Referat for Klima- Natur og Genbrugsudvalget møde den 13. november 2024
239. Orientering om badevandssæsonen 2024.
Sagsnummer: 2024-000028
Sagsbehandler: Anne Lotte Villadsen
Præsentation
Forvaltningen orienterer om resultaterne af badesæsonens prøvetagning. Til trods for mange skybrudshændelser og længerevarende regn hændelser er alle officielle strande kategoriseret som udmærkede.
Forvaltningen foreslår
- at udvalget tager sagen til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Hvert år beregnes en klassifikation af kommunens officielle badestrande. En strand kan falde i en af følgende kategorier: udmærket, god, tilfredsstillende eller ringe. Klassifikationen beregnes på baggrund af analyseresultaterne for de seneste fire år (2021-2024).
Alle kommunens strande er efter denne sæson placeret i kategorien udmærket, som de har været i en længere årrække.
Der tages prøver på i alt 14 badestrande, hvoraf de 5 er Blå Flag strande - se bilag 1. Der tages også prøver på 6 kontrolstationer, som typisk følges, fordi de ligger omkring å-udløb. Badesæsonen er fra 1. juni til 1. september - dog 15. september for de 5 Blå Flag strande.
I løbet af sæsonen udtages mindst 10 prøver på de Blå Flag strande, mindst 6 prøver på de øvrige officielle strande, og mindst 2 prøver på kontrolstationerne. Hvis en analyse viser overskridelse af kvalitetskravene for badevand, bliver der udtaget en omprøve inden for 72 timer, og siden en erstatningsprøve inden for 7 dage efter omprøven. Begge prøver skal dokumentere, at der har været tale om en midlertidig overskridelse af kvalitetskravene, og at badevandet ikke er permanent forurenet.
Vi skal forberede os på, at skybrud (>15 mm regn på ½ time) og situationer med langvarig regn (>30 mm regn på 6 timer) bliver stadigt hyppigere. Spørgsmålet er, hvordan vi bedst informerer om effekten af megen regn. Vi baserer vores anbefalinger til badegæsterne på to regnmålere, der er placeret på hhv. en pumpestation ved Harndrup og på renseanlægget i Brenderup - se placeringen i bilag 2. Når målerne viser skybrud/langvarig regn, går der besked til forvaltningen. Herefter følges en procedure om at skilte om risiko for forurenet badevand på de strande, der ligger tæt på udmundingen af Stor Å.
I denne sæson har der været en række skybrud/langvarig regn, som har givet anledning til, at der er blevet skiltet fire gange på Varbjerg og Båring Ege strand. Der er udtaget ekstraprøver 3 dage umiddelbart efter disse skybrud/langvarig regn. Med denne ekstra prøvetagning har forvaltningen nu i en periode fra 2022-2024 forsøgt at dokumentere i hvor lang tid, der bør skiltes efter skybrud eller kraftigt regnvejr - se bilag 3. (I 2022 optrådte ingen skybrud/langvarig regn, og derfor er der ingen ekstraprøver fra det år).
Resultaterne for 2023 og 2024 er ikke fyldestgørende. 2024 har ikke været et heldigt år med hensyn til at opnå de planlagte tre på hinanden følgende dages prøvetagning efter skybrud/langvarig regn. Dels er nogen af dagene faldet på lørdage og søndage, hvor der ikke kan udtages prøver, og dels har laboratoriet svigtet prøvetagning delvist én gang og helt en anden gang. Den planlagte ekstra prøvetagning giver derfor stadig ikke et fuldstændigt billede af badevandskvaliteten i en periode på tre dage efter kraftig nedbør - men dog nok til, at der ikke skal skiltes på 3.-dagen efter skybrud/langvarig regn. Efter et forsigtighedsprincip skiltes der 48 timer efter skybrud/langvarig regn indtil, at der er et datagrundlag, der giver mulighed for en anden beslutning.
Fra badevandssæsonen 2025 vil der kunne skiltes uden for almindelig arbejdstids ophør, da der er lavet en aftale med Entreprenørgårdens Vagt.
Forvaltningen arbejder sammen med Middelfart Spildevand om at få direkte adgang til valide data, som skal sætte os i stand til, med tiden, kun at skilte i de situationer, hvor der har været overløb, der får betydning for badevandskvaliteten.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen høring af Ældre- og Handicapråd, da vi ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Forbedrede spildevandsforhold vil fremover afhjælpe risikoen for, at badevandet bliver forurenet af spildevand. Der er dog et kapløb mellem udbygningen af ledningsnettet og de stadigt hyppigere skybrud og langvarige regnvejrsperioder.
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.
Anna Poulsen Broen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
240. Godkendelse af takster for vandværker for 2025
Sagsnummer: 2024-014028
Sagsbehandler: Rikke Clausen
Præsentation
Middelfart Kommunes 16 almene vandværker og forsyningsselskaber har søgt om godkendelse af takster for 2025.
Forvaltningen foreslår
- at udvalget godkender taksterne for 2025 for de 16 almene vandværker.
Sagsbeskrivelse
Almene vandværker/forsyningsselskaber beregner og fastlægger anlægs- og driftsbidrag, som hvert år skal godkendes af Kommunalbestyrelsen. Det drejer sig om følgende almene vandværker/forsyningsselskaber i kommunen:
- Balslev Vandværk
- Blanke-Roerslev Vandværk
- Brenderup Vandværk
- Båring-Asperup Vandværk
- Ejby Vandværk Vandværk
- Emtekær-Tanderup Vandværk
- Fjeldsted Vandværk
- Føns og Omegns Vandværk
- Gelsted Vand
- Harndrup Vandværk
- Husby Sdr. Aaby Vandværk
- Nørre Aaby Vandværk
- Skrillinge-Russelbæk Vandværk
- Strib Vandværk
- Udby-Rolund Vandværk
- Vejlby Fed Vandværk
Middelfart Kommune fører tilsyn med vandværkerne, herunder kontrol med vandkvaliteten og behovet for vedligehold af hovedanlæg og ledningsnet. På baggrund af tilsynet vurderer forvaltningen, om de ansøgte takster dækker behovene for vedligehold og nyanskaffelser.
Forvaltningen lægger vægt på, at fastsættelsen af taksterne sker ud fra principperne om lighed, saglighed og princippet om hvile-i-sig-selv. Takstberegningen skal desuden være i overensstemmelse med det enkelte vandværks/forsyningsselskabs regulativ.
Alle vandværkers regnskaber og budgetter er gennemgået. Vandværkernes likviditet og soliditet er sammenholdt med aktuelle og fremtidige investeringer. På den baggrund er det vurderet, at de enkelte vandværkers økonomi er god.
Forvaltningen vurderer, at der samlet set er grundlag for at godkende de ansøgte takster for alle vandværker/forsyningsselskaber.
TREFOR VAND A/S søger også om godkendelse af takster for 2025. Selve godkendelsen forestås af Kolding Kommune, hvor TREFORs hovedkontor ligger. Middelfart Kommune kommenterer ansøgningen, inden den sendes til godkendelse hos politikerne i Kolding.
Der er udarbejdet en liste over nøgletal for forbrug af drikkevand, økonomi og takstblade i bilag 1 og 2. Desuden er de 16 takstblade fra ansøgningerne for 2025 vedlagt.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring af Ældreråd og Handicapråd, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Der er bygget nye vandværker i Gelsted og Ejby. Nedlæggelse af ældre utidssvarende værker bidrager til en mere effektiv forsyning af forbrugerne, og dermed til større bæredygtighed i vandforsyningen.
Beslutning
Godkendt.
Anna Poulsen Broen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
241. Separatkloakering i nye boligområder
Sagsnummer: 2023-016932
Sagsbehandler: Heidi Marianne Nielsen
Præsentation
I forbindelse med opstart af revisionen af Middelfart Kommunes spildevandsplan har forvaltningen udarbejdet et notat om problematikker i forhold til at spildevandskloakere i nye områder.
Forvaltningen ønsker i forbindelse med revisionen af den gældende spildevandsplan at ændre nuværende praksis fra som udgangspunkt at spildevandskloakere i nye områder til, at der fremadrettet som udgangspunkt separatkloakeres i nye områder, med mindre området er egnet til nedsivning og lokal regnvands håndtering (LAR).
Forvaltningen foreslår
- At udvalget godkender, at forvaltningen ved revisionen af spildevandsplanen indarbejder ny praksis til fremadrettet at separatkloakere i nye boligområder, med mindre jordbundsforholdene er egnet til nedsivning.
Sagsbeskrivelse
I Middelfart Kommunes gældende spildevandsplan bliver alle nye kloakoplande som udgangspunkt spildevandskloakeret. Middelfart Spildevand etablerer én ledning til husspildevand og fører stik frem til grundgrænsen (spildevandskloakeret).
Grundejer står i dag selv for bortskaffelsen af regnvand på egen grund, eksempelvis i fællesprivate anlæg som for eksempel faskiner, regnbede og udledning til recipient via private ledninger. Hvis en vandhåndteringsplan viser, at forholdene i området er uegnet til lokal håndtering/nedsivning af regnvand, etablerer Middelfart Spildevand et to-strengssystem med en ledning til husspildevand og en ledning til regnvand (separatkloakeret).
Håndtering af regnvand på overfladen har mange fordele. De seneste års erfaring har dog vist forskellige problemstillinger, som gør, at forvaltningen foreslår, at praksis ændres. Ændringen betyder, at alle nye kloakoplande som udgangspunkt separatkloakeres, med mindre området er egnet til nedsivning og lokal regnvands håndtering (LAR).
Hvis praksis ændres til separatkloakering i nye områder, vil opgaven ligge hos forsyningen. Middelfart Spildevand er som forsyningsselskab bedre rustet til at håndtere regn- og spildevand, da det er en af deres kerneopgaver. Denne opgave er ikke en prioritet hos private borgere.
I andre kommuner har man oplevet, at områder med privat spildevands- og regnvandskloak bliver overgivet til forsyningen, når systemet ikke fungerer, fordi borgerne ikke har ekspertisen eller økonomien til at håndtere problemerne. Dette giver ekstra udgifter til forsyningsselskabet, som pludselig overtager et kloaksystem, som ikke fungerer optimalt eller et anlæg, som ikke lever op til forsyningsselskabets serviceniveau.
Desuden vil ændringen fra spildevandskloakering til separakloakering have den fordel, at der tænkes i helhedsløsninger, og der er samme ”bygherre” (forsyningen) på i hele projektet. At forsyningen etablerer kloakledningerne betyder, at ejerskab af ledningsanlæg er tydeligt og ”fremtidssikret”, og det vil være nemmere at prioritere de grønne/blå løsninger.
Økonomi
Ændring af medfører ikke udgifter for Middelfart Kommune, idet området er takstfinansieret.
Høring
Kræver ingen høring.
Klima & bæredygtighed
Ved separatkloakering bortskaffes regnvand på en måde som betragtes som en bæredygtig og klimavenlig løsning. Regnvandet håndteres og renses i regnvandsbassiner eller andre LAR løsninger, som sikrer at regnvandet håndteres i lokalområdet.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
242. 3. budgetopfølgning pr. 31. oktober 2024 for Klima- Natur og Genbrugsudvalget
Sagsnummer: 2024-013724
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdet 3. budgetopfølgning for Klima- Natur og Genbrugsudvalgets område.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget godkender 3. budgetopfølgning pr. 31. oktober 2024
Sagsbeskrivelse
Økonomiafdelingen har, i samarbejde med Teknik- og Miljøforvaltningen, udarbejdet 3. budget-opfølgning pr. 31. oktober 2024 for Klima-, Natur og Genbrugsudvalgets område.
Forvaltningen forventer ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug på 0,536 mio. kr. på skattefinansieret drift i forhold til det oprindelige budget på 10,521 mio. kr. Mindreforbruget vedrører politikområdet Klima og Energi. Der er flyttet budget på 0,165 mio. kr. til Klimastabens øvrige udgifter. Når der ses bort herfra, er der et mindreforbrug på 0,371 mio. kr. Mindreforbruget skyldes primært, at revision af klimaplanen går lidt langsommere end forventet, hvorfor udgifterne til eksterne aktiviteter først kommer i 2025. Herudover er forklaringen forskydninger af indtægter og udgifter mellem årene på klimaprojekter med ekstern finansiering.
På det selvfinansierede område drift er der et mindreforbrug på 1,119 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget på politikområdet Affaldshåndtering på 8,870 mio. kr. Mindreforbruget er af teknisk karakter og ikke udtryk for et reelt mindreforbrug. Det skyldes, at Affald og Genbrug er blevet selskabsdannet med en åbningsbalance pr. 1. juli 2024. Forbruget afspejler derfor kun 6 måneders drift i kommunalt regi, hvorimod driftsbudgettet er helårligt.
På den skattefinansierede del af anlægsrammen forventes et mindreforbrug på 12,741 mio. kr. ud af et samlet korrigeret budget inkl. over/underskud på 24,583 mio. kr. på politikområdet Natur og Miljø. Mindreforbruget vedrører primært forsinkelser på anlægsprojekter med ekstern finansiering (7,511 mio. kr.), forsinkelser på stiplanen (4 mio. kr.) samt forsinkelse på biodiver-sitets- og naturprojekter (1,066 mio. kr.). Der forventes ikke afvigelser indenfor den samlede anlægsperiode.
På selvfinansierede anlæg er der ingen budgetafvigelse, da det korrigerede anlægsbudget er blevet tilpasset forbruget pr. 30. juni 2024, fordi Affald og Genbrug er blevet selskabsdannet med åbningsbalance pr. 1. juli 2024. For perioden 1. januar til 30. juni 2024 er der realiseret et samlet forbrug på 16,274 mio. kr., heraf et forbrug på Ny Genbrugspladsstruktur på 15,499 mio. kr. og et forbrug på 0,776 mio. kr. på Fælles affaldsløsninger i Middelfart Midtby.
Budgetopfølgningen indgår i den samlede budgetopfølgning pr. 31. oktober 2024 for Middelfart Kommune, som behandles i Økonomiudvalget og efterfølgende af Byrådet. Denne sagsfremstilling behandles derfor kun i fagudvalget.
Økonomi
Resultatet af 3. budgetopfølgning er uddybet i det vedlagte notat.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
243. Rottehandlingsplan 2025-2027
Sagsnummer: 2024-002213
Sagsbehandler: Gitte S. Hertzum
Præsentation
Ifølge bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter skal kommunen udarbejde en rottehandlingsplan, som vi reviderer minimum hvert 3 år. Middelfart Kommune udarbejdede den første rottehandlingsplan i 2012. Dette er den femte version af handlingsplanen, gældende for perioden 2025-2027.
Forvaltningen foreslår
- At rottehandlingsplan 2025-2027 godkendes.
Sagsbeskrivelse
Rottehandlingsplanen beskriver Middelfart Kommunes handlinger og mål indenfor forebyggelse og bekæmpelse af rotter i overensstemmelse med de krav, der stilles til den kommunale handlingsplan i lovgivningen. Se vedhæftede bilag.
Nedenfor er fremhævet status for nogle af målene for den afsluttede periode 2022-2024 samt på nye mål for næste periode.
God service for borgere, kommunikation og forebyggende indsatser
Kommunen modtager stadig overordnet positive tilbagemeldinger fra borgere, og der er fortsat fokus på god service.
Da bekæmpelsen blev hjemtaget i 2019, blev det besluttet at evaluere hjemtagningen efter 5 år. Klima- Natur og Genbrugsudvalget vil i starten af 2025 få forelagt en evaluering af den kommunale rottebekæmpelse.
Kloakinstallationer dvs. brud/defekte ledninger og tagnedløb samt usikrede ydermure og bygningsvedligeholdelse er nogle af de væsentlige årsager til rottetilhold. Endvidere kan dyrehold, samt fodring af fugle også være en væsentlig årsag til rottetilhold. Der er stadig fokus på årsagstyper.
Forvaltningen har, i denne periode, i samarbejde med bekæmperne udarbejdet 10 gode råd, der er tilgængelige på kommunens hjemmeside. De gør grundejere opmærksomme på risikoen for et rottetilhold, og ved få forebyggende tiltag kan grundejer selv sikre deres ejendom mod rotter.
Rottegebyret
Miljøministeriet har ændret måden gebyret opkræves på. Gebyret opkræves fra 2025 som et fast grundgebyr på 60,6243 kr. og en kvadratmetersats på 0,4894 kr. pr. m2.
Den kommunale bekæmpelse og samarbejde
Samarbejde med Spildevandsselskabet og Entreprenørafdelingen fungerer godt og drøftelse af konkrete sager ved rottemøderne har medført en hurtigere og bedre løsning af defekter i det offentlige system.
Grøn bekæmpelse
Giftreducerende tiltag. Middelfart Kommune ser løbende på nye metoder til giftfri bekæmpelse og holder sig opdateret på den nyeste teknologi på området. I perioden 2019-2024 har der været særlig fokus på muligheden for at fremme levevilkårene for rottens naturlige fjender ved opsætning af ynglekasser til rovfugle. Det er planen at forsætte projektet.
Forvaltningen vil også stadig gøre brug af skydning og sporing vha. hund. To metoder som har været anvendt i den forgangne periode, men som forvaltningen vurderer kan optimeres yderligere.
I næste planperiode laver kommunen desuden en prøvehandling i Strib og Middelfart by, hvor bekæmpelsen primært vil være giftfri, dvs. rotterne bekæmpes med smækfælder og gift fravælges som førstevalg, hvor det er muligt.
Tilkøb af sikringsordning
Forvaltningen vil i næste planperiode arbejde med en model, hvor en sikringsordning tilbydes til udvalgte institutioner og kommunens genbrugspladser. Ordningen forventes at kunne udbydes fra 2026.
Økonomi
Projekterne/handlingerne i rottehandlingsplanen indgår som en del af rottebekæmpelsen og de afsatte midler hertil.
Høring
Ikke relevant
Klima & bæredygtighed
I handlingsplanen arbejdes der målrettet mod en mere grøn bekæmpelse, dvs. en bekæmpelse hvor der er fokus på giftforbruget og minimering heraf.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
244. Godkendelse af takster for 2025 for Modtagestation Syddanmark I/S (MOTAS)
Sagsnummer: 2024-012433
Sagsbehandler: Gitte S. Hertzum
Præsentation
Modtagestationen for farligt affald, Modtagestation Syddanmark I/S (MOTAS), har fremsendt budget og takster for 2025. Modtagestationens takster skal godkendes af interessentkommunernes byråd hvert år. Budget for 2025 vedlægges til orientering.
Forvaltningen foreslår
- At MOTAS’ takster for 2025 godkendes.
Sagsbeskrivelse
Af vedtægterne for Modtagestation Syddanmark I/S (MOTAS) fremgår det, at de af repræsentantskabet indstillede gebyrer skal fremsendes til kommunernes godkendelse. Repræsentantskabet for MOTAS har på et bestyrelsesmøde d. 14. juni 2024 vedtaget at fremsende taksterne for 2025 til behandling i interessentkommunerne.
I det nye budget er der foretaget en opdeling således at aktieselskaber og interessentkommuner er adskilt. Få at få budgetterne til at stemme, har det imidlertid været nødvendigt at ændre i opstillingen / beregningerne i omkostningsdelen for budgettet. I tidligere budgetter var løn til kørsel af Iveco, kvalitetssikring og sortering af røde kasser trukket fra under løn personale og ført op under de direkte omkostninger under hver ordning. Det er nu ændret således, at al lønudgifter nu udelukkende figurerer under lønomkostninger og derefter er delt ud på ordningerne som faste omkostninger. Dette harmonerer også bedre med årsregnskabet, hvor alt løn figurerer som fast omkostning.
Udgifter for MOTAS skal dækkes af selskabets takster efter "hvile i sig selv"-princippet. MOTAS administrerer henholdsvis driftsordning for farligt affald, tømningsordning for olie-/benzinudskillere (OBU), klinisk risikoaffaldsordning, lille-/landbrugsordning samt en ordning for røde kasser til indsamling af farligt affald fra husholdninger i kommunerne. Kasserne afhentes, tømmes, affaldet sorteres, kasserne vaskes og leveres tilbage.
Vedlagt som bilag er bl.a. takster for 2025, samt budgetterede mængder, indtægter og omkostninger for 2025. Desuden er andre relevante bilag som bl.a. årsrapport for 2023 vedhæftet.
Økonomi
MOTAS' udgifter til drift, administration og anlægsaktiviteter dækkes af selskabets takster efter "hvile i sig selv"-princippet.
Takster til dækning af Modtagestationens omkostninger til transportører og behandlere opkræves direkte ved selskabets kunder efter udførelse af den relevante ydelse. Middelfart Kommune er kunde hos MOTAS og betaler for de ydelser, som MOTAS udfører for kommunen. Derudover påvirkes interessentkommunerne, herunder Middelfart Kommune, ikke økonomisk.
Høring
Ikke relevant
Klima & bæredygtighed
MOTAS I/S er et fælleskommunalt selskab, der er oprettet til at varetage de opgaver for farligt affald der påhviler interessentkommunerne, herunder at sikre miljørigtig håndtering.
I MOTAS’ Strategiplan for 2025 er bæredygtighed en del af mission og vision, og det indgår som en målsætning og en strategisk indsats, at bæredygtighed skal indarbejdes i alle led.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
Mængde Budget 2025 5 interessentkommuner indgående moms indregnet
Budget 2025 mængdebudget aktielselskaber ekskl. moms
Budget 2025 omkostninger aktieselskaber ekskl. moms.
Budget 2025 indtægter aktieselskaber ekskl. moms.
Budget 25 - Takstsammenligning gebyr 2023-2025
Budget 2025 - Fordeling administrationsgebyr
Budget 2025 omkostninger 5 interessentkommuner indgående moms indregnet
Budget 2025 indtægter 5 interessentkommuner indgående moms indregnet
245. Dispensation til fritagelse for tømningsordning af dagrenovation, Fjellerupvej 56, 5463 Harndrup
Sagsnummer: 2024-013464
Sagsbehandler: Gitte S. Hertzum
Præsentation
Forvaltningen har den 16. september 2024 modtaget en henvendelse fra grundejer af Fjellerupvej 56, 5463 Harndrup. Idet henvendelsen handlede om kommunal tømning af affald blev henvendelsen sendt videre til Affald og Genbrug, som har vurderet og behandlet sagen.
Forvaltningen har, efter at Affald og Genbrug har meddelt deres beslutning, igen modtaget en henvendelse fra grundejer, der nu ønsker fritagelse for betaling af tømningsordningen.
Forvaltningen foreslår
- At der meddeles afslag til dispensation og fritagelse for tømningsordning.
Sagsbeskrivelse
Oplysninger til sagen:
- Ejendommen ligger i landzone og bruges som sommerhus.
- Som det ses på bilaget skal beholderne køres ca. 407 meter op ad en grusvej, når de skal tømmes.
- Grundejer har oplyst, at de lige nu betaler 1700 kr. for et halvt år, men at de tager affaldet med hjem.
- Grundejer bor selv fast i Middelfart Kommune.
- Grundejer har selv henvendt sig til de omkringliggende lodsejere, for en alternativ løsning, hvor beholdere evt. kunne stå oppe ved vejen. Det har ikke været muligt at indgå en aftale herom.
Forvaltningens vurdering:
Der er i husholdningsregulativet ikke mulighed for at meddele en dispensation. Ønsker udvalget, at der gives dispensation til fritagelse, vil det kræve en ændring i husholdningsregulativet.
Forvaltningen forudser, at en ny praksis kan medføre, at flere ejendomme søger om dispensation, og det kan få betydning for fremtidige takster.
Økonomi
Åbnes der op for, at der kan give dispensation til fritidsboliger, vil det fremadrettet få betydning for økonomien.
Høring
Forvaltningen har fået oplyst gældende praksis fra Affald og Genbrug. De oplyser at der kun gives fritagelse fra tømning af dagrenovation til alm. husstande, her er der budgetteret med 25 ejendomme årligt.
Affald og Genbrug har ligeledes undersøgt, om der kan køre alternative køretøjer ned til ejendommen, det er ikke muligt.
Klima & bæredygtighed
Gebyret opkræves hos samtlige husstande og ordningen er med til at sikre en god og stabil drift samt bæredygtig affaldshåndtering.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
246. Indsatsplan for regulering af måger i erhvervsområde og på rådhuset 2025
Sagsnummer: 2024-014853
Sagsbehandler: Brian Olsen
Præsentation
Siden 2016 har Middelfart Kommune, i samarbejde med Middelfart Erhverv, haft en indsatsplan for regulering af måger i erhvervsområdet øst for Middelfart samt på rådhuset/P-huset.
På trods af svingende resultater, ønsker både Middelfart Erhverv og Middelfart Kommune at fortsætte reguleringen som hidtil. I samarbejde indkaldes kommunens virksomheder til informationsmøde i løbet af vinteren 2024/2025, så indsatsplanens rammer udnyttes og forstås til fulde.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget godkender Indsatsplanen for regulering af måger 2025
Sagsbeskrivelse
Loven gør det muligt at regulere måger i forskellige situationer. I det tidlige forår er det muligt at regulere voksne måger ved skydning, inden de etablerer reder. I det sene forår og sommer kan man regulere mågebestanden ved at fjerne æg og reder, og i løbet af sommeren er det muligt at skyde ungerne, hvis de og deres forældre er til gene.
Alle former for regulering kræver ansøgning og tilladelse fra Naturstyrelsen, som er myndighed på området. Forvaltningen laver disse ansøgninger og formidler videre til Middelfart Erhverv, som har entreret med en reguleringsjæger.
I sager, hvor borgere oplever gener fra måger på privat grund, er forvaltningen nødsaget til at henvise borgerne til ansøgning hos Naturstyrelsen.
I Middelfart oplever vi en rendens til, at mågebestandene vokser, og mågerne bliver mere nærgående, især i midtbyen og på enkelte cafeer/restauranter. I erhvervsområdet er oplevelsen forskellig fra virksomhed til virksomhed. Udbyttet af reguleringen er meget svingende, hvilket fremgår af vedhæftede indsatsplan for 2025.
I samarbejde indkaldes kommunens virksomheder til informationsmøde i løbet af vinteren 2024/2025, så indsatsplanens rammer udnyttes og forstås til fulde.
Da forvaltningen oplever en stigning i henvendelser om generende måger, er der taget initiativ til at arrangere et tværkommunalt erfa-møde, med deltagelse af Naturstyrelsen, for at høre om nabokommunernes udfordringer og løsninger. På mødet blev der delt en fælles opfattelse af, at fugle flytter sig, når der udøves regulering.
På den baggrund vil forvaltningen fremover forsøge at danne et overblik over klager, henvendelser og lokaliteter i forhold til generende måger, så der udøves regulering de rigtige steder på de korrekte måder.
Økonomi
Indsatsplanen for regulering af måger 2025 har ikke en direkte udgift for Middelfart Kommune. Dog investeres der mandetimer i ansøgninger, koordinering/møder og udførelse af regulering (entreprenørgården) på rådhuset, P-huset og forsamlingshuset i Østergade.
Derudover har entreprenørgården været behjælpelig med regulering af måger på enkelte af kommunens institutioner.
Høring
Kræver ingen.
Klima & bæredygtighed
Mågerne er flyttet ind i byen, og vi er flyttet tæt på mågerne, hvilket medfører konflikter med især støj og aggressive voksne fugle, som forsvarer deres afkom. Skrigende måger kan være meget generende, og larmen kan påvirke nattesøvnen.
Klimaforandringer med varmere klima, kombineret med færre fjender, kan medføre, at mågernes ynglesucces stiger. Det kan medføre flere konflikter imellem måger og mennesker.
I Middelfart Kommune reguleres mågerne ansvarsbevidst af professionelle personer, herunder af entreprenørgårdens personel og af en erfaren reguleringsjæger ansat af Middelfart Erhverv. Der anvendes ingen former for gift eller øvrige utraditionelle metoder.
Beslutning
Godkendt med den tilføjelse til planen, at politiet adviseres ved skydning.