Referat for Miljø- og Energiudvalget møde den 07. april 2021
263. Aftale om udligning af tabt merafskrivningsret i Energnist
Sagsnummer: 2019-015166
Sagsbehandler: Mette Marxen
Præsentation
Sagen omhandler håndtering af tabt merafskrivningsret på Energnists affaldsforbrændingsanlæg på Bronzevej i Kolding. Middelfart Kommunes andel af tabt merafskrivningsret udgør 3.467.468 kr. Beløbet skal viderefaktureres til affaldskunderne i kommunen over en 3, 5 eller 10 årig periode.
Forvaltningen foreslår
- at Middelfart Kommune afdrager den tabte merafskrivningsret på 3.467.468 kr. over en 10-årig periode.
- at pristillægget justeres årligt, så det tager højde for ændringer i affaldsmængder og restgæld, herunder udfaldet af retssagen mod TREFOR.
Sagsbeskrivelse
Merafskrivningsretten er opstået i det tidligere Trekantområdets Affaldsselskab (TAS) som følge af, at varmeprisen grundet varmeprisloftet ikke kunne dække varmesidens andel af omkostningerne på anlægget. Merafskrivningsretten blev tillagt værdien af TAS i forbindelse med fusionen mellem TAS og L90 til det nuværende Energnist og indgik dermed i beregningen af den fusionsudligning, som de tidligere TAS kommuner over en 5-årig periode skulle betale til de tidligere L90 kommuner. Af Fusionsaftalen af den 22. december 2014 mellem de 16 ejerkommuner i Energnist fremgår det, at det tilgodehavende i form af merafskrivningsret, som det tidligere TAS havde hos varmekunderne, udelukkende skal afspejle sig i taksterne overfor affaldskunder i TAS’ tidligere geografiske område, hvis det viser sig, at merafskrivningsretten ikke kan realiseres.
Ved indgåelse af varmeaftalen med TVIS den 1. januar 2020 er der opstået en situation, hvor det ikke er muligt for Energnist at realisere den resterende merafskrivningsret via varmepriserne inden udgangen af 2020, som var en del af grundlaget for fusionen. Derfor skal Energnist nu indhente det tilbageværende tilgodehavende på anden vis.
Forvaltningen har i november 2019 på administrativt niveau bekræftet, at Middelfart Kommune ligesom de øvrige tidligere TAS kommuner vedstår de aftaler, som blev indgået i forbindelse med fusionen mellem L90 og TAS. Forvaltningen har derfor været i dialog med Energnist for at finde en afdragsmodel for udligningen.
Forud for fusionen ultimo 2014 var merafskrivningsretten for varmesiden pr. 1. januar 2015 opgjort til 75.538.513 kr. Ved udgangen af 2019 var merafskrivningsretten for varmesiden nedbragt til 23.688.629 kr. I henhold til Fusionsaftalen skal dette beløb fordeles mellem Middelfart Kommune og de øvrige tidligere TAS kommuner (Fredericia, Kolding og Vejle) forholdsmæssigt i forhold til indbyggertallet pr. 1. januar 2014.
For Middelfart Kommune gælder således:
Procentmæssig andel af den ikke-realiserbare merafskrivning: 14,64 %
Total andel af ikke-realiserbare merafskrivning: 3.467.468 kr.
I henhold til Fusionsaftalen skal Middelfart Kommune sikre, at dette beløb viderefaktureres til affaldskunderne i kommunen.
Afdragsplanens betydning for affaldstaksterne:
Gæld i kr. |
Affaldsmængde 2019 i ton |
Pristillæg ved 3-årig afdrag i kr./ton |
Pristillæg ved 5-årig afdrag i kr./ton |
Pristillæg ved 10-årig afdrag i kr./ton |
3.467.468 | 14.556 | 79,39 | 47,64 | 23,82 |
Det er forudsat, at affaldsmængden for 2019 gælder for hvert år. Derudover er det forudsat, at totalmængden fra alle de tidligere TAS-kommuner er uændret fra budget 2021 på 395.000 ton. Der er dermed ikke taget højde for eventuelle højere genanvendelsesprocenter eller affald, der flytter mellem kommunerne.
Der pågår i øjeblikket en retssag mellem Energnist og TREFOR om betaling for varme hidrørende 2017. Energnist oplyser, at denne sag forventes afgjort ultimo august 2021. Udfaldet af retssagen har betydning for den resterende merafskrivningsret, idet ovennævnte restgæld er opgjort i forventning om, at forbruget af de historiske merafskrivninger for 2017 kan realiseres. Skulle Energnist tabe sagen, er disse merafskrivninger tabt og skal indregnes i afdragsplanen. Under samme forudsætninger som nævnt ovenfor, vil dette betyde et pristillæg på 134,33 kr., 80,60 kr. eller 40,30 kr. ved afdragsperioder på henholdsvis 3, 5 eller 10 år.
Indbetalingen af værdien på merafskrivningerne vil i Energnist blive tillagt selskabets overdækningssaldo, og vil herefter blive brugt på udligning af prisudsving i henhold til Energnist bestyrelsespunkt 19/15. Med en uændret affaldsmængde vil indbetalingen over en 10 årig periode have en værdi på ca. 10 kr./ton affald.
Energnist får hvert år gennemgået og påtegnet priseftervisningen af selskabets revisor. Måtte dette medføre, at Energnist kan udnytte noget af denne merafskrivningsret, da vil de 4 gamle TAS kommuner blive godtgjort deres andel af de merafskrivninger, der udnyttes, enten i form af gældsnedskrivelse eller, såfremt gælden er indbetalt, i form af en kontant refusion.
Økonomi
Udgifter til kommunens udligning af tabt merafskrivningsret i Energnist har ikke økonomiske konsekvenser for Middelfart Kommune, da beløbet opkræves via affaldstaksterne.
Høring
Ingen høring af Ældreråd og Handicapråd, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Anbefales. Afdragsperiode minimum 10 år.
Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Anbefales. Afdragsperiode minimum 10 år.
Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Paw Nielsen, Kim Lund og Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
264. Affaldstakster og benchmarking
Sagsnummer: 2021-005058
Sagsbehandler: Karen Lübben
Præsentation
Gennemgang af status på affaldstaksternes udvikling i Middelfart, samt en sammenligning med omkringliggende kommuner. Sammenligningen holdes op mod en rapport udgivet af CEPOS, som har forsøgt at lave en sammenligning af affaldstaksterne på tværs af alle kommuner i Danmark.
Forvaltningen foreslår
- At status tages til efterretning
- At mulige tiltag i forbindelse med effektivisering drøftes
Sagsbeskrivelse
Tænketanken Cepos udgav d. 29/10 2020 et notat under titlen: Liberaliser Affaldssektoren, hvor de fremlagde deres analyse af affaldssektoren og dennes, set med deres øjne, mulige effektiviseringspotentiale. Her så de blandt andet på alle landets kommuners affaldstakster beregnet ud fra en 240 l spand til dagrenovation, med 14 dages tømning. Denne sammenligning udmøntede sig i en tabel hvor kommunerne blev listet efter takstniveau, og en beregning af hvor meget hver kommunes takster var dyrere end de billigste. Middelfart Kommune ligger i den tunge ende i denne rapport, og det samme er tilfældet hvis vi sammenligner os med de omkringliggende kommuner. Det er meget svært at sammenligne affaldstaksterne på tværs fordi de kan være differentierede på baggrund af kommuners størrelse, serviceniveau, arbejdsmiljø mm., og der er meget stor forskel på hvor langt kommunerne er nået i forhold til udrulning af nye ordninger. Rapporten har derfor fået meget kritik, men kaster dog alligevel lys over at der er forskelle på taksterne i de forskellige kommuner, og at det inspirerer os til at analysere vores egen driftsøkonomi, samt Benchmarke og samarbejde med andre kommuner for at finde potentialer for effektivisering.
Som en del af affaldsaftalen 16/6 2020 blev det af forligspartierne i Folketinget besluttet, at der skulle iværksættes en analyse af hvordan og med hvilke virkemidler man kunne sikre sig at borgerne generelt ikke vi opleve gebyrstigninger som følge af en øget affaldssortering og strømlining. Deloitte er i gang med opgaven og det foreløbige resultat er vedlagt som bilag, samt Dansk affaldsforenings kommentarer.
Forvaltningen gennemgår sammenligning af takster, samt fremlægger mulige tiltag i forbindelse med fremtidig Benchmarking og effektivisering af Affald & Genbrug, til drøftelse.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen
Beslutning
Udvalget ønsker løbende fokus på effektivisering.
Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Udvalget ønsker løbende fokus på effektivisering.
Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
265. Status på Ny Genbrugspladsstruktur
Sagsnummer: 2021-004856
Sagsbehandler: Karen Lübben
Præsentation
Forvaltningen giver en status på implementering af en ny genbrugspladsstruktur, herunder tids- og handleplan. Det foreslås desuden at drøfte styringsparametre samt ambitionsniveauet for genbrugspladserne i Ejby og Middelfart.
Forvaltningen foreslår
- At status tages til efterretning
- At styringsparametre og ambitionsniveau drøftes
Sagsbeskrivelse
Byrådet besluttede ultimo 2019 en ny genbrugspladsstruktur, som bl.a. indebærer etablering af en ny genbrugsplads i Ejby samt ombygning af genbrugspladsen i Middelfart. Forvaltningen giver en status på projektet, hvor der er arbejdet på og hentet inspiration til konceptudvikling af pladserne bl.a. via workshop og inspirationsture og dialog med rådgivere. Nedlukning grundet Corona samt ressourceallokering til implementering af ny indsamlingsordning i 2020 har dog forsinket projektet, hvorfor ibrugtagning af de nye pladser forventes udsat til primo 2023. Forvaltningen fremlægger en revideret tidsplan.
Der foreslås en drøftelse af de rammer og styringsparametre, som pladserne skal etableres efter. Det kan f.eks. være funktionalitet, fleksibilitet, bæredygtighed, æstetik m.m.. Desuden drøftes hvilket ambitionsniveau, pladserne skal etableres og drives efter. Parametre for ambitionsniveau kan f.eks. være, om pladserne alene skal etableres og drives som en traditionel genbrugsplads, eller om pladserne skal have en mere multifunktionel karakter, hvor kommunale institutioner, borgergrupper og foreninger kan gøre brug af pladserne - eller dele heraf.
Økonomi
Omkostninger til implementering af den nye genbrugspladsstruktur beløber sig til 50 mio. kr. Beløbet er budgetteret i 2021-2023.
Høring
Sagen har tidligere været i høring, ligesom der etableres flere høringer og borger- og interessentinddragelser i løbet af projektperioden.
Klima & bæredygtighed
Pladserne etableres under hensyntagen til CØ, ressourceoptimering og med fokus på klima og bæredygtighed. Anlægsarbejdet, transport af materialer m.m. vil udlede CO2. Der vil dog blive forsøgt anvendt bæredygtige materialer, der minimerer ressourceforbruget og dermed CO2 udledningen, ligesom pladserne forsøges indrettet således, at genbrug og genanvendelse fremmes. Herved fastholdes ressourcer i kredsløb, udvinding af nye ressourcer minimeres og CO2 udledningen reduceres.
Beslutning
Status taget til efterretning. Der ønskes et højt ambitionsniveau.
Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Status taget til efterretning. Der ønskes et højt ambitionsniveau.
Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
266. Højvandsbeskyttelse ved Varbjerg Strand øst for Stor Å
Sagsnummer: 2021-003527
Sagsbehandler: Peter Hyldegaard
Præsentation
Grundejerforeningen Varbjerg Strand har som opfølgning på mødet den 12. januar 2021 mellem grundejerforeningen og Middelfart Kommune fremsendt 50 spørgsmål til kommunen vedrørende forskellige aspekter af forundersøgelsens forslag til højvandsbeskyttelse ved Varbjerg Strand.
Forvaltningen foreslår
- At Grundejerforeningen Varbjerg Strand svares med vedlagte udkast til brev.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune har gennem en årrække bistået sommerhusejerne ved Varbjerg Strand med arbejdet hen imod at kunne ansøge om højvandsbeskyttelse af området.
Middelfart Kommune har blandt andet i 2018 foranlediget udarbejdet en forundersøgelse af mulighederne for højvandsbeskyttelse af området. Forundersøgelsen indeholder 11 forskellige forslag til højvandsbeskyttelse med tilhørende overslag over anlægsudgifterne.
I marts 2019 modtog Middelfart Kommune en ansøgning om højvandsbeskyttelse af området både øst og vest for Stor Å.
Efterfølgende har sommerhusejerne øst for Storå ønsket at træde ud af ansøgningen om højvandsbeskyttelse med henblik på at opnå større konsensus blandt sommerhusejerne om højvandsbeskyttelse. Middelfart Kommune har ikke modtaget nogen ny ansøgning om højvandsbeskyttelse af området øst for Storå.
Grundejerforeningen Varbjerg Strand, repræsenterende sommerhusejerne øst for Storå, har i foråret 2019 ønsket behandlingen af ansøgningen om højvandsberskyttelse udsat til efter deres generalforsamling den 29. juni 2019.
På generalforsamlingen besluttede sommerhusejerne at overlade til Middelfart Kommune at beslutte hvilken løsning for højvandsbeskyttelse, der skal gennemføres.
Forvaltningen har meddelt grundejerforeningen, at en ansøgning om højvandsbeskyttelse skal basere sig på sommerhusejernes ønske, og forvaltningen har i den forbindelse med brev af 28, november 2019 spurgt om grundejerforeningen ønsker ansøgningen af marts 2019 behandlet.
Middelfart Kommune har ikke modtaget nogen tilkendegivelse fra grundejerforeningen, og har heller ikke modtaget nogen anden ansøgning med henblik på højvandsbeskyttelse af sommerhusområdet øst for Storå.
Miljø- og Energiudvalget har på mødet den 7. oktober 2020 besluttet at fremme sagen om højvandsbeskyttelse af området vest for Storå.
Med deltagelse af formanden for Miljø- og Energiudvalget har Middelfart Kommune den 12. januar 2021 holdt møde med repræsentanter for grundejerforeningen. Herefter har grundejerforeningen fremsendt brev med 50 spørgsmål.
Spørgsmålene omhandler en bred række emner, - eksempelvis kan nævnes:
- Det ønskes belyst hvilken værdiforringelse der vil være for 13 af sommerhusene, hvis højvandsbeskyttelsen gennemføres.
- Der ønskes en belysning af hvilken værdiforringelse, der vil være, hvis der ikke gennemføres højvandsbeskyttelsen.
- Vil anlæg af høfter reducere risikoen for oversvømmelse, samt kravene til det bagved liggende dige, - herunder højden?
- Hvilken risiko vil der være for digernes og murens stabilitet både på kort og lang sigt i forhold til sætningsskader?
- I hvilken grad kan det forventes, at Middelfart Kommune vil bidrage økonomisk til højvandssikringen?
Forvaltningen har udarbejdet forslag til svar på brevet (bilag).
Økonomi
Ikke relevant
Høring
Ikke relevant
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant
Beslutning
Det udarbejdede brev sendes.
Der afholdes møde med de berørte lodsejere.
Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Det udarbejdede brev sendes.
Der afholdes møde med de berørte lodsejere.
Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
267. Naturkapitalindeks 2020
Sagsnummer: 2021-003880
Sagsbehandler: Elke Schäfer
Præsentation
DCE (Nationalt Center for Miljø og Energi), Aarhus Universitet har for anden gang udarbejdet en analyse over de 98 danske kommuners naturkapitalindeks (NKI) til DNs projekt Biodiversitet.Nu. Naturkapital er et udtryk for hvor meget og hvor rig natur en kommune har. I forbindelse med den første udgave af analysen i 2017 valgte Miljø- og Energiudvalget at indsende bemærkninger til DN om metodevalget i analysen.
Forvaltningen foreslår
- At sagen tages til orientering.
Sagsbeskrivelse
Naturkapitalen er en analyse af naturen, hvor beregningerne bygger på eksisterende data om arealtyper fra Danmarks Miljøportal, Kortforsyningen samt Landbrugsstyrelsen og beregningen af bioscore fra det danske biodiversitetskort. Naturkapitalindekset giver et overblik over kommunens arealfordeling (andelen af dyrkede marker, by, skov, sø, heder, moser mv.) og værdien af arealtyperne for biodiversiteten.
Formålet med opgørelsen af naturkapital for kommuner er at give et databaseret billede af værdien af kommunernes levesteder for truede og sårbare arter. Opgørelsen af naturkapital er tænkt som en inspiration og et incitament til at prioritere mere plads og bedre beskyttelse af naturen. Målet er, at offentligheden skal have mulighed for at se, hvor meget natur deres kommune har, og hvordan naturens tilstand er. DN formidler resultaterne.
Middelfart Kommune er ved anden gennemgang efter 2015 havnet med 16 point af 100 på plads 79 ud af 98. Danmarks gennemsnit ligger på 25 point. De fynske kommuner ligger generelt ret dårligt placeret i analysen. Ærø er på plads 58 Fyns bedste Kommune, mens Nyborg er på plads 93 Fyns ringeste Kommune. På de første 3 pladser ligger Fanø, Læsø og Tårnby Kommuner.
Naturkapitalindekset opsummerer bioscoren, der udtrykker arealers værdi som levesteder for rødlistede arter i Danmark. De rødlistede arter er arter, som er vurderet som truede og sårbare i varierende grad. Tanken med naturkapitalindeksen er at standse tabet af biologisk mangfoldighed. DCEs tilgang er derfor at få prioriteret en indsats for de rødlistede arter, fordi man derved også tilgodeser de mindre kræsne og mere almindelige arter. For at være nationalt betydningsfuldt, skal man efter deres vurdering have fat i områder, som kan understøtte stærke bestande af de mere kræsne arter som fx ensian-blåfugl og stor kobbersneppe.
Som noget nyt kan man se kommunens Naturkapitalindeks-point også udelukkende for kommunens naturarealer, dvs. uden mark og by. Det var noget Miljø- og Energiudvalget anbefalede i et brev til DN som forbedring af metoden (se bilag 1 og svaret i bilag 2). Her kan man se en lille forbedring for Middelfart Kommune. Vi har fået 4 point mere i 2020 end beregnet for 2015 (se bilag 3).
Hvad kan man gøre for at forbedre Naturkapitalindekset?
I beregningen af naturkapitalindekset indgår både stedgivne data og dokumenterede naturdata(mere til metodikken kan ses i bilag 4). Ved de stedgivne data, såsom tilstedeværelsen af lavbundsjord eller skrænter og nærheden til kysten, kan man ikke ændre meget. Men kommunes naturkapital og dermed placering på ranglisten kan øges ved at forbedre bioscoren i biodiversitetskortet. Dette kan eksempelvis gøres ved:
• at forbedre vilkårene for sårbare og truede arter,
• at øge naturarealet ved at tage landbrugsjord ud af omdrift for at skabe ny natur og
• at dokumentere forekomsten af sårbare eller truede arter, hvis forekomst ikke er kendt nu og derfor ikke indgår i vurderingen.
Bemærkning:
Rækkefølgen i kommunerenes score skal tages med forbehold, idet der blev valgt en fortløbende nummerering. Det betyder fx at Middelfart Kommune kan ligge lige med andre kommuner angående point, men der bliver fortløbende talt videre. Det fører til, at kommuner med samme point får forskellige placering, alt efter rækkefølgen, de står i. Det skal desuden bemærkes, at rækkefølgen i rangeringen ikke udelukkende bliver bestemt af Middelfart, men selvfølgelig også af forandringer i de andre kommuner. En oversigt over placeringen af kommunerne på Fyn og i Trekantsområdet kan ses i bilag 5.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Kendskab om og målrettet forbedring af naturen vil medvirke til en opbremsning af tilbagegangen i naturens mangfoldighed (biodiversitet). Naturkapitalindeks skal motivere til at forbedre og øge naturandelen. Større, flere og bedre naturområder (også i byerne) vil generelt have en positiv effekt på lagring af CO2.
Beslutning
Orientering taget til efterretning.
Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Orientering taget til efterretning.
Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
268. Status for projektet Better BirdLIFE
Sagsnummer: 2019-018206
Sagsbehandler: Jakob Martin Pedersen
Præsentation
Forvaltningen giver en status på EU LIFE-projektet Better BirdLIFE, som ledes af Middelfart Kommune. Projektet har været i gang i 2½ år. Fremdriften i projektet er som forventet.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget tager projektets status til orientering.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune er ledende partner for EU LIFE-projektet Better BirdLIFE, som har til formål at forbedre forholdene for en række kystfugle. Projektet er forankret med Miljø- og Energiudvalget som projektejer. Projektet har i alt 9 partnere som er:
- Middelfart Kommune
- Fugleværnsfonden
- Kerteminde Kommune
- Kolding Kommune
- Naturstyrelsen
- Nordfyns Kommune
- Stiftung Naturschutz Schleswig-Holstein
- Syddansk Universitet
- Sønderborg Kommune
Projektet er finansieret af EU's LIFE-ordning, som finansierer indsatser for natur, miljø og klima af tre danske fonde og af partnerne selv. Projektet startede 1. september 2018 og slutter 1. oktober 2025.
Den overordnede fremdrift i projektet er som forventet. Restriktionerne som følge af Corona/Covid19 har medført at enkelte partnere, herunder Middelfart, oplever mindre forsinkelser. Det drejer sig primært om lodsejerforhandlinger, som er blevet udskudt.
I Middelfart Kommune er etableringen af stenrev gennemført i marts 2021. Der er i alt etableret 10 ha stenrev på de tre lokaliteter ved Tønnæs Odde, Ålehoved og Wedellsborg Hoved. Samlet etablerer projektet 30 ha stenrev i Middelfart, Kolding og Sønderborg. I sommeren 2021 etablerer SDU 1 ha ny ålegræsenge ved de nye stenrev ved Tønnæs Odde og Ålehoved. Projektet videndeler med andre projekter med marine indsatser, såsom Naturpark Lillebælts Bælt i Balance og Vejle Kommunes Sund Vejle Fjord.
Opgaven med at etablere nye fugleøer i Føns Vang Sø og ved Wedellsborg er i ny licitation. Det er forventningen, at øerne etableres i august og september 2021. Den eksisterende ø i Føns Vang forbedres og sikres, og der etableres en ny ø ud for fugletårnet. Ved Wedellsborg etableres to øer i det eksisterende vådområde.
Der er foreløbig lavet aftaler med lodsejere om rydninger på samlet 18 ha naturarealer samt etablering af ny græsning på 4 ha. Rydninger og hegning søges som tilskud fra Landdistriktsprogrammet.
Projektet har fået EU Kommissionens godkendelse af to ændringsansøgninger. Ændringerne omhandlede dels en række formelle, administrative forhold i projektet og dels et ønske fra Middelfart Kommune om at udvide projektområdet.
Projektets eksterne monitor har gennemført to besøg hos projektet. Tilbagemeldingen fra EU Kommissionen er fortsat, at projektet er veldrevet og skrider fremad som forventet. Projektet skal næste gang afrapportere fremdrift til EU Kommissionen 1. september 2021.
Økonomi
Udgifterne afholdes indenfor det eksisterende vedtagne budget.
Høring
Klima & bæredygtighed
Stenrev etableres med sten fra Norge. Transport og udlægning af sten vil have en relativt høj CO2-udledning.
I projektet foretages en del rydning af træer og anden vedopvækst. Rydninger med maskiner vil udlede en del CO2. Vedmaterialet vil dog blive solgt til flis og solgt til kraftvarmeværker, hvor det erstatter fossile brændsler.
Udlægning af agerjord til ny natur samt genetablering af naturlig hydrologi på eksisterende naturarealer vil medføre en øget kulstoftilbageholdelse i jorden på grund af en øget tørveopbygning.
Ålegræsenge, der etableres i forbindelse med stenreven, har en høj kulstofbindingskapacitet. Etableringen af ålegræsenge vil derfor medføre en øget kulstofbinding og -lagring.
Beslutning
Orientering taget til efterretning.
Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Orientering taget til efterretning.
Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
269. Oprettelse af pulje til biodiversitetsindsatser
Sagsnummer: 2018-002993
Sagsbehandler: Rasmus Dalhoff Skaar
Præsentation
Beslutning om etablering af ny pulje til biodiversitetsindsatser, der kan søges af borgere, foreninger og virksomheder
Forvaltningen foreslår
- At udvalget beslutter etablering af pulje i 2021 som beskrevet
- At udvalget beslutter om egen arbejdskraft kan indgå som medfinansiering i ansøgningen til 300 kr./time
- At udvalget evaluerer puljen ultimo 2021
Sagsbeskrivelse
På udvalgsmøde i marts blev fordelingen af budgettet til biodiversitetsindsatserne i 2021 drøftet og en række ændringer besluttet. Desuden blev det vedtaget at etablere en pulje, som borgere og foreninger kunne søge til biodiversitetsforbedrende tiltag.
Forvaltningen forslag er at der bevilliges 100.000 kr. i 2021. Tildeling af midler fra puljen besluttes endeligt af Miljø- og Energiudvalget
Der fastsættes 2 ansøgningsfrister i 2021, d. 15. maj og d. 15. august. Ansøgningerne vil således kunne behandles på udvalgsmøder i juni og september. Der reserveres minimum 25.000 kr. af de 100.000 kr. til den 2. ansøgningsrunde.
Det foreslås, at der nedsættes et lille sekretariat til at forberede indstillingen til udvalget, og at det i den forbindelse sikres inddragelse af borgere. Sekretariatet kan sammensættes af én borger- eller foreningsrepræsentant fra §17 stk 4 udvalget ”Naturudvalget”, én repræsentant fra "Vilde Middelfart" borgergruppe, kommunens Natur- og Miljøchef samt koordinator for biodiversitetsstrategien.
Der kan kun ansøges om midler til projekter, der medvirker til at øge biodiversiteten.
Midlerne i puljen tildeles efter samme parametre som i konkurrencen om Danmarks VILDESTE kommune:
- Størrelsen på biodiversitetspotentialet i det ansøgte projekt
- Vedvarighed, altså hvor lang tids effekt der opnås
- Involvering af lokalsamfund og borgere
- Nyskabelse
Der kan maksimalt gives tilsagn om 25.000 kr. til hvert ansøgt projekt, ansøger og lokalitet. Der kan ansøges om dækning af op til 75 % af de dokumenterede udgifter. Egne timer kan eventuelt indgå som udgift i ansøgningen. Puljen lukker, når bevillingen er opbrugt. Kommunen kan forbeholde sig retten til at fravælge ansøgninger, selvom midlerne ikke opbruges.
Udbetaling af tilsagn sker på baggrund af dokumenterede afholdte udgifter.
Der kan ikke tildeles midler til projekter, der kan opnå tilskud fra andre tilskudsordninger eller projekter, der har til formål at opfylde gældende lov.
Resultaterne evalueres i slutningen af året med hensyn til eventuel forlængelse.
Eksempel på ansøgningsskema med yderligere oplysninger er vedlagt som bilag
Økonomi
De 100.000 kr i 2021 kan finansieres af den eksisterende anlægspulje til natur- og energiprojekter.
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Klimaeffekten ved etablering af denne pulje kan ikke vurderes uden at kende indsatserne. Klimaeffekten forventes at være neutral eller positiv.
Beslutning
Udvalget vedtog forvaltningens indstilling. Medfinansiering nedsættes til 100,- kr./time.
Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Udvalget vedtog forvaltningens indstilling. Medfinansiering nedsættes til 100,- kr./time.
Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
270. Tilpasning af Erhvervsaffaldsregulativ til nyt lovparadigme
Sagsnummer: 2021-004909
Sagsbehandler: Tine Veng Basse
Præsentation
Det er nødvendigt at genvedtage Erhvervsaffaldsregulativet, som Byrådet vedtog 1. februar 2021. Det skyldes teknikaliteter, som følge af den nye Affaldsbekendtgørelse, der blev vedtaget i december 2020.
Forvaltningen foreslår
- At Erhvervsregulativet vedtages.
Sagsbeskrivelse
Regulativet følger et fastsat paradigme fra Miljøstyrelsen, og er udarbejdet i den Nationale Affaldsdatabase for affaldsregulativer - NSTAR.
Et regulativ er først gyldigt, når det er udgivet i NSTAR.
Den nye Affaldsbekendtgørelse, medførte en systemuhensigtsmæssighed i NSTAR, så det godkendte regulativ ikke kan offentliggøres, og dermed gøres gældende.
For at Middelfart Kommune kan få et juridisk gældenden Erhvervsaffaldsregulativ, er der derfor behov for, at regulativet vedtages igen, med den eneste forskel, at der nu henvises til de nye bekendtgørelser, så det nye lovparadigme opfyldes.
Middelfart Kommune er ikke den eneste kommune, der ikke har haft mulighed for at offentliggøre et vedtaget regulativ.
Der er ikke ændret på indholdet i Erhvervsaffaldsregulativet i forhold til det vedtagne i februar 2021 udover at der henvises til det nye lovparadigme.
Der er foretaget en juridisk vurdering som bekræfter, at kommunen ikke kan undlade at genbehandle sagen.
Økonomi
Ingen
Høring
Regulativet skal ikke i høring, da der kun er foretaget ændringer i henhold til nyt lovparadigme, og dermed ingen indholdsmæssige ændringer.
Klima & bæredygtighed
Der er stadig en tæt sammenhæng mellem affaldsmængder, affaldssortering og klima.
Erhvervsaffaldsregulativet har derfor en positiv betydning for klimaet, bl.a. i forhold til at begrænse udledningen af drivhusgasser og fremme Cirkulær Økonomi.
Beslutning
Anbefales.
Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Anbefales.
Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Paw Nielsen, Kim Lund og Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
271. Kommunegaranti til Middelfart Fjernvarme a.m.b.a.
Sagsnummer: 2021-002937
Sagsbehandler: Murtaza Sharafmal
Præsentation
Middelfart Kommune har modtaget en anmodning fra Middelfart Fjernvarme om garanti for lånoptagelse hos Kommunekredit på i alt 11,7 mio. kr.
Forvaltningen foreslår
-
At der stilles garanti for at Middelfart fjernvarme kan optage et kommunegaranteret lån på op til 11,7 mio. kr. med en løbetid på 20 år hos Kommunekredit.
- At garantien (med henblik på at reducere renterisikoen) stilles under forudsætning af, at der optages et lån hos Kommunekredit med fast rente i hele løbetiden. Et kommunekredit-basislån betragtes i den forbindelse som værende et fastforrentet lån.
-
At lånet i anlægsfasen kan optages som en byggekredit, der senere afløses af endelig finansiering.
-
At der i henhold til statsstøttereglerne fastsættes en årlig garantiprovisionsprocent på 0,55% med baggrund i en samlet konkret og individuel vurdering af, at Middelfart Fjernvarme har en stærk kreditkvalitet. Vurderingen tager afsæt i Middelfart Kommunes kreditvurderingsmodel.
-
At garantien i overensstemmelse med statsstøttereglerne stilles under forudsætning af, at provisionssatsen fremadrettet kan tilpasses i op- eller nedadgående retning, såfremt virksomhedens kreditmæssige forhold måtte ændre sig væsentligt.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Fjernvarme står i 2021 overfor større investeringer, der ikke kan finansieres indenfor den normale indtægtsramme.
Garantien skal anvendes til optagelse af byggekredit i KommuneKredit til en række projekter. Projekterne omfatter:
- Nye fjernvarmeledninger i Bredgade i Ejby og Margaardvej i Nørre Aaby. Projekterne er almindelige renoveringsopgaver i fjernvarmenettet.
- Opbygning af nyt fjernaflæsningsnetværk til vand og varmemålere i Ejby.
- Opgradering af READy manager (Kamstrup fjernaflæsningssystem) fra 10.000 målepunkter til 15.000 målepunkter.
- Opgradering af forsyningsledning fra central øst til Hovedvejen/Vandværksvej.
- Ombygning af netpumper central øst til Hovedvejen/Vandværksvej.
- Ny gasmotor til varmeproduktion på centralen i Ejby, ifm. havari på den eksisterende motor.
- Diverse projekter: indkøb af inventar til ny administrationsbygning, GPS indmålingsudstyr, varmemålere, teleskop-læsser til central øst, og 2 biler til driften.
Fremtidssikring for forsyningsselskab, forbrugere og kommunen
Renovering af Bredgade og Margaardvej udføres for at fremtidssikre fjernvarmeforsyningen i disse områder, samt for at nedsætte ledningstabet.
Opgradering af forsyningsledning og ombygning af netpumper fra central øst til Hovedvejen/Vandværksvej er ligeledes for at fremtidssikre fjernvarmeforsyningen, da eksist. fjernvarmeledning er underdimensioneret.
Opbygning af nyt fjernaflæsningsnetværk i Ejby er nødvendigt for at kunne aflæse målerne automatisk og opgradering af READy manager er for at kunne håndtere flere målere.
Ny gasmotor til centralen i Ejby, da den eksisterende gasmotor er havareret i februar 2021, er nødvendig for at kunne opretholde forsyningssikkerheden.
Diverse projekter og investeringer udføres for at opretholde forsyningssikkerheden og driften på centralen.
Økonomiske konsekvenser for forbrugerne
Såfremt ovenstående investeringer kan finansieres via Kommunekredit, i stedet for fjernvarmeselskabets kassekredit, vil der kunne spares ca. kr. 900.000 i renteudgifter over hele låneperioden. Et fastforrentet lån hos Kommunekredit giver samtidig en budgetsikkerhed.
Ved udskiftning af fjernvarmerørene er der beregnet en årlig varmetabsbesparelse på ca. 200 MWh, svarende til en besparelse på i alt ca. kr. 50.000 pr. år, regnet fra 2021 og frem.
Teknologi
Ifm. udskiftning af fjernvarmerør bruges den nyeste og markedsledende teknologi.
Fjernvarmerørene udskiftes til rør af den nyeste type, kaldet "twin-rør", med meget høj isoleringsevne, hvilket betyder at varmetabet kun er ca. det halve i forhold til de eksisterende fjernvarmerør.
Kommunens interesse i at stille garanti
Kommunegaranti vil give mulighed for en billigere finansiering af investeringen, hvilket vil komme alle fjernvarmeforbrugerne i Ejby, Nr. Aaby og Middelfart til gode i form af lavere varmepriser, hvilket også vil gavne Middelfart Kommune.
Økonomi
Budget for investeringer i projekter, hvor der søges en kommunegaranti på 11,7 mio. kr. for:
Projekt Kr.
Renovering af fjernvarmeledninger Bredgade, Ejby | 1.600.000,00 |
Fjernaflæsning – netværk til vand og varmemålere | 1.600.000,00 |
Renovering af fjernvarmeledninger Margaardvej, Nørre Aaby | 1.500.000,00 |
Inventar til ny administrationsbygning | 200.000,00 |
Teleskop-læsser til central øst | 700.000,00 |
Opgradering READy manager | 160.000,00 |
Fjernvarmemålere | 400.000,00 |
GPS indmålingsudstyr | 80.000,00 |
Opgradering af forsyningsledning fra central øst til Hovedvejen | 2.500.000,00 |
Ombygning netpumper central øst til Hovedvejen | 1.300.000,00 |
Ny gasmotor til centralen i Ejby | 1.200.000,00 |
Strib, fjernvarmforsyning - Indledende del af projektet (konsulenter, rådgivning mm.) | 500.000,00 |
I alt | 11.740.000,00 |
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
En udskiftning/renovering af fjernvarmerør mindsker varmetabet i jorden, idet de nye fjernvarmerør er betydeligt bedre isoleret, hvilket betyder at tabet ca. halveres i forhold til de eksisterende fjernvarmerør. Dette giver væsentlige energibesparelser til fordel for miljøet og varmeprisen hos forbrugerne
De øvrige projekter i ledningsnettet og på centralerne, forbedre tillige driftsøkonomien, og har en positiv miljøpåvirkning.
Beslutning
Anbefales.
Paw Nielsen undlod at stemme, grundet låneansøgning til konsulent/rådgivning m.m.
Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Anbefales.
Paw Nielsen undlod at stemme, grundet låneansøgning til konsulent/rådgivning m.m.
Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Steen Dahlstrøm blev erklæret inhabil og deltog ikke i sagens behandling.
Paw Nielsen, Kim Lund og Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
272. DK2020 Klimaplanen - Orientering om deltagelse i klimaprogrammet "Den Nationale Samtale om Klimaforandringer"
Sagsnummer: 2020-017425
Sagsbehandler: Vibeke Nørby
Præsentation
Udvalget orienteres om Middelfart kommunes deltagelse i klimaprogrammet om folkelig deltagelse i den grønne omstilling.
Vores deltagelse er et led i implementering af DK2020 Klimaplanen, der har fokus på borgerinvolvering.
Forvaltningen foreslår
- at deltagelse i klimaprogrammet tages til orientering.
Sagsbeskrivelse
DeltagerDanmark (der arbejder med demokratisk deltagelse og grøn omstilling) har søgt og fået fondsmidler til at igangsætte et ambitiøst klimaprogram om folkelig deltagelse i den grønne omstilling frem mod 2030. Initiativet skal over en årrække engagere danskere i at tage ansvar for omstillingen hvor de bor, arbejder og/eller uddanner sig. Programmet har til formål at udvikle et samarbejde på tværs af kommuner og andre centrale samfundsaktører om at tage ansvar for at engagere borgere, virksomheder, medarbejdere mv. på nye måder.
Middelfart Kommune er inviteret til at deltage og er sammen med Assens og Fredericia "Klimaklynge Lillebælt".
Kommunerne har en værtsrolle i programmet, som indebærer tre hovedopgaver:
1. At være vært for forskellige nye grønne fællesskaber
2. At understøtte udviklingen af de grønne fællesskaber gennem coaching og løbende støtte
3. At træne kommunale medarbejdere og evt. interesserede politikere i at understøtte folkelig deltagelse.
Programmet har fin sammenhæng til implementering af DK2020 Klimaplanen, indsatsen Bæredygtige lokalsamfund samt Klimafolkemødet, og ligger i god forlængelse af den måde, vi arbejder på med borgerinvolvering og fremme af fællesskaber. Igennem deltagelse i programmet får kommunen stillet medarbejderressourcer til rådighed til at supportere lokale klimafællesskaber og får trænet egne medarbejdere i at understøtte folkelig deltagelse i den grønne omstilling.
Efterfølgende er det programmets intention at udbrede erfaringerne til øvrige kommuner i landet.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Programmet har til formål at styrke lokale klimafællesskaber.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Taget til efterretning.
Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.
Lukkede sager
273. Status
Beslutning
Anbefales.
Bo Juul Nielsen deltog ikke i sagens behandling.