Referat for Social- og Sundhedsudvalget møde den 11. april 2024
152. Dialogmøde mellem Udsatterådet og Social- og Sundhedsudvalget 2024
Sagsnummer: 2024-004692
Sagsbehandler: Kristian Lindegaard Svendsen
Præsentation
Udsatterådet præsenterer hvad det har arbejdet med i 2023 og hvilket fokus rådet har i 2024.
Forvaltningen foreslår
- At Social- og Sundhedsudvalget og Udsatterådet drøfter de fremlagte tematikker.
Sagsbeskrivelse
Udsatterådet blev genetableret i efteråret 2022 og har til opgave, at fungere som talerør for sårbare og udsatte borgere i Middelfart Kommune. Læs mere her: Udsatterådet i Middelfart Kommune.
I 2023 har Udsatterådet indsamlet erfaringer fra sårbare og udsatte mennesker i Middelfart Kommune og sat fokus på nogle særlige tematikker, som er beskrevet i det vedhæftede bilag.
Udsatterådet præsenterer materialet for Social- og Sundhedsudvalget, hvorefter der vil være dialog om emnerne.
Økonomi
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Udvalget er præsenteret for 2024 + 2025 plan.
John Kromann og Linda Johnsen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
153. 1. budgetopfølgning pr. 31.03.2024 Social- og Sundhedsudvalget
Sagsnummer: 2024-003771
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Social- og Sundhedsforvaltningen udarbejdet 1. budgetopfølgning pr. 31. marts 2024 for Social- og Sundhedsudvalgets område.
Resultaterne af opfølgningen gennemgås i denne sag.
Forvaltningen foreslår
- At 1. budgetopfølgning pr. 31.03.2024 godkendes.
Sagsbeskrivelse
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Social- og Sundhedsforvaltningen udarbejdet 1. budgetopfølgning pr. 31. marts 2024 på Social- og Sundhedsforvaltningens område Det er forvaltningens forventning, at driften vil udvise et samlet merforbrug på 4,210 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget. Det er en markant forbedring i forhold til tidligere år.
Det samlede forventede merforbrug på driften er fordelt med et merforbrug på 4,207 mio. kr. Senior og Sundhed, et merforbrug på 4,003 mio. kr. på Social og Psykiatri og et forventet mindreforbrug på Kvalitet og Sammenhæng på ca. 4,0 mio. kr.
Merforbruget på Senior og Sundhedsområdet på ca. 4,2 mio. kr. vedrører plejehjemmene, hjemmeplejen, træning og sundhed samt sygeplejen. Merforbruget opvejes delvist af et mindreforbrug på myndighedsområdet for ældre og hjælpemidler.
Social- og Psykiatriområdet tegner sig for et merforbrug på 4,0 mio. kr., som først og fremmest vedrører midlertidige og permanente botilbud, borgerstyret personlig assistance (BPA forløb) og køb af eksterne STU-forløb i andre kommuner. Der forventes balance på de decentrale tilbud.
Endelig er der et mindreforbrug på Kvalitet og Sammenhæng som vedrører den aktivitetsbestemte medfinansiering.
I forhold til anlæg forventes der på nuværende tidspunkt et mindreforbrug på 22,152 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget inkl. over-/underskud.
Senior og Sundhed forventer et samlet forbrug på 15,341 mio. kr. på anlæg, svarende til et mindreforbrug på 3,023 mio. kr. på anlægsprojekterne i forhold til det korrigerede budget. Afvigelsen skyldes primært at de sidste betalinger for Frivillighedscenteret forventes at falde i de første måneder af 2025.
Social og Psykiatri forventer et merforbrug på anlægget Skæve boliger på 0,150 mio. kr. i 2024. Merforbruget vil blive finansieret via mindreforbrug på andre projekter indenfor området. Projekt afsluttet i løbet af 2024.
Kvalitet og Sammenhæng forventer et samlet forbrug på 34,050 mio.kr. på anlægget Nærhospital, mens der overføres uforbrugte anlægsmidler for 19,279 mio.kr. til 2025. Det forventede forbrug i 2024 fordeler sig på 10,650 mio. kr. på selve anlægsopgaven og 23,4 mio. kr. på køb af bygninger mv. Det forventede forbrug kan blive påvirket af, hvornår faser i projektet kan gennemføres. Et mindreforbrug forventes overført til 2025 til dækning af resterende rater vedrørende projektet og til afregning ved 1. år gennemgang.
På anlægget Velfærdsteknologi forventes anlægsmidlerne brugt ved denne budgetopfølgning.
Økonomi
Se sagsfremstillingen.
Høring
Ingen høring af ældrerådet og handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
John Kromann, Linda Johnsen og Jes Rønn Hansen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
154. Sagsbehandlingsfrister på det sociale område
Sagsnummer: 2023-018105
Sagsbehandler: Hanne Bylov
Præsentation
Ankestyrelsens tilsyn med kommuner og regioner har, på baggrund af flere henvendelser om kommunernes fastsatte og offentliggjorte sagsbehandlingsfrister, skrevet til samtlige kommuner med en generel tilsynsudtalelse. I tilsynsudtalelsen redegør Ankestyrelsen for kommunalbestyrelsens forpligtelser til at fastsætte og offentliggøre sagsbehandlingsfrister på det sociale område efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2.
På baggrund af Ankestyrelsens udtalelser er sagsbehandlingsfristerne på det sociale område i Middelfart Kommune gennemgået og tilrettet i det omfang, der var behov for det. De opdaterede oversigter vedrørende Social- og Sundhedsudvalgets område (voksen) fremlægges til behandling på mødet.
Forvaltningen foreslår desuden, at kompetencen til at fastsætte sagsbehandlingsfristerne delegeres til de stående udvalg.
Sagsbehandlingsfristerne og en eventuel delegering af beslutningskompetence skal endeligt godkendes af Byrådet.
Forvaltningen foreslår
- At Social- og Sundhedsudvalget anbefaler, at byrådet godkender de fremlagte sagsbehandlingsfrister.
- At Social- og Sundhedsudvalget anbefaler overfor byrådet, at kompetencen til at ændre sagsbehandlingsfristerne på udvalgets område delegeres til de respektive stående udvalg.
Sagsbeskrivelse
Ankestyrelsens tilsyn med kommuner og regioner har på baggrund af flere henvendelser om kommunernes offentliggjorte sagsbehandlingsfrister efter retssikkerhedslovens § 3, skrevet til samtlige kommuner med en generel tilsynsudtalelse. I tilsynsudtalelsen redegør Ankestyrelsen for kommunalbestyrelsens forpligtelser efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, jfr. bekendtgørelse om retssikkerhed og administration på det sociale område, § 1.
Udover den lovbestemte forpligtelse til at fastsætte sagsbehandlingsfrister, beskriver Ankestyrelsen i sin udtalelse også principper for hvordan fristerne skal fastsættes. Det fremgår blandt andet:
- At forpligtelsen til at oplyse sagsbehandlingsfrister og overholde disse gælder for ansøgningssager
- At sagsbehandlingsfristerne skal angive den generelle sagsbehandlingsfrist fra modtagelse af ansøgning til der træffes afgørelse.
- At sagsbehandlingsfristerne ikke må angives ved intervaller.
- At Sagsbehandlingsfristerne skal fastsættes så de er realistiske og i overensstemmelse med den faktiske tid, der i praksis går med at behandle 80-90% af den pågældende sagstype, herunder, at kommunalbestyrelsen er forpligtet til at ændre fristerne, hvis de ikke kan leve op til dette krav.
- At kommunalbestyrelsen kan delegere kompetencen til at fastsætte frister for sagsbehandlingen til såvel et stående udvalg som forvaltningen.
De enkelte forvaltningsområder har gennemgået de offentliggjorte sagsbehandlingsfrister og foretaget de rettelser og tilføjelser, det er vurderet, der har været behov for.
Gennemgangen har for Social- og Sundhedsudvalgets område (Voksen) resulteret i en præcisering af nogle få af sagsbehandlingsfristerne, hvor intervalfrister er erstattet af faste frister.
Der er desuden indsat en sagsbehandlingsfrist for servicelovens § 117a, som er en ny bestemmelse i serviceloven, der trådte i kraft den 1. juni 2023. Bestemmelsen har til formål at sikre en hurtig sagsbehandling i forhold til borgere med en hurtigt fremadskridende sygdom. Kommunen skal indhente dokumentation for den hurtigt fremadskridende sygdom, og sagsbehandlingstiden vil derfor i væsentliggrad afhænge af, hvor hurtigt kommunen modtager disse oplysninger fra borger, læge eller sygehus. Da der er tale om en ny bestemmelse, er der endnu ikke så stort kendskab til den faktiske generelle sagsbehandlingstid, og derfor foreslås en sagsbehandlingstid på 4 uger
Oversigterne over sagsbehandlingsfristerne på Social- og Sundhedsudvalgets område er vedhæftet som bilag til udvalgets behandling og anbefaling på mødet. Sagsbehandlingsfristerne skal endeligt godkendes af Byrådet, som vil få en samlet sag vedrørende de lovområder, der er omfattet af retssikkerhedslovens § 3, jfr. bekendtgørelse om retssikkerhed og administration på det sociale område, § 1.
Forvaltningen har i lighed med tidligere samlet sagsbehandlingsfristerne i et samlet dokument, for at skabe et bedre overblik over de generelle sagsbehandlingsfrister for både borgerne og for de kommunale sagsbehandlere.
Sagsbehandlingsfristerne offentliggøres på kommunens hjemmeside efter byrådets godkendelse.
Af den generelle udtalelse fra Ankestyrelsen fremgår det, at byrådet kan delegere kompetencen til at fastsætte sagsbehandlingsfrister til såvel de stående udvalg, som forvaltningen. Forvaltningen foreslår, at kompetencen til fastsættelse af sagsbehandlingsfristerne delegeres til de stående udvalg. Ved at delegere kompetencen til de stående udvalg sikres, at nødvendige ændringer af sagsbehandlingsfristerne kan ske hurtigt, så borgerne sikres en opdateret oversigt over de aktuelle sagsbehandlingsfrister, samtidig med, at det stående udvalg sikrer, at der fastholdes et politisk fokus på, om et eller flere sagsområder kalder på justering af fristerne eller ressourcerne. Det er byrådet, der kan træffe beslutning om delegering af beslutningskompetencen.
Ankestyrelsen vil på baggrund af deres udtalelse foretage en stikprøvekontrol i efteråret 2024 af udvalgte kommuners hjemmeside for at se, om de pågældende kommuner lever op til reglerne for offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2.
Ankestyrelsens tilsynsudtalelse kan læses i sin fulde længde her: Udtalelser — Ankestyrelsen (ast.dk)
Økonomi
Ingen økonomiske konsekvenser.
Høring
Sagsbehandlingsfristerne har været i høring hos Handicaprådet, og Ældrerådet. Høringssvar er vedlagt som bilag.
Klima & bæredygtighed
Sagen har ikke relevans for spørgsmål om klima og bæredygtighed.
Beslutning
1. Godkendt
2. Godkendt
John Kromann, Linda Johnsen og Jes Rønn Hansen deltog ikke i sagns behandling.
Behandlingsplan
Bilag
155. Kvalitetsstandarder for borgere med kronisk sygdom
Sagsnummer: 2023-012509
Sagsbehandler: Iben Lykke Ernlund Eggertsen
Præsentation
Sundhedsstyrelsen har d. 26. januar 2023 offentliggjort Kvalitetstandarder for forebyggelsestilbud til borgere med kronisk sygdom. I denne sag orienteres udvalget om Kvalitetsstandarderne
Forvaltningen foreslår
- At udvalget orienteres om Kvalitetsstandarderne og den fremadrettede proces med arbejdet. Det forventes, at Kvalitetsstandarderne drøftes på et kommende temamøde inden sommerferien 2024.
Sagsbeskrivelse
Obligatorisk forebyggelsestilbud til borgere med kronisk sygdom.
Sundhedsstyrelsen har d. 26. januar 2023 offentliggjort Kvalitetstandarder for forebyggelsestilbud til borgere med kronisk sygdom (se bilag).
I kvalitetsstandarden pointeres, at formålet med forebyggelsestilbud til borgere med kronisk sygdom er
”At give borgeren indsigt, redskaber og tro på egne evner, som over tid kan føre til bedre håndtering af livet med kronisk(e) sygdom(me) fx for bedret helbredsstatus, egenomsorg og sundhedsadfærd”.
Sundhedsstyrelsens kvalitetsstandard bygger ovenpå og erstatter de tidligere anbefalinger for forebyggelsestilbud til borgere med kronisk sygdom. Kvalitetstandarderne fastsætter i alt 31 krav og 21 anbefalinger til de forebyggende indsatser i kommunen, herunder krav til en afklarende samtale, sygdomsmestring, nikotinafvænning, fysisk aktivitet, ernæringsindsats, forebyggende samtale om alkohol samt monitorering og evaluering af det samlede forebyggelsestilbud i kommunen. Derudover er der krav til målgruppen for indsatserne, indholdet i indsatserne (herunder krav om differentiering af tilbud samt inddragelse af civilsamfund) samt krav til kompetencer hos personalet.
I Middelfart Kommune har vi en lang række forebyggende tilbud til borgere med kroniske sygdomme. Vi har både sygdomsspecifikke tilbud og borgerrettede tilbud til en bredere målgruppe. Sundhedspiloterne, der varetager de forebyggende tilbud på daglig basis, har i en lang årrække haft fokus på mestringstilgang og det dobbelte KRAM, hvorfor Kvalitetsstandardernes formål vurderes at matche den etablerede tilgang i de afklarende samtaler og forebyggende kurser. Kvalitetsstandsstandarderne har inkluderet den meget brede målgruppe med muskelskeletale lidelser i kravene om mestringstilbud og superviseret fysisk træning. Disse indsatser er ikke tidligere tilbudt i Middelfart kommune, hvorfor de skal udvikles og etableres. Derudover er der i Kvalitetstandarderne krav om diætvejledning og behandling til en langt bredere målgruppe end det der tilbydes i dag. Her bliver den nævnte differentiering væsentlig i forhold til den enkeltes sundhedskompetencer. Kvalitetsstandardernes fokus på de afklarende samtaler må forventes at give en større efterspørgsel på tilbuddet fremadrettet.
Proces
Afdelingens leder og medarbejdere vil de kommende måneder se ind i Kvalitetsstandarderne, og på baggrund af eksisterende data og krav/anbefalinger tilvejebringe forslag om tilpasninger af de eksisterende kurser og indsatser, i de tilfælde, der er behov for det.
Økonomi
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Orienteret.
John Kromann, Linda Johnsen og Jes Rønn Hansen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
156. Status på implementering og anvendelse af skærmbesøg i hjemmeplejen
Sagsnummer: 2024-003253
Sagsbehandler: Mathias Lars Hornbæk
Præsentation
Middelfart Kommune besluttede i 2023, at blive en del af Kommunernes Teknologipartnerskab. Partnerskabet løber over perioden 2023-2024, og Middelfart Kommune deltager med fokus på implementering af skærmteknologi i hjemmeplejen. Hermed en status orientering.
Forvaltningen foreslår
- At sagen tages til orientering.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune følger som en del af partnerskabets KLs model for drift og skalering, og som konsekvens af denne model, har Social- og Sundhedsforvaltningen arbejdet med følgende steps ifm. udbredelse af skærmteknologi i hjemmeplejen:
1. Plan
Siden efteråret har forvaltningen arbejdet med planlægningen af udbredelse af skærmteknologi i hjemmeplejen. Planen er, at skærmteknologien skal udbredes til alle hjemmeplejegrupper senest i 2027, hvor der ses en ind i en indfasning af 125 borgere. Målgruppen er estimeret på baggrund af best case erfaringer fra andre kommuner, drøftelser igennem KLs partnerskabet og en vurdering ud fra eget borgergrundlag m.v.
Det er forventningen, at målgruppen og antallet af borgere med potentiale for skærmanvendelse løbende evalueres igennem projektperioden. Samtidigt er forvaltningen også opmærksom på sammenhængen til de øvrige muligheder for hjælp fra hjemmeplejen – herunder etablering af flere sundhedsklinikker og opkald via telefon, den 5. hjemmeplejegruppe og rengøringsenheden – har indvirkning på potentialet ind i skærmanvendelsen og øgning af målgruppen.
- I planlægningsperioden er der blevet lavet aftale med teknologiudbyderne og skabt sammenhæng mellem omsorgssystemet Nexus og til den hardware (tablet), som borgere og medarbejdere kommer til at anvende. KMD og Applikator anvendes som softwareleverandør samt Mobitel som hardware leverandør.
- Hertil er der etableret skærmindsatser i Nexus, så der kan monitoreres på projektet fremadrettet.
- Samtidigt er der lavet aftaler med Middelfartgruppen med henblik på opstart i denne hjemmeplejegruppe. Medarbejdere og ledere er blevet undervist i softwaren og de første borgere er blevet udvalgt til at indgå i skærmforløb
- Ligeledes er der fra seniorområdet udpeget en tværfaglig koordinator, som har til opgave løbende i samarbejde med gruppen, at vurdere gruppens borgere ift. og rettet mod skærmindsatser, hvis muligt.
2. Check
Software og Hardware er blevet testet over efteråret og ved nytåret blev holdtræningsforløb igangsat, som en minitest af systemet, og det har virket tilfredsstillende i denne skala.
- I 1. kvartal er skærmanvendelsen blevet testet og teknisk udfordret sammen med hjemmeplejen mhp. at minimere evt. IT udfordringer, og i sammenhæng hertil er der blevet udarbejdet arbejdsgangsbeskrivelser i samarbejde med hjemmeplejens medarbejdere.
- Sidst i marts opstartede Middelfartgruppen de første besøg med skærmteknologi med 3-4 pilotborgere, og forventningen er løbende udbredelse mod 15 borgere frem mod sommerferien. Medarbejderne er motiveret og interesseret i at igangsætte skærmbesøgene. Skærmtilgangen er bred ift. den enkelte borgere, hvilket betyder, at alle indsatser vil blive testet som mulige skærmbesøg, herunder opfølgning-, ernærings- og medicinbesøg (påmindelsesbesøg). Skærmbesøg kan erstattes med fysiske besøg, hvis det er nødvendigt.
- Opstarten følges tæt og efter sommerferien ’mini’ evalueres og justeres indsatsen ift. skærmanvendelse, herunder organisering, fagligt set up, udstyr mv. med henblik på yderligere skalering.
- Middelfart Kommune følges ad i projektstadiet med de øvrige partnerskabskommuner og iht. Teknologipartnerskabets målsætninger. I særlig grad drøftes erfaring og læring med samarbejdskommunen - Varde Kommune, som også arbejder med skærmanvendelse i hjemmeplejen og er i tilsvarende projektstadie.
3. Skalering
Det er forventningen, at skærmteknologien skaleres til de øvrige hjemmeplejegrupper, og med baggrund i evaluering og evt. justering.
- Med baggrund i denne tilgang, er det forventningen, at set up, tilgang og erfaringer kan overføres til den næste hjemmeplejegruppe, som forventeligt kan igangsættes med anvendelse af skærmteknologi i efteråret 2024.
- Medførende at skaleringsplanen vurderes at være to grupper i 2024, to i 2025 og yderligere en gruppe i 2026.
- Med baggrund i erfaringerne i foråret og efteråret 2024, vil sygeplejen blive involveret i anvendelsen af skærm med borgere. Enten med baggrund i opfølgning på borgeres besøg i Sundhedsklinikken eller ift. opfølgning af sundhedsydelser generelt. Erfaringerne med baggrund i KOL projektet vil ligeledes blive inddraget i denne vurdering.
Med baggrund i evalueringen, vil arbejdsgruppen som arbejder med teknologipartnerskabet og skærmimplementeringen, komme med yderligere en statusorientering i 3./ 4. kvartal. Tilbagemeldingen vil blandt andet indeholde:
- de indsatser/typer besøg, hvor hjemmeplejen har erstattet det fysiske besøg med et skærmbesøg.
- en tilbagemelding på borgernes/medarbejdernes motivation/oplevelse af tilbuddet.
4. Drift
Målet er, at alle fem hjemmeplejegrupper anvender skærmteknologi, som del af deres indsatskatalog ift. borgere i hjemmeplejen, og at 125 borgere er en del af forløbet. Dialog med privat leverandør tages successivt efter postart og evaluering.
Forløbet i KLs Teknologipartnerskab afsluttes i efteråret 2024 med fokus på ’implementering’ ift. det valgte indsatsspor. Og Middelfart Kommune er i overensstemmelse med denne procesplan.
Økonomi
I forbindelse med budget 2025, blev der i 2024-2027 afsat en pulje på 3,701 mio. kr., herunder til køb af særligt borgere men også medarbejderrettede skærme, service og support, tilkøb af Nexus moduler, projektledelse/ faglig koordinator i driften, og delvis frikøb af medarbejdere i driften/ ekstra tid til implementering af skærmanvendelse.
Høring
Ældrerådet blev orienteret i 2023 vedr. skærmanvendelse i hjemmeplejen ifm. planlægningsprocessen, og vil blive orienteret ifm. med evalueringen i hjemmeplejegruppen 2. halvår 2024.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Taget til orientering.
John Kromann, Linda Johnsen og Jes Rønn Hansen deltog ikke i sagens behandling.