Referat for Økonomiudvalget møde den 17. december 2024
562. Midtvejsopfølgning på indkøbspolitikken 2023-2026
Sagsnummer: 2024-009210
Sagsbehandler: Eva Iversen
Præsentation
Forvaltningen foreslår
- At midtvejsevalueringen bliver drøftet, og
- at de næste trin i implementeringen af indkøbspolitikken bliver godkendt
Sagsbeskrivelse
Indkøbsteamet har sat det nye indkøbssystem op, så den enkelte indkøber i Middelfart Kommune kan vælge at udelukkende se mulighederne for grønne indkøb i e-handelssystemet. Desværre er der ikke mulighed for at sætte det grønne valg op som første valget i e-handelssystemet centralt fra. Det betyder, at der i Leder nyt og til dem der er oprettet i indkøbssystemet er gjort reklame for den grønne opsætning.
Indkøbsteamet har i samarbejde med Klimastaben deltaget på flere leder- og sekretærmøder (Senior og Sundhed, Institutionsledermøde, Institutionssekretærmøde, Skolesekretærmøde, Køkkenledermøde mv.) for at fortælle om, hvorledes de nuværende indkøb lever op til forudsætningerne i indkøbspolitikken vedr. andelen af e-handel, andelen af indkøb under 250 kr. (som belaster miljøet via transport med meget små indkøb). Desuden vejledes der om hvorledes institutionerne på de respektive områder kan mindske deres CO2 forbrug på de varer som indkøbes.
Alle afdelingsopgørelser offentliggøres i vores indkøbssystem 2 gange om året, hvor den pågældende afdeling kan se sine indkøbstal og sammenligne sig med tilsvarende afdelinger, så der er mulighed for at spare med de afdelinger som ligger højest.
Øge andelen af indkøb over 250 kr.
Siden 2019 er andelen af små indkøb under 250 kr. pr. ordre faldet fra 25,7% til 21,5% af indkøbene i 2024 (på opfølgningstidspunktet). Mindre indkøb belaster bæredygtighed og miljø via den forholdsvis store transport mængde, set i forhold til størrelsen på indkøbet. Målsætningen var at komme under 15% små indkøb, så der er fortsat plads til forbedring på området.
Der er stor forskel på hvilke områder der har flest mindre indkøb. Skoler, dagtilbud og Bosteder under Handicap og Psykiatri er der hvor omfanget er størst.
Flere skal handle via e-handelssystemet
Når indkøb foretages via e-handelssystemet sikres at ressourceforbruget ved indkøb minimeres og at de krav til produkterne som er stillet i forbindelse med udbuddene overholdes. Frem til 2023 er andelen af indkøb foretaget via e-handelssystemet forbedret med 5% til 23% af alle indkøb.
Hvis der alene ses på de produkter, hvor det er muligt at e-handle er e-handelsprocenten i 2023 knap 83% og 1. halvår 2024 knap 81%.
Fra 1. januar 2025 kommer der en ny bekendtgørelse om e-handel i offentlige indkøb, som betyder at 14 indkøbsområder bliver pligtigt. Vi er allerede langt med implementering af de krav som kommer i bekendtgørelsen. 2025 betragtes som et implementerings år.
Øge brugen af fælles indkøbsaftaler
Middelfart Kommune har historiske set haft en lav tilslutning til SKI-aftalerne. Siden udarbejdelsen af indkøbspolitikken har Middelfart Kommune været med på alle de aftaler som har været udbudt i SKI-regi.
CO2 budgetlægning på indkøbsområdet
Middelfart Kommune har indkøbt et it-system der kan opgøre de enkelte afdelinger og enheders CO2 forbrug via deres indkøb. Indkøbsteamet har i samarbejde med Klimastaben haft dialog med en række lederfora og sekretærfora med henblik på at gøre opmærksom på klimaaftrykket ved indkøbene som er foretaget.
Ligeledes kan forbruget gøres forskellige typer af indkøb, her kan det ses at bygningsvedligehold, teknik og drift samt byggeri og anlæg er de områder, hvor indkøbene har haft det største CO2 aftryk.
Opfølgning på indførelse af Klimaafgift
Der er ikke udarbejdet et forslag til en egentlig klimaafgift som følge af nogle praktisk og lovgivningsmæssige udfordringer. Indtil disse er løst er der arbejdet med nedbringelse af klimabelastningen via indkøb af elbiler for at mindske forbruget af benzin og diesel. Andelen af elbiler forventes efter et større indkøb til ældreplejen i 2025 at nå op på knap 60% af den samlede vognpark.
Indkøb af fødevarer er også et område, hvor klimabelastningen kan påvirkes. Dette er forsøgt via dialog med ledere og sekretærer om de forskellige fødevarers belastning.
Forvaltningen foreslår, at arbejdet med reduktionen af CO2 og generelt miljøpåvirkningen af kommunens forbrug fortsætter uden implementering af en egentlig klimaafgift.
De næste trin i implementeringen af indkøbspolitikken
De sidste 2 år af Indkøbspolitikkens periode vil der være fokus på at komme helt i land med målsætningerne i Indkøbspolitikken for perioden 2023-2026.
Metodemæssigt vil vi fortsætte den håndholdte dialog med ledere og indkøbere om en ændret indkøbsadfærd, således at klima- og miljøpåvirkningen af Middelfart Kommunes indkøb minimeres. Indsatsen sker i tæt koordination mellem Indkøbsteamet og Klimastaben.
- Fokus på forbrugs- og indkøbstrappen, hvor forbruget minimeres ved en gentænkning af indkøb, så mest muligt repareres eller købes brugt - inden man overvejer at købe nyt.
- Ligeledes vil vi have fokus på at minimere miljøpåvirkningen ved kørsel med varer via en optimering af bestillingsstørrelserne, så flere indkøb opsamles.
- Transport og brugen af el-køretøjer i videst muligt omfang erstatter kørsel i diesel- og benzinbiler via en proaktiv oplysning om businesscasen ved nyanskaffelser af køretøjer til de enheder der har diesel- og benzindrevne køretøjer.
- CO2-budgetlægning – en oplysningsindsats i forhold til at oplyse de enkelte enheder – ledere og indkøbere om hvilke varer der har størst klima og miljøpåvirkning. Dette for at gøre opmærksom på alternativer til de traditionelle valg og derved medvirke til at der er kendskab til gode valg og mulighederne for at substituerer væk fra de mest belastende indkøb. Som en del af dette vil vi udarbejde oversigter over enhedernes klimabelastning via registreringerne i Konsido. Tilsvarende udarbejdes der en oversigt for hele kommunens CO2-belastning fra indkøb.
Desuden vil Middelfart gå aktivt ind i at sikre at de fælles indkøbsaftaler fx i regi at KOMUDBUD og SKI i videst muligt omfang indarbejder klima- og miljøhensyn i de kommende fælles kommunale / statslige udbud.
Endelig vil vi fortsætte arbejdet med hvordan vi kan forbedre vores retsstilling ved indkøb af pladser til de specialiserede socialområder.
Økonomi
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
563. Småprojektspulje 2025
Sagsnummer: 2024-017230
Sagsbehandler: Vibeke Skøtt
Præsentation
Støttekriterier og procedure for Småprojektspuljen 2025 skal fastlægges.
Forvaltningen foreslår
- At kriterier og procedure bliver godkendt, og
- at der max bevilliges 255.000 kr.
Sagsbeskrivelse
Småprojektspuljen er en ansøgningspulje, som henvender sig til lokaludvalg, borgerforeninger, andre foreninger og lign.. Den har til formål at støtte mindre, almennyttige og bæredygtige projekter og tiltag.
Der kan gives støtte på maks. 25.000 kr. per ansøger til små projekter med et budget på under 50.000 kr. Projekterne skal være afgrænsede og uafhængige af større projekter og skal kunne afsluttes inden for maks. 1 år.
Puljen har eksisteret i 7 år og er blevet søgt meget. En oversigt over bevillinger og afslag fra 2024-puljen er vedhæftet: Der kunne gives en bevilling til 27 forskellige projekter og tiltag. Se bilag.
Kriterier og procedure for 2025 (se bilag) tager udgangspunkt i sidste års pulje og er uændrede. Væsentlige punkter i proceduren:
• at puljen åbnes i januar/februar efter godkendelse af kriterierne
• at puljen kan søges løbende og uden ansøgningsfrister indtil den er tom
• at Ledelsessekretariatet uddeler bevillingerne løbende
• at Byrådet bliver orienteret om uddelinger i juni 2024 eller når puljen er tom.
Økonomi
Der er afsat 255.000 kr. til uddeling fra budget 2025.
Bevillingerne de seneste 3 år har været:
- 559.000 kr. i 2024
- 447.938 kr. i 2023
- 695.418 kr. i 2022
Beløbene er inkl. Økonomiudvalgets ekstrabevillinger.
Høring
Ingen, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Bæredygtighed er et kriterium for tilskudsbevillingen. Under bæredygtighed forstås her tiltag som er socialt, økonomisk og miljømæssigt holdbare på lang sigt.
Beslutning
Indstilles til godkendelse.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Indstilles til godkendelse.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
564. Pulje til LUP-projekter 2025
Sagsnummer: 2024-017529
Sagsbehandler: Vibeke Skøtt
Præsentation
Støttekriterier og procedure for en ny pulje til lokale udviklingsplanprojekter (LUP-projekter)
skal godkendes.
Forvaltningen foreslår
• At kriterier og procedurer bliver godkendt, og
• at der maks. bliver uddelt 793.000 kr. fra budget 2025.
Sagsbeskrivelse
Det er puljens formål at støtte forskellige samfundsaktører med at finansiere almennyttige og bæredygtige projekter, der udspringer af og understøtter lokalsamfundenes udviklingsplaner (LUPer).
Der skal være en tydelig sammenhæng mellem det konkrete projekt og den lokale udviklingsplan for området.
Projekterne vil efter ansøgning og dialog med ansøgerne blive vurderet og prioriteret ift. deres modenhed og mulighed for realisering.
Et projektkatalog over samtlige LUPers udviklingstiltag vil være et internt arbejdsredskab til at prioritere projekterne (se bilag 2).
Puljen har eksisteret i et år og har støttet Røjleskov Kulturhus med 112.650 kr. og opstart af Fællesskabshus i Nørre Aaby med 150.000
Vurderingskriterierne, der er uændret fra 2024, for ansøgningerne er:
1. Projektet skal være almennyttigt, bæredygtigt og skal udspringe af den lokale udviklingsplan for området.
2. Projektet skal være modent og realistisk at gennemføre inden for 2 år fra bevillingen.
3. Ved bygge- og anlægsprojekter bliver der særligt lagt vægt på klima-og bæredygtige løsninger og arkitektonisk tilpasning til stedet. Alle kriterier skal være opfyldt. Der kan maks. bevilliges 50% af de samlede projektomkostninger.
Bevillingerne gælder i 2 år med mulighed for dispensation.
Hovedpunkter i proceduren er:
• Puljen åbnes i februar 2025. • Ledelsessekretariatet udarbejder ansøgningsskema og vejledning og tilbyder rådgivning inden ansøgning.
• Der anvendes ikke ansøgningsfrister, da LUPerne blev færdige og udmøntes på forskellige tidspunkter.
• Ved ansøgning oplyser ansøger bl.a. ansøgt støttebeløb, projektbeskrivelse, budget og tilknytning til LUPen for området.
• Ansøgerne inviteres til dialog vedr. økonomi, realisering og tilladelser.
• Ledelsessekretariatet tildeles beslutningskompetencen for at bevillige tilskud efter byrådets kriterier.
• Udbetaling af tilskud sker, når projektet er fuldfinansieret og klar til at blive gennemført.
• Byrådet orienteres om bevillingerne i juni og december 2025 eller når puljen er tom. Ansøgningspuljens kriterier og procedure er nærmere beskrevet i bilag 1.
Økonomi
Der er afsat 793.000 kr. i budget 2025.
Høring
Ingen, da Middelfart Kommune ikke er forpligtet
Klima & bæredygtighed
Bæredygtighed er et af kriterierne for puljen. Bæredygtige projekter er defineret som projekter, der er miljømæssig, økonomisk og social holdbare på lang sigt.
Beslutning
Indstilles til godkendelse.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Indstilles til godkendelse.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
565. Forslag 2 til Lokalplan 222 For bevaring og udvikling af kulturmiljøet i Landekvarteret
Sagsnummer: 2024-009207
Sagsbehandler: Maja Grundtvig-Bonnevie
Præsentation
Revideret forslag til Lokalplan 222 For bevaring og udvikling af kulturmiljøet i Landkvarteret fremlægges til vedtagelse om offentlig høring. Udvalget skal træffe beslutning, om planforslaget skal sendes i offentlig høring.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget indstiller til Byrådet:
- At revideret forslag til lokalplan 222 for bevaring og udvikling af kulturmiljøet i Landkvarteret godkendes,
-
At revideret forslag til lokalplan 222, sendes i 9 ugers offentlig høring fra 15. januar til 12. marts 2024, forlænget med 1 uge på grund af skoleferie i høringsperioden,
-
At udkast til hvidbog til første forslag til lokalplan 222 godkendes,
-
At offentliggøre afgørelsen om, at der ikke skal udarbejdes en miljørapport af planforslagene.
Sagsbeskrivelse
Landekvarteret i Middelfart by er et attraktivt boligområde i Middelfart by med mange fine eksempler på god arkitektur og gedigent bygningshåndværk. Området udgør et bevaringsværdigt kulturmiljø. Beboere i området har ønsket at bevare bygningsmæssige og arkitektoniske værdier i Landekvarteret, og har anmodet om en lokalplan for området.
Forslag til Lokalplan 222- afgrænsning
Baggrund
Området er udpeget som bevaringsværdigt kulturmiljø i kommuneplanen med mange fine eksempler på god arkitektur og gedigent bygningshåndværk. Derudover er området fremhævet i Kommuneatlas for Middelfart Kommune (1993) som homogent og velbygget. I 2019 udarbejdede Arkitektskolen i Aarhus en rapport med screening af Danmarks kulturmiljøer. (SAK) Her fremhæves Sverigesvej, Norgesvej, Finlandsvej og Grønlandsvej for fine arkitektoniske værdier i bebyggelsen, med ensartede 50ér murermester villaer i rød tegl og boliger af ældre datoer. Denne lokalplan understøtter dermed udpegningen i kommuneplanen, ved at angive konkrete principper for fremtidig bevaring og udvikling af Landekvarteret.
Lokalplanen er udarbejdet med afsæt i lokale beboeres ønske om at bevare kvaliteter og værdier i det kulturhistoriske udtryk for Landekvarteret. På den baggrund vedtog Økonomiudvalget den 16. juni, 2020 at udarbejde en lokalplan. Det første forslag til lokalplan for Landekvarteret var i offentlig høring 17. januar - 13. marts 2023. I høringsperioden blev der afholdt borgermøde, dialogmøder og byvandringer. Middelfart Kommune modtog 114 bemærkninger og 103 underskrifter, med ønsker om ændringer. Herunder kom der ønsker om mindre planområde, færre detaljer, flere muligheder for ændringer af egen ejendom, færre forhold hvortil der skal søges om plantilladelse, og ønske om inddragelse.
Høringssvar og forvaltningens vurdering har medført justeringer af lokalplanen. Disse kan ses i Bilag 2, Hvidbog for høringsperioden 17.januar - 13.marts, 2024.
Som en del af udviklingen af dette reviderede forslag til lokalplan 222, er der afholdt to workshops, hvor en følgegruppe har bidraget som sparringspart. I følgegruppen var der både medlemmer fra initiativtagere til lokalplanen, initiativtagere til underskriftsindsamlingen samt repræsentanter fra Middelfart Museum og Middelfart Lokaludvalg. Denne proces danner baggrund for indholdet af nærværende forslag nr. 2, til lokalplan 222.
Et revideret forslag til lokalplan 222, se Bilag 1, for bevaring af kulturmiljøet i Landekvarteret, fremlægges nu til vedtagelse om offentlig høring.
Lokalplanens formål og indhold
Lokalplanens formål er at sikre kulturmiljøet og for at bevare karakteren i området med røde huse, er det vægtet at tagformer og materialer bevares og at tage på nye boliger ikke må udføres som flade eller med ensidig taghældning. Facader skal primært fortsat fremstå med røde mursten, og det er sikret, at de åbne gaderum med beplantede forhaver bevares. Ny- og eksisterende bebyggelse skal tilpasses områdets arkitektur, og områdets matrikelstruktur er sikret. De oprindelige boliger må, som udgangspunkt, ikke rives ned. Dog kan der være tilfælde af helt eller delvis råd eller brand, som nødvendiggør nedrivning.
Da boligernes oprindelige arkitektur ud mod vejene er det, som primært ønskes sikret, indeholder lokalplanen forskellige bestemmelser, afhængig af om det drejer sig om facader og gavle ud mod vejene, eller på siderne af boligerne, eller mod baghave.
Ud mod vejene er der flest bestemmelser, og som eksempel skal placering og type af døre og vinduer og murdetaljer bevares.
På boligernes facader/gavle, som vender siden til vejen, er der muligheder for at blænde, flytte eller udvide vinduerne, når vinduestypen er i overensstemmelse med hustypen. Mod baghave er der flere muligheder, og her kan for eksempel laves større kviste, vinduespartier og udestuer.
Boligerne i området er opdelt i 6 hustyper, og der er angivet principper ud for hver enkelt hustype. En af hustyperne er kendetegnet ved at være moderniseret, og har derfor flere muligheder end de øvrige hustyper.
Det reviderede forslag til lokalplan er væsentligt forenklet i forhold til første lokalplanforslag.
- Planområdet er reduceret, idet boliger ud til Brovejen og boliger øst for Østre Hougvej ikke indgår mere.
- Antallet af hustyper er reduceret fra 9 til 6 hustyper.
- Antallet af bestemmelser er reduceret.
- Byggelinjer er justeret, og sekundær bebyggelse skal placeres bag byggelinjen.
- Læsevenlighed er forbedret, og der er tilføjet forklarende tegninger.
- Krav om plantilladelse er ændret på følgende møde:
Fra: grundejer skal søge om plantilladelse for alle udvendige ændringer.
Til: grundejer skal søge om plantilladelse til ændringer af de facader eller gavle på oprindelig bolig og eksisterende tilbygninger, som vender direkte ud mod vejen og ved anmodning om ny tilbygning eller ny bolig.
Dermed skal der, for eksempel søges om plantilladelse på facaden eller gavlen som vender mod vej, når vinduer og døre ønskes udskiftet, eller hvis der ønskes en ny kvist eller tagvindue på tagfladen mod vej. - For den hustype som er moderniseret, (H6) skal tagene fortsat være saddeltage, og der er flere muligheder for materialer og farver. Derudover skal der ikke søges om plantilladelse.
- Ved øvrige ændringer på facader og tagflader, som ikke vender mod vej og ved forhold vedrørende sekundær bebyggelse, er det alene lokalplanen, som er den juridisk bindende retningslinje. Derudover skal der søges om de nødvendige byggetilladelser ved Middelfart Kommune.
Økonomi
Ingen
Høring
Forslag til Lokalplan 222 sendes i offentlig høring i 9 uger fra 15.01 til 12.03.2025. Handicap- og Ældrerådet og Middelfart Lokaludvalg, høres i forbindelse med den offentlige høring.
Klima & bæredygtighed
Klimabelastning
En bevarende lokalplan for landekvarteret er i tråd med Middelfart kommunes plan-og bæredygtighedsstrategi, på følgende områder:
Bevaring og ombygning af eksisterende bygninger er mindre belastende for klimaet end nybyggeri. Samtidig sikres den overvejende del af den eksisterende bygningsmasse, hvilket medfører at resurseforbrug til nye boligbyggerier begrænses
Planlægningen bevarer de bærende principper som understøtter identiteten i Landekvarteret og de eksisterende vej- og stisystemer. På den måde er der fortsat god tilgængelighed til eksisterende infrastruktur og adgang til service, kultur og handel.
Planlægningen giver mulighed for at fremme biodiversitet, ved at tage på tilbygninger og sekundære bebyggelser, kan udføres med sedum tag og ved at der er principper om at forhaverne skal fremstå med beplantning.
Miljøvurdering
Forslaget til lokalplan 222 er screenet efter miljøvurderingslovens § 8. Ud fra ovennævnte screening er det Middelfart Kommunes vurdering planen ikke forventes at give væsentlig indvirkning på miljøet og at der ikke skal udarbejdes en egentlig miljøvurdering for planen.
Området er ikke en del af et internationalt naturbeskyttelsesområde, og planen vurderes ikke at påvirke Natura 2000-områder eller Bilag IV-arter. Planen giver ikke mulighed for anlægsprojekter, der er omfattet af lovens bilag 1 og 2. Planen fastlægger anvendelsen af et mindre område på lokalt plan i eksisterende byområde. Planen har bevarende karakter, det vil sige sikring af allerede eksisterende forhold.
Forvaltningen har afgjort at, der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering for planforslagene, da de ikke forventes at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet og kun fastlægger anvendelsen af mindre område på lokalt plan i eksisterende byområde. Planen har bevarende karakter, det vil sige sikring af allerede eksisterende forhold.
Screening fremgår af Bilag 4. Miljøscreening
Beslutning
Anbefales godkendt.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
Lasse Schmücker deltog ikke i sagens behandling.
Anbefales godkendt.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
566. Forslag til Kommuneplantillæg nr. 20 samt lokalplan 229 for Viby Efterskole i Nørre Aaby
Sagsnummer: 2024-016634
Sagsbehandler: Annemarie Straarup Pedersen
Præsentation
Der er udarbejdet forslag til Lokalplan 229 med tilhørende forslag til kommuneplantillæg nr. 20 for Viby Efterskole i Nørre Aaby.
Udvalget skal træffe beslutning om planforslagene skal sendes i offentlig høring i 8 uger.
Forvaltningen foreslår
- At forslag til kommuneplantillæg nr. 20 godkendes og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
- At forslag til lokalplan 229 godkendes og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
- At offentliggøre afgørelsen om, at der ikke skal udarbejdes en miljørapport af planforslagene.
Sagsbeskrivelse
I april 2024 vedtog økonomiudvalget at igangsætte planlægningen for Viby Efterskole i Nørre Aaby.
Viby Efterskole ønsker at udbygge efterskolens eksisterende faciliteter, da de over en årrække har oplevet stigende elevsøgning og derfor løbende har udvidet elevtallet. Over de næste 10-15 år ønsker de at gøre deres fysiske rammer bedre og større, da denne udvidelse er nødvendig for at kunne fremtidssikre skolen.
Viby Efterskole ønsker at opføre en ny værelsesfløj, udvide spisesalen, indrette flere multifunktionelle undervisningsrum og opføre en teatersal i op til 11 meters højde. Desuden ønsker de mulighed for at ændre skolens udearealer til en mere alsidig udnyttelse med hensyn til biodiversitet, vandopsamling, samt forbedrede parkeringsforhold i forbindelse med store arrangementer.
Planområdet ligger i udkanten af Nørre Aaby på grænsen til det åbne land i den vestlige del af Nørre Aaby mellem Fynske Hovedbane og Vibyvej. Inden for planområdet ligger også to boliger, henholdsvis Vibyvej 26 og Vibyvej 22, hvor den sidste er en lærerbolig.
Oversigtskort over planområde. Afgrænsning af Lokalplan 229 er vist med sort streg.
Kommuneplantillæg
Viby Efterskole ligger inden for rammeområde O.05.02 Real- og efterskole ved Skolevej, som udlægger et større område til offentlige formål i form af skole, sportsplads og andre offentlige eller private institutioner. En mindre del af efterskolens areal ligger dog uden for rammen.
Med kommuneplantillægget ændres afgrænsningen, så hele matr.nr. 10r og 10n Nr. Aaby By, Nr. Aaby inddrages i rammeområdet.
Samtidig tilføjes boliger som specifik anvendelse, da lokalplanen fastlægger to delområder med anvendelsen boliger, og der sikres derved overensstemmelse mellem kommuneplan og lokalplan.
Rammen fastsætter en maks. højde for bygninger på 10 meter, men der gives mulighed for sportshaller og lignende i op til 11 meter. Med tillægget ændres den maksimale højde generelt for området til 11 meter.
Lokalplanens indhold
Lokalplanen 229 har til formål at sikre udvidelses- og udviklingsmuligheder for efterskolen under hensyn til naboer og skolens eksisterende rammer.
Lokalplanområdet udlægges til offentligt formål i form af uddannelses- og døgninstitution. Vibyvej 26 og 22 kan fortsat anvendes som boliger.
Lokalplanen giver mulighed for tilbygninger til skolen i 2 etager i en maks. højde på 8,5 meter. Inden for et afgrænset byggefelt må der dog opføres en bygning i en maks. højde på 11 meter, og der er således mulighed for at opføre en teatersal. Ny bebyggelse tilpasses de eksisterende bygninger, hvad angår materialer og farver, således bygningskomplekset fremstår som en samlet helhed. Dette vil sige, at det primære materiale skal være teglsten. Der er mulighed for, at enkelte bygningsafsnit kan opføres med facader af træ.
Skolens nære opholdsarealer er etableret som terrasser. Desuden har skolen et parkområde, som skal fremstå med en varierende beplantning og rekreative elementer. Der gives mulighed for at etablere en udendørs scene i det nordvestlige hjørne af lokalplanområdet. Ved denne placering ligger scenen længst muligt væk for boliger og en kommende teaterbygning kan afskærme for støj.
Da skolen har 5-10 større arrangementer om året, er det nødvendigt for skolen at anlægge et nyt parkeringsareal. Dette placeres med lokalplanen under hensyntagen til nærmeste bolig, Vibyvej 26. Der er redegjort for støj fra parkeringen, som viser, at der ikke er behov for støjafskærmning. Lokalplanen fastlægger afskærmning mod boligen i form af beplantning af hensyn til eventuelle lysgener.
Miljøvurdering
Forvaltningen har foretaget en screening af planforslagene efter lov om miljøvurdering. Konklusionen på screeningen er, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering for planforslagene, da planerne fastlægger anvendelsen af et mindre område på lokalt plan og som ikke antages at afstedkomme væsentlig indvirkning på miljøet.
Afgørelsen offentliggøres samtidig med planforslagene.
Screeningen er vedhæftet som forslag.Økonomi
Ingen.
Høring
Forslag til lokalplan 229 og kommuneplantillæg 20 godkendes og sendes i offentlig høring i 8 uger.
Der er i udarbejdelsen af planerne pågået en dialog med ejerne af Vibyvej 26, vedr. støj fra parkering, evt. påvirkning fra vandhåndtering og afskærmende beplantning. Ligeledes er der drøftet hvorvidt en del af deres ejendom skal overgå til byzone, som de har tilkendegivet.
Ejerne har desuden mulighed for at komme med deres bemærkninger i den offentlige høring.
Klima & bæredygtighed
Plan- og Bæredygtighedsstrategien for Middelfart Kommune opsætter 6 dogmer for byudvikling. Dogmerne omhandler fremme af bæredygtigt byggeri, skabelse af blandede byer som danner rammer for fællesskaber, bæredygtig infrastruktur, udvikling af eksisterende lokalsamfund med fokus på områdets identitet, krav om naturindhold samt at byudvikling skal skubbe i den retning, som vi ønsker at lokalsamfundet skal se ud.
Lokalplanområdet omfatter Viby Efterskole, som ligger i Nørre Aaby. Hensigten med planen er at sikre skolens fremtidige udviklingsmuligheder.
Der gives mulighed for at udbygge eksisterende bebyggelse med ca. 5059 m². Dette medfører en CO2 udledning på 8 kg. pr. m² pr. år (grænseværdi for institutioner for nybyggeri, 1. juli 2025). Det svarer til en årlig udledning på 40,5 tons pr. år i byggeriets levetid. Byggeri kan ofte have en levetid på 50-100 år.
Lokalplanen sikrer, at der kan etableres solenergianlæg på skolens tage, som kan reducere udledningen af CO2.
Ubebyggede og ubefæstede arealer skal skal fremstå med en varierende beplantning af træer, buske og vilde blomster, samt græsarealer. Lokalplanen giver mulighed for at etablere regnbede, wadier eller regnvandsbassin som et rekreativt element i parken. Beplantningen og vandhåndteringen kan bidrage til en større biodiversitet og en større kvalitet af skolens udearealer.
Efterskolen er placeret under 200 m fra Nørre Aaby station, der ligger på den Fynske Hovedbane med gode togforbindelser til resten af landet. Der er derfor mulighed for bæredygtig transport til og fra skolen, der desuden er knyttet op på den eksisterende infrastruktur i Nørre Aaby.
Beslutning
Anbefales godkendt.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
Lasse Schmücker deltog ikke i sagens behandling.
Anbefales godkendt.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
567. Fritvalgspriser for madservice 1. januar 2025 til 31. december 2025
Sagsnummer: 2024-017227
Sagsbehandler: Charlotte Jensen
Præsentation
Der er beregnet nye fritvalgspriser på madservice gældende for perioden 1. januar 2025 til 31. december 2025.
Forvaltningen foreslår
- At fritvalgspriser på madservice for perioden 1. januar 2025 til 31. december 2025 godkendes.
Sagsbeskrivelse
Forvaltningen har beregnet nye fritvalgspriser på madservice for perioden 1. januar 2025 til 31. december 2025. Bestyrelsen for Elbokøkkenet har den 23. august 2024 vedtaget nye priser for 2025. Fritvalgsprisen er den pris, de godkendte private leverandører af madservice afregnes efter. Prisen for udbringning af madservice er beregnet på baggrund af Middelfart Kommunens forventede udgifter til udbringning til borgere i eget hjem i 2025.
For at ligestille private leverandører godkendt til madservice under fritvalgsordningen med Elbokøkkenet, må de private leverandører selv vælge, om de ønsker at levere mad 1 eller 2 gange om ugen hos de borgere, der har valgt dem som leverandør af madservice.
Priserne er gældende pr. 1. januar 2025 til 31. december 2025 og er excl. moms
Priser ved levering 1 gang om ugen
- Madservice: hovedret alm. + biret alm. leveret:75,52 kr. (72,74 kr. 2024)
- Madservice: hovedret diæt + biret diæt leveret: 98,09 kr. (94,53 kr. 2024)
- Madservice: hovedret alm. + biret alm. Uden leverance: 63,71 kr. (61,54 kr. 2024)
- Madservice: hovedret diæt + biret diæt Uden leverance: 86,28 kr.(83,33 kr. 2024)
Priser ved levering 2 gange om ugen
- Madservice: hovedret alm. + biret alm. leveret: 80,58 kr. (76,24 kr. 2024)
- Madservice: hovedret diæt + biret diæt leveret: 98,09 kr. (94,53 kr. 2024)
- Madservice: hovedret alm. + biret alm. Uden leverance: 63,71 kr. (61,54 kr. 2024)
- Madservice: hovedret diæt + biret diæt Uden leverance: 86,28 kr.(83,33 kr. 2024)
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Anbefales godkendt.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Godkendt.
Anbefales godkendt.
Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling.