Ny forpagter til Aventura

Jan Simmen bliver den nye forpagter af det bevaringsværdige sejlskib Aventura.

10. april 2024

Ny forpagter til Aventura

IMG_6334.JPG

Jan Simmen bliver den nye forpagter af det bevaringsværdige sejlskib Aventura.

Bridgewalking Lillebælt har underskrevet forpagtningsaftale med Jan Simmen, der det seneste år har været skipper på skibet. Han kommer dermed også i det kommende år til at stå på broen, når Aventura sejler ud i Lillebælt - nu med den forskel, at han har det fulde ansvar, da han samtidig overtager ejerskabet af driftselskabet Aventura Lillebælt.

- Vi er rigtig glade for, at Jan Simmen har valgt at forpagte Aventura. Han har erfaring med skibet efter i sidste sæson at have haft opgaven som skipper. Vi glæder os rigtig meget til igen at få Aventura ud på Lillebælt og håber meget, at det er begyndelsen til et mangeårigt samarbejde, der kan sikre, at Aventura fortsat kan ses med sine karakteristiske sejl på Lillebælt, siger formanden for Bridgewalking Lillebælt, Henrik Neelmeyer.

Aventura er et bevaringsværdigt sejlskib, der er bygget i Kolding i 1913 og de seneste godt 40 år har sejlet med turister i farvandet mellem Middelfart og Fredericia. Bridgewalking erhvervede sidste år skibet i økonomisk samarbejde med Skibsbevaringsfonden.

Forpagtningsaftalen træder i kraft 1. juni, når de årlige lovmæssige eftersyn af Aventura er gennemført. Forpagtningsaftalen løber til udgangen af sæsonen med mulighed for forlængelse, som begge parter håber på.

- Jeg er meget glad for at overtage forpagtningen af Aventura. Det er et fantastisk skib, som jeg det seneste år som skipper har lært rigtig godt at kende. Jeg glæder mig særligt meget over at være med til at bevare vores kulturarv og historie og give endnu flere muligheden for at opleve Aventura i de rette omgivelser - på vandet i skønne Lillebælt, siger Jan Simmen.

Aventura vil i øvrigt til sommer kunne opleves som en del af projekt Sejlende Kulturarv, hvor skibet bandt andet vil "besøge" Fredericia, Middelfart og Kolding i løbet af tre uger i slutningen af sommerferien. Her vil man kunne komme ombord og opleve en masse af den historie, der knytter sig til Aventura, der startede som ålekvase, og om fiskeriet og naturen i Lillebælt.

Projektet er et samarbejde mellem Fredericia og Middelfart kommuner og Naturpark Lillebælt og er støttet af Region Syddanmark.

Forpagter Jan Simmen, tlf. 2213 0714

Kultur og Fritidschef i Middelfart Kommune, Steen Møller, tlf. 5148 1920

Bestyrelsesformand for Bridgewalking Lillebælt, Henrik Neelmeyer, tlf. 2080 9024

I Middelfart Kommune forbinder vi tingene. Vi forbinder historie og fremtid i udviklingen af Danmarks vækstcentrum. Vi forbinder væksten med en bæredygtig omstilling. Vi forbinder mennesker, der er forskellige, i stærke fællesskaber. Og vi forbinder helt bogstaveligt Danmark, øst og vest. Broerne til alting begynder her.