Referat for Skoleudvalget møde den 12. marts 2024
98. Skærmbrug i grundskole og fritid
Sagsnummer: 2024-003144
Sagsbehandler: Dorte Stage Mølgaard
Præsentation
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) udsendte den 6. februar 2024 en række anbefalinger om brug af skærme i grundskoler og fritidstilbud. Anbefalingerne kommer i forlængelse af styrelsens anbefalinger til ungdomsuddannelser og efter et ønske fra børne- og undervisningsministeren.
Skoleudvalget orienteres om anbefalingerne og gives en status på skolernes praksis i forhold til anbefalingerne.
Forvaltningen foreslår
- at Skoleudvalget tager orienteringen om skolernes aktuelle praksis og samarbejde med skolebestyrelserne om skærmbrug i grundskole og fritid til efterretning.
- at Skoleudvalget drøfter, hvordan Skoleafdelingen og skolerne kan arbejde videre med anbefalingerne om skærmbrug i grundskolen og fritid.
Sagsbeskrivelse
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) offentliggjorde den 6. februar 2024 en række anbefalinger om skærmbrug til grundskoler og fritidstilbud, se bilagene for en kort præsentation heraf.
Formålet med anbefalingerne rettet mod grundskole er at inspirere til, hvordan skolen begrænser digital distraktion og opnår en god balance mellem analog og digital læring, mens anbefalingerne rettet mod fritidstilbuddene er tænkt som afsæt for en dialog om, hvordan det pædagogiske personale understøtter et fritidsliv med fællesskab, fri leg og alsidig udvikling både med og uden skærme.
STUK oplyser, at de har inddraget eksterne eksperter og praktikere med viden om og erfaring med pædagogik, didaktik, digital og analog læring samt klasseledelse, for at kunne udarbejde anbefalingerne. Derudover har de talt med børn og unge og set på Sundhedsstyrelsens anbefalinger til skærmbrug generelt. Anbefalingerne er baseret på et forsigtighedsprincip, da skærmenes langsigtede konsekvenser for børn og unges sundhed og trivsel ikke er tilstrækkeligt veldokumenterede.
Skoleudvalget har tidligere på dialogmøder med skolebestyrelserne i 2023 diskuteret brugen af mobiltelefoner og skærme i grundskole og fritid. Teamleder i Skoleafdelingen, Dorte Stage Mølgaard, giver på udvalgsmødet en status på skolernes praksis og samarbejde med skolebestyrelsen herom med henblik på en drøftelse af, hvordan udvalget ønsker, at de nye anbefalinger bringes i spil i deres videre samarbejde med skolerne.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
- Orienteringen taget til efterretning.
- Skoleudvalget bakker op om anbefalingerne og ønsker at bestyrelserne behandler anbefalingerne og melder tilbage til udvalget den 1.7.2024.
Behandlingsplan
Bilag
99. Regnskabsberetning 2023 for Skoleudvalgets område
Sagsnummer: 2024-002165
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Børn og Ungeforvaltningen udarbejdet regnskabsberetningen for 2023 på Skoleudvalgets område.
Regnskabsberetningen præsenteres i denne sag.
Forvaltningen foreslår
- at Skoleudvalget godkender regnskabsberetningen for 2023 på Skoleudvalgets område. Regnskabsberetningen vil derefter blive indarbejdet i kommunens samlede årsregnskab.
Sagsbeskrivelse
Regnskabet 2023 for Skoleudvalgets område udviser et samlet forbrug på driften på 364,6 mio. kr., mens det oprindelige budget udgør 360,6 mio. kr. Der er således realiseret et merforbrug på 4,0 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget.
Når der korrigeres for budgettildelinger til skolerne vedrørende projektdeltagelse, puljefordeling til særlige indsatser, herunder profilskoler og interne afregninger vedrørende støttetimer og øvrige omprioriteringer indenfor udvalgsområdet, er der realiseret et mindreforbrug på den centrale budgetramme på 0,8 mio. kr., mens de decentrale enheder har realiseret et merforbrug på 4,8 mio. kr.
Skoleområdets anlægsudgifter beløb sig til 54,3 mio. kr., mens der oprindeligt var budgetlagt med anlægsudgifter på 22,4 mio. kr. Det samlede anlægsbudget inklusiv overførte midler udgjorde imidlertid 61,8 mio. kr. Det er således lykkedes at indhente en stor andel af efterslæbet på skoleanlægsprojekterne i 2023.
Der overføres et samlet forbrugt rådighedsbeløb til 2024 på 7,6 mio. kr. Overførslen vedrører først og fremmest IT-projektet omkring flytning af lærere og pædagoger til den administrative platform samt renoveringsprojekterne på Østre Skole og Fjelsted-Harndrup Skole, som blev sat på midlertidig på pause for at give plads til presserende anlæg på dagtilbudsområdet.
Økonomi
På decentralt niveau realiseres et merforbrug på 4,8 mio. kr. Merforbruget er bredt forankret på skolerne og skyldes for en stor del, at der fortsat er et højt omfang af børn og unge, som segregeres til specialundervisningstilbud i C-sporet, Heldagsklasserne, Karlsvognen, Hyllekvisten og Dagundervisning på Ungdomsskolen. Problemet er således, at skolerne køber væsentligt flere specialpladser, end der er budget til.
Se regnskabsdokumentet for en nærmere beskrivelse af merforbruget på de enkelte skoler.
På det centrale niveau realiseres samlet set et mindreforbrug på 0,8 mio. kr. Mindreforbruget har først og fremmest baggrund i mindreudgifter (netto) på mellemkommuanle afregninger på almenområdet, samt handlingstiltag for sikring af budgetoverholdelse, herunder reduceret brug af udviklingspuljen, færre IT-indkøb mv. samt færre centrale udgifter til SFO.
Mindreudgifterne på de nævnte områder modvejes i stort omfang af merforbrug på specialundervisning - først og fremmest på afregninger til Skrillingeskolen og Billesbølle.
For en nærmere beskrivelse af afvigelserne på de centrale budgetposter, se regnskabsdokumentet.
Forvaltningens konklusion på regnskabet er, at hovedfokus i de kommende år bør være på fortsat at skabe de nødvendige rammevilkår for inklusion på distriktsskolerne og derigennem reducere segregeringsomfanget.
For så vidt angår anlægsområdet, sås en meget positiv udvikling i 2023. Der blev i alt udført anlægsopgaver for 54,3 mio. kr. i 2023, ud af et samlet korrigeret anlægsbudget på 61,8 mio. kr. Dermed blev efterslæbet på udført anlæg i forhold til anlægsbevillingen nedbragt med hele 30,5 mio. kr., således at der ved årets afslutning henstår uforbrugte restbevillinger på 7,6 mio. kr. til 2024.
Alle anlægsprojekter afsluttes i al væsentlighed med budgetoverholdelse, og der er ikke i løbet af året konstateret væsentlige budgetafvigelser på projekterne.
Høring
Ingen høring af ældrerådet og handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
100. Anlægsregnskab for XA-428 Tagrenovering på Båring Skole
Sagsnummer: 2024-002165
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Anlægsprojekt nr. XA-428: "Tagudskiftning, Båring Skole" er blevet færdiggjort i 2023.
Da anlægssummen overstiger 2 mio. kr. skal der i henhold til kommunens økonomiske styringsprincipper aflægges særskilt anlægsregnskab for bevillingen.
Forvaltningen foreslår
- At Skoleudvalget godkender anlægsregnskabet for "Tagudskiftning på Båring Skole".
Sagsbeskrivelse
Som en del af hovedrenoveringen af Båring Skole, som pågik i perioden 2013-2015, blev tagbelægningen delvist udskiftet.
Imidlertid blev det i foråret 2022 konstateret, at de forholdsvist nye tagplader havde mange revner, defekter og lapninger. Der var således trængt vand ind i tagkonstruktionen og opstået forskellige følgeskader, herunder skader på lofterne. Det samlede berørte bygningsareal var 450 m2.
For at løse problemet blev der i alt afsat 6,300 mio. kr. til udskiftning af taget og udbedring af de følgeskader, der var opstået.
Projektet har undervejs vist sig at blive en anelse billigere end forventet, og der blev derfor i slutningen af 2023 omprioriteret 0,086 mio. kr. til at dække merudgifter i et andet anlægsprojekt (Behandlingstilbud på Brohuset).
Anlægsrammen er således blevet reduceret fra 6,300 mio. kr. til 6,214 mio. kr.
Med projektet afsluttet, kan der nu gøres endelig økonomisk status.
Det samlede forbrug på anlægsprojektet udgør 6,213 mio. kr., hvorfor anlægsprojektet i al væsentlig må betegnes som værende afsluttet med budgetoverholdelse (mindreforbrug på 0,001 mio. kr.).
Økonomi
Se sagsfremstillingen.
Høring
Ingen høring af ældrerådet og handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
101. Anlægsregnskab for XA-370 Tilgængelighedsprojekt Vestre Skole
Sagsnummer: 2024-002165
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Anlægsprojekt nr. XA-370: "Tilgængelighedsprojekt, Vestre Skole" er blevet færdiggjort i 2023.
Da bruttoanlægssummen overstiger 2 mio. kr. skal der i henhold til kommunens økonomiske styringsprincipper aflægges særskilt anlægsregnskab for bevillingen.
Forvaltningen foreslår
- at Skoleudvalget godkender anlægsregnskabet for tilgængelighedsprojektet på Vestre Skole.
Sagsbeskrivelse
Som en del af den gennemgribende renovering af Vestre Skole er der blevet arbejdet ind i at gøre skolen mere tilgængelig for handicappede.
Tilgængeligheden på den gamle byskole har tidligere været udfordret af, at der ikke var elevator i den røde bygning og således manglende adgang til lokalerne ud over grundplanet i den røde bygning.
Med tilgængelighedsprojektet er der blevet etableret elevator i det gamle trappetårn i den røde bygning, og der er derudover blevet etableret en permanent handicaprampe for adgang i grundplanen.
Med projektet er forholdet for elever, lærere og forældre, som enten er gangbesværede eller kørestolsbrugere, således blevet væsentligt forbedret.
Projektet har været delvist finansieret af tilskud fra Plan og Boligstyrelsens tilgængelighedspulje, fra hvilken der er modtaget projekttilskud på 1,033 mio. kr.
Den samlede bruttoudgift på tilgængelighedsprojektet beløber sig til 2,121 mio. kr.
Projektet er afsluttet med budgetoverholdelse.
Økonomi
Se sagsfremstillingen.
Høring
Ingen høring af ældrerådet og handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
102. Anlægsregnskab for projekt nr. XA-12 Hovedrenovering af Vestre Skole
Sagsnummer: 2024-002165
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Anlægsprojektet "Hovedrenovering af Vestre Skole" blev færdiggjort i løbet af 2023.
Da anlægssummen overstiger 2 mio. kr. skal der i henhold til kommunens økonomiske styringsprincipper aflægges særskilt anlægsregnskab for bevillingen.
Forvaltningen foreslår
- at Skoleudvalget godkender anlægsregnskabet for hovedrenoveringen af Vestre Skole.
Sagsbeskrivelse
Hovedrenoveringsprojektet har omfattet en samlet renovering og opdatering af den gamle byskole, herunder renovering af bygningsdele, tekniske installationer og indvendige overflader.
Med til anlægsprojektet hører en renovering af skolens undervisningslokaler til 0.-9. klasser, samt indretning af undervisningslokaler til 10'eren, der er blevet flyttet fra Lillebæltskolen til Vestre Skole. Herunder er der blevet indrettet lokaler til Musikskolen, som er blevet flyttet fra Blindebomsvej til Vestre Skole.
Renoveringen af Vestre Skole har bestået af i alt fem delprojekter, hvoraf de fire projekter afsluttedes ved udgangen af 2023, mens skolegårsprojektet forventes afsluttet i 2024.
Det samlede bruttobudget til anlægsprojekterne beløber sig til 50,8 mio. kr., hvoraf 2,0 mio. kr. er fondsfinansieret.
Det samlede budgetgrundlag ser således ud:
Proj.nr. | Projekt navn | Budget | Afsluttes |
XA-12 | Vestre Skole, hovedrenovering | 42,747 | 2023 |
XA-271 | Vestre Skole, låsesystem/tilgængelighed | 0,375 | 2023 |
XA-291 | Vestre Skole, udeareal/skolegård | 4,320 | 2024 |
XA-370 | Vestre Skole, tilgængelighedsprojekt | 2,121 | 2023 |
XA-471 | Vestre Skole, lokaleindretning | 1,212 | 2022 |
Bruttobudget | 50,775 | ||
XA-291 | Vestre Skole, udeareal/skolegård | -1,000 | 2024 |
XA-370 | Vestre Skole, tilgængelighedsprojekt | -1,033 | 2023 |
Fondsfinansiering | -2,033 | ||
Nettobudget | 48,742 |
Vendes blikket mod hovedrenoveringsprojektet, så er der i alt anvendt 47,750 mio. kr. til at gennemføre projektet.
Anlægsprojektet kan således lukkes med, hvad der i al væsentlighed må betegnes som, budgetoverholdelse i forhold til det korrigerede budget (afvigelse 0,003 mio. kr.).
Med til det samlede billede hører dog, at projektet undervejs har været betydeligt udfordret af meromkostninger til en række uforudsete skjulte skader, fejl og mangler, som først kunne afdækkes ved nedbrydning. Projektet har derudover været påvirket af meromkostninger til byggepladsforlængelse, forlænget projektstyring osv. som følge af tidsmæssige forsinkelser i projektet. Og endelig har projektet været udfordret af stigende byggepriser med deraf følgende opregulering af byggesummen i henhold til de kontraktlige forpligtelser, der gælder for byggeri efter AB18 og AB92.
Der er således på byrådsmødet den 3.5.2021 givet en tillægsbevilling til projektet på 3,7 mio. kr. og derudover givet en tillægsbevilling til projektet på 4,8 mio. kr. på byrådsmødet den 27.6.2023. Det reelle billede er således, at hovedrenoveringsprojektet er blevet 8,5 mio. kr. dyrere end forventet.
Økonomi
Se sagsfremstillingen.
Høring
Ingen høring af ældrerådet og handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
103. Handleplaner for underskudsafvikling på Skoleudvalgets område på baggrund af regnskab 2023
Sagsnummer: 2024-002165
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
I henhold til de økonomiske styringsprincipper for Middelfart Kommune skal der hvert år udarbejdes en skriftlig handleplan for budgetenheder, som har akkumuleret et underskud på mere end 5% af driftsbudgettet.
For enheder, der er inde i "underskudsafvikling via handleplan", skal der endvidere følges op på handleplanerne, indtil underskuddet er fuldt afviklet.
Forvaltningen foreslår
- at den videreførte handleplan for Anna Trolles skole godkendes.
- at handleplanen for Hyllehøjskolen, som er ny, godkendes.
- at den videreførte handleplan for Vestre Skole godkendes.
- at den videreførte handlingsplan for Østre Skole godkendes.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune har på den lange bane brug for at opretholde en god balance mellem driftsindtægter og driftsudgifter, således at der ikke opstår utilsigtet pres på likviditeten som følge af bredt funderede driftsunderskud.
Samtidig er det hensigtsmæssigt, at der er et rimeligt spillerum til lokale prioriteringer på den enkelte skole, daginstitution eller plejehjem mv. Det gælder bl.a. i forhold til muligheden for at overføre begrænsede underskud eller uforbrugte midler fra et budgetår til det næste.
Adgangen til at overføre uforbrugte midler er helt afgørende for at undgå uoptimale indkøbsbeslutninger sidst på regnskabsåret. Men den relativt frie adgang til at anvende overskud forudsætter samtidig, at budgetenheder med opsparet underskud gældsafvikler.
Derfor har Byrådet i de økonomiske styringsprincipper vedtaget, at de enkelte budgetenheder maksimalt må overføre et underskud på 5% af driftsbudgettet. Overskrides grænsen, skal der udarbejdes en politisk godkendt handleplan med henblik på at sikre, at underskuddet afvikles.
Regnskabsopgørelsen for 2023 med tilhørende over-/underskudsopgørelse foreligger nu.
Opgørelsen viser, at fire decentrale budgetenheder på Skoleudvalgets område har et opsparet underskud, som overstiger 5% af budgetsummen. Der er tale om Anna Trolles Skole, Vestre Skole og Østre Skole, som har videreførte handleplaner fra sidste år, og som noget nyt Hyllehøjskolen.
Status på handleplanerne fremgår af økonomipunktet nedenfor.
Økonomi
Anna Trolles Skole:
Anna Trolles Skole har ikke efterlevet sidste års handleplan, som indebar, at skolen skulle afvikle gælden indenfor en 4-årig periode med 0,290 mio. kr. i 2023.
Anna Trolles Skole har tværtom realiseret et underskud for året på 1,221 mio. kr.
Størstedelen af merforbruget (1,004 mio. kr.) skyldes, at skolen fortsat har et højt segrege-ringsomfang og således afregner væsentligt mere til de internt takstfinansierede tilbud i C-sporet, Heldagsklasserne, Karlsvognen, Hyllekvisten og dagundervisning i Ungdomsskolen, end skolen har budget til.
Det er positivt, at segregeringsomfanget er bremset markant op i de mindre klasser - både på Anna Trolles Skole og på Fjelsted-Harndrup Skole, som er grundskole til overbygningsskolen. Dermed er der udsigt til nettoafgangen fra specialtilbud vil medvirke til budgetoverholdelse.
Det forventes ikke, at der kan opnås balance i 2024, men med elevafgangen er der udsigt til balance i 2025 og underskudsafvikling derefter.
For at gå på to ben og balancere mellem at løfte inklusionen lokalt på skolen, mens der samtidig er de fornødne pædagogiske ressourcer til at løfte inklusionstiltagene, lægges der op til en langt løbende handleplan, hvor der afvikles 0,3 mio. kr. årligt. Gælden vil således først være fuldt afviklet i 2033.
Hyllehøjskolen:
Hyllehøjskolen er gået fra for nogle år tilbage at have driftsoverskud til nu at have driftsunderskud. I 2023 realiserede skolen et driftsunderskud på 2,044 mio. kr. Tillagt det opsamlede underskud fra foregående år har Hyllehøjskolen nu et samlet underskud på 2,875 mio. kr.
Hele merforbruget – både i regnskabsåret 2023 og året forinden – henfører sig til, at Hyllehøj-skolen haft et tiltagende højt segregeringsomfang og således afregner mere til de internt takstfinansierede tilbud i C-sporet, Heldagsklasserne, Karlsvognen, Hyllekvisten og dagundervisning i Ungdomsskolen, end skolen har budget til. Merudgifterne til pladskøb udgjorde 2,923 mio. kr. i 2023, svarende til ca. halvdelen af skolernes samlede merforbrug på pladskøb.
Hyllehøjskolens foreløbige opfølgning på 2024 viser en vis forbedring i forhold til regnskabsåret 2023, men det er dog skolens forventning, at man, inkl. alle korrigerende tiltag, vil lande på et merforbrug på 1,197 mio. kr.
Hyllehøjskolen har således en del skridt at gå, før der kan opnås økonomisk balance.
Afgangsprofilen på elever i specialtilbud tegner til kun at løse en del af udfordringerne, for skolens segregeringsomfang er fortsat høj. Der vil være behov for at reducere segregeringsomfanget yderligere og samtidig iværksætte korrigerende tiltag på andre områder.
For at sikre balance skal Hyllehøjskolen reducere segregeringsomfanget, opretholde stram udgiftsstyring, minimere sygefraværet og vikarforbruget, og sikre at forbruget på øvrige poster ikke overstiger budgettet. Tiltagene for at sikre balance er nærmere beskrevet i handleplanen, som er vedlagt sagen.
Der lægges op til en langt løbende handleplan, hvor skolen skal opnå balance i 2025 og derefter gældsafvikle 0,5 mio. kr. årligt frem mod 2032. Det sker med henblik på - lige som for Anna Trolles Skole - at sikre en fornuftig balance mellem pædagogiske ressourcer og inklusion af flere elever på skolen.
Vestre Skole
Vestre Skole er nået i mål med at opfylde handleplanen og har således opnået et overskud på 0,108 mio. kr. Handleplanen, ifølge hvilken skolen skal gældsafvikle 0,6 mio. kr. årligt i indeværende og de efterfølgende tre år, videreføres derfor uden ændringer.
Østre Skole
Østre Skoles nuværende handleplan afspejler, at det ved indgangen til 2023 stod klart, at den økonomiske balance på Østre Skole var udfordret, og at der var behov for personaletilpasninger.
Målsætningen var således at begrænse merforbruget til 2,0 mio. kr. i 2023 og 0,5 mio. kr. i 2024, hvorefter der afvikles 1 mio. kr. i de efterfølgende år.
Skolen har igennem 2023 gjort en stor indsats for at komme i mål med handleplanen og få gennemført de nødvendige tilpasninger, så skolen i dag står et godt sted.
Det er lykkedes Østre Skole at komme i mål med handleplanen og endda reducere underskuddet 0,671 mio. kr. mere, end handleplanen lagde op til.
Skolens første opfølgning viser samtidig, at det vil være muligt at opnå balance i 2024.
Østre Skoles handleplan videreføres uforandret - dog med den ændring at der realiseres et nulresultat i år.
Østre Skole afvikler derefter i årene 2025-2029 årligt 1,0 mio. kr. i gæld. Sidste rest afvikles i 2030.
Skolen skal som led i handleplanen styrke inklusionsindsatsen på skolen, så færre elever segregeres, opretholde stram udgiftsstyring, opretholde et lavt sygefravær og vikarforbrug, samt sikre at forbruget på øvrige poster ikke overstiger budgettet.
Høring
Ingen høring af ældrerådet og handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Alle handleplaner godkendes.