Vestre Skole skaber nyt udeliv for 1.000.000 støttekroner

Snart kan eleverne på Vestre Skole boltre sig i nye, spændende udearealer, når arbejdet med projektet "Lærende Udeliv Vestre Skole" står færdigt til efteråret. Projektet er støttet med 1.000.000 kroner fra Nordea-fonden.

2. maj 2023

Vestre Skole skaber nyt udeliv for 1.000.000 støttekroner

En urtehave i direkte forbindelse med madkundskabslokalet, nye legearealer med træer, bakker, sten og vandrender til opsamling af regnvand og et overdækket scene-område til musik. Det er noget af det eleverne på Vestre Skole i Middelfart kan glæde sig til, når skolens udearealer i løbet af 2023 får en gennemgribende forvandling, der skal inspirere til nye udendørs aktiviteter og masser af frisk luft som led i skolens projekt "Lærende udeliv Vestre Skole".

De nye udearealer på Vestre Skole blev for alvor en realitet, da Nordea-fonden i slutningen af 2022 sammenlagt uddelte 31,8 millioner kroner til 74 projekter i hele landet - herunder 1.000.000 kroner til Vestre Skole.

- Vi er meget begejstrede over, at Nordea-fonden støtter vores projekt her på Vestre Skole. Med pengene kan vi skabe nogle spændende udearealer i høj kvalitet, som giver vores børn mulighed for at udforske og lære i en udendørs setting, siger Marie-Louise Ladefoged Flye, skoleleder på Vestre Skole.

Pengene kommer fra Nordea-fondens pulje "Mere udeliv i SFO og klub", som har til formål at skabe bedre rammer for børns udeliv i fritidsordninger og klubtilbud.

- Den store efterspørgsel på støtte til mere udeliv for børn i SFO og klub har resulteret i flere uddelinger, end vi havde forventet. Vi ser en masse gode idéer til nyttehaver, multibaner, udekøkkener og andet, der inviterer til mere udeliv- og læring i skoletiden. Vi tror på, at børn har brug for at være aktive og udforske naturen, og det er vores håb, at vores donation vil gøre en positiv forskel for børnene på Vestre Skole, siger Christine Paludan-Müller, uddelingschef i Nordea-fonden.

En del af større renovering

Ombygningen af udearealerne omkring Vestre Skole kommer i kølvandet på en større renovering af skolens bygninger, der startede i 2020, og som er ved at være ved vejs ende.

Blandt andet er skolens hovedbygning, som er fra 1908, blevet optimeret med et nyt ventilationsanlæg, handicapadgang, nye toiletter, lokaler til gruppearbejde og et science-lokale til undervisning i naturfag samt et nyt madkundskabslokale. Samtidig har skolen også fået et nyt SFO-lokale.

Planen er, at de nyrenoverede bygninger og de nyanlagte udendørsarealer i tråd med Middelfart Kommunes skolestrategi "Fra Middelfartbarn til Verdensborger" skal åbnes op for resten af byen. Det betyder, at både Musikskolen og 10. klasser flytter ind i Vestre Skoles lokaler, og at alle borgere har mulighed for at bruge de nye udendørsfaciliteter til at udfolde sig fysisk og blive klogere på klimaet, når de indvies i løbet af efteråret.

Kontaktinformation

Marie-Louise Ladefoged Flye, skoleleder på Vestre Skole i Middelfart, marie-louise.ladefogedflye@middelfart.dk, 8888 5710

I Middelfart Kommune forbinder vi tingene. Vi forbinder historie og fremtid i udviklingen af Danmarks vækstcentrum. Vi forbinder væksten med en bæredygtig omstilling. Vi forbinder mennesker, der er forskellige, i stærke fællesskaber. Og vi forbinder helt bogstaveligt Danmark, øst og vest. Broerne til alting begynder her.