Referat for Økonomiudvalget møde den 28. februar 2023
219. Igangsætning af solceller i Fyllested (lokalplan, kommuneplantillæg og miljøvurdering)
Sagsnummer: 2021-008416
Sagsbehandler: Kathrine Bruvik Kristensen
Præsentation
Udvalget skal beslutte, om planproces for teknisk anlæg til solceller ved Fyllested nord for Harndrup skal sættes i gang. Planproces er en lokalplan med tilhørende tillæg til Kommuneplan 2021-2033 og miljøvurdering.
En investor har ansøgt Middelfart Kommune om planlægning og frivillig udarbejdelse af en samlet miljørapport og miljøkonsekvensrapport (VVM) for et solcelleanlæg ved Fyllested. Anlægget ønskes placeret på 125 ha. landbrugsjord, heraf forventer ansøger ca. 90 ha. solceller med en ydeevne på ca. 80 MW. Anlægget har tilhørende tekniske bygninger og tilslutning til eksisterende transformerstation ved Fyllested.
Forvaltningen foreslår
- At kommune- og lokalplanlægningen samt VVM-processen for solcelleanlægget bliver igangsat,
- at der indkaldes ideer og forslag i 4 ugers offentlig høring fra 6. marts til 2. april 2023 i forhold til bestemmelser i Planloven og bekendtgørelse af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), og
- at der holdes borgermøde i forbindelse med indkaldelse af ideer og forslag.
Sagsbeskrivelse
Ansøgers forslag til lokalplanområdets afgrænsning mellem Harndrup og Brenderup
Naboerne
Ansøger har indledt dialog med naboer og lokalområde, bl.a. gennem afholdelse af en faciliteret workshop. Forvaltningen har afholdt et møde med de nærmeste naboer, og har efterfølgende modtaget skriftlige kommentarer til projektforslaget, ligesom lokaludvalgene i Fjelsted-Harndrup og Brenderup sammen med lokalområdet i en følgegruppe også har indgivet skriftlige kommentarer. Ansøger har modtaget disse kommentarer, og har responderet konstruktivt på forslagene fra naboerne og lokalområdet. Vigtige temaer er muligheden for medejerskab og anlæggets udformning og afskærmning. Indkomne kommentarer og materiale vil indgå i myndighedsbehandlingen af ansøgningen. Der er nedsat en følgegruppe med naboer og lokale foreninger, som sikrer lokal inddragelse og medindflydelse.
Lokalplanområdet omfatter 6 private ejendomme. Investor har aftalt jordlejeaftaler med lodsejerne og foreløbige købsoptioner mellem investor og 3 ejere i området, hvis projektet realiseres.
Nærmeste samlede bebyggelse er landsbyerne Brenderup og Harndrup. Det skønnes, at der er ca. 2.000 ejendomme indenfor 1.5 km fra lokalplanområdet.
Planproces og høringer af borgerne går nu ind i et mere formelt forløb, som er lovbestemt i Planloven og i VE-loven (Vedvarende Energi). Borgerinddragelsen fortsættes i den kommende proces med borgermøder og høring af planerne.
Det første offentlige borgermøde holdes i forbindelse med indkaldelse af ideer og forslag, forventes den 15. marts. De indkomne forslag bearbejdes efterfølgende til planforslag, som sendes i offentlig 8 ugers høring. Derefter vil der blive holdt borgermøde om forslag til kommune- og lokalplanen kombineret med lovpligtigt møde for de berørte ejendomsejere indenfor 1,5 km fra anlægget.
Tilslutning til elnettet
Området grænser op til en eksisterende transformerstation, hvilket er en fordel i forhold til kobling til elnettets hovedstruktur. Teknikbygninger ønskes placeret centralt i solcelleanlægget nær transformerstationen. Der er eksisterende højspændingsledninger fra transformerstationen over planområdet. Energinet kan oplyse opstiller om kapacitet i elnettet, og giver tilladelse til tilslutning til elnettet.
Kommuneplantillæg og lokalplanen
Området er i dag landzone med fungerende landbrug, og skal forblive i landzone. For at muliggøre solceller, skal en ny kommuneplanramme muliggøre tekniske anlæg til solceller. Udlægget af en ny ramme i landzone af denne størrelse og anvendelse er en væsentlig ændring af kommuneplanen, og kræver derfor forudgående offentlig høring i forbindelse med ideer og forslag og senere ved høring af forslag til kommuneplantillæg.
I lokalplanen fastlægges afgrænsning, hegn og afskærmende beplantning, højde på solceller og teknikhus, afstand til naboer, tilpasning til landskabet, offentligt tilgængelige stier, natur, beskyttelseslinjer, diger og grønne områder m.fl.
Miljøvurdering
Plangrundlaget skal i følge miljøvurderingsloven omfattes af miljøvurdering (miljørapport), der redegør for væsentlige virkninger på miljøet. Ansøger har ansøgt om frivillig miljøkonsekvensvurdering (VVM) for projektet. Formålet er, at der inden planerne besluttes, tages hensyn til væsentlige indvirkning på miljøet. Miljøvurderingsprocessen foregår sideløbende med planprocessen.
Økonomi
Ansøger skal bidrage med udarbejdelse af lokalplan, tillæg til kommuneplanen samt miljøvurdering.
Ejere af beboelsesejendomme i nærheden af solcelleanlægget kan få tilkendt værditabserstatning efter bestemmelser i VE-loven, som ansøger skal betale. Orientering om dette vil indgå i processen.
Høring
og den videre proces
Klima & bæredygtighed
Projektet omdanner et nuværende intensivt dyrket konventionelt landbrugsareal til et solcelleanlæg, der producerer grøn strøm. Anlæg af flere solceller understøtter Middelfart Kommunes vision Sammen om grøn omstilling og biodiversitet. Det udmøntes gennem Klimaplanen, DK2020-planen med mål om at Middelfart Kommune skal være klimaneutral i 2050, og reducere udledning af drivhusgasser med 70% i 2030. Kommunalbestyrelsen har i DK2020 Klimaplan mål om at udpege et areal på 200 ha. til solceller i kommunen. Det skal reducere drivhusgasser med 270 t pr. år pr. MWh effekt.
Ansøger forventer en positiv påvirkning på miljøet og biodiversiteten i området. Ved at udtage området af konventionel landbrug vil spredning af gødning og pesticider mindskes og derved får naturen bedre forhold til at trives. Der vil blive mere beplantning langs solcelleområdernes grænser, som kan give gode forhold for biodiversitet i området.
Beslutning
Godkendt.
Anlægget skal komme de nærmeste naboer og lokalområdet direkte til gavn, fx ved lokalt medejerskab, aftaler om direkte køb af elektricitet, bidrag til varmeforsyning og bidrag til lokale aktiviteter o.l.
Anlægget skal anlægges, så det bidrager til mere natur og med god afskærmning for indsigt til anlægget.
Behandlingsplan
Godkendt.
Anlægget skal komme de nærmeste naboer og lokalområdet direkte til gavn, fx ved lokalt medejerskab, aftaler om direkte køb af elektricitet, bidrag til varmeforsyning og bidrag til lokale aktiviteter o.l.
Anlægget skal anlægges, så det bidrager til mere natur og med god afskærmning for indsigt til anlægget.
220. Igangsætning af planlægning for butikker Nyvang 14 med udvalgsvarer i eksisterende erhvervsområde
Sagsnummer: 2023-001270
Sagsbehandler: Winnie Lund
Præsentation
Forvaltningen har modtaget anmodning om planlægning for nye butikker ved Nyvang 14, i et eksisterende erhvervsområde i Middelfart. Ansøger ønsker større butikker end rammen i kommuneplanen tillader. Der er udarbejdet en detailhandelsredegørelse for området med henblik på afklaring af konsekvenserne for handel i bymidten og oplandet. Udvalget anmodes om at træffe beslutning om planlægning af lokalplan med tilhørende tillæg til Kommuneplan 2021-2033 kan igangsættes til det ansøgte.
Forvaltningen foreslår
- At der bliver igangsat kommune- og lokalplanlægning på baggrund af det ansøgte materiale og detailhandelsredegørelsens konklusioner,
- at der indkaldes ideer og forslag med 14 dages høringsfrist, og
- at der bliver stillet krav til støj, vejtilslutning, beplantning samt byggeriets udseende og udformning i den kommende planlægning, da stedet ligger lige ud til en af byens vigtigste indfaldsveje.
Sagsbeskrivelse
Arealet Nyvang 14 er ubebygget, og ligger i erhvervsområdet mellem Jyllandsvej og Nyvang, tæt på motorvejstilkørsel 58b. Bygherren ansøger om planlægning for 3-4 butikker med en butikstørrelse på op til 3.000 m² på Nyvang 14. Der søges også om, at det maksimale areal til udvalgsvarer i aflastningsområdet til bymidten hæves fra 3.000 m² til 9.000 m² i Kommuneplanens retningslinjer for detailhandel.
Bygherres forslag til situationsplan for butikker på Nyvang 14
Forvaltningen har haft dialog med bygherre omkring udformning af byggeriet, og er nået frem til at følgende skal sikres i lokalplanen;
- at bygherre skal sikre at boligområdet på Ranunkelhaven, som grænser op til erhvervsområdet, ikke belastes af støj over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier
- at lastegårde placeres ud mod Nyvang med ind- og udkørsel til Nyvang
- at indkørsel fra Jyllandsvej og Nyvang vurderes ud fra hensyn til trafiksikkerhed og fremkommelighed
- at butikkerne skal fremstå med harmonisk skiltning og belysning samt med bygningsfacader med fælles gennemgående detaljer, linjer og udtryk
- at bygninger placeres bag et grønt beplantningsbælte langs Jyllandsvej på linje med øvrige bygninger og at der etableres grønne bede på parkeringspladsen og mod naboer.
- at respektafstand til fjernvarmerør sikres ved placering af bygninger
Detailhandelsredegørelse 2022
Erhvervsområdet Nyvang er samtidig aflastningsområde for bymidten i Middelfart. I aflastningsområdet kan der etableres udvalgsvarebutikker på minimum 400 m² og maksimal 1.500 m² for den enkelte butik under hensyntagen til den maksimale ramme for området på 3000 m². Der kan ikke etableres dagligvarebutikker i området.
Kommuneplanramme E.01.13, hvor butiksstørrelsen ønskes justeret
Det er derfor nødvendigt at udarbejde et tillæg til Kommuneplan 2021 og en lokalplan for Nyvang 14. Ændring af kommuneplanens butiksrammer kræver iflg. Planloven § 11 e, stk. 4 og stk. 5 redegørelse af konsekvenser for detailhandlen i byen, for oplandet og konsekvenser for handel i nabokommuner. Der er derfor udarbejdet en detailhandelsredegørelse, som afklarer konsekvenserne på handlen ved etablering af flere store butikker i aflastningsområdet i Middelfart. Detailhandelsredegørelse2022 ses i bilag.
Detailhandelsanalysen viser, at de nye butikker vil betyde en nedgang i omsætning i Middelfart Midtby på ca. 5 mio. årligt. Dertil skal lægges en forventet nedgang på 3 mio. som følge af, at et butiksområde i Fredericia Vest udvides. Det giver en samlet nedgang på ca. 8 mio. i midtbyen ud af en samlet omsætning på ca. 250 mio. årligt, hvilket rådgiveren vurderer er en ”mærkbar nedgang”. Til sammenligning har en gennemsnitlig strøgbutik en årlig omsætning på ca. 3 mio. Hvor stor nedgang enkelte butikker vil mærke afhænger af overlappet i vare-sortiment i de nye butikker.
Til gengæld forventes de nye butikker at få en positiv effekt på Middelfart Kommunes samlede handelsbalance. Uden de nye butikker forventes den samlede omsætning i kommunens butikker i år 2034 at være 344 mio. kr. Med de nye butikker forventes det at være 404 mio. kr., dvs. 17% højere. Rådgiveren forventer, at en stigning i forbruget i en vis grad vil afbøde de negative effekter for eksisterende butikker. Stigningen i forbruget i kommunen ved nye butikker forventes at komme fra nabokommunerne især Fredericia, Kolding og Odense. Se figur 8-1.
Økonomi
Bygherren udarbejder kommuneplantillæg og lokalplan for området.
Høring
Der indkaldes ideer og forslag med 14 dages høringsfrist. Nabokommuner orienteres om høringen, som berørt myndighed.
Når der senere er udarbejdet forslag til kommuneplantillæg og lokalplan vil det blive sendt i 8 ugers offentlig høring, og der vil blive holdt et borgermøde i høringsperioden.
Klima & bæredygtighed
For at understøtte biodiversiteten i området skal planlægningen som minimum sikre beplantning for dyr og insekter langs dele af skel og i bede på parkeringsarealerne. Det kan samtidig medvirke til mulighed for håndtering og forsinkelse af regnvand på egen grund.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
221. Henvendelse fra Ankestyrelsen vedrørende sagsbehandlingsfrister
Sagsnummer: 2022-018762
Sagsbehandler: Hanne Bylov
Præsentation
Ankestyrelsen har d. 9. december 2022 henvendt sig til Middelfart Kommune med henblik på opfølgning på offentliggjorte sagsbehandlingstider på alle de relevante ansøgningsparagraffer i overensstemmelse med retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, herunder offentliggørelse af behandlingstider på beskæftigelsesområdet.
Svarbrev til Ankestyrelsen bliver fremlagt til godkendelse.
Forvaltningen foreslår
- At Byrådet godkender og underskriver svarbrev til Ankestyrelsen.
Sagsbeskrivelse
Ankestyrelsen har d. 9. december 2022 på henvendt sig til Middelfart Kommune og bedt om at Byrådet redegør for, hvordan Byrådet sikrer, at der er fastsat og offentliggjort sagsbehandlingsfrister på alle de relevante ansøgningsparagraffer i overensstemmelse med retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, herunder offentliggørelse af behandlingstider på beskæftigelsesområdet. Henvendelsen er en opfølgning på en tidligere forespørgsel vedrørende sagsbehandlingsfrister for sager om støtte til køb af bil, som Byrådet har besvaret d. 2. december 2020.
Sagsbehandlingsfrister omfattet af retssikkerhedslovens § 3, stk. 2 er offentliggjort på Middelfart Kommunes hjemmeside.
Byrådet vedtog på sit møde d. 25. juni 2018 sagsbehandlingsfrister for Børn- Unge og Fritidsforvaltningens, Social- og Sundhedsforvaltningens, Teknik- og Miljøforvaltningens samt Job- og Vækstcentrets områder. Sagsbehandlingsfristerne opdateres løbende.
Administrationen har i forbindelse med Ankestyrelsens henvendelse gennemgået, om vi har offentliggjorte sagsbehandlingsfrister på alle de afgørelser, som Retssikkerhedslovens § 3 foreskriver. Der er enkelte bestemmelser, hvor der ikke er fastsat og offentliggjort en sagsbehandlingsfrist og der er derfor igangsat arbejde, der skal sikre, at de sidste bestemmelser kommer på plads.
Der er tale om en frist for afgørelser om udstedelse af socialt frikort (jf. Lov om forsøg med et socialt frikort § 2), samt servicelovens § 83a om rehabiliteringsforløb, der i praksis afklares samtidig med behandling af ansøgninger om hjælp efter Servicelovens § 83 (sagsbehandlingsfrist på 12 dage). Disse vil blive forelagt til politisk godkendelse inden sommerferien 2023.
Der er vedlagt et udkast til svar fra Byrådet til Ankestyrelsen, som skal godkendes af Byrådet.
Ankestyrelsen skal have svaret tilsendt d. 7. marts 2023.
Økonomi
Ingen bemærkninger til punktet.
Høring
Ingen bemærkninger til punktet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger til punktet.
Beslutning
Indstilles til godkendelse.
Behandlingsplan
Bilag
222. Tilsagn til Civica om at opføre et seniorbofællesskab på Adlerhusvej
Sagsnummer: 2021-002793
Sagsbehandler: Lone Damgaard
Præsentation
Civica har sendt en ansøgning (skema A) om at opføre 25 almene familieboliger på ejendommen Adlerhusvej 30, 5500 Middelfart. Boligbyggeriet skal være et kommende seniorbofællesskab.
Forvaltningen foreslår
- At der bliver givet tilladelse til Civica til at erhverve ejendommen beliggende på Adlerhusvej 30, 5500 Middelfart,
- at Civica får tilsagn om at opføre 25 almene familieboliger til et seniorbofællesskab,
- at byggeriets anskaffelsessummen på 45.625.450 kr. bliver godkendt,
- at der bliver godkendt en maksimal kommunal garantistillelse på 41.062.905 kr., og
- at en foreløbig husleje på 1.038 kr. m2 bliver godkendt (ekskl. forbrugsudgifter).
Sagsbeskrivelse
Middelfart Byråd har tidligere afsat grundkapitalmidler til et kommende seniorbofællesskab i Middelfart by under overskriften ”Bæredygtige bofællesskaber i Middelfart”. Civica har nu fremsendt et skema A for et byggeprojekt på 25 almene familieboliger. Boligerne forventes indflytningsklar i sommeren 2025.
Størrelsen af boligerne vil variere fra 70 til 90 bruttoetagemeter med et samlet areal på 1970 bruttoetagemeter. I afdelingen etableres et fælleshus, som indgår i det samlede areal. Dette betyder, at de enkelte boliger bliver en anelse mindre end nævnt ovenfor, da de skal afgive areal til fælleshuset. Fælleshuset indrettes med fleksibilitet for øje, og det er tanken, at det skal anvendes til forskellige aktiviteter, såsom fællesspisning, spilleklub, strikkeklub, værksted og meget andet. Det eksisterende klubhus har både historisk og arkitektonisk værdi, og hvis projektøkonomien tillader det, skal huset renoveres og anvendes til sommerpavillon, som et fælles mødested. Klubhuset vil formentlig ikke kun renoveres, så det lever op til nugældende byggekrav.
Huslejeniveau forventes at spænde fra 6.126 til 7.691 kr. pr. mdr. Af skema A fremgår det, at huslejen foreløbig er beregnet til 1.038 kr. pr m2. ekskl. forbrugsafgifter.
Målgruppen til det kommende bofællesskab er seniorer på 55+ år uden hjemmeboende børn med interesse i at indgå i fællesskaber med andre.
For området er der udarbejdet en lokalplan, som er godkendt i november 2022.
Der kan maksimalt godkendes følgende anskaffelsessum på 45.625.450 mio. kr.
Anskaffelsessummen finansieres som følger:
Realkreditlån (90%) på 41,063 mio. kr.
Kommunalt grundkapitallån (8%) 3,650 mio. kr.
Beboerindskud (2%) 0,913 mio. kr.
Ud over det kommunale grundkapitallån, som opkræves af Landsbyggefonden, påtager kommunen sig en kommunal garanti for den del af lånet, som ligger ud over 60% af ejendommens værdi. Garantikravet kan ikke opgøres, før byggeriet er opført, og garantien opgøres teknisk set beløbsmæssigt indtil da til lånets størrelse på kr. 41,063 mio. kr. Når byggeriet er opført, opgøres garantien på grundlag af ejendommens værdi (markedsværdien). Garantikravet for dette konkrete tilsagn kendes først når garantierklæringen fremsendes af långiver (realkreditinstituttet).
Økonomien for projektet jf. skema A:
Grundudgifter: 6,089 mio. kr.
Entrepriseudg: 34,573 mio. kr.
Omkostninger: 4,304 mio. kr.
Gebyrer: 0,659 mio. kr.
Anskaffelsessum: 45,625 mio. kr.
Økonomi
Der blev i forbindelse med budgetlægningen for 2021 afsat 4,4 mio. kr. til grundkapitalindskud under overskriften ”Bæredygtige bofællesskaber i Middelfart”.
Grundkapitalindskuddet, som forventes afregnet medio 2024, beløber sig i det endelige projekt til 3,650 mio. kr., mio. kr. fordi antallet af seniorboliger samt bolig m2 er blevet mindre en oprindeligt forudsat.
Den kommunale lånegaranti vil ikke påvirke kommunens låneramme, da der er tale om garanti til almene boliger.Høring
Middelfart Ældreråd og Civica har d. 9. januar 2023 afholdt et møde, hvor beskrivelse af projektet blev forelagt, og hvor rammerne for et seniorbofællesskab blev drøftet. Middelfart Ældreråd bakker op et kommende seniorbofællesskab.
Klima & bæredygtighed
Byggeriet opføres i henhold til nugældende bygningsreglement mht. energi og nye krav til CO2-emmision og LCA-beregning. Byggeprojektets bæredygtighed skal vurderes ud fra en certificeringsordning, så bæredygtigheden dokumenteres.
Livscyklusvurdering (LCA) er en beregningsmetode, som bliver brugt til at vurdere potentielle miljøpåvirkninger og ressourceforbrug for produkter og ydelser. Det gælder også for byggeri, hvor LCA er en væsentlig del af vurderingen af bygningers miljømæssige bæredygtighed.
Beslutning
Indstilles til godkendelse.
Behandlingsplan
Bilag
223. Kommunegaranti til Gelsted Vand a.m.b.a. - Fremtidssikring af vandforsyning
Sagsnummer: 2023-001810
Sagsbehandler: Malene Nygaard Uldahl
Præsentation
Denne sag handler om kommunal garantistillelse til Gelsted Vand a.m.b.a., som ønsker at skabe en moderne og fremtidssikret vandforsyning.
Forvaltningen foreslår
- At der bliver stillet en kommunegaranti for projektet jf. projektbeskrivelsen, således at Gelsted Vand kan optage et kommunegaranteret lån på op til 26,300 mio. kr. med en løbetid på 30 år hos Kommunekredit,
- at lånet, henset til den aktuelle usikkerhed om udviklingen på rentemarkedet, kan optages med både fast og variabel rente,
- at garantien bliver stillet under udtrykkelig forudsætning om, at KommuneKredit godkender låneoptagelsen,
- at lånet i anlægsfasen kan optages som en byggekredit, der senere afløses af endelig finansiering,
- at der bliver fastsat en årlig garantiprovisionsprocent på 0,55 % med baggrund i en samlet konkret og individuel vurdering af, at Gelsted Vand a.m.b.a. har en stærk kreditkvalitet. Vurderingen tager afsæt i Middelfart Kommunes kreditvurderingsmodel,
- at garantien i overensstemmelse med statsstøttereglerne og reglerne i kommunestyrelsesloven bliver stillet under forudsætning af, at provisionssatsen fremadrettet kan tilpasses i op- eller nedadgående retning, såfremt virksomhedens kreditmæssige forhold måtte ændre sig væsentligt, og
- at garantien bliver stillet under udtrykkelig forudsætning af, at projektet opnår godkendelse efter vandforsyningsloven, når sagen behandles i Klima-, Natur- og Genbrugsudvalget.
Sagsbeskrivelse
Gelsted Vand opstod i 2017 ved sammenlægning af fire mindre selvstændige vandværker, som alle var nedslidte og stod overfor renoveringer og moderniseringer.
De 4 vandværker, som forsyningen bygger på i dag, bliver vedligeholdt, men er nedslidte og vil indenfor en kortere årrække forventes at give problemer med at overholde drikkevandskvalitetskravene, hvis ikke der sker en større renovering.
Gelsted Vand a.m.b.a. ønsker med investeringen at bringe vandforsyningen op til et niveau, som dels er tidssvarende og dels tilvejebringe høj vandkvalitet og sikrer den fremtidige forsyningssikkerhed.
Med projektet vil Gelsted Vand a.m.b.a. samle vandproduktionen på en lokalitet, som placeres i Grønnegade.
Der skal som en del af projektet udføres ledningsarbejder og der skal etableres en fordelerstation med en trykforøger. De tilbageværende gamle boringer vil blive suppleret med 2 nye boringer, der henter vand fra et andet magasin i OSD området mod øst. Samtlige boringer føres miljø og energimæssigt up to date med bl.a. frekvensstyringspumper.
Vandværket baseres på nyeste markedsledende teknologi.
På de nuværende vandværker iltes råvandet og filtreres gennem sandfiltre som er i åben betonkar. Efterfølgende opbevares vandet i en nedgravet betonbeholder før udpumpning til forbrugerne.
På det nye vandværk separeres vandet fra kildepladserne og ledes til to uafhængige linjer. Forsyningssikkerheden øges væsentligt ved at der der er to vandværker i samme bygning. Forsyningssikkerheden er af stor betydning, da Gelsteds placering ikke muliggør nødforsyning fra andre værker.
Det nye vandværk vil herudover kunne levere nødforsyning til vandværkerne i Sdr. Åby-Husby og Emtekær-Tanderup.
Inde på vandværket filtreres vandet gennem lukkede stålfiltre og opbevares efterfølgende i rustfrie stålbeholdere før det pumpes ud til forbrugerne med høj energieffektive pumper.
Økonomi
Økonomiafdelingen har i forbindelse med sagen gennemgået og vurderet det økonomiske udgangspunkt i Gelsted Vand a.m.b.a. Det vurderes, at Gelsted Vand har et fornuftigt driftsøkonomisk udgangspunkt og kan opnå den fornødne indtægtsdækning i forhold til at kunne servicere gælden.
Projektets samlede forventede anlægssum udgør 29,349 mio. kr., hvoraf 26,300 mio. kr. lånefinansieres.
Forvaltningen har i forbindelse med sagens behandling fået bekræftet af formanden for Gelsted Vand a.m.b.a., at såvel den ønskede byggekredit og endelige låneoptagelse er mindre end den budgetlagte anlægssum.
Lån mod kommunal garantistillelse til vandselskaber til formål omfattet af § 16 i vandsektorloven kan etableres med en løbetid på helt op til 40 år i henhold til lånebekendtgørelsen for kommuner og regioner. Gelsted Vand a.m.b.a. oplyser, at man ønsker et lån med 30 års løbetid.
Den beregnede takstmæssige betydning for forbrugerne i forsyningsområdet ses nedenfor:
Nuværende takst:
Gelsted Vand 2023 Takster | ||
Vandpris | 6,00 | kr/m³ |
Fast pris inkl. målerleje | 1.160 | kr/år |
Pris ved forbrug på 50 m³/år | 1.460 | kr/år ekskl. moms og afgifter |
Pris ved forbrug på 100 m³/år | 1.760 | kr/år ekskl. moms og afgifter |
Ny takst efter gennemført investering:
Gelsted Vand 2024 Takster | ||
Vandpris | 9,65 | kr/m³ |
Fast pris inkl. målerleje | 1.902 | kr/år |
Pris ved forbrug på 50 m³/år | 2.385 | kr/år ekskl. moms og afgifter |
Pris ved forbrug på 100 m³/år | 2.867 | kr/år ekskl. moms og afgifter |
Den årlige takststigning udgør ved forbrug af 100 m3 vand 1.107 kr., svarende til 92,25 kr. pr. måned.
Natur og Miljø har følgende bemærkninger til sagen:
Tilladelser og godkendelser Etablering og ændringer af vandindvindingsanlæg (f.eks. etablering af nyt vandværk) kræver tilladelse efter vandforsyningslovens § 21.
Natur og Miljø har endnu ikke modtaget denne ansøgning, men vi har været i dialog om ansøgningsmateriale med Gelsted Vands rådgiver. Klima, Natur og Genbrugsudvalget har 9. november 2022 godkendt Gelsted Vands takster for 2023, hvor det også fremgår at vandværket projekterer ny vandværk.
Forvaltningen har den 15.02.2022 modtaget projektansøgningen fra Gelsted Vand og sigtelinjen er, under forudsætning af der ikke opstår behov for yderligere afklaring af tekniske forhold, at ansøgningen behandles på Klima, Natur og Genbrugsudvalgets møde den 6. marts 2023.
For at undgå projektforsinkelser, indstilles det - i lyset af der endnu ikke er opnået endelig projektgodkendelse, at garantien stilles under udtrykkelig forudsætning af, at projektet opnår godkendelse efter vandforsyningsloven. Der vil således ikke kunne etableres en byggekredit hos Kommunekredit før Klima, Natur og Genbrugsudvalget har godkendt projektet.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Projektets væsentlige sigte er at sikre høj vandkvalitet og forsyningssikkerhed for forbrugerne i distributionsområdet. Projektet rummer dog også energioptimeringsgevinster.
Inde på vandværket filtreres vandet gennem lukkede stålfiltre og opbevares efterfølgende i rustfrie stålbeholdere før det pumpes ud til forbrugerne med høj energieffektive pumper.
Projektet vil således medføre energioptimeringsgevinster både i oppumpningsprocessen, filtreringsprocessen og i distributionsprocessen.
Beslutning
Indstilles til godkendelse.
Behandlingsplan
Bilag
Bilag 1 - Ansøgning om kommunegaranti fra Gelsted Vand a.m.b.a.
Bilag 2 - Årsrapport 2019 Gelsted Vand a.m.b.a.
Bilag 3 - Årsrapport 2020 Gelsted Vand a.m.b.a.
Bilag 4 - Årsrapport 2021 Gelsted Vand a.m.b.a.
Bilag 5 - Projektbudget (BH-1)
Bilag 6 - Projektvurdering og udtalelse fra Natur og Miljø
Bilag 7 - Ansøgning om projektgodkendelse jf. §f21
224. Udnyttelse af ledig lånerammme til indfrielse af gæld hos LD Fonde
Sagsnummer: 2022-004843
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Denne sag omhandler udnyttelse af kommunens ledige låneramme for 2022 med henblik på at kunne nedbringe gælden hos LD Fonde (lønmodtagernes feriemidler).
Forvaltningen foreslår
- At restlånerammen for 2022 udnyttes til at optage et lån på 10,501 mio. kr.,
- at provenuet anvendes til at indfri gæld vedrørende optjente feriemidler hos LD Fonde,
- at lånet bliver optaget som et variabelt forrentet lån hos Kommunekredit,
- at der bliver givet en tillægsbevilling til låneoptagelse på 10,501 mio. kr., og
- at der bliver givet en tillægsbevilling til afdrag på 10,501 mio. kr.
Sagsbeskrivelse
Økonomiafdelingen har pr. 1. februar opgjort den resterende låneramme for regnskabsåret 2022.
Opgørelsen viser, at Middelfart Kommune har en samlet uudnyttet låneadgang på 10,501 mio. kr.
Opgørelsen af årets restlåneramme ser således ud:
Lånerammeopgørelse 2022 |
Grundlag |
Låneramme |
Lån til betaling af ejendomsskat |
Årspåligning |
-1.189.432 |
Indefrysning af grundskyld |
Årspåligning |
2.084.555 |
Jordkøb |
Jordkøb |
0 |
Investeringer i havneformål |
Realiseret anl.udg. |
3.094.012 |
Energioptimering |
Realiseret anl.udg. |
3.903.030 |
Byfornyelse |
Realiseret anl.udg. |
631.407 |
LR21 - Effektiviseringer |
Realiseret anl.udg. |
25.358 |
LR21 - Borgernære investeringer |
Realiseret anl.udg. |
2.052.084 |
Låneramme i alt |
|
10.601.014 |
|
|
|
Garanti Kajakklubben, Strømmen |
BY 27.06.22, sag. 106 |
100.000 |
|
|
|
Anvendt låneramme i alt |
|
100.000 |
|
|
|
Restlåneramme |
|
10.501.014 |
Middelfart Kommune har et lån hos LD Fonde som dækker den fremtidige afregning af feriemidler. Gælden til LD Fonde udgør pr. 84,883 mio. kr. 31.12.2022.
Erfaringsmæssigt ligger LD-renten (som er bundet op på lønudviklingen) noget over den variable rente, der kan opnås hos Kommunekredit.
Forvaltningen anbefaler på den baggrund, at der optages et variabelt forrentet lån hos Kommunekredit med henblik på at indfri tilsvarende gæld hos LD Fonde.
Når der ikke er mulighed for optagelse af lån til finansiering af jordkøb, så skyldes at overtagelsesdatoen ligger i regnskabsår 2023.Økonomi
Den økonomiske effekt af beslutningen indarbejdes i budgetlægningen for 2024-2027.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Indstilles til godkendelse.
Behandlingsplan
225. Vedtægtsændringer for ADP A/S
Sagsnummer: 2023-002732
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
ADP A/S har fremsendt forslag til vedtægtsændringer, der skal behandles på den kommende ordinære generalforsamling i ADP A/S den 28. marts 2023.
Forvaltningen foreslår
- At der bliver givet mandat til borgmesteren til at stemme for de foreslåede vedtægtsændringer på den ordinære generalforsamling i ADP A/S, ligesom borgmesteren bliver bemyndiget til at godkende eventuelle redaktionelle ændringer af det foreliggende udkast til vedtægtsændringer.
Sagsbeskrivelse
ADP A/S har fremsendt deres forslag til vedtægtsændringer, der vil være til behandling på den kommende ordinære generalforsamling i ADP A/S den 28. marts 2023.
ADP´s vedtægter har ikke gennemgået en egentlig revision siden stiftelsen, hvorfor såvel ejere som selskab har en interesse i, at vedtægten bliver opdateret og mere tidssvarende, både i forhold til selskabets aktiviteter og de krav, der stilles fra omverdenen.
Fokus i de foreslåede vedtægtsændringer ligger på selskabets formål, der tilpasses selskabets nuværende aktiviteter, den grønne omstilling, social ansvarlighed samt en mere åben kultur omkring selskabets aktiviteter.
De tilrettede vedtægter er vedlagt sagen som bilag, ligesom der er vedlagt en mark-up version af vedtægterne, hvoraf vedtægtsændringerne fremgår. Herudover er følgebrevet, hvori ADP A/S redegør for moderniseringen af vedtægten, vedlagt sagen.
Samlet set betyder ændringerne af vedtægt og aktionæroverenskomst, at ADP A/S bliver et mere åbent selskab overfor sin omverden og sine ejere, ligesom ADP A/S fremadrettet arbejder efter en struktureret ESG-strategi.Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Indstilles til godkendelse.
Behandlingsplan
Bilag
226. Ændring af aktionæroverenskomst for ADP A/S
Sagsnummer: 2023-002732
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
Aktionæroverenskomsten for ADP A/S har ligesom vedtægten for ADP A/S ikke gennemgået væsentlige ændringer siden 2001. Der foreligger derfor nu et udkast til en revideret aktionæroverenskomst.
Forvaltningen foreslår
- At det foreliggende udkast til revideret aktionæroverenskomst bliver godkendt, og
- at borgmesteren bliver bemyndiget til at underskrive aktionæroverenskomsten i forlængelse af vedtagelsen af de reviderede vedtægter for ADP A/S, ligesom borgmesteren bliver bemyndiget til at godkende eventuelle redaktionelle ændringer af det foreliggende udkast til aktionæroverenskomst.
Sagsbeskrivelse
En aktionæroverenskomst er ejernes aftale om, hvordan de ønsker forholdet mellem ejerne reguleret i forhold til selskabet. Aktionæroverenskomstens fordeling af rettigheder og pligter mellem aktionærerne afspejler oftest kapitalejernes ejerandele.
Der foreligger nu et udkast til en revision af aktionæroverenskomsten mellem ejerne af ADP A/S, hvor ejerforholdet er følgende:
- Fredericia Kommune 89%.
- Nyborg Kommune 10,6%
- Middelfart Kommune 0,4%.
Revideringen af aktionæroverenskomsten følger i udgangspunktet ændringerne i vedtægten i forhold til selskabets aktiviteter og pligten til at påtage sig et ESG ansvar, ligesom aktionæroverenskomsten følger ønsket om mere åbenhed og dialog med omverdenen og ejerne.
Der har været dialog med de øvrige aktionærer om de foreslåede ændringer i aktionæroverenskomsten, og der er i udgangspunktet enighed disse ændringer. Der kan dog komme enkelte redaktionelle ændringer, af ikke-indholdsmæssig karakter, inden underskrivelsen. Der anmodes derfor om, at borgmesteren bemyndiges til at underskrive den endelige version af aktionæroverenskomsten i forlængelse af vedtagelsen af den reviderede vedtægt på den ordinære generalforsamling den 28. marts 2023.
Det er forvaltningens vurdering, at forslag til reviderede vedtægt og aktionæroverenskomst samlet set udgør et solidt fundament for kommunens fremadrettede ejerskab af ADP A/S.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Indstilles til godkendelse.
Behandlingsplan
227. Plan- og bæredygtighedsstrategi - godkendelse af proces
Sagsnummer: 2023-000414
Sagsbehandler: Vibeke Nørby
Præsentation
Byrådet bedes godkende processen for udarbejdelse af Byrådets Plan- og bæredygtighedsstrategi 2023.
Forvaltningen foreslår
- At den skitserede proces for Plan- og bæredygtighedsstrategien bliver godkendt.
Sagsbeskrivelse
Byrådet skal jf. Planloven vedtage en strategi for kommuneplanlægningen og offentliggøre en lokal Agenda 21 strategi inden udgangen af første halvdel af valgperioden, dvs. inden udgangen af 2023. I Middelfart Kommune behandles de to strategier samlet i én plan- og bæredygtighedsstrategi.
Strategien er starten på kommuneplanprocessen og i den skitseres Byrådets ønskede retning for den fysiske udvikling af kommunen. Strategien indeholder en beslutning om omfanget af den efterfølgende kommuneplanrevision.
Processen for Plan- og bæredygtighedsstrategien kobles sammen med Trekantområdets Vision 2050. I den lokale proces for Vision 2050 for Trekantområdet undersøges, hvilke lokale Middelfart udviklingsvinkler der er, og hvordan der mere konkret kan arbejdes med dem.
Plan- og bæredygtighedsstrategien er desuden den ene af Byrådets 3 strategier for realisering af visionen ’Vi Bygger Broerne’. Plan- og bæredygtighedsstrategien har primært fokus på den fysiske/geografiske Middelfart kommune - hvor Strategi 'Sammen om kvalitet i velfærd' har fokus på borgervelfærd og 'Strategi for grøn vækst' har fokus på dialog og samarbejde med lokalsamfund og virksomheder om grøn omstilling.
Vedlagte oplæg til proces beskriver, hvordan strategiarbejdet tænkes grebet an.
Temaer
Med afsæt i Byrådets vision og de politiske mål foreslås det, at strategien fokuserer på 3 overordnede værdier:
- Bæredygtighed
- Kvalitet
- Attraktivitet
Der er samtidig identificeret forskellige temaer omkring de fysiske miljøer, arealer og byudvikling i kommunen, som vil blive behandlet i strategien - som byudvikling, klima, natur, turisme m.m.
FN’s verdensmål bruges i strategien således at strategiens udmøntning i konkrete handlinger bliver bidrag til at opnå verdensmålene. Da verdensmålene strækker sig så bredt ud, vil der bliver fokuseret på, hvor kommunen især kan gøre en forskel.
Proces
I den skitserede proces for strategien er der lagt vægt på:
- Involvering på et overordnet niveau af byråd og et antal fokusgrupper (bredt sammen-sat af f.eks. råd og interessenter) i strategifasen i foråret 2023
- Involvering på konkret niveau af borgere, lodsejere og foreninger på et tidligt tidspunkt i kommuneplanprocessen – dvs. når planstrategien offentliggøres og i afholdelse af idéfasen for kommuneplanen i efteråret 2023. Der afholdes i den forbindelse et event.
- Fokus på politisk prioriterede områder med relation til fysisk planlægning
- Koordinering i forhold til Vision 2050 for Trekantområdet og beslutning om kommune-planrevision af Trekantområdets fælles del af kommuneplanen
I inddragelsesprocessen stilles konkrete spørgsmål til fokusgrupper på baggrund af de udvalgte temaer og det, tidligere processer har vist, at der kan være input til.
Tidsplan
- 6. marts - Byrådet vedtager processen
- Marts til juni - Proces m. besøgsrunde hos fokusgrupper
- 26. juni - Temamøde i Byrådet
- 3. september - Vedtagelse og offentliggørelse af strategi og involvering med indkaldelse af idéer og konkrete forslag til kommuneplanen
- 4. december - Endelig vedtagelse af Plan- og bæredygtighedsstrategi
Derefter følger kommuneplanrevisionen i perioden medio 2023 til medio 2025.
Økonomi
Ingen.
Høring
Der vil være en involverende proces i form af besøgsrunde med fokusgruppeinterviews i foråret 2023 samt en offentlighedsperiode og idéfase i efteråret 2023. Forskellige interessenter og andre vil blive involveret, herunder de rådgivende råd (Ungdomsrådet, Handicaprådet og Ældrerådet).
Klima & bæredygtighed
Bæredygtighed er en af strategiens 3 gennemgående værdier, og opfattes som miljømæssig, socialt/kulturelt og økonomisk bæredygtighed.
I strategien bruges desuden FN's 17 verdensmål til at sikre, at den fysiske udvikling af kommunen beskrevet i strategi og kommuneplan vil medvirke til at nå verdensmålene.
Beslutning
Indstilles til godkendelse.
Behandlingsplan
Bilag
228. Rammer for lån af kommunale arealer - Indkomne høringssvar
Sagsnummer: 2022-003310
Sagsbehandler: Tina Frisch Karstensen
Præsentation
Med baggrund i en stigende efterspørgsel efter lån af kommunale arealer, har administrationen udarbejdet udkast til "Rammer for lån af kommunale arealer" samt takstoversigt for lån af disse.
Byrådet besluttede på mødet d. 7. november 2022 at sende udkastet i høring.
Forvaltningen foreslår
- At "Rammer for lån af kommunale arealer" og takstoversigt godkendes med eventuelle ændringer, som høringssvar giver anledning til.
Sagsbeskrivelse
I takt med en stigende efterspørgsel på lån af kommunale arealer til forskellige arrangementer i Middelfart, har administrationen udarbejdet udkast til "Rammer for lån af kommunale arealer" og takstoversigt.
Ved udarbejdelse af udkast til rammerne for lån og takstoversigt, er der samtidig udarbejdet forskrift for støj.
Udkastene er sket med inddragelse af beboere, virksomheder, interessenter/aktører fra de enkelte områder samt Brobygning Middelfart.
Med rammerne vil det blive tydeligt for arrangører og andre interesserede, hvad de enkelte områder vil kunne bruges til samt på hvilke vilkår arealerne lånes/lejes.
Der har været offentlig høring af materialet i perioden fra 9. november til og med 7. december 2022. Derudover har der været sendt høringsmateriale til alle, som har været inddraget i processen med tilblivelse af udkastene.
Der er indkommet 6 høringssvar, der er vedlagt som bilag til sagen. Derudover er forvaltningens bemærkninger til de indkomne høringssvar vedlagt som bilag.
Af høringssvarene der vedrører "Rammer for lån af kommunale arealer" samt takstoversigt, er der følgende bemærkninger, som giver anledning til behandling.
- Kan arrangementer cirkulere på de forskellige pladser i Middelfart by?
- Skal Torvet bruges til afvikling af storskærmsarrangementer?
- Kan arrangøren nøjes med at annoncere i lokalavisen eller på sociale medier, i stedet for at uddele løbesedler?
- Kan der deles løbesedler ud, som omfatter en række på hinanden følgende arrangementer?
- Bør det indføjes i rammerne, at et areal lånt af kommunen, ikke må lejes ud til 3. mand?
- Ønske om inddragelse af beboere langs områder, som berøres af længerevarende arrangementer.
- Finder det kan give komplikationer, at der nu skal betales for at benytte offentlige pladser, hvortil der tidligere har været gratis adgang.
- Af takstoversigten fremgår det, at Middelfart Kommune skal varsle senest ca. 1 uge før, hvis et udeserveringsareal, som en café eller restauratør har fået en yderligere aftale på, skal vige for et arrangement. Kan det være senest 14 dage før?
- Hvorfor skal der betales for sluk/tænd af springvandet på Torvet, når arrangører tidligere har kunne gøre det selv?
Økonomi
Der vil komme indtægter for brug af kommunale arealer i forbindelse med kommercielle arrangementer.
Indtægtens størrelse vil afhænge af antal kommercielle arrangementer der søges tilladelse til.
Høring
Der har været foretaget offentlig høring samt høring ved de parter, der har været inddraget i processen med udarbejdelse af udkast.
Høringen har fundet sted i perioden fra 9. november til og med 7. december 2022.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Anbefales godkendt med følgende tilføjelse:
Det vil altid være muligt at fravige kravet om nabohøring med 14 dages varsel, ved ansøgning om dispensation i henhold til støjforskriften. En ansøgning kan bestå af blot 3 linjer i en mail, og en dispensation vil kunne ske med det samme via en mail retur. De 14 dages varsel til at orientere naboer følger ikke af et lovkrav.
Det vil altid være muligt ud fra en konkret vurdering at fravige punktet om nabohøring med 14 dages varsel, når der indgås aftale om brug af kommunens arealer.
Behandlingsplan
Udvalget har fået oplyst, at Brobygning og Middelfart Handel støtter op om udkastet. Udkastet er udarbejdet med inspiration fra andre nærliggende og sammenlignelig byer.
Udvalget godkendte punktet med følgende bemærkninger angivet med kursiv:
- Kan arrangementer cirkulere på de forskellige pladser i Middelfart by?
Nej. Arrangementer afholdes på de pladser, hvor faciliteterne passer til arrangementet.
- Skal Torvet bruges til afvikling af storskærmsarrangementer?
Ja. Torvet kan benyttes til storskærmsarrangementer. Der skal i forbindelse med de enkelte arrangementer tages stilling til, om arrangementstypen kræver ekstra foranstaltninger som f.eks. toiletter, afskærmning og opstillinger.
- Kan arrangøren nøjes med at annoncere i lokalavisen eller på sociale medier, i stedet for at uddele løbesedler?
Nej. Der skal uddeles løbesedler i forbindelse med arrangementer. Er der flere på hinanden følgende arrangementer, kan der uddeles en samlet oversigt for alle.
- Bør det indføjes i rammerne, at et areal lånt af kommunen, ikke må lejes ud til 3. mand?
Ja.
- Ønske om inddragelse af beboere langs områder, som berøres af længerevarende arrangementer.
Ved længerevarende arrangementer går kommunen i dialog med de beboere, som vil opleve ændringer af f.eks. deres adgang til bolig og parkering på grund af vejspærringer, telte og boder.
- Finder det kan give komplikationer, at der nu skal betales for at benytte offentlige pladser, hvortil der tidligere har været gratis adgang.
Der vil skulle betales for at benytte offentlige pladser, hvis en virksomhed afvikler kommercielle arrangementer. Brug af arealet annonceres på kommunens hjemmeside og ved løbesedler fra arrangøren.
- Af takstoversigten fremgår det, at Middelfart Kommune skal varsle senest ca. 1 uge før, hvis et udeserveringsareal, som en café/restaurant har fået en yderligere aftale på, skal vige for et arrangement. Kan det være senest 14 dage før?
Ja. Den faste aftale om udeservering vil den erhvervsdrivende stadig have brugsret over. Er der tale om et ekstra areal, skal det varsles senest 14 dage før, hvis arealet ikke kan bruges.
- Hvorfor skal der betales for sluk/tænd af springvandet på Torvet, når arrangører tidligere har kunne gøre det selv?
Hvis springvandet kan slukkes/tændes inden for almindelig arbejdstid, betales der ikke for slukning i forbindelse med et arrangement. På øvrige tidspunkter betales der for tænd og sluk. Anmodning om slukning af springvand skal ske senest 24 timer før.
Lasse Schmücker deltog ikke i sagens behandling.Anbefales godkendt med følgende tilføjelse:
Det vil altid være muligt at fravige kravet om nabohøring med 14 dages varsel, ved ansøgning om dispensation i henhold til støjforskriften. En ansøgning kan bestå af blot 3 linjer i en mail, og en dispensation vil kunne ske med det samme via en mail retur. De 14 dages varsel til at orientere naboer følger ikke af et lovkrav.
Det vil altid være muligt ud fra en konkret vurdering at fravige punktet om nabohøring med 14 dages varsel, når der indgås aftale om brug af kommunens arealer.
Bilag
229. Endelig vedtagelse af lokalplan 215 og kommuneplantillæg nr. 4 til kommuneplan 2021
Sagsnummer: 2023-001377
Sagsbehandler: Kirsten Bruun Plougmand
Præsentation
Forslag til kommuneplantillæg nr. 4 samt lokalplan 215 for nyt boligområde ved Jernbanegade i Middelfart har været udsendt i 8 ugers offentlig høring fra september til november 2022. I høringsperioden er der indkommet 12 høringssvar.
Der skal træffes beslutning om endelig vedtagelse af planerne med de af forvaltningen foreslåede tilretninger.
Forvaltningen foreslår
- At forslag til lokalplan 215 og kommuneplantillæg nr. 4 til kommuneplan 215 vedtages endeligt med de tilretninger som er foreslået og anført i den vedlagte hvidbog.
- at forslag til besvarelse af høringssvarene, som beskrevet i den vedlagte hvidbog, godkendes.
Sagsbeskrivelse
Kommuneplantillæg nr. 4 og lokalplan 215 blev vedtaget som forslag af Byrådet den 5. september 2022 med henblik på at sende planforslagene i høring. Planerne omfatter området umiddelbart nord for jernbanen og pendlerparkeringspladsen ved Middelfart station.
Planforslagene er udarbejdet på baggrund af de betingelser, der var fastsat i det af Byrådet godkendte udbud af grunden. Således giver lokalplanen mulighed for, at området kan bebygges med etageboliger i op til 3 etager og maksimalt 10 meter i højden. Bebyggelsesprocenten er fastlagt til maksimalt 65 % og der er medtaget en bestemmelse, der sikrer at der ikke bygges mere end 24 boliger inden for området.
Med forslag til kommuneplantillæg nr. 4 overføres området, der er omfattet af lokalplan 215, fra rammeområde C.00.10 til C.00.14 hvorved bebyggelsesprocenten for området hæves fra 60 til 65 og det maksimale etageantal fra 2½ til 3 etager.
Økonomi
Ingen.
Høring
Der er indkommet 12 høringssvar i forbindelse med den offentlige høring. Afsender af høringssvarene er:
- Plan- og Boligstyrelsen,
- Ældrerådet,
- BaneDanmark og
- 9 høringssvar fra naboer til området.
Derudover har der været afholdt dialogmøde i Elmegade mellem 10 naboer til området og medlemmer fra Teknisk Udvalg. På mødet blev der også fremført en række bemærkninger til planforslagene.
Bemærkningerne, der er indkommet, fordeler sig på følgende temaer:
- Stiforbindelse (1 høringssvar)
- Indvirkning på produktionsvirksomheder (1 høringssvar)
- Ønske om seniorbofællesskab (1 høringssvar)
- Generelt (5 høringssvar)
- Bebyggelse – højde, placering (6 høringssvar + bemærkninger ved dialogmøde)
- Disponering (5 høringssvar + bemærkninger ved dialogmøde)
- Støj fra jernbanen (7 høringssvar + bemærkninger ved dialogmøde)
- Beplantning – natur (8 høringssvar + bemærkninger ved dialogmøde)
- Vandhåndtering (3 høringssvar + bemærkninger ved dialogmøde)
- Ønske om køb/fredning ( 1 høringssvar + bemærkninger ved dialogmøde)
- Bygningsskader ( 1 høringssvar)
- Erstatning/garantier (1 høringssvar)
- Tegningsmaterialet (2 høringssvar + bemærkninger ved dialogmødet)
- Processen (bemærkninger ved dialogmødet)
Af høringssvarene fra naboerne til lokalplanområdet er der en del, der er utilfredse med, at beplantningen i området fjernes og en del ønsker, at hvis der skal bygges, bør etageantallet ikke overstige 1½/2 etager af hensyn til indpasning i området og risikoen for indbliksgener. Derudover fylder støj og vandhåndtering en del i høringssvarene.
På baggrund af de indkomne høringssvar foreslås det, at der foretages følgende ændringer i lokalplanen:
- § 7.4 vedrørende bygningshøjde og byggefelter ændres, så det fremgår, at der inden for de nordlige byggefelter kun må bygges i 2 etager men med høj sokkel og tagterrasse, og derudover foreslås byggefeltet justeret med en meter mod nord.
- § 8.4 vedrørende altanudformning, ændres så der stilles krav om at de nederste 90 cm. af værnet skal være uigennemsigtige
- § 9.4 vedrørende beplantning, ændres så det sikres at træerne plantes i grupper ud for de enkelte boligblokke og typen fastsættes til storblomstrende træer såsom skovæble, paradisæble, alm hæg og lignende
- Side 18 Visualiseringerne ændres så de bliver retvisende i forhold til figurteksten
- Side 22 Redegørelsen vedrørende produktionsvirksomheder tilføjes redegørelse omkring 2 konkrete produktionsvirksomheder
- Kortbilag 2 justeres i forhold til reduktion af byggefeltet jf. ovenfor og afstanden mellem skel og byggefelt målsættes.
Se vedhæftede hvidbog med alle de indkomne høringssvar inklusiv forvaltningens vurdering og forslag til besvarelse. Derudover indeholder hvidbogen forvaltningens forslag til de konkrete ændringsforslag.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Anbefales godkendt.
Behandlingsplan
Godkendt.
Lasse Schmücker deltog ikke i sagens behandling.
Bilag
230. Vilje til ekspropriation i forbindelse med sprøjteforbud i BNBO ved Båring-Asperup Vandværk.
Sagsnummer: 2022-018875
Sagsbehandler: Rikke Clausen
Præsentation
Båring-Asperup Vandværk har behov for at sikre grundvandsbeskyttelsen omkring vandværkets tre boringer ved at lave aftaler om rådighedsindskrænkninger med fire lodsejere, der har jord i BNBO (boringsnært beskyttelsesområde).
Det drejer sig om 4,65 ha fordelt mellem de fire lodsejere.
Såfremt der ikke kan opnås aftale mellem parterne, kan Byrådet pålægge den nødvendige rådighedsindskrænkning.Forvaltningen foreslår
- At Byrådet er sindet at ekspropriere rådighedsretten på 4,65 ha på hele eller dele af følgende matrikler:
- 2d Kærby By, Asperup
- 9a Kærby By, Asperup
- 1e Kærby By, Asperup
- 1a Kærby By, Asperup
- 32a Kærby By, Asperup
- 29a Kærby By, Asperup
for at sikre grundvandsbeskyttelsen, hvis der ikke kan indgås frivillige aftaler mellem lodsejerne og Båring-Asperup Vandværk.
Sagsbeskrivelse
For at sikre grundvandsbeskyttelsen i Middelfart Kommune besluttede Byrådet den 22. juni 2020 at være sindet ekspropriation i de BNBO, hvor lodsejere og vandværker ønsker at indgå frivillige aftaler med hinanden om rådighedsindskrænkninger.
Båring-Asperup Vandværk er i proces med at lave konkrete aftaler med lodsejere om sprøjteforbud i BNBO. For at kunne gennemføre frivillige aftaler om rådighedsindskrænkningen har lodsejerne anmodet Byrådet om tilkendegivelse af ekspropriationsvilje på arealerne, inden der indgås endelige aftaler med vandværket. Oversigtskort i bilag 1 viser placeringen af det udpegede BNBO.
Rådighedsindskrænkningerne betyder, at der ikke må sprøjtes med pesticider på de aftalte arealer. Vandværket har brug for et samlet areal på 4,65 ha, som ligger på hele eller dele af følgende matrikler:
2d Kærby By, Asperup - 0,2 ha
9a Kærby By, Asperup - 0,86 ha
1e Kærby By, Asperup - 0,02 ha (hele matriklen)
1a Kærby By, Asperup - 1,0 + 0,24 + 0,08 ha, i alt 1,32 ha
32a Kærby By, Asperup - 0,05 ha (hele matriklen)
29a Kærby By, Asperup - 1,9 + 0,3 ha, i alt 2,2 ha
Samlet areal 4,65 ha.
Der er dele af BNBO mod øst og mod nord, hvor det ikke er lykkedes vandværket at komme i mål med forhandlingen.
I forbindelse med forhandling med lodsejerne er der sket en arrondering af, de af staten udpegede, BNBO således, at markdriften kan forsætte nogenlunde uhindret. Bilag 2 viser arronderingen af arealerne.
Forvaltningen vurderer, at arronderingen er rimelig. Båring-AsperupVandværk forhandler med de fire lodsejere om frivillige aftaler mod fuld erstatning for den rådighedsindskrænkning, som aftales mellem parterne. Kan der ikke, mod forventning, indgås aftale på rimelige vilkår mellem vandværk og lodsejere inden for en rimelig tidsfrist, vil Middelfart Kommune, på ekspropriationslignende vilkår, pålægge lodsejeren rådighedsindskrænkninger efter vandforsyningslovens § 37.
Økonomi
Båring-Asperup Vandværk betaler lodsejerne erstatning for rådighedsindskrænkningen. Kommunen har ingen udgifter i denne forbindelse.
Høring
Ingen høring af Ældreråd og Handicapråd, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Med etablering af rådighedsindskrænkninger i form af sprøjteforbud i BNBO, sikres vandværket en mere sikker og bæredygtig indvinding til drikkevand.
Beslutning
Sagen udsat.
Forvaltningen udarbejder juridisk notat om fremgangsmåden, som kan indgå i behandling af sagen på ekstraordinært møde i Økonomiudvalget mandag den 6. marts kl. 16.30.
Behandlingsplan
Godkendt.
Anna Poulsen Broen deltog ikke i sagens behandling.
Sagen udsat.
Forvaltningen udarbejder juridisk notat om fremgangsmåden, som kan indgå i behandling af sagen på ekstraordinært møde i Økonomiudvalget mandag den 6. marts kl. 16.30.
Bilag
231. Forskrift for støj fra udendørs arrangementer
Sagsnummer: 2022-011759
Sagsbehandler: Maria Friis Jensen
Præsentation
Middelfart Kommune har oplevet en stigende interesse for afholdelse af udendørs
arrangementer. Derfor er der behov for klare ensartede regler for afvikling samt en brugervenlig og administrativ enkel ansøgningsform.
Forvaltningen foreslår
- At Forskrift for støj fra udendørs arrangementer, evt. med ændringsforslag, godkendes
- At det besluttes om der skal indføjes vilkår der begrænser brugen af pladser hver lørdag
Sagsbeskrivelse
Udendørs arrangementer giver liv i byen og er vigtige for kultur- og handelslivet i Middelfart
Kommune. Det vil ligeledes fremme Visionen omkring bosætning, attraktivitet og oplevelser. Samtidigt kan udendørsarrangementerne give anledning til støjgener hos naboerne.
Det er derfor vigtigt, at der i forbindelse med afvikling af arrangementer træffes en række
foranstaltninger for at imødegå disse gener. Forskriften har til formål at fastsætte generelle
retningslinjer for afvikling af udendørs arrangementer i Middelfart Kommune i forhold til gener
fra støj.
Natur- og Miljøafdelingen har arbejdet sammen med Trafik- og Vejafdelingen, som samtidigt har udarbejdet udkast til "Rammer for lån af kommunale arealer". Forud for udarbejdelsen af udkast til rammer og forskrift er beboere, virksomheder, interessenter/aktører fra de enkelte områder samt Brobygning Middelfart blevet inddraget, så deres input har kunnet indgå i arbejdet.
Forslaget til forskrift samt rammer for lån af kommunale arealer har desuden været i 4 ugers høring fra den 9. november 2022 til den 7. december 2022. Det har været annonceret på kommunens hjemmeside og høringsportal i samme periode og udsendt direkte til alle der har været indbudt til drøftelser af rammer og støjforskrift. Forslaget til forskrift samt rammer for lån af kommunale arealer har desuden været omtalt på kommunens Facebook.
Der er indkommet 6 høringssvar. Høringssvar og forvaltningens bemærkninger er vedhæftet.
Til forskriften handler høringssvarene om følgende:
- Ønske om at musikarrangementer om lørdagen på Gl. Torv i sommerperioden ikke sker hver lørdag men evt. cirkulerer mellem Gl. Torv, Nytorv og Kulturøen så det ikke kun er Gl. Torv der udsættes for støj.
I støjforskriften er der stillet vilkår om hensyntagen til naboer ved placering af højtalere, en afpasset lydstyrke der ikke må være højere end nødvendigt for arrangementet, vilkår om arrangementernes tidsmæssige placering og varighed, således, at de mest støjende arrangementer har kortest varighed. Arrangementer skal desuden afholdes inden for perioden kl. 10-22, med undtagelse af 4 pr. arrangementsplads pr. år der må fortsætte til kl. 24.
Forskriften omfatter desuden et vilkår om at Middelfart Kommune kan fastsætte et maksimalt antal arrangements dage på en arrangementsplads hvis en bestemt arrangementsplads anvendes meget.
Det er tilstræbt at vilkårene i støjforskriften skal muliggøre denne type arrangementer under rimeligt hensyntagen til naboer.
Ønsket om at der ikke er musikarrangementer hver lørdag kan ske ved indførelse af yderligere vilkår under §6 f.eks.:
”Dog må musikarrangementer om lørdagen ikke ske oftere end med 14 dages mellemrum”
- Ønske om at bordopsætning til musikarrangementer pga. støjen ikke sker fra kl. 6.30-7.00 men først starter kl. 8.
Støjforskriften sætter vilkår om at forberedelser ikke må starte før kl. 8. Det giver derfor ikke anledning til ændringer i forskriften.
- Ønske om at naboorientering kan ske udelukkende ved digital annoncering eller annoncering i Melfarposten.
Der skal iht. støjforskriften uddeles løbesedler til naboerne senest 14 dage før et arrangement. Hvis der afholdes flere arrangementer af den samme arrangør, kan der orienteres samlet senest 14 dage før det første arrangement. Orientering ved løbesedler er for at sikre at naboer til arrangementspladser er adviseret.
Vi finder at det er et rimeligt og overskueligt krav på den måde at sikre at naboerne til arrangementspladserne får besked i rimelig tid før et arrangement. Det giver derfor ikke anledning til ændringer i forskriften.
- Ønske om at der ikke skal være begrænsninger for længde, sluttidspunkt og antal af arrangementer men at der i stedet tages konkret stilling ved hvert arrangement.
Det er tilstræbt, at forskriften skal skabe klare og ensartede støjregler for afholdelse af udendørs arrangementer samt tilgodese hensyn både til borgere og aktører. Det er muligt at ansøge om en dispensation hvis der er ønske om afholdelse af et arrangement som ikke kan overholde forskriftens vilkår. Ansøgningen skal være begrundet og der vil blive taget konkret afgørelse i sagen. Det giver derfor ikke anledning til ændringer i forskriften.
Økonomi
Vedtagelse af forskriften medfører ikke økonomiske udgifter for Middelfart Kommune.
Forskriften forventes ikke at medføre ekstra økonomiske omkostninger for arrangører.
Høring
Der er ikke krav om offentlig høring.
Til sikring af inddragelse af borgere og aktører har forskriften været i 4 ugers høring
sammen med rammer for lån af kommunale arealer.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Anbefales godkendt med følgende tilføjelse:
Det vil altid være muligt at fravige kravet om nabohøring med 14 dages varsel, ved ansøgning om dispensation i henhold til støjforskriften. En ansøgning kan bestå af blot 3 linjer i en mail, og en dispensation vil kunne ske med det samme via en mail retur. De 14 dages varsel til at orientere naboer følger ikke af et lovkrav.
Det vil altid være muligt ud fra en konkret vurdering at fravige punktet om nabohøring med 14 dages varsel, når der indgås aftale om brug af kommunens arealer.
Behandlingsplan
Godkendt uden ændringsforslag.
Anna Poulsen Broen deltog ikke i sagens behandling.
Anbefales godkendt med følgende tilføjelse:
Det vil altid være muligt at fravige kravet om nabohøring med 14 dages varsel, ved ansøgning om dispensation i henhold til støjforskriften. En ansøgning kan bestå af blot 3 linjer i en mail, og en dispensation vil kunne ske med det samme via en mail retur. De 14 dages varsel til at orientere naboer følger ikke af et lovkrav.
Det vil altid være muligt ud fra en konkret vurdering at fravige punktet om nabohøring med 14 dages varsel, når der indgås aftale om brug af kommunens arealer.
Bilag
232. Tilsynsudtalelse – brug af psykologundersøgelser i jobcentret
Sagsnummer: 2022-018919
Sagsbehandler: Sanne Junker
Præsentation
Ankestyrelsen har d. 1. december 2022 skrevet til Middelfart Kommune, at Ankestyrelsen vurderer, at Middelfart Kommune handler i strid med lovgivningen ved at have en praksis, hvor en internt ansat psykolog foretager undersøgelser af borgerne i forbindelse med kommunens behandling af beskæftigelsessager.
Ankestyrelsen beder Byrådet i Middelfart Kommune om at oplyse, hvad Ankestyrelsens udtalelse giver byrådet anledning til.
Forvaltningen foreslår
- At Økonomiudvalget tager orienteringen om jobcentrets handlinger som følge af tilsynsudtalelsen til efterretning samt anbefaler Byrådet at godkende forslaget til kommunens svar til Ankestyrelsens tilsynsudtalelse.
Sagsbeskrivelse
En konkret sag om en borger, der i forbindelse med sit jobcenterforløb skulle undersøges af en psykolog, har givet Ankestyrelsen anledning til at vurdere, om Middelfart Kommunes praksis er i overensstemmelse med reglerne i forhold til at en internt ansat psykolog foretager undersøgelser af borgerne i forbindelse med kommunens behandling af beskæftigelsessager.
Ankestyrelsen peger i deres udtalelse på, at der i bekendtgørelse om sundhedsfaglig rådgivning til brug for sagsbehandlingen i sager om sygedagpenge, kontanthjælp, revalidering m.v. skelnes mellem sundhedsfaglig rådgivning og sundhedsfaglig vurdering. Ved sundhedsfaglig rådgivning forstås i denne sammenhæng typisk den rådgivning om borgerens muligheder for at arbejde, som sundhedspersoner yder på baggrund af sagens oplysninger. Ved sundhedsfaglig vurdering forstås typisk den vurdering af borgerens helbredssituation, som kommunen rekvirerer i form af lægeattester og speciallægeattester. Sundhedspersoner ansat i et jobcenter må give faglige udsagn på dokumenter/oplysninger, som allerede foreligger, men må ikke producere ny viden herunder lave undersøgelse af borgere. Ovennævnte bekendtgørelse trådte i kraft i juni 2013.
Jobcentret har igennem en årrække haft psykolog ansat, som dels har gennemført støttende samtaler med dels lavet undersøgelser af borgere i forløb i jobcentret. Jobcentret er på baggrund af henvendelsen fra Ankestyrelsen blevet vidende om, at vores praksis har været en anden end angivet i bekendtgørelsen.
Som følge heraf har jobcentret foretaget følgende skridt.
Jobcentret har gennemgået alle sager tre år tilbage, hvor intern ansat psykolog har gennemført en undersøgelse, for at undersøge om der er truffet en afgørelse i sagen, hvor den psykologiske undersøgelse har haft væsentlig betydning herfor og om en sådan afgørelse har været til ugunst for borgeren. 46 sager er således gennemgået.
Resultatet af gennemgangen er, at det i to sager vurderes at den psykologiske undersøgelse har haft væsentlig betydning for en efterfølgende afgørelse. I begge sager gælder at denne afgørelse ikke har været til ugunst for borgeren.
Jobcentret har i sit fagsystem markeret alle undersøgelser gennemført af intern ansat psykolog tilbage fra juni 2013, som ikke-gældende, således at undersøgelsen ikke medtages i sagsbehandlingen fremadrettet.
Siden august 2022 har der ikke være intern ansat psykolog i jobcentret, så jobcentrets praksis er ændret uafhængigt at nærværende sag.
Det er således vurderingen, at jobcentret har oprettet en praksis som er i overensstemmelse med lovgivning på dette område.
Da Byrådet skal oplyse Ankestyrelsen, hvad tilsynsudtalelsen giver anledning til, er der udarbejdet udkast til svar til Ankestyrelsen.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Anbefales godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
233. Etablering af Nærhospital
Sagsnummer: 2022-015582
Sagsbehandler: Mathias Lars Hornbæk
Præsentation
I september 2022 godkendte Byrådet i Middelfart Kommune og Regionsrådet, et fælles politisk kommissorium for udarbejdelse af et forslag til etablering af Nærhospital Middelfart. I kommissoriet er der beskrevet tre overordnede leverancer.
Der er nu udarbejdet et fælles notat om etableringen af Nærhospital Middelfart, der er vedlagt som bilag.
Sagen forelægges parallelt i de regionale og kommunale politiske udvalg med henblik på en godkendelse i Byrådet den 6. marts 2023 og regionsrådet den 27. marts 2023.
Forvaltningen foreslår
- At godkende, at der etableres et nærhospital i samarbejde med Region Syddanmark.
- At godkende det fælles notat som grundlag for det videre fælles arbejde med etablering af Nærhospital Middelfart.
Sagsbeskrivelse
I september 2022 godkendte Byrådet i Middelfart Kommune og Regionsrådet et fælles kommissorium for udarbejdelse af et forslag til etablering af Nærhospital Middelfart. Med afsæt i det fælles kommissorium igangsatte Middelfart Kommune og Region Syddanmark en politisk og administrativ proces med henblik på at undersøge perspektiverne i et nærhospital. At skaffe plads til de kommunale og regionale tilbud i et fælles nærhospital i sygehusbygningerne i Middelfart indebærer, at Rygcenter Syddanmark skal flytte fra Middelfart til sygehuset i Kolding. Parallelt hermed blev der derfor igangsat en regional proces om flytning af Rygcenter Syddanmark til Kolding Sygehus.
Der er nu udarbejdet et fælles notat om etableringen af Nærhospital Middelfart, der er vedlagt som bilag. Oplægget er, at der skal flytte en række kommunale og regionale sundhedstilbud ind i nærhospitalet i Middelfart med sigte på et nyt tæt fagligt samarbejde mellem region og kommune, hvor relevante sundhedstilbud samles tæt på borgerne. Af regionale tilbud drejer det sig eksempelvis om etablering af et daghospital samt indflytning af lokalpsykiatrien. Derudover er der i dag en række tilbud, der bliver i bygningerne som fx smerteklinikken, røntgen og jordemoderkonsultation. Af kommunale tilbud drejer det sig eksempelvis om rehabiliteringspladser, sygeplejeklinik, akutfunktion.
Sagen forelægges parallelt i de regionale og kommunale politiske udvalg med henblik på en godkendelse i Byrådet den 6. marts 2023 og Regionsrådet den 27. marts 2023. Foruden de kommunale udvalg, forelægges sagen i Region Syddanmark henholdsvis på udvalget for det nære sundhedsvæsen, psykiatri- og social- og sundhedsudvalget, forud for regionsrådet i dette møde.
Hvad angår indstillingerne skal det bemærkes, at Middelfart Kommune skal tage stilling til køb eller leje af bygningsandel i de nuværende sygehusbygninger på Middelfart Sygehus og det gøres endeligt på byrådsmødet den 6. marts 2023. Det betyder, at der først vil være afklaring på dette, når sagen behandles på forretningsudvalget den 15. marts 2023 og regionsrådsmødet den 27. marts 2023.
For Region Syddanmarks vedkommende tages der desuden, i en særskilt sag, stilling til udflytning af Rygcenter Syddanmark fra sygehusbygninger i Middelfart, da det er en forudsætning for at kunne etablere nærhospitalet i sygehusbygningerne. Det sker i Social- og Sundhedsudvalget forud for Regionsrådet, jf. anden sag på regionsrådet i dette møde.
Nærhospitalet taler ind i den nationale politiske aftale om en sundhedsreform, som den tidligere regering indgik i maj 2022. Et element i sundhedsreformen var etablering af nærhospitaler og herunder udmøntning af en nærhospitalspulje. Den nationale nærhospitalspulje er dog endnu ikke slået op, og tidsplanen kendes derfor ikke. I hvilket omfang, midler fra den nationale pulje kan anvendes til etablering af Nærhospital Middelfart, er således stadig usikker.
Økonomi
Se økonomiafsnittet i notat – Etablering af Nærhospital.
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Anbefales godkendt.
Behandlingsplan
- At godkende, at der etableres et nærhospital i samarbejde med Region Syddanmark: Godkendt.
- At godkende det fælles notat som grundlag for det videre fælles arbejde med etablering af Nærhospital Middelfart: Godkendt.
Bilag
Lukkede sager
234. Etablering af Nærhospital - økonomi
Beslutning
Anbefales godkendt.
235. Ombygning af PV Tuxensvej 3-5
Beslutning
Anbefales godkendt.
236. Salg af ejendom
Beslutning
Anbefales godkendt.
For stemte 7: A, C, F og O.
Imod stemmer 2: V