Referat for Børn- Kultur og Fritidsudvalget møde den 14. maj 2024
167. Opfølgning på drøftelse af medlems- og regnskabssystem
Sagsnummer: 2023-014134
Sagsbehandler: Thorbjørn Kristensen
Præsentation
Opfølgning på fritidsrådets anbefalinger til medlems- og regnskabssystem og drøftelse af en mulig løsning.
Forvaltningen foreslår
- at Børn, Kultur og Fritidsudvalget godkender en forsøgsordning for 2024 og 2025 med udgangspunkt i model 2.
Sagsbeskrivelse
I budget 2024 er det vedtaget at afsætte 100.000 kr. til et regnskabs- og medlemssystem til foreninger i Middelfart Kommune. I forlængelse af dette blev foreningerne indkaldt til et møde, hvor emnet blev drøftet med udgangspunkt i deres behov, ønsker og udfordringer med administrative byrder for kasseren, medlemsansvarlige og tilsvarende roller.
18. januar 2024 blev der afholdt et foreningsmøde med 50 repræsentanter fra foreningslivet i Middelfart Kommune. Der har været inputs fra både folkeoplysende foreninger og frivillig sociale foreninger. Bilag 1 viser referatet fra mødet.
Med udgangspunkt i foreningsmødet har Fritidsrådet på deres møde den 29. april 2024, drøftet mulige løsninger og har udarbejdet en anbefaling.
Fritidsrådet anbefaler, at der fokuseres på foreningernes individuelle behov – særligt for mindre foreninger. En kommende løsning kan tage udgangspunkt i en refusions- og puljeordning målrettet individuel rådgivning, udgifter til systemer og opstartshjælp. Fritidsrådet anbefaler ikke en løsning, som er obligatorisk eller hvor der kun udbydes ét system.
Løsninger med udgangspunkt i Fritidsrådets anbefaling
Model 1. Refusionsordning målrettet individuel rådgivning
Foreningerne har mange forskellige udfordringer og behov inden for digitalisering - fx. regnskaber/økonomi, sociale medier, hjemmeside og data/filer/GDPR. For at understøtte, at alle foreningers behov imødekommes bedst muligt, rummer denne løsning et tilbud om "1 til 1 vejledning" til foreningerne.
Hvis den individuelle rådgivning skal dække mange forskellige typer udfordringer, anbefaler forvaltningen, at der etableres en refusionsordning, hvorefter foreningerne afholder udgifter til individuel rådgivning efter nogle opsatte kriterier og at der bagefter en gang årligt ydes refusion til foreningerne. Størrelsen af refusionen vil afhænge af, hvor mange timers rådgivning, der samlet set er, samt den samlede økonomi i dette. Foreningerne vil således ikke vide, hvor meget de vil få i refusion fra år til år.
Model 2. Ansøgningspulje til optimering af digitalisering
Modsat ovenstående forslag, der "kun" bidrager til den individuelle rådgivning, er en mulighed at oprette en særlig pulje til optimering af digitalisering i foreningerne. I denne mulighed skal foreningerne definere et projekt som de søger til og mulighederne skal være brede for at imødekomme foreningernes forskellige digitale niveauer.
I denne løsning er det puljens kriterier der afgrænser hvad den bidrager til. Der kan fx søges til:
- Tilskud til opstart af nyt (vilkårligt) system i en 1-2 års periode
- Udgifter til oplæring og løbende sparring i forbindelse med opstart af nyt system
- Generel individuel rådgivning
- Prøveperioder eller forsøg med nye digitale systemer.
- Betaling til eksterne aktører, der opsætter foreningens digitale system.
Forvaltningen anbefaler, at der med udgangspunkt i model 2 laves en prøveperiode for 2024 og 2025, hvor alle foreninger har mulighed for at søge puljen. Efterfølgende evaluerer udvalget ordningen.
Økonomi
Der er afsat 100.000 kr. til medlems- og regnskabssystemer.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
168. Lillebælt Sport og Kultur - fremrykning af tilskud
Sagsnummer: 2024-006871
Sagsbehandler: Henrik Louring
Præsentation
Lillebælt Sport og Kultur (LSOK) anmoder om at fremrykke udbetalingen af 1,5 mio. kr. af det samlede kommunale tilskud for 2025 til september 2024.
Forvaltningen foreslår
- at anmodningen imødekommes.
- at fremrykningen af en del af det kommunale tilskud med 1,5 mio. kr. bevillingsmæssigt indarbejdes i budgettet ved 2. budgetopfølgning 2024.
Sagsbeskrivelse
LSOK har henvendt sig til Middelfart Kommune med ønsket om at få fremrykket en del af det kommunale tilskud. LSOK anmoder om, at 1,5 mio. kr. af det kommunale tilskud fremrykkes fra at blive udbetalt primo 2025 til september 2024.
Likviditetsudfordringerne i LSOK stammer fra en række forskellige forhold, herunder bl.a. dyrere og forlænget ombygning i bowlingcenteret, personaleudskiftning i cafeteria, uopsætteligt vedligehold af bygninger samt markant stigning i energiudgifter efter ophør af fastprisaftale. Samtidig er priserne ud mod brugere ikke justeret de sidste 3-4 år.
LSOK oplyser, at de arbejder med at en række tiltag, som skal forbedre indtægtsgrundlaget og minimere udgifterne. En række af disse tiltag vil først slå igennem i 2025. LSOK ser i øjeblikket på alle aftaler og omkostninger, og arbejder på at justere aftaler. Samtidig arbejdes der på at skabe flere aktiviteter i hallerne. Priserne er reguleret, og der er lagt en plan for en fortsat regulering frem mod 2025/2026.
Henvendelsen fra LSOK er vurderet af Kultur og Fritid samt Økonomiafdelingen. Det vurderes, at der er tale om et aktuelt behov og ikke en permanent forskydning i udbetalingen af tilskuddet. LSOK har bekræftet, at dette er tilfældet.
Som følge af sagen vil forvaltningen foretage en løbende dialog med LSOK om økonomien, der bl.a. indebærer at LSOK fremsender kvartalsregnskaber indtil den likviditetsmæssige udfordring er håndteret.
Økonomi
LSOK modtager i 2024 driftstilskud på mere end 5,2 mio. kr. fra Middelfart Kommune fordelt på følgende måde:
1.829.302 kr. vedr. Strib Svømmehal
2.285.021 kr. vedr. Lillebæltshallerne
1.114.048 kr. vedr. Strib Fritids- og Aktivitetscenter
Beløbet fremskrives til budget 2025. Herudover kommer refusion under lokaletilskudsordningen til foreningernes benyttelse af LSOK.
Den foreslåede fremrykning med 1,5 mio. kr. svarer til ca. 28,5 procent af det samlede tilskud.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
- Godkendt.
- Godkendt.
Behandlingsplan
- Godkendt.
- Godkendt.
169. Sindssyg God Søndag
Sagsnummer: 2024-006857
Sagsbehandler: Kamilla Krogh Uttrup
Præsentation
Sindssyg God Søndag er endags-festival, der har været afholdt i Middelfart siden 2016. Festivalen bruger kunst, kulturelle aktiviteter og debatter til at aftabuisere psykisk sygdom og stille skarpt på mental sundhed. I år afholdes festivalen søndag den 18. august. Fra 2025 er festivalen ikke længere finansieret.
Forvaltningen foreslår
- at Børn, Kultur og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning og diskuterer fremtiden for Sindssyg God Søndag.
Sagsbeskrivelse
Sindssyg God Søndag opstod i 2016 i forbindelse med kulturregionens spotpulje, og har sidenhen udviklet sig til et fyrtårn i Trekantområdets Festuge med mange deltagere på tværs af kommunegrænsen.
Festivalen har et særligt potentiale i forhold til at sætte den mentale trivsel på dagsordenen, men også i forhold til at sætte spot på historie, arkitektur, kunst og kultur, og til at samarbejde på tværs af institutioner og organisationer. Psykisk lidelse udgør, ifølge verdenssundhedsorganisationen WHO, en af de største sygdomsbyrder på verdensplan. Angst, depression og psykiske sygdom kan ramme os alle, men er ofte svært at tale om. Sindssyg God Søndag er en dag fuld af skæve indslag, musik, teater, gøgl og godt humør, men også en festival, der byder på dybe samtaler og reflekterende debatter.
Dagen, som rammer en bred målgruppe - børn, unge og voksne - er arrangeret af Kultur og Fritid, Middelfart Museum og Psykiatrien i Region Syddanmark i samarbejde med en lang række frivillige foreninger, institutioner m.fl.
Årets program, 2024
Sindssyg God Søndag 2024 (version 7) er under fuld planlægning - og et omfattende program er ved at forme sig.
Datoen er søndag d. 18. august kl. 11-16. Som optakt til dagen vil der i ugen op til være læsekredse og aktiviteter for børn på KulturØen. Fredag d. 16. august vil vi i samarbejde med Middelfart Handel og lokale skoler lave larm i gågaden og midtbyen: uddeling af programmer, lyserødt optog, musik og aktiviteter.
Sindssyg God Søndag kommer igen i år til at byde på en masse aktiviteter for børnefamilier: læsetelte, workshops, kunstjagt, gadeteater, danseforestilling, drop-in cirkus mm. For de unge arbejdes der i øjeblikket med et særskilt program med oplæg, koncert og debat i unge-højde.
I litteraturteltet taler Katinka Bjerregaard bl.a. om kærlighedshistorien Klump, tidligere højskoleforstander, Nils Ole Frederiksen, byder ind til fællessang og skæve sange fra højskolesangbogen og den lokale kunstner Steffan Herrik tager os med på kunstjagt i Teglgårdsparken og efterfølgende fernisering af dagens værker.
Markedsføringsmæssigt arbejder vi et på et nyt, kreativt, visuelt design, som vil fremgå af hjemmeside, SoMe, program og markedsføringen på dagen.
Sindssyg God Søndag fremadrettet
Sindssyg God Søndag er blevet et fyrtårn i Middelfart, som rummer et stort potentiale i forhold til at sætte mental trivsel højt på dagsordenen. Med etableringen af MIND, der forventes at åbne i starten af 2026 giver det ekstra god mening at fortsætte udviklingen af en festival, der taler lige ind i hjertet af MINDs formål.
Fra 2025 er det tanken, at afholde Sindssyg God Søndag før sommerferien, så det ikke kolliderer med de mange aktiviteter i sensommeren, herunder Klimafolkemødet. Derved har vi bedre mulighed for at markedsføre dagen, hverve frivillige og indgå i lokale og nationale partnerskaber. Det skal ligeledes overvejes, om det kunne give mening at udvide til en todages festival.
Finansieringsmuligheder, partnerskaber og frivillige er noget af det, der vil være i fokus i forhold til den fremadrettede strategi og planlægning. Vi vil gerne byde bredt ind til samarbejde, inspirere og blive inspireret på tværs af kommune- og landegrænser.
Med festivalen ønsker vi fortsat at tilbyde et bredt og varieret kulturprogram med højt til loftet. Med udgangspunkt i mental trivsel og aftabuisering af psykisk sygdom vil vi særligt fokusere på:
- Flere debatter, der batter (indblik i nyeste forskning)
- Flere aktiviteter for unge og børnefamilier
- Fokus på kulturarv, arkitektur, litteratur og kunst
Økonomi
Sindssyg God Søndag har siden starten primært været finansieret af midler fra Kulturregionens Festuge. Med nedlæggelsen af festugen er vi i år finansieret af en midlertidig pulje fra Kulturregionen. Det skal således afklares, hvordan festivalen fremadrettet finansieres. Budgettet for årets festival er 220.000 kr., der udover kulturregionens pulje finansieres af tilskud fra Psykiatrien i Region Syddanmark.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.
Behandlingsplan
170. Drøftelse af fokusområder i et muligt kommende kultursamarbejde
Sagsnummer: 2024-006522
Sagsbehandler: Steen Møller
Præsentation
Det kulturpolitiske samarbejde mellem kommunerne Billund, Fredericia, Haderslev, Kolding, Vejen, Vejle og Middelfart afsluttes i sin nuværende form med udgangen af 2024. Kommunerne har i de seneste 10 år samarbejdet i et formaliseret kulturregionssamarbejde via samarbejdet i Trekantområdet Danmark.
Kommunerne i samarbejdet har efterfølgende ønsket at undersøge mulighederne for at fortsætte det kulturpolitiske samarbejde i en ny form.
Forvaltningen foreslår
- at Børn, Kultur og Fritidsudvalget drøfter ønsker til fokusområder i en eventuel kommende kulturaftale
Sagsbeskrivelse
Seks kommuner sonderer mulighederne for at indgå et nyt samarbejde med henblik på et nyt kulturpolitisk samarbejde fra 2025 og frem.
Den endelige beslutning om et nyt samarbejde afklares løbende i de forskellige kommuner, bl.a. i forbindelse med de lokale budgetforhandlinger, hvorfor processen frem til dette omhandler kvalificering af rammerne for det eventuelle nye samarbejde.
Mens oplægget for rammerne for organisering og finansiering er ved at være på plads, ønskes der for nuværende en lokal drøftelse i de seks kommuner omkring input til fokusområder som kan indgå i et nyt samarbejde.
Fokusområder som udvalgene kan overveje i drøftelserne, kunne være:
- Unge
- Sundhed
- Klima
- Dannelse
- Frivillighed
- Fællesskaber
Inputtene til fokusområder fra de seks kommuner samles og afstemmes efterfølgende blandt kulturudvalgsformændene i de seks kommuner.
I forbindelse med de indledende drøftelser blandt kulturudvalgsformændene, er der blevet udarbejdet nogle forudsætninger for det mulige kommende samarbejde, som er vedhæftet som bilag til sagen.
Økonomi
Ikke for nuværende
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Drøftet.
Behandlingsplan
Bilag
171. Handleplan baseret på samarbejdsaftale mellem Middelfart kommune og DGI Fyn
Sagsnummer: 2022-000468
Sagsbehandler: Thorbjørn Kristensen
Præsentation
Middelfart Kommune og DGI Fyn har en samarbejdsaftale for 2022-2025. Der er nu lavet et udkast til en handleplan inden for indsatsområdet Fokus på de unge som aktive og som frivillige i foreningerne.
Forvaltningen foreslår
- at Børn, Kultur og Fritidsudvalget godkender handleplanen.
Sagsbeskrivelse
Handleplanen skal sætte rammer for de handlinger DGI Fyn og Middelfart Kommune i fællesskab vil udrette, inden for det indsatsområde, frem til slut 2025. Desuden forholder den sig til de indledende tanker om, hvordan DGI Fyn og Middelfart Kommune skal fortsætte samarbejdet efter 2025.
Handleplanen indeholder 3 spor
- Handlinger målrettet de unge, som er aktive i foreningerne
- Temaaftener omkring unge
- Fokus på frivillige
Økonomi
Økonomien fremgår af samarbejdsaftalen fra 2022-2025. Der er ikke afsat yderligere økonomi til handleplansaftalen.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
172. Medlemstal 2023 for idrætten
Sagsnummer: 2024-006850
Sagsbehandler: Henrik Louring
Præsentation
Præsentation af medlemstal 2023 for idrætten i Middelfart Kommune.
Forvaltningen foreslår
- at orienteringen tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Forvaltningen vil præsentere de seneste medlemstal for 2023 for idrætten i Middelfart Kommune.
Medlemstallene for DIF/DGI viser en fremgang på 1.150 medlemmer. Medlemstallene er gået fra 14.474 medlemmer for 2022 til 15.624 medlemmer for 2023.
Økonomi
Ingen.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.
Behandlingsplan
173. Implementering af barnets lov
Sagsnummer: 2024-006517
Sagsbehandler: Liselotte Skov
Præsentation
Barnets lov trådte i kraft d. 1. januar 2024 og erstattede dermed Serviceloven på det specialiserede børn- og ungeområde. På udvalgsmødet vil udvalget blive orienteret om intentionerne med den nye lovgivning og status på implementeringen.
Forvaltningen foreslår
- at Børn, Kultur og Fritidsudvalget tager orienteringen om implementeringen af barnets lov til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Familie og Forebyggelse er godt i gang med at implementere den nye lovgivning i praksis. Herunder at omsætte intentionen i den nye lovgivning ind i sagsbehandlingen i Familieafdelingen og betydningen ud i resten af organisationen.
Familieafdelingen har aktuelt særligt fokus på følgende:
- De nye ord og begreber i Barnets lov.
- Det nye sagsflow i sagsbehandlingen.
- Børn og unges nye rettigheder.
- Fra handleplan til barnets plan og ungeplan.
- Nye rammer for opfølgning på foranstaltninger – fra faste tidsintervaller til fleksibel og løbende opfølgning.
- Status på implementering af de forskellige tiltag der følger af Barnets lov i praksis. Herunder de ekstra opgaver der følger med Barnets lov, herunder kravet om 2 socialrådgivere på komplekse børne og ungesager, mf.
På udvalgsmødet vil forvaltningen udfolde perspektiverne i de forskellige punkter yderligere.
Økonomi
I forlængelse af indførelsen af Barnets lov, modtager Middelfart kommune nedenstående regulering fra staten (DUT).
2024: 2,3 mio. kr.
2025: 2,6 mio. kr.
2026: 3,4 mio. kr.
2027: 3,4 mio. kr.
Som ovenstående viser kompenseres kommunerne for de opgaver, der følger med Barnets Lov. Erfaringerne Fra Middelfart kommune og andre kommuner viser allerede nu, at der fuldt ud er brug for denne kompensation til de ekstra opgaver der følger med Barnets lov. Herunder opgaver som 2 socialrådgivere på komplekse sager, skærper fokus på forebyggelse og anbringelser m.m.
Høring
Ikke relevant.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.
Behandlingsplan
174. Prognose for pasningsbehov Dagtilbudsområdet - 2024
Sagsnummer: 2024-000961
Sagsbehandler: Mikkel Schjøtt-Kristensen
Præsentation
Befolkningsprognosen for 2024 er udarbejdet og Børn- og Ungeforvaltningen har på baggrund af befolkningsprognosen beregnet det forventede pasningsbehov i perioden 2024 til 2036.
På mødet bliver Børn, Kultur og Fritidsudvalget præsenteret for prognosens bud på pasningsbehovet de kommende år og sammenhængen til kapaciteten på Dagtilbudsområdet.
Forvaltningen foreslår
- at Børn, Kultur og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsbeskrivelse
I Middelfart Kommune er der vækst i børnetallet. Særligt i årene 2021 og 2022 har der været behov for at finde løsninger på overbelægning i flere børnehuse. Prognosen for 2024 viser fortsat en stigning i antal 0-5 årige i Middelfart Kommune.
Der er derfor blevet truffet politiske beslutning om igangsætning af byggeri af nye børnehuse, tilbygninger til eksisterende og tilpasning og renovering af andre børnehuse.
I distrikterne Middelfart by og Strib har der været og forventes fortsat de største stigninger i børnetallet. I 2023 blev der etableret 40 nye vuggestuepladser i Satellitten i Middelfart og 48 nye børnehavepladser i Ø-fritten (Naturbyen). I Strib er der i 2023 blevet etableret en ekstra vuggestuegruppe på 12 børn i Bulderby.
I maj 2024 står det helt nye Børnehuset Hyllehøj færdig, og børnene kan flytte fra pavillonen over i de nye, skønne lokaler og uderum. Det giver 8 ekstra vuggestuepladser og 76 ekstra børnehavepladser.
Med de nye byggerier, tilbygninger og justeringer af indretningen bliver kapaciteten tilpasset efter behovet for pladser. Samtidig og mindst lige så vigtigt får børn og personale nye og bedre fysiske rammer for hverdagen i dagtilbuddene. Det giver mulighed for nye, sjove og udfordrende aktiviteter, det inspirerer til leg og giver plads til trivsel og udfoldelse i mindre børnegrupper.
Med udvidelserne af kapaciteten i 2023 og 2024 og de to nye børnehuse (Naturbyen i 2025 og den nye Solsikken i 2026) bliver der således etableret plads til de ekstra børn, der kommer i kommunen, og der kommer en bedre balance mellem de fysiske rammer og antal indmeldte børn i de øvrige børnehuse i Middelfart by.
Prognosen for pasningsbehov på Dagtilbudsområdet viser også:
- at der forsat er behov for at etablere flere pladser i Strib distriktet - særligt på 3-5 års området - i årene 2024-2027
- at der er god balance mellem kapacitet og forventet pasningsbehov i distrikterne: Nr. Åby, Brenderup, Gelsted, Fjelsted Harndrup, Ejby og Båring - enkelte steder er der de kommende år behov for mindre justeringer af kapaciteten
Økonomi
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Orientering givet.
Behandlingsplan
175. Orientering om vedligeholdelsesplan for dagtilbudsområdet
Sagsnummer: 2024-006790
Sagsbehandler: Louise Kjær Guul
Præsentation
Ejendomscentret har igangsat et registreringsarbejde med udarbejdelse af vedligeholdelsesplaner og energimærkninger af kommunens bygninger. Daginstitutionerne er det første område, hvor resultaterne er klar.
Resultatet af det gennemførte arbejde er:
- At vedligeholdelsesplanerne viser et økonomisk behov på gennemsnitligt 2,4 mio. kr. om året til det mest nødvendige bygningsvedligehold over en periode på 10 år. Dette inkluderer vedligehold som følge af f.eks. lovpligtige eftersyn og vedligehold med formål om at undgå følgeskader og kan de næste fire år finansieres inden for nuværende budget. Ikke inkluderet heri er vedligehold, der ikke er begrundet i risiko for følgeskade eller vedligehold ud fra visuelle formål.
- Et økonomisk behov på 2,25 mio. kr. til løft af energimærkninger for at leve op til nye EU-krav. Hvorvidt dette kan finansieres af nuværende budget afventer udarbejdelse af energimærkninger på kommunens øvrige bygninger.
Forvaltningen foreslår
- at orienteringen om arbejdet med vedligeholdelsesplaner og energimærkning af kommunens daginstitutioner bliver taget til efterretning.
Sagsbeskrivelse
I 2020 blev det besluttet af Direktionen, at en samlet økonomisk styring og organisering af opgaverne på ejendomsområdet ville give mulighed for økonomiske gevinster som følge af en bedre udnyttelse af kommunens ejendomme (færre kvm.) samt en driftsmæssig effektivisering af ejendomsopgaverne (billigere drift af ejendomsområdet). Ejendomscentret har derfor igangsat udarbejdelse af vedligeholdelsesplaner, der giver et fuldt overblik over udgifter til vedligeholdelse og renovering af bygningerne.
I vedligeholdelsesplanerne prioriteres vedligeholdelsesopgaverne i fire kategorier:
- A: Sikkerheds, lovkrav og arbejdsmiljø – f.eks. lovpligtige eftersyn
- B: Risiko for følgeskade for bygning og brugsfunktion – f.eks. reparation af utæt tag, maling af vinduer
- C: Uden risiko for følgeskade – vask og maling af træværk, test af installationer, udskiftning af armaturer
- D: Visuelle indtryk – Maling af udhæng, maling af lofter og vægge
Det er Ejendomscentrets anbefaling, at vedligeholdelsesopgaverne i kategori A og B som minimum bliver udført for at sikre, at der ikke opstår dyre følgeskader.
Kommunens daginstitutioner:
Over de næste 10 år (2025-2034) er det Ejendomscentrets vurdering, at der samlet set vil være udgifter til vedligeholdelsesopgaver i kategori A og B for alle kommunens daginstitutioner på i alt 23,9 mio. kr. I tabellen herunder angives det estimerede udgiftsbehov fordelt på kommunens 16 daginstitutioner.
Navn på institution |
Planlagt vedligehold kategori A+B |
|
|
|
Mio. kr. |
kr./m2/år |
Bemærk. |
Brenderup Børnehave, Troldhøjen |
1,7 |
291 |
Tag |
Bulderby Børnehave |
1,8 |
205 |
|
Båring Børnehave |
1,7 |
263 |
|
Chili – Grøn Børnehave |
2,5 |
334 |
Vent. anlæg |
Chili – Rød Børnehave |
1,8 |
441 |
Tag |
Egetræet Børnehave, Ejby |
0,7 |
94 |
|
Gelsted Børnehave |
0,8 |
86 |
|
Kastanieborgen Børnehave |
4,4 |
433 |
Vinduer, tag |
Kompasset Børnehave |
1,8 |
168 |
|
Naturhaven Værkstedsvej Børnehave |
0,6 |
194 |
|
Nysgerrium |
0,7 |
44 |
|
Mikkelsbro Nørre Åby Børnehave |
0,8 |
74 |
|
Regnbuen Harndrup Børnehave |
2,6 |
487 |
Tag + generelt nedslidte gulve |
Solsikken Børnehave |
0,4 |
484 |
tag, generelt nedslidt |
Søstjernen Føns Børnehave |
1,4 |
698 |
gulve, generelt nedslidt |
Brenderup Skovbørnehave |
0,4 |
160 |
|
I alt |
23,9 |
279 |
|
Note til tabellen: Solsikken er kun medregnet til og med budgetår 2026, da daginstitutionen er planlagt lukket, når den nye Solsikken er taget i brug.
Det samlede, estimerede udgiftsbehov til kategori A og B på 23,9 mio. kr. betyder, at der i gennemsnit er et årligt budgetbehov på 2,4 mio. kr. hen over de næste ti år.
I det nuværende budget er der de næste fire år afsat 10 mio. kr. til vedligehold af kommunens daginstitutioner. Ses der på de estimerede udgifter over fire år med 2,4 mio. kr. årligt, er der forventede udgifter på 9,6 mio. kr.
Det nuværende budget for de kommende fire år dækker dermed akkurat vedligeholdelsesopgaverne i kategori A og B.
Det er derudover Ejendomscentrets vurdering, at der vil være vedligeholdelsesopgaver i kategorierne C og D.
Energimærkninger af kommunens daginstitutioner
Energimærkninger synliggør bygningers energiforbrug, hvor A er bedst og E dårligst. Det er et lovkrav, at kommunen får lavet energimærkninger på sine bygninger. Der er derfor gennemført en proces, hvor alle kommunens daginstitutioner har fået energimærkninger.
Kommunens daginstitutioner fordeler sig med placering i energimærkning A, B, C og D. Der er således ingen daginstitutioner med en energimærkning E. I tabellen herunder fremgår de enkelte daginstitutioners energimærkning.
Nyt EU-krav om energimærkning
Et nyt EU-krav tilsiger, at alle bygninger skal opnå minimum B i energimærkning.
For at forbedre bygninger fra én energimærkning til en anden (f.eks. fra C til B) skal der udføres energioptimeringsprojekter, som fører til mindre energiforbrug og dermed forbedrer energimærket.
Middelfart Kommunes daginstitutioner fordeler sig med otte daginstitutioner med energimærke A eller B og otte daginstitutioner med energimærke C eller D. For at imødekomme de nye krav vil det som vist i tabellen herunder koste 2,7 mio. kr. at hæve energimærkningen for de otte daginstitutioner, som pt har energimærkning C eller D, til energimærke B. Tages Solsikken ud af regnestykket, bliver energioptimeringsinvesteringen 2,25 mio. kr.
Navn på institution |
Energimærke |
Investeringsløft til minimum energimærke B |
|
Mio. kr. |
|
Brenderup Børnehave, Troldhøjen |
D |
0,4 |
Bulderby Børnehave, Strib |
A |
|
Båring Børnehave |
B |
|
Chili – Grøn Børnehave, Middelfart |
C |
0,25 |
Chili – Rød Børnehave, Middelfart |
C |
0,25 |
Egetræet Børnehave, Ejby |
A |
|
Gelsted Børnehave |
A |
|
Kastanieborgen Børnehave, Strib |
D |
0,45 |
Kompasset Børnehave, Middelfart |
B |
|
Naturhaven Værkstedsvej Børnehave, Middelfart |
A |
|
Nysgerrium, Middelfart |
A |
|
Mikkelsbro Nørre Åby Børnehave |
C |
0,3 |
Regnbuen Harndrup Børnehave |
D |
0,35 |
Solsikken Børnehave Middelfart (erstattes af ny børnehave) |
D |
(0,45) |
Søstjernen Føns Børnehave |
C |
0,25 |
Brenderup Skovbørnehave |
A |
|
I alt |
|
2,25 (2,7) |
Nuværende budget til energioptimering er på 19,5 mio. kr. over de næste fire år. Hvorvidt der er budget til at energioptimere for 2,25 mio. kr. til daginstitutionerne, kan først vurderes, når energimærkningerne er gennemført for alle kommunens bygninger.
Økonomi
I 2020 blev det besluttet af Direktionen, at en samlet økonomisk styring og organisering af opgaverne på ejendomsområdet ville give mulighed for økonomiske gevinster som følge af en bedre udnyttelse af kommunens ejendomme (færre kvm.) samt en driftsmæssig effektivisering af ejendomsopgaverne (billigere drift af ejendomsområdet). Ejendomscentret har derfor igangsat udarbejdelse af vedligeholdelsesplaner, der giver et fuldt overblik over udgifter til vedligeholdelse og renovering af bygningerne.
I vedligeholdelsesplanerne prioriteres vedligeholdelsesopgaverne i fire kategorier:
- A: Sikkerheds, lovkrav og arbejdsmiljø – f.eks. lovpligtige eftersyn
- B: Risiko for følgeskade for bygning og brugsfunktion – f.eks. reparation af utæt tag, maling af vinduer
- C: Uden risiko for følgeskade – vask og maling af træværk, test af installationer, udskiftning af armaturer
- D: Visuelle indtryk – Maling af udhæng, maling af lofter og vægge
Det er Ejendomscentrets anbefaling, at vedligeholdelsesopgaverne i kategori A og B som minimum bliver udført for at sikre, at der ikke opstår dyre følgeskader.
Kommunens daginstitutioner:
Over de næste 10 år (2025-2034) er det Ejendomscentrets vurdering, at der samlet set vil være udgifter til vedligeholdelsesopgaver i kategori A og B for alle kommunens daginstitutioner på i alt 23,9 mio. kr. I tabellen herunder angives det estimerede udgiftsbehov fordelt på kommunens 16 daginstitutioner.
Navn på institution |
Planlagt vedligehold kategori A+B |
|
|
|
Mio. kr. |
kr./m2/år |
Bemærk. |
Brenderup Børnehave, Troldhøjen |
1,7 |
291 |
Tag |
Bulderby Børnehave |
1,8 |
205 |
|
Båring Børnehave |
1,7 |
263 |
|
Chili – Grøn Børnehave |
2,5 |
334 |
Vent. anlæg |
Chili – Rød Børnehave |
1,8 |
441 |
Tag |
Egetræet Børnehave, Ejby |
0,7 |
94 |
|
Gelsted Børnehave |
0,8 |
86 |
|
Kastanieborgen Børnehave |
4,4 |
433 |
Vinduer, tag |
Kompasset Børnehave |
1,8 |
168 |
|
Naturhaven Værkstedsvej Børnehave |
0,6 |
194 |
|
Nysgerrium |
0,7 |
44 |
|
Mikkelsbro Nørre Åby Børnehave |
0,8 |
74 |
|
Regnbuen Harndrup Børnehave |
2,6 |
487 |
Tag + generelt nedslidte gulve |
Solsikken Børnehave |
0,4 |
484 |
tag, generelt nedslidt |
Søstjernen Føns Børnehave |
1,4 |
698 |
gulve, generelt nedslidt |
Brenderup Skovbørnehave |
0,4 |
160 |
|
I alt |
23,9 |
279 |
|
Note til tabellen: Solsikken er kun medregnet til og med budgetår 2026, da daginstitutionen er planlagt lukket, når den nye Solsikken er taget i brug.
Det samlede, estimerede udgiftsbehov til kategori A og B på 23,9 mio. kr. betyder, at der i gennemsnit er et årligt budgetbehov på 2,4 mio. kr. hen over de næste ti år.
I det nuværende budget er der de næste fire år afsat 10 mio. kr. til vedligehold af kommunens daginstitutioner. Ses der på de estimerede udgifter over fire år med 2,4 mio. kr. årligt, er der forventede udgifter på 9,6 mio. kr. Det nuværende budget for de kommende fire år dækker dermed akkurat vedligehold i kategori A og B.
I forhold til vedligeholdelsesopgaver i kategorierne C og D er det Ejendomscentrets vurdering, at der vil være udgifter sammenlagt for 6,4 mio. kr. over 10 år. I nuværende budgetter er der ikke afsat økonomi til kategori C og D.
Energimærkninger af kommunens daginstitutioner
Energimærkninger synliggør bygningers energiforbrug, hvor A er bedst og E dårligst. Det er et lovkrav, at kommunen får lavet energimærkninger på sine bygninger. Der er derfor gennemført en proces, hvor alle kommunens daginstitutioner har fået energimærkninger.
Kommunens daginstitutioner fordeler sig med placering i energimærkning A, B, C og D. Der er således ingen daginstitutioner med en energimærkning E. I tabellen herunder fremgår de enkelte daginstitutioners energimærkning.
Nyt EU-krav om energimærkning
Et nyt EU-krav tilsiger, at alle bygninger skal opnå minimum B i energimærkning.
For at forbedre bygninger fra én energimærkning til en anden (f.eks. fra C til B) skal der udføres energioptimeringsprojekter, som fører til mindre energiforbrug og dermed forbedrer energimærket.
Middelfart Kommunes daginstitutioner fordeler sig med otte daginstitutioner med energimærke A eller B og otte daginstitutioner med energimærke C eller D. For at imødekomme de nye krav vil det som vist i tabellen herunder koste 2,7 mio. kr. at hæve energimærkningen for de otte daginstitutioner, som pt har energimærkning C eller D, til energimærke B. Tages Solsikken ud af regnestykket, bliver energioptimeringsinvesteringen 2,25 mio. kr.
Navn på institution |
Energimærke |
Investeringsløft til minimum energimærke B |
|
Mio. kr. |
|
Brenderup Børnehave, Troldhøjen |
D |
0,4 |
Bulderby Børnehave, Strib |
A |
|
Båring Børnehave |
B |
|
Chili – Grøn Børnehave, Middelfart |
C |
0,25 |
Chili – Rød Børnehave, Middelfart |
C |
0,25 |
Egetræet Børnehave, Ejby |
A |
|
Gelsted Børnehave |
A |
|
Kastanieborgen Børnehave, Strib |
D |
0,45 |
Kompasset Børnehave, Middelfart |
B |
|
Naturhaven Værkstedsvej Børnehave, Middelfart |
A |
|
Nysgerrium, Middelfart |
A |
|
Mikkelsbro Nørre Åby Børnehave |
C |
0,3 |
Regnbuen Harndrup Børnehave |
D |
0,35 |
Solsikken Børnehave Middelfart (erstattes af ny børnehave) |
D |
(0,45) |
Søstjernen Føns Børnehave |
C |
0,25 |
Brenderup Skovbørnehave |
A |
|
I alt |
|
2,25 (2,7) |
Nuværende budget til energioptimering er på 19,5 mio. kr. over de næste fire år. Hvorvidt der er budget til at energioptimere for 2,25 mio. kr. til daginstitutionerne, kan først vurderes, når energimærkningerne er gennemført for alle kommunens bygninger.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.
Behandlingsplan
176. Godkendelse af revideret beredskabsplan ved overgreb mod børn og unge
Sagsnummer: 2024-006555
Sagsbehandler: Louise Kjær Guul
Præsentation
Barnets lov trådte i kraft d. 1. januar 2024. Jf. Barnets lov § 15 stk. 2 skal alle kommuner udarbejde en beredskabsplan med henblik på forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge og til behandling af sager om sådanne overgreb.
Beredskabet skal udformes skriftligt, vedtages af kommunalbestyrelsen og offentliggøres. Beredskabet skal revideres løbende efter behov, dog som minimum hvert fjerde år.
I forbindelse med ikrafttrædelse af Barnets lov er Middelfart kommunes beredskabsplan for overgreb imod børn og unge blevet gennemgået og opdateret i forhold til de nye paragraffer samt med uddybning af relevante faglige emner.
Forvaltningen foreslår
- At beredskabsplanen for overgreb mod børn og unge bliver godkendt.
Sagsbeskrivelse
Barnets lov trådte i kraft d. 1 januar 2024. Jf. Barnet lov § 15 stk. 2 skal alle kommuner have et beredskab til forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge og til behandling af sager om sådanne overgreb.
Det er ligeledes et krav, at beredskabet skal udformes skriftligt, vedtages af Byrådet og offentliggøres. Beredskabet skal revideres løbende efter behov, dog minimum hvert fjerde år.
Middelfart Kommunes beredskabsplan vedr. overgreb mod børn og unge er blevet opdateret med:
- Ændring af paragraffer, så de følger Barnets lov.
- Ændret organisering af arbejdsgange, hvorved der bliver en tydeligere ansvarsfordeling imellem de forskellige afdelinger i Middelfart Kommune med henblik på en mere smidig håndtering og sagsbehandling.
- Opdatering af indholdet vedr. psykiske overgreb.
- Tilføjelse af afsnit vedr. digitale krænkelser.
- Opdateret afsnit vedr. "Når børn krænker børn".
Det organisatoriske ansvar for beredskabsplanen for overgreb imod børn og unge i Middelfart Kommune er forankret i Familie og Forebyggelsesafdelingen.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
177. Godkendelse af justerede beredskabsplaner
Sagsnummer: 2024-005845
Sagsbehandler: Lone Lander Stie
Præsentation
Barnets lov trådte i kraft den 1. januar 2024. Ifølge §15 stk. 3 skal alle kommuner have beredskaber til forebyggelse, opsporing og håndtering af henholdsvis negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter samt ekstremisme og radikalisering blandt børn, unge og deres familier.
Middelfart Kommunes nuværende beredskabsplaner er gennemgået og sagen vedrører godkendelse af de justerede beredskabsplaner.
Forvaltningen foreslår
- at beredskabsplan for forebyggelse, opsporing og håndtering af negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter blandt børn, unge og deres familier bliver godkendt.
- at beredskabsplan for forebyggelse, opsporing og håndtering af ekstremisme og radikalisering blandt børn, unge og deres familier bliver godkendt.
Sagsbeskrivelse
Barnets lov trådte i kraft den 1. januar 2024. Ifølge §15 stk. 3 skal alle kommuner have et beredskab til:
- forebyggelse, opsporing og håndtering af negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter blandt børn, unge og deres familier.
- forebyggelse, opsporing og håndtering af ekstremisme og radikalisering blandt børn, unge og deres familier.
Det er endvidere et krav, at beredskabet udformes skriftligt, vedtages af Byrådet og offentliggøres, og at Byrådet reviderer beredskabet løbende efter behov, dog som minimum hvert fjerde år.
Justeringen af Middelfart Kommunes beredskabsplan for negativ social kontrol og æresrelateret konflikt samt beredskabsplan for ekstremisme og radikalisering har ført til, at beredskabsplanerne nu også er rettet til borgerne. Borgere kan dermed også spille en aktiv rolle i opsporingen og opnå kendskab til, hvor de kan rette henvendelse ved bekymring.
Beredskabsplanerne er i øvrigt opdateret med:
- Ændring af paragraffer, så de følger Barnets lov.
- Samarbejde med Voksen og Myndighed samt 4Kløveren i Infohus Middelfart for borgere over 18 år. Beredskabsplanerne omfatter borgere over og under 18 år.
- Målgruppen for beredskabsplanerne er udvidet fra at omfatte fagpersoner til også at omfatte civilsamfundet.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
- Indstilles godkendt.
- Indstilles godkendt.
Behandlingsplan
- Indstilles godkendt.
- Indstilles godkendt.