Referat for Miljø- og Energiudvalget møde den 03. november 2021
312. Idriftsættelse af indsatsen "Cirkulær økonomi og genbrug"
Sagsnummer: 2020-010800
Sagsbehandler: Jakob Rauff Baungaard
Præsentation
Udviklingsfasen i Byrådes indsats Cirkulær økonomi og genbrug kan afsluttes, og indsatsen skal nu idriftsættes. Idriftsættelsen skal godkendes af byrådet.
Forvaltningen foreslår
Sagsbeskrivelse
Byrådet i Middelfart Kommune, besluttede i 2017, at cirkulær økonomi skulle være et indsatsområde i Middelfart kommune, hvilket er i god overensstemmelse med strategien om at være en grøn vækstkommune og arbejdet mod klimaneutralitet/DK2020-klimaplanen, der efterfølgende blev vedtaget.
Målet med arbejdet med cirkulær økonomi er, at materialer/ressourcer skal cirkulere i samfundet i stedet for at blive forbrændt/deponeret. Genbrug og genanvendelse mindsker forbruget af klodens ofte knappe ressourcer og mindsker miljø- og klimabelastningen. Øget lokal genanvendelse kan desuden bibringe lokalsamfundet øget aktivitet og grøn vækst hos virksomheder.
Cirkulær økonomi et relevant fokusområde, da kommunen har en naturlig interesse i at styrke det lokale erhvervslivs konkurrenceevne, være et godt sted at bo for vores indbyggere, passe på vores miljø og samtidigt være økonomisk ansvarlige og fremsynede.
Denne udvikling skal understøttes af velfungerende kommunale ordninger for genanvendelse. Samtidig skal både borgere og virksomheder have kendskab til, hvordan de bedst muligt optimerer genanvendelsen.
Før et produkt bliver til affald, som kan sendes til genanvendelse, er der i nogle tilfælde gode muligheder for at forlænge levetiden ved bl.a. direkte genbrug og reparation. Når produktets funktion er udtømt er det vigtigt at holde ressourcerne i kredsløb.
Det er vigtigt, at arbejdet med cirkulær økonomi er konkret og handlingsorienteret og formår at koble kommunens visioner og strategier med interne og eksterne samarbejdspartnere og involverer borgere, foreninger, skoler, butikker, virksomheder og kommunens egne afdelinger og medarbejdere.
I 2018 blev det politisk besluttet, at indsatsen er baseret på 4 spor, hvor kredsløbstanken er omdrejningspunktet for alle handlinger og projekter:
- Byggeri & selektiv nedrivning
- Cirkulation, genbrug og genanvendelse
- Læring og formidling
- Indkøb
Der er gennemført en række aktiviteter i den periode, hvor CØ har været byrådsindsats. Se eksempler i bilaget Eksempler på CØ-aktiviteter.
I bilaget "Cirkulær Middelfart - Handlingsplan for Cirkulær Økonomi 2020-2024" er projekterne i de 4 spor beskrevet og plottet ind i modellen.
I bilaget "Cirkulær Middelfart - Handlingsplan for Cirkulær Økonomi 2020-2024 - projektbeskrivelser" er projekterne beskrevet.
Modellen Cirkulær Middelfart
Modellen for arbejdet med cirkulær økonomi, Cirkulær Middelfart, er baseret på EUs model for cirkulær økonomi. En visuel og letforståelig model, der giver et godt overblik over de vigtige faser, der ligger i arbejdet med at tænke ressourcer i kredsløb.
Cirkularitet i alt
Cirkulær økonomi-indsatsen er ligesom f.eks. klimadagsordenen en indsats, som berører kommunens organisation bredt. Cirkulær økonomi bør indtænkes i øvrige kommunale indsatser, udviklingsplaner og konkrete projekter. Politisk bør cirkulær økonomi høre under Miljø- og Energiudvalget.
Oprindelig beskrivelse af indsatsen kan læses her:
https://www.middelfart.dk/Politik%20og%20demokrati/Vision%20og%20udvikling/Konkrete%20indsatser/Cirkul%C3%A6r%20%C3%B8konomi%20og%20genbrug
Økonomi
Der er i forbindelse med idriftsættelse af indsatsen fortsat budgetteret med mandskabsressourcer på 1 årsværk samt 75.000 kr. i projektmidler fra Affald & Genbrugs driftsøkonomi.
Høring
Klima & bæredygtighed
Hele indsatsen handler om klima og bæredygtighed.
Beslutning
Anbefales.
Behandlingsplan
Bilag
313. Forslag - Tillæg 7 til spildevandsplanen - Privat regnvandshåndtering i området "Skrillingegården"
Sagsnummer: 2021-004761
Sagsbehandler: Brian Olsen
Præsentation
Tillæg nr. 7 til spildevandsplanen angiver principperne for privat regnvandshåndtering i det store nye boligområde på ca. 43 ha ved Skrillingegården. Tillægget til spildevandsplanen følger forslag til lokalplan 194, som er byggeretsgivende for dele af området.
I dette tillæg optages desuden "udkast til vedtægter" for det kommende regnvandslav "Skrillingegården - Middelfart" i spildevandsplanen.
Forvaltningen foreslår
- At tillæg 7 til spildevandsplanen godkendes og sendes i offentlig høring i 8 uger
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommunes nuværende spildevandsplan 2016 - 2023 er en sektorplan for spildevandsområdet.
Ved seneste revision af spildevandsplanen i 2016 blev det besluttet, at nye boligområder skulle udlægges til spildevandskloak. Dermed blev såvel private- som offentlige bygherrer pålagt at håndtere regnvand på egen grund i LAR-anlæg (Lokal Afledning af Regnvand). Formålet med den "nye procedure" var at sætte klima på dagsorden samt at sikre, at nye boligområder blev udlagt til mere blå/grønne områder ved at få regnvandshåndtering op på jordoverfladen i stedet for underjordiske rør. Regnvandshåndtering på jordoverfladen giver anledning til mere biodiversitet, da vand giver liv.
Tillæg nr. 7 til spildevandsplanen er udarbejdet for at fastlægge, hvordan regnvand skal håndteres i de nye boligområder jf. lokalplan 194. Tillægget fastlægger, at regn der falder i området, skal håndteres lokalt ved privat foranstaltning. Der etableres et regnvandslav for området med tilhørende vedtægter (se bilag), som beskriver den fremtidige drift og vedligehold af regnvandsanlæg - både i og udenfor lokalplanområdet.
Tillægget giver det juridiske grundlag til at pålægge grundejerne at håndtere regnvand på egen grund og medvirke til drift og vedligeholdelse af fællesanlagte regnvandsløsninger via etablering af et regnvandslav.
Regnvand fra befæstede arealer håndteres lokalt i fællesanlagte regnvandsanlæg i overensstemmelse med forslag lokalplan 194 for området. Området er delt op i mindre oplande, som hver især har ansvar for tilbageholdelse af vand i regnvandsanlæg (regnbede, grøfter, wadier og regnvandsbassiner), inden vandet forløber over Golfklubben Lillebælt og videre mod sydvest til Gamborg Fjord (se kortbilag).
Tillægget omfatter ikke håndtering af spildevand, da dette er omfattet af nuværende spildevandsplan, der udlægger området til spildevandskloakering.
Forslag til lokalplan for området behandles på Teknisk Udvalgs møde 9. november 2021.Økonomi
Tillægget medfører ikke udgifter for Middelfart Kommune. Udgifter til regnvandhåndtering afholdes af bygherre og grundejere.
Høring
Tillæg til spildevandsplanen skal i 8 ugers offentlig høring
Klima & bæredygtighed
Tillæg 7 til spildevandplanen har et positivt klimaaftryk.
I vandhåndteringsplanen for hele området "Skrillingegården" har bygherrerådgiver taget højde for ekstreme regnhændelser ved at lave beregninger for en 100 års regnhændelse, som er en kraftig regn, som statistisk kun opstår en gang hvert 100. år. Hele vandhåndteringen i området er bygget op på en måde, så en 100 års regn imødekommes i området, og vandet ledes til Gamborg Fjord, så der undgås skader på veje og bygninger ect. i området.
Ligeledes giver den daglige vandhåndtering i området et "grønt/blåt" udtryk i kraft af synlig vandhåndtering på overfladen i grøfter, wadier og regnvandsbassiner, som giver muligheder for øget flora og fauna i området.
Beslutning
Anbefales
Behandlingsplan
Bilag
314. Revision af vedtægter for Motas I/S - ændring af regnskabspraksis samt valg af revison
Sagsnummer: 2021-014402
Sagsbehandler: Maria Friis Jensen
Præsentation
Ankestyrelsen har påpeget at valg af revisor for Motas I/S ikke bør ske for et enkelt eller to år. Desuden har Motas I/S regnskabspraksis ikke været i overensstemmelse med vedtægterne. Motas I/S fremsender derfor reviderede vedtægter vedrørende regnskabspraksis samt valg af revisor til godkendelse.
Forvaltningen foreslår
- at forslaget til vedtægtsændringer for Motas I/S godkendes.
Sagsbeskrivelse
Der udarbejdes hvert år et årsregnskab for Motas I/S som siden selskabets stiftelse i 2007 været udarbejdet i henhold til årsregnskabsloven.
Som krævet er årsregnskabet blevet fremsendt til tilsynsmyndigheden, som efterfølgende har godkendt årsregnskabet. Af Motas’ vedtægter § 11.3 fremgår det imidlertid, at årsregnskab omfattende årsberetning og resultatopgørelse udarbejdes i overensstemmelse med indenrigs- og sundhedsministeriets gældende regler herom.
Motas I/S praksis for udarbejdelse af årsregnskab har derfor ikke overholdt selskabets vedtægter og der er derfor behov for en ændring af enten vedtægter eller regnskabspraksis.
Udarbejdelse af årsregnskab iht. Indenrigs- og sundhedsministeriets vedtægter vil medføre en større ændring i Motas bogholderi. Det vil derudover ikke give så godt et billede af status for Motas I/S som et selskab, som et regnskab udarbejdet efter årsregnskabsloven.
Det foreslås derfor at vedtægterne ændres således at årsregnskab skal udarbejdes i overensstemmelse med årsregnskabsloven.
Motas har den 3. december 2018 modtaget brev fra Ankestyrelsen vedrørende valg af revisor for selskabet, hvoraf det bl.a. fremgår:
Kommunestyrelseslovens § 42, stk. 6, lovfæster et almindeligt princip om, at revisionen skal være uafhængig. Antagelse af den kommunale revision for en vis kortere periode vil som udgangspunkt være i strid med kravet om uafhængighed. Antagelse af revisionen for et enkelt eller to regnskabsår vil således som udgangspunkt ikke sikre revisionen en tilstrækkelig uafhængig stilling i forhold til kommunalbestyrelsen
Hidtil har Motas I/S jævnfør vedtægterne § 6.2 og § 12 haft valg af revisor som et punkt på det årlige repræsentantskabsmøde og har dermed valgt revisor for et år af gangen. Dermed kan der være behov for, at revidere vedtægterne også på dette punkt.
Det foreslås derfor at vedtægterne ændres så valg af revision sker hvert 4. år.
De foreslåede vedtægtsændringer er sendt til forhåndsgodkendelse i Ankestyrelsen der dog har svaret at der pga. en ændring i §60a i kommunestyrelsesloven ikke længere er krav om at Motas I/S vedtægter skal godkendes af Ankestyrelsen. Da Ankestyrelsen er tilsynsmyndighed er det dog stadig relevant at reagere på deres bemærkninger.
Tilretning af vedtægterne kræver godkendelse af repræsentantskabets interessentkommuner. Oversigt over vedtægtsændringer, nye vedtægter samt protokol af repræsentantskabsmøde den 11. juni 2021 er vedlagt. Middelfart kommunes jurist har gennemgået sagen.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtiget.
Klima & bæredygtighed
Motas I/S er et fælleskommunalt selskab der er oprettet til at varetage de opgaver for farligt
affald der påhviler interessent kommunerne, herunder at sikre miljørigtig håndtering.
Beslutning
Anbefales
Behandlingsplan
Bilag
315. Godkendelse af takster for 2022 for vandværker i Middelfart Kommune
Sagsnummer: 2021-013232
Sagsbehandler: Rikke Kirk Andersen
Præsentation
Middelfart Kommunes 16 vandværker og forsyningsselskaber har søgt om godkendelse af takster for 2022.
Forvaltningen foreslår
- At Miljø- og Energiudvalget godkender takster for 2022 for de 16 vandværker.
Sagsbeskrivelse
Almene vandværker/forsyningsselskaber beregner og fastlægger anlægs- og driftsbidrag, som hvert år skal godkendes af Kommunalbestyrelsen. Det drejer sig om følgende 16 vandværker /vandselskaber:
- Balslev vandværk
- Blanke-Roerslev vandværk
- Brenderup vandværk
- Båring-Asperup vandværk
- Ejby vandværk
- Emtekær-Tanderup Vandværk
- Fjelsted Vandværk
- Føns og Omegn Vandværk
- Gelsted Vand
- Harndrup Vandværk
- Husby- Sdr. Aaby Vandværk
- Nørre Aaby vandværk
- Skrillinge-Russelbæk vandværk
- Strib Vandværk
- Udby-Rolund Vandværk
- Vejlby Fed Vandværk
Forvaltningen vurderer, at der er baggrund for at godkende de ansøgte takster for alle vandværker.
Fælles for alle 16 vandværker i kommunen gælder, at Middelfart Kommune fører tilsyn og kontrol med værkerne, herunder behovet for istandsættelse af hovedanlæg og ledningsnet. På baggrund af tilsynet vurderer kommunen, om de foreslåede takster dækker behovene.
Kommunalbestyrelsen skal lægge vægt på, at fastsættelsen af takster sker ud fra principperne om lighed, saglighed og princippet om hvile-i-sig-selv (§ 52a i Vandforsyningsloven samt retningslinje 25, 26 og 27 i Vandforsyningsplan for Middelfart Kommune).
Kommunalbestyrelsen skal også påse, at takststrukturen er i overensstemmelse med det enkelte vandværks-/vandforsyningsselskabs regulativ.
De 16 forslag til takstblade for 2022 er vedlagt som bilag. Derudover er der udarbejdet en liste over nøgletal for forbrug af drikkevand, økonomi og takstblade i bilag 17 og 18. Forvaltningens bemærkninger og anbefalinger i forbindelse med sagsbehandlingen af det enkelte værk er vedlagt som bilag 19.
De typiske anbefalinger, som går igen til flere vandværker, er følgende:
- at der vedlægges et budget for dét år, som taksterne vedrører.
- at der vedlægges et beregningsgrundlag for drifts- og anlægsbidrag.
- at der udarbejdes en investeringsplan, et likviditetsbudget og medsendes en investeringsplan.
- at bestyrelsen henter inspiration til beregningen af takster i Værktøj til beregning af takster, som er tilgængeligt på Danske Vandværkers hjemmeside.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen høring af Ældreråd og Handicapråd, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt
Behandlingsplan
Bilag
316. 4. Budgetopfølgning pr. 31. oktober 2021 for Miljø- og Energiudvalget
Sagsnummer: 2021-000014
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdet 4. budgetopfølgning for Miljø- og Energiudvalgets område.
Forvaltningen foreslår
• At Miljø- og Energiudvalget godkender 4. budgetopfølgning pr. 31. oktober 2021 som forelagt.
Sagsbeskrivelse
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdet 4. budgetopfølgning pr. 31. oktober 2021 for Miljø- og Energiudvalgets område.
Forvaltningen forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug på 4,172 mio. kr. på driftsbudgettet i forhold til det oprindelige budget på 4,684 mio. kr. Merforbruget finansieres af det overførte overskud fra tidligere år.
På det skattefinansierede område drift forventes et merforbrug på 2,080 mio. kr. Merforbruget vedr. politikområdet Klima og Energi og skyldes primært en periodeforskydning mellem regnskabsårene på EU-projekter. Desuden anvendes overskuddet fra sidste års Klimafolkemøde på 0,844 mio. kr. til afholdelse af Klimafolkemødet i fuld skala i 2021.
På det selvfinansierede område drift forventes et merforbrug på 2,092 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget på -4,281 mio. kr. Merforbruget vedr. politikområdet Affaldshåndtering og skyldes primært ansættelse af ekstrapersonale til genbrugspladser og indsamlingsordningerne.
Forvaltningen forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug på 5,415 mio. kr. på anlægsbudgettet i forhold til det oprindelige budget på 9,446 mio. kr. Merforbruget finansieres af det overførte overskud fra tidligere år. Set over den samlede anlægsperiode er forventningen, at det samlede anlægsbudget overholdes.
På det skattefinansierede område anlæg forventes et merforbrug på 0,815 mio. kr. Hovedforklaringen er forbrug af opsparede rådighedsbeløb vedrørende regnskab 2020, som er overført til brug i 2021, i kombination med et forventet mindreforbrug på rekreative stier under Natur og Miljø.
På det selvfinansierede område anlæg forventes et merforbrug på 4,6 mio. kr. primært som følge af et merforbrug på 3,8 mio. kr. på anlægget Ny affaldsordning. Derudover forventes et merforbrug på Ny genbrugspladsstruktur på 0,6 mio. kr., et merforbrug på Omlastestation på 0,7 mio. kr., og et mindreforbrug på Fælles affaldsløsninger i Middelfart Midtby på 0,5 mio. kr.
Økonomi
Resultatet af 4. budgetopfølgning er uddybet i det vedlagte notat.
Høring
Behandlingsplan:
Miljø- og Energiudvalget den 3. november 2021.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt
Behandlingsplan
Bilag
317. Orientering til MEU - status på den kommunale rottebekæmpelse
Sagsnummer: 2021-014583
Sagsbehandler: Gitte S. Hertzum
Præsentation
Middelfart Kommune har siden den 1. januar 2019 hjemtaget den kommunale opgave med
bekæmpelse af rotter. Ved Miljø- og Energiudvalgsmødet den 3. december 2020 blev det besluttet at forvaltningen skulle give udvalget en status november 2021 samt evaluere ordningen ultimo 2022.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget tager orienteringen til efterretning
Sagsbeskrivelse
I Middelfart Kommune betales rottebekæmpelsen over ejendomsskatten som 0,09 promille af ejendomsværdien. Området dækker den kommunale bekæmpelse dvs. udgifter til bekæmpelse, administrationsopgaver, IT systemer og omkostninger i forbindelse med opsætning og vedligeholdelse af rottespærrer samt diverse projekter ifm. forebyggelse og bekæmpelse af rotter.
Opgaven med bekæmpelse af rotter på overfladen er organisatorisk placeret i Entreprenørafdelingen som varetager den daglige bekæmpelse ved hjælp af tre-fire ansatte rottebekæmpere. Tidligere var en enkelt medarbejder placeret i Middelfart Spildevandsselskab, men medarbejderen er pr. 1. januar 2021 virksomhedsoverdraget til Entreprenørafdelingen og det har sikret et godt og velfungerende team. Bekæmpelsesarbejdet sker stadig i samarbejde med Natur- og Miljøafdelingen samt Middelfart Spildevandsselskab og der afholdes ligeledes fortsat koordineringsmøder efter behov.
Formålet med hjemtagning af rotter var at yde en bedre service overfor borgerne, opnå en bedre kontrol og kvalitet i bekæmpelsen samt at holde økonomien i ro.
Kommunen modtager stadig positive tilbagemeldinger fra borgere i forbindelse med hjemtagning af rottebekæmpelsen. Borgerne oplever både en bedre service og en mere helhedsorienteret bekæmpelse, hvor bekæmperne er meget opmærksomme på at årsagsbestemme (f.eks. kloakbrud, fuglefodring, dyrehold, utætte døre/porte mv.) og give vejledning i forebyggelse. Bemandingen er stabil og velfungerende og ligeledes er økonomien holdt i ro.
Antallet af henvendelser i perioden 2017 til 2021 (medio oktober 2021) ses i nedestående tabel
Årstal |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Antal henvendelser |
1597 |
1678 |
1520 |
2106 |
1417 |
Forvaltningen arbejder lige nu med den nye rottehandlingsplan 2022-2024 som vil blive behandlet på udvalgsmødet 1. december og som kommer til at indeholde en lang række mål og handlinger til sikring af en effektiv og helhedsorienteret rottebekæmpelse.
Økonomi
Der er ikke planlagt ændringer der påvirker økonomi og den promille der opkræves via ejendomsskatten.
Høring
Ikke relevant
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant
Beslutning
Taget til efterretning.