Referat for Social- og Sundhedsudvalget møde den 08. februar 2024
142. Kompressionsstrømper - fremtidig organisering og praksis
Sagsbehandler: Ole Qvortrup Larsen
Præsentation
På baggrund af principafgørelse i Ankestyrelsen, er der behov for beslutning i forhold til fremtidig organisering og praksis.
Forvaltningen foreslår
- beslutning vedrørende fremtidig praksis
Sagsbeskrivelse
Organisering og praksis vedr. kompression i Social og Sundhedsforvaltningen
Ankestyrelsen offentliggjorde 26. august 2022 principafgørelsen; Ankestyrelsens principmeddelelse 20-22 om hjælpemiddel - kompressionsstrømper - afgrænsning –behandlingsredskab.
Principafgørelsen slår fast, at kompressionsstrømper ikke kan bevilliges som et hjælpemiddel i Servicelovens forstand efter §112, hvis strømperne har til hensigt at forbedre, vedligeholde eller forhindre forringelse af borgerens aktuelle funktionsniveau.
Før principmeddelelsen har kommunerne bevilget kompressionsstrømperne, når der var en ansøgning og næsten aldrig afvist en ansøgning. Qua principmeddelelsen skal kommunerne nu lave en grundigere vurdering af formålet, og her gælder, at hvis formålet er forebyggende, så kan kompressionsstrømpen ikke bevilges som et hjælpemiddel jf. serviceloven.
Kommunen er således nødt til at behandle ansøgninger om kompressionsstrømper efter de almindelige betingelser for bevilling af hjælpemidler. Ansøgninger skal derfor gennemgå den samme sagsbehandling som alle andre ansøgninger om produkter, der ikke er særskilt i hjælpemiddelbekendtgørelsen. De almindelige betingelser for bevilling af hjælpemidler er:
• at der er tale om et hjælpemiddel,
• at borgeren er omfattet af den personkreds, der kan have ret til hjælpemidler,
• at hjælpemidlet i væsentlig grad afhjælper de varige følger af den nedsatte funktionsevne, i væsentlig grad letter den daglige tilværelse eller er nødvendigt for at være i et erhverv.
Konsekvensen er, at langt de fleste borgere i den nye praksis vil få afslag og enten skal have strømperne bevilliget ved Regionen som del af en sygehusindlæggelse eller selv afholde udgiften.
Nuværende organisering af kompression i Middelfart Kommune
I Middelfart Kommune bevilliges kompressionsstrømper for nuværende som et behandlingsmiddel/sygeplejeartikel og vurderes ikke efter Servicelovens §112.
Efter faglig vurdering hos praktiserende læge eller sygehuset modtager sygeplejen henvisning, og sætter herefter behandlingen i gang. Borgeren kontaktes af sygeplejen og herefter tages mål til strømperne i enten strømpeklinikken eller i eget hjem. Stort set alle borgere tildeles kompressionsstrømper i denne nuværende praksis.
Der er forbundet følgende økonomi med den nuværende praksis, som ligger i sygeplejens budget.
Antal borgere der fik kompressionsstrømper i 2022 | 1673 |
Udgifter til kompressionsstrømper i 2022 |
646.521 kr. |
Fast sygeplejerske i strømpeklinikken |
434.000 kr. |
Økonomiske udgifter i 2022 | 1.080.521 kr. |
Når en borger tildeles en kompressionsstrømpe, betyder det samtidig at:
• borgerens ben skal afvandes inden der kan tages mål til kompressionsstrømperne.
• borgeren skal have 2 Coban bind, som skal skiftes 2 gange ugentligt.
• Der skal foretages en sygeplejefaglig udredning (lovkrav) a 60 min. Ved nyvisiterede borgere og 30 min. efterfølgende årligt til en timeløn a 650 kr.
Ovenstående har derfor også en betydelig økonomisk konsekvens for sygeplejens og hjemmeplejens budget (se bilag I).
Ulighed i sundhed og sundhedsmæssige udfordringer for borgerne?
Sygeplejen oplever en faglig stor gevinst ved den nuværende organisering og fremhæver en række potentielle udfordringer ved en anden organisering af kompressionsområdet, hvor borgerne selv skal betale og fremskaffe kompressionsstrømperne:
• Øgning i genoptræningstimer pga. funktionstab
• Øgning i SEL-indsatser
• Øgning i SUL indsatser
• I værste tilfælde kan der ske amputationer af ben og evt. en stor varig udgift til køb af proteser. Øgning af bevilling af benproteser
• Stigning i indlæggelser til afvanding, behandling af sår m.m.
• Øget forbrug af Coban bind i sygeplejedepotet.
• Øgning i antallet af ”sår” og herunder sår-behandlinger og derved en øgning i indkøb af sårprodukterne til vores sygeplejedepot.
• Udgiftsstigning af Aktivitetsbestemt medfinansiering pga. øget antal indlæggelser
Region Midtjylland og de 19 jyske kommuner i Regionen sendte 13. oktober 2023 et brev til Regeringen (bilag II), hvor de ligeledes fremhæver deres bekymring for en øget ulighed i sundhed samt en risiko for, at borgerne ikke selv får købt strømperne og startet behandlingen.
Mulige scenarier for den fremadrettede organisering
På møde i Strategisk Sundhedsstyregruppe 20. september 2023 blev det besluttet at følge Ankestyrelsens principafgørelse (bilag III). Derfor skal fremtidig procedure i Middelfart Kommune nu fastlægges. Styregruppen har efterfølgende udsendt flowdiagrammer i forhold til organisering og implementering af ny praksis i kommunerne (bilag IV).
Følgende mulige scenarier for organiseringen kan bringes i spil:
1) Fuld indfasning af principafgørelsen
Middelfart Kommune flytter opgaven med visitation og bevilling af kompressionsstrømperne fra sygeplejen over i visitationen efter §112. Vurdering og afdækning i forhold til, om kompressionsstrømperne kan bevilges som et hjælpemiddel foretages af visitationen efter konkret og individuel vurdering sammen med borgeren.
Ved bevilling sendes opgaven videre til sygeplejen, som hjælper borgeren med at igangsætte behandlingen og tage mål. Ved afslag sendes borgeren tilbage til egen læge eller sygehuset i forhold til det videre forløb.
Borgere, der allerede har fået tildelt en kompressionsstrømpe fra Middelfart Kommune orienteres om, at de revisiteres efter et år.
Da meget få borgere efter principafgørelsen forventes at få bevilliget kompressionsstrømper som et hjælpemiddel, betyder det også, at den nuværende strømpeklinik stort set vil blive overflødig.
Furesø og Haderslev Kommune har begge gode erfaringer med denne organisering og melder tilbage, at meget få borgere i den nye praksis visiteres til kompressionsstrømper. Derfor er det også vigtigt, at der følges op med målrettet kommunikation, så borgerne ikke opfordres til at søge kompressionsstrømper efter §112. I stedet vejledes borgerne med kommunikation i forhold til den korrekte proces.
2) Delvis indfasning af principafgørelsen
Middelfart Kommune flytter opgaven med visitation og bevilling af kompressionsstrømperne fra sygeplejen over i visitationen efter §112. Vurdering og afdækning i forhold til, om kompressionsstrømperne kan bevilges som et hjælpemiddel foretages af visitationen efter konkret og individuel afdækning sammen med borgeren.
I vurderingen og bevillingen tages der dog større hensyn til borgerens behov og sundhedsmæssige tilstand. Hvis det vurderes, at borgeren vil have sundhedsmæssige fordele ved bevilling af kompressionsstrømper, visiteres disse til borgeren.
Flere kommuner er gået tilbage til denne model efter at have fulgt principafgørelsen fra starten. Vurderingen fra kommunerne har været, at borgernes sundhedsmæssige udfordringer ved ikke at få kompressionsstrømperne på sigt er uhensigtsmæssige for borgeren og kommunen.
Denne organisering fastholdes indtil der fra Regeringens side er redegjort yderligere for konsekvenser for brugerbetaling og den deraf følgende mulige ulighed i sundheden.
3) Afventende i indfasning af principafgørelsen
Middelfart Kommune fastholder den nuværende organisering på kompressionsområdet, indtil der fra Regeringens side er redegjort yderligere for konsekvenser for brugerbetaling og den deraf følgende mulige ulighed i sundheden.
For yderligere uddybning af Ankestyrelsens principafgørelse se her:
Økonomi
Se sagsfremstilling.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Social- og Sundhedsudvalget har besluttet, at gå med Model 3. Det vil sige, at vi fortsætter med den praksis vi allerede har.
Christian Lynggaard Pedersen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
143. Etablering af undersøgelse - politiske mål .
Sagsnummer: 2024-001345
Sagsbehandler: Ole Qvortrup Larsen
Præsentation
På møde i januar blev status for udvalgets politiske mål præsenteret, i den forbindelse var udvalgets ønske at igangsætte indsats til undersøgelse af borgeroplevet kvalitet i ældreplejen.
Forvaltningen foreslår
- drøftelse
Sagsbeskrivelse
Som opfølgning på udvalgsmøde i januar ønskes en drøftelse af tilgang til undersøgelse af borgeroplevet kvalitet i ældreplejen.
Herunder:
- hvorvidt undersøgelen skal omfatte såvel plejehjem som hjemmepleje
- hvorvidt undersøgelsen skal foretages internt eller med ekstern bistand
- hvorvidt undersøgelsen skal have et særligt perspektiv eller fokus
- omfang af undersøgelsen etc.
Under bilag kan ses tidligere undersøgelser på ældreområdet, begge fra 2019, undersøgelsen i hjemmeplejen gennemført med ekstern bistand, undersøgelsen på plejehjemmene gennemført internt.
Økonomi
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Drøftet.
- Udvalget ønsker yderligere viden om, hvad en plejehjemsundersøgelse kunne indeholde - gerne et eksempel på hvordan en tidligere undersøgelse ser ud, ud fra en anden kommune, meteorisk/indholdsmæssigt.
- Udvalget ønsker, at undersøgelsen af hjemmeplejen igangsættes, da vi har sammenlignelige data på dette område.
- Helheden er vigtig - både positive og negative historier vægter.
- Udvalget ønsker ekstern leverandør på opgaven. Gerne Tele-faction jvf. tilbud.
- Udvalget ønsker endvidere et bud på - hvad skal der til for at undersøgelsen er repræsentativ.
- Undersøgelsen af hjemmesiden skal være sammenlignelig med tidligere undersøgelse.
- Udvalget ønsker endvidere et bud på, hvordan medarbejderne kan inddrages i undersøgelsen i forhold til kvalitet - ikke trivsel.
Behandlingsplan
Bilag
144. Generel drøftelse af sags- og mødestruktur
Sagsnummer: 2023-007440
Sagsbehandler: Mathias Lars Hornbæk
Præsentation
Generel drøftelse af sags- og mødestruktur i forlængelse af afslutning af 2023 og opstart af 2024.
Forvaltningen foreslår
- til drøftelse.
Sagsbeskrivelse
I sammenhæng med tidligere år, drøftes sags- og mødestruktur i forlængelse af afslutning af 2023 og opstart af 2024.
Drøftelsen kan evt. ses i sammenhæng med tilbagemeldingen på de politiske mål, jf. januar mødet.
Økonomi
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Drøftet - fin struktur
Godt at møder fastholdes ved små dagsordenener - det er med til, at der er god tid til politiske drøftelser
Behandlingsplan
Lukkede sager
145. Orientering
Beslutning
Udvalget ønsker en halv/hel Temadag, hvor man drøfter muligheder/temaer og udfordringer ved den nye ældrereform.
Orientering taget til efterretning.