Referat for Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget møde den 08. januar 2025
175. Nøgletal december 2024
Sagsnummer: 2024-001697
Sagsbehandler: Sanne Junker
Præsentation
Job- og Vækstcenter Middelfart udarbejder hver måned nøgletal på områderne under Beskæftigelses- og Arbejdsmarkedsudvalget. Der er tale om et øjebliksbillede pr. 31.12.2024.
Forvaltningen foreslår
- At sagen tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Nøgletal pr. 31.12.24 er under udarbejdelse. Nøgletallene vil blive udleveret på mødet, idet det ikke er muligt at udarbejde materialet forinden udsendelse af dagsorden.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældre- og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant.
Beslutning
Sagen taget til efterretning
Behandlingsplan
176. Afsluttende breve vedr. revision af de sociale regnskaber for 2023
Sagsnummer: 2024-018689
Sagsbehandler: Jeanette Johansen
Præsentation
Kommunen har modtaget afsluttende breve vedr. revision af de sociale regnskaber for 2023 på de områder, der omfatter statsrefusion for Middelfart Kommune fra hhv. Beskæftigelsesministeriet, Social- og Boligministeriets samt Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Forvaltningen foreslår
- At orienteringen om ministeriernes breve vedr. deres modtagelse af Middelfart Kommunes afsluttende revisionsresultater tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Ministerierne skal som ressortministerier vurdere og gennemgå de dele af de kommunale regnskaber for 2023, der vedrører ydelser og tilskud på ministeriets område.
Det enkelte ministerie træffer på baggrund heraf afgørelse om kommunens revisionsberetning i form af et afsluttende brev til den enkelte kommune. I brevet kan ministeriet give bemærkninger til resultater eller f.eks. anmode kommunen om at redegøre for iværksættelsen af tiltag. Ministeriet kan desuden anmode revisor om at foretage opfølgning på udvalgte områder i næste års revision.
På Beskæftigelsesministeriets lovområder er det Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, der fører årligt tilsyn og på Social- og Boligministeriet område er det Social- og Boligstyrelsen, der fører tilsynet med det områder, hvor kommunerne modtager refusion eller tilskud fra staten for kommunalt afholdte udgifter. Dette sker med udgangspunkt i revisionsresultaterne og revisors bemærkninger.
Revisionen (EY) har i deres afsluttende revisionsberetning for 2023 konkluderet, at revisionen alene har vist enkeltstående fejl og mangler og således ikke givet anledning til revisionsbemærkninger.
De afsluttede breve fra de nævnte myndigheder bærer præg af, at de har fået adgang til revisionsresultaterne via den digitale revisionsmodel, som giver et detaljeret indblik i eventuelle fejl og mangler.
Generelt noterer ministerie og styrelser sig, at revisors gennemgang af regnskabet ikke har givet anledning til forbehold eller revisionsbemærkninger på ministeriets område, men også at revisor har konstateret enkeltstående fejl, hvor kommunen skal berigtige refusion samt bedt revisor påse, at dette sker.
Der kvitteres for, at Middelfart Kommune har rettet fejl efter egenkontrol, og at kommunen vil forbedre ledelsestilsynet på områderne.
Kommunen arbejder systematisk med ledelsestilsyn og med at sikre at praksis er i overensstemmelse med gældende lovgivning. Det er kommunens opfattelse at de i brevene nævnte forhold dels er håndteres dels at der administreres i overensstemmelse med reglerne.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Orienteringen taget til etferretning
Behandlingsplan
Bilag
177. Status virksomhedsservice
Sagsnummer: 2024-018691
Sagsbehandler: Jeanette Johansen
Præsentation
Jobcentret skal sikre, at virksomhederne har adgang til kompetent og relevant arbejdskraft og for at lykkes med at hjælpe flest mulig ledige og sygemeldte i job (igen) er samarbejdet med virksomhederne ligeledes afgørende. Virksomhedsservice er derfor en af de væsentlige indsatsområder i Job- og Vækstcenter Middelfart.
Hermed gives en status på jobcentrets virksomhedsservice for 2024.
Forvaltningen foreslår
- At status på virksomhedsservice tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Virksomheder er en afgørende samarbejdspartner i at hjælpe ledige og sygemeldte (tilbage) i job. Job- og Vækstcentret har også en ambition om at være en attraktiv samarbejdspartner for virksomhederne i forhold til at hjælpe med rekruttering af medarbejdere, fastholdelse af medarbejdere ved sygdom samt sikre opkvalificering til både potentielle kommende og eksisterende medarbejdere i virksomhederne - inkl. de offentlige arbejdspladser.
For at sikre ovenstående - et godt og konstruktivt samarbejde med virksomhederne - har jobcentret fokus på følgende tiltag:
- løbende screening af ledige i forhold til opkvalificering til mangelområder
- tilbud om understøttelse af tilrettelæggelse af kompetenceløft i virksomheder/organisationer
- effektiv rekrutteringsservice med hurtig håndtering af jobordrer
- udkørende indsats i sygedagpengeopfølgningssamtaler
- vejledning i jobsøgning og uddannelsesmuligheder i forbindelse med større opsigelsesrunder i virksomheder
- servicebesøg på virksomhed med henblik på at kende til virksomhedernes behov og sikre at virksomhederne kender til jobcentrets services og ordninger
- Job7-samarbejdet med kommuner i Trekantområdet om opkvalificering og rekruttering
- Iværksættelse af særlige indsatser for at flere borgere fra kanten af arbejdsmarkedet opnår tilknytning til job og virksomheder - bl.a. opkvalificeringsforløbet Mad i Fokus og indsats for flere borgere i lønnede timer/ småjob
- afvikling af jobmesse i samarbejde med Jobcenter Fredericia
Resultater for virksomhedsservice pr. november 2024
- jobcentret har håndteret 365 jobordrer heraf er 264 blevet besat.
- jobcentret har haft 5372 virksomhedskontakter heraf 3395 virksomhedsbesøg
- 128 borgere er i gang som voksenlærlinge
- store opkvalificeringsprojekter med Dagtilbudsområdet og Ejendomscentret samt løbende rekruttering og opkvalificering til Social- og Sundhedsområdet
- velbesøgt jobmesse med deltagelse af 77 virksomheder og uddannelsesinstitutioner, samt ca. 1300 borgere fordelt på begge kommuner. Virksomhederne har efterfølgende tilkendegivet stor tilfredshed med initiativet. Det forventes, at der i 2025 følges op med mindre mere brancherettede jobmesser, hvoraf nogle forventes at være i samarbejde med Fredericia Jobcenter.
- opkvalificeringsforløb til procesoperatør samt bæredygtighedskoordinator i regi af Job7
Virksomhedernes oplevelse af samarbejdet med Job- og Vækstcentret
Forskellige målinger giver adgang til indblik i virksomhedernes oplevelse af samarbejdet med jobcentrene. I 2024 er der lavet tre større målinger heraf. Alle tre viser en overordnet høj grad af tilfredshed fra virksomhedernes side med samarbejdet med Job- og Vækstcenter Middelfart. Udvalgte pointer fra disse målinger:
- I Dansk Industris måling af erhvervsvenligheden i kommunerne bliver virksomhederne spurgt om, hvad kommunen især bør prioritere. Her er arbejdskraft første prioritet for virksomhederne. På området arbejdskraft får vi en placering som nr. 14. Virksomhederne svarer bl.a. på ”Jobcentrenes samarbejde med virksomhederne” – her fik vi sidste år en 8. plads, i år en placering som nr. 21.
- Dansk Erhverv har undersøgt ’forudsætningerne for vækst’ i landets kommuner, hvor de undersøger 11 rammevilkår, som er vigtige forudsætninger for virksomhedernes vækst og udvikling. På rammevilkåret ’Arbejdskraft’ (indeholdende bl.a. erhvervsfrekvens, befolkningstilvækst, placering på Beskæftigelsesministeriets benchmarking, formidling af arbejdskraft og samarbejdet om at få sygemeldte tilbage i job), som er et vilkår Dansk Erhverv selv vurderer som ét af de vigtigste, får vi en 6. plads.
- KL har gennemført en virksomhedstilfredshedsmåling for 2. kvartal 2024. 103 virksomheder fra Middelfart Kommune, som alle har haft kontakt til os, har svaret undersøgelsen, som viser at:
• 93 % af virksomhederne enten er meget tilfredse eller tilfredse med jobcentret i det forløb/samarbejde, der har været
• 88 % svarer sandsynligt eller meget sandsynligt til at de vil anbefale et samarbejde med jobcenteret til andre virksomheder
• 69 % af virksomhederne har fået fremsendt en kandidat via jobcenteret og heraf er 88 % tilfredse eller meget med jobcentrets evne til at finde en kandidat, der passer til virksomhedens behov.
ESG
I 2025 planlægger vi at sætte et særligt fokus på virksomhedernes behov for at udarbejde et ESG-regnskab. Dette vil vi bidrage til ved at præsentere redskaber og ordninger, som kan bidrage til at virksomheder kan sætte fokus på ”S”-et i ESG.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Status taget til efterretning