Referat for Børn- Kultur og Fritidsudvalget møde den 09. april 2024
156. Ansøgninger om støtte fra kulturpuljen
Sagsnummer: 2023-017686
Sagsbehandler: Jens Christensen
Præsentation
Udvalget skal tage stilling til de to indkomne ansøgninger til Kulturpuljen.
Forvaltningen foreslår
- At der bevilges 5.000 kr. i underskudsgaranti til RøjleF Støtteforening jf. sagsfremstillingen
- At der bevilges 6.000 kr. i støtte til Brenderup Højskoles Musikforening jf. sagsfremstillingen
Sagsbeskrivelse
Jf. Børn-, Kultur og Fritidsudvalgets kriterier for ansøgninger til Kulturpuljen behandles her de to ansøgninger, der er indkommet frem til ansøgningsfristen 15. marts 2024. De konkrete beløb, der nedenfor indstilles til bevilling, er med udgangspunkt i de fremsendte budgetter og en vurdering af behovet i forhold til at kunne gennemføre arrangementet. Samtidig er der taget udgangspunkt i de begrænsede midler, der er til rådighed i Kulturpuljen og ønsket om at kunne disponere disse midler fordelt over hele året.
1. RøjleF Støtteforening: 10.000 kr. i underskudsgaranti til afvikling af koncert med Mike Tramp med band
Støtteforeningen ønsker via foredrag, koncerter, fællesspisning mm, at øge fællesskabet og skabe engagement for flere fælles aktiviteter, og derigennem sikre et attraktivt lokalsamfund som også trækker flere hertil. Koncerten skal afvikles d. 30. november.
Koncerten finansieres primært via billetsalg til kr. 335,- pr stk. og der budgetteres med salg af minimum 90 billetter.
På baggrund af ovenstående, anbefales det at imødekomme ansøgningen med et beløb på 5.000 kr. i underskudsgaranti.
2. Brenderup Højskoles Musikforening: 16.000 kr. i støtte til afvikling af to koncerter med Santa Cruz og Maria Molde
Brenderup Højskoles Musikforening har i mange år været aktiv formidler af musik fra forskellige genrer. Musikforeningen er alene baseret på frivillig arbejdskraft, og den har det brede publikum som målgruppe.
BHM har på grund af sin store aktivitet ofte fået tilskud fra kulturpuljen. Også denne gang vurderes koncerterne at være lokalt forankret og relevante for kulturpuljen.
På baggrund af ovenstående, anbefales det at imødekomme ansøgningen delvist med et beløb på 3.000 kr. til hver koncert i alt 6.000 kr. i støtte.
Økonomi
Der er samlet 125.030 kr. i kulturpuljen i 2024. Inden denne sag resterer der 85.530 kr., hvoraf ca. 46.000 kr. er reserveret. Der kan således maksimalt disponeres 39.530 kr. i runde 2 og 3.
Det er i denne 2. runde indstillet at bevilge 6.000 kr. i tilskud samt 5.000 kr. i underskudsgaranti.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
- Udsat.
- Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
157. Lysanlæg i Brenderup
Sagsnummer: 2023-014962
Sagsbehandler: Henrik Louring
Præsentation
Behandling af sag vedrørende tilføring af yderligere midler til lysanlæg i Brenderup.
Forvaltningen foreslår
- Udvalget for Børn, Kultur og Fritid afsætter 250.000 kr. til projektet finansieret af udvalgets overførte driftsmidler, som konverteres til anlægsmidler i forbindelse med 2. budgetopfølgning.
Sagsbeskrivelse
I Budget 2024 er der under udvalgets område afsat 1.106.000 kr. til et nyt lysanlæg på fodboldbanen i Brenderup.
Der har været holdt møde med lokale aktører om projektet og ejendomscenteret medvirker i processen i forhold til byggeriet, udbudsproces og økonomiske beregninger.
Ejendomscenteret har indhentet tilbud på ekstern rådgivning til processen, som indikerer, at projektet kan blive dyrere end det afsatte budget. Inden projektet opstartes er der derfor behov for at få tilpasset økonomien i projektet, idet der også skal tages højde for eventuelle uforudsete udgifter i projektet.
Det skal understreges, at der endnu ikke er foretaget et udbud eller afholdt eksterne udgifter i projektet. Først når udbuddet er gennemført, kendes byggepriserne og den samlede økonomi kan opgøres.
Økonomi
I tabellen er de forventede udgifter opgjort.
Emne | Udgift | Bemærkning |
IBR-bidrag | 34.391 kr. | Internt bygherrerådgiver bidrag i Middelfart Kommune |
Uforudsete udgifter | 100.000 kr. | |
Ekstern Rådgivning | 155.000 kr. | Pris for den samlede byggeproces inklusiv udbud. |
Anlægsarbejder | 1.066.400 kr. | Overslag på baggrund af ekstern ansøgning. |
Forventede udgifter i alt | 1.355.791 kr. |
I budgettet er der afsat 1.106.000 kr. Der er således et aktuelt ekstra finansieringsbehov på 249.791 kr. - før resultatet af udbuddet foreligger.
Det anbefales derfor, at der afsættes op til 250.000 kr. fra udvalgets overførsel af driftsmidler. Driftsmidlerne kan overflyttes til anlæg ved 2. budgetopfølgning. Frigivelsen af det oprindelige budget indgår i 1. budgetopfølgning.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
158. Svømmecenter i Nr. Aaby - præsentation
Sagsnummer: 2023-011713
Sagsbehandler: Henrik Louring
Præsentation
Arbejdsgruppen bag projekt "Vestfyns Svømmecenter" præsenterer deres projektbeskrivelse og tanker om den videre proces.
Forvaltningen foreslår
- at præsentationen gennemføres
Sagsbeskrivelse
Arbejdsgruppens projektbeskrivelse redegør for baggrund, vision, mission, formål, perspektiv og målgrupper. Vestfyns Svømmecenter dækker over en række temaer og potentialer:
- Motion: Muligheden/adgangen/pladsen til at dyrke motionssvømning – på egen hånd eller i foreningsregi fra babysvømning til seniorer.
- Talent: Mulighed/tider til decideret talentarbejde/-træning i foreningsregi.
- Vandkultur: Mulighed/plads/tider til anderledes vandaktiviteter som stand up paddle, kajakpolo, fridykning, livredning, vandboldspil, kunstsvømning m.m.
- Wellness: Mulighed/plads til socialt samvær og wellnessoplevelser i form af varmtvandsbassin, sauna, saunagus, vinterbadning.
- Oplevelse: Mulighed/plads/tider for leg, events, arrangementer o.l.
- Behandling: Mulighed/plads/tider/adgang for genoptræning og behandling af f.eks. fysioterapeuter.
- Socialt: Attraktive opholds-/værested-/café-/rekreative områder for at tilgodese fællesskaberne før/under/efter aktiviteterne og fungere som det ”lokale mødested”
- Tilgængelighed: Bl.a. gode adgangsforhold for f.eks. småbørnsfamilier, fysisk handicappede, ældre og andre målgrupper med særlige udfordringer.
- Placering: Let tilgængelig med offentlig transport, for skoler og efterskoler.
På nuværende tidspunkt omfatter projektet et svømmecenter med 25 meters bassin, varmtvandsbassin, behandlerrum m.m. Der er udarbejdet prisoverslag på anlægsudgifterne i størrelsesordenen 94 mio. kr. - 104 mio. kr., men disse priser skal tages med store forbehold.
Projektet er indskrevet i den lokale udviklingsplan for Nørre Aaby.
Økonomi
Ingen på nuværende tidspunkt
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Præsentation givet og taget til efterretning.
Behandlingsplan
159. Spillested - genoptagelse af drøftelse
Sagsnummer: 2024-000597
Sagsbehandler: Henrik Louring
Præsentation
I denne sag genoptages drøftelsen af sag nr. 147 "Spillested - drøftelse" fra udvalgsmødet den 12. marts 2024.
Forvaltningen foreslår
- at sagen drøftes
Sagsbeskrivelse
Udvalget drøftede sagen den 12. marts og besluttede at genoptage sagen på dette udvalgsmøde.
Sagsfremstilling den 12. marts 2024:
Børn- Kultur og Fritidsudvalget bad på mødet den 14. november 2023 forvaltningen om at undersøge, om det er muligt at lave et spillested i Middelfartsalen på KulturØen. Resultatet af denne undersøgelse er nu klar.
I det politiske mål vedrørende "Flere Kulturoplevelser" fremgår det, at Byrådet vil arbejde videre med etableringen af et spillested med plads til musik og andre kulturoplevelser.
På den baggrund er forvaltningen blevet bedt om at undersøge mulighederne for at lave et spillested i Middelfartsalen på KulturØen. Udvalget satte på mødet den 12. december 2023 rammerne for undersøgelsen, og på den baggrund vil forvaltningen på mødet præsentere resultatet.
Undersøgelsen viser, at det er muligt at etablere et spillested med et markant løft af det nuværende musikudbud, hvis der foretages investeringer i såvel udstyr som indhold. Samtidig kan der være mange perspektiver på, hvad et spillested er, og hvilken profil, organisering og setup, det kræver - også afhængigt af ambitionsniveauet.
Undersøgelsen tager afsæt i, at det nuværende niveau for koncerter løftes til minimum 20 koncerter om året, og at der fortsat skal være rum til andre kulturelle oplevelser end musik. Middelfartsalen vil fortsat maksimalt kunne have 180 siddende gæster med udgangspunkt i en bred kunstnerisk profil, som tiltrækker lokale borgere. Herudover vil undersøgelsen tage udgangspunkt i en faseopdeling, hvor etablering og afprøvning sker fra 1.1.2025 til 1.6.2026, hvorefter der tages stilling til, hvordan spillestedet skal videreudvikles på baggrund af de indhentede erfaringer.
Undersøgelsen rejser en række spørgsmål, som drøftes i udvalgsmødet, herunder bl.a.:
- Ambitionsniveauet for koncerter, herunder antal
- Spillestedets profil og målgrupper
- Behov for opgradering af salens tekniske udstyr
- Vægtning af markedsføring og synlighed
- Samarbejde med andre aktører, bl.a. Walker i forhold til organisering og samarbejder på tværs
- Afledt behov for økonomi
- Behov for fortsat investering i spillestedet i efterfølgende faser
- Perspektiverne i en fortsat udvikling af musikken i Middelfart Kommune ud over spillestedet
Økonomi
Ingen på nuværende tidspunkt
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Sagen drøftet.
Behandlingsplan
160. 1. budgetopfølgning pr. 31.03.2024 for Børn, Kultur og Fritidsudvalget
Sagsnummer: 2024-003771
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Økonomiafdelingen har i samarbejde med fagforvaltningerne udarbejdet 1. budgetopfølgning pr. 31.marts 2024.
Resultatet af opfølgningen gennemgås i denne sag.
Forvaltningen foreslår
- at 1. budgetopfølgning pr. 31. marts 2024 godkendes.
Sagsbeskrivelse
I forbindelse med budgetopfølgningen på Børn, Kultur og Fritidsudvalgets område, forventes et samlet merforbrug på 15,712 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget.
Drift
De vigtigste afvigelser på driften i forhold til det oprindelige budget er følgende:
Kultur og Fritid forventer budgetoverholdelse.
Familie og Forebyggelsesområdet forventer et samlet merforbrug på 15,712 mio. kr.
Dagtilbudsområdet forventer budgetoverholdelse.
Anlæg
Der forventes et samlet mindreforbrug på 21,775 mio.kr. i forhold til den korrigerede anlægsramme er på 53,441mio.kr. inkl. over-/underskud.
Økonomi
Se vedhæftede bilag.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
161. Status på handleplan for økonomisk balance på Familie og Forebyggelsesområdet
Sagsnummer: 2023-013257
Sagsbehandler: Jes Barsøe
Præsentation
Forvaltningen fremlægger en status på handleplanen for økonomisk balance på Familie og Forebyggelsesområdet. Dette sker i forlængelse af 1. budgetopfølgning jævnfør beslutningen på udvalgsmødet i november 2023.
Forvaltningen foreslår
- at status på Handleplanen for økonomisk balance på Familie og Forebyggelsesområdet bliver taget til efterretning.
- at forvaltningen i forlængelse af de kommende to budgetopfølgninger i indeværende år giver udvalget en uddybende status på arbejdet med handleplanen.
Sagsbeskrivelse
Første budgetopfølgning i 2024 peger pt. på et forventet merforbrug på ca. 15,712 mio. kr., hvilket ligger i forlængelse af den udvikling, der har været på området i de foregående år.
I 2023 landede budgettet på et merforbrug på 15,277 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget.
Med vedtagelsen af budget 2024 blev følgende besparelser og udvidelser besluttet:
Reduktioner i kr.:
Investering i 2 myndighedsrådgivere og heraf færre udgifter til konto 5 |
-700.000 |
Mindre brug af eksterne aktører |
-500.000 |
Administrativ besparelse |
-300.000 |
Reduktioner |
-1,5 mio. |
Udvidelser i kr.:
Barnets lov (konto 6) |
+2,3 mio. |
Særligt dyre enkeltsager (indtægt udenfor servicerammen) |
+4,0 mio. |
Tilført budget |
+2,0 mio. |
Udvidelser |
+8,3 mio. |
Budgetændring i alt:
Budgetændring fra 2023 til 2024 | +6,8 mio. |
Heraf udgør særligt dyre enkeltsager (indtægt udenfor servicerammen) |
+4,0 mio. |
Status på Handleplanen for økonomisk balance på Familie og Forebyggelsesområdet:
På udvalgsmødet vil forvaltningen give udvalget en status på implementeringen af nedenstående besluttede tiltag:
- Investering i Dagbehandling på Brohuset
- Investering i 2 ekstra myndighedsrådgivere i Familieafdelingen
I handleplanen for økonomisk balance i Familie og Forebyggelse indgår yderligere 12 udviklingstiltag:
- Stærkere økonomistyring og databasseret ledelse
- Samråd i Familie og Forebyggelse
- Styrket fokus på anbringelser
- Empowerment igennem netværksunderstøttende metoder
- Øget Flow i forebyggende foranstaltninger
- Gentænkt praksis i Gruppeforløb for familier, børn og unge
- Ensartning i anvendelsen af tidligere forebyggende tilbud
- Øget fokus på tilpasning af interne tilbud til efterspørgslen
- Tættere samspil med frivillighedsområdet
- Skolefravær og tabt arbejdsfortjeneste
- Bedre inkludering af børn i interne skoletilbud
- Bedre udnyttelse af aflastningstilbud
På mødet vil forvaltningen gøre status på de forskellige tiltag.
Økonomi
Det er fortsat forvaltningens forventning, at effekten af de allerede besluttede tiltag som dagbehandling på Brohuset og investeringen i 2 yderligere sagsbehandlere samt de 12 beskrevne tiltag vil have en positiv effekt på udgiftsudviklingen.
Effekten af de forskellige tiltag tager tid at implementere, hvorfor det tager længere tid at hente effekterne. Samtidig udfordres den samlede effekt af tilgangen af nye omkostningstunge sager.
Målet er som altid at skabe balance imellem budget og udgifter.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Status taget til efterretning.
Behandlingsplan
162. Handleplaner for underskudsafvikling på Børn, Kultur og Fritidsudvalgets område
Sagsnummer: 2024-003660
Sagsbehandler: Iben Dahl
Præsentation
I henhold til "Principper for Økonomistyring" i Middelfart Kommune har decentrale og centrale enheder mulighed for at overføre overskud og underskud fra det afsluttede regnskabsår til det efterfølgende regnskabsår.
Der skal hvert år udarbejdes en skriftlig handleplan for områder, som har et akkumuleret underskud på mere end 5% af driftsbudgettet.
For enheder, der er inde i "underskudsafvikling via handleplan", skal der endvidere følges op på handleplanerne, indtil underskuddet er fuldt afviklet.
Forvaltningen foreslår
- At den videreførte handleplan (balanceplan 2022) for Familie og Forebyggelse bliver godkendt
- At den videreførte handleplan for Dagplejen bliver godkendt
- At den videreførte handleplan for Børnehaven Chili bliver godkendt
- At den videreførte handleplan for Børnehuset Kompasset bliver godkendt
- At den videreførte handleplan for Børnehaven Solsikken bliver godkendt
- At den videreførte handleplan for Gelsted Børnehus bliver godkendt
- At den videreførte handleplan for Hyllehøj Børnehus bliver godkendt
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune har på den lange bane brug for at opretholde en god balance mellem driftsindtægter og driftsudgifter, således at der ikke opstår et utilsigtet pres på likviditeten, som følge af bredt funderede driftsunderskud.
Samtidig er det hensigtsmæssigt, at der er et rimeligt spillerum til lokale prioriteringer på den enkelte skole, daginstitution eller plejehjem mv. Det gælder bl.a. i forhold til muligheden for at overføre begrænsede underskud eller uforbrugte midler fra et budgetår til det næste.
Derfor har Byrådet i de økonomiske styringsprincipper vedtaget, at de enkelte budgetenheder maksimalt må overføre et underskud på 5% af driftsbudgettet. Overskrides grænsen, skal der udarbejdes en politisk godkendt handleplan med henblik på at sikre, at underskuddet afvikles.
Regnskabsopgørelsen for 2023 med tilhørende over-/underskudsopgørelse foreligger nu.
Opgørelsen viser, at 7 områder under Børn, Kultur og Fritidsudvalget har et akkumuleret underskud, som overstiger 5% af det korrigerede budget.
Det drejer det sig om følgende:
- Familie og Forebyggelse
- Dagplejen
- Børnehuset Kompasset
- Børnehaven Solsikken
- Børnehaven Chili
- Gelsted Børnehus
- Hyllehøj Børnehus
Status på handleplanerne og handleplanen for budget i balance fremgår af økonomipunktet nedenfor.
Økonomi
Status på handleplanerne er følgende:
Familie og Forebyggelse
Familie og Forebyggelse havde ved afslutningen af regnskabsåret 2023 et akkumuleret underskud på 23,522 mio. kr., svarende til 26,53 % af det korrigerede budget. Handleplanen er en videreførelse af Sikring af budget i balance fra 2023.
Arbejdet fortsætter ud fra Handleplan for økonomi i Familie og Forebyggelse.
Dagplejen
Dagplejen havde ved afslutningen af regnskabsåret 2023 et akkumuleret underskud på 1,981 mio. kr., svarende til 7,04 % af det korrigerede budget. Underskud hovedsagelig opbygget igennem i årene 2017-2019. Handleplanen er en videreført handleplan og underskuddet forventes helt afviklet i 2030.
Børnehuset Chili
Børnehuset Chili havde ved afslutningen af regnskabsåret 2023 et akkumuleret underskud på 1,754 mio. kr., svarende til 9,92% af det korrigerede budget. Underskuddet er primært opbygget over de seneste 4 år. Merforbruget i 2023 skyldes primært ekstra lønudgifter.
Handleplanen er revideret, og det er aftalt, at der fra 2024 afdrages på gælden med 0,250 mio. kr. årligt. Underskuddet forventes helt afviklet i 2030.
Børnehuset Kompasset
Børnehuset Kompasset havde ved afslutningen af regnskabsåret 2023 et akkumuleret underskud på 1,524 mio. kr., svarende til 8,91 % af det korrigerede budget. Underskuddet er primært opbygget i 2019 og 2021.
Der er afdraget 0,129 mio. kr. på gælden i 2023. Handleplanen er videreført og revideret. Der afdrages 0,200 mio. kr. årligt. Afdraget tilvejebringes primært på vikarer, uddannelse, aktiviteter og inventar. Underskuddet forventes helt afviklet i 2030.
Børnehuset Solsikken
Børnehuset Solsikken havde ved afslutningen af regnskabsåret 2023 et akkumuleret underskud på 1,255 mio. kr., svarende til 14,69 % af det korrigerede budget. Underskuddet er primært opbygget over de seneste 5 år.
Handleplanen er revideret og der skal afdrages med 0,210 mio. kr. årligt. Underskuddet forventes helt afviklet i 2029.
Gelsted Børnehus
Gelsted Børnehus havde ved afslutningen af regnskabsåret 2023 et underskud på 0,475 mio. kr., svarende til 6,37% af det korrigerede budget. Underskuddet er primært opbygget over de seneste 3 år.
Der skal afdrages 0,095 mio. kr. om året fra 2024. Underskuddet forventes helt afviklet i 2028.
Hyllehøj Børnehus
Børnehuset havde ved afslutningen af regnskabsåret 2023 et underskud på 0,384 mio. kr., svarende til 6,99% af det korrigerede budget.
Der skal afdrages med 0,078 kr. årligt i perioden 2024 til 2028. Underskuddet forventes helt afviklet i 2028.
En mere detaljeret gennemgang kan findes i vedhæftede handleplaner.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
163. Orientering om magtanvendelser og fastholdelse i dagtilbud 2023
Sagsnummer: 2023-000396
Sagsbehandler: Liselotte Skov
Præsentation
Forvaltningen har modtaget indberetninger fra daginstitutionerne vedrørende fastholdelser og magtanvendelser i 2023. Udvalget orienteres herom.
Forvaltningen foreslår
- At orienteringen bliver taget til efterretning.
Sagsbeskrivelse
I henhold til Middelfart Kommunes vejledning "Retningslinjer for personalets brug af fysisk magt på børneområdet" skal alle magtanvendelser indberettes til forvaltningen.
I vejledningen findes et skema til indberetning af episoder. Forvaltningen kontrollerer og vurderer ved indberetningen til kommunen behovet for at følge op i forhold til den enkelte hændelse.
Børn, Kultur- og Fritidsudvalget forelægges indberetningerne til orientering.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.
Behandlingsplan
Bilag
164. Nedskrivning af normering i det private dagtilbud Nøddeskallen
Sagsnummer: 2024-003012
Sagsbehandler: Anne Sofie Grangaard Olesen
Præsentation
Det private dagtilbud Nøddeskallen ønsker at nedskrive sin normering fra 35 til 22 børnehavepladser og fra 25 til 18 vuggestuepladser.
Det er forvaltningens vurdering, at Nøddeskallen fortsat vil kunne optage det antal børn, som bliver opskrevet til dagtilbuddet.
Forvaltningen foreslår
- at den ønskede ændring i normering i Nøddeskallen fra 35 til 22 børnehavebørn og fra 25 til 18 vuggestuebørn bliver godkendt
Sagsbeskrivelse
Dagtilbudsafdelingen har modtaget ansøgning fra leder af det private dagtilbud Nøddeskallen om godkendelse af en nedsættelse fra 35 til 22 børnehavebørn og fra 25 til 18 vuggestuebørn pr. 01.05.2024.
I henhold til dagtilbudslovens § 20 skal en privatinstitution godkendes, såfremt den opfylder lovgivningens og kommunens betingelser for godkendelse.
Siden Nøddeskallens oprindelige godkendelse er kommunens godkendelseskriterier blevet ændret. En ændring i normeringen for Nøddeskallen skal med de nye godkendelseskriterier behandles i Børn, Kultur og Fritidsudvalget.
Dagtilbudsafdelingen har anmodet om nedenstående oplysninger og dokumentation:
- Nøddeskallens reviderede vedtægter efter de nye godkendelseskriterier, hvori børnetallet er rettet til 22 børnehavebørn og 18 vuggestuebørn.
- Læreplansbeskrivelse for Nøddeskallen
- Plantegninger for Nøddeskallen med beskrivelse af den forventede brug af rummene
Dagtilbudsafdelingen vurderer på baggrund af det fremsendte materiale, at betingelserne for en ændring i normeringen er opfyldt.
Dagtilbudsafdelingen vurderer, at Nøddeskallen med den nedskreven normering fortsat vil kunne optage de børn, der bliver opskrevet til dagtilbuddet. I 2023 og de første måneder af 2024 har der i gennemsnit været indmeldt 12 børnehavebørn og 9 vuggestuebørn i Nøddeskallen.
Supplerende kan det oplyses, at Nøddeskallen skifter navn til Valmuen.
Økonomi
Som konsekvens af godkendelsen af en lavere normering mindskes kravet til den driftsgaranti, som Nøddeskallen har indbetalt til Middelfart Kommune.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
165. Sagsbehandlingsfrister på børn og ungeområdet i Middelfart Kommune
Sagsnummer: 2024-004408
Sagsbehandler: Jes Barsøe
Præsentation
Ankestyrelsen, som fører tilsyn med kommuner og regioner, har, på baggrund af flere henvendelser om kommunernes fastsatte og offentliggjorte sagsbehandlingsfrister, skrevet til samtlige kommuner med en generel tilsynsudtalelse. I tilsynsudtalelsen redegør Ankestyrelsen for kommunalbestyrelsens forpligtelser til at fastsætte og offentliggøre sagsbehandlingsfrister på det sociale område efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2.
På baggrund af Ankestyrelsens udtalelse har forvaltningen gennemgået Middelfart Kommunes sagsbehandlingsfrister på det sociale område og har tilrettet i det omfang, der var behov for det. På Børn- Kultur og Fritidsudvalgets område har det resulteret i enkelte præciseringer af sagsbehandlingsfristerne.
Sagsbehandlingsfristerne skal i den nuværende delegering godkendes af Byrådet. Forvaltningen foreslår med nærværende sag, at kompetencen til at fastsætte sagsbehandlingsfristerne delegeres til de stående udvalg.
Såvel sagsbehandlingsfristerne som en eventuel delegering af beslutningskompetence skal endeligt godkendes af Byrådet.
Forvaltningen foreslår
- at sagsbehandlingsfristerne bliver godkendt.
- at kompetencen til at ændre sagsbehandlingsfristerne bliver delegeret til de stående udvalg.
Sagsbeskrivelse
Ankestyrelsen, som fører tilsyn med kommuner og regioner, har, på baggrund af flere henvendelser om kommunernes fastsatte og offentliggjorte sagsbehandlingsfrister, skrevet til samtlige kommuner med en generel tilsynsudtalelse. I tilsynsudtalelsen redegør Ankestyrelsen for kommunalbestyrelsens forpligtelser til at fastsætte og offentliggøre sagsbehandlingsfrister på det sociale område efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2., jfr. bekendtgørelse om retssikkerhed og administration på det sociale område, § 1.
Udover den lovbestemte forpligtelse til at fastsætte sagsbehandlingsfrister beskriver Ankestyrelsen i sin udtalelse også principper for, hvordan fristerne skal fastsættes. Det fremgår blandt andet:
- At forpligtelsen til at oplyse sagsbehandlingsfrister og overholde disse gælder for ansøgningssager.
- At sagsbehandlingsfristerne skal angive den generelle sagsbehandlingsfrist fra modtagelse af ansøgning, til der træffes afgørelse.
- At sagsbehandlingsfristerne ikke må angives ved intervaller.
- At sagsbehandlingsfristerne skal fastsættes, så de er realistiske og i overensstemmelse med den faktiske tid, der i praksis går med at behandle 80-90% af den pågældende sagstype, herunder at kommunalbestyrelsen er forpligtet til at ændre fristerne, hvis disse ikke er i overensstemmelse med det krav.
- At kommunalbestyrelsen kan delegere kompetencen til at fastsætte frister for sagsbehandlingen til såvel et stående udvalg som forvaltningen.
Gennemgang og justering af sagsbehandlingsfrister:
De enkelte forvaltningsområder har gennemgået de offentliggjorte sagsbehandlingsfrister og foretaget de rettelser og tilføjelser, det er vurderet, der har været behov for.
Gennemgangen har for Børn- Kultur og Fritidsudvalgets område resulteret i enkelte præciseringer af sagsbehandlingsfristerne. Der er foretaget ændringer i forhold til følgende:
- Tidlig og forebyggende indsats til børn/unge i alderen 0-18 år og gravide
- Rådgivning, undersøgelse og behandling af børn og unge med adfærdsvanskeligheder eller nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne samt deres familier
- Vurdering af hjælp til børn og unge med særlige behov
- Afgørelse om hjemmetræning
- Merudgifter jf. § 86
- Tabt arbejdsfortjeneste jf. § 87
Forvaltningen har i lighed med tidligere samlet sagsbehandlingsfristerne i et samlet dokument for at skabe et bedre overblik over de generelle sagsbehandlingsfrister for både borgerne og for de kommunale sagsbehandlere. Sagsbehandlingsfristerne offentliggøres på kommunens hjemmeside efter Byrådets godkendelse.
Ankestyrelsen vil foretage en stikprøvekontrol i efteråret 2024 af udvalgte kommuners hjemmeside for at se, om de pågældende kommuner lever op til reglerne for offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2.
Delegering af beslutningskompetence:
Af den generelle udtalelse fra Ankestyrelsen fremgår det, at Byrådet kan delegere kompetencen til at fastsætte sagsbehandlingsfrister til såvel de stående udvalg som forvaltningen.
Forvaltningen foreslår med nærværende sag, at kompetencen til fastsættelse af sagsbehandlingsfristerne delegeres til de stående udvalg. Dette vurderes at forbedre muligheden for, at nødvendige ændringer af sagsbehandlingsfristerne kan ske hurtigt, hvormed borgerne bedre kan sikres en opdateret oversigt over de aktuelle sagsbehandlingsfrister, samtidig med, at det stående udvalg kan sikre, at der fastholdes et politisk fokus på, om et eller flere sagsområder kalder på justering af fristerne eller ressourcerne.
Videre proces:
Sagsbehandlingsfristerne behandles sideløbende i flere udvalg. Herefter præsenteres Byrådet for en samlet sag, idet såvel sagsbehandlingsfristerne som en eventuel delegering af beslutningskompetence skal endeligt godkendes af Byrådet.
Økonomi
Ingen økonomiske konsekvenser.
Høring
Sagsbehandlingsfristerne har været i høring hos Handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Sagen har ikke relevans for spørgsmål om klima og bæredygtighed.
Beslutning
- Godkendt.
- Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
166. Status på indsatser til børn i udsatte positioner i Dagtilbud
Sagsnummer: 2024-004417
Sagsbehandler: Mikkel Schjøtt-Kristensen
Præsentation
Forvaltningen ønsker at give en status på Middelfarts Kommunes indsatser til børn i udsatte positioner i dagtilbud. Der lægges op til en drøftelse af indsatser på området i relation til målet om at få flere børn med i almene fællesskaber (FIFA).
Forvaltningen foreslår
- At Børn, Kultur og Fritidsudvalget tager orienteringen og drøftelserne til efterretning
Sagsbeskrivelse
Dagtilbud skal sikre at børn, der har behov for støtte for at kunne trives og udvikle sig, tilbydes en sådan støtte i tilbuddet.
I Middelfart Kommunes Dagtilbud har vi forskellige tilbud til børn, der er i udsatte positioner. Målet er at sikre den rette understøttelse i læringsmiljøet decentralt i institutionerne, så vi sikrer gode deltagelses- og udviklingsmuligheder for alle børn i de almene fællesskaber (FIFA).
Det er visitationsudvalget, der på baggrund af henvendelser fra institutionerne vurderer, hvilken indsats, der forventes at give den bedste effekt. Det betyder, at der enten visiteres til:
- En ekstra timetildeling i en periode, hvilket skal understøtte muligheden for at arbejde ind i læringsmiljøet, så barnet får gode muligheder for at udvikle sig og trives. I disse afgørelser bliver det tydeliggjort, hvad timerne skal anvendes til, og et tidsperspektiv bliver angivet, eller
- En specialpædagogisk indsats fra PPR, som har til formål at understøtte de fagprofessionelle i at skabe et læringsmiljø, som barnet vil kunne profitere af sammen med de øvrige børn i gruppen
Har barnet et mere vidtgående behov for støtte, vurderes hvorvidt barnet kan forblive i almen-tilbuddet med støtte, eller i højere grad vil profitere af:
- En støtteplads i Chili eller Nysgerrium
- En plads i Chilis specialgruppe
I alle henvendelser vægtes forældreperspektivet højt.
2 institutioner er i gang med en prøvehandling, hvor der er fokus på, hvordan de fagprofessionelle ude i institutionen bliver bedre understøttet til, at kunne løse opgaven med at skabe inkluderende læringsmiljøer for alle børn. Der arbejdes i prøvehandlingen med læringsmiljøer og fællesskaber og i den forbindelse specialpædagogisk organisering og opgaver.
Specialpædagogerne organiseres ude i daginstitutionerne.
Der er i den forbindelse overvejelser om, hvorvidt det vil være gavnligt for den enkelte institution at råde over nogle timer, som vil kunne fordeles efter behov for særlige indsatser. Det kan øge muligheden for hurtigt og forebyggende at sætte ind med indsatser, så alle børn har gode deltagelsesmuligheder i de almene fællesskaber.
Økonomi
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.