Referat for Skoleudvalget møde den 12. november 2024
127. 3. budgetopfølgning pr. 31.10.2024 for Skoleudvalgets område
Sagsnummer: 2024-013724
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Børn og Ungeforvaltningen udarbejdet årets 3. og sidste budgetopfølgning pr. 31. oktober 2024.
Resultatet af opfølgningen præsenteres i denne sag.
Forvaltningen foreslår
- At resultatet af 3. budgetopfølgning inklusiv de bevillinger, der fremgår af budgetopfølgningsnotatet godkendes. (Bevillingerne vil herefter indgå i den sammenskrevne opfølgning, som tilgår Økonomiudvalget og Byrådet).
Sagsbeskrivelse
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Børn- og Ungeforvaltningen udarbejdet 3. budgetopfølgning pr. 31. oktober 2024 på skoleudvalgets område.
Opfølgning viser et samlet mindreforbrug på driften på 3,4 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget. Decentralt realiserer skolerne et merforbrug på 1,1 mio. kr., mens der på det centrale budgetområde forventes et mindreforbrug på 4,5 mio. kr.
På baggrund af opfølgningen kan det konkluderes, at sikringsplanen for budgetoverholdelse forventes fuldt realiseret allerede i 2024.
Skolernes decentrale budgetramme
Decentralt er nogle skoler fortsat udfordrede af merudgifter til segregering af børn og unge til de internt takstfinansierede specialundervisningstilbud i Heldagsklasserne, C-sporet, Karlsvognen, Hyllekvisten og Dagundervisningstilbuddet i Ungdomsskolen.
Det er dog værd at hæfte sig ved, at bestræbelserne på at få flere elever med i børnefællesskaberne på de lokale distriktsskoler, frem for at segregere børn til dyre specialtilbud, går markant i den rigtige retning.
Afvigelsen på den decentrale ramme ligger først og fremmest på Hyllehøjskolen og sekundært på Anna Trolles Skole som begge er udfordrede af et stort segregeringsomfang. Alle øvrige skoler har enten balance, små budgetafvigelser eller gældsafvikler.
Det er særdeles positivt, at Østre Skole – efter to vanskelige år – nu også har udsigt til at overholde budgetterne i 2024. Vestre Skole afvikler som planlagt underskud og tilsvarende afvikler Nørre Aaby Skole, som var tæt på handleplan, underskud i 2024.
På Anna Trolles Skole ligger hovedtyngden af elevsegregeringen i udskolingen. Med en forventning om en begrænset tilgang og stor afgang af specialundervisningselever kan skolen derfor forvente at opnå balance på ”segregeringskontoen” indenfor en relativ kort tidshorisont.
Hyllehøjskolen har et generelt højt segregeringsomfang på tværs af årgange. Det betyder, at skolen har flere skridt at gå for at få nedbragt segregeringsomfanget til et niveau, der svarer til distriktets socioøkonomiske belastningsgrad. Forvaltningen og PPR-teamet arbejder tæt sammen med Hyllehøjskolen for at finde veje til at mindske segregeringsomfanget og på sigt skabe balance.
Centralt
På det centrale område er der strammet op på visitationspraksis og tilgangen til specialundervisning er nu bremset så meget op, at udgiftsniveauet ses at være faldende. Det betyder, at de centrale specialundervisningsudgifter nu samlet set møder budgettet og endda ligger en anelse under.
Mindreforbruget på det centrale område skyldes en kombination af tre faktorer. For det første realiseres der merindtægter fra mellemkommunale afregninger fra elever, der enten bor i andre kommuner eller hvor andre kommuner har betalingsforpligtelsen på barnet/den unge.
For det andet er IT-indkøb af elev- og lærercomputere blevet forsinket grundet afventende afklaring af GDPR-aspekter. Som det tredje er de centrale udgifter til SFO lavere end budgetlagt. Afvigelsen på de enkelte poster er beskrevet i større detalje nedenfor.
Anlæg
Vendes blikket mod anlægsområdet, så forventes der samlet at blive udført anlægsarbejder for 14,7 mio. kr. i 2024. Det er 15,4 mio. kr. mindre end det korrigerede budget med overførte anlægsmidler.
Afvigelserne på anlægsprojekterne har altovervejende baggrund i periodeforskydninger mellem årene. Der forventes således ikke væsentlige varige afvigelser på anlægsprojekterne på skole-udvalgets område.
Økonomi
Ved denne budgetopfølgning indstilles det, at Skrillingeskolen må anvende 1,0 mio. kr. af skolens opsparede overskud på at udskifte en gammel bus til en mere klima- og bæredygtig model.
Det indstilles endvidere, at der anvendes 0,772 mio. kr. af de centralt opsparede midler på skoleområdet til dels at indrette lokaler til E-klasen i Nørre Aaby i den gamle tandklinik og dels at lave en mere optimal indretning af Karlsvognen, således lokalerne i højere grad møder behovet i målgruppen.
Yderligere indstilles det, at der anvendes 0,144 mio. kr. af mindreforbruget på anlægsprojektet på Lillebæltskolen til at dække merforbruget på skolegårdsprojektet på Vestre Skole. Projektet er blevet fordyret af bortkørsel af forurenet jord.
Endelig indstilles det i forlængelse af dette års og sidste års budgetforlig, at at der afsættes 20,7 mio. kr. til at etablere en samlingssal på Lillebæltsskolen.
For en nærmere økonomisk gennemgang, se budgetopfølgningsnotatet.
Høring
Ingen høring af ældrerådet og handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Et flertal bestående af V, C og A stemte for.
Æ stemte imod. Æ ønsker ikke, at der overføres midler fra Lillebæltskolens anlægsbudget til Vestre Skoles anlæg af skolegården.
Behandlingsplan
Bilag
128. Skoleudvikling: Stemmer fra praksis (Strib Skole)
Sagsnummer: 2024-011019
Sagsbehandler: Dorte Stage Mølgaard
Præsentation
Skoleudvalget præsenteres for Strib Skoles arbejde for og med skoleudvikling - med fokus på at gå fra ord til handling. Dialogen er en del af en løbende møderække mellem skoleledere og Skoleudvalget med henblik på Skoleudvalgets politiske mål om at styrke den løbende dialog om skoleudvikling og om at være "Sammen om skolen".
Forvaltningen foreslår
- at Strib Skoles arbejde for og med skoleudvikling tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Byrådet godkendte den 9. januar 2023 en samlet model for skoleudvikling, som sætter rammen for det årlige samarbejde mellem skolerne, forvaltningen og politikerne om skolernes arbejde for og med skoleudvikling, herunder bl.a. afviklingen af dialogmøder med de faglige organisationer og skolebestyrelserne.
Som supplement hertil er der i efteråret 2023 etableret en lokal "Sammen om skolen-gruppe"
med deltagere fra de samme aktørkredse, og fra 2024 deltager skolelederne løbende på Skoleudvalgets møder for at orientere om og diskutere deres skoleudvikling med udvalget. Formålet hermed er at styrke dialogen og samarbejdet yderligere på tværs af hele skolevæsenet.
På dette udvalgsmøde vil Tobias Dalby, TR DLF, Morten Hvenegaard, formand for skolebestyrelsen, og Marianne Nielsen, skoleleder, Strib Skole, fortælle om skolens arbejde med skoleudvikling og videreudvikling af arbejdsmiljø.
Der vil i forbindelse med behandlingen af dagsordenspunktet være besøg i Karlsvognen.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.
Behandlingsplan
129. Fælles ledelse af Anna Trolles Landsbyfællesskab og Fjelsted-Harndrup Børneunivers
Sagsnummer: 2024-015536
Sagsbehandler: Birgit Munk
Præsentation
Skoleudvalget orienteres om de dialoger, der er pågået i efteråret med bestyrelser og MED-udvalg i Fjelsted-Harndrup Børneunivers og Anna Trolles Landsbyfællesskab om perspektiver i en fælles ledelse af de to. Med afsæt heri indstilles det, at Skoleudvalget giver forvaltningen mandat til at sammen med de berørte skoler at udarbejde et konkret oplæg til fremtidig, fælles organisering indenfor Folkeskolelovens rammer.
Forvaltningen foreslår
- at det godkendes, at forvaltningen sammen med de berørte skoler udarbejder et konkret oplæg til fremtidig organisering indenfor folkeskolelovens rammer.
Sagsbeskrivelse
Fjelsted Harndrup Børneunivers er uden skoleleder, og Maya Lykke Nielsen, leder af Anna Trolles Landsbyfællesskab, har derfor været konstitueret skoleleder siden den 1. juni 2024.
Konstitueringen har været brugt til at få undersøgt, medarbejdernes og bestyrelsens ønsker til den fremtidige ledelsesstruktur og organisering af såvel Fjelsted Harndrup Børneunivers som Anna Trolles Landsbyfællesskab. For det gælder for dem begge, at befolkningsprognosen forudser, at deres elevtal vil falde de kommende 10 år.
Med afsæt i de dialoger, der været, har begge MED-udvalg og bestyrelser i perioden 23.-30. oktober på deres respektive møder godkendt og indstillet, at der arbejdes videre med en fælles ledelsesstruktur under forudsætning af, at der i praksis fastholdes to skoler (skoledistrikter) med egne bestyrelser og MED-systemer, og hvor nuværende skoleleder af Anna Trolles Skole bliver øverste skoleleder for begge institutioner.
Forvaltningen ønsker med afsæt heri at få Skoleudvalgets godkendelse til at udarbejde et konkret oplæg sammen med de berørte skoler til fremtidig organisering indenfor folkeskolelovens rammer, jf. § 24, stk. 3. Denne lyder:
- For at sikre en hensigtsmæssig skolestruktur kan kommunalbestyrelsen efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne beslutte, at en eller flere små skoler og en større skole eller to eller flere små skoler har fælles skoleleder og eventuelt fælles skolebestyrelse, men hver sit skoledistrikt. Ved små skoler forstås skoler som nævnt i § 55, stk. 1, 2. pkt.
Det fremgår af § 55, stk. 1, 2. pkt., at der ved små skoler og små afdelinger af skoler forstås en skole og afdelinger af en skole i landdistrikter eller skoler og afdelinger med normalt ikke over 300 elever. Dette krav vil være opfyldt - både med nuværende og forventet elevgrundlag på tværs af de to skoler.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.