Referat for Social- og Sundhedsudvalget møde den 16. maj 2024
158. Godkendelse af justerede beredskabsplaner
Sagsnummer: 2024-005845
Sagsbehandler: Lone Lander Stie
Præsentation
Barnets lov trådte i kraft den 1. januar 2024. Ifølge §15 stk. 3 skal alle kommuner have beredskaber til forebyggelse, opsporing og håndtering af henholdsvis negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter samt ekstremisme og radikalisering blandt børn, unge og deres familier.
Middelfart Kommunes nuværende beredskabsplaner er gennemgået og sagen vedrører godkendelse af de justerede beredskabsplaner.
Forvaltningen foreslår
- at beredskabsplan for forebyggelse, opsporing og håndtering af negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter blandt børn, unge og deres familier bliver godkendt.
- at beredskabsplan for forebyggelse, opsporing og håndtering af ekstremisme og radikalisering blandt børn, unge og deres familier bliver godkendt.
Sagsbeskrivelse
Barnets lov trådte i kraft den 1. januar 2024. Ifølge §15 stk. 3 skal alle kommuner have et beredskab til:
- forebyggelse, opsporing og håndtering af negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter blandt børn, unge og deres familier.
- forebyggelse, opsporing og håndtering af ekstremisme og radikalisering blandt børn, unge og deres familier.
Det er endvidere et krav, at beredskabet udformes skriftligt, vedtages af Byrådet og offentliggøres, og at Byrådet reviderer beredskabet løbende efter behov, dog som minimum hvert fjerde år.
Justeringen af Middelfart Kommunes beredskabsplan for negativ social kontrol og æresrelateret konflikt samt beredskabsplan for ekstremisme og radikalisering har ført til, at beredskabsplanerne nu også er rettet til borgerne. Borgere kan dermed også spille en aktiv rolle i opsporingen og opnå kendskab til, hvor de kan rette henvendelse ved bekymring.
Beredskabsplanerne er i øvrigt opdateret med:
- Ændring af paragraffer, så de følger Barnets lov.
- Samarbejde med Voksen og Myndighed samt 4Kløveren i Infohus Middelfart for borgere over 18 år. Beredskabsplanerne omfatter borgere over og under 18 år.
- Målgruppen for beredskabsplanerne er udvidet fra at omfatte fagpersoner til også at omfatte civilsamfundet.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Begge indstillinger er godkendt.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling
Behandlingsplan
- Indstilles godkendt.
- Indstilles godkendt.
- Indstilles godkendt.
- Indstilles godkendt.
Bilag
159. Elbokøkkenet I/S Årsregnskab 2023
Sagsnummer: 2024-006848
Sagsbehandler: Charlotte Jensen
Præsentation
Bestyrelsen for Elbokøkkenet har den d. 1. marts 2024 godkendt regnskabet for 2023.
Ligeledes har revisionen BDO påtegnet årsregnskabet for 2023 uden forbehold.
Forvaltningen foreslår
- At regnskab 2023 for Elbokøkkenet I/S tages til efterretning
Sagsbeskrivelse
Bestyrelsen for Elbokøkkenet har den d. 1. marts 2024 godkendt regnskabet for 2023. Ligeledes har revisionen BDO påtegnet årsregnskabet for 2023 uden forbehold.
Det reviderede regnskab skal ifølge interessentkontrakten sendes til orientering til alle interessenter.
Det endelige driftsresultat for regnskabsåret 2023 viser et underskud på 402.606 kr.
Se vedlagt årsrapport 2023 fra BDO
Økonomi
Resultatfordelingen viser, at Middelfart Kommunes andel af underskuddet beløber sig
til 44.287 kr.
Høring
Ingen høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Taget til efterretning.
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
160. Central udmelding fra Social- og Boligstyrelsen om fornyet behandling i kommunerne vedrørende borgere med udviklingshæmning og dom placeret på Kofoedsminde på Lolland
Sagsnummer: 2024-003253
Sagsbehandler: Mathias Lars Hornbæk
Præsentation
Social- og Boligstyrelsen har d. 22. november 2023 udsendt en Central Udmelding vedrørende borgere med udviklingshæmning og dom med behov for anbringelse i sikret afdeling til fornyet behandling i kommunerne. Styrelsen vurderer, at der er udfordringer på det eksisterende tilbud Kofoedsminde med de fysiske og faglige rammer ift. behov på landsplan og at forsyningen bør sikres via etablering af et tilbud i Vestdanmark.
Kommunerne skal præsentere en fælles samlet løsning til Styrelsen den 31. december 2024.
Forvaltningen foreslår
- at sagen tages til orientering.
Med denne sag orienteres de 98 kommuner om det påbegyndte arbejde med den fornyede centrale udmelding. Kommunerne vil blive holdt løbende orienteret via KKR.
Sagsbeskrivelse
Kofoedsminde er en højtspecialiseret sikret institution for voksne med udviklingshæmning og dom, som har begået personfarlig kriminalitet. Beboere på Kofoedsminde er ikke fundet strafegnede til at afsone deres dom i et almindeligt fængsel og derfor indskrives de på Kofoedsminde, som er et botilbud under Servicelovens § 108. Kofoedsminde er i lighed med fængsler forpligtigede til at modtage borgere, hvor domssystemet har fastlagt, at de skal afsone på stedet.
Siden 2014 er der sket mere end en fordobling af behovet for pladser på Kofoedsminde, og derfor har Kofoedsminde løbende måtte udvide på grund af modtagepligten. Gennem årerne har Styrelsen fulgt udviklingen på Kofoedsminde. Styrelsen har første gang i 2019 og igen i 2023 udtrykt bekymring for den faglige kvalitet og de fysiske rammer på stedet, i lyset af de meget komplekse borgere der opholder sig der.
I 2019 bad Styrelsen med en Central Udmelding kommunerne (i regi af de fem KKR-områder) om at forholde sig til udfordringerne på Kofoedsminde. På daværende tidspunkt meldte kommunerne samstemmende tilbage til Styrelsen, at man havde tillid til Kofoedsmindes håndtering af opgaven, men KKR-områderne i Nord-, Midt- og Syddanmark påpegede at givet, at der var behov for et nyt tilbud, kunne det med fordel oprettes i Vestdanmark. I 2020 valgte Socialministeriet at nedsætte en tværgående arbejdsgruppe med deltagelse af bl.a. KL, som skulle drøfte nogle af de udfordringer, der findes på Kofoedsminde bl.a. ift. objektiv finansiering og kvalitet. Denne arbejdsgruppe har imidlertid ikke afsluttet sit arbejde endnu.
Social- og Boligstyrelsens vurdering
I Styrelsen er man fortsat af den opfattelse, at der eksisterer problemstillinger på Kofoedsminde, som påvirker målgruppen. Styrelsen har derfor d. 22. november 2023 udsendt en Central Udmelding vedr. borgere med udviklingshæmning og dom til fornyet behandling i kommunerne. Anmodningen bygger på kommunalbestyrelsernes afrapportering på den Centrale Udmelding fra december 2020 samt status fra Kofoedsminde (januar 2023).
Styrelsen beder i den fornyede Centrale Udmelding, kommunerne om at tilvejebringe en samlet koordineret løsning vedrørende dimensionering af, hvor og hvordan borgerne skal placeres. Ligeledes beder Styrelsen kommunerne om at tilvejebringe en koordineret løsning, der bidrager til at sikre de faglige forhold som målgruppen har behov for. Styrelsen beder kommunerne om at beskrive en samlet løsning for at etablere en sikret institution i Vestdanmark. Styrelsen har jf. lov om social service § 13 b, stk. 3 (link) beføjelse til at udsende Centrale Udmeldinger og i sidste ende give kommunerne driftspålæg ift. at oprette og drive tilbud.
Det fælleskommunale perspektiv
Kommunerne har i regi af de fem KKR-områder drøftet ovenstående Centrale Udmelding med Styrelsen flere gange, og KL har deltaget i møderne. Kommunerne er under ét alle af den opfattelse, at det er en omfangsrig opgave, både ressourcemæssigt, fagligt og økonomisk, som styrelsen her stiller kommunerne. Ligeledes har kommunerne fremført overfor Styrelsen, at der foreligger et opdateret datagrundlag fra Kofoedsminde, som bl.a. viser forbedringer mht. kapacitet og kvalitet.
Ligeledes har kommunerne fremført overfor Styrelsen, at Region Sjælland har imødekommet stigningen i behovet ved at udvide pladstallet på Kofoedminde, såvel som Socialtilsynet løbende har godkendt det faglige arbejde på Kofoedsminde.
Det er påpeget overfor styrelsen flere gange, at kommunerne har svært ved at realisere løsninger, der ikke indbefatter, at der tilvejebringes økonomiske løsninger sammen med staten.
At løse de udfordringer som Styrelsen fremfører omkring Kofoedsminde, er meget vanskeligt for en kommune med de anlægslofter og den anlægsramme kommunerne aktuelt er underlagt. Kravene til en sikret institution der skal rumme udviklingshæmmede domfældte borgere, er meget store. Der arbejdes derfor på, at finde alternative løsninger i et samarbejde på tværs af sektorer, potentielt med regionerne, potentielt med staten. Disse problemstillinger har Styrelsen på nuværende tidspunkt ikke ville forholde sig til. Styrelsen fastholder, at kommunerne skal tilvejebringe en koordineret løsning på problemstillingerne, der findes på Kofoedsminde. Kommunerne er blevet givet en frist til d. 31. december 2024. Styrelsen har tilkendegivet, at man er villig til, at kommunerne frembringer flere scenarier eller modeller til løsninger.
Proces omkring besvarelse af den fornyede behandling
Der er nedsat en fælleskommunal arbejdsgruppe og styregruppe, som går i gang med opgaven.
Den fornyede behandling er endnu ikke et driftspålæg fra styrelsen, men lovgivningen tilskriver, at Styrelsen kan pålægge en kommunalbestyrelse eller et Regionsråd at etablere et tilbud til målgruppen. Hvis et driftspålæg realiseres, vil det på sigt kunne resultere i forøgede udgifter for de 98 kommuner, da oprettelsen af et nyt tilbud i Vestdanmark vil være en betydelig ekstraudgift, som Styrelsen pålægger kommunerne. Udgiften vil bl.a. dække over afskrivning på anlæg, driftsudgifter, afskrivning på tomme pladser på Kofoedsminde mv.
Økonomi
Afventer. Ingen melding fra Fælleskommunalt Socialsekretariat.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Taget til orientering
John Kromann deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
Lukkede sager
161. Orientering
Beslutning
- Orientering om status på hjælpemiddelområdet.
- Orientering om status på køkkenområdet.
- Orientering om proces vedrørende initiativer omkring Ældrereformen. Der bliver afholdt temadag til efteråret. Ældrerådet inviteres med.
- Opfølgning på KL's Social- og Sundhedspolitiske møde. Hvad tager vi med hjem?