Stort projekt skal fremme fællesskaber i Middelfart Kommune

Alle elever skal opleve inkluderende læringsmiljøer, og skolerne skal have bedre vilkår for at understøtte en mere sammensat elevgruppe i folkeskolerne. Det er målet med en stor indsats i Middelfart Kommune, som er støttet med 9 mio. kr. fra A.P. Møller Fondens folkeskoledonation.

 
 
 
Pressemeddelelse
13. april 2023
 
 
 
 

Stort projekt skal fremme fællesskaber i Middelfart Kommune

 
 
 
 

Alle elever skal opleve inkluderende læringsmiljøer, og skolerne skal have bedre vilkår for at understøtte en mere sammensat elevgruppe i folkeskolerne. Det er målet med en stor indsats i Middelfart Kommune, som er støttet med 9 mio. kr. fra A.P. Møller Fondens folkeskoledonation.

 
 
 
 

Medarbejderne i Middelfart Kommunes skoler skal i de kommende år højne de specialpædagogiske kompetencer, så de bedre kan bidrage til det gode klassemiljø i dagligdagen. Projektet skal skabe rammer med plads til alle elever, så alle børn får de bedste muligheder - og så elever med behov for støtte kan blive i klassefællesskabet i den almindelige folkeskole.

 

- Det er en gevaldig saltvandsindsprøjtning til skolernes arbejde med at skabe en god skole for alle. Donationen giver en mulighed for et stort kompetenceløft i både PPR og i skolerne. Jeg er derfor helt overbevist om, at midlerne vil bidrage til at gøre os endnu bedre til give alle elever det rette skoletilbud, siger Jens Backer Mogensen, formand for Skoleudvalget.

 

Indsatsen er tilrettelagt på baggrund af en omfattende analyse af organisering og praksis i forhold til inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk støtte i Middelfart Kommune. Analysen er gennemført af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) i 2021-2022.

 

Forskning viser, at elever med særlige behov, der undervises i almenområdet udvikler sig bedst og i højere grad består folkeskolens afgangseksamen. Derfor er målet med indsatsen at styrke skolernes muligheder for at undervise en bredt sammensat elevgruppe i de almene klasser.

 

- VIVE-rapporten peger bl.a. på co-teaching og kompetenceudvikling. Det gør fondsmidlerne os i Middelfart i stand til at lade gå hånd i hånd. Flere lærere og co-teaching - det er en stor styrke i projektet, siger Mads Alnor, formand for Vends Herreds Lærerkreds.

 

Medarbejdere skal have bedre værktøjer

Konkret skal medarbejderne i de kommende fire år gennem et kompetenceudviklingsforløb, der skal styrke deres evne til at se "bagom adfærd" og øge deres viden om de behov, de forskellige børn kommer med. Målet er at kvalificere og udvide medarbejdernes evne til at skabe en undervisning, hvor flere oplever, at de trives og udvikler sig fagligt i folkeskolerne.

 

Indsatsen rulles ud fra sommeren 2023 og løber frem til 2027.

 

Fra Middelfartbarn til Verdensborger

Middelfart Kommune har en fælles vision for alle børn og unge. Visionen hedder "Fra Middelfartbarn Til Verdensborger". I visionen er der et helt særligt fokus på chancelighed og på at understøtte en attraktiv og helhjertet skoledag for alle elever, hvor de føler sig inddraget, støttet og en del af et fællesskab.

 

I Middelfart Kommune er ambitionen om at fremme lige chancer for alle elever i tråd med en målsætning om, at flere elever skal trives og udvikle sig fagligt i almenområdet. Samtidig er det vigtigt at understrege, at der fortsat vil være en gruppe børn, som har brug for et andet skoletilbud end almenskolen med en særligt tilrettelagt specialpædagogisk indsats.

 

Middelfart Kommunes skolevæsen består af 11 folkeskoler, en specialskole, en ungdomsskole med 10. klasse og Musikskolen.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kontaktinformation

Skolechef, Birgit Munk, 2380 3599