Dagsorden for Børn- Kultur og Fritidsudvalget møde den 20. januar 2025
222. Orientering om Tråden – organisering og økonomi
Sagsnummer: 2025-000687
Sagsbehandler: Maja Føns
Præsentation
TRÅDEN skal være Middelfarts nye mødested og eventhal – og et samlingspunkt på tværs af generationer. TRÅDEN er et afgørende element i den kommende udvikling af Trafikhavnen og Falstersvejkvarteret i Middelfart By. På mødet gives en status på arbejdet med etablering af TRÅDEN.
Forvaltningen foreslår
- At sagen bliver drøftet og taget til efterretning
Sagsbeskrivelse
På mødet vil kommunaldirektør og direktør for Brobygning Middelfart give en status på arbejdet med etablering af TRÅDEN og udvalget drøfter elementer i arbejdet med at etablere TRÅDEN.
Oplægget vil komme rundt om følgende temaer:
1. Status på myndighedsarbejdet
2. Ombygning og sikring af bygningerne
3. Ungemiljøet
a. Proces med de unge
b. Daglig ledelse - ungeinvolvering
c. Første skridt
4. Tråden – den private del:
a. Stiftelse af og formål med forening
b. Aktiviteter og tilbud – hvad kommer der til at være
c. Leder af det samlede hus
d. Erhvervets forpligtelse
5. Anlæg og driftsøkonomi.
6. Drøftelse og sparring
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Behandlingsplan
223. Orientering om Middelfart Gl. Havn som kulturhavn
Sagsnummer: 2023-010573
Sagsbehandler: Else Aldahl
Præsentation
Middelfart Gl. Havn er af Skibsbevaringsfonden blevet udpeget som Danmarks første kulturhavn, hvilket er en anerkendelse af havnens historiske betydning og det maritime kulturmiljø.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Udpegningen understreger havnens værdi som et særligt bevaringsværdigt maritimt miljø, der rummer historiske skibe, traditionelt håndværk og andre elementer, som bidrager til havnens unikke identitet.
Arbejdet med Middelfart Gl. Havn som kulturhavn har en klar ambition om at bevare og styrke de eksisterende maritime og historiske miljøer. Udviklingsdelen handler primært om at sikre, at de fysiske rammer bevares og anvendes på en måde, der både respekterer og fremhæver Gl. Havns historiske karakter. Det er ikke en målsætning at opføre nye bygninger eller ændre områdets grundlæggende udtryk, tværtimod.
Forvaltningen har på tværs af Kultur og Fritid, Ledelsessekretariatet og Teknik og Miljø nedsat en arbejdsgruppe, som arbejder med:
- At formulere en strategi, der sikrer, at Gl. Havn forbliver et sted med autentisk maritim atmosfære og historisk tyngde.
- At involvere de mange aktører i og omkring Gl. Havn, i første omgang ved at afholde et interessentmøde i foråret 2025, hvor de inviteres til at bidrage med idéer og ønsker.
Interessentmødet vil have fokus på at samle input til, hvordan vi bevarer og udvikler det liv der er i og omkring Gl. Havn – med udgangspunkt i bevaring og respekt for de eksisterende fysiske rammer.
Økonomi
Høring
Klima & bæredygtighed
Behandlingsplan
224. Billedkunstrådets årsberetning 2024
Sagsnummer: 2024-005717
Sagsbehandler: Kamilla Krogh Uttrup
Præsentation
Forvaltningen foreslår
- at årsberetningen tages til efterretning
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommunes Billedkunstråd har igen i 2024 haft et aktivt år, ligesom Statens Kunstfond igen i 2024 bevilgede 50.000 kr. til Billedkunstrådet.
Rådet stod i foråret 2024 bag en rotation af kommunens kunstsamling. Værkerne blev grundigt gennemset, flere rammer og værker blev sendt til reparation og samlingen opdateret. Derudover har rådet arbejdet med rådgivningsopgaver i forbindelse med en række kommunale byggerier, været på inspirationstur rundt i Middelfart Kommune, hvor rådet bl.a. besøgte lokale kunstnere, besigtigede afsluttede rådgivningsopgaver, så på kunst i byrummene og gik Keramikruten.
Rådsmedlem Jan Jensen afgik ved døden i det forgangne år. Steffan Herrik blev på udvalgsmødet 10. december 2024 valgt som nyt medlem af rådet.
Økonomi
Høring
Klima & bæredygtighed
Behandlingsplan
Bilag
225. Ansøgninger om støtte fra kulturpuljen
Sagsnummer: 2024-012610
Sagsbehandler: Jens Christensen
Præsentation
Udvalget skal tage stilling til de 3 indkomne ansøgninger til Kulturpuljen.
Forvaltningen foreslår
- At der bevilges samlet 39.500 kr. jævnfør sagsfremstillingen
Sagsbeskrivelse
Jævnfør Børn, Kultur og Fritidsudvalgets kriterier for ansøgninger til Kulturpuljen behandles her de 3 ansøgninger, der er indkommet frem til ansøgningsfristen 15. december 2024.
1. Brenderup Højskoles musikforening søger 25.075 kr. i tilskud til 5 koncerter i vinter og forår 2025
De fem optrædende er Signe Svendsen Solo, Hymner og ukrudt, Karl Kristian og de store drenge, Indra Rios-Moore, samt Michael McGoldrick, John McCusker and John Doyle.
De fem arrangementer lyder som et bredt spektrum fra Signe Svendsen til keltisk folkemusik, alle relevante navne for kulturpuljen, og Musikforeningens koncerter er oftest velbesøgte.
Der budgetteres med en grad af egenfinansiering i form af entreindtægter.
Det anbefales at imødekomme ansøgningen med 20.000 kr. i alt til koncerterne, hvilket svarer til 4.000 kr. pr. koncert.
2. Foreningen God Underholdende Folkemusik (GUF) søger 12.000 kr. i tilskud til 3 koncerter i foråret 2025
Koncerterne afvikles i Middelfartsalen, og størstedelen af udgifterne til de tre koncerter dækkes af entreindtægter og barsalg.
Ved de tre koncerter spiller Jane & Shane, Per Stiko Larsson med trio og Hjemstavn.
Det ligner et klassisk repertoire for GUF med musikere fra både ind- og udland og med gode udsigter til at sælge det budgetterede antal billetter.
Der afholdes endvidere en sommerkoncert på Strib Bådehavn den 20. juni med gratis adgang, hvor grupperne Roaring Maggie og Folk Friends optræder.
Det anbefales at imødekomme ansøgningen med 12.000 kr. i alt til de 3 arrangementer, hvilket svarer til 4.000 kr. pr. koncert.
3. South of Limbo I/S søger 7.500 kr. i tilskud til koncert i foråret
South of Limbo er et lokalt band, som står foran sine første udlandskoncerter. I april er der planlagt en koncert i Middelfart, hvor bandet vil invitere Middelfart Musikskole, ungdomsskolen og musikvalgfag. Der vil i forbindelse med koncerten være en workshop/dialog med unge interesserede om, hvordan bandet er etableret og deres fremtidsplaner samt den kommende Tour i Tyskland.
Arrangementet er fint i tråd med kommunens vision om at støtte og aktivere de unge i kulturlivet.
Der er ikke budgetteret med entreindtægter ved koncerten i Middelfart.
Det anbefales at imødekomme ansøgningen med 7.500 kr.
Der er endvidere indkommet 2 ansøgninger, der ikke kan behandles, da arrangementerne, der søges til, er afholdt før ansøgningen blev fremsendt, og dermed ikke lever op til kriterierne.
Økonomi
Der er samlet 164.000 kr. i kulturpuljen i 2025, hvoraf omkring en tredjedel allerede er disponeret.
Høring
Klima & bæredygtighed
Behandlingsplan
Bilag
226. Evaluering af forsøg med åbningstiderne på bibliotekerne i Ejby og Nørre Aaby
Sagsnummer: 2024-009532
Sagsbehandler: Charlotte Pedersen
Præsentation
Udvalget besluttede på sit møde 13. august 2024, at lave forsøg med en ugentlig åbningstid med aftenåbent med betjening i biblioteksfilialerne i Ejby og Nørre Aaby i perioden 1/9 2024 til 1/3 2025.
Det blev ved samme lejlighed besluttet at evaluere forsøget primo 2025.
Forvaltningen foreslår
Forvaltningen foreslår at udvalget tager evalueringen til efterretning og beslutter om forsøget skal gøres permanent.
Sagsbeskrivelse
Åbningstiderne på biblioteksfilialerne i Ejby og Nørre Aaby er i forsøgsperioden udvidet med en times ubetjent åbent i tidsrummet 17-18, mens de betjente åbningstider en enkelt dag om ugen er flyttet fra 13-17 til 16-20, hvilket har været gennemført mandage.
Evaluering
Ved opgørelsen af besøgstal, henvendelser og udlån på henholdsvis Ejby og Nørre Aaby biblioteker i forsøgsperioden om mandagen, ses en noget lavere brug end på de dage, hvor der fortsat er åbent 13-17. Samtidig kan det ses, at besøgstal mv. dykker efter kl. 17 og særligt efter kl. 18.
På mødet vil der foreligge en mere detaljeret opgørelse over besøgstal, henvendelser og udlån i forsøgsperioden sammenlignet med øvrige åbningsdage og med tiden før forsøgsperioden.
Det hører med i den samlede vurdering, at det tager tid at implementere ændrede åbningstider hos brugerne.
Såfremt udvalget ikke vurderer, at der på mødet er det tilstrækkelige grundlag for at kunne beslutte at permanentgøre de nye åbningstider eller afslutte forsøget, så er det muligt at forlænge forsøgsperioden.Økonomi
Der er som udgangspunkt ikke nogen udgift forbundet med de ændrede åbningstider i forsøgsperioden.
Høring
Klima & bæredygtighed
Behandlingsplan
227. Tredje ansøgningsrunde for lånepulje til energioptimering af faciliteter
Sagsnummer: 2022-005192
Sagsbehandler: Thorbjørn Kristensen
Præsentation
Der resterer 852.000 kr. af de afsatte midler til lånepulje for energiinvesteringer. Der skal derfor træffes beslutning om gennemførelse af evt. 3. ansøgningsrunde til energioptimeringspuljen 2025, ligesom evt. støttekriterier og procedure skal godkendes.
Forvaltningen foreslår
- At der gennemføres en 3. ansøgningsrunde
- At kriterier og procedure for energioptimeringspuljen godkendes.
Sagsbeskrivelse
Energioptimeringspuljen til faciliteter er en lånepulje, der har til formål at hjælpe foreningshuse og idrætshaller med grønnere løsninger, så energiforbruget nedsættes. Puljen fik i 2022 tilført 1,5 mio. kr., og heraf resterer 852.000 kr. Derfor foreslås det at gennemføre en 3. ansøgningsrunde, hvor foreninger og haller kan søge om lån til at:
- Nedbringe faciliteternes energiforbrug
- Skabe potentialet for bedre og billigere driftsomkostninger
Kriterierne for puljen:
- Yder op til 10-årige lån til rådgivning om og udførelse af energibesparelser.
- Kan søges af folkeoplysende foreninger og selvejende haller
- Midlerne kan bruges på egne og lejede lokaler
- Skal bidrage til udviklingen af faciliteten til mere energirigtige løsninger, med henblik på at nedbringe faciliteternes energiforbrug og skabe potentialet for bedre og billigere driftsomkostninger.
Procedure:
Lånepuljens 3. ansøgningsrunde åbner 1. februar 2025, med deadline for ansøgninger 30. april 2025
Beslutningen træffes af Børn, Kultur og Fritidsudvalget
Ansøgningen skal indeholde følgende:
- En projektbeskrivelse
- Forventet tilbagebetalingstid
- En beskrivelse af den forventede økonomiske og energimæssige besparelse
- Et budget med det ansøgte beløb og et overblik over de samlede udgifter til etablering af projektet samt de forventede driftsudgifter
Økonomi
Puljen er finansieret fra budget 2022, hvor der resterer 852.000,- kr. som overføres med overførselsmidlerne.
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Puljens formål er at understøtte mere bæredygtige og klimavenlige løsninger på fritidsområdet.
Behandlingsplan
228. Lysanlæg i Brenderup - overskridelse på anlæg
Sagsnummer: 2023-014962
Sagsbehandler: Rikke Jørgensen
Præsentation
Behandling af sag vedrørende tilførsel af yderligere midler til lysanlæg i Brenderup.
Forvaltningen foreslår
- Udvalget for Børn, Kultur og Fritid afsætter op til 150.000 kr. til projektet finansieret af udvalgets overførte driftsmidler, som konverteres til anlægsmidler i forbindelse med 1. budgetopfølgning.
Sagsbeskrivelse
I Budget 2024 blev der under udvalgets område afsat 1.106.000 kr. til et nyt lysanlæg på fodboldbanen i Brenderup.
På møde 9. april 2024 besluttede udvalget at tilføre 250.000 kr. til projektet, da Ejendomscenteret havde indhentet tilbud på ekstern rådgivning til processen, der indikererede, at projektet kunne blive dyrere end det afsatte budget.
Efter der er kommet tilbud ind på opsætning af lysanlægget, kan det konstateres, at der mangler 150.000 kr. for at få økonomien til at hænge sammen.
Økonomi
Indkommet tilbud fra entreprenør: 1.250.040 (excl. reg.ydelser på kr. 20.500)
Uforudsete 5% af entreprenørtilbud* 62.000
Ekstern rådgivning DJ-CO : 150.000
IBR-bidrag 35.000
Samlede forventede udgifter 1.497.040
I budgettet er der samlet afsat 1.356.000 kr. efter tilførsel af yderligere midler på udvalgsmødet 9. april 2024.
Der er således et aktuelt ekstra finansieringsbehov på 141.040 kr.
Det anbefales derfor, at der afsættes op til 150.000 kr. fra udvalgets overførsel af driftsmidler. Driftsmidlerne kan overflyttes til anlæg ved 1. budgetopfølgning.
Det forventede budget i april 2024 var til sammenligning som følger:
IBR-bidrag | 34.391 kr. | Internt bygherrerådgiver bidrag i Middelfart Kommune |
Uforudsete udgifter | 100.000 kr. | |
Ekstern Rådgivning | 155.000 kr. | Pris for den samlede byggeproces inklusiv udbud. |
Anlægsarbejder | 1.066.400 kr. | Overslag på baggrund af ekstern ansøgning. |
Forventede udgifter i alt | 1.355.791 kr. |
Høring
Klima & bæredygtighed
Behandlingsplan
229. Drøftelse af udkast fra KL til fælles kommunal topmødeerklæring til KL's Børn & Unge Topmøde 2025
Sagsnummer: 2024-018514
Sagsbehandler: Louise Kjær Guul
Præsentation
KL's Børne- og Undervisningsudvalg har udarbejdet et udkast til en fælles kommunal topmødeerklæring med formål om at sætte fokus på den opgave, som mange kommuner er i gang med, i forhold til, at almenområdet på 0-18 års området "skal kunne mere for flere".
Forvaltningen foreslår
- at udvalget drøfter KL's udkast til en fælles kommunal topmødeerklæring
Sagsbeskrivelse
KL’s Børne- og Undervisningsudvalg har lagt op til, at der udarbejdes en fælles kommunal topmødeerklæring til Børn & Unge Topmødet, som afholdes den 30. og 31. januar 2025. Erklæringen skal sætte fokus på den opgave, som mange kommuner allerede er i gang med, i forhold til, at almenområdet på 0-18 års området "skal kunne mere for flere".
KL's Børne- og Undervisningsudvalg har udarbejdet et udkast til en erklæring og har inviteret udvalgene på børne- og ungeområdet i kommunerne til at drøfte udkastet med henblik på, at der på Børn & Unge Topmødet kan blive bakket op om initiativet.
Det er forvaltningens opfattelse, at der er høj grad af overensstemmelse mellem punkterne i erklæringen og vores arbejde med at skabe stærke almene fællesskaber i dagtilbud, folkeskoler og fritidstilbud i Middelfart Kommune.
Økonomi
Ikke relevant.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant.
Behandlingsplan
Bilag
230. Ophør af ordning med fælles leder og fælles bestyrelse i Landsbyfællesskabet Anna Trolle
Sagsnummer: 2025-000267
Sagsbehandler: Louise Kjær Guul
Præsentation
Landsbyfællesskabet Anna Trolle består af Brenderup Børnehus og Anna Trolles Skole og tilbyder vuggestue, børnehave, skole og SFO. Brenderup Børnehus og Anna Trolles Skole har i dag fælles leder og fælles bestyrelse i overensstemmelse med Folkeskoleloven §24a.
Denne organisering opleves i dag ikke at være optimal. På baggrund heraf indstiller forvaltningen til Byrådets godkendelse, at ordningen med fælles leder og fælles bestyrelse ophører.
Forvaltningen foreslår
- at Byrådet godkender ophør af den nuværende ordning med fælles leder og fælles bestyrelse jf. Folkeskoleloven §24a af Landsbyfællesskabet Anna Trolle bestående af Brenderup Børnehus og Anna Trolles Skole pr. 4. februar 2025
- at styrelsesvedtægten for hhv. folkeskolen og dagtilbud tilrettes i overensstemmelse hermed
- at der bliver givet en tillægsbevilling til dagtilbudsområdets drift på 0,350 mio. kr. (udgiftsbevilling) for budgetåret 2025
- at ændringen bliver indarbejdet i budgetlægningen for 2026-2029, hvor der således bliver givet en tillægsbevilling på 0,263 mio. kr. netto, bestående af en udgiftsbevilling på 0,350 mio. kr. til dækning af ledelsesudgiften og en indtægtsbevilling på 0,087 mio. kr. vedrørende merindtægter fra forældrebetaling
- at ændringen bliver finansieret fra skoleområdets centrale budgetramme, hvor der tilsvarende indarbejdes en negativ tillægsbevilling på 0,350 mio. kr. i 2025 og 0,263 mio. kr. i budgetoverslagsårene 2026-2029
Sagsbeskrivelse
Landsbyfællesskabet Anna Trolle
Landsbyfællesskabet Anna Trolle består af Brenderup Børnehus og Anna Trolles Skole og tilbyder vuggestue, børnehave, skole og SFO.
Brenderup Børnehus og Anna Trolles Skole har fælles leder og fælles bestyrelse i overensstemmelse med Folkeskoleloven §24a:
Brenderup Børnehus og Anna Trolles Skole har haft fælles leder siden 1. oktober 2018. Først som et pilotprojekt pr. oktober 2018 og siden som en permanent ordning med fælles leder og fælles bestyrelse jf. beslutning i Byrådet september 2021.
I praksis har Børnehuset haft en daglige leder. Lederen af Børnehuset har refereret til den fælles leder, som har været skolelederen.
Organiseringen i Brenderup med skole og dagtilbud fordelt på tre matrikler opleves i dag ikke at kunne give de optimale vilkår for at udvikle kvaliteten i dagtilbud og skole. Fællesbestyrelsen har også ved flere lejligheder udtrykt ønske om at opløse landsbyfællesskabet.
Ved at opløse den nuværende ordning med fælles leder og fælles bestyrelse vil en kommende leder af daginstitutionen komme til at være øverste leder af institutionen og dermed få reference til dagtilbudschefen. Denne organisering af ledelsen vil efter forvaltningens vurdering medvirke til at skabe trygge og udviklende rammer for institutionens drift.
På baggrund af ovenstående indstiller forvaltningen til Byrådet, at ordningen med fælles leder og fælles bestyrelse ophører pr. 4. februar 2025.
Aktuelt er lederstillingen i Børnehuset vakant, og der skal derfor rekrutteres en ny leder. Skolen vil fremover have en skoleleder som øverste leder. Derudover skal der etableres en bestyrelse for dagtilbuddet og en bestyrelse for skolen.
For at bringe ordningen med fælles leder og fælles bestyrelse i Brenderup til ophør anvendes Folkeskoleloven §24a, som ordningen er etableret efter. Etablering af fælles leder og fælles bestyrelse kræver, at der indhentes udtalelse fra skolebestyrelsen og forældrebestyrelsen i det kommunale dagtilbud. For at opløse ordningen har forvaltningen derfor indhentet udtalelse fra fællesbestyrelsen. Jf. fællesbestyrelsens udtalelse bakker fællesbestyrelsen op om, at ordningen med fælles leder og fælles bestyrelse bringes til ophør.
Økonomi
Ophør af fælles ledelse mellem dagtilbud og SFO medfører en samlet merudgift på 0,350 mio. kr. brutto før forældrebetaling. Finansieringen tilvejebringes gennem omprioriteringer indenfor skoleområdets centrale budgetramme.
Da forældrebetalingsandelen på dagtilbud udgør 25%, vil dagtilbudsafdelingen realisere en merindtægt fra forældrebetaling på 0,087 mio. kr. Den varige forøgelse af nettoudgiften ved omlægningen udgør således 0,263 mio. kr.
Forvaltningen foreslår, at taksterne fastholdes uforandrede i 2025, hvilket vil sige, at nettoudgiften i 2025 ved straksimplementering udgør 0,350.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant.