Referat for Klima- Natur og Genbrugsudvalget møde den 11. september 2024
229. Endelig vedtagelse af tillæg 11 til spildevandsplanen for Middelfart Kommune
Sagsnummer: 2024-004669
Sagsbehandler: Heidi Marianne Nielsen
Præsentation
Middelfart Kommunes Spildevandsplan 2016-2025 fastlægger rammerne for spildevandshåndteringen i kommunen, og er det retslige grundlag for tilslutning af eksisterende og nye ejendomme til den offentlige kloak.
Tillæg 11 til spildevandsplanen har været i 8 ugers høring. Der er ikke indkommet bemærkninger til tillægget i høringsperioden. Tillægget ændrer kloakeringsformen for Banelunden og justerer kloakoplandet for en række grunde/ejendomme.
Forvaltningen foreslår
- At tillæg 11 til spildevandsplanen godkendes endeligt.
Sagsbeskrivelse
Tillæg 11 til spildevandsplanen omhandler en opdatering af kloakoplandet for Banelunden, hvor kommunen har opført 6 boliger til særligt udsatte borgere. Boligerne håndterer regnvand fra tagfladerne på egen grund, men er registreret som fælleskloakeret. Derfor opdateres spildevandsplanen, så området bliver spildevandskloakeret og dermed afspejler, at tag- og overfladevand fra boliger og parkeringsplads håndteres lokalt via LAR.
Med tillægget optages følgende ejendomme i spildevandsplanen:
- Kirkebakken 10, 5591 Gelsted
- Strandvejen 89, 5500 Middelfart
- Smutvejen 4B, 5500 Middelfart
Ejendommene har været tilsluttet den offentlige kloak i flere år, uden at det har været registeret i spildevandsplanen.
Følgende ejendomme udtages af spildevandsplanen:
- Assensvej 2 og 9, 5580 Nr. Aaby
- Margaardsvej 61, 5580 Nr. Aaby
Ejendommene er revet ned og forventes ikke genopført, da de er placeret i det område, hvor den nye jernbane over Vestfyn skal etableres.
Økonomi
Tillæg 11 til spildevandsplanen medfører ikke udgifter for Middelfart Kommune
Høring
Tillæg 11 til Spildevandsplanen har været i offentlig høring i 8 ugers fra den 5. juni 2024 til den 31. juli 2024. Der er ikke indgået høringssvar til tillægget i høringsperioden.
Klima & bæredygtighed
Tilslutning til offentlig kloak sikrer, at spildevandet fra ejendomme bortskaffes på forsvarlig og bæredygtig vis til et renseanlæg/regnvandssystem, hvor der sker en optimal rensning af hhv. husspildevand og regnvand/overfladevand. Tilslutning til kloak anses som værende en bæredygtig og langsigtet løsning. Håndtering af regnvand via LAR løsninger anses ligeledes for at være en bæredygtig og langsigtet løsning, som samtidig kan øge biodiversiteten.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
230. Klimabeskyttelse af Vejlby Fed, orientering
Sagsnummer: 2024-009953
Sagsbehandler: Nicol Paulien Slingerland
Præsentation
Klima-, Natur- og Genbrugsudvalget besluttede den 6. december 2023 at oprette Vejlby Fed Vandlag. Forvaltningen orienterer om sagen og status.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget tager sagen til efterretning
Sagsbeskrivelse
Klima-, Natur- og Genbrugsudvalget har den 6. december 2023 besluttet at oprette Vejlby Fed vandlag. Den 22. april 2024 afholdt kommunen den stiftende generalforsamling, og den 31. maj 2024 afholdt bestyrelsen en ekstraordinær generalforsamling. På nuværende tidspunkt udarbejdes tilbudsmateriale til forundersøgelsen i samarbejde med lagets bestyrelse.
Når forundersøgelsen er udarbejdet, præsenterer Middelfart Kommune resultaterne af forundersøgelsen. Herefter er Middelfarts Kommunes indsats i forhold til klimatilpasningsplanen 2022-2026, for risikoområde 24. Vejlby Fed afsluttet.
Hvis borgerne i Vejlby Fed området ønsker at gå videre med projektet, skal borgerne ansøge kommunen om en ny proces vedrørende detailprojektet med et nyt oplæg til vedtægter, bidragsfordeling og områdeafgrænsningen.
Økonomi
I budget 2023 er der afsat en anlægsbevilling med tilhørende rådighedsbeløb på 0,250 mio. kr. til forprojekt samt en tilsvarende indtægtsbevilling.
Høring
Intet
Klima & bæredygtighed
Klimaforandringerne øger problemerne med oversvømmelse i lavtliggende områder. Vælges der at gennemføre et klimatilpasningsprojekt, er det vigtigt, at der tages hensyn til bæredygtighed i projektet. Udover klimatilpasning kan det bl.a. dreje sig om bæredygtighed naturmæssigt, økonomisk og evt. forhold til påvirkning af naboområder.
Er en prioritet i klimatilpasningsplanen 2022-2026, for risikoområde 24. Vejlby Fed
Beslutning
Orientering taget til efterretning.
Behandlingsplan
231. Principafgørelse om midlertidige tilladelser til kystbeskyttelse ved Strib Nordstrand
Sagsnummer: 2024-012030
Sagsbehandler: Henriette Højmark Hansen
Præsentation
Strib Nordstrand har været ramt af akut erosion. Forvaltningen forventer at kunne fremme et fællesprojekt på strækningen. Kommunale fællesprojekter tager typisk mange år. Derfor ønsker flere borgere at beskytte sig, inden sådan et projekt kan stå færdigt.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget godkender, at der kan gives midlertidige tilladelser til kystbeskyttelse ved Dæmningen og Strandstien ved Strib Nordstrand for en 5-årige periode og uden krav om kystfodring.
Sagsbeskrivelse
Efter efterårets og vinterens storme har Strib Nordstrand med Strandstien og Dæmningen oplevet kraftig kysterosion. Derfor er der på nuværende tidspunkt stor interesse for kystbeskyttelse i området.
Forvaltningen forventer, at kunne fremme et kommunalt fællesprojekt for erosionssikring af strækningen. Et fællesprojekt er et helhedsprojekt, der forholder sig til beskyttelse af ejendomme på hele kysten. Et fællesprojekt forventes at tage mellem 6-8 år, fra det opstartes til det afsluttes.
Da flere ejendomme er akut udsat, ønsker de at beskytte sig nu, men stadig med opbakning til at fællesprojekt på sigt.
I februar 2024 besluttede Klima- Natur, og Genbrugsudvalget et administrationsgrundlag for kystbeskyttelse. I administrationsgrundlaget er det besluttet, at når der laves hård kystbeskyttelse som skråningsanlæg og høfder, skal der tilføres ny sediment til kysten i form af kystfodring. Kystfodring er effektiv kystbeskyttelse, der sikrer, at der stadig kan færdes på kysten og hjælper til at dæmpe bølgerne. Kystfodring kan dog være omkostningstung.
Derfor mener forvaltningen, at der i særlige situationer kan gives midlertidige tilladelser, hvori der ikke indgår kystfodring. Det skal dog sikres, at anlæggene, der gives tilladelse til, er teknisk gode nok til at kunne stå alene, hvis det viser sig, at et kommunalt fællesprojekt ikke kan gennemføres. Forvaltningen vurderer, at en tilladelse på 5 år giver tid nok til en afklaring, om projektet for hele strækningen kan gennemføres. Hvis det viser sig, at projektet ikke kan gennemføres, kan der herefter gives en permanent tilladelse, hvor der bliver krævet kystfodring.
Økonomi
Ikke relevant
Høring
Der er ikke krav om høring
Klima & bæredygtighed
Projekterne handler om klimatilpasning på baggrund af klimaændringer.
Beslutning
Godkendt med den tilføjelse, at forvaltningen skal undersøge muligheden for offentlighedens passage ved en midlertidig løsning.
Behandlingsplan
232. Orientering: Status på masse indmeldelse af dige sager
Sagsnummer: 2024-002948
Sagsbehandler: Emil Bøgh Hansen
Præsentation
På byrådsmødet den 6. november 2023, rejste Nye Borgerlige sammen med Enhedslisten et punkt omhandlende nedlagte diger i det åbne land i Middelfart Kommune. På mødet blev dokumentation for 38 muligt nedlagte diger fremlagt.
Middelfart Kommune har siden anmeldelsen videresendt materialet til Slots og Kulturstyrelsen (SLKS), som er rette myndighed på denne del af anmeldelsen.
Klima, Natur- og Genbrugsudvalget orienteres her om status på anmeldelsen.
Forvaltningen foreslår
- At udvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Byrådet blev på mødet den 6. november orienteret om, at der var registret mindst 38 muligt ulovligt nedlagte diger i Middelfart Kommune. Dokumentation blev sendt til alle byrådsmedlemmer.
Forvaltningen har siden da arbejdet med den del sager, som er afstedkommet af anmeldelsen.
Nedenstående oversigt viser, hvor langt forvaltningen er kommet i arbejdet:
Jævnfør nedenstående tabel er 12 sager (31%) afsluttet ved Middelfart Kommune med en afgørelse og afventer nu Slots- og Kulturstyrelsens videre sagsbehandling. I en enkelt sag er der på nuværende tidspunkt planer om reetablering (2%).
I 13 sager (32%) mangler Middelfart Kommune at træffe en afgørelse, da lodsejerne har søgt om dispensation til at beholde digerne som nedlagte.
i 15 af sagerne (37%) er sagen sat i bero og afventer anden instans (Slots- og Kulturstyrelsen, Klagenævnet, eventuelt retssag), eller ikke sendt videre fra Slots og Kulturstyrelsen. I de fleste af sagerne som er i bero, har Middelfart Kommune truffet afgørelse.
Sagen er afsluttet i kommunen med afgørelse | 12 | 29 % | |||
Sagen er sat i bero/Afventer anden instans | 5 | 12 % | |||
Lodsejer har søgt om dispensation | 13 | 32 % | |||
Kommunen mangler at gøre noget | 0 | 0 % | |||
SLKS har oprettet en sag på diget | 8 | 20 % | |||
SLKS har ikke oprettet en sag endnu | 2 | 5 % | |||
Kommunen har truffet afgørelse, med klagefrist | 0 | 0 % | |||
Diget reetableres | 1 | 2 % |
Økonomi
Ikke relevant.
Høring
Ejere af digerne er blevet informeret via Slots- og Kulturstyrelsen vedrørende fjernede diger.
Interessenter samt ejer er blevet hørt ved afgørelser truffet af Middelfart Kommune.
Klima & bæredygtighed
Ikke relevant.
Beslutning
Orienteringen taget til efterretning.