Referat for Byrådet møde den 06. november 2023
340. Likviditet efter kassekreditreglen pr. ultimo 3. kvartal 2023
Sagsnummer: 2022-006472
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Ifølge Indenrigs- og Sundhedsministeriets bestemmelser skal Byrådet hvert kvartal orienteres om kommunens likviditet efter kassekreditreglen.
Denne sag giver en kort status på kommunens likviditet ved udgangen af 3. kvartal 2023.Forvaltningen foreslår
- At orienteringen om likviditet efter kassekreditreglen tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Kommunens likviditet efter kassekreditreglen beregnes som et gennemsnit af de daglige likvide beholdninger over det seneste år.
Kravet er, at gennemsnitslikviditeten set over 12 måneder skal være positiv.
Kommunens målsætning i den økonomiske politik er et mindsteniveau for KKR-likviditet på 100 mio. kr.
Likviditetsopgørelsen pr. 30.09.2023 viser, at den gennemsnitlige daglige likvide beholdning i perioden 1. oktober 2022 til 30. september 2023 udgjorde 274,7 mio. kr.
Det svarer til en gennemsnitslikviditet pr. indbygger på 6.851 kr.
Ved årets start udgjorde likviditeten 330,6 mio. kr. Gennemsnitslikviditeten er således faldet med 55,9 mio. kr. siden årsskiftet, mens likviditeten over 12 måneder er reduceret med 45,8 mio. kr.
Faldet i likviditeten skal først og fremmest ses i lyset af et stort anlægsomfang og køb af jord.
Det må alt andet lige påregnes, at likviditeten vil udvise et fortsat fald over de kommende år.
Dette skyldes især 4 forhold:
- Der er et stort omfang af overførte anlægsbevillinger i takt med anlægsarbejdet udføres og efterslæbet på anlægsområdet reduceres, påvirkes likviditeten negativt.
- Låneadgangen i forbindelse med jordkøb er anvendt til at finansiere indfrielsen af LD Fonde. Det betyder, at en større del af de gennemførte jordkøb er kassefinansierede. Udgifterne til jordkøbene vil over de kommende år blive modsvaret af slagsindtægter.
- Eksterne aktører, herunder Kirken, Bridgewalking og Klinik for Tandregulering har opsparet et betydeligt tilgodehavende hos Middelfart Kommune, som forventes nedbragt over de kommende år.
- Likviditeten påvirkes negativt af forventet underskud på driften i 2023.
Økonomi
Det er vigtigt at gøre opmærksom på, at selv om kommunen i udgangspunktet har en stærk likviditet, så er meget af likviditeten disponeret til en række konkrete formål, herunder bevilligede anlæg, ældrebolighenlæggelser osv.
Den frie likviditet uden bindinger udgør aktuelt -9,5 mio. kr.
I bilaget til sagen findes en oversigt over væsentligste likviditetsbindinger.
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Orienteringen blev taget til efterretning.
Jens Backer Mogensen og Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Bilag
341. Kommunegaranti til Middelfart Fjernvarme, vedrørende fjernvarmeforsyning af Middelfart Nord
Sagsnummer: 2023-013262
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Denne sag handler om kommunal garantistillelse til Middelfart Fjernvarme i forbindelse med fjernvarmeforsyning af Middelfart Nord.
Middelfart Nord er et blandet område med eksisterende bebyggelser og et nyt bolig. og erhvervsområde.
Til konverteringen af området anmoder Middelfart Fjernvarme om en samlet kommunal garantistillelse på 80,0 mio. kr.
Forvaltningen anbefaler, at anmodningen imødekommes med nærmere angivne vilkår.
Forvaltningen foreslår
- At der bliver stillet garanti for, at Middelfart Fjernvarme kan optage et kommunegaranteret lån hos Kommunekredit på op til 80,000 mio. kr. med en løbetid på 30 år. Garantitilsagnet omfatter ikke låneoptagelse i private realkreditinstitutter,
- at lånet, henset til det aktuelt høje renteniveau, kan optages med både fast rente og variabel rente,
- at garantien bliver stillet under forudsætning af, at der fremadrettet holdes et årligt ”garantimøde” mellem Middelfart Fjernvarme og Middelfart Kommune, hvor der gives en finansiel status på selskabets økonomi og låntagning,
- at garantien bliver stillet under forudsætning af, at Middelfart Fjernvarme forpligter sig til at orientere Middelfart Kommune om eventuelle lånearrangementer udenfor Kommunekredit, som ikke sker ved kommunens medvirken. Kommunen skal orienteres om påtænkt låntagning forud for at der indgås låneaftale,
- at garantien bliver stillet under udtrykkelig forudsætning af, at Kommunekredit godkender låneoptagelsen,
- at lånet i anlægsfasen kan blive optaget som en byggekredit, der senere afløses af endelig finansiering,
- at der bliver fastsat en årlig garantiprovisionsprocent på 0,55% med baggrund i en samlet konkret og individuel vurdering af, at Middelfart Fjernvarme har en stærk kreditkvalitet. Vurderingen tager afsæt i kommunens kreditvurderingsmodel, og
- at garantien, i overensstemmelse med statsstøttereglerne, bliver stillet under forudsætning af, at provisionssatsen fremadrettet kan tilpasses i op- eller nedadgående retning, såfremt virksomhedens kreditmæssige forhold måtte ændre sig væsentligt.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Fjernvarme ønsker at fortsætte med de næste etaper af udbredelsen af fjernvarmeforsyning i Middelfart Nord – et blandet område med eksisterende bebyggelse og nyt bolig- og erhvervsområde.
Projektforslaget omfatter ændring af områdeafgrænsning fra naturgas til fjernvarme for ca. 198 boliger/bygninger, ved etablering af distributionsnet inkl. stikledninger m.m. i projektområdet. Transmissionsledning fra TVIS og centralen på Nyvang 12 forventes etableret indenfor første år, hvorefter distributionsnet forventes etableret over 6 år.
Fjernvarmeforsyning af området forudsætter etablering af en ny TVIS transmissionsledning og ny spids-, reserve- og vekslercentral. Eksisterende bygninger i området opvarmes med naturgas.
Fjernvarmeudrulningen sker i henhold til projektforslaget af december 2022, som blev godkendt af KNG-udvalget den 3.5.2023.
Projektforslaget indebærer, at forbrugere i projektområdet forsynes med fjernvarme fra Middelfart Fjernvarme.
Der er i området et ubebygget areal, som giver mulighed for opførelse af ca. 232 nye boliger i form af åben-lav- og etagebebyggelse.
Det samlede projekt omfatter:
- Erstatning af Naturgas med fjernvarmeforsyning
- Etablering af ca. 1.100 m. transmissionsledning fra TVIS's transmissionssystem samt gasfyret spids-, reserve og vekslercentral.
- Etablering af distributionsnet inkl. stikledninger m.m. i projektområdet.
Projektforslaget er sammenlignet med individuelle varmepumper som referencescenarium.
Beregningerne viser positiv samfundsøkonomi, selskabsøkonomi, samt forbrugerøkonomi ved projektet. Projektet resulterer i en samfundsøkonomisk fordel på ca. 154 mio. kr. over betragtningsperioden på 20 år.
Projektforslaget viser, at emissionerne reduceres i forhold til individuelle naturgasfyr, men øges i forhold til individuelle luft-vand varmepumper (reference-scenariet).
Energistyrelsen har meddelt tilsagn om tilskud til projektet fra fjernvarmepuljen på vilkår om, at der kan opnås endelig godkendelse fra kommunen.
COWI's beregninger viser, at der er betydelige forbrugerøkonomiske fordele ved fjernvarme som energikilde:
- Årlig besparelse ved for en gennemsnitlig eksisterende bolig (187 m2) udgør 21.684 kr. i forhold til varmepumpe og 22.913 kr. i forhold til gasfyr.
- Årlig besparelse for en storforbruger udgør 96.414 kr. i forhold til varmepumpe og 154.312 kr. i forhold til gas.
- Årlig besparelse for en ny bolig på 160 m2 udgør 8.725 kr. i forhold til en varmepumpe.
- Årlig besparelse for en ny erhvervsejendom på 2.500 m2 udgør 59.340 kr. i forhold til en varmepumpe.
COWI har beregnet projektforslaget med baggrund i en bruttoinvestering på 92,4 mio. kr. Bruttoinvesteringen i Middelfart Fjernvarmes konverteringsprojekt udgør 99,9 mio. kr.
COWI's følsomhedsberegninger viser, at investeringens fordelagtighed er robust overfor stigninger i investeringsudgiften. Der er således, trods udgiftsstigningen, fortsat tale om fordelagtig forbrugerøkonomi.
Økonomi
Det bemærkes, at der, jf. lånebekendtgørelsen for kommuner og regioner, er automatisk låneadgang til investeringer i kollektive energiforsyningsanlæg.
Middelfart Kommune opkræver garantiprovision på markedsmæssige vilkår.
Middelfart Kommune har med baggrund i SMV-modellen foretaget en konkret og individuel kreditvurdering af Middelfart Fjernvarme og fastsat en markedssvarende garantiprovisionssats på 0,55% årligt for Middelfart Fjernvarme. Sammendraget af kreditvurderingen fremgår af sagens bilagsmateriale.
Middelfart Kommune har et meget stort omfang af garantier til Middelfart Fjernvarme. For at sikre kommunens pant bedst muligt, og samtidig sikre Middelfart Fjernvarme gode vilkår for belåning hos kommunekredit, så ydes garantien i lighed med seneste garanti med vilkår om, at der årligt afholdes et møde, hvor der laves en finansiel status på selskabets økonomi og finansiering.
Derudover ydes garantien med vilkår om, at Middelfart Fjernvarme forpligter sig til at orientere Middelfart Kommune om eventuelle lånearrangementer udenfor Kommunekredit, som ikke sker ved kommunens medvirken. Kommunen skal orienteres om påtænkt låntagning forud for at der indgås låneaftale.
Høring
Varmeplanen har i forbindelse med KNG-udvalgets beslutning været i høring i 4 uger fra 5. januar 2023 til 2. februar 2023.
Da projektet gennemføres i henhold til varmeplanen er der ikke krav om særskilt høring i forbindelse med garantistillelsen.
Klima & bæredygtighed
Fjernvarmebehovet i Middelfart Fjernvarmes forsyningsområde for Middelfart er baseret på varme fra TVIS, som består af biomassekraftvarme, samt af overskudsvarme.
I dag forsynes Middelfart Nord med individuel naturgas og ved gennemførsel af projektet vil dette område kunne forsynes med varme fra TVIS.
Projektet forventes at udlede flere emissionsstoffer end referencen, da der sammenlignes med individuelle varmepumper. Ved konvertering af de eksisterende naturgas-fyr til fjernvarme fra TVIS, vil der være en CO2 reduktion på ca. 1380 ton, svarende til en 80% reduktion.
Beslutning
Godkendt.
Jens Backer Mogensen og Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Bilag
Ansøgning om kommunegaranti 18092023
Fjernvarmeforsyning af Middelfart Nord
Ny Investeringsbudget Middelfart Nord 13. september 2023
Årsrapport 2020 for Middelfart Fjernvarme
Årsrapport 2021 for Middelfart Fjernvarme
Årsrapport 2022 for Middelfart Fjernvarme
Garantiprovisionsberegning Middelfart Fjernvarme pr. 21-09-2023
342. Omlægning af byggekredit til Affald og Genbrug til permanent finansiering samt oprettelse af ny byggekredit
Sagsnummer: 2023-014596
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Denne sag handler om lånefinansiering af investeringerne på affalds- og genbrugsområdet.
Den nuværende byggekredit, som allerede er forlænget, udløber ved indgangen til december og der skal således tages stilling til dels omlægning af den nuværende byggekredit til permanent finansiering, samt finansiering af de resterende investeringer frem mod færdiggørelsen af anlægsprogrammet.
Forvaltningen foreslår
- At det nuværende låneberettigede træk på byggekreditten på Affald- og Genbrugsområdet omlægges til permanent finansiering. Det betyder, at der hjemtages et lån på 39,5 mio. kr. hos Kommunekredit og kreditten indfries ved udløb.
- At lånet optages med fast rente i 5 år af hensyn til at sikre en vis planlægningshorisont og takststabilitet.
- At der bliver givet bevilling til at oprette en ny byggekredit på 80,0 mio. kr. til finansiering af de resterende investeringer på affald og genbrugsområdet.
- At den nye byggekredit bliver oprettet i Kommunekredit. Der ansøges om en 3-årig kreditramme.
- At Økonomichefen bemyndiges til løbende at hjemtage finansiering på byggekreditten i overensstemmelse med byggeriets færdiggørelsesgrad.
- At den nye byggekredit bliver omlagt til permanent finansiering i form af et 25-årige kommunekreditlån når de, af låneoptagelsen omfattede projekter, er færdiggjort.
- At omlægning til endelig finansiering kan ske midtvejs, såfremt det er hensigtsmæssigt i forhold til at sikre en attraktiv rente.
- At bevillingen erstatter tidligere bevillinger til låneoptagelse/byggekreditter på Affald- og Genbrugsområdet.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Affald og Genbrug gennemfører i perioden 2019-2025 en ambitiøs investeringsplan for dels at understøtte den grønne omstilling og dels at sikre en moderne genbrugspladsstruktur og moderne affaldssorteringsløsninger til kommunens borgere.
Den samlede investeringsplan er løbende blevet revideret og beløber sig i øjeblikket til 157,1 mio. kr. Heraf finansieres 119,5 mio. kr. via låneoptagelse, mens den resterende del er dækket af det mellemværende, Affald og Genbrug forud for investeringsplanen havde opbygget, samt af løbende opsparing på mellemværendet.
(Der kan ske yderligere revisioner af anlægsrammen i lyset af licitationsresultatet)
For at finansiere investeringerne ud fra den daggældende investeringsplan vedtog byrådet i juni 2020 at oprette en byggekredit på 77,0 mio. kr. Byggekreditten løber frem til 1. december 2023, hvorefter saldoen skal indfries.
Den samlede låneberettigede udgift udgør 39,5 mio. kr. inkl. påløbne renter.
Trækket på den bestående byggekredit dækker omstillingen til de 10 nye affaldsfraktioner, omlastestationen, fælles affaldsløsninger i indre midtby, samt de indledende faser af den nye genbrugspladsstruktur.
Økonomiafdelingen anbefaler, at kreditten ved udløb omlægges til permanent finansiering i form af et 25-årigt kommunekreditlån med fast rente i de første 5 år. Herefter rentetilpasses lånet.
Anbefalingen sker ud fra en samlet afvejning af, at det på den ene side er hensigtsmæssigt at understøtte takstmæssig stabilitet på renovationsydelser. På den anden side er renten forholdsvis høj i øjeblikket og det er næppe hensigtsmæssigt, at binde Affald og Genbrug, som står overfor en snarlig selskabsgørelse, til et inkonvertibelt 25-årigt lån. En 5 årig rentebindring er således den gyldne mellemvej.
Til finansiering af den resterende del af investeringsplanen, som mestendels omhandler ny genbrugspladsstruktur og for en mindre del omhandler affaldssorteringsløsninger i indre by, anbefaler økonomiafdelingen, at der oprettes en ny byggekredit på 80,0 mio. kr.
Byggekreditten omlægges til permanent finansiering når anlægsarbejdet er færdiggjort. Såfremt det vurderes hensigtsmæssigt i forhold til at sikre en attraktiv rente på lånet, kan der ske delvis omlægning til fast finansiering midtvejs i processen.
Økonomi
Middelfart Kommune har automatisk låneadgang til investeringer på affalds- og genbrugsområdet. Låneoptagelsen belaster således ikke kommunens låneramme.
Omlægning af nuværende byggekredit:
I forhold til status på mellemværendet udgør den låneberettigede udgift 39,5 mio. kr. pr. 30. november 2023 (omlægningstidspunktet).
En aktuel låneberegning pr. 24.10.2023 viser, at et 25-årigt kommunekreditlån med fastrente i 5 år vil få en rente på 3,3410% og en årlig ydelse på 2,355 mio. kr.
Renten ligger aktuelt under byggekreditrenten fordi markedsrenterne forventes at være svagt faldende over den kommende 5-årige periode.
Den årlige ydelse på lånet forventes at udgøre 2,355 mio. kr., hvoraf renten udgør 1,320 mio. kr. mens afdraget udgør 1,035 mio. kr.
Ny byggekredit
Renten på byggekreditten følger markedsrenten og udgør aktuelt 3,84%.
Renten akkumuleres i lånets saldo frem til endelig finansiering hjemtages. Byggkreditten er således afdragsfri i byggeperioden.
Generelt om omkostningsdækning på det brugerfinansierede område:
Affalds- og genbrugsområdet er brugerfinansieret. Det betyder, at området over tid afholder udgiften til låneydelse i kraft af, at mellemværendet med Middelfart Kommune forrentes og afdrages over en periode svarende til låneydelsen.
På finansieringssiden er forrentning og afdrag på lånene er indarbejdet i kommunens finansbudget for 2024-2027. Låneomlægningen giver derfor anledning til at revidere kommunens rente- og afdragsbudget.
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
Jens Backer Mogensen og Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Bilag
343. Godkendelse af lokal udviklingsplan for Kauslunde, Gamborg og Svenstrup 2024-2028
Sagsnummer: 2023-013851
Sagsbehandler: Vibeke Skøtt
Præsentation
Med indsatsen "Bæredygtige Lokalsamfund" har Byrådet inviteret til en proces om næste generation udviklingsplaner i kommunens lokalsamfund. Ifølge indsatsbeskrivelsen skal Byrådet godkende udviklingsplanerne.
Lokalsamfundet i Kauslunde, Gamborg og Svenstrup har færdiggjort deres udviklingsplan. "Udviklingsplan for Kauslunde, Gamborg og Svenstrup 2024-2028” blev præsenteret for Byrådet på et temamøde den 17. september 2023. Planen skal nu godkendes.
Forvaltningen foreslår
- At udviklingsplanen for Kauslunde, Gamborg og Svenstrup bliver godkendt med de bemærkninger, der fremgår af sagsbeskrivelsen.
Sagsbeskrivelse
”Udviklingsplan for Kauslunde, Gamborg og Svenstrup 2024-2028” er resultatet af et års arbejde. Mange borgere har bidraget undervejs med ideer og forslag og i arbejdsgrupper. For at give Middelfart Kommune og øvrige læsere de bedste betingelser for at sætte sig ind i konklusioner og mellemregninger, har udviklingsgruppen udarbejdet en relativt omfattende udviklingsplan. I arbejdet med udviklingsplanen har en bred vifte af borgere fra lokalsamfundet bidraget til udviklingsplanen.
I løbet af processen er det blevet afdækket, hvad borgerne ser som de største udfordringer, hvilke forslag de har til løsninger, og hvor de mener kræfterne de næste 4 år skal lægges, når det gælder om at øge attraktiviteten og udvikle fællesskaberne.
I udviklingsplanen for Kauslunde, Gamborg og Svenstrup fokuseres der på:
Nytænkning af den fysiske planlægning i forhold Kauslundes muligheder for at bevare sin status og karakter som en landsby
- Sikker trafik og offentlig transport
- Bæredygtig natur og turisme i balance
- Aktive udefællesskab for børn og unge
- Fælles kulturweekend for Kauslunde, Gamborg og Svenstrup
- Et medborgerhus i Kauslunde
Bemærkninger:
Den lokale udviklingsplan for Kauslunde, Gamborg og Svenstrup er en samling af lokalsamfundenes ønsker, idéer og temaer for områdets udvikling – den bygger med andre ord på borgernes visioner og drømme. Planen udgør derfor en vigtig funktion som ledestjerne for Kauslunde, Gamborg og Svenstrup og Middelfart Kommune, når der skal træffes beslutninger og sættes nye projekter i gang i området. Det er ikke alle forslag og ønsker i den lokale udviklingsplan, som vil kunne realiseres. Men alle forslag indgår i processen med at prioritere projekter og initiativer i forhold til de økonomiske midler. Derudover vil der være forslag, som kræver et større forberedelsesarbejde og kræver betydelig ekstern finansiering, inden de vil kunne godkendes af Middelfart Kommune og efterfølgende realiseres.
Middelfart Kommune anerkender det store lokale arbejde og engagement, der ligger bag arbejdet i Kauslunde, Gamborg og Svenstrup. Den lokale udviklingsplan vil inspirere til det fremtidige arbejde i den strategiske og langsigtede udvikling for lokalsamfundet.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
Jens Backer Mogensen og Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Bilag
344. Brenderup Aktivitetscenter - lån til momsreguleringsforpligtelse
Sagsnummer: 2023-014854
Sagsbehandler: Henrik Louring
Præsentation
Ansøgning fra Brenderup Aktivitetscenter om et lån på 280.000 kr. til momsreguleringsforpligtelse i forbindelse med opførsel af padelbaner.
Forvaltningen foreslår
- At Middelfart Kommune yder et lån til Brenderup Aktivitetscenter på 280.000 kr. i 2023.
- At lånet til Brenderup Aktivitetscenter er rentefrit og afdragsfrit i perioden frem til 31.12.2026, hvorefter lånet tilbagebetales med 140.000 kr. i hvert af årene 2027 og 2028. Udkast til gældsbrev er vedhæftet til sagen.
Sagsbeskrivelse
Brenderup Aktivitetscenter har opført to padelbaner, og det er pt. Aktivitetscenteret, som driver og udlejer banerne.
I forbindelse med anlægget fremgår der i regnskabet for Brenderup Aktivitetscenter for 2022 en revisionsbemærkning vedrørende korrekt fratrækkelse af moms i henhold til momslovgivningen i forbindelse med opførelsen af padelbanerne.
Forvaltningen har været i dialog med Brenderup Aktivitetscenter om dette.
Aktivitetscenteret har nu modtaget et bindende svar fra Skat, som betyder, at Aktivitetscenteret i forbindelse med opførelsen af padelbanerne skal efterafregne et momsbeløb på ca. 280.000 kr. Ifølge det bindende svar fra Skat er aktiviteterne nemlig fritaget for moms efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 5, fordi der er tale om salg af adgang til sportsfaciliteter, og aktiviteten ikke drives med gevinst for øje. Aktivitetscenteret har derfor en momsreguleringsforpligtelse.
Afgørelsen giver Brenderup Aktivitetscenter en umiddelbart likviditetsudfordring.
På den baggrund anmoder Aktivitetscenteret om et rente- og afdragsfrit lån på 280.000 kr., som tilbagebetales i to lige store rater i henholdsvis 2027 og 2028 - med 140.000 kr. pr. år. Der udarbejdes et gældsbrev for lånet, som regulerer dette.
Ansøgningen fra Brenderup Aktivitetscenter vedlagt som bilag.
Økonomi
Forvaltningen godkender årligt regnskaberne fra Brenderup Aktivitetscenter og har således kendskab til hallens økonomi.
Det er forvaltningens vurdering, at Brenderup Aktivitetscenter har et fornuftigt økonomisk afsæt og kan tilbagebetale gælden i 2027 og 2028, hvor andre gældsforpligtelser ophører.
Forvaltningen anbefaler på den baggrund, at lånet ydes til hallen med henblik på at afhjælpe den umiddelbare likviditetsudfordring.
Der vil i forbindelse med den årlige regnskabsgennemgang blive fulgt op på hallens økonomi.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Jens Backer Mogensen og Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Bilag
345. Endelig vedtagelse af lokalplan nr. 218 og kommuneplantillæg nr. 12 samt miljøvurderingsrapport - Solceller ved Ejby Mose
Sagsnummer: 2023-012996
Sagsbehandler: Sarah Jordt
Præsentation
Byrådet vedtog den 8. maj 2023, at sende forslag til tillæg nr. 12 til kommuneplan 2021-2033 og forslag til lokalplan nr. 218 For et solcelleanlæg ved Ejby Mose i offentlig høring.
Planforslagene med tilhørende miljørapport, indeholdende miljøvurdering af plangrundlaget og miljøkonsekvensvurdering af projektet, samt §25 tilladelse (VVM tilladelse) fremlægges til endelig vedtagelse.
De indkommende høringssvar samt forvaltningens vurdering og forslag til besvarelse fremgår af hvidbogen, vedhæftet som bilag.
Forvaltningen foreslår
- At tillæg nr. 12 til kommuneplan 2021-2033 vedtages endeligt.
- At lokalplan nr. 218 vedtages endeligt, med de tilretninger som er foreslået og anført i den vedlagte hvidbog.
- At den tilhørende miljørapport med sammenfattende redegørelse og §25 tilladelse (VVM) godkendes endeligt.
- At forslag til besvarelse af høringssvarene, som beskrevet i den vedlagte hvidbog, godkendes.
Sagsbeskrivelse
Planforslagene samt miljørapporten blev vedtaget som forslag af Byrådet d. 8. maj 2023, og har efterfølgende været i offentlig høring fra d. 31. maj - 12. august 2023, samt i minder supplerende høring hos de nærmeste naboer fra den 8. – 22. september 2023.
Planområde med byggefelter for solpaneler (skravering) samt stiforbindelser (rød markering).
Plangrundlag
Planområdet udgør ca. 114 ha og ligger nord for Kingstrup mellem Ejby og Gelsted. Der er vejadgang til området via eksisterende veje.
Lokalplanen giver muligheden for etablering af et større jordbaseret solcelleanlæg, med tilhørende teknikbygninger mv. Solcellepanelerne inkl. teknikbygninger, invertere og transformere vil udgøre ca. 70 ha af planområdet. De resterende 44 ha udlægges til åbent grønt areal, hvori der etableres offentligt tilgængelige stier.
Der er i lokalplanen udlagt byggefelter til solcellepanelerne, som bliver maksimalt 4 meter høje. Derudover er der udlagt et byggefelt i den østlige del af området til den større transformer og lynafledningsmaster. Transformeren vil have en maksimal højde på 9 meter, og lynaflederne vil have en maksimal højde på 15 meter. Byggefelterne er placeret, så der tages hensyn til beskyttet natur, diger samt andre landskabsinteresser i området. Dette gøres ved at byggefelterne holder en afstand på minimum 5 meter fra toppen af beskyttede diger, 10 meter syd og øst for beskyttet natur, samt 5 meter nord og vest for beskyttet natur. Byggefelterne er også placeret minimum 200 meter fra nærmeste naboer, derudover holdes der afstand til eksisterende veje som også bruges som grønne korridorer.
Rundt om solcelleområderne stilles der i lokalplanen krav om at der skal etableres beplantningsbælter der mindsker indkig til solcellepanelerne.
Tillæg nr. 12 til kommuneplan 2021-2033 udlægger området til 'Teknisk anlæg i form af solenergianlæg samt større grønt område'.
Miljørapport
Sideløbende med planlægningen er der udarbejdet en miljøvurderingsrapport for både planer og projekt. I rapporten er følgende emner undersøgt:
- Landskab og visuelle konsekvenser
- Natur, dyreliv og bilag IV-arter
- Luft og klima
- Rekreative forhold
- Støj
Den ledsagende miljørapport, indeholdende miljøvurdering af plangrundlaget og miljøkonsekvensvurdering af projektet, same §25 tilladelsen (VVM tilladelse) har været fremlagt i offentlig høring parallelt med den offentlige høring af planforslag til kommuneplantillæg nr. 12 og forslag til lokalplan nr. 218, For et solcelleanlæg ved Ejby Mose.
Kommuneplantillæg nr. 12 til Kommuneplan 2021-2033, udkast til lokalplan nr. 218 samt tilhørende miljøvurderingsrapport er vedhæftet som bilag.
Derudover er den sammenfattende redegørelse, der opsummerer miljørapporten, samt §25 tilladelsen (VVM).
Økonomi
Når et nyt vedvarende energianlæg sættes i drift, i en kommune, skal opstilleren jf. VE-lovgivningen indbetale et engangsbeløb til en Grøn Pulje, der administreres af kommunen.
Jf. Lov om fremme af vedvarende energi (”VE-loven” LBK nr. 1791 af 02/09/2021), skal opstiller, senest 14 hverdage efter første producerede kilowatt-time, indbetale et beløb til den kommunale Grøn Pulje. Beløbet er beregnet på basis af VE-anlæggets størrelse og svarer til:
- 40.000 kr. pr. MW ved solcelleanlæg.
Hvad beløbet bygherre skal indbetale i forbindelse med solcelleanlægget ved Ejby Mose, kan der ikke gives et præcist svar på, da der fortsat sker en stærk udvikling af solceller. Et gennemsnitstal, som er bredt anvendt er dog at der installeres 1 MW pr ha.
Det vil så sige at bygherre skal indbetale et beløb til Grøn Pulje i størrelsesorden ca. 2,8 mill. Kr.
Byrådet har besluttet, at midlerne skal anvendes til projekter til gavn for naboer til vedvarende energianlæg og til gavn for lokalsamfundet generelt. Uddelingen skal ske på basis af ansøgninger.
Høring
Der er i den offentlige høring, afholdt i perioden 31. maj - 12. august 2023, indkommet 8 høringssvar i forbindelse med den offentlige høring. Afsenderne af høringssvarene er:
- 4 høringssvar fra borgere
- Vejdirektoratet
- Middelfart Handicapråd
- Miljøstyrelsen
- Bygherre, Wedellsborg
Bemærkningerne der er indkommet, fordeler sig på følgende emner
1. Veje, stier og parkering (3)
I to af høringssvar tilkendegives et ønske om at Kingstrup Mosevej omlægges, i tillæg hertil ønskes anlagt en parkeringsplads. Høringssvarene er er videregivet til bygherre, der oplyser at de ønsker at efterleve det fremsatte ønske omkring vejstrækningen. Bygherre oplyser derudover, at de på nuværende tidspunkt ikke ser et behov for etablering parkeringspladsen, da stisystemet som udgangspunkt er tiltænkt lokalbefolkningen.
På baggrund af ovenstående anbefales det, at lokalplanen tilføjes en bestemmelse der muliggør omlægning af Kingstrup Mosevej samt bestemmelse der giver mulighed for anlæg af parkeringsplads til besøgende, hvis det på sigt bliver nødvendigt.
Derudover er der indkommet en bemærkninger vedr. belastning af en privat fællesvej i tilknytning til borgerens ejendom. Bekymringen om øget udgifter til vedligehold af vejen er videregivet til bygherre.
I et høringssvar fremsættes et ønske om ændrede stiforbindelserne, denne blev tilpasset i forbindelse med fordebatten.
2. Arealanvendelse (4)
I flere af høringssvarene gives der udtryk for en undren over, at man i Middelfart Kommune ønsker at tager landbrugsjord ud af produktion til fordel for solcelleanlæg, dette primært set i forhold til produktion af fødevare.
3. Affald fra solpaneler samt produktion af nye paneler (1)
I et af høringssvarene advares der imod den hastigt voksende etablering af solcelleparker, herunder i forhold til produktion af disse. Derudover at solpanelerne på sigt vil danne grundlag for en miljøkrise, ift. bortskaffes når panelerne nedtages.
4. Beplantning (2)
To af høringssvarene omhandler lokalplanens bestemmelser vedr. beplantningsbælte. Herunder i forhold til b.la. placeringen, bredden af beplantningsbæltet samt plantearter.
Med plangrundlaget er der sikret et dækkende beplantningsbælte på 6 meter langs alle byggefelter til solceller, det er vurderet at et bredere beplantningsbælte, ikke giver meget mere dækning, hvorfor høringssvarene vedr. bredde ikke føre til ændringer i plangrundlaget.
Derudover er er indkommet høringssvar vedr. ønske om mulighed for grantræer i plantebælterne. I forhold til præcisering af plantebæltet anbefales det at lokalplanen tilføjes et bilag, der beskriver udvalget af beplantning inden for planområdet. Heri er det indskrevet, at der mulighed for, at der kan udarbejdes hegn eller holme med nåletræer, der hurtigt vokser op og lukker af, for efterfølgende at kunne fjernes, når det resterende hegn er tæt og uigennemsigtigt. På den baggrund er det vurderet at ønsket om grantræer i plantebælterne er delvist imødekommet.
Udover ønske til hvilke træer der kan findes i plantebælterne, er der indkommet en bemærkning vedr. ønske om vild natur indenfor planområdet. Med plangrundlaget gives der mulighed for at beplantning under solcellepanelerne kan være med en græsblanding med urter og blomster, det samme er tilfældet indenfor hele delområde II. Middelfart Kommune vurderer derfor at der gives rig mulighed for vild natur og en øget biodiversitet i planlægningen.
Hvad angår plantebælterne er der derudover indkommet bemærkninger ved højde på beplantningen, herunder starthøjde. Med lokalplanen kan der ikke stilles krav til minimumshøjde på beplantning, hvorfor dette ikke kan reguleres i plangrundlaget. Ønsket om en minimumshøjde ved beplantning er videregivet til bygherre, der oplyser at træerne plantes med en lavere højde for at sikre at de får et stærkt rodnet og hurtigere vokser sig højere end to meter. Det kan forventes at beplantningsbæltet er fuldt udvokset efter 5-10 år.
I tillæg til det skærmende beplantningsbælte anbefales det at lokalplanen tilføjes en bestemmelse der muliggøre, at der indenfor delområde II kan der etableres mindre grupper af træer.
5. Støj (1)
I et høringssvar udtrykkes bekymring over støj fra planområdet, hvilket blandt andet baserer sig på artikler om andre anlæg i Danmark. I plangrundlaget stilles der krav om at Miljøstyrelsens vejledende grænser for støj skal overholdes.
Bemærkningerne har ikke ført til ændringer i plangrundlagt, men Miljøkonsekvensrapporten opdateres med et mere fyldestgørende afsnit om støj, dette med baggrund i de støjeksempler der blev fremlagt på det afholdte borgermøde.
6. Afværgeforanstaltninger (1)
Miljøstyrelsen fremsætter i deres høringsvar et ønske om en præcisering af redegørelsen for beskyttelse af Bilag IV arter under anlægsfasen. På den baggrund foreslås lokalplanes redegørelse samt kommuneplantillægget tilført et afsnit i redegørelsen om Bilag IV - arter.
7. Højspændingstrace (1)
Vejdirektoratet gør opmærksom på at planområdet overlapper med kommende trace for højspændingskabler, for den nye jernbane over Vestfyn. Høringssvaret er videregivet til bygherre der oplyser, at de er i kontakt med Vejdirektoratet ift. dialog vedrørende flytning af placeringen for kabeltraceet, således at de kan ligge udenfor planområdet.
8. Tilgængelighed (1)
Handicaprådet gør opmærksom på vigtigheden af at alle kan anvende de rekreative stier, dette i forhold til belægningstype. Lokalplanen fastsætter ikke bestemmelse herom. Høringssvaret der videregivet til bygherre der oplyser, at belægningstypen på stierne vælges i samarbejde med de berørte lokaludvalg.
9. Afstand til beboelse (1)
Bygherre gør opmærksom på, at de ønsker at sikre en afstand på minimum 200 m fra byggefelterne til beboelsesbygninger. Intentionen gennem planprocessen har været, at denne afstand overholdes. Forvaltningen anbefaler derfor at foretaget en mindre tilretning af lokalplanens delområde der udlægges til solceller. Ændringen har b.la. til formål at forbedre de visuelle forhold.
10. Ejendomsværdi (1)
I et af høringssvarene gives der udtryk for en utilfredshed med at Middelfart Kommune blåstempler området, til et område hvor ingen gider at bo. Dertil at det ifølge borgeren vil ske at ejendommene bliver usælgelige og ejendomsværdien vil falde.
Energistyrelsen er forpligtiget til at oplyse omkring værditabsordningen, hvor naboer til solcelleanlæg kan få erstattet et eventuelt værditab iht. VE-loven. Det er Taksationsmyndigheden, der tager stilling til tab af ejendomsværdi og fastsætter eventuel erstatning bl.a. på baggrund af en besigtigelse af ejendommen efter, at anlægget er blevet nettilsluttet til det øvrige forsyningsnet.
Udover ovenstående forslag til ændringer er der i plangrundlaget og miljøkonsekvensrapporten foretaget redaktionelle og konsekvensrettelser.
I hvidbogen for høringen er ovenstående emner beskrevet. Høringssvarene i sin fulde længde samt forvaltningens vurdering af disse og forslag til besvarelse af høringssvarene, findes ligeledes i hvidbogen. Derudover indeholder hvidbogen forvaltningens forslag til de konkrete ændringsforslag i plangrundlaget og miljørapporten.
Hvidborgen er vedhæftet som bilag til sagen.Klima & bæredygtighed
Projektet omdanner et nuværende intensivt dyrket landbrugsareal til et solcelleanlæg, der producerer grøn strøm. Arealerne under og mellem solceller kan vedligeholdes ved at have græssende får, det er derfor ikke nødvendigt med anden vedligeholdelse af græsarealerne.
Ved at udtage området af landbrug vil det mindske spredning af gødning og pesticider og derved får naturen bedre forhold til at trives. Solcelleanlægget etableres med beplantning langs solcelleområdernes grænser. Der skal af sikkerhedsmæssige årsager også etableres hegn rundt om solcelleområderne. Hegnet vil være bredmasket vildt hegn, der muliggør at harer og andre mindre dyr kan færdes i området.
Miljøvurderingsrapporten viser, at der forventes en positiv påvirkning på miljøet og biodiversiteten i området, og at anlægget ikke vil have en negativ påvirkning på flora og fauna i området.
Beslutning
Godkendt.
For stemte 22: A, C, F, O, V og Ø
Imod stemte 1: D
Jens Backer Mogensen og Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Godkendt med følgende præciseringer:
Lokalplanforslaget og kommuneplantillægget:
§ 5.6 Kingstrup Mosevej kan omlægges som vist på kortbilag 3.
§ 5.7 Der kan etableres en mindre parkeringsplads indenfor delområde II, som vist på kortbilag 3.
§ 5.8 Parkeringspladsen skal etableres som grus eller græsklædte arealer.
§ 9.6 Indenfor delområde II må der etableres mindre grupper af træer.
Lokalplanens kortbilag II tilpasses, så byggefelterne på kortbilaget er justeret, så der sikres en afstand på minimum 200 meter til beboelse fra solcellerne.
Lokalplanen tilføjes et bilag (1: Planteliste), der beskriver udvalget af planter der kan etableres inden for planområdet.
Lokalplanen og kommuneplantillægget opdateres med et afsnit i redegørelsen i plan og kommuneplantillæg om Bilag IV - arter Afsnittet lyder som følger:
”Solcelleanlægget anlægges på arealer, der i dag primært består af landbrugsarealer i omdrift. Landbrugsarealerne udgør generelt ikke egnede yngle- eller rastelokaliteter for arter anført på habitatdirektivets bilag IV.
Der er ikke registreret bilag IV-arter inden for lokalplan-området eller i en radius på 4 km fra planområdet.
Grundet afstanden til de områder, hvor de øvrige bilag IV-arter findes, vil de ikke blive påvirket af støj eller anden forstyrrelse. Samlet set vurderes det således, at anlægsarbejdet ingen påvirkning har på yngle- eller rastelokaliteter for bilag VI-arter i eller nær plan- og projektområdet.
Bilag IV arter er nærmere beskrevet i miljørapporten.”
Miljøkonsekvensrapporten:
På side 19. afsnit 3.4 i ”Ikke Teknisk Resumé” indsættes:
Solceller afgiver ikke støj ved strømproduktion –Men der kan forekomme støj fra step-uptransformere, distributions transformere og invertere.
- Invertere ca. 11 dB(A) i en afstand af 200 meter.
- Distributionstransformere ca. 19-24 dB(A) på 200 m.
- Step-Up transformere 19-24 dB(A) på 200 m.
”Støjniveauet fra de forskellige dele af solcelleanlægget svarer til raslen i løv og op til lyden på en læsesal på et bibliotek – altså meget begrænset.
Da alle nabobeboelser er mere end 200 m fra solcelleanlægget, vurderes støj fra solcelleanlægget ikke at kunne påvirke naboejendomme væsentligt.”
Nyt afsnit på side 74 – afsnit: Støj fra solceller.:
”Derudover er der kigget på undersøgelser af støj fra solcelleanlæg.
Der foreslås indsat et skema over støj ved forskellige lydstyrker og hvad det svarer til, til sammenligning.”
DB |
Svarende til
|
10 |
Raslen i løv |
20 |
Soveværelse om natten |
30-40 |
Læsesal på bibliotek |
60 |
Normal samtale |
70 |
Inde i personbil |
90 |
Tung lastbil |
100 |
Råb 1.5 meter væk |
120-140 |
Fly der letter |
Nyt afsnit på side 74.
”Solceller i sig selv afgiver ikke støj ved strømproduktion – Men der kan forekomme støj fra step-uptransformere, distributions transformere og invertere.
- Invertere ca. 35 dB(A) – 11 dB(A) i afstand af 200 meter.
- Distributionstransformere ca. 65-70 dB(A) – 19-24 dB(A) i afstand af 200 m.
- Step-Up transformere ca. 65-70 dB(A) – 19-24 dB(A) i afstand af 200 m.”
Nyt afsnit på side 75:
”Da alle nabobeboelser er mere end 200 m fra solcelleanlægget, vurderes støj fra solcelleanlægget ikke at kunne påvirke naboejendomme væsentligt. Støjniveauet fra anlægsdelene er desuden så lave 200m fra solcellerne at det ikke vurderes at påvirke de omkringboende. ”
Nyt afsnit på side 77:
”Da alle nabobeboelser er mere end 200 m fra solcelleanlægget, vurderes støj fra solcelleanlægget ikke at kunne påvirke naboejendomme væsentligt.”
Derudover er der foretaget redaktionelle rettelser samt konsekvensrettelser b.la. i forhold til opdatering af kortmateriale så det stemmer overens med plangrundlaget.
Bilag
Forslag_Kommuneplantillæg nr. 12_Solceller ved Ejby Mose v.1.1
Forslag_Lokalplan 218_Solceller ved Ejby Mose_v.1.2
Miljøvurderingsrapport m bilag_Solceller ved Ejby Mose_forslag
Sammenfattende redegørelse af miljøvurderingen for solceller ved Ejby Mose.
346. Forslag til lokalplan 224 Boligområde ved Thorsvej, Kauslunde
Sagsnummer: 2023-013688
Sagsbehandler: Anders Jellesen
Præsentation
Der er udarbejdet et forslag til lokalplan 224 – boligområde ved Thorsvej i Kauslunde.
Udvalget anmodes om at træffe beslutning om vedtagelse af forslag til lokalplan med efterfølgende udsendelse af planforslaget i 4 ugers offentlig høring.
Endelig skal udvalget tage stilling til, om der skal udarbejdes en miljørapport af planforslaget.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget indstiller til økonomiudvalget, at forslag til lokalplan 224 for boliger ved Thorsvej i Kauslunde, bliver godkendt og sendes i offentlig høring i 4 uger.
- At offentliggøre afgørelsen om, at der ikke skal udarbejdes en miljørapport af planforslaget.
- At kommunen stiller krav til ejeren om sikkerhedsstillelse for udgifterne til overtagelse af arealet efter planlovens § 47A, medmindre ejeren fraskriver sig denne ret.
Sagsbeskrivelse
I maj 2023 vedtog Økonomiudvalget at igangsætte planlægningen for en tæt-lav boligbebyggelse på et ubebygget område syd for Thorsvej i Kauslunde.
Lokalplanområdet udgør et areal på ca. 1,9 ha ubebygget areal i forlængelse af Thorsvej i Kauslunde. Arealet er i dag dyrkede landbrugsarealer i landzone, der med lokalplanen overføres til byzone.
Området ligger inden for kommuneplanrammeområde B.03.02 - Thorsvej, der udlægger området til boligområde i form af åben-lav og/eller tæt-lav, med mulighed for at fastsætte en bebyggelsesprocenten på 40 ved tæt/lav boligbebyggelse.
Lokalplanforslaget er i overensstemmelse med kommuneplanrammen.
Lokalplanforslagets indhold
Der må inden for lokalplanområdet opføres boliger med et samlet bruttoetageareal på højst 3.200 m2.
I den sydlige del af lokalplanområdet er der udlagt et område til fælles fri- og opholdsareal med mulighed for etablering af et regnvandsbassin.
Vejadgang til bebyggelsen skal ske fra Thorsvej, og der skal etableres en stiforbindelse fra området til Kauslundevej.
Det er et af lokalplanens formål at sikre, at de enkelte boliger har adgang til både private og fælles opholdsarealer. Den enkelte bolig er således disponeret med private opholdsarealer ved både ankomstsiden og havesiden. Derudover er der kort afstand til fælles fri- og opholdsarealer, der er placeret i den sydlige del af lokalplanområdet, hvor der ligeledes skal etableres et regnvandsbassin.
Opholdsarealer skal være ”egnede til ophold”, dvs. de skal indrettes, så der er afskærmning og mulighed for ophold med både læ, sol og skygge.
Supplerende bemærkninger
I forbindelse med behandling af punktet d. 15. august 2023 blev der besluttet af Teknisk Udvalg, at Udvalget ønskede forelagt et revideret forslag med: større variation i bebyggelsen, større attraktivitet i bebyggelsen, større identitet i bebyggelsen set i forhold til Kauslunde samt hensyntagen til de 6 dogmer for planlægning. Efterfølgende er forslag til lokalplan 224 blevet revideret.
Med det revideret forslag er vejstrukturen i lokalplanområdet justeret, således der undgås en lang lige vej, i stedet er vejene opbrudt, således der etableres kortere vejstykker, som ender blindt og dermed i højere grad indbyder til leg og fællesskab ved vejene.
Lokalplanen stiller forsat krav om, at der højst må være 4 sammenbyggede boligenheder, hvorefter der skal været et ophold i bebyggelsen på minimum 5 meter. Lokalplanen er blevet suppleret med, at der efter minimum hver 2. boligenhed skal foretages et frem- eller tilbagespring i facaden på minimum 1 meter. Ydermere skal der være forskydninger af boligrækkerne på minimum 1 meter. Dette sikrer flere forskydninger og skaber variation.
For at sikre at lokalplanens bebyggelse tilpasser sig den eksisterende bebyggelse i Kauslunde, er lokalplanen blevet suppleret med, at farven på tag- og facade skal afstemmes i samme røde- eller brunlige nuance.
For at skabe et grønnere og mere attraktivt boligområde, er lokalplanen blevet suppleret med bestemmelser om, at mindst 30% procent af forhaven skal være beplantet område - græs, hæk, buske mv. Gæsteparkering kan dog indgå i dette areal, såfremt det anlægges i græsarmering. Der etableres en grøn kile centralt i området og der stilles krav om et 3 meter bredt plantebælte mod naboerne mod syd. Derudover er kravet om træer langs adgangsvej fastholdt.
Nabobemærkninger
Der har ikke været afholdt fordebat for planlægningen, da anvendelsen er i overensstemmelse med den gældende kommuneplan. Der var dog allerede før den politiske igangsætning på Økonomiudvalget i maj modtaget 8 bemærkninger/indsigelser fra beboere på Thorsvej mod det ansøgte projekt. Bemærkningerne/indsigelser blev samlet i en hvidbog, der ligeledes beskrev forslag til, hvordan de kunne håndteres i lokalplanen.
Indsigelserne omhandlede hovedsageligt temaerne trafiksikkerhed og vejforhold, men også temaerne anden placering af bebyggelsen, bæredygtighed, boligtype og udviklingsplan for byen blev berørt.
Lokalplanen er udarbejdet på baggrund af beslutningen, herunder at vejadgangen fra Thorsvej er fastholdt, men med krav om hastighedsdæmpende foranstaltningen ved forlængelsen af Thorsvej. Samt det er fastholdt, at der gives mulighed for etablering af tæt-lav boliger. Forvaltningen vurderer, at bebyggelsen vil bidrage med et varieret boligudbud i Kauslunde og bemærker at det ansøgte er i overensstemmelse med kommuneplanen. Placeringen ved Thorsvej er fastholdt.
Der blev peget på, at biodiversiteten vil blive forringet, dette er blevet imødekommet ved at lokalplanen sikre etablering af grønne områder med træer, buske m.m. og plantning af beplantningsbælte samt vejtræer.
Ydermere er der peget på manglen på bæredygtig opvarmning af de kommende huse, da det i dag sker ved naturgas i Kauslunde. Lokalplanen giver mulighed for solenergianlæg og forhindrer ikke varmepumper.
Der er en frygt for boliger i 2 etager med eventuelle indbliksgener til følge. Lokalplanen giver kun mulighed for boliger i 1 etage og vil ikke give anledning til indbliksgener.
Det påpeges, at der mangler en sti fra Thorsvej til Kauslundevej. Denne sikres etableres som for udsætning for ibrugtagning.
Miljøvurdering
Forvaltningen har foretaget en screening af planforslaget efter lov om miljøvurdering. Konklusionen på screeningen er, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering for planforslaget, da planen fastlægger anvendelsen af et mindre område på lokalt plan og som ikke antages at afstedkomme væsentlig indvirkning på miljøet.
Afgørelsen offentliggøres samtidig med planforslaget.
Screeningen er vedhæftet som forslag.
Økonomi
Når der med en lokalplan overføres et areal fra landzone til byzone har ejeren mulighed for inden 4 år at forlange kommunes overtagelse af dette areal, såfremt arealet fortsat benyttes til landbrug, gartneri, planteskole eller frugtplantage, jf. planlovens § 47 A.
I henhold til planlovens § 13, stk. 4 kan kommunalbestyrelsen stille krav om, at en ejer, der ønsker en lokalplan tilvejebragt, stiller en af kommunen godkendt sikkerhed dels for kommunens udgifter til udarbejdelse af lokalplan og eventuelt kommuneplantillæg, dels for kommunens udgifter til en eventuel overtagelse af ejendommen efter planlovens § 47 A. Ejeren kan i henhold til planlovens § 13, stk. 4 fraskrive sig retten til at forlange arealet overtaget af kommunen.
Der bør tages stilling til, om kommunen skal stille krav om sikkerhedsstillelse for at undgå tab i forbindelse med krav om overtagelse. Sikkerhedsstillelse i forbindelse med planudgifterne er ikke aktuelt i dette tilfælde, da bygherre selv har fået udarbejdet lokalplanforslaget.
Høring
Planforslaget skal sendes i offentlig høring i minimum 4 uger.
Forvaltningen indstiller, at planforslaget sendes i 4 ugers høring.
Klima & bæredygtighed
I henhold til kommuneplan 2021 skal byudviklingen ske på et bæredygtigt grundlag.
Planområdet ligger i tæt tilknytning til den øvrige bebyggelse i Kauslunde med kort afstand til bl.a. byens trinbræt, hvorfra der er adgang til tog til bl.a. Middelfart og Odense. Placeringen gør det dermed muligt at reducere anvendelsen af bil.
Ændring af arealanvendelsen til boligformål vil medføre, at området beplantes med buske, træer m.m. som kan medvirke til at biodiversiteten øges.
Bebyggelsen opføres som tæt-lav boligbebyggelse, som har et lavere materiale- og energiforbrug end eksempelvis åben-lav bebyggelse.
Planlægningen stiller krav om maksimale længder af bygningskroppe, hvilket forringer den bæredygtige værdi hvad angår ressourceforbrug, men i stedet har til formål at tilføre området bylivskvalitet, som også er et bæredygtighedskriterium.
Beslutning
Godkendt.
For stemte 21: A, C, F, O og V
Imod stemte 2: D og Ø
Jens Backer Mogensen og Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
V og A godkender medtilføjelse til §5, stk. 5, at det dimensioneres til 30 km i timen.
Ø stemmer imod.
Bilag
347. Godkendelse af regulativ for husholdningsaffald samt høring af ændringsforslag
Sagsnummer: 2023-008246
Sagsbehandler: Karen Lübben
Præsentation
Regulativ for husholdningsaffald har været i høring. Regulativet er tilpasset de nye vedtagne indsamlingsordninger for henholdsvis tekstilaffald og asbestholdigt affald. Derudover har det været nødvendigt med mindre præciseringer af regulativet, f.eks. i forhold til kolonihaver. Endvidere udfases ordningerne for PCB-holdigt affald, da affaldet er omfattet af andre ordninger i regulativet.
Foruden ovenstående tilpasninger og præciseringer er der endnu en ændring til regulativet, der ikke har været i høring. Af denne grund ønskes ændringen til regulativet sendt i høring.
Forvaltningen foreslår
- At regulativ for husholdningsaffald godkendes
- At ændringsforslag til regulativet sendes i offentlig høring i 4 uger.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommunes regulativ for husholdningsaffald fastsætter reglerne for håndtering af husholdningsaffald fra alle borgere og grundejere i Middelfart Kommune.
Regulativet skal, jf. affaldsaktørbekendtgørelsen, følge en fastsat standard og udarbejdes i systemet "Nationale Standard Affalds Regulativer". Derfor kan der i regulativets standardtekst forekomme ændringer, der ikke er foretaget af forvaltningen.
Regulativet er tilpasset forskellige nye ordninger, som er blevet besluttet i Klima- Natur og Genbrugsudvalget. Udover de ændringer/præciseringer, som er beskrevet nedenfor, er der lavet en række mindre sproglige ændringer.
Indsamling og sortering ved kolonihaveforeninger
Ændring i §§ 10 – 29. I beskrivelsen af, hvem ordningerne gælder for, er ordlyden ”Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen” suppleret med ordlyden: ”Ordningen gælder for sommerhuse, kolonihaver m.m. i kommunen."
Ændringerne følger af beslutning på Klima, Natur- og Genbrugsudvalget d. 03.05.2023, om at inkludere kolonihaver i affaldsindsamlingen.
Ny ordning for tekstilaffald
Ændring i §18 således, at teksten nu afspejler den henteordning i form af en bestilleordning, der implementeres i efteråret 2023 som supplement til bringeordningen til genbrugspladserne. Ordningen blev besluttet på møde i Klima, Natur- og Genbrugsudvalget d. 29.03.2023.
Ny ordning for asbest
Ændring i §21.3 og tilføjet §29. Der er tilføjet ny paragraf, samt lavet rettelse i forhold til brug af genbrugspladserne, således regulativet afspejler den nye ordning for asbestholdigt affald, der træder i kraft 1. januar 2024. Tilretningen er lavet som følge af beslutning på Klima, Natur- og Genbrugsudvalget d. 03.05.2023, om vedtagelse af en ny ordning for asbestholdigt materiale.
PCB-holdigt affald
Tidligere §28 (Ordning for PCB-holdigt affald) ophæves, da affaldet er omfattet af andre ordninger i regulativet.
Bygge- og anlægsaffald
Ændringer i §26 så teksten følger teksten i regulativ for erhvervsaffald.
Ny ændring som ønskes sendt i høring: Sommertømning
Klima, Natur- og Genbrugsudvalget har på møde d. 07.06.23 behandlet en sag om forvaltningens økonomi på affaldsområdet. På mødet blev optimeringsmuligheder drøftet og forskellige tiltag godkendt, herunder udfasning af ordningen for ugetømning af dagrenovation i sommermånederne. Denne ændring er ikke indarbejdet i høringsudkastet til regulativet, som nu fremlægges til godkendelse. Det indstilles derfor, at der foretages en høring af ændringen til regulativet. Konkret betyder det, at nedenstående afsnit fjernes fra § 9:
Tilmelding til ekstraydelsen ugetømning i juni-august skal ske inden den 1. april i det pågældende kalenderår. Tilslutningen er bindende og gældende, indtil ekstraydelsen afmeldes. Afmelding skal ske med mindst 4 ugers varsel.
Ugetømning af dagrenovation i sommermånederne er hidtil blevet benyttet af knap 2 % af alle husstande. Udfasning af ordningen medfører optimering af og besparelser i driften.Økonomi
Ændringen i regulativet har ikke økonomiske konsekvenser for Middelfart Kommune.
Høring
Regulativet har været i offentlig høring i 6 uger. I høringsperioden er der indkommet to høringssvar fra Ældrerådet og Handicaprådet.
Høringssvarene giver ikke anledning til at ændre i regulativet.
Det nye ændringsforslag til regulativets § 9 skal i offentlig høring i 4 uger, herunder ved Ældre- og Handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Der er en tæt sammenhæng mellem affaldsmængder, sortering og klima og miljø. Regulativet skal på bedst mulig måde understøtte husholdningerne i kommunens mulighed for affaldsforebyggelse og -sortering, hvilket kommer klimaet og miljøet til gavn.
Beslutning
Godkendt.
Jens Backer Mogensen og Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Godkendt.
Anbefales godkendt.
Klima-, Natur- og Genbrugsudvalget sikrer, at der bliver lavet principper for udmøntning af dispensationer for regulativet i kolonihaver.
Bilag
348. Godkendelseskriterier for privatinstitutioner
Sagsnummer: 2022-017667
Sagsbehandler: Anne Sofie Grangaard Olesen
Præsentation
Forvaltningen foreslår
- At godkendelseskriterier for privatinstitutioner bliver godkendt.
Sagsbeskrivelse
Daginstitutioner kan med kommunalbestyrelsens godkendelse drives af private leverandører som privatinstitution, jf. dagtilbudslovens § 19, stk. 5. En privatinstitution, som opfylder lovgivningens og kommunalbestyrelsens betingelser for godkendelse, har krav på godkendelse, jf. dagtilbudslovens § 20.
En kommune skal helt overordnet stille de samme krav til privatinstitutioner, som kommunen stiller til de kommunale institutioner.
Forvaltningen har i efteråret 2023 opdateret Middelfart Kommunes godkendelseskriterier for privatinstitutioner på dagtilbudsområdet. Dette indebærer dels opdateringer grundet lovgivning, dels at godkendelseskriterierne er opdateret jf. gældende lokalpolitiske visioner og krav i Middelfart Kommune.
Ændringer, der er foretaget, oplistes herunder fordelt på tre områder; Økonomi, Tilsyn og Øvrige rammer. Ændringerne er udfoldet yderligere i bilag.
Økonomi:
- Øget depositum
- Tilføjelse af krav om udfyldelse af en social klausul og en arbejdsklausul som betingelse for at modtage tilskud
- Beregning af driftstilskud
- Ændring af driftsgarantien
- Vurdering af behov samt afholdelse af udgifter til børn med behov for støtte jf. dagtilbudsloven §4, stk. 2, som går i et privat dagtilbud men som bor i anden kommune
Tilsyn:
- Privatinstitutioner skal ikke længere indsende et revisionspåtegnet regnskab
- Godkendelse af legepladser ved oprettelse og efterfølgende årlig legepladsinspektion
- Tilsyn efter det nye tilsynskoncept for de kommunale dagtilbud, herunder også uanmeldt tilsyn
- Tilsyn med privatinstitutioners bygningsmæssige forhold
Øvrige rammer:
- Ny opstartsalder i børnehave pr. 1. januar 2024: 3,1 år mod tidligere 2,10 år
- En række tilføjelser af forskellig art, herunder vedr.:
- Sprogvurderinger
- Kommunalpolitiske mål
- Middelfart Kommunes vision for småbørnsområdet, Fra Middelfartbarn til verdensborger
- Overholdelse af gældende godkendelseskriterier
- Mulighed for dispensation fra kravet om at lederen skal være seminarieuddannet
- Uddybning af roller og ledelsesansvar i forhold til sundhed og hygiejne
- Arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan, herunder forældresamarbejdet
- Ændrede krav til privatinstitutioners vedtægter
- At der tilstræbes et godt og kontinuerligt samarbejde med privatinstitutioner
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
Jens Backer Mogensen og Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Indstilles godkendt.
Lasse Schmücker deltog ikke i punktets behandling.
Bilag
349. Godkendelse af takster for 2024 for Modtagestation Syddanmark I/S (Motas)
Sagsnummer: 2023-012462
Sagsbehandler: Karina Østergaard
Præsentation
Modtagestationen for farligt affald, Modtagestation Syddanmark I/S (Motas), har fremsendt budget og takster for 2024. Modtagestationens takster skal godkendes af interessentkommunernes byråd hvert år. Budget for 2024 vedlægges til orientering.
Forvaltningen foreslår
- At Motas’ takster for 2024 godkendes.
Sagsbeskrivelse
Af vedtægterne for Modtagestation Syddanmark I/S (Motas) fremgår det, at de af repræsentantskabet indstillede gebyrer skal fremsendes til kommunernes godkendelse. Repræsentantskabet for Motas har på et møde d. 2. juni 2023 vedtaget at fremsende taksterne for 2024 til behandling i interessentkommunerne.
Vedlagt som bilag er takster for 2024, samt budgetterede mængder, indtægter og omkostninger for 2024 og likviditetsbudget for perioden 2023-2028. Desuden er andre relevante bilag som bl.a. årsrapport for 2022 vedhæftet.
Udgifter for Motas skal dækkes af selskabets takster efter "hvile i sig selv"-princippet. Motas administrerer 4 driftsordninger, henholdsvis driftsordning for farligt affald, tømningsordning for OBU (olie-/benzinudskillere), klinisk risikoaffaldsordning og lille-/landbrugsordning. Forrige år startede Motas desuden en ordning for røde kasser til indsamling af farligt affald fra husholdninger i kommunerne. Kasserne afhentes, tømmes, affaldet sorteres, kasserne vaskes og leveres tilbage.
I Motas’ årsrapport for 2022 fremgår det, at affaldsmængderne, som Motas håndterede i 2022, var faldende grundet udefrakommende forhold som coronavirus og krigen i Ukraine. Via de forskellige driftsordninger håndterede Motas 6.046 ton i 2022 imod 6.575 ton i 2021. På trods af de faldende mængder opnåede Motas et positivt driftsresultat i 2022 på 846 t.kr.
I 2024 forventes det fortsat, at den generelle verdenssituation kan medføre mindre aktivitet i samfundet grundet stigende priser, renter etc. og deraf også faldende affaldsmængder. For 2024 budgetteres der således med en reduktion i de forventede affaldsmængder, idet der er budgetteret med 5.990 ton, hvilket er ca. 4,5% lavere end det budgetterede for 2023 og også lavere end det realiserede resultat i 2022 og de foregående år.
Økonomisk budgetteres der for 2024 med et positivt resultat på 225 t.kr. før renter og 265 t.kr. efter renter. For 2024 er det indregnet, at der ansættes en medarbejder mere til kontoret. Medarbejderen ansættes dels til at aflaste på kontoret, hvor det er problematisk at gennemføre den daglige drift og ikke mindst til kursusafholdelse under sygdom m.v. Dertil er der beregnet en generel overenskomstmæssig aftalt lønstigning.
I taksterne for 2024 er der indregnet en stigning på 3% i forhold til 2023, hvilket begrundes med stigende priser på produkter og ydelser som Motas indkøber og forbruger, bl.a. brændstof, energi generelt og emballageindkøb.
Udgifter der er indeholdt i administrationsordningen, bl.a. lønninger, er ligeledes stigende og der budgetteres i 2024 med, at Motas modtager ca. 935 t.kr. fra interessentkommunerne, hvilket er en stigning på 2% fra 2023, hvor beløbet var på ca. 916 t.kr. Beløbet fordeles tilnærmelsesvist efter samme fordeling som anvendt for 2023 og Middelfart Kommunes andel udgør ca. 64 t.kr. i 2024.
Den største belastning af Motas’ likviditet er det planlagte byggeri af nyt overdækket lagerområde og arbejdsrum for håndtering af røde kasser, som dog grundet ændrede krav er reduceret til ca. 7.000 t.kr. (anslået). Ved indregning af dette byggeri, samt takststigningen for 2024, viser likviditetsbudgettet for 2024 en likviditet på ca. 1.800 t.kr., samt mulighed for at trække 1.700 t.kr. på en kassekredit.
Økonomi
Motas' udgifter til drift, administration og anlægsaktiviteter dækkes af selskabets takster efter "hvile i sig selv"-princippet.
Takster til dækning af Modtagestationens omkostninger til transportører og behandlere opkræves direkte ved selskabets kunder efter udførelse af den relevante ydelse. Middelfart Kommune er kunde hos Motas og betaler for de ydelser, som Motas udfører for kommunen. Derudover påvirkes interessentkommunerne, herunder Middelfart Kommune, ikke økonomisk.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Motas I/S er et fælleskommunalt selskab, der er oprettet til at varetage de opgaver for farligt affald der påhviler interessentkommunerne, herunder at sikre miljørigtig håndtering.
Middelfart Byråd kan påvirke selskabet arbejde med bæredygtighed igennem sin repræsentant i repræsentantskabet. Kommunen er pt. ikke repræsenteret i bestyrelsen.
I Motas’ Strategiplan for 2025 er bæredygtighed en del af mission og vision, og det indgår som en målsætning og en strategisk indsats, at bæredygtighed skal indarbejdes i alle led.
Beslutning
Godkendt.
Jens Backer Mogensen og Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Godkendt.
Bilag
350. Anlægsregnskab og låneoptagelse til renovering af ældreboliger, Gelsted Plejehjem
Sagsnummer: 2021-009068
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Denne sag omhandler afsluttende anlægsregnskab for renoveringen af ældreboliger på Gelsted Plejehjem, Tårupvej og låneoptagelse i forlængelser heraf.
Forvaltningen foreslår
- At anlægsregnskabet, jf. bilag 1, for renoveringen af ældreboligerne på Gelsted Plejehjem, Tårupvej, godkendes.
- At der optages et kommunekreditlån med fast rente på 2.193.823 kr. til finansiering af renoveringen af ældreboligerne på Gelsted Plejehjem, Tårupvej.
- At der gives en kassefinansieret tillægsbevilling til låneoptagelse på 2,194 mio. kr. i 2023. Bevillingen dækkes over en årrække af beboerne via huslejen.
Sagsbeskrivelse
Byrådet godkendte den 6. september 2021 at igangsætte en renovering af ældreboligerne beliggende ved Gelsted Plejecenter på Tårupvej.
Da der var tale om et uopsætteligt udbedringsbehov, som kun delvist kunne dækkes af henlæggelserne under langtidsplanlægningen.
I forbindelse med Ejendomscenterets tekniske gennemgang blev det konstateret, at facaderne ikke var tætte. Der blev derfor igangsat et udbedringsarbejde, som omfattede følgende:
- Opretning af bagud vinklet facader, for korrekt konstruktionsløsning.
- Udskiftning af facadepartier og bærende stolper i konstruktionen grundet nedbrud af råd.
- Ny solafskærmning
- Opretning af sokler og affugtning her af.
- Reetablering af indvendige overflader efter opretning af facaden.
Anlægsarbejdet er nu afsluttet, hvilket betyder, at regnskabet kan opgøres og lånefinansieringen kan hjemtages.
Den samlede anlægsbevilling til projektet udgjorde 3,447 mio. kr., hvoraf 1,000 mio. kr. finansieres fra opsparede henlæggelser, mens resten finansieres med låneoptagelse.
Som det fremgår det til sagen vedhæftede anlægsregnskab i bilag 1 udgjorde den faktisk realiserede anlægsudgift 3,194 mio. kr. mod budgetlagt 3,447 mio. kr. Der er således realiseret et mindreforbrug på 0,253 mio. kr.
Den fornødne låneoptagelse til projektet udgør således 2,194 mio. kr.
Økonomi
Det skal bemærkes, at der jf. Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. er automatisk låneadgang til udbedringsarbejder m.v. i kommunale almene ældreboliger jf. §91 stk. 8. og §92 stk. 3 jf. §96., udgiften til ekstraordinære renoveringsarbejder i kommunale ældreboliger jf. § 98, stk. 2 samt udgiften til udbedring af byggeskader i kommunale ældreboliger efter samme lovs § 157, stk. 1 og 2.
Forbedringsarbejderne giver anledning til en mindre stigning i de ældres husleje, som er godkendt på ekstraordinært beboermødet den 28. juni 2021.
For at sikre beboerne en stabil husleje optages lånet med fast rente. Den indikative låneberegning fra Kommunekredit pr. 02.10.2023 for et KK Fast annuitetslån med hovedstol på 2.193.823 kr. viser, at lånet forventes at få en rente på 3,77%, svarende til en årlig ydelse på 121.644 kr.
Låneydelsen overstiger ikke den forudsatte udgift i huslejeberegningen.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
Jens Backer Mogensen og Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Godkendt.
Bilag
351. Sundhedsaftalen, godkendelse
Sagsnummer: 2022-017184
Sagsbehandler: Iben Lykke Ernlund Eggertsen
Præsentation
Sundhedssamarbejdsudvalget har godkendt Sundhedsaftalen 2024-2027 og sender den nu til godkendelse i de 22 kommuner og Regionsrådet i Region Syddanmark med frist d. 15. november 2023.
Forvaltningen foreslår
- At Sundhedsaftalen 2024-2027 godkendes
- At Social- og Sundhedsudvalget indstiller til godkendelse ved Økonomiudvalg og Byråd
Sagsbeskrivelse
SAGSFREMSTILLING
Baggrund
Sundhedsaftalen er den formelle overordnede ramme for det tværsektorielle samarbejde i sundhedsvæsnet mellem region, kommuner og almen praksis. Sundhedssamarbejdsudvalget har til opgave at udarbejde et udkast til Sundhedsaftalen. Sundhedsaftalen skal indsendes til godkendelse ved Sundhedsstyrelsen i december 2023.
Udarbejdelsen
Sundhedsaftalen 2024-2027 er udarbejdet på baggrund af en inddragende proces, som startede i efteråret 2022.
Udarbejdelsen af den kommende sundhedsaftale tog sit afsæt i den eksisterende Sundhedsaftale samt Sundhedsprofilen 2021. I det efterfølgende arbejde med Sundhedsaftalen er udkast blevet forelagt Sundhedsklyngerne, der har givet input til visioner og grundprincipperne for Sundhedsaftalen 2024-2027.
Indhold
Sundhedsaftalen 2024-2027 er bygget op omkring de politiske visioner, målsætninger og grundprincipper, som Sundhedssamarbejdsudvalget har valgt at prioritere på baggrund af de udfordringer, vi står overfor med fokus på at prioritere indsatser og områder, der skaber mest værdi for borgerne.
Den overordnede vision for Sundhedsaftalen er at udvikle det samlede sundhedsvæsen og skabe mere lighed i sundhed for hele den syddanske befolkning. Derudover indeholder udkast til Sundhedsaftalen 2024-2027 fire underliggende visioner:
- Vi samarbejder om børn og unges mentale trivsel
- Vi samarbejder om flere sunde leveår via sundhedsfremme og forebyggelse med særligt fokus på børn og unge
- Vi samarbejder om at skabe sammenhæng
- Vi samarbejder om at skabe gode overgange
Sundhedsaftalen 2024-2027 bygger videre på et stærkt og udviklingsorienteret samarbejde mellem kommuner, region og almen praksis.
Indarbejdelse af høringssvar
Aftalen var i høring fra den 9. maj til den 9. august, og der kom i alt 43 høringssvar. Der er indkommet 43 høringssvar fra kommuner, region og interesseorganisationer. Høringssvarene gav anledning til mindre justeringer i den endelige sundhedsaftale.
Af høringssvarene fremgår det, at der generelt er stor tilfredshed med den inddragende proces, som har ligget til grund for udarbejdelsen af høringsudkastet til Sundhedsaftalen 2024-27 samt de overordnede visioner og fokusområder.
En række høringsparter, der udtrykker ønske om at indgå i et tættere tværsektorielt samarbejde med henblik på at løse nogle af de udfordringer, vi står over for. Der henvises her til det fulde overblik over høringssvar på regionens hjemmeside: https://hoering.rsyd.dk/Webpublicering/Publicering?hoeringid=61687630-f3fc-4ef3-838f-aa0c9a00b929
En del af høringssvarene efterspørger en tydeliggørelse af organiseringen under sundhedsaftalen. Det er tanken, at Sundhedsaftalen 2024-2027 skal være en politisk aftale og ikke et administrativt dokument. Den administrative organisering, der har til formål at implementere aftalen, vil derfor fremgå af det Administrative Tillæg, som udarbejdes sideløbende med Sundhedsaftalen 2024-2027. Det Administrative Tillægs funktion er at beskrive, hvordan målene i sundhedsaftalen skal indfries, herunder hvilken organisering der skal understøtte det, hvorfor disse informationer undlades i den politiske aftale. Kommunerne inddrages via Sundhedsdirektørkredsen i udarbejdelse af Det Administrative Tillæg samt når organiseringen skal evalueres.
Børn og unge
Der har været et ønske fra flere høringsparter om, at børn og unge fremhæves som en målgruppe, der er særligt fokus på, under visionsområdet omkring sundhedsfremme og forebyggelse, hvilket Sundhedssamarbejdsudvalget har imødekommet. I det videre arbejde med visionsområdet påkræves der tæt og koordineret samarbejde på tværs af flere forvaltninger og udvalg, for at visionen understøttes og synliggøres i det lokale arbejde. Dertil kommer samarbejdet med såvel regionen som tværkommunalt.
Proces
Den endelige version af Sundhedsaftalen 2024-27 forventes godkendt i Sundhedssamarbejdsudvalget d. 11. december 2023. Herefter sendes den til godkendelse ved Sundhedsstyrelsen senest den 1. januar 2024 og vil derefter træde i kraft.
Den endelige aftaletekst til Sundhedsaftalen 2024-2027 vil, som ovenfor beskrevet, blive understøttet af et administrativt tillæg. Tillægget vil blive udarbejdet af Strategisk Sundhedsstyregruppe i sommeren/efteråret 2023 og vil blandt andet beskrive de konkrete indsatser mv., der skal indfri de politiske visioner og målsætninger for Sundhedsaftalen 2024-2027. Det administrative tillæg sendes ikke i høring, men kommunerne inddrages i processen via Sundhedsdirektørkredsen.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
Jens Backer Mogensen og Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Godkendt.
Social- og Sundhedsudvalget anbefaler Sundhedsaftalen 2024-2027 til Økonomiudvalget og Byrådets godkendelse
Bilag
352. Vedtagelse af kvalitetsstandard for varigt botilbud jfr. servicelovens § 108 samt almenboliglovens § 105/servicelovens § 85
Sagsnummer: 2023-010294
Sagsbehandler: Hanne Bylov
Præsentation
I forbindelse med Byrådets vedtagelse af aftalen om budgetoverholdelse i 2023 har Byrådet besluttet, at der på Social- og Psykiatriområdet skal udarbejdes kvalitetsstandarder for midlertidige og varige botilbud for voksne.
Der fremlægges et forslag til kvalitetsstandard for varigt botilbud jfr. servicelovens § 108 samt almenboliglovens § 105/servicelovens § 85 til Byrådets godkendelse.
Forvaltningen foreslår
- At den foreslåede kvalitetsstandard for varigt botilbud, jfr. servicelovens § 108 samt almenboliglovens § 105/servicelovens § 85 godkendes.
Sagsbeskrivelse
På mødet d. 4. maj 2023 vedtog Byrådet aftalen om budgetoverholdelse i 2023. I den forbindelse besluttede byrådet, at der skal udarbejdes en kvalitetsstandard for varige botilbud for voksne.
Forvaltningen har nu udarbejdet en kvalitetsstandard for varige botilbud for voksne. Kvalitetsstandarden beskriver blandt andet hvilken målgruppe, der er tiltænkt et varigt botilbud og hvad formålet er med at anbringe en borger i et varigt botilbud.
Der er i kvalitetsstandarden særligt fokus på at borgers funktionsniveau er afdækket og at det varige botilbud gives til borgere, der ikke kan få dækket sine behov for støtte og pleje på anden vis.
Myndighed og Visitation vurderer, at den udarbejdede kvalitetsstandard udgør et godt grundlag for det videre arbejde med tildeling af støtte i form af et varigt botilbud.
Økonomi
I Sikringsplanen fremgår det, at der ved indførelse af kvalitetsstandarder for midlertidige botilbud (servicelovens §107), og varige botilbud (servicelovens §108 samt almenboliglovens §105/servicelovens § 85) forventes en effekt på 2,0 mio. kr. i 2023 stigende til ca. 3,0 mio. kr. i 2024.
Høring
Kvalitetsstandarden har været i høring hos Handicaprådet den 30. august 2023 og i Ældrerådet d. 24. august 2023.
Høringssvar er vedlagt sagen.
Klima & bæredygtighed
Ingen vurdering.
Beslutning
Godkendt.
For stemte 21: A, C, F, O og V.
Imod stemte 2: D og Ø
Jens Backer Mogensen og Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Godkendt.
Bilag
353. Vedtagelse af kvalitetsstandard for midlertidigt botilbud, jfr. servicelovens § 107
Sagsnummer: 2023-010294
Sagsbehandler: Hanne Bylov
Præsentation
I forbindelse med Byrådets vedtagelse af aftalen om budgetoverholdelse i 2023 har Brådet besluttet, at der på Social- og Psykiatriområdet skal udarbejdes kvalitetsstandarder for midlertidige og varige botilbud for voksne.
Der fremlægges et forslag til kvalitetsstandard for midlertidigt botilbud jfr. servicelovens § 107 til Byrådets godkendelse.
Forvaltningen foreslår
- At den foreslåede kvalitetsstandard for midlertidige botilbud jfr. Servicelovens § 107 godkendes
Sagsbeskrivelse
På mødet d. 4. maj 2023 vedtog Byrådet aftalen om budgetoverholdelse i 2023. I den forbindelse besluttede byrådet, at der skal udarbejdes en kvalitetsstandard for midlertidige botilbud for voksne jfr. servicelovens § 107.
Forvaltningen har nu udarbejdet en kvalitetsstandard for midlertidige botilbud for voksne. Kvalitetsstandarden beskriver blandt andet hvilken målgruppe, der er tiltænkt et midlertidigt botilbud og hvad formålet med det midlertidige ophold er.
Der er i kvalitetsstandarden særligt fokus på tilbuddets midlertidige karakter og dermed på at opholdet skal munde ud i en afklaring af borgeres reelle behov for støtte. Ved tildeling af et midlertidige botilbud lægges desuden vægt på, at borgerens aktuelle behov for støtte ikke kan løses i en mindre omfattende foranstaltning og om borger vurderes at have rehabiliteringspotentiale, som betyder, at borger kan opnå større selvstændighed og dermed behov for mindre støtte.
Myndighed og Visitation vurderer, at den udarbejdede kvalitetsstandard udgør et godt grundlag for det videre arbejde med tildeling af støtte i form af et midlertidigt botilbud.
Økonomi
I Sikringsplanen fremgår det, at der ved indførelse af kvalitetsstandarder for midlertidige botilbud (servicelovens § §107) og varige botilbud (servicelovens §108 samt almenboliglovens §105/servicelovens § 85) forventes en effekt på 2,0 mio. kr. i 2023 stigende til ca. 3,0 mio. kr. i 2024.
Høring
Kvalitetsstandarden har været i høring hos Handicaprådet den 24. august 2023 og i Handicaprådet d. 30. august 2023
Høringssvar er vedlagt sagen.
Klima & bæredygtighed
Ingen vurdering
Beslutning
Godkendt.
For stemte 21: A, C, F, O og V
Imod stemte 2: D og Ø
Jens Backer Mogensen og Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Godkendt.
Bilag
354. Anlægsregnskab for renovering af Blåregnen (afd.2)
Sagsnummer: 2021-007103
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Renovering af ældreboligerne i afdeling Blåregnen på Vestre Hougvej er afsluttet og anlægsregnskabet fremlægges til godkendelse.
Forvaltningen foreslår
- At anlægsregnskabet, som udviser et samlet forbrug på 2.287.173 kr. godkendes.
- At det uforbrugte rådighedsbeløb på 737.827 kr. tilbageføres til afdelingens henlæggelser. Anlægsbevilling og rådighedsbeløb nedskrives tilsvarende.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune har en målsætning om at tilvejebringe gode rammer for kommunens ældre borgere.
Der har i perioden fra 2021-2023 pågået en renovering af Blåregnen, afdeling 2, hvor de gamle udtjente trævinduer og døre i indgangspartiet er blevet udskiftet med nye træ/alu facade partier.
Der er herudover monteret elektronisk adgangskontrol.
Byggeopgaven har været styret af Boligkontoret Danmark, som varetager administrationen af kommunens ældreboliger.
Økonomi
Renoveringsprojektet er finansieret via huslejen af opsparede henlæggelser.
Der var til projektet afsat en samlet anlægsbevilling med dertilhørende rådighedsbeløb på 3.025.000 kr.
Renoveringsopgaven er blevet gennemført til 2.287.173 kr., svarende til et mindreforbrug på projektet på 737.826 kr.
Baggrunden for mindreforbruget er, at de stigende byggepriser ikke er blevet realiseret i det omfang, der var forventet.
Da rådighedsbeløbet til anlægsprojektet er finansieret fra afdelingens henlæggelser, tilbageføres det overskydende beløb til henlæggelseskontoen.
Anlægsbevilling og rådighedsbeløb nedskrives i overensstemmelse hermed.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Boligkontoret Danmark, som har administrations- og vedligeholdelsesopgaven på ældreboligerne, har foretaget en klimaberegning på det aktuelle anlægsforslag.
Renoveringsopgaven indebærer, at vinduerne udskiftes fra 2-lags termoruder til 3-lags energiruder.
Udskiftningen bibringer en beregnet varmebesparelse på 13.860 kroner årligt, svarende til en CO2-reduktion på 8,4 ton CO2 pr. år.
Beslutning
Godkendt.
Jens Backer Mogensen og Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Godkendt.
Bilag
355. Forslag til Byrådet fra Nye Borgerlige og Enhedslisten vedr. markdiger
Sagsnummer: 2023-015027
Sagsbehandler: Maja Føns
Præsentation
Der er via Jonas Jensen (Nye Borgerlige) indgået følgende punkt til dagsordenen:
Over de seneste årtier er nedlagt mange markdiger i det åbne danske landskab. Markdigerne har en stor betydning. De er i sig selv et stykke kulturhistorie. Digerne er hjemsted for en række dyre- og plantearter og virker som helle og rasteplads i de store markområder. Og mange borgere har tidligere gået tur langs digerne og nydt tæt adgang til naturen.
Vi noterer med tilfredshed, at Slots- og Kulturstyrelsen er i gang med en kortlægning af digerne, herunder også de diger, der er ulovligt nedlagt siden 1992.
Forvaltningen foreslår
Nye Borgerlige og Enhedslisten foreslår:
Byrådet anmoder Klima-, Natur- og Genbrugsudvalget om følgende:
- Indgå i aktiv dialog med relevante interesseorganisationer
- Tilse at de diger, som ulovligt er nedlagt, bliver genetableret
- Give en orientering til Byrådet, når arbejdet med genetablering er tilendebragt
Sagsbeskrivelse
I det omfang, der er store andre samfundsinteresser, som Byrådet vurderer er væsentlige for kommunens udvikling, kan dispenseres fra krav om genetablere/ bevaring. I disse tilfælde stilles krav om etablering af erstatningsnatur, der vurderes at nå mindst lige så høj værdi, som den natur, der er fjernet”
Økonomi
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
SF stiller ændringsforslag, at Byrådet anmoder Klima-, Natur- og Genbrugsudvalget om at behandle sagen.
Venstre foreslår, at sagen bliver udsat i lyset af det modtagne materiale. Konservative og Danske Folkeparti følger Venstres forslag.
For Venstres forslag stemte 9: V, O og C
Imod stemte 14: A, D, F og Ø
For SF’s forslag stemte 12: A og F
11 undlod at stemme: V, C, O, D og Ø
For det samlede forslag inkl. ændringsforslaget fra SF stemte 14: A, F, D og Ø.
Imod stemte 9: C, O og V
Jens Backer Mogensen og Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
356. Borgmesteren orienterer
Sagsnummer: 2023-007029
Sagsbehandler: Maja Føns
Præsentation
Borgmesteren orienterer om udvalgte emner siden sidste møde.
Forvaltningen foreslår
Sagsbeskrivelse
Økonomi
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Borgmesteren orienterede om:
-
Forhøjet vandstand - beredskab
Som alle nok opdagede, så blev sidste del af efterårsferien præget af stormflod. I Middelfart Kommune blev vi ramt relativt mildt i forhold til de sønderjyske og østjyske kommuner. Internt blev krisestaben aktiveret, og der blev gjort en række tiltag for at afbøde skader.
Der blev blandt andet lagt sandsække ud, placeret en watertube foran Fænøsund Plejehjem og sat skilte op på oversvømmede veje. Undervejs måtte Vej og Trafik og fjerne træer, som væltede i vinden.
Derudover blev der sendt besked direkte til borgere, som så ud til at blive påvirket.Som nævnt slap vi relativt let – marinaen blev oversvømmet, men uden større skader. Føns Strandvej blev skadet og en række bygninger ved Føns blev oversvømmet.
Tak til de mange mennesker, som deltog i arbejdet med stormfloden.
Indvielse af tilbygning og ny udstilling CLAY
Lørdag den 7. oktober var der indvielse af den nye tilbygning på CLAY. Dronning Margrethe deltog sammen med bl.a. Edmund de Waal, kunstneren bag den store internationale udstilling, der åbnede ved samme lejlighed. Den nye tilbygning til 38 millioner kr. er finansieret af fire store danske fonde, der også deltog i indvielsen. Tilbygningen ligger under jorden, så den fine kunstpark er bevaret, og samtidig med en øget sikkerhed, så man fremover kan tiltrække kunst til Fyn og Danmark, som man ikke har set her før, og dermed trække endnu flere besøgende til i fremtiden.
Behandlingsplan
Lukkede sager
357. Salg af grund
Beslutning
Godkendt.
For stemte 12: A, C, F og O.
Imod stemte 9: V, Ø og D.
Alex Gren og Ulla Sørensen deltog ikke i sagens behandling (inhabile).
Jens Backer Mogensen og Morten Weiss-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud)
358. Køb af areal
Beslutning
Godkendt.
For stemte 12: A, C, F og O.
Imod stemte 9: V, Ø og D.
Alex Gren og Ulla Sørensen deltog ikke i sagens behandling (inhabile).
Jens Backer Mogensen og Morten Weis-Pedersen deltog ikke i sagens behandling (afbud).