Referat for Miljø- og Energiudvalget møde den 08. september 2021
302. 3. Budgetopfølgning pr. 31. august 2021 for Miljø- og Energiudvalget
Sagsnummer: 2021-000013
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdet 3. budgetopfølgning for Miljø- og Energiudvalgets område.
Forvaltningen foreslår
• At Miljø- og Energiudvalget godkender 3. budgetopfølgning pr. 31. august 2021 som forelagt.
Sagsbeskrivelse
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdet 3. budgetopfølgning pr. 31. august 2021 for Miljø- og Energiudvalgets område.
Forvaltningen forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug på 1,776 mio. kr. på driftsbudgettet i forhold til det oprindelige budget på 4,684 mio. kr. Merforbruget finansieres af det overførte overskud fra tidligere år.
På det skattefinansierede område drift forventes et merforbrug på 2,334 mio. kr. Merforbruget vedr. politikområdet Klima og Energi og skyldes primært forskydelse mellem årene vedr. EU-projekter. Desuden anvendes overskuddet fra sidste års Klimafolkemøde på 0,844 mio. kr. til afholdelse af Klimafolkemødet i fuld skala i 2021.
På det selvfinansierede område drift forventes et mindreforbrug på 0,558 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget på -4,281 mio. kr. Mindreforbruget vedr. politikområdet Affaldshåndtering, skyldes primært højere indtægter på papir og pap end budgetteret.
Forvaltningen forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug på 6,031 mio. kr. på anlægsbudgettet i forhold til det oprindelige budget på 9,446 mio. kr. Merforbruget finansieres af det overførte overskud fra tidligere år. Set over den samlede anlægsperiode er forventningen, at det samlede anlægsbudget overholdes.
På det skattefinansierede område anlæg forventes et merforbrug på 0,831 mio. kr. Hovedforklaringen er forbrug af opsparede rådighedsbeløb vedrørende regnskab 2020, som er overført til brug i 2021, i kombination med et forventet mindreforbrug på rekreative stier under Natur og Miljø.
På det selvfinansierede område anlæg forventes et merforbrug på 5,2 mio. kr. primært som følge af et merforbrug på 3,8 mio. kr. på anlægget Ny affaldsordning. Derudover forventes et merforbrug på Ny genbrugspladsstruktur på 0,8 mio. kr., et merforbrug på Omlastestation på 0,7 mio. kr., og et mindreforbrug på Fælles affaldsløsninger i Middelfart Midtby på 0,1 mio. kr.
Økonomi
Resultatet af 3. budgetopfølgning er uddybet i det vedlagte notat.
Høring
Behandlingsplan:
Miljø- og Energiudvalget den 7. september 2021.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Paw Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
303. Fordeling af Biodiversitetpulje efterår 2021
Sagsnummer: 2021-004838
Sagsbehandler: Rasmus Dalhoff Skaar
Præsentation
Beslutning om hvilke ansøgninger der skal prioriteres til at få andel i efterårets biodiversitetspulje. Der resterer 25.000 kr. i puljen efter forårets uddeling.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget godkender bevilling af 25.000 kr. til ansøgning nr. 8.
Sagsbeskrivelse
På udvalgets møde i marts i år blev det besluttet at disponere 100.000 kr. af biodiversitetsbudgettet til en pulje, der kunne søges af borgere, foreninger og virksomheder. På udvalgets møde i april blev rammen for ansøgningsproceduren besluttet.
15. august var der ansøgningsfrist for årets 2. runde, hvortil der var disponeret 25.000 kr. af årets pulje. Hver ansøgning kan maksimalt tildeles 25.000 kr. (eksklusiv moms).
Forslag til faglig prioritering af ansøgningerne er udarbejdet på møde d. 19 august i samråd og enighed med repræsentant for henholdsvis Naturudvalg (Erik Bukh) og borgerinitiativet "VILDE Middelfart" (Bent Pandal).
Der er indkommet 10 ansøgninger. Tre ansøgninger opfylder ikke ansøgningskrav pga. andet hovedformål end biodiversitet, allerede er igangsat eller kræver tilpasning med grundejer.
Tilbage er 7 projekter med et samlet ansøgt beløb på 135.889 kr. Disse udgør de ansøgninger, som forvaltningen og de eksterne repræsentanter indstiller til prioritering.
Der er i denne omgang indkommet flere udmærkede projekter, som det ikke vil være muligt at prioritere indenfor den økonomiske ramme, som er afsat. Alle disse projekter bør have en positiv tilbagemelding og forklaring på prioriteringen. Desuden en opfordring til at søge igen næste år, såfremt det kommende udvalg afsætter midler til en ny pulje i 2022.
Vedlagt som bilag er oversigt med resume samt alle ansøgninger i fuld længde
Projekterne er listet nedenfor med de projekter, der vurderes at give mest biodiversitet for pengene og pr kvadratmeter øverst:
Ansøgning nr. 8: Grundejerforening Toftens anlæg af knap 7000 kvm lysåben kratskov og blomster (25.000 kr)
Ansøgning nr. 10: privat anlæg af 147 meter læhegn ved Kustrup (7.872 kr)
Ansøgning nr. 3: Middelfart Vilde Kommune landbrugstjek (9.375 kr.)
Ansøgning nr. 4: Privat omlægning af 4000 kvm landbrugsarealer (20.000 kr.)
Ansøgning nr. 7: Boligforening Lillebælts omlægning af 160 kvm græsarealer (23.642 kr.)
Ansøgning nr. 6: Firmaet "16 Aps" omlægning af 300 kvm erhvervsareal (25.000 kr.)
Økonomi
Finansieres indenfor eksisterende anlægsbevilling "Pulje til gennemførelse af biodiversitetsprojekter" under Natur og Miljø.
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Tilplantning og ekstensivering af tidligere landbrugsjord og kortklippede græsarealer har en direkte og indirekte positiv klimaeffekt. Blandet skov akkumulerer omtrent 10 ton CO2/hektar/år over deres levetid. Træer giver desuden en lokal kølende effekt i form af skygge og fordampning. Den højest prioriterede ansøgning leverer, udover flere levesteder til lokalområdets dyr og planter, disse effekter.
Beslutning
Udvalget godkendte en bevilling på 20.000 kr. til ansøgning 8 og 5.000 kr. til ansøgning 10.
Paw Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Alex Gren deltog ikke i sagens behandling grundet inhabilitet.
Behandlingsplan
Bilag
304. Orientering om solceller
Sagsnummer: 2021-005814
Sagsbehandler: Helene Bjerre-Nielsen
Præsentation
Udvalget har ønsket drøftelse af solceller ud fra følgende spørgsmål: Hvad er status på området og hvor stor en andel af landets solceller skal placeres i Middelfart? Er der fundet en model for udnyttelse af store tagarealer til solceller?
Forvaltningen foreslår
- Forvaltningen foreslår at udvalget diskuterer orienteringen og tager den til efterretning.
Sagsbeskrivelse
I Middelfart Kommunens klimaplan er der sat et mål om 200 ha solcelleanlæg inden 2030. 1 ha svarer ca. til 1 MW med nye solceller. Forvaltningen er i dialog med tre potentielle ansøgere til solcelleanlæg. Hvis alle de tre anlæg etableres som skitseret, vil de tilsammen dække et areal på knap 300 ha. Dertil kommer solcelleanlægget på 25 ha på Vanghavevej, som er godkendt tidligere i 2021. Målet i Klimaplanen vil således være mere end indfriet, hvis alle tre potentielle anlæg godkendes i deres nuværende form.
I mange andre kommuner er der lignende projekter på vej. De er i gennemsnit på ca. 90 ha. Det største anlæg, foreløbigt indvies i Holstebro Kommune i oktober og er på 222 ha. Tendensen er at anlæggene bliver større og større. Der findes ikke en officiel opgørelse over antallet, placering og størrelsen af de mange projekter.
I Middelfart Kommune er der begrænset med egnede arealer til solcelleparker, og det er derfor forvaltningens vurdering, at solcelleanlæg i Middelfart Kommune samlet set ikke vil komme til at udgøre en væsentlig del af Danmarks solcelleareal.
Forvaltningen har været i dialog med dels en nordisk ejendomsudvikler, en solcellevirksomhed (SolPlus i Middelfart) samt Dansk Solcelleforening.
Markedet for solceller på tage er voksende pga de lavere priser på panelerne, men der er stadig en langt bedre økonomisk gevinst ved markanlæggene, og derfor holder de store udviklere sig til den type anlæg. Samtidig oplever firmaer som SolPlus en voksende interesse fra virksomheder til at få solceller på taget ”for signalværdien” og en tilbagebetalingstid på under 10 år. Det giver bedre økonomisk mening med solpaneler for virksomheder, som har et stort el-forbrug i dagstimerne, hvor panelerne producerer strøm. Det kan fx også være landbrugsejendomme med svineproduktion.
Forvaltningen har endnu ikke afklaret, hvordan der bedst arbejdes videre med at fremme solceller på industritage. Det kunne være en mulighed at gennemføre en informationskampagne overfor virksomheder i fx Middelfart Erhvervsområder. Tanken om en egentlig model er forsat i spil, men da markedet synes at være ved at køre af sig selv, skal det overvejes, hvordan kommunen bedst kan bidrage konstruktivt som medspiller.
Lidt basistal fra Energistyrelsen – energirapport 2019
VE udgør 34% af energiproduktionen, råolie udgør 41%
El udgør 20% af energiproduktionen
El fra solceller udgør knap 3% af elproduktionen.
Økonomi
Ingen økonomiske elementer.
Høring
Ingen høring.
Klima & bæredygtighed
Sagen omhandler alene klima og bæredygtighed.
Beslutning
Udvalget tog orienteringen til efterretning.
Paw Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
305. Orientering om Energi- og CO2 regnskab
Sagsnummer: 2021-012325
Sagsbehandler: Helene Bjerre-Nielsen
Præsentation
Middelfart Kommunens klimaplan bygger på data fra SparEnergi.dk (Energistyrelsen) suppleret med yderligere data. Basisår for klimaplanen er 2017.
Forvaltningen foreslår
- Forvaltningen indstiller at udvalget diskuterer orienteringen og tager den til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Region Syddanmark har hyret konsulentfirmaet Viegaard Maagøe til at udarbejdet et mere detaljeret klimagasregnskab, primært til anvendelse for de 14 kommuner i regionen, som er ved at udarbejde en DK2020 klimaplan. Region Syddanmark har sikret at alle regionens kommuner har modtaget et klimagasregnskab. Den nyeste version er modtaget d. 25. august 2021.
Regnskabet er en opgørelse af kommunens CO2-udledning i 2019. Regnskabet er udfærdiget med udgangspunkt i data, struktur og metoder fra Energi- og CO2-regnskabet på SparEnergi.dk. Regnskabet er suppleret med data fra en række datakilder, som tilsammen giver et mere realitetsnært billede af udledningen og energiforbruget i kommunen i 2019. Regnskabet indeholder endvidere en detaljeret energibalance og fremskrivninger af regnskabet til både 2030 og 2050. Desuden indeholder regnskabet en tilbageskrivning til 1990, der kan anvendes som indikator i forhold til regeringens 70 % reduktionsmål.
I tabellen nedenfor er givet den samlede og sektoropdelte CO2 udledning på basis af de to regnskaber (Klimaplanen og Region Syddanmark) samt 2018 opgørelsen fra SparEnergi.dk. Som det tydeligt fremgår, er der store variationer i CO2 tallet, hvilket reelt gør det meget vanskeligt at bruge regnskaberne som egentlige regnskaber. Forskellen skyldes, at både SpaerEnergi.dk og Region Syddanmark prioriterer at få så rigtige regnskaber som muligt, snarere end at muliggøre en sammenligning år for år. Det gør det vanskeligt at fremlægge opnåede klimagasreduktioner på årsbasis.
Forvaltningen følger udviklingen af klimagasregnskabet tæt, og ser en mulighed i at klimagasreduktioner for nuværende opgøres pr fuldført projekt, snarere end på basis af klimagasregnskabet.
|
2019 |
2018 |
2017 |
Sektor |
ton CO2e |
ton CO2e |
ton CO2e |
Energi |
116.272 |
114.009 |
97.896 |
Transport |
125.399 |
166.613 |
129.878 |
Kemiske processer |
4.941 |
4.918 |
4.476 |
Landbrug |
111.328 |
112.894 |
75.193 |
Affald |
3.721 |
3.704 |
3.927 |
Spildevand |
379 |
323 |
387 |
Samlet |
362.041 |
402.461 |
311.757 |
Økonomi
Ingen økonomiske elementer.
Høring
Ingen høring.
Klima & bæredygtighed
Sagen omhandler udelukkende klima og bæredygtighed.
Beslutning
Udvalget tog orienteringen til efterretning.
Behandlingsplan
306. Havplan - høringssvar
Sagsnummer: 2018-003223
Sagsbehandler: Merete Nørgaard
Præsentation
Søfartsstyrelsen har sendt udkast til Danmarks Havplan i høring indtil den 30. september 2021. Havplanen har hjemmel i havplanloven, der gennemfører et EU-direktiv om rammer for maritim fysisk planlægning.
Natur- og Miljøafdelingen har gennemgået udkastet til havplanen. Vurderingen er, at der omkring Middelfarts kystlinje ikke er tale om nye arealanlæg, som i sig selv har betydning ift. de nuværende muligheder.
Natur- og Miljøafdelingen har været i dialog med Kolding og Fredericia Kommuner med henblik på et fælles udkast til høringssvar, som overordnet gør opmærksom på den bekymring kommunerne har ift. vandmiljøet i Lillebælt og på det arbejde Naturpark Lillebælt gør for havmiljøet.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget godkender forslag til høringssvar.
Sagsbeskrivelse
Staten bestemmer over søterritoriet og jf. havplanloven planlægger staten for anvendelsen af de danske havarealer. Der har ikke tidligere været en samlet planlægning for de danske havarealer. Med forslag til Danmarks første havplan lægges der op til, at havarealet fremover administreres via zoner udlagt til forskellige formål. Havområderne opdeles i fire zoneområder:
1. Udviklingszoner til energisektoren til søs, råstogindvinding, akvakultur (fisk og skaldyr) og reservation til transportinfrastrukturanlæg.
2. Særlige anvendelseszoner til sejladskorridorer, beskyttelsesforanstaltninger for luftfart, kabelkorridorer for vedvarende energi, konkrete landindvindingsprojekter og konkrete rørledningsprojekter.
3. Natur- og miljøbeskyttelsesområder - havstrategiområder, Natura 2000-områder, Ramsarområder, fredede områder og natur- og vildtreservater.
4. De generelle anvendelseszoner omfatter alle de områder i havplanen, der ikke er udlagt til andre formål.
Retsvirkningen omfatter alene offentlige myndigheder, men får afledte konsekvenser for borgere/virksomheder, der ikke kan opnå tilladelse til dispositioner i strid med en gældende havplan.
For hele havområdet gælder, at fiskeri, sejlads, rekreativ anvendelse, turisme og aktiviteter, der ikke kræver tilladelse, og som der ikke planlægges for med havplanen, kan foregå i alle zoner medmindre anden lovgivning forhindrer det, eller frem til der opføres anlæg, eller der indføres anden regulering, som begrænser anvendelsen.
Havplanen indeholder de oplistede zoner men tager ikke stilling til betydningen af de afledte påvirkninger som zoneudpegningerne medfører.
Se bilag "pdf udsnit Lillebælt" og www.havplan.dk for at få et overblik ved Middelfart. Havplanen er den første digitale havplan og kan derfor ikke udskrives i sin helhed.
Forvaltningen vurderer, at udkastet til havplanen ikke i sig selv medfører restriktioner for havet/de kystnære arealer langs Middelfarts kyst. Der synes dog at være mangel på at planlægge ud fra havet som økosystem, hvilket bør påpeges i et høringssvar, da kommunen har stor interesse for at havet omkring os er i balance. Se bilag "Forslag til Høringssvar"
Økonomi
Ingen
Høring
Ikke relevant.
Klima & bæredygtighed
Havplanen har indirekte betydning for både klima og bæredygtighed, idet den sætter rammer for, hvordan havet kan bruges til f.eks. energianlæg, havbrug o.s.v.
Høringsvaret indeholder forslag, som vil kunne øge havplanens bidrag til bæredygtig forvaltning af havområder.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
307. Forsøgsordning for indsamling af plast og mad- og fødevarekartoner
Sagsnummer: 2021-012470
Sagsbehandler: Karen Lübben
Præsentation
Forvaltningen gennemfører et forsøg med håndtering af affaldsfraktionerne hård plast, blød plast og mad- og drikkekartoner forud for implementering af husstandsindsamlingen heraf d. 1. oktober 2022.
Det primære formål er at opnå viden om volumen, aflæsningsforhold, omlastningsforhold, behandling og kvalitet af affaldet. Forsøget gennemføres sammen med interesserede kommunale institutioner.
Forvaltningen foreslår
- At forvaltningens orientering tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Forvaltningen har forud for igangsættelse af den nye indsamlingsordning for plast og mad- og drikkekartoner behov for at opnå vigtig viden om og få erfaringer med håndtering af materialerne. Dette omfatter især praktisk viden om aflæsning i den midlertidige omlastehal på Højagervej samt behov for at vide mere om kapacitet af de containere, hvori affaldet omlastes, og som transporteres videre til modtageanlæg. Forsøget skal også bringe viden om kvaliteten af det indsamlede affald.
Denne viden skal sikre en god opstart af husstandsindsamlingen fra oktober 2022.
Mange kommunale institutioner, primært børnehaver, skoler og plejehjem udsorterer allerede i dag deres plastaffald. De bruger dog meget tid på at håndtere og transportere hård og blød plast til genbrugspladserne. Det er derfor forvaltningens vurdering, at flere institutioner kan have interesse i at deltage i en forsøgsordning, hvor affaldet bliver afhentet ved den enkelte institution.
Flere institutioner har overfor forvaltningen givet udtryk for, at de ønsker at få afhentet især plastaffald. Det skønnes, at ca. 40 – 50 af kommunens ca. 100 institutioner ønsker at deltage i en forsøgsordning.
Forvaltningen påtænker at tilbyde alle kommunale institutioner at deltage i indsamling af plastaffald samt mad- og drikkekartonaffald i perioden november 2021 og frem til implementering af den obligatoriske husstandsindsamling, som de kommunale institutioner også er en del af, og som de dermed får en glidende overgang til.
Indkøb og opstilling af udendørs beholdere foretages af Affald & Genbrug. Indkøb af beholdere finansieres via den kommende indsamlingsordning for plast og mad- og drikkekartonaffald, da de i forsøgsordningen opstillede beholdere kan genbruges, når den permanente indsamlingsordning implementeres.
Omkostninger til forsøgsordningen afholdes af de deltagende institutioner og vil være afhængig af opstillet volumen og tømmefrekvens.
Økonomi
Forsøgsordningen forventes at beløbe sig til ca. 175.000 kr. i hele forsøgsperioden og finansieres af de deltagende institutioner. Det forventes, at omkostningerne pr. institution beløber sig til 1.000 – 4.000 kr. i forsøgsperioden afhængig af opstillet volumen og tømmefrekvens.
Høring
Ikke relevant
Klima & bæredygtighed
Forsøgsprojektet vil fremskynde udsorteringen af plast og mad- og drikkekartoner med henblik på øget genanvendelse. Herved minimeres mængden af affald til forbrænding, hvilket er i overensstemmelse med visioner og mål for en mere bæredygtig ressourceanvendelse.
Beslutning
Taget til efterretning.