Referat for Klima- Natur og Genbrugsudvalget møde den 10. juni 2024
215. 2. budgetopfølgning pr. 31. maj 2024 for Klima- Natur og genbrugsudvalget
Sagsnummer: 2024-006777
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdet 2. budgetopfølgning for Klima- Natur og Genbrugsudvalgets område.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget godkender 2. budgetopfølgning pr. 31. maj 2024
Sagsbeskrivelse
Økonomiafdelingen har, i samarbejde med Teknik- og Miljøforvaltningen, udarbejdet 2. budget-opfølgning pr. 31. maj 2024 for Klima-, Natur og Genbrugsudvalgets område.
Forvaltningen forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug på 1,235 mio. kr. på den skattefinansieret drift i forhold til det oprindelige budget på 10,521 mio. kr. Afvigelsen skyldes et merforbrug under politikområdet Klima og Energi, idet opsparet overskud forventes anvendt til prioriterede indsatsområder.
På det selvfinansierede område drift forventes et merforbrug på 1,330 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget på politikområdet Affaldshåndtering på 8,870 mio. kr. Merforbruget skyldes primært indkøb af en skraldebil til håndtering af restaffald.
På den skattefinansierede del af anlægsrammen forventes et mindreforbrug på 5,172 mio. kr. ud af et samlet korrigeret budget inkl. over/underskud på 24,583 mio. kr. Mindreforbruget ved-rører primært forsinkelser på stiplanen samt forsinkelser på anlægsprojekter med ekstern med-finansiering og biodiversitets- og naturprojekter. Der forventes ikke afvigelser indenfor den samlede anlægsperiode.
På selvfinansieret anlæg forventes et mindreforbrug på 63,311 mio. kr. i forhold til det korrige-rede budget med overførte anlægsmidler på 86,413 mio. kr. Begrundelsen er forsinket gen-nemførelse af Affald- og Genbrugs projekter Ny Genbrugspladsstruktur og Fælles affaldsløsnin-ger i Middelfart Midtby.
Økonomi
Resultatet af 2. budgetopfølgning er uddybet i det vedlagte notat.
Høring
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
216. Endelig vedtagelse af tillæg 10 til spildevandsplanen for Middelfart Kommune 2016-2025
Sagsnummer: 2023-015152
Sagsbehandler: Heidi Marianne Nielsen
Præsentation
Tillæg 10 til spildevandsplanen har været i 8 ugers høring. Der er ikke indkommet bemærkninger til tillægget i høringsperioden.
Tillæg 10 til spildevandsplanen skal sikre grundlaget for følgende:
- Semi-separering af Hessgade, skal dele af Nygade og Grønnegade
- Tilslutning af ejendomme til spildevands- og fælleskloak
- Ændring af kloakopland for nye/eksisterende ejendomme
Det foreslås, at tillægget vedtages endeligt.
Forvaltningen foreslår
- At forslag til tillæg 10 til spildevandsplanen godkendes endeligt.
Sagsbeskrivelse
Tillæg 10 til spildevandsplanen omhandler en semi-separering af området ved Hessgade, dele af Nygade, Grønnegade, Søndergade og Blindebomsvej. Middelfart Spildevand etablerer ny regnvandskloak, og ejedomme med facader i skel vil få tilsluttet regnvand fra facaden til det nye regnvandssystem. Middelfart Spildevand står for omlægningen og afholder udgifterne hertil.
Grundejere i området har i dag mulighed for at udtræde for regnvandsfællesskabet og få penge udbetalt, hvis de håndterer regnvand på egen grund. Tillægget til spildevandsplanen ændrer ikke på denne mulighed.
Med tillægget optages desuden en række grunde/ejendomme til spildevandskloakering:
- Strandstien 1, 5500 Middelfart
- Strandstien 41, 5500 Middelfart
samt følgende til fælleskloakering:
- Kapelvej 15, 5592 Ejby
en enkelt ejendom udtages fra kloakopland, da ejendommen har etableret privat renseløsning.
Økonomi
Tillæg 10 til Spildevandsplanen for Middelfart Kommune 2016-2025 medfører ikke udgifter for Middelfart Kommune
Høring
Tillæg 10 til Spildevandsplanen har været i offentlig høring i 8 uger fra den 6. marts 2024 til den 1. maj 2024. Der er ikke indgået høringssvar til tillægget i høringsperioden.
Klima & bæredygtighed
Tilslutning til offentlig kloak sikrer, at spildevandet fra ejendomme bortskaffes på forsvarlig og bæredygtig vis til et renseanlæg, hvor der sker en optimal rensning. Tilslutning til offentlig kloak anses som værende en bæredygtig og langsigtet løsning.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
217. Projektforslag, fjernvarmeforsyningen af Marinaen
Sagsnummer: 2024-006447
Sagsbehandler: Brit Hau
Præsentation
Middelfart Kommune har 25. april 2024 modtaget projektforslag fra Middelfart Fjernvarme for udvidelse af fjernvarmeforsyningen af Marinaen i Middelfart.
Forvaltningen foreslår
- At projektforslaget udvidelse af fjernvarmeforsyningen til Marinaen godkendes.
Sagsbeskrivelse
Projektet er en udvidelse af fjernvarmeforsyningen til Marinaen. Godkendelsen er vurderet til ikke at være VVM-pligtig.
Ved godkendelse af projektforslaget overgår området til kollektiv varmeforsyning. Projektforslaget er sammenlignet med individuelle varmepumper som reference.
Fjernvarmebehovet i Middelfart Fjernvarmes forsyningsområde for Middelfart er baseret på varme fra TVIS, som består af biomassekraftvarme, samt af overskudsvarme.
Projektområdet er planlagt til at forsyne 16 bygninger, hvoraf 4 er nybyg herunder et hotel.
De 12 eksisterende bygninger opvarmes af olie og elpaneler. Området består af erhverv herunder kontor, lager, kultur og fritid m.m.
Beregningerne viser positiv samfundsøkonomi på ca. 1.8 mio. sammenlignet med referencen. Ligeledes viser projektet positiv selskabsøkonomi og forbrugerøkonomi. Det betyder at projektet i forhold til varmeforsyningsloven kan godkendes.
Økonomi
Projektforslaget har en afledt økonomisk konsekvens. Ejendomscentret oplyser, at det ikke er afklaret hvordan kommunens udgift til byggemodning på 600.000 kr. skal finansieres. Desuden får havnen et tilslutningsbidrag på mellem 30.000 - 60.000 kr. der afholdes indenfor havnens budget.
Høring
Projektet har været i høringen i perioden, fra 30. april 2024 til 28. maj 2024, og sendt ud til følgende relevante høringsparter:
- Evida (gasselskab)
- Trefor El (elselskab)
- Middelfart Kommune
Evida havde ingen bemærkninger til projektforslaget, men beder om orientering når projektets afgørelse foreligger.
TREFOR El og Middelfart Kommune indgav ikke nogle høringssvar til projektforslaget.
Klima & bæredygtighed
Fjernvarme er mere energieffektivt og belaster miljøet betragteligt mindre, end hvis hver grundejer fik varme fra olie eller elpaneler. Fjernvarme er en god løsning for økonomi, klima og miljø.
Projektet forventes at udlede flere emissionsstoffer end referencen, da der sammenlignes med individuelle varmepumper som per definition er emissionsneutral, men da fjernvarmen forventes emissionsneutral i senest 2030 vil projektet på sigt opnå neutralitet. Det vil dog være urealistisk at området skiftede fra nuværende varmekilder til varmepumper og derfor vil det have en positiv effekt på den nuværende udledning som er baseret på fossile brændsler.
På nuværende tidspunkt er TVIS oppe på 92,3% vedvarende varme, og forventes at overgå til 100% Vedvarende Energi I 2038
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
218. Fredningssag Brænde Å: Vil kommunen være medrejser?
Sagsnummer: 2023-017465
Sagsbehandler: Rasmus Dalhoff Skaar
Præsentation
Danmarks Naturfredningsforening planlægger at rejse fredningsforslag på ca. 230 hektar skov- og naturarealer i Brænde Ådal. Inden da skal Middelfart og Assens Kommune tage stilling til invitation om, de vil være medrejser af fredningen.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget godkender, at Middelfart Kommune takker nej til at være medrejser af kommende fredningssag i Brænde Ådal
Sagsbeskrivelse
Danmarks Naturfredningsforening (DN) planlægger at rejse fredningsforslag i år, omfattende eksisterende natur- og skovområder langs Brænde Å fra Brende Mølle til Aarup. I alt ca. 230 hektar, hvoraf godt 30 hektar ligger i Middelfart Kommune og resten i Assens Kommune. Foreløbig afgræsning kan ses på kortbilag.
Årsagen til rejsning af fredningen er varig bevaring af det markante ådals-landskab samt naturpleje: hindre tilgroning af beskyttet, lysåben natur og mere naturnær skovdrift. DN har ikke planer om at foreslå mere eller bedre stiforbindelser.
Der blev d. 14. maj holdt dialogmøde med de berørte lodsejere, hvor Middelfart og Assens Kommunes forvaltninger deltog som tilhørere. Der var generelt ikke opbakning til fredningsforslaget fra lodsejerne. Lodsejerne var tilfredse med og indstillede på at fortsætte den gode dialog om frivillige projekter med kommunerne.
Proceduren for fredningsforslaget er, at kommunerne nu er inviteret til at være medrejser af fredningen, jf. invitation i bilag. Fordelen ved, at Middelfart Kommune bliver medrejser af fredningsforslaget, er primært, at det vil være ressourcemæssigt nemmere at gennemføre en sammenhængende sti ifm. forlængelsen af Lillebæltsstien indenfor fredningens afgrænsning. Det vil som medrejser også være muligt at udvide afgrænsningen.
Forvaltningen vurderer, at der ikke er konkrete, betydelige trusler mod bevaringen af det markante ådals-landskab omkring Brænde Å i form af fx fremtidige VE anlæg og råstofindvinding i Middelfart Kommune. Hele området er udpeget som bevaringsværdigt landskab i kommuneplanen. Desuden er der igangsat naturpleje i form af afgræsning på størstedelen af det område, der foreslås fredet i Middelfart Kommune. En ulempe ved at være medrejser af fredningen kan blive, at fremtidige samarbejder om frivillige aftaler med lodsejere i området besværliggøres.
Den samlede vurdering er derfor, at ulemperne ved at være medrejser er større end fordelene, og forvaltningen indstiller til at takke nej til invitationen fra DN.
Den videre proces forventes at være, at DN indsender endeligt fredningsforlag til Fredningsnævnet i slutningen af året. Derefter kører Fredningsnævnet sagen, indkalder til offentligt møde samt besigtigelse og træffer indenfor et par år endelig afgørelse om afgrænsning samt bestemmelser - eller afviser fredningen helt i processen. Sidstnævnte sker i 10-15 % af sagerne. Gennemføres fredningen, går der sandsynligvis yderligere et par år, før plejeplan og iværksættelse af tiltag kan realiseres.
Økonomi
Kommunens økonomiske byrde afhænger ikke af kommunens stillingtagen til fredningen.
Såfremt fredningen vedtages af Fredningsnævnet, forventes kommunen at skulle betale 25% af udgifterne til lodsejererstatninger (beløb ukendt) samt selv udarbejde plejeplan og afholde de efterfølgende, varige administrations- og driftsudgifter forbundet hermed, forventet 50-100.000 kr./år de første år.
Høring
Offentlig høring afholdes af Fredningsnævnet senere i processen, forventet 2025.
Klima & bæredygtighed
Gennemførelsen af fredningsforslaget i sin nuværende form medfører ikke betydende ændringer i udledning eller optag af CO2e. Forvaltningen vurderer at fredningsforslaget som det ligger kan styrke indsatsen for at bremse den lokale tilbagegang i biodiversitet.
Beslutning
4 stemte for (V og A)
1 stemte imod (F)
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
219. Endelig vedtagelse af tre Natura 2000-handleplaner 2022-2027
Sagsnummer: 2023-010411
Sagsbehandler: Elke Schäfer
Præsentation
Miljøstyrelsen har den 3. juli 2023 offentliggjort de endelige Natura 2000-planer. På denne baggrund, skal der udarbejdes kommunale Natura 2000-handleplaner. Kommunens tre Natura 2000-handleplaner har været i 8 ugers høring, hvorfor de nu skal vedtages endeligt.
Handleplanerne beskriver den indsats, der skal igangsættes i Natura 2000-området inden udgangen af 2027. Natura 2000-handleplanerne udarbejdes af de involverede kommuner og Miljøstyrelsen.
Forvaltningen foreslår
- At de tre forslag til Natura 2000-handleplanerne vedtages endeligt
Sagsbeskrivelse
Natura 2000 er betegnelsen for et netværk af særligt beskyttede områder i EU. Medlemsstaterne skal bevare og beskytte naturtyper og vilde dyre- og plantearter, som er sjældne, truede eller karakteristiske i Natura 2000-områderne. Der er 250 Natura 2000-områder i Danmark. Tre af områderne ligger helt eller delvist i Middelfart Kommune. Hvert sjette år skal kommunerne lave en handleplan for hvert område. Handleplanerne beskriver de kommende indsatser for områderne. De tre handleplaner dækker Natura 2000-områderne:
• Lillebælt (N112)
• Røjle Klint og Kasmoseskov (N111)
• Æbelø, havet syd for og Nærå (N108)
Handleplanen for Lillebælt er udarbejdet i samarbejde med Assens, Haderslev og Kolding Kommuner. Miljøstyrelsen er ansvarlig for de privatejede skovbevoksede, fredskovspligtige arealer. Handleplanen for Røjle Klint og Kasmose Skov er udarbejdet i sammenarbejde med Miljøstyrelsen. Middelfart Kommune har kun et meget begrænset areal i det nordfynske Natura 2000-område Æbelø, havet syd for og Nærå.
Handleplanerne skal være vedtaget senest den 3. juli 2024. Forslag til handleplanerne har været i otte ugers offentlig høring. De har været lagt op på kommunens og Miljøstyrelsens hjemmesider. Høringsberettigede og Grønt Råd er blevet orienteret direkte. Høringssvarene fremgår af hvidbøgerne. Svarene har generelt omhandlet præciseringer af handleplanerne.
Handleplanerne har fokus på:
• at skabe mulighed for mere naturlige processer og styrke naturens robusthed,
• at sikre og forbedre tilstanden af den eksisterende natur og levesteder,
• og at bekæmpe invasive arter som for eksempel rynket rose.
Handleplanerne er bindende over for anden planlægning og regulering – herunder kommuneplanlægning. De er dog overordnede planer og ikke forvaltningsplaner. De forgriber derfor ikke, hvad der skal ske på den enkelte lodsejers ejendom. Det prioriteres fortsat højt at fortsætte samarbejdet med lodsejere, organisationer og foreninger mv. omkring arbejdet med at realisere handleplanerne.
Økonomi
Landbrugsstøtte, tilskudsordninger, DUT-midler m.v. skal finansiere indsatserne. Igennem kommunens arbejde med andre projekter, såsom EU-LIFE, kan der dertil opnås store positive synergieffekter.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Indsat for naturarealerne kan øge biodiversiteten og gøre områderne potentielt mere robuste over for ekstreme vejrforhold og klimaændringer. Samtidig kan Natura 2000-handleplanen medføre udpining af jordbunden på arealer, der er næringsberigede som følge af nuværende eller tidligere gødskning.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
220. Røg - og lugtgener fra halmfyr ønskes løst ved etablering af gårdbiogasanlæg
Sagsnummer: 2020-007867
Sagsbehandler: Maria Friis Jensen
Præsentation
Påbud om nedbringelse af røg- og lugtgener fra et halmfyr på Bolsvej 21, 5500 Middelfart, ønskes løst ved etablering af et gårdbiogasanlæg på ejendommen. Gassen skal anvendes til elproduktion i gasmotorer. Overskudsvarmen fra elproduktionen skal dække varmebehovet som halmfyret pt. dækker og dermed løse røgproblemerne.
Etablering af gårdbiogasanlægget kræver en færdig projektansøgning, en række myndighedstilladelser og forudsætter, at Miljø- og Fødevareklagenævnet afgør, at den nuværende svineproduktionen på ejendommen kan fortsætte.
Forvaltningen foreslår
- at der meddeles afgørelse om at påbuddet skal overholdes med rimelig kort frist
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune har meddelt påbud om nedbringelse af røggenerne fra halmfyret på Bolsvej 21, 5500 Middelfart i december 2022.
Efter udførelse af diverse tiltag som ikke afhjalp røggenerne meddelte kommunen i oktober 2023 en afgørelse om, at røggenerne ikke er nedbragt og, at der skulle indsendes en redegørelse for en anden løsning til overholdelse af påbuddet.
Ejer af ejendommen meddelte efterfølgende, at der ønskes opført et gårdbiogasanlæg på ejendommen. Gassen anvendes til elproduktion og overskudsvarmen fra elproduktionen skal dække varmebehovet som halmfyret dækker og dermed løse problemet med røggenerne.
Miljøgodkendelsen til svineproduktionen på Bolsvej 21, 5500 Middelfart er pt. påklaget til Miljø- og fødevareklagenævnet. Ejer af ejendommen har forklaret, at han ikke ønsker at investere i et gårdbiogasanlæg, før der foreligger en afgørelse, og det er afklaret om svineproduktionen på ejendommen kan fortsætte. Klagenævnet har udsat afgørelsen flere gange og har den 8. maj 2024 meddelt at der forventes en afgørelse i slutningen af september 2024.
Ejer samt ejers konsulent fra Greenfarm har holdt to møder med forvaltningen samt fremlagt projektet og svaret på KNG-udvalgets spørgsmål. Referat samt fremlæggelse er vedhæftet.
Gårdbiogasanlægget opfanger klimagasser og sikrer lokal produktion af el og varme. Der er arbejdet med detaljerne, men der foreligger fortsat ikke et færdigt projekt for gårdbiogasanlægget og derfor er der ikke redegjort endeligt for de tekniske og praktiske løsninger herunder støj, lugt og anlæggets kapacitet.
Såfremt afgørelsen fra klagenævnet foreligger til den forventede tid og muliggør biogasanlægget, skal der udarbejdes et endeligt projekt med konkrete løsninger på de tekniske og miljømæssige forhold, indsendes ansøgninger og foretages sagsbehandling. Etablering af anlægget har derfor en lang tidshorisont.
På grund af projektets kompleksitet, tidshorisont og manglende afklaring af om det ønskes realiseret kan det efter forvaltningens vurdering ikke anses for en løsning på røg- og lugtgenerne på kort sigt. Der skal derfor etableres en løsning som med rimelig kort frist kan løse røg- og lugtgenerne.
Der findes virksomheder som med kort varsel kan levere mobile varmecentraler til midlertidig opvarmning i en periode, til udtørring af byggerier og til fjernvarmeforsyninger ved nedbrud eller til kommende forsyningsområder. Sådanne anlæg findes både som oliefyr, gasfyr og varmepumper.
Behandlingen af sagen om gårdbiogasanlægget kan fortsættes sideløbende og såfremt de nødvendige løsninger findes kan anlægget på længere sigt anses for en løsning.
Økonomi
Ikke relevant
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet, da kommunen ikke er forpligtet
Klima & bæredygtighed
Beslutning
2 stemte imod (V)
3 stemte for (A og F)
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
221. Temadrøftelse strukturplan og separatkloakering
Sagsnummer: 2023-016932
Sagsbehandler: Heidi Marianne Nielsen
Præsentation
I forbindelse med revisionen af Middelfart Kommunes spildevandsplan har forvaltningen udarbejdet et oplæg til temadrøftelse, hvor udvalget introduceres for de administrative rammer som spildevandsplanen sætter for kommunen og forsyningen, samt hvilke oplysninger planen bl.a. indeholder og hvilken betydning den har for kommunens borgere.
Udvalget præsenteres også for Middelfart Spildevand A/S' strukturplan som er med til at danne grundlaget for udpegning af de områder i spildevandsplanen hvor kloakkerne skal renoveres.
På baggrund af strukturplanen ønsker Middelfart Spildevand A/S at separatkloakere i nogle områder i kommune. Da separatkloakering ikke tidligere har været en del af spildevandsplanen, bedes udvalget drøfte separatkloakering og vurdere om det er en retning, kommunen ønsker at gå.
Udvalget vil på mødet blive præsenteret for hvilken betydning separatkloakering har for både borger, kommunen og forsyningen.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget drøfter om kommunen i revisionen af spildevandsplanen ønsker at medtage mulighed for udpege områder til separatkloakering.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune står for at skulle revidere kommunens spildevandsplan. Planen er kommunens administrative grundlag og sætter retningslinjerne for, hvilke projekter som borgerne kan forvente, at Middelfart Spildevand A/S (herefter benævnt forsyningen) udfører i planperioden.
Kommunens spildevandsplan udarbejdes i et samarbejde mellem kommunen og forsyningen. Forsyningen har fornyeligt udarbejdet en strukturplan over deres renseanlæg og kloakker, denne giver et godt indblik i hvilke områder, der trænger til fornyelse over en periode på 20 år.
Kommunen og forsyningen ønsker derfor, at revisionen af spildevandsplanen bygger på datagrundlag og den viden, forsyningen har fået via strukturplanen. Således dele af strukturplanen indarbejdes i spildevandsplanen for at skabe synergi mellem de to planer.
Strukturplanen har været forelagt Middelfart Spildevand A/S's bestyrelse som har godkendt, at forsyningen arbejder videre med denne og indarbejder den i spildevandsplanen.
På baggrund af strukturplanen ønsker forsyningen at separatkloakere visse områder af kommunen herunder Falstervejkvarteret, Middelfart Syd og Brenderup. Middelfart Kommunes spildevandsplane har ikke tidligere indeholdt områder til separatkloakering. Tidligere planer har kun indeholdt semi-separering, hvor overfladevand fra fortove og veje samt facader i skel frakobles fælleskloakken og kobles på et nyetableret regnvandssystem. Dette giver kun udgifter for forsyningen og ikke for borgerne.
Forvaltningen ønsker derfor, at udvalget drøfter, hvorvidt Middelfart Kommune i den kommende revision af spildevandsplanen kan medtage områder til separatkloakering. Modsat semi-separering vil dette betyde, at private grundejere vil blive pålagt udgifter til separering af husspildevand og regnvand inden for egen matrikel.
Forvaltningen vil på mødet give en introduktion til spildevandsplanen samt til separatkloakering. Middelfart Spildevand A/S deltager også i mødet med en præsentation af strukturplanen.
Økonomi
Oplægget medfører ikke udgifter for Middelfart Kommune.
Høring
Kræver ingen høring
Klima & bæredygtighed
Ved separatkloakering og semi-separering bortskaffes regnvand på en måde som betragtes som en bæredygtige og klimavenlig løsning, da afkobling af regnvand fra den offentlige fælleskloak resulterer i færre overløb af opblandet spildevand til vandmiljøet, og mindre vandmængder på renseanlæggene.
Beslutning
Drøftet og godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
222. Orientering om arbejdet med byrådsindsatsen "Unge skal se sig som en del af et fællesskab"
Sagsnummer: 2023-013901
Sagsbehandler: Louise Kjær Guul
Præsentation
Byrådet igangsatte på byrådsmødet den 5. februar 2024 byrådsindsatsen "Unge skal se sig som en del af et fællesskab", der i daglig tale omtales Ungeprogrammet.
Programleder for Ungeprogrammet orienterer udvalget om arbejdet indtil nu.
Forvaltningen foreslår
- at orienteringen om arbejdet med byrådsindsatsen "Unge skal se sig som en del af et fællesskab" bliver taget til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Baggrund:
I indeværende byrådsperiode har Byrådet valgt at sætte fokus på unge og rammerne for det gode ungdomsliv i Middelfart Kommune med afsæt i Byrådets vision.
Ved byrådsperiodens begyndelse i 2022 blev der blandt andet etableret et §17, stk. 4-udvalg om mental sundhed hos børn og unge for en toårig periode. Og i forbindelse med budgetaftalen for 2023 bad Byrådet forvaltningen om at udarbejde et velfærdstjek af ungeindsatserne i Middelfart Kommune. Ovenpå erfaringer og indsigter fra dette arbejde er der blevet formuleret et ungeprogram.
Ungeprogrammet udgør byrådsindsatsen "Unge skal se sig som en del af et fællesskab", som formelt blev igangsat på byrådsmødet den 5. februar 2024.
Orientering om status på udvalgsmøder i juni:
På udvalgsmøderne i juni vil udvalgene blive orienteret om blandt andet:
- Status på arbejdet med at omsætte anbefalingerne fra velfærdstjekket til praksis
- Orientering om afholdelse af opstartsmøde for Middelfart Kommunes Ungealliance. Et tiltag der står helt centralt i Ungeprogrammet med det formål at inddrage alle interesserede, lokale aktører i opgaven med at gøre Middelfart Kommune til et endnu bedre sted at leve sit ungdomsliv. Opstartsmødet blev afholdt den 15. maj 2024 med deltagelse af ca. 50 eksterne deltagere - blandt andet repræsentanter fra Ungerådet og Det fælles elevråd, unge fra forskellige ungemiljøer, medarbejderrepræsentanter fra ungdomsuddannelser, aktører fra erhvervslivet samt repræsentanter fra skolebestyrelser, frivillige foreninger og idrætsforeninger.
- Planer for det videre arbejde
Økonomi
Intet for nuværende.
Såfremt potentialerne i Ungeprogrammet skal udfoldes fuldt ud, kan der være behov for tilførsel af midler.
Høring
Intet.
Klima & bæredygtighed
Intet.
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.
Behandlingsplan
Orientering taget til efterretning.
Orientering er taget til efterretning.
Irene Tørnæs deltog ikke i sagens behandling.
Lukkede sager
223. Orientering om status på fælles fynsk EU LIFE ansøgning om EU tilskud til naturgenopretningsprojekter på Fyn
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.