Referat for Børn- Kultur og Fritidsudvalget møde den 03. september 2024
196. Evaluering af Sindssyg God Søndag
Sagsnummer: 2024-009341
Sagsbehandler: Daniel Henvig Lorenzen
Præsentation
Sindssyg God Søndag er endags-festival, der har været afholdt i Middelfart siden 2016. Festivalen bruger kunst, kulturelle aktiviteter og debatter til at aftabuisere psykisk sygdom og stille skarpt på mental sundhed. I år blev festivalen afholdt søndag den 18. august. I sagen evalueres festivalen.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget evaluerer årets udgave af Sindssyg God Søndag
Sagsbeskrivelse
Sindssyg God Søndag opstod i 2016 i forbindelse med kulturregionens spotpulje, og udviklede sig sidenhen til et fyrtårn i Trekantområdets Festuge med mange deltagere på tværs af kommunegrænsen.
Dagen, som rammer en bred målgruppe - børn, unge og voksne - er arrangeret af Kultur og Fritid, Middelfart Museum og Psykiatrien i Region Syddanmark i samarbejde med en lang række frivillige foreninger, institutioner m.fl. Festivalen blev sædvanen tro afholdt i haven bag den tidligere patientbygning, der fremadrettet skal huse MIND Psykiatrisk Museum
Årets udgave af festivalen blev udvidet i forhold til tidligere, så der i ugen op til var læsekredse og aktiviteter for børn på KulturØen, ligesom der fredag den 16. august i samarbejde med Middelfart Handel og en lokal efterskole var optog i bymidten.
Endvidere var der gjort en ekstra indsats for opmærksomheden om Sindssyg God Søndag, der også sammen med et nyt, kreativt, visuelt design med et stærkt og mangfoldigt program, var med til at samle et rekordstort publikum til festivalen på anslået omkring 2.000 deltagere.
Økonomi
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Udvalget tilkendegav stor ros til gennemførelse af Sindsyg God Søndag. Dette år viste en markant større deltagelse.
Behandlingsplan
197. Ansøgninger om støtte fra kulturpuljen
Sagsnummer: 2023-017687
Sagsbehandler: Jens Christensen
Præsentation
Udvalget skal tage stilling til de seks indkomne ansøgninger til Kulturpuljen.
Forvaltningen foreslår
- At der bevilges samlet 29.000 kr. jævnfør sagsfremstillingen
Sagsbeskrivelse
Jævnfør Børn-, Kultur og Fritidsudvalgets kriterier for ansøgninger til Kulturpuljen behandles her de syv ansøgninger, der er indkommet frem til ansøgningsfristen 15. august 2024. De konkrete beløb, der nedenfor indstilles til bevilling, er med udgangspunkt i de fremsendte budgetter og en vurdering af behovet i forhold til at kunne gennemføre arrangementet.
1. RøjleF Støtteforening søger 10.000 kr. i underskudsgaranti til afvikling af koncert med Mike Tramp med band
Denne ansøgning er tidligere behandlet på møde i Børn, Kultur og Fritidsudvalget den 9. april 2024. Her blev beslutningen udskudt, da det ønskedes undersøgt, om ansøgningen kunne imødekommes fra LUP-puljen, hvilket ikke er muligt.
Støtteforeningen ønsker via foredrag, koncerter, fællesspisning mm at øge fællesskabet og skabe engagement for flere fælles aktiviteter, og derigennem sikre et attraktivt lokalsamfund som også trækker flere hertil. Koncerten skal afvikles den 30. november 2024.
Koncerten finansieres primært via billetsalg til kr. 335,- pr stk. og der budgetteres med salg af minimum 90 billetter.
Der er ikke tradition for at imødekomme støtteforeningers arrangementer fra kulturpuljen, men da der er tale om et ekstraordinært navn i forhold til denne type arrangementer, anbefales det at give en underskudsgaranti på 5.000 kr.
2. Women of Brass søger 30.000 kr. i tilskud til afvikling af kirkekoncerter i Strib Kirke og Nørre Aaby Kirke
Koncerterne er planlagt til februar 2025, og det bliver klassiske koncerter med fem af ensemblets musikere.
Koncerterne vurderes at være af relevant kvalitet for kulturpuljen, og de beskrives af ansøger som professionelle koncerter af høj kvalitet.
Isoleret set vil kirkekoncerter øge bredden på udbuddet af kulturelle begivenheder, som støttes af kulturpuljen, men det anbefales dog samtidig, at initiativet udgår lokalt. Alternative finansieringsmuligheder og entré bør samtidig undersøges.
Koncerterne har gratis entré, men der budgetteres med honorar fra kirkerne og en mindre egenbetaling, samt honorar til de medvirkende musikere.
Det anbefales at give afslag på ansøgningen.
3. Ungdomshuset Walker søger 20-25.000 kr. i tilskud til den årlige Walker Festival
Det er de unge, som selv planlægger programmet og søger penge til festivalen med Middelfarts unge som målgruppe. Det er et mål at sætte ung kultur på dagsordenen og give lokale bands mulighed for at optræde. Arrangementet er således fint i tråd med Middelfart Kommunes vision om "Flere unge med i fællesskaber".
Festivalen er blevet afviklet i en årrække, hvert år over 2 dage.
Sidste år blev en tilsvarende ansøgning fra Ungdomshuset ikke imødekommet, da der var bevilget et større beløb i støtte fra Trekantområdets festuge. Da denne mulighed ikke foreligger i år, anbefales det at imødekomme ansøgningen med et beløb på 12.000 kr. i støtte.
4. GUF søger 16.000 kr. i tilskud til 4 koncerter i efteråret
GUF søger om tilskud til gennemførelse af 4 koncerter i efteråret 2024
Onsdag den 4. september: Trio Mio – dansk/svensk trio med kontemporær (nutidig) folkemusik med inspiration fra andre stilarter som jazz og klassisk musik.
Torsdag den 26. september: Flook (Irland) – irsk folkemusikgruppe, nomineret til Irlands bedste folk-gruppe i 2019. Gruppen har eksisteret i mere end 25 år.
Tirsdag den 22. oktober: ULC trio – tre veteraner på den danske folkemusikscene med den traditionelle dansemusik fra Sønderho på Fanø. Uhrbrand, Lydum og Cahill, alle tre prisvindende musikere – Peter Uhrbrand blev i 2023 nomineret til Nordisk Råds Musikpris.
Lørdag den 16. November: Alex Nyborg Madsen & A Circle of Friends- Den kendte radiomand Alex Nyborg Madsen har samlet et hold af yngre musikere, som spiller country og folkemusik med Alex som forsanger.
Det anbefales at imødekomme ansøgningen med 12.000 kr. i alt til de 4 koncerter
5. GV Ejby søger 10.000 kr. i støtte til Nytårskoncert
GV Ejby Håndbold søger om midler til hjælp til at afholde Nytårskoncert i Ejby-Hallen tirsdag den 14. januar 2025 med Odense Symfoniorkester. Der søges om støtte på 10.000 kr.
Der gives i forvejen støtte til nytårskoncerten i regi af eventområdet.
Det anbefales derfor at give afslag på ansøgningen.
6. Oleg Koefoed søger 7.000 kr. til litteratur og poesi oplæsning
Der søges om støtte til oplæsning ved Ask Katzeff og Ida Bencke, af tekster i relation til de aktiviteter der udspringer fra Fællesskabet Reground. Arrangementet finder sted på Klimafolkemødet.
Klimafolkemødet administrerer en økonomi, der bl.a. er afsat til kulturformål undervejs i festivalen.
Det anbefales derfor at give afslag på ansøgningen.
Økonomi
Der er samlet 120.000 kr. i kulturpuljen i 2024. Inden denne sag resterer der 75.000 kr., hvoraf ca. 46.000 kr. er reserveret. Der kan således maksimalt disponeres 29.000 kr. i denne tredje og sidste runde.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Forvaltningen oplyser, at det resterende beløb i kulturpuljen er 32.000 kr. incl. moms.
Udvalget besluttede at bevilge:
- En underskudsgaranti på 5.000 kr. til RøjleF Støtteforening
- 19.000 kr. i tilskud til Ungdomshuset Walker til Walker Festival
- 8.000 kr. i tilskud til GUF
Behandlingsplan
Bilag
198. Selvejende haller - strategiproces
Sagsnummer: 2023-005040
Sagsbehandler: Thorbjørn Kristensen
Præsentation
Behandling af forslag om strategiproces for selvejende haller
Forvaltningen foreslår
- at strategiprocessen med de selvejende haller godkendes.
Sagsbeskrivelse
I byrådets politiske mål er der et stærkt fokus på samarbejde med haller, foreninger og ildsjæle om at udvikle og prioritere nye som eksisterende faciliteter og arenaer, og udvikle attraktive fysiske rammer til både indendørs og udendørs fællesskaber og aktiviteter.
Forvaltningen har den 26. august 2024 afholdt netværksmøde for de fire selvejende haller i kommunen (halforum). På mødet blev det drøftet, om der skal igangsættes en strategiproces med de selvejende haller. Formålet med strategiprocessen er at udarbejde en udviklingsplan for hallerne, som sætter retning for den fremadrettede udvikling, afdækker potentialer og som sikrer en fælles dialog mellem hallen, brugere, forvaltning og politisk udvalg om dette.
Strategiprocessen rummer flere spor:
- Fælles opstarts- og afslutningsworkshops
- Fælles inspirationstur
- Bestyrelseskurser
- Kompetenceudvikling af medarbejdere
Sideløbende med den beskrevne uddannelses- og udviklingsproces gennemføres en analyse af facilitetsområdet i Middelfart Kommune. Analysen rummer en række konkrete anbefalinger til videre indsatser på facilitetsområdet baseret på deltagernes egne observationer og anbefalinger i løbet af processen, således at der også er en udviklingsplan for den konkrete facilitet.
Strategiprocessen styres af en ekstern konsulent, som har erfaring med lignende processer.
På baggrund af drøftelserne i netværksmødet er konklusionen, at de selvejende haller ønsker at deltage i den beskrevne proces. Hallerne har i den forbindelse understreget, at det er en forudsætning, at processen rummer en tæt dialog mellem de mange forskellige aktører - herunder særligt med det politiske niveau - samt at det er et succeskriterie, at der skabes en retning for udviklingen af de selvejende haller.
Det er ønsket, at processen startes op i januar eller februar 2025. Processen forventes afsluttet inden sommerferien 2025.
Såfremt indstillingen godkendes, vil administrationen sammen med den eksterne konsulent og hallerne tilrettelægge processen.
Økonomi
Udgifter til strategiprocessen afholdes inden for rammerne af puljen til udvikling af frivillighed i Middelfart Kommune.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
199. Revision af klimaplanen - klimahandling i BKF
Sagsnummer: 2024-011740
Sagsbehandler: Helene Bjerre-Nielsen
Præsentation
Klimaplanen er under revision. Byrådet havde den 3. juni 2024 et temamøde med særligt fokus i integration af klimaforpligtelser i styrings- og beslutningsstrukturer. Hvert fagudvalg, på nær Klima, Natur og Genbrugsudvalget og Økonomiudvalget, udarbejdede på temamødet ideer til klimatiltag på udvalgsniveau.
Børn, Kultur og Fritidsudvalget skal på dette udvalgsmøde behandle udvalgets egne ideer til klimatiltag efter at ideerne er blevet konkretiseret af administrationen.
Forvaltningen foreslår
- at Børn, Kultur og Fritidsudvalget diskuterer og godkender forslagene til klimatiltag.
Sagsbeskrivelse
Med udgangspunkt i opgaven med revision af klimaplanen (rammesat af vedlagte sagsfremstilling og notat fra Byrådet den 4. marts 2024) blev der på Byrådets temamøde den 3. juni 2024 sat fokus på hvilke klimatiltag hver udvalg vil sætte fokus på for at klima får den fornødne vægt i jeres normale udvalgsarbejde, samt hvilke eksterne partnerskaber der vil være relevant i forhold til de valgte klimatiltag.
Børn, Kultur og Fritidsudvalget kom med følgende ideer til klimatiltag på temamødet den 3. juni:
- Klimavenlig mad. Intern klimaafgift
- Klima skal sikres i alle events.
- Klimasafari i elektriske busser, hvor man guides i grønne løsninger
- Stille krav til eget byggeri, fx max. CO2 / m2
- Erfa-møder med andre kommuner
Administrationen (BUF, Ledelsessekretariatet og Klimastaben) har arbejdet videre med ideerne og forslår at følgende klimatiltag medtages i den reviderede klimaplan fra Børn, Kultur og Fritidsudvalget:
Klima skal sikres i alle event
Der afholdes årligt en række events i Middelfart Kommune inden for både det kulturelle og idrætslige felt. Under økonomiudvalgets ydes støtte til en række af disse events. I forbindelse med støtten er der etableret en fast procedure, hvor klima og bæredygtighed indgår i tilrettelæggelsen og evalueringen af disse events – dog afhængig af tilskuddets størrelse og eventets omfang. For ex. Rock Under Broens vedkommende er der udarbejdet en klimahandlingsplan med hjælp fra klimastaben. Dialogen omkring klimatiltag tager udgangspunkt i diverse guider omkring bæredygtighed og har følgende emner: affald og ressourcer, forplejning, transport, indkøb, udsmykning og venuedressing, frivillighed og lokal forankring. Dette arbejdes fortsætter og der inddrages løbende den nyeste viden omkring emnet, så kravene løbende kan skærpes.
Klimadannelse
Med vedtagelsen af de 17 verdensmål er bæredygtighed som koncept for alvor kommet frem. I visionen ”Fra Middelfartbarn til Verdensborger” har vi beskrevet bæredygtighed som et fundament, der beskriver et billede af børn i Middelfart, der forstår, hvordan de både økonomisk, socialt, kulturelt og miljømæssigt kan bidrage til, at verden kan klare sig.
I Dagtilbud vil vi give børnene et tankesæt, som de kan tage med videre i livet, hvor de forstår værdien af at passe på sig selv, hinanden og den klode vi deler. Vi arbejder med at skabe bevidsthed om det aftryk, som brugen af ressourcer sætter, så børn og voksne er opmærksomme på, hvad vi får og giver tilbage til naturen.
Stille krav til eget byggeri, fx max. CO2 / m2
Som del af arbejdet med den nye Kommuneplan har Byrådet drøftet følgende formulering:
"Vi vil arbejde for en bæredygtig udvikling og gå forrest, når vi selv bygger nyt, indretter byrum og udbyder arealer til byudvikling. Vi vil til egne byggerier arbejde for at stille krav til max CO2-udledning i overensstemmelse med Reduction Roadmaps målsætning på 5,8 kg CO2 pr. m2, certificeringsordninger (f.eks. DGNB og Svanemærket), og sætte fokus på bæredygtige materialer – herunder genbrugsmaterialer samt bidrage til natur og biodiversitet til inspiration for andre."
BKF kan bidrage til mere klimavenligt byggeri ved at sætte fokus på CO2/m2 fra den helt indledende drøftelse af nyt byggeri, herunder anvendelsen af genbrugsbyggematerialer. Ejendomscentret har den faglige og administrative opgave med at sikre klimavenligt byggeri, under forudsætning af at tilsvarende budget er afsat.
Administrationen har følgende kommentarer vedr. de øvrige ideer:
Klimavenlig mad. Intern klimaafgift
Ved indførsel af klimaafgift på på 850 kr./tons CO2 på diesel, benzin og kød (okse- og lammekød) vurderes det, at der kan spares ca. 825 tons CO2/år (2023 forbrugstal) ved fuld udfasning af de valgte varer. Hvis forbruget ikke ændres med en klimaafgift vil der blive genereret en klimaindtægt på ca. 690.000 kr. Det er primært tre afdelinger, hvor en klimaafgift vil kunne mærkes i budgettet. Det er Fænøsund Køkkenet (måltider til ældre og udsatte borgere), Værkstedet/Entreprenørgården (maskiner) og Kørselskontoret (kommunens egne biler). For at reducere forbruget af benzin og diesel er det nødvendigt at investere i emissionsfri køretøjer. En klimaafgift vurderes ikke at ændre på kørselsmønstre, da behovet for transport og opgaveløsning med maskiner vil være stabilt. Den mest effektive reduktion af CO2 udledning fra maskiner og biler vil være budgettering med løbende udskiftning til emissionsdrevne køretøjer.
En klimaafgift på okse- og lammekød kan være en mulighed, men reduktionen vil kun udgøre 91 tons CO2/år hvis alt okse- og lammekød udskiftes med kylling og svinekød. Altså ca. 10% af den samlede mulige reduktion. Det vurderes af administrationen, at det ikke er omkostningseffektivt at indføre en klimaafgift på okse- og lammekød. I stedet bør der sættes fokus på kompetenceudvikling af køkkenpersonalet.
•Erfa-møder med andre kommuner
Vi får løbende inspiration fra og udveksler erfaringer med andre kommuner og organisationer ift klimahandlinger. Der er to ben: 1) hvad man kan gøre i egne kommunale organisationer og 2) hvordan man evt. kan stille krav til tilskudsmodtagere. Der er behov for at være opmærksom på begge områder. Det giver fortsat mening at søge ny inspiration til gode metoder, tilgange og måder at arbejde på som kan fremme denne dagsorden, da erfaringer og muligheder udvikler sig løbende.
Økonomi
Høring
Klima & bæredygtighed
Sagen vedrører revision af Klimaplanen og inddragelse af andre udvalg i klimahandlinger. Det vil bidrage til en styrket klimaindsats i forhold til kommunens beføjelser og roller.
Beslutning
Godkendt.