorden.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Brugertilfredshedsundersøgelsen drøftet og taget til efterretning.
Line Thingberg deltog ikke i sagens behandling (afbud).