Referat for Klima- Natur og Genbrugsudvalget møde den 01. november 2023
162. Orientering om resultater fra badevandssæsonen 2023
Sagsnummer: 2023-000118
Sagsbehandler: Anne Lotte Villadsen
Præsentation
Der gives en orientering om resultaterne af badevandsprøverne for 2023 samt en orientering om sammenhængen mellem nedbørshændelser, overløb af spildevand og overskridelser af kvalitetskrav til badevand. Badevandssæsonen har været præget af skybrud, som kortvarigt har påvirket strandene øst og vest for Storåens udløb.
Forvaltningen foreslår
- at Klima-, Natur- og Genbrugsudvalget tager sagen til efterretning
- at der i 2024 som noget nyt advares om risiko for forurenet badevand i en periode på 48 timer efter skybrud eller langvarig regn.
Sagsbeskrivelse
Hvert år beregnes en klassifikation af badestrandene baseret på de seneste fire års analyseresultater. Klassifikationen, som er et statistisk begreb, placerer hver strand i en kategori som udmærket, god, tilfredsstillende eller ringe. Alle stationer er de seneste mange år blevet placeret i kategorien udmærket. Også efter badesæsonen 2023 (baseret på resultater 2020-2023) har alle strande fået karakteren udmærket, til trods for en række skybrud.
Der tages prøver på 14 strande, hvoraf 5 er Blå Flag strande. Herudover tages kontrolprøver på 6 stationer typisk omkring å-udløb. På de Blå Flag strande udtages mindst 10 prøver, og på de øvrige strande udtages mindst 6 prøver i løbet af badesæsonen fra 1. juni til 1. september - 15. september for de Blå Flag strandes vedkommende. Prøvestationernes placering - se bilag 1.
Sommerens skybrud har betydet, at Natur- og Miljøafdelingen har skiltet fire gange om kortvarig risiko for forurenet badevand på Varbjerg Strand (Varbjerg V og Varbjerg Ø) og stranden ved Båring Ege (i overensstemmelse med Badevandsbekendtgørelsens §16 stk. 6). Ligesom sidste år er der ekstraordinært udtaget prøver i tre på hinanden følgende dage efter et skybrud for at forsøge at dokumentere, om eventuelle overløb af spildevand når ud til kysten og dermed til badevandet. Efterfølgende viste resultaterne af de ekstra badevandsprøver, at der var overskridelser to gange, og ikke overskridelser de to øvrige gange. I det første tilfælde varede overskridelserne ved Varbjerg Strand i to dage efter skybruddet. I det andet tilfælde blev der alene fundet overskridelser på førstedagen efter skybruddet - se bilag 2.
På baggrund af 2023-resultater foreslås det, at der i 2024 fortsættes med at udtage ekstra prøver, og at der overgås til en semi-konservativ skiltning. Det betyder, at der advares om risiko for forurenet badevand i en periode på 48 timer efter skybrud eller langvarig regn. Tidligere praksis med skiltning i 72 timer er sket på grundlag af et internationalt projekt gennemført 2006-2008 med medvirken fra Dansk Hydraulisk Institut (DHI). I projektet indgik beskrivelse af risikoen for spildevandsbelastning af netop Varbjerg Strand og Båring Ege fra overløb i Stor Å-oplandet. i 2024 må det forventes, at de tiltag, som Middelfart Spildevand har færdiggjort siden da, vil betyde en mindre belastning af badevandet. Resultaterne fra 2023 viser en tendens til, at forureningen er ovre i løbet af 48 timer - se bilag 2.
De senere år er skybruddene blevet hyppigere (og optræder også tidligere på sæsonen), og skiltningen på strandene er dermed også blevet hyppigere. Situationen er et kapløb mellem forbedrede spildevandsforhold og hyppigheden af skybruddene.
Der er fortsat basis for at forbedre varslings-systemet, og for at få endnu bedre data fra Middelfart Spildevand, og dermed opnå en situation, hvor der kun skiltes, når der reelt har været overløb.
Økonomi
Inden for Natur- og Miljøafdelingens driftsbudget.
Høring
Ingen høring af ældre- og handicapråd, da vi ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Klimaændringerne har betydet, at de skybrud, som tidligere sås typisk i august måned, nu optræder allerede fra begyndelsen af badesæsonen i juni måned og også hyppigere end tidligere. Det betyder, at badevandet er i risiko for at blive mere belastet af spildevand end tidligere - dog vil forbedrede spildevandsforhold afhjælpe en del af problemet.
Beslutning
Punkt 1: Taget til efterretning
Punkt 2: Godkendt
John Kromann og Anna Poulsen Broen deltog ikke i sagens behandling
Behandlingsplan
Bilag
163. Finansiering, ny genbrugspladsstruktur
Sagsnummer: 2023-014454
Sagsbehandler: Karen Lübben
Præsentation
Affald & Genbrug har været i licitation på ny genbrugspladsstruktur. Resultatet heraf er, at de samlede omkostninger til projektet overstiger budgettet med ca. 7 mio. kr. Forvaltningen fremlægger forslag til finansiering til godkendelse.
Forvaltningen foreslår
- At der ikke etableres en haveaffaldsplads i Brenderup, hvilket vil reducere det samlede licitationsresultat på anlægsprojektet Ny Genbrugspladsstruktur med ca. 3,5 mio. kr.
- At der på politikområdet Affaldshåndtering under Klima- Natur og Genbrugsudvalget gives en tillægsbevilling til anlægsbevilling med dertilhørende frigivet rådighedsbeløb på 3,5 mio. kr. i 2023 til anlægsprojektet Ny Genbrugspladsstruktur. Tillægsbevillingen dækker merudgifterne på licitationsresultatet i forhold til projektets anlægsramme, hvis haveaffaldspladsen i Brenderup ikke etableres.
- At tillægsbevillingen på 3,5 mio. kr. i 2023 finansieres af anlægsprojektet Affaldsløsninger i Middelfart Midtby på politikområdet Affaldshåndtering under Klima- Natur og Genbrugsudvalget.
Sagsbeskrivelse
Til ny genbrugspladsstruktur er der fastsat en bevillingsramme på 90,5 mio. kr. Der har været afholdt licitation på projektet, hvor opgaven har været udbudt i fagentrepriser. Resultatet heraf er, at de samlede omkostninger til projektet overstiger budgetrammen med ca. 7 mio. kr. Dette under forudsætning af, at uforudsete udgifter berammes til 7,5 %, hvilket af rådgiveren vurderes fuldt tilstrækkeligt.
Forvaltningen har på denne baggrund udarbejdet et forslag til, hvordan budgetrammen kan overholdes. De enkelte delelementer i projektet er blevet vurderet for, om de kan undværes, og hvad konsekvensen herved vil være - både i forhold til den samlede effekt at projektet, brugeroplevelse af projektet og den efterfølgende drift. Ligeså er øvrige anlægsprojekter ved Affald & Genbrug blevet revurderet for om muligt at kunne omfordele anlægsmidler herfra til den nye genbrugspladsstruktur.
Resultatet heraf er, at Forvaltningen anbefaler, at
- En ny haveaffaldsplads i Brenderup undlades etableret, hvilket vil reducere omkostningerne i projektet med ca. 3,5 mio. kr. og
- Der overføres 3,5 mio. kr. fra anlægsbudgettet for etablering af affaldsløsninger i Middelfart Midtby til etablering af ny genbrugspladsstruktur
Der er i projektet planlagt etableret en ny ubemandet haveaffaldsplads i Brenderup. Dette som kompensation for lukning af genbrugspladsen i Køstrup, som er den genbrugsplads, der er tættest på Brenderup. I dag har beboerne i Brenderup ca. 4,5 km til genbrugspladsen i Køstrup. Med den nye genbrugspladsstruktur, hvor pladsen i Køstrup lukkes, får beboerne i Brenderup ca. 6,4 km til den nærmeste genbrugsplads i Ejby, der er bemandet og hvor alle fraktioner kan afleveres herunder haveaffald, hvis pladsen i Brenderup ikke etableres.
Inden opstart af projektet blev der afholdt dialog møder med repræsentanter fra borgere, erhverv og genbrugsbutikker i de forskellige lokalområder i kommunen. På ingen af disse møder blev haveaffaldspladsen i Brenderup efterspurgt. Forvaltningen vurderer, at den planlagte haveaffaldsplads i Brenderup er den delopgave i projektet, der bedst kan undværes, og som i mindst mulig grad medfører forringelser for borgerne, medarbejdere og driften som helhed i forhold til at spare andre bygninger eller anlægsarbejder væk. Ved ikke at etablere pladsen i Brenderup reduceres omkostningerne i projektet med ca. 3,5 mio. kr.
Det resterende beløb, der mangler i projektet, anbefales finansieret ved at omfordele 3,5 mio. kr. fra Midtbyprojektet (etablering af fælles affaldsløsninger i Middelfart Midtby), da der her etableres billigere løsninger med beholdere og kuber frem for nedgravede løsninger, som der oprindeligt blev afsat midler til. I Midtby-projektet er der frigivet 6,8 mio. kr., men omkostningerne forventes kun at beløbe sig til 3,3 mio. kr.
Økonomi
Til Ny Genbrugspladsstruktur er der afsat en samlet anlægsbevilling på 90,462 mio. kr. Der har netop været afholdt licitation på projektet, hvor opgaven har været udbudt i fagentrepriser med det resultat, at de samlede projektudgifter vil overstige anlægsrammen med ca. 7 mio. kr.
For at kunne overholde anlægsbevillingen, anbefaler forvaltningen følgende forslag, der i kombination kan sikre budgetoverholdelse på projektet:
- At en ny haveaffaldsplads i Brenderup undlades etableret, hvilket vil reducere udgifterne i projektet med ca. 3,5 mio. kr.
- At der gives en tillægsbevilling til anlægsbevilling med dertilhørende frigivet rådighedsbeløb på 3,5 mio. kr. til anlægsprojektet Ny Genbrugspladsstruktur.
- At tillægsbevillingen på 3,5 mio. kr. finansieres af anlægsprojektet Affaldsløsninger i Middelfart Midtby.
Omkostningerne til implementering af den nye genbrugspladsstruktur ekskl. etablering af pladsen i Brenderup fordeler sig på følgende hovedposter:
- 8,3 mio. kr.: Rådgivning
- 45,0 mio. kr.: Ombygning af pladsen i Middelfart inkl. etablering af omlastehaller
- 26,9 mio. kr.: Etablering af genbrugsplads i Ejby inkl. køb af grund
- 4,5 mio. kr.: Bygherreleverancer
- 6,1 mio. kr.: Uforudsete udgifter
- 2,7 mio. kr.: Ombygning Gelsted, Nørre Aaby samt lukning af Køstrup
Høring
Sagen har været i høring ved Økonomi
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant
Beslutning
Godkendt.
John Kromann og Anna Poulsen Broen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
164. Affaldsløsninger i sommerhusområderne
Sagsnummer: 2023-014231
Sagsbehandler: Martin Ærbo Vesterbæk
Præsentation
I nedenstående præsenteres et forslag til en midlertidig løsning for de 68 boliger – heraf 64 sommerhuse – der er i sommerhusområder, hvor det endnu ikke er lykkedes at finde en lokation for en fælles affaldsstation. Disse husstande sorterer derfor på nuværende tidspunkt ikke i de lovpligtige 10 affaldsfraktioner.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget godkender en midlertidige dispensation fra kravet om fællesløsninger i sommerhusområderne Fjordvej, Holmevej, Klintholmvej, Kristiansmindevej og Strandstien, således der kan ske husstandsindsamling af husholdningsaffald, indtil der er en endelig afklaring med relevante myndigheder om etablering af fællesløsninger i områderne.
Sagsbeskrivelse
I forbindelse med udrulning af sortering i nye fraktioner blev der etableret fællesløsninger til sommerhuse i perioden fra 2020 og frem. Det blev på daværende tidspunkt besluttet, at man ikke indførte hustandsindsamling af de nye fraktioner i områder med mange sommerhuse, men at disse skulle have hustandsnær indsamling ved benyttelse af fælles affaldsstationer.
Langt de fleste husstande i sommerhusområderne er blevet tilknyttet en fællesløsning, men det har efterfølgende vist sig svært at finde egnede lokationer i fem forskellige områder, jf. kort 1.
Figur 1. Kort over uafklarede lokationer
Samlet drejer det sig om 68 husstande, der i dag ikke sorterer alle fraktioner. De 68 husstande fordeler sig som beskrevet i bilag 1.
På disse adresser er man udfordret af særlige hensyn, primært ligger de fleste inden for strandbeskyttelseslinjen, men i flere af områderne er der også beskyttede naturtyper, og ved hhv. Røjleklint og ved dæmningen i Strib er områderne særligt fredet på grund af fortidsminder i området.
Affald & Genbrug planlægger at ansøge kystdirektoratet og fredningsnævnet igen omkring placering af affaldsstationer på de fem lokationer med udgangspunkt i, at det fortsat ikke er muligt at finde andre lokationer i området. I tabellen nedenfor er givet en forventet sagsbehandlingstid på de enkelte lokationer.
Adresse |
Forventet behandlingstid |
Fjordvej |
Det vurderes, at det ikke er muligt at finde en egnet placering til en fælles affaldsløsning for sommerhusene i området, som kan opnå de nødvendige tilladelser fra alle relevante myndigheder |
Holmevej |
Sagsbehandlingen med de nye ansøgninger forventes at tage minimum 1 år, formentlig længere tid. |
Klintholmvej |
Sagsbehandlingen med de nye ansøgninger forventes at tage minimum 1 år, formentlig længere tid. |
Kristiansmindevej |
Sagsbehandlingstiden hertil forventes at blive lang, og det er usikkert om vi kan opnå tilladelse. |
Strandstien |
Det vurderes ikke at være muligt at finde en egnet placering til en fælles affaldsstation i området, der ligger tættere på end Dæmningen 41 |
Som det fremgår af ovenstående, kan det tage år før, at der er en afklaring omkring de pågældende områder. På denne baggrund forslås en midlertidig dispensation for beslutningen om ikke at have hustandsindsamling af affald i områder med sommerhuse, således disse husstande, der allerede har ventet siden 2020, vil få udleveret individuelle beholdere til affaldsopsamling, således de vil kunne påbegynde affaldssortering på linje med de øvrige borgere i kommunen.
Det forventes, at en sådan indsamling vil kunne udrulles i første halvår af 2024.
Økonomi
Der er som udgangspunkt ikke nogen økonomiske omkostninger for kommunen ved at etablere en midlertidig henteordning. Hvis det lykkes at opnå godkendelse til nogle af de foreslåede affaldsstationer, så vil der være en etableringsomkostning herved.
Høring
Sagen skal ikke høring.
Klima & bæredygtighed
Der er en tæt sammenhæng mellem affaldsmængder, sortering og klima og miljø. En optimeret løsning skulle gerne lede til bedre sortering, hvilket kommer klimaet og miljøet til gavn.
Beslutning
Godkendt.
Anna Poulsen Broen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
165. Godkendelse af projektforslag: Fjernvarmeforsyning af Kabelbyen og Trafikhavnen
Sagsnummer: 2023-013147
Sagsbehandler: Jeanette Maria Dyhr
Præsentation
Middelfart Kommune har den 18. september 2023 modtaget projektforslag fra Middelfart
Fjernvarme for konvertering af eksisterende erhverv, samt fremtidig bolig og erhverv ved Kabelbyen og Trafikhavnen.
Forvaltningen foreslår
- At der meddeles endelig godkendelse af projektforslaget.
Sagsbeskrivelse
Projektet er konvertering af Kabelbyen og Trafikhavnen med både bolig og erhverv.
Projektforslaget omfatter ændring af områdeafgrænsning fra naturgas til fjernvarme for ca. 4 naturgasinstallationer i erhverv, ved etablering af distributionsnet inkl. stikledninger m.m. i projektområdet.
Det forudsættes, at fjernvarmenettet etableres, så de første eksisterende forbrugere kan forsynes i 2024. Distributionsnettet for Kabelbyen og de eksisterende forbrugere forventes etableret i løbet af de næste 3 år, og for Trafikhavnen forventes det etableret i 2029-2031.
Etablering af stikledningerne m.m. afhænger af forbrugertilslutningen, der forventes at forløbe over 10 år.
Projektforslaget er sammenlignet med individuelle varmepumper som referencescenarie.
Beregningerne viser positiv samfundsøkonomi, selskabsøkonomi, samt forbrugerøkonomi ved projektet. Projektet resulterer i en samfundsøkonomisk fordel på ca. 49 mio. kr. over betragtningsperioden på 20 år, og følsomhedsanalysen viser, at et fald på 20% i tilslutning af ny bebyggelse fortsat vil give en positiv samfundsøkonomi. I projektet er der antaget ca. 500 nye boliger (etagebebyggelse), og ca. 16 erhverv for det nye område.
For eksisterende erhverv, ny bebyggelse i Kabelbyen, samt ny bebyggelse i Trafikhavnen er der regnet med henholdsvis et varmebehov på 1.615, 904 og 2.534 MWh. Samlet set ca. 5.050 MWh.
Økonomi
Da projektet endnu ikke er fuldt detailprojekteret og udbudt, kan økonomien ikke fastlægges på nuværende tidspunkt. Nærværende sag omhandler således alene den tekniske indholdsgodkendelse af projektforslaget som varmemyndighed.
Området ved Trafikhavnen skal byggemodnes og det kan både være Middelfart Kommune eller en privat bygherre, som vil skulle stå for denne udgift.Høring
Høringen var på 4 uger fra 20. september 2023 til 18. oktober 2023.
Evida Fyn A/S havde ingen bemærkninger til projektforslaget.
TREFOR El-net A/S og TVIS I/S og har ikke indgået høringssvar.
Klima & bæredygtighed
Fjernvarmebehovet i Middelfart Fjernvarmes forsyningsområde for Middelfart er baseret på varme fra TVIS, som består af biomassekraftvarme, samt af overskudsvarme.
I dag forsynes projektområdet med individuel naturgas og ved gennemførsel af projektet vil dette område kunne forsynes med varme fra TVIS.
Projektet forventes at udlede flere emissionsstoffer end referencen, da der sammenlignes med individuelle varmepumper. Ved sammenligning med naturgas, vil udledningen være lavere. Naturgas forbrugerne i området har et forbrug på 403.800 kWh/år, med en CO2-udledning på 322 ton/år, som med fjernvarmen ville have en CO2-udledning på 44,7 ton/år. Udledningen fra fjernvarmen forventes at falde i fremtiden til at blive CO2-neutral fra 2030.
Beslutning
Godkendt.
Anna Poulsen Broen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
166. 3. budgetopfølgning pr. 31 oktober 2023 for Klima- Natur og genbrugsudvalget
Sagsnummer: 2023-013917
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdet 3. budgetopfølgning for Klima- Natur og Genbrugsudvalgets område.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget godkender 3. budgetopfølgning pr. 31. oktober 2023
Sagsbeskrivelse
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdet 3. budgetopfølgning pr. 31. oktober 2023 for Klima- Natur og Genbrugsudvalgets område.
Forvaltningen forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug på 2,569 mio. kr. på driftsbudgettet i forhold til det oprindelige budget. Merforbruget vedrører politikområdet Klima og Energi samt Affaldshåndtering.
På det skattefinansierede område drift forventes et samlet mindreforbrug på 0,218 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget. Afvigelsen skyldes et mindreforbrug på vandløbsvedligeholdelse under politikområdet Natur og Miljø i henhold til sikring af budgetoverholdelsen. Mindreforbruget modsvares af et merforbrug under politikområdet Klima og Energi, idet opsparet overskud forventes anvendt til prioriterede indsatsområder.
På det selvfinansierede område drift forventes et merforbrug på 2,787 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget på politikområdet Affaldshåndtering. Merforbruget skyldes en lang række forhold med karakter af både besparelser og merudgifter. Det største merforbrug vedrører udgifter til indsamling af emballage på 2,1 mio. kr. og skyldes både højere behandlingspris og højere mængder.
Forvaltningen forventer ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug på 89,166 mio. kr. på anlægsbudgettet i forhold til det korrigerede budget med overførte anlægsmidler. Mindreforbruget vedrører især investeringerne på affaldsområdet, som gennemføres senere end planlagt. Set over den samlede anlægsperiode er forventningen, at projekterne holdes indenfor den afsatte anlægsøkonomi.
På den skattefinansierede del af anlægsrammen forventes et mindreforbrug på 19,668 mio. kr.
Mindreforbruget vedrører især forsinkelser på stiplanen, samt forsinkelser på anlægsprojekter med ekstern medfinansiering. Der forventes ikke afvigelser indenfor den samlede anlægsperiode.
På selvfinansieret anlæg forventes et mindreforbrug på 69,498 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget med overførte anlægsmidler som følge af forsinket gennemførelse af Affald- og Genbrugs projekter.
Budgetopfølgningen indgår i den samlede budgetopfølgning pr. 31. oktober 2023 for Middelfart Kommune, som behandles i Økonomiudvalget og efterfølgende af Byrådet. Denne sagsfremstilling behandles derfor kun i fagudvalget.
Økonomi
Resultatet af 3. budgetopfølgning er uddybet i det vedlagte notat.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Anna Poulsen Broen deltog ikke i sagens behandling.
Behandlingsplan
Bilag
167. Delegerings- og kompetencefordelingsplan
Sagsnummer: 2021-017345
Sagsbehandler: Terkel Knudsen
Præsentation
Forvaltningerne i Middelfart Kommune har revideret Delegations- og kompetencefordelingsplanen.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget indstiller Delegations og kompetencefordelingsplanen for eget udvalgsområde til godkendelse.
Sagsbeskrivelse
Delegations- og kompetencefordelingsplanen er med til at lette og smidiggøre de daglige beslutninger, som foretages af Middelfart Kommune. Med en delegations- og kompetencefordelingsplan kan politikere, ansatte, borgere og virksomheder til hver en tid se, om en sag skal afgøres politisk eller administrativt. Og til hvilket politisk udvalg kompetencen er delegeret til.
Delegations- og kompetencefordelingsplanen dækker størstedelen af de typiske sager/beslutninger i den kommunale hverdag. I praksis vil der opstå sager, hvor administrationen ud fra en vurdering af sagernes principielle karakter/ officielle interesse konkret må vurdere om sagen skal behandles administrativt, i fagudvalg (stående udvalg), hos Økonomiudvalg eller i Byrådet.
Det politiske niveau kan til enhver tid trække deres delegation af beslutningskompetencen til det administrative niveau tilbage. Det administrative niveau er anført i delegations- og kompetencefordelingsplanen under kolonnen "Direktør".
Ved sidste Delegerings og kompetencefordelingsplan blev forvaltningen bedt om at revidere planen, så de enkelte udvalg får en mere ensartet karakter. Det er sket i denne udgave.
Generelt er der sket følgende i forhold til tidligere udgave:
- Tekst er blevet afkortet for øget læsevenlighed
- Der er ikke ændret beslutningskompetencerne mellem byråd, ØU, fagudvalg og direktørniveau
- Forskellige kategorier er samlet til én tekst, hvor det har givet mening
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen høring er foretaget, da der er tale om en delegations- og kompetencefordelingsplan mellem det politiske og administrative niveau.
Klima & bæredygtighed
Ingen
Beslutning
Godkendt.
Anna Poulsen Broen deltog ikke i sagens behandling.