Referat for Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget møde den 07. august 2024
149. Budgetopfølgning pr. 31. juli 2024 på udvalgets budgetområde; beskæftigelsesindsats og borgerservice
Sagsbehandler: Bente Espeseth Grand
Præsentation
Budgetopfølgning pr. 31. juli 2024 på udvalgets budgetområde; beskæftigelsesindsats og borgerservice
Forvaltningen foreslår
- At sagen tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Budgetopfølgning pr. 31. juli 2024 er under udarbejdelse. Der vil foreligge notat til udvalgets møde. Notatet vil blive eftersendt, idet det ikke er muligt at udarbejde materialet forinden udsendelse af dagsorden.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Sagen taget til efterretning.
Behandlingsplan
150. Status på prøvehandling - Digital café
Sagsnummer: 2024-003193
Sagsbehandler: Kinne Kaysen
Præsentation
I forbindelse med indsatsen ”Mødet mellem mennesker” fra Byrådets Vision 2030 "Vi bygger broerne" har Borgerservice foretaget en prøvehandling i form af en digital café for de borgere i Middelfart Kommune, der er usikre på de digitale løsninger. I caféen har man kunne møde op og få hjælp til digitale løsninger, apps m.m.
Hermed gives orientering om prøvehandlingen.Forvaltningen foreslår
- at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Borgerservice har etableret en digital café for de borgere i Middelfart Kommune, der er usikre på de digitale løsninger. Borgerne kan komme i den digitale café uden tilmelding og to medarbejdere fra Borgerservice er til rådighed til at varetage opgaven. Prøvehandlingen har løbet over en periode på et halvt år fra januar 2024, med formålet at afdække behovet og værdien for borgerne. Den digitale café er tiltænkt alle borgergrupper.
Ambitionen med prøvehandlingen er at understøtte borgere i de digitale løsninger med det formål, at flest mulige borgere kan begå sig digitalt. Prøvehandlingen er nu afsluttet.
Den digitale café har været åben fem gange. Der har i alt været fremmødt otte forskellige borgere i løbet af de fem gange. To gange har der ikke været nogle borgere.
Borgere har fået hjælp til apps på deres mobiltelefon, internetdeling, selvbetjening ved SKAT.dk, betjening af MobilePay. Nogle enkelte har fået anden form for hjælp, som ikke omhandlede digitale løsninger.
Grundet den lave efterspørgsel efter hjælp til digitale løsninger som prøvehandlingen har vist, vil der ikke blive arbejdet videre med en digital café. Borgere kan få hjælp til de fleste digitale løsninger i Borgerservice.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.
Behandlingsplan
151. Statusorientering: Forebyggelsesprojekt medfinansieret af udannelses- og arbejdsmarkedspuljen
Sagsnummer: 2023-017597
Sagsbehandler: Pernille Frøkjær Gustafsson
Præsentation
Beskæftigelses- og arbejdsmarkedsudvalget bevilligede i efteråret 2023 midler fra Arbejdsmarkeds- og Uddannelsespuljen til medfinansiering af et etårigt projekt. Projektet har fokus på senior- og socialområdets medarbejdere, der pga. f.eks. fysiske udfordringer kan komme i risiko for at miste tilknytningen til arbejdsmarkedet.
Projektets formål er:
- At sikre medarbejdernes tilknytning til arbejdsmarkedet og forebygge langtidssygefravær og ledighed
- At fastholde dygtige og erfarne medarbejdere på velfærdsområderne i en tid med rekrutteringsudfordringer.
Projektets umiddelbare fokus var i opstarten brug og implementering af hjælpemidler, omlægning af arbejdsgange samt at aktivere de muligheder for kompenserende ordninger, der eksisterer. Rudbækshøj Plejehjem og Gelsted Plejehjem blev udvalgt til projektet med opstart hhv. november 2023 og marts 2024.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget tager statusorienteringen til efterretning
Sagsbeskrivelse
Parallelt med det aktuelle projekt med prøvehandlinger på Gelsted og Rudbækshøj plejehjem er der arbejdet med en generel afdækning af hvilke initiativer, der kan optimere Social- og Sundhedsforvaltnings forebyggelsesarbejde.
Der er lavet en kvalitativ afdækning af rammerne for forebyggelsesarbejdet. Afdækningen omfatter eksisterende data, drøftelser i Social- og Sundhedsforvaltningens samlede ledergruppe, interviews med ledere i alle niveauer, interviews med medarbejderrepræsentanter i forvaltningsMED samt drøftelser på temadag i forvaltningsmed.
Erfaringerne fra prøvehandlingerne på Gelsted og Rudbækshøj Plejehjem (der er fastholdt i vedlagte bilag) er løbende blevet opsamlet i afdækningen. Projektet finansieret af Uddannelses- og Arbejdsmarkedspuljen har således bidraget konkret til det handlekatalog, der nu bliver sat i gang bredt på forvaltningens område.
Afdækningen i forvaltningen er foretaget med udgangspunkt i en indsatsmodel fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
På baggrund af afdækningen og erfaringerne fra eksisterende og tidligere prøvehandlinger er en række initiativer igangsat og på vej - ligesom der pt. arbejdes med en ansøgning til ”Pulje til nedbringelse af sygefravær på offentlige arbejdspladser”, der netop er meldt ud fra Styrelsen. Puljen er i 2024 på i alt 31 mio. kr
Økonomi
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Statusorienteringen taget til efterretning.
Behandlingsplan
Bilag
152. Rehabiliteringrapport 1. halvår 2024
Sagsnummer: 2016-015839
Sagsbehandler: Sanne Junker
Præsentation
Rehabiliteringsrapporten beskriver antallet af sager behandlet i Middelfart Kommunes Rehabiliteringsteam og Rehabiliteringsteamets indstillinger som Middelfart Kommune skal træffe afgørelse om. Desuden fremgår overblik over Pensionsteamets afgørelser.
Forvaltningen foreslår
- At rehabiliteringsrapporten drøftes.
Sagsbeskrivelse
Der føres statistik over, hvor mange sager, der har været behandlet i Middelfart Kommunes Rehabiliteringsteam efter førtidspension- og fleksjobreformen, og Rehabiliteringsteamets indstillinger som Middelfart Kommune skal træffe afgørelse om i denne type sager. Endvidere bliver der ført statistik over Pensionsteamets afgørelser.
Sammenfatning Rehabiliteringsteam
- I 1. halvår 2024 fik 117 borgere forelagt deres sag for Rehabiliteringsteamet. Af de 117 borgere var de 75 kvinder, og de resterende 42 mænd.
- De 117 sager fordeler sig således:
- 28 blev indstillet til førtidspension
- 45 blev indstillet til fleksjob
- 33 blev indstillet til ressourceforløb
- 8 fik afslag på deres ansøgning om førtidspension
- 1 fik sagen udsat
- 2 udeblev
- Af de 117 sager, var der 61 sager, der blev revurderet.
- 29 % af de borgere, der fik deres sag forelagt Rehabiliteringsteamet kom fra sygedagpenge, 27 % kom fra ressourceforløb, 20 % kom fra jobafklaring, 14 % kom fra kontanthjælp, 5 % kom fra ledighedsydelse, 3 % kom fra uddannelseshjælp og 2 % kom fra anden forsørgelse.
Sammenfatning Pensionsteam
- I 1. halvår 2024 var der i alt 33 borgere, der fik tilkendt førtidspension.
- 79 % af de 33 borgere, havde ikke deltaget i et ressourceforløb, mens 21 % havde deltaget i et ressourceforløb.
- Af de 33 borgere der fik tilkendt førtidspension, havde 26 borgere først haft deres sag forelagt for rehabiliteringsteamet, mens 7 borgere fik tilkendt førtidspension uden at deres sag først havde været forelagt rehabiliteringsteamet.
- Der var i alt 19 kvinder og 14 mænd, der fik tilkendt førtidspension i 1. halvår 2024.
- 11 borgere søgte førtidspension ”på det foreliggende dokumentationsgrundlag”. 10 fik afslag på førtidspension (§17, stk. 2.), idet de ikke opfyldte betingelserne. 1 borger fik tilkendt førtidspension ”på det foreliggende dokumentationsgrundlag”.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Rehabiliteringsrapporten drøftet
Behandlingsplan
Bilag
153. Anbefalinger til fremtidens beskæftigelsesindsats
Sagsnummer: 2024-010811
Sagsbehandler: Jeanette Johansen
Præsentation
En ekspertgruppe har fremlagt sine anbefalinger til at tænke beskæftigelsesindsatsen forfra. Borgeren skal i centrum, og der skal gives frihed til både sagsbehandlere og ledige samtidig med, at udgifterne til indsatsen skal reduceres med tre mia. kroner i 2030. Udvalget orienteres om ekspertgruppens anbefalinger til fremtidens beskæftigelsesindsats.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) nedsatte i maj 2023 en ekspertgruppe, som fik et år til at undersøge og komme med forslag til modeller for en reform af beskæftigelsesindsatsen. Et kommissorium (se bilag) beskrev ekspertgruppens hovedopgaver:
• Tilvejebringe 3 mia. kr. i 2030
• Nedlægge jobcentrene og give frihed til kommunernes organisering af indsatsen
• Større fokus på værdighed, frihed og en styrkelse af a-kasser og private leverandørers rolle
• Fastholde den strukturelle beskæftigelse.
Ekspertgruppen afleverede d. 24. juni sine anbefalinger til fremtidens beskæftigelsesindsats. Ekspertgruppe-forpersonen, Claus Thustrup Kreiner, præsenterede anbefalingerne i KL’s studie den 26. juni, hvor Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget deltog.
Hovedanbefalingerne er følgende:
1. Få målgrupper og særregler: en ny og mere simpel målgruppestruktur med fem indsatsmålgrupper (mod de nuværende 13 målgrupper). Det indbefatter bl.a., at ressourceforløb, jobafklaringsforløb og revalidering afskaffes. For de unge afskaffes uddannelsespålægget.
2. Individuelt tilrettelagt indsats for borgerne: fjernelse af en lang liste af særregler og proceskrav; frihed til sagsbehandlernes faglighed og fokus på en mere individuelt tilrettelagt indsats for borgerne; kontaktforløbet bliver mere individuelt med færre proceskrav og antallet af samtaler reduceres markant. Der indføres en fremdriftsgaranti – en årlig opfølgning - for borgere længere fra arbejdsmarkedet. Kravet om rehabiliteringsteams afskaffes, og det bliver muligt at fritage borgere for rådighed. Sygemeldte fra beskæftigelse flyttes ud af beskæftigelsessystemet. Uddannelsesindsatsen forenkles og målrettes ledige med størst behov.
3. Værdigt sanktionssystem i balance: tydelige rådighedskrav for borgere tæt på arbejdsmarkedet; borgere længere væk fra arbejdsmarkedet mødes som udgangspunkt ikke med sanktioner.
4. Nedlæggelse af jobcentre og fri organisering: kravet om et kommunalt jobcenter fjernes og kommunerne får fuld frihed til at organisere beskæftigelsesindsatsen.
5. Mere plads til a-kasser og private leverandører: a-kasserne fastholder ansvaret for kontaktforløbet med dagpengemodtagere i de første tre måneder og får større ansvar for sygemeldte dagpengemodtagere. Centrale rammeudbud af digitale jobsøgningskurser og selvbetjeningsløsninger til sygemeldte; Borgere tæt på arbejdsmarkedet får frit valg til et digitalt jobsøgningskursus hos privat leverandør efter visitation fra kommunen
6. Fra proceskrav til resultatstyring: det samlede styringstryk i kommunerne reduceres, og skærpet tilsyn afskaffes. Der indføres en ny model for opfølgning på kommunernes og a-kassernes resultater, hvor afgang til beskæftigelse, andel i ordinære timer, borger- og virksomhedsundersøgelser og andel på offentlig forsørgelse bliver styrende. De Regionale Arbejdsmarkedsråd (RAR’erne) nedlægges, og der gennemføres mindre statslige besparelser.
Ekspertgruppen foreslår, at reformen indfases over en fireårig periode fra 2026 – 2030.
Anbefalingerne, som har vakt både begejstring og bekymring, uddybes på mødet.
Nu afventes, at regeringen og Folketingets partier tager stilling til anbefalingerne.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.
Behandlingsplan
154. Nøgletal juli 2024
Sagsnummer: 2024-001697
Sagsbehandler: Sanne Junker
Præsentation
Job- og Vækstcenter Middelfart udarbejder hver måned nøgletal på områderne under Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget. Der er tale om et øjebliksbillede pr. 31.07.2024.
Forvaltningen foreslår
- At orienteringen tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Antallet af forsikrede ledige er steget med 44 i juli måned. Det samlede antal udgjorde 481 pr. 31.07.24. Året før pr. 31.07.23 var der 469 forsikrede ledige.
Antallet af kontanthjælpsmodtagere er steget med 13 i juli måned. Det samlede antal udgjorde 207 pr. 31.07.24. Året før pr. 31.07.23 var der 192 kontanthjælpsmodtagere.
Antallet af uddannelseshjælpsmodtagere er steget med 1 i juli måned. Det samlede antal udgjorde i alt 151 pr. 31.07.24. Året før pr. 31.07.23 var der 147 uddannelseshjælpsmodtagere.
Antallet af overgangsydelsesmodtagere er steget med 3 i juli måned. Det samlede antal udgjorde i alt 41 pr. 31.07.24. Året før pr. 31.07.23 var der 43 overgangsydelsesmodtagere.
Antallet af sygedagpengemodtagere er faldet med 19 i juli måned. Det samlede antal udgjorde 579 pr. 31.07.24. Året før pr. 31.07.23 var der 553 sygedagpengemodtagere.
Antallet af borgere i jobafklaringsforløb er faldet med 4 i juli måned. Antallet pr. 31.07.24 var således 162. Året før pr. 31.07.23 var der 126 borgere i jobafklaringsforløb.
Antallet af borgere i ressourceforløb er steget med 2 i juli måned. Det samlede antal udgjorde 137 pr. 31.07.24. Året før pr. 31.07.23 var der 125 borgere i ressourceforløb.
Antallet af borgere, der modtager ledighedsydelse er steget med 3 i juli måned. Det samlede antal udgjorde 128 pr. 31.07.24. Året før pr. 31.07.23 var der 94 ledighedsydelsesmodtagere.
Antallet af borgere i fleksjob er faldet med 1 i juli måned. Det samlede antal udgjorde 769 pr. 31.07.24. Året før pr. 31.07.23 var der 751 borgere i fleksjob.
Antallet af borgere omfattet af integrationsloven, der modtager S&H-ydelse er faldet med 2 i juli måned. Det samlede antal udgjorde således 44 pr. 31.07.24. Året før pr. 31.07.23 var der 40 S&H-ydelsesmodtagere.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældre- og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant.
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.