Referat for Byrådet møde den 03. juni 2024
444. Udpegning af nyt medlem til Handicaprådet
Sagsnummer: 2021-009482
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
Bedre Psykiatri har meddelt, at Rikke Andreassen indtræder som medlem af Handicaprådet i stedet for Paw Nielsen, som samtidig udtræder af Handicaprådet.
Forvaltningen foreslår
- At Paw Nielsen, Bedre Psykiatri, udtræder som medlem af Handicaprådet, og at Rikke Andreassen, Bedre Psykiatri, i stedet indtræder som medlem af Handicaprådet, og
- at udpegning er gældende i resten af den kommunale valgperiode.
Sagsbeskrivelse
Bedre Psykiatri har meddelt, at Rikke Andreassen indtræder som medlem af Handicaprådet i stedet for Paw Nielsen, som samtidig udtræder af Handicaprådet.
Sagen forelægges til Byrådets udpegning.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant.
Beslutning
Byrådet godkendte at Paw Nielsen udtræder af Handicaprådet og at Rikke Andreassen indtræder som nyt medlem.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Byrådet godkendte at Paw Nielsen udtræder af Handicaprådet og at Rikke Andreassen indtræder som nyt medlem.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).
445. Likviditet efter kassekreditreglen pr. ultimo 1. kvartal 2024
Sagsnummer: 2022-006472
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Ifølge Indenrigs- og Sundhedsministeriets bestemmelser skal Byrådet hvert kvartal orienteres om kommunens likviditet efter kassekreditreglen.
Denne sag giver en kort status på kommunens likviditet ved udgangen af 1. kvartal 2024.
Forvaltningen foreslår
- At orienteringen om likviditet efter kassekreditreglen bliver taget til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Kommunens likviditet efter kassekreditreglen beregnes som et gennemsnit af de daglige likvide beholdninger over det seneste år.
Kravet er, at gennemsnitslikviditeten set over 12 måneder skal være positiv.
Kommunens målsætning i den økonomiske politik er et minimumsniveau for KKR-likviditet på 100 mio. kr.
Likviditetsopgørelsen pr. 31.03.2024 viser, at den gennemsnitlige daglige likvide beholdning i perioden 1. april 2023 til 31. marts 2024 udgjorde 246,2 mio. kr.
Det svarer til en gennemsnitslikviditet pr. indbygger på 6.122 kr.
Likviditeten er over de seneste 12 måneder faldet med 71,9 mio. kr., mens likviditeten siden årsskiftet er faldet med 4,0 mio. kr.
Faldet i likviditeten skal først og fremmest ses i lyset af et stort anlægsomfang, køb af jord og indfrielse af feriepengeforpligtelsen hos LD Fonde.
Det må alt andet lige påregnes, at likviditeten vil udvise et fortsat fald over de kommende år.
Dette skyldes især 4 forhold:
- Der er fortsat et stort omfang af overførte anlægsbevillinger. I takt med anlægsarbejdet udføres og efterslæbet på anlægsområdet nedbringes, påvirkes likviditeten negativt.
- Låneadgangen i forbindelse med jordkøb blev sidste år anvendt til at finansiere indfrielsen af LD Fonde. Det betyder, at en større del af de gennemførte jordkøb er kassefinansierede. Udgifterne til jordkøbene vil over de kommende år blive modsvaret af slagsindtægter.
- Eksterne aktører, herunder Kirken, Bridgewalking og Klinik for Tandregulering har opsparet et betydeligt tilgodehavende hos Middelfart Kommune, som forventes nedbragt over de kommende år. Hertil kommer, at dele af de midler, der via huslejen er opsparet til renovering af ældreboliger, forventes brugt over de kommende år.
- Statens overtagelse af opkrævningen af ejendomsskatter giver isoleret set en negativ likviditetseffekt for betalingerne falder mere jævnt over året frem for primo januar og juli.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Danmarksdemokraterne foreslog, at sagen fortsat skal optages på Byrådets dagsorden.
For forslaget stemte 2: D og Ø
Imod stemte: 21: A, C, F, O og V
Sagen blev til taget til efterretning.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Danmarksdemokraterne foreslog, at sagen fortsat skal optages på Byrådets dagsorden.
For forslaget stemte 2: D og Ø
Imod stemte: 21: A, C, F, O og V
Sagen blev til taget til efterretning.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).
446. Udbud af kommunens revisionsopgave for perioden 2025-2032
Sagsnummer: 2024-007558
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Denne sag handler om udbud af kommunens revisionsopgaver for perioden 2025-2032.
Forvaltningen foreslår
- At de i sagsfremstillingen skitserede udbudskriterier og vægtning godkendes.
- At kommunens revisionsopgaver for perioden 2025-2032 sendes i udbud.
Sagsbeskrivelse
EY Revision har over de senere år varetaget hovedopgaven med al lovpligtig revision for Middelfart Kommune. Der er senest blevet indhentet tilbud på opgaven i 2019 og den nuværende kontrakt løber i perioden 2020-2024.
Da kontrakten på revisionsopgaven således udløber ved årsskifte er det tid til at lave et nyt udbud på den samlede opgave.
Forvaltningen foreslår, at revisionsopgaven udbydes for en 8-årig periode gældende fra 2025-2032 (begge år inklusive). Den lange kontraktperiode skal ses i lyset af, at det dels kræver betydeligt intraorganisatorisk kendskab fra revisors side at udføre revisionsopgaven, mens det samtidig på medarbejdersiden er forholdsvis ressourcekrævende tilpasse revisionsmateriale, opstillinger, overleveringsprocedurer osv. til nye praktikker i et andet revisionshus.
Revisionsudbuddet indeholder en hovedydelse og en række tillægsydelser.
Hovedydelsen omfatter al lovpligtig revision for Middelfart Kommune i henhold til den til enhver tid gældende lovgivning og retningslinjer. Revisor skal revidere Middelfart Kommunes regnskaber inden for rammerne af bestemmelserne i styrelsesloven § 42.
Indenfor hovedydelsen ligger den lovpligtige revision, den finansielle revision og den lovpligtige forvaltningsrevision.
I hovedydelsen er yderligere indeholdt lovpligtige erklæringsopgaver på specialregnskaber og pulje-/tilskudsregnskaber, hvor revisionshonoraret ikke finansieres af tilskudsyderen.
Ud over selve hovedydelsen, indeholder udbuddet tilbud på revision af projektregnskaber og køb supplerende konsulent- og rådgiverydelser samt en option på intern revision/gennemgang af kommunens institutioner.
I udbuddet anvendes følgende kriterievægtning:
- Totalpris: 45%
- Kvalitet i bemandingen: 20%
- Kvalitet i tilrettelæggelse og planlægning af revisionsopgaven: 15%
- Samarbejde ved revisionens udførelse og rapportering: 20%
Kriterievægtningen skal sikre en god afvejning mellem kompetent bemanding, smidig og optimal tilrettelæggelse af revisionsprocessen og ikke mindst en fordelagtig totalpris.
Tidsplanen for udbuddet er følgende:
Opgaven sendes i udbud |
Umiddelbart efter politisk godkendelse. |
Spørgefrist |
01-08-2024 – klokken 12.00 |
Svarfrist: |
06-08-2024 |
Tilbudsfrist: |
14. august 2024 |
Indhentning af dokumentation |
Uge 35-36 |
Offentliggørelse af resultatet: |
Uge 37 |
Stand still |
10 dage efter offentliggørelse |
Godkendelse hos kommunalbestyrelsen og ankestyrelsen |
Uge 40-48 |
Kontraktstart: |
01-01-2025 |
Tidsplanen kan blive tilpasset undervejs.
Økonomi
Det er usikkert om udbuddet af revisionsopgaven vil resultere i en højere eller lavere pris på den samlede revisionsopgave end den nuværende.
Den økonomiske konsekvens af udbuddet kendes først i efteråret 2024 og vil derfor først kunne indgå i den tekniske budgetlægning for 2026-2029.
Høring
Ingen høring af ældrerådet og handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Godkendt.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).
447. Godkendelse af lokal udviklingsplan for Gelsted
Sagsnummer: 2024-007311
Sagsbehandler: Vibeke Skøtt
Præsentation
Med indsatsen "Bæredygtige Lokalsamfund" har Byrådet inviteret til en proces om næste generation af udviklingsplaner i kommunens lokalsamfund.
Lokalsamfundet i Gelsted er nu klar med deres nye udviklingsplan.
Forvaltningen foreslår
- At Byrådet godkender udviklingsplanen med følgende bemærkninger.
Sagsbeskrivelse
I arbejdet med udviklingsplanen har en række borgere og det lokale foreningsliv bidraget med input. Den lokale udviklingsplan afdækker, hvad lokalsamfundet ser som de største udfordringer og hvilke forslag, de har til løsninger. Der er nedsat arbejdsgrupper, der har arbejdet med ideer til udvikling af Gelsted Torv, Banevolden og adgangen til det grønne.
En bredt sammensat udviklingsgruppe har herefter formuleret en udviklingsplan, der fortæller, hvor lokalsamfundet ønsker at lægge kræfterne de næste år, når det gælder om at øge attraktiviteten og udvikle fællesskaberne i Gelsted.
I udviklingsplanen for Gelsted, der bærer undertitlen ”Den grønne by” fokuseres der på indsatser, der sigter mod at gøre Gelsted til et attraktivt og bæredygtigt lokalsamfund, både for de nuværende beboere og for tilflyttere.
"Det grønne" spiller en vigtig rolle i planen. Det gælder klimaet og miljøet, det gælder de grønne områder som rammen for fællesskaber og som en fortælling, der kan tiltrække nye borgere. Herudover indeholder udviklingsplanen følgende indsatser og emner:
- Banevolden
- Torvet med tilhørende prøvehandlinger
- Holmegården som samlingssted og adgang til det grønne
- Nye boligområder og boformer
- Offentlig transport
- Sikker trafik
- Erhvervsgrunde
- Gelsted genbrugsplads
Bemærkninger
Den lokale udviklingsplan for Gelsted er en samling af lokalsamfundenes ønsker, idéer og temaer for områdets udvikling – den bygger med andre ord på borgernes visioner og drømme. Planen udgør derfor en vigtig funktion som ledestjerne for Gelsted og Middelfart Kommune, når der skal træffes beslutninger og sættes nye projekter i gang i området.
Det er ikke alle forslag og ønsker i den lokale udviklingsplan, som vil kunne realiseres. Men alle forslag indgår i processen med at prioritere projekter og initiativer i forhold til de økonomiske midler.
Derudover vil der være forslag, som kræver et større forberedelsesarbejde og kræver betydelig ekstern finansiering, inden de vil kunne godkendes af Middelfart Kommune og efterfølgende realiseres.
Middelfart Kommune anerkender det store lokale arbejde og engagement, der ligger bag udviklingsplanen. Den lokale udviklingsplan vil inspirere til det fremtidige arbejde i den strategiske og langsigtede udvikling for lokalsamfundet.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Godkendt.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Bilag
448. Priser på parcelhusgrunde
Sagsnummer: 2024-001407
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
Byrådet skal, i henhold til udbudsbekendtgørelsen om offentligt udbud ved salg af kommunen ejendomme, tage stilling til priserne på kommunens parcelhusgrunde beliggende:
- Drejerbakken, Ejby
- Kirkebyvænget, Ejby
- Juelsmindevænget, Harndrup
- Tåruplundvej, Gelsted
- Sejerøvej, Båring
- Akelejehaven/Perikonhaven, Middelfart
- Isingen, Middelfart
- Bromsmae, Brenderup
- Søndermarken, Nørre Aaby
Forvaltningen foreslår
- At priserne på grundene bliver fastholdt.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune har parcelhusgrunde på følgende udstykninger:
- Drejerbakken, Ejby
- Kirkebyvænget, Ejby
- Juelsmindevænget, Harndrup
- Tåruplundvej, Gelsted
- Sejerøvej, Båring
- Akelejehaven/Perikonhaven, Middelfart
- Isingen, Middelfart
- Bromsmae, Brenderup
- Søndermarken, Nørre Aaby
Mindstepriserne (markedsprisen) for grundene på de enkelte områder er fastsat ud fra en vurdering af byggemodningsomkostningerne, grundenes størrelse, beliggenhed og sammenlignelige handler i området.
Grundene er udbudt til salg via Estate Strandstoft i Middelfart.
I 2023 er der solgt i alt 7 grunde: 4 grunden på Isingen i Middelfart, 1 grund på Gl. Assensvej i Nørre Aaby, 1 grund på Drejerbakken i Ejby og 1 grund på Søndermarken i Nørre Aaby.
I 2024 til og med maj 2024 er der solgt i alt 11 grunde: 8 grunde på Isingen i Middelfart, 1 grund på Perikonhaven i Middelfart, 1 grund på Søndermarken i Nørre Aaby og 1 grund på Åvænget i Harndrup.
Forvaltningen har bedt mægler om en vurdering af markedsprisen for grundene.
Det er mæglers vurdering, at priserne svarer til markedsprisen.
Som bilag vedægges oversigt over priserne for grundene. Alle priser er inkl. moms.
Økonomi
Udgifter til markedsføring af byggegrunde finansieres af kontoen for køb og salg for indtil kr. 20.000 pr. grund.
Øvrige indtægter og udgifter i forbindelse med salg afholdes ligeledes af konto for køb og salg.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant.
Beslutning
Godkendt.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Godkendt.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Bilag
449. Stiftelse af Middelfart Affald & Genbrug A/S
Sagsnummer: 2024-007615
Sagsbehandler: Karen Lübben
Præsentation
Aftalen om klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi af 16. juni 2020 blev den 30. august 2022 suppleret med en ny politiske aftale om selskabsgørelse af kommunernes levering af affaldsydelser. Aftalen betyder, at kommunens driftsopgaver på affaldsområdet skal selskabsgøres.
Middelfart Byråd har d. 10. januar 2024 besluttet, at der skal etableres et kommunalt ejet affaldsselskab, hvor Middelfart Affald & Genbrug udskilles i et selvstændigt selskab med Middelfart Kommune som eneejer, samt at selskabsdannelsen er gennemført pr. 1. september 2024.
I den forbindelse fremlægges til godkendelse, at selskabet stiftes, ligesom de formelle rammer, herunder vedtægter, ejerstrategi, samarbejdsaftale og ledelse af selskabet fremlægges til godkendelse. Ved godkendelse heraf kan selskabet få et CVR-nr., og stiftelsesdokumenter, overdragelsesaftaler m.m. kan udarbejdes.
Forvaltningen foreslår
- At Middelfart Kommune stifter et selskab, Middelfart Affald & Genbrug A/S, ved kontantindskud på 400.000 kr. til varetagelse af affaldsvirksomhed i Middelfart Kommune. Kontantindskuddet finansieres af kommunens kassebeholdning,
- at vedtægter for Middelfart Affald & Genbrug A/S bliver godkendt,
- at ejerstrategi for Middelfart Affald & Genbrug A/S bliver godkendt,
- at samarbejdsaftale mellem Middelfart kommune og Middelfart Affald & Genbrug A/S bliver godkendt,
- at ledelse, herunder bestyrelse og direktion af Middelfart Affald & Genbrug A/S bliver godkendt,
- at Middelfart Kommune overdrager driftsaktiver, herunder medarbejdere, samt væsentlige kontrakter mv. til Middelfart Affald & Genbrug A/S ved at indgå overdragelsesaftale med Middelfart Affald & Genbrug A/S, og
- at bemyndige borgmesteren og kommunaldirektøren til at tiltræde stiftelsesdokumenter, vedtægter, overdragelsesaftaler mv. samt foretage de øvrige fornødne foranstaltninger til at sikre gennemførelse af selskabsdannelsen pr. 1. september 2024.
- at den hos Kommunekredit oprettede byggekredit på 80,000 mio. kr. inkl. kredittræk overdrages til det nystiftede selskab Middelfart Affald og Genbrug A/S med virkning fra 1. september 2024.
- at Middelfart Kommune stiller garanti for byggekreditten på 80,000 mio. kr., herunder at Middelfart Affald og Genbrug A/S kan omlægge kreditten til permanent finansiering efter anlægsarbejdets færdiggørelse.
- at stillingtagen til overdragelse af øvrig gæld optaget til finansiering af investeringerne på Affalds- og Genbrugsområdet afventer byrådsmødet i august, hvor selskabets åbningsbalance godkendes.
Sagsbeskrivelse
Byrådet har d. 10. januar 2024 besluttet at selskabsgøre den kommunale affaldshåndtering. Siden da er der arbejdet på at forberede og gennemføre udskillelsen af kommunens affaldsaktiviteter med stiftelse 1. september 2024.
For at kunne stifte selskabet, skal vedtægter for selskabet være godkendt og Kommunen skal indskyde en startkapital på 400.000 kr. Forslag til vedtægter fremgår af bilag.
Kommunen overdrager herefter alle affaldsaktiviteter (aktiver, passiver, medarbejdere, kontrakter mv.) til Middelfart Affald & Genbrug A/S.
For at sikre et godt og tæt samarbejde mellem kommunen og selskabet er der udarbejdet en ejerstrategi, der rammesætter Middelfart Affald & Genbrug A/S med en grøn profil og højt ambitionsniveau i tråd med Middelfart Kommunes mål for en grøn og bæredygtig udvikling. Hertil er der udarbejdet en samarbejdsaftale, der skal sikre en fortløbende og god dialog og godt samarbejde på alle niveauer af organisationerne. Forslag til Ejerstrategi og samarbejdsaftale fremgår af bilag.
Hertil er der udarbejdet dokumenter, der skitserer den fremtidige opgave- og ansvarsfordeling, snitflader mv. for affaldsområdet, således drifts- og myndighedsområdet holdes adskilt.
Da den politiske aftale om selskabsgørelse af kommunale affaldsydelser på nuværende tidspunkt endnu ikke er udmøntet i et lovforslag, er rammer for selskabet udarbejdet efter principper for anden kommunal forsyningsvirksomhed.
For at lette overgangen fra Middelfart Kommune til Middelfart Affald & Genbrug A/S, er der indgået aftaler om, at selskabet i en overgangsperiode køber ydelser indenfor HR, løn, jura, journalisering og IT af kommunen i det omfang, kommunen har ledig kapacitet hertil og til markedspriser.
Selskabet indkøber selv og laver aftaler vedr. økonomisystemer, bank, forsikringer m.m..
Efter selskabsgørelsen vil kommunalbestyrelsen og den kommunale direktion ikke længere have direkte indflydelse på driftsopgaverne på affaldsområdet. Kommunen kan indirekte styre ved at udøve sine ejerbeføjelser på Middelfart Affald & Genbrug A/S´ generalforsamling via Byrådets årlige godkendelse af affaldstaksterne og via vedtægterne.
Bestyrelsen af Middelfart Affald & Genbrug A/S vil ved opstart af selskabet og frem til konstituering efter kommunalvalg 2025 bestå af medlemmerne af Klima-, Natur-, og Genbrugsudvalget med formelt valg på stiftende generalforsamling. På det konstituerende møde i Byrådet efter Kommunevalg 2025 udpeger Byrådet medlemmer til selskabets bestyrelse. Det formelle valg til bestyrelsen sker på den efterfølgende generalforsamling i selskabet, jf. selskabets vedtægter. Hertil ønskes, at der indgås en frivillig aftale om, at en medarbejderrepræsentant indgår i bestyrelsen. Som direktør for selskabet udpeges den nuværende Chef for Affald & Genbrug.
Bestyrelse og direktør udgør ledelsen af selskabet, hvor bestyrelsen varetager den overordnede og strategiske ledelse af selskabet, mens direktøren varetager den daglige ledelse.
Økonomi
Affaldsområdet er et hvile-i-sig-selv område. I forbindelse med overdragelse vil der ske overdragelse af områdets økonomi.
Middelfart Affald & Genbrug A/S etableres som et aktieselskab (A/S). Et A/S skal have en selskabskapital på mindst 400.000 kr.
Revisor EY har vurderet, at der på affaldsområdet i henhold til hvile-i-sig-selv princippet ikke er aktiver af værdi, som kan anvendes som apportindskud. Derfor kan selskabet alene kapitaliseres ved kontantindskud.
Den hos Kommunekredit oprettede byggekredit på 80,000 mio. kr. inkl. kredittræk skal overdrages til det nystiftede selskab Middelfart Affald og Genbrug A/S med virkning fra 1. september 2024. Middelfart Kommune skal stille garanti for byggekreditten på 80,000 mio. kr.
Selskabet Middelfart Affald og Genbrug A/S skal kunne omlægge byggekreditten til permanent finansiering efter anlægsarbejdets færdiggørelse.
Stillingtagen til overdragelse af øvrig gæld optaget til finansiering af investeringerne på Affalds- og Genbrugsområdet skal afvente byrådsmødet i august, hvor selskabets åbningsbalance godkendes.
Høring
Selskabsgørelsen er drøftet på MED-udvalg ved Affald & Genbrug den 5. december 2023. Der var opbakning til både selskabsmodel samt tidspunkt for dannelse af selskab. Selskabsgørelsen er siden drøftet på efterfølgende MED-møder ved Affald & Genbrug.
Selskabsgøreslen har desuden været forelagt Hovedudvalget den 12. december 2023.
Klima & bæredygtighed
Middelfart Affald & Genbrug A/S vil have entydig fokus på udvikling og optimering af affaldsområdet, hvor Middelfart kommune som eneejer bl.a. via ejerstrategien kan fastlægge et højt ambitionsniveau for den grønne omstilling og cirkulær økonomi.
Beslutning
Godkendt.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Indstilles til godkendelse, herunder at bestyrelsen af Middelfart Affald & Genbrug A/S ved opstart af selskabet og frem til konstituering efter kommunalvalg 2025 består af medlemmerne af Klima-, Natur-, og Genbrugsudvalget:
- Jes Rønn Hansen
- Anna Poulsen Broen
- Jacob Bjørnskov Nielsen
- Kent Mosgård
- John Kromann
Godkendt.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Bilag
450. Forslag til tillæg 11 til spildevandsplanen for Middelfart Kommune 2016-2025
Sagsnummer: 2024-004669
Sagsbehandler: Heidi Marianne Nielsen
Præsentation
Middelfart Kommunes nuværende spildevandsplan 2016-2025 er en sektorplan for spildevandsområdet. Planen fastlægger rammerne for spildevandshåndtering i kommunen, og er det retslige grundlag for tilslutning af eksisterende og nye ejendomme til det offentlige spildevandssystem. Tillæg 11 ændrer kloakeringsformen for Banelunden samt justerer kloakoplandet for en række grunde/ejendomme.
Forvaltningen foreslår
- At forslag til tillæg 11 til spildevandsplanen godkendes og sendes i offentlig høring i 8 uger.
Sagsbeskrivelse
Tillæg 11 til spildevandsplanen omhandler en opdatering af kloakoplandet for Banelunden, hvor kommunen har opført 6 boliger til særlig udsatte borgere. Boligerne håndterer regnvand fra tagfladerne på egen grund, men er i spildevandsplanen registreret som fælleskloakeret. Derfor opdateres spildevandsplanen så området bliver spildevandskloakeret og dermed afspejler at tag- og overfladevand fra boliger og parkeringsplads håndteres lokalt via LAR løsninger.
Med tillægget optages nedenstående ejendomme i spildevandsplanen som spildevandskloakerede:
- Kirkebakken 10, 5591 Gelsted
- Strandvejen 89, 5500 Middelfart
For begge ejendommes vedkommen har de været tilsluttet den offentlige spildevandskloak i flere år, men er ikke blevet optaget i spildevandsplanen.
Nedenstående ejendom optages i spildevandsplanen som separatkloakeret, da den har været tilsluttet den offentlige kloak uden at dette er blevet opdateret i den gældende spildevandsplan:
- Smutvejen 4B, 5500 Middelfart
følgende ejendomme udtages fra kloakopland:
- Assensvej 2 og 9, 5580 Nr. Aaby
- Margaardsvej 61, 5580 Nr. Aaby
Økonomi
Tillæg 11 til spildevandsplanen for Middelfart Kommune medfører ikke udgifter for Middelfart Kommune.
Høring
Tillæg 11 til spildevandsplanen for Middelfart Kommune skal i 8 ugers offentlig høring.
Klima & bæredygtighed
Tilslutning til offentlig kloak sikrer, at spildevandet fra ejendomme bortskaffes på forsvarlig og bæredygtig vis til et renseanlæg/regnvandssystem, hvor der sker en optimal rensning af hhv. husspildevand og regnvand/overfladevand. Tilslutning til kloak anses som værende en bæredygtig og langsigtet løsning.
Beslutning
Godkendt.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Godkendt.
Anna Poulsen Broen deltog ikke i sagens behandling.
Godkendt.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Bilag
451. Revideret ejerstrategi for det fælleskommunale §60 selskab, Modtagestation Syddanmark I/S (Motas I/S), forud for evt. selskabsgørelse
Sagsnummer: 2024-006224
Sagsbehandler: Karina Østergaard
Præsentation
Motas I/S er et fælleskommunalt §60 selskab med 13 interessentkommuner, heriblandt Middelfart Kommune. Motas I/S har til formål at drive og vedligeholde en fælleskommunal modtage- og omlastestation for farligt affald.
Bestyrelse og repræsentantskab for Motas I/S har behandlet og godkendt en revideret ejerstrategi, som repræsentantskabet har vedtaget skal indstilles til godkendelse i interessentkommunerne. Ejerstrategien er et skridt på vejen til en eventuel selskabsgørelse af Motas I/S.
Forvaltningen foreslår
- At Middelfart Kommune godkender oplæg til en revideret ejerstrategi for Motas I/S.
Sagsbeskrivelse
Bestyrelsen for Motas har som indledning til en evt. selskabsgørelse af Motas I/S vedtaget at revidere og tilpasse ejerstrategien for Motas I/S.
Bestyrelsen anmodede derfor ledelse og brugergruppe for Motas I/S om at udarbejde et oplæg, hvilket er udført i samarbejde med det øvrige embedsværk i interessentkommunerne.
Efterfølgende har bestyrelse og repræsentantskab på respektive møder drøftet og kommenteret oplægget, og kommentarerne fra de to møder er blevet indarbejdet i ejerstrategien.
Slutteligt er bestyrelsen informeret om den endelige reviderede ejerstrategi, som der derefter ikke er fremkommet kommentarer til.
Repræsentantskabet for Motas I/S har vedtaget, at ejerstrategien sendes til interessentkommunerne med indstilling om, at disse godkender ejerstrategien.
Kan der opnås enighed om ejerstrategien i interessentkommunerne anvendes denne til det videre arbejde imod en evt. selskabsgørelse af Motas I/S.
Efter interessentkommunernes godkendelse af ejerstrategien og forud for beslutning om selskabsgørelse af Motas I/S, vil der blive udarbejdet vedtægter for det nye selskab.
Vedtægterne vil, som beslutningsgrundlag for en evt. selskabsgørelse af Motas I/S, blive sendt til behandling og evt. godkendelse i de nuværende interessentkommuner.
Økonomi
Godkendelse af ejerstrategien har ingen direkte omkostninger. Modtagestationens takster godkendes af interessentkommunernes byråd hvert år. Takster for 2024 er godkendt af Middelfart Byråd d. 6. november 2023.
Høring
Sagen har ikke været i høring
Klima & bæredygtighed
Af oplæg til revideret ejerstrategi for Motas I/S fremgår, at Motas sikrer, at interessentkommunernes farlige affald afhentes og behandles sikkert og miljømæssigt korrekt, samt bæredygtigt.
Beslutning
Godkendt.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Godkendt.
Anna Poulsen Broen deltog ikke i sagens behandling.
Godkendt.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Bilag
452. Godkendelse af justerede beredskabsplaner
Sagsnummer: 2024-005845
Sagsbehandler: Lone Lander Stie
Præsentation
Barnets lov trådte i kraft den 1. januar 2024. Ifølge §15 stk. 3 skal alle kommuner have beredskaber til forebyggelse, opsporing og håndtering af henholdsvis negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter samt ekstremisme og radikalisering blandt børn, unge og deres familier.
Middelfart Kommunes nuværende beredskabsplaner er gennemgået og sagen vedrører godkendelse af de justerede beredskabsplaner.
Forvaltningen foreslår
- at beredskabsplan for forebyggelse, opsporing og håndtering af negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter blandt børn, unge og deres familier bliver godkendt.
- at beredskabsplan for forebyggelse, opsporing og håndtering af ekstremisme og radikalisering blandt børn, unge og deres familier bliver godkendt.
Sagsbeskrivelse
Barnets lov trådte i kraft den 1. januar 2024. Ifølge §15 stk. 3 skal alle kommuner have et beredskab til:
- forebyggelse, opsporing og håndtering af negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter blandt børn, unge og deres familier.
- forebyggelse, opsporing og håndtering af ekstremisme og radikalisering blandt børn, unge og deres familier.
Det er endvidere et krav, at beredskabet udformes skriftligt, vedtages af Byrådet og offentliggøres, og at Byrådet reviderer beredskabet løbende efter behov, dog som minimum hvert fjerde år.
Justeringen af Middelfart Kommunes beredskabsplan for negativ social kontrol og æresrelateret konflikt samt beredskabsplan for ekstremisme og radikalisering har ført til, at beredskabsplanerne nu også er rettet til borgerne. Borgere kan dermed også spille en aktiv rolle i opsporingen og opnå kendskab til, hvor de kan rette henvendelse ved bekymring.
Beredskabsplanerne er i øvrigt opdateret med:
- Ændring af paragraffer, så de følger Barnets lov.
- Samarbejde med Voksen og Myndighed samt 4Kløveren i Infohus Middelfart for borgere over 18 år. Beredskabsplanerne omfatter borgere over og under 18 år.
- Målgruppen for beredskabsplanerne er udvidet fra at omfatte fagpersoner til også at omfatte civilsamfundet.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
- Indstilles godkendt.
- Indstilles godkendt.
- Indstilles godkendt.
- Indstilles godkendt.
Begge indstillinger er godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling
Godkendt.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Bilag
453. Viljebeslutning om ekspropriation til sti langs Bornholmsvej
Sagsnummer: 2024-006554
Sagsbehandler: Mats Thorup
Præsentation
I forbindelse med udbygningen af Skrillingegården (Lokalplan nr. 194), hvor der indtil videre er givet byggetilladelse til 110 boliger i delområderne T1 og T2 og til 47 boliger i delområderne B1, B2 og B3, skal der etableres en stitunnel under Vandværksvej. Det er nødvendigt at erhverve arealer i det nordlige hjørne af Vandværksvej/Bornholmsvej til dette.
Forvaltningen foreslår
- At det godkendes, at rettigheder på private arealer erhverves ved indgåelse af frivillige aftaler under ekspropriationslignende vilkår eller ved ekspropriation i henhold til Vejlovens bestemmelser, såfremt det ikke er muligt at indgå forlig
Sagsbeskrivelse
Lokalplan nr. 194 for Skrilligegården blev vedtaget i maj 2022, hvor der er mulighed for at opføre 750 boligenheder. Udbygning af området er undervejs, og der er foreløbigt givet byggetilladelse til 157 boliger i området.
Der er i lokalplanen beskrevet, at der vil blive etableret en stitunnel, som føres under Vandværksvej ved krydset med Bornholmsvej. Stitunnelen skal service hele lokalplanområdets gående, cyklende og lign. trafik.
Stitunnelen er planlagt af hensyn til at skabe en sikker krydsning ad Vandværksvej, ligesom der er etableret flere gode forbindelser i Ø-kvarteret. Det er den mest trafiksikre og hensigtsmæssige krydsning af Vandværksvej, som kan etableres for de bløde trafikanter.
Der skal erhverves arealer til etablering af tunnelen på nordvestlige side af Vandværksvej. Arealet som kræves af tunnel er på skitse niveau, og ses af punktets bilag.
Økonomi
Høring
Ingen høring.
Klima & bæredygtighed
Stitunnel vil forbedre stiforbindelse fra Skrillingegården-området til Middelfart centrum, hvorfor flere har muligheden for at cykle eller gå ind til byen.
Beslutning
Godkendt.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Godkendt.
Lasse Schmücker deltog ikke i sagens behandling.
Godkendt.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Bilag
454. Borgmesteren orienterer
Sagsnummer: 2024-002211
Sagsbehandler: Maja Føns
Præsentation
Borgmesteren orienterer om udvalgte emner siden sidste møde.
Forvaltningen foreslår
Sagsbeskrivelse
Økonomi
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Borgmesteren orienterede om:
- Middelfart Kommune har vundet to priser på sundhedsområdet: Den røde tråd og KL’s forebyggelsespris
- Der har den 22. maj været konference om ’Fremtidens ældreliv’, hvor der blev drøftet erfaringerne fra den frisættelse af ældreområdet, som Middelfart Kommune er del af frem til ikrafttrædelse af ny ældrelov den 1. juli 2025
- Der har været afholdt Planner Days, hvor bookere af konferencer har set på mulighederne i Middelfart Kommune med særligt fokus på outdoor, teambuilding, vandaktiviteter mv. Der kommer løbende bookninger ind på hotellerne
- Der har været åbent hus på Middelfart Marina den 25. maj. Det var meget velbesøgt og en positiv dag for deltagerne
- Der har været 1. spadestik til nye almene boliger i Føns og Harndrup.
- Der er lavet aftale om den kommunale økonomi. Det ser fornuftigt ud, men mange af midlerne er øremærket bl.a. til specialiserede områder, demografi, løft på ældreområdet mv. Næste skridt er, at der skal styr på, hvordan indtægtssiden ser ud.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Borgmesteren orienterede om:
- Middelfart Kommune har vundet to priser på sundhedsområdet: Den røde tråd og KL’s forebyggelsespris
- Der har den 22. maj været konference om ’Fremtidens ældreliv’, hvor der blev drøftet erfaringerne fra den frisættelse af ældreområdet, som Middelfart Kommune er del af frem til ikrafttrædelse af ny ældrelov den 1. juli 2025
- Der har været afholdt Planner Days, hvor bookere af konferencer har set på mulighederne i Middelfart Kommune med særligt fokus på outdoor, teambuilding, vandaktiviteter mv. Der kommer løbende bookninger ind på hotellerne
- Der har været åbent hus på Middelfart Marina den 25. maj. Det var meget velbesøgt og en positiv dag for deltagerne
- Der har været 1. spadestik til nye almene boliger i Føns og Harndrup.
- Der er lavet aftale om den kommunale økonomi. Det ser fornuftigt ud, men mange af midlerne er øremærket bl.a. til specialiserede områder, demografi, løft på ældreområdet mv. Næste skridt er, at der skal styr på, hvordan indtægtssiden ser ud.
Allan Buch og Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling (afbud).