Referat for Skoleudvalget møde den 06. februar 2024
96. Skoleudvikling: Stemmer fra praksis (Nørre Aaby Skole)
Sagsnummer: 2024-001235
Sagsbehandler: Dorte Stage Mølgaard
Præsentation
Skoleudvalget præsenteres for Nørre Aaby Skoles arbejde for og med skoleudvikling. Nørre Aaby Skole er den første skole i en kommende møderække mellem skoleledere og Skoleudvalg med henblik på Skoleudvalgets politiske mål om at styrke den løbende dialog om skoleudvikling og om at være "Sammen om skolen".
Forvaltningen foreslår
- at Nørre Aaby Skoles arbejde for og med skoleudvikling drøftes/tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Byrådet godkendte den 9. januar 2023 en samlet model for skoleudvikling, som sætter rammen for det årlige samarbejde mellem skolerne, forvaltningen og politikerne om skolernes arbejde for og med skoleudvikling, herunder bl.a. afviklingen af dialogmøder med de faglige organisationer og skolebestyrelserne.
Som supplement hertil er der i efteråret 2023 etableret en lokal "Sammen om skolen-gruppe" med deltagere fra de samme aktørkredse. Med indgangen til 2024 ønsker forvaltningen at styrke dialogen og samarbejdet på tværs af hele skolevæsenet yderligere ved at invitere skolelederne til på skift at orientere og diskutere deres skoleudvikling med Skoleudvalget.
På dette udvalgsmøde vil Klaus Behrendt, skoleleder på Nørre Aaby Skole, fortælle om skolens arbejde det seneste år med skoleudvikling og det tætte samarbejde med såvel Undervisningsministeriet som forvaltning herom, men også med forældre, medarbejdere og elever på skolen.
Økonomi
Høring
Ingen, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.
Skoleudvalget udtrykte tilfredshed med de igangsatte udviklingsindsatser på Nørre Aaby Skole.
Behandlingsplan
97. Forberedelse til skoleudviklingssamtaler i skoleåret 2023/2024
Sagsnummer: 2023-016029
Sagsbehandler: Dorte Stage Mølgaard
Præsentation
Skoleudviklingssamtalen skal gennemføres årligt med henblik på evaluering af skolernes kvalitet, jf. "Lov om fremtidigt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen" fra juni 2022. Skoleudvalget gives som afsæt for disse samtaler et indblik i udvalgte data på skoleområdet.
Skoleudvalget kan derudover evt. udpege udvalgte strategiske samtaleemner som supplement til skolernes egne emner for de skoleudviklingssamtaler, der skal gennemføres for skoleåret 2023/2024.
Forvaltningen foreslår
- at de udvalgte data på skoleområdet fremlægges og drøftes.
- at sidste års supplerende, strategiske samtaleemne - skolefravær - fastholdes.
Sagsbeskrivelse
Byrådet godkendte den 9. januar 2023 en samlet model for afvikling og delegation af skoleudviklingssamtalerne i Middelfart Kommune. Den foreskriver, at skoleledelserne inddrager skolebestyrelserne, MED-udvalg og Elevrådet i de forudgående og opfølgende dialoger på skoleudviklingssamtalen. Til skoleudviklingssamtalen deltager skoleledelsen. Skoleledelsen kan lokalt vælge at inddrage faglige ressourcepersoner eller vejledere.
I skoleudviklingssamtalen har skoleledelserne en initiativret til at beskrive de udviklings- og indsatsområder, samtalen skal fokusere på. Det politiske niveau kan dog vedtage supplerende samtaleemner med afsæt i den strategiske ramme for skolevæsenet, jf. vejledning til skoleudviklingssamtalen. Som afsæt for skoleudviklingssamtalen i skoleåret 2022/2023 besluttede Skoleudvalget at sætte fokus på skolefravær. I lyset af det vedvarende fokus herpå - også i forbindelse med opfølgning på velfærdstjekket på ungeområdet - anbefaler forvaltningen, at dette supplerende emne fastholdes.
Skoleudvalget præsenteres på mødet for senest tilgængelige resultater fra bl.a. Uddannelsesstatistik.dk om skolernes nationale testresultater, afgangskarakterer i folkeskolens 9. klasseprøver, faglige løfteevne, overgang til ungdomsuddannelse, elevtrivsel, elevfravær og segregeringsgrad. Formålet er at vise den datapakke, som er fælles baggrundstof for skoleudviklingssamtalerne.
På mødet deltager Dorte Stage Mølgaard, teamleder i Skoleafdelingen.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
- Orienteringen taget til efterretning.
- Godkendt.
Udvalget er ligeledes optaget af at følge elevernes faglige resultater og at flere forlader folkeskolen med min. 02.