Referat for Klima- Natur og Genbrugsudvalget møde den 10. april 2024
207. Klimaplan årsrapport 2023
Sagsnummer: 2024-004137
Sagsbehandler: Helene Bjerre-Nielsen
Præsentation
Årsrapporten for 2023 for status for implementering af Klimaplanen præsenteres. Rapporten er den tredje af sin slags siden godkendelsen af Klimaplanen i 2020.
Forvaltningen foreslår
- at årsrapporten godkendes.
Sagsbeskrivelse
Året 2023 blev mindre usædvanligt end de foregående tre år, idet 2020 og 2021 var coronaår og 2022 var energikriseår. Meget tyder også på, at aktivitetsniveauet i samfundet i 2023 nærmer sig 2019 niveauet. 2023 blev til gengæld et år med tydelige spor af et vildere og vådere klima.
Det er et vilkår i monitorering af implementering af klimaplanen, at det samlede Energi- og CO2 regnskab for kommunen som geografi (udarbejdes af Energistyrelsen) er to år bagud i forhold til øvrige data. Derfor er energi- og CO2 tallene i 2023 årsrapporten fra 2021. Tallene viser en lille reduktion i udledningen af CO2e, men som nævnt ovenfor var 2020 og 2021 usædvanlige år og derfor er det reelt vanskeligt at konkludere noget om reduktion i udledning. I forhold til 1990 er reduktionen på 41%. Målet er 70% reduktion i 2030.
I 2023 har der i forhold til implementering af klimaplanen i forhold til energi især været fokus på VE-anlæg via dialog og myndighedsbehandlinger af ansøgninger om etablering af solcelleanlæg og vindmøller. Et solcelleanlæg (ved Ejby Mose) er endeligt godkendt efter en proces med tæt dialog mellem lodsejer, de nærmeste og lokaludvalg samt kommunen. Der er udlagt ca. 30% til natur af det samlede projektareal. Tidsplanen for etablering af anlægget antyder, at der først vil blive produceret strøm fra anlægget om ca. 3 år, i 2027. Det skyldes primært travlhed hos Energinet ift. tilslutning til transmissionsnettet. Med andre ord - det tager lang tid at komme fra ansøgning til producerende VE-anlæg. To andre solcelleanlæg samt et kombineret solcelle- og vindmølleanlæg er i myndighedsbehandling, der afventer endelig politisk stillingtagen. Erfaringen viser, at der er stort behov for dialog omkring etablering af vedvarende energianlæg. VE-anlæg vil fortsat have stort fokus og ressourcetræk i 2024.
Siden energikrisen er energipriserne faldet igen. Samtidig er prisen for fjernvarmeudbygningen steget. Det afspejler sig i interesse for at tilslutte sig fjernvarme eller skifte til varmepumpe. Prisen for tilslutningen er afgørende for forbrugeren. Der er derfor behov for andre incitamenter for at få ejendomsejere til at udskifte fossil opvarmning med grøn varme, fx en tidsramme for senest udfasning af brug af olie og naturgas til opvarmning. Det er en nationalpolitisk opgave, som den nationale energikrisestab NEKST er kommet med anbefalinger til d. 14. marts 2024 (se Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriets hjemmeside).
Transport området udgør fortsat 1/3 af klimabelastningen i Middelfart Kommune. Det er en sektor, der er vanskelig for kommunen at gøre en afgørende forskel ved klimamæssigt. Der arbejdes dog med en række værktøjer i kommunens regi såsom udbygning af offentlig ladeinfrastruktur. 2023 gav positive resultater af udbud af ladepunkter, så der opstilles 346 normale ladepunkter og 22 lynladere mod de udbudte 196 normale ladepunkter og 2 lynladere. Middelfart Kommune er dermed godt med i andelen af ladepunkter per 1.000 indbyggere og ligger på en 13. plads nationalt. Det er også tydeligt, at omstillingen af personbilparken er godt på vej idet andelen af elbilen steg fra 4% til 7% i løbet af 2023. Kommunen har også en rolle ift. at fremme samkørsel og at få flere til at vælge cykel eller gåben som transportform. Her spiller kommunens fortsatte udbygning af stier en central rolle.
Klimaet viste sig fra sin forandrede side i 2023 med lange tørkeperioder og det vådeste år nogensinde målt. Stormfloden i oktober og stormen Pia i december gav oversvømmelser og ødelæggelser langs kommunens kyster. Klimatilpasningsogaven voksede i 2023. Det vil den fortsætte med fremover.
I Middelfart Kommune som virksomhed (MKV) er der i løbet af 2023 fortsat været fokus på energiforbrug i egne bygninger, bl.a. gennem energisparetips til medarbejderne ift. adfærd og gennem Ejendomscentrets fokus på energirenovering og optimering af bygningsdrift. Der er via Konsido analyseværktøjet øget fokus på klimabelastningen af kommunens indkøb, hvor særligt scope 3 (påvirkning uden for kommunens geografi) er en stor post. På basis af eksisterende data kan ses en reduktion i klimabelastningen på 14% fra 2021 til 2023 af indkøb, med den største reduktion på scope 3. Det er positivt. Værktøjet vil blive brugt til at sætte fokus på indkøb og adfærd på afdelingsniveau via det nye interne Klimanetværk, som arbejder for at nedsætte MKV's klimabelastning.
Samlet set har 2023 været et år med fuld fart på implementering af klimaplanen med særligt fokus på vedvarende energi og den interne drift. Der er samtidig en reel bekymring for at den grønne omstilling går for langsomt i forhold til at opnå 2030 målet om 70% reduktion. Det er helt afgørende, at der træffes nationalpolitiske beslutninger, som fremmer den grønne omstilling lokalt.
2024 byder på mere VE-arbejde med særlig politisk mål og godkendelse af VE-anlæg, revision af klimaplanen, indarbejdelse af klima og bæredygtighed i kommuneplan 2025 samt fortsat arbejde for bæredygtighed i konkrete byudviklingsprojekter og erhvervsområder.
Økonomi
Budgettet for 2023 blev reduceret grundet den generelle økonomiske situation. Det samlede forbrug blev 871.000 kr. hvoraf 200.000 kr. vedrører kontingent til TEA (PtX) og 100.000 kr. til KONSIDO.
Der er et tilsvarende beløb til rådighed i 2024 som blev anvendt i 2023. Midlerne vil bl.a. blive brugt i forbindelse med revision af klimaplanen.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Klimaplanen og den implementering omhandler til fulde klima og bæredygtighed.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
208. 1. budgetopfølgning pr. 31. marts 2024 for Klima- Natur og genbrugsudvalget
Sagsnummer: 2024-003771
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdet 1. budgetopfølgning for Klima- Natur og Genbrugsudvalgets område.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget godkender 1. budgetopfølgning pr. 31. marts 2024
Sagsbeskrivelse
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdet 1. budgetopfølgning pr. 31. marts 2024 for Klima- Natur og Genbrugsudvalgets område.
Forvaltningen forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug på 1,235 mio. kr. på den skattefinansieret drift i forhold til det oprindelige budget på 10,521 mio. kr. Afvigelsen skyldes et merforbrug under politikområdet Klima og Energi, idet opsparet overskud forventes anvendt til prioriterede indsatsområder.
På det selvfinansierede område drift forventes et mindreforbrug på 0,355 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget på politikområdet Affaldshåndtering på 8,870 mio. kr. Mindreforbruget skyldes primært personaleeffektiviseringer.
På den skattefinansierede del af anlægsrammen forventes et mindreforbrug på 4,777 mio. kr. ud af et samlet korrigeret budget inkl. over/underskud på 24,583 mio. kr. Mindreforbruget ved-rører primært forsinkelser på stiplanen, samt forsinkelser på anlægsprojekter med ekstern medfinansiering. Der forventes ikke afvigelser indenfor den samlede anlægsperiode.
Budgetopfølgningen indgår i den samlede budgetopfølgning pr. 31. marts 2024 for Middelfart Kommune, som behandles i Økonomiudvalget og efterfølgende af Byrådet. Denne sagsfremstilling behandles derfor kun i fagudvalget.
Økonomi
Resultatet af 1. budgetopfølgning er uddybet i det vedlagte notat.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
209. Røg - og lugtgener fra halmfyr ønskes løst ved etablering af gårdbiogasanlæg
Sagsnummer: 2020-007867
Sagsbehandler: Maria Friis Jensen
Præsentation
Påbud om nedbringelse af røg- og lugtgener fra et halmfyr på Bolsvej 21, 5500 Middelfart, ønskes løst ved etablering af et gårdbiogasanlæg på ejendommen. Gassen skal anvendes til elproduktion i gasmotorer. Overskudsvarmen fra elproduktionen skal dække varmebehovet som halmfyret pt. dækker og dermed løse røgproblemerne. Etablering af gårdbiogasanlægget kræver en færdig projektansøgning, en række myndighedstilladelser og forudsætter, at Miljø- og fødevareklagenævnet afgør, at den nuværende svineproduktionen på ejendommen kan fortsætte.
Forvaltningen foreslår
- At sagen drøftes
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune har modtaget en række henvendelser om røg- og lugtgener fra et halmfyr på Bolsvej 21, 5500 Middelfart. Middelfart Kommune meddelte, efter udførelse af diverse tiltag som ikke afhjalp problemet, i december 2022 et påbud om nedbringelse af røggenerne.
I april 2023 blev der isat isoleringsstensten i kedlen på halmfyret med henblik på at forbedre forbrændingen og derved nedbringe røggenerne. Middelfart Kommune førte efterfølgende en række tilsyn for at vurdere, om tiltaget havde hjulpet. I oktober 2023 meddelte kommunen afgørelse om, at røggenerne ikke er nedbragt og, at der skulle indsendes en redegørelse for en anden løsning til overholdelse af påbuddet.
Ejer af ejendommen meddelte efterfølgende, at der ønskes opført et gårdbiogasanlæg på ejendommen. Gårdbiogasanlægget skal opsamle gas fra svinegyllen, som herefter anvendes til elproduktion i gasmotorer. Overskudsvarmen fra elproduktionen skal dække varmebehovet som halmfyret dækker og dermed løse problemet med røggenerne.
Middelfart Kommune holdt herefter et møde med ejer og en konsulent fra Greenfarm, der producerer gårdbiogasanlæg. Middelfart Kommune bad efterfølgende om en beskrivelse af gårdbiogasanlægget med henblik på at kunne vurdere hvilke tilladelser, der er nødvendige for at kunne realisere det.
I januar 2024 modtog Middelfart Kommune en beskrivelse af to scenarier. Et hvor gårdbiogasanlægget kun modtager svinegylle fra Bolsvej 21, og et hvor der også tilføres kyllingemøg fra en anden ejendom. Scenariet hvor der tilføres kyllingemøg kan, ifølge den fremsendte beskrivelse, producere nok varme til at dække det varmebehov, der pt. dækkes af halmfyret. Halmfyret vil derefter kun skulle tændes op ved eventuelle driftstop på biogasanlægget.
Miljøgodkendelsen til svineproduktionen på Bolsvej 21, 5500 Middelfart er pt. påklaget til Miljø- og fødevareklagenævnet. Ejer af ejendommen har forklaret, at han ikke ønsker at investere i et gårdbiogasanlæg, før der foreligger en afgørelse, og det er afklaret om svineproduktionen på ejendommen kan fortsætte.
Etablering af gårdbiogasanlægget vil kræve en byggetilladelse, en landzonetilladelse og en VVM-screening.
Da der ikke foreligger et færdig projekt for gårdbiogasanlægget, er der ikke redegjort endeligt for de tekniske og praktiske løsninger herunder støj, lugt og anlæggets kapacitet.
Økonomi
Ikke relevant
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet
Klima & bæredygtighed
Biogas kan bidrage til den grønne omstilling.
Beslutning
Udsat.
Behandlingsplan
Bilag
Lukkede sager
210. Selvhjælpshandling af privat vandløb
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.