Referat for Byrådet møde den 08. maj 2023
245. Likviditet efter kassekreditreglen pr. ultimo 1. kvartal 2023
Sagsnummer: 2022-006472
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Ifølge Indenrigs- og Sundhedsministeriets bestemmelser skal Byrådet hvert kvartal orienteres om kommunens likviditet efter kassekreditreglen.
Denne sag giver en kort status på kommunens likviditet ved udgangen af 1. kvartal 2023.Forvaltningen foreslår
- At orienteringen om likviditet efter kassekreditreglen tages til efterretning.
Sagsbeskrivelse
Kommunens likviditet efter kassekreditreglen beregnes som et gennemsnit af de daglige likvide beholdninger over det seneste år.
Kravet er, at gennemsnitslikviditeten set over 12 måneder skal være positiv.
Kommunens aktuelle målsætning jf. den økonomiske politik er et likviditetsniveau på minimum 100 mio. kr.
Likviditetsopgørelsen pr. 31.01.2023 viser, at den gennemsnitlige daglige likvide beholdning i perioden 1. april 2022 til 31. marts 2023 udgjorde 318,1 mio. kr.
Det svarer til en gennemsnitslikviditet pr. indbygger på 7.938 kr.
Til sammenligning kan det nævnes, at seneste gennemsnitstal for likviditet efter kassekreditreglen på landsplan udgør 10.396 kr. pr. indbygger.
Gennemsnitslikviditeten er faldet med 12,5 mio. kr. over det seneste kvartal, mens likviditeten over det seneste år er forøget med 20,6 mio. kr.
Faldet i likviditeten over det seneste kvartal hænger først og fremmest sammen med, at er tidsmæssige forskydninger mellem jordkøb og låneoptagelse til jordkøb, samt at der i 4. kvartal 2023 er afregnet en stor negativ midtvejsregulering af tilskud og udligning.
Likviditetsforøgelsen over det seneste år skal først og fremmest ses i lyset af det opbyggede og stadig høje efterslæb på anlægsområdet.
Det må alt andet lige påregnes, at likviditeten vil udvise et fald over de kommende år.
Dette skyldes især 4 forhold:
- Anlægsarbejde med afsæt i overførte anlægsbevillinger fra tidligere år forventes gennemført, således at efterslæbet på anlægsområdet gradvist nedbringes over de næste 2-3 år. Der er fx flere store anlægsprojekter på skole- og dagtilbudsområdet der kulminerer i 2023-2025.
- Der er gennemført (og planlægges gennemført) jordkøb, som er delvist kassefinansierede.
- Øvrige aktører, herunder Kirken, Bridgewalking og Klinik for Tandregulering har opsparet et betydeligt tilgodehavende hos Middelfart Kommune, som forventes nedbragt.
- Der forventes aktuelt et betydeligt driftsunderskud i 2023 som kun delvist forventes neutraliseret med korrigerende tiltag.
Økonomi
Det er vigtigt at gøre opmærksom på, at selv om kommunen i udgangspunktet har en stærk likviditet, så er meget af likviditeten disponeret til en række konkrete formål.
De likviditetsmæssige bindinger eksklusiv overførte driftsmidler kan opgøres således:
Oversigt over likviditetsbindinger |
Maksimalt træk |
|
--- mio. kr. --- |
|
|
Aktuel likviditet pr. 31.03.2022 |
318,1 |
|
|
Ældrebolighenlæggelser |
-36,9 |
Kirken |
-5,5 |
Bridgewalking |
-16,6 |
Tandregulering |
-3,0 |
Kasseeffekt ved fuld indhentning af efterslæb på anlæg |
-161,5 |
Kasseeffekt af ventende indskud i Landsbyggefonden |
-16,7 |
Resteffekt af midtvejsregulering 2023 (ukendt) |
-0,0 |
|
|
Bunden likviditet i alt |
-240,2 |
|
|
Fri likviditet |
78,0 |
Midtvejsreguleringen af 2023 kendes endnu ikke men efter omstændighederne have mærkbar indvirkning på likviditeten.
Høring
Ingen høring af Ældrerådet og Handicaprådet.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
John Kruse og Ulla Sørensen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
246. Bridgewalking Lillebælt - overførsel af midler til anlæg
Sagsnummer: 2023-006403
Sagsbehandler: Else Aldahl
Præsentation
Denne sag omhandler anvendelse af de opsparede midler i det fælleskommunale tiltag Bridgewalking Lillebælt til indfrielse af forlig med naboer. Mere konkret indstilles det, at 1,615 mio. kr. af Bridgewalkings opsparede overskud overføres til anlæg, så det kan anvendes til etablering af nødudgang og nedtagning af gangbroen på Jyllandssiden.
Forvaltningen foreslår
- At der bliver givet en negativ tillægsbevilling på 1,615 mio. kr. til Bridgewalkings drift, og
- at der bliver givet en anlægsbevilling med tilhørende frigivet rådighedsbeløb på 1,615 mio. kr. Bevillingen dækker anlægsmidler til nedtagning af gangbro og etablering af en nødudgang på vestsiden af den gamle Lillebæltsbro.
Sagsbeskrivelse
Bestyrelsen i Bridgewalking har besluttet at anvende en del af de opsparede midler til nedtagning af gangbro og etablering af en ny nødudgang. Baggrunden er det netop indgåede forlig i en sag med naboer til Lillebæltsbroen. Naboerne frasagde sig den i byretten tilkendte erstatning på 1,25 mio. kr. mod at gangbroen på vestsiden af broen bliver nedtaget og der etableres en ny nødudgang i stedet. Sagen er dermed lukket.
Økonomi
Bridgewalking har et samlet opsparet overskud på 14,252 mio. kr.
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
John Kruse og Ulla Sørensen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
247. Kommunegaranti til Middelfart Fjernvarmes investeringer i 2023
Sagsnummer: 2023-001278
Sagsbehandler: Mads Sandager Hansen
Præsentation
Denne sag handler om kommunal garantistillelse til Middelfart Fjernvarme til planlagte investeringer i 2023.
Middelfart Kommune har modtaget en anmodning fra Middelfart Fjernvarme om garanti for lånoptagelse hos Kommunekredit på i alt 36,770 mio. kr. i 2023.
Forvaltningen foreslår
- At der bliver stillet garanti for, at Middelfart Fjernvarme kan optage et kommunegaranteret lån på op til 36,770 mio. kr. med en løbetid på 30 år hos Kommunekredit,
- at lånet, henset til den aktuelle usikkerhed på rentemarkedet, kan optages med både fast og variabel rente,
- at garantien bliver stillet under udtrykkelig forudsætning at kommunekredit godkender låneoptagelsen,
- at lånet i anlægsfasen kan blive optaget som en byggekredit, der senere afløses af endelig finansiering,
- at der i henhold til statsstøttereglerne bliver fastsat en årlig garantiprovisionsprocent på 0,55 % med baggrund i en samlet konkret og individuel vurdering af, at Middelfart Fjernvarme har en stærk kreditkvalitet. Vurderingen tager afsæt i Middelfart Kommunes kreditvurderingsmodel, og
- at garantien, i overensstemmelse med statsstøttereglerne, bliver stillet under forudsætning af, at provisionssatsen fremadrettet kan tilpasses i op- eller nedadgående retning, såfremt virksomhedens kreditmæssige forhold måtte ændre sig væsentligt.
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommune har modtaget en anmodning fra Middelfart Fjernvarme om garanti til investeringer indenfor det bestående fjernvarmenettet, samt til konvertering af nye områder i Ejby og Nørre Aaby til fjernvarme.
Projekterne omfatter:
- Zonekøling til administrationsbygningen på Skærgårdsvej 2 i Middelfart for forbedret indeklima og komfort.
- Ombygning/renovering af tidligere adm. bygning i Hessgade i Middelfart til teknikhus i forbindelse med udvidelse af fjernvarmeområder.
- Fjernvarmeunit på abonnement til eksisterende/nye fjernvarme områder. Indkøb af fjernvarmeunit til varmemesterordningen.
- Tilslutning af nye fjernvarmeforbrugere – stikledninger.
- Forlængelse af hovedledning på Jyllandsvej i Middelfart.
- Renovering af eksisterende ledningsnet på Nørregade i Ejby etape 3 for at mindske ledningstab og sikre forsyningssikkerhed.
- Varmepumpe til fliskedel og røggasveksler til smuldkedel til udnyttelse af energien i røggassen på centralen på Grandvej i Nørre Aaby. Der er tale om en optimering/opgradering af eksisterende produktionsanlæg. Dette vil øge virkningsgraden på kedlerne og dermed øge produktionen af varme på biomasse, som kan erstatte varme produceret på naturgas.
- Fjernvarmekonvertering i Ejby og Nørre Aaby inkl. midlertidige løsninger, jf. det godkendte projektforslag på KNG-udvalgets møde den 29. marts 2023.
En udskiftning/renovering af fjernvarmerør mindsker varmetabet i jorden, idet de nye fjernvarmerør er betydeligt bedre isoleret, hvilket betyder at tabet ca. halveres i forhold til de eksisterende fjernvarmerør. Dette giver væsentlige energibesparelser til fordel for miljøet og varmeprisen hos forbrugerne. De øvrige projekter i ledningsnettet og på centralerne, forbedrer tillige driftsøkonomien og har en positiv miljøpåvirkning.
Ifm. udskiftning af fjernvarmerør bruges den nyeste og markedsledende teknologi. Fjernvarmerørene udskiftes til rør af den nyeste type, kaldet ”twin-rør”, med meget høj isoleringsevne, hvilket betyder at varmetabet kun er ca. det halve i forhold til de eksisterende fjernvarmerør.
Projekt |
Beløb i kr. |
Projekt kr. Renovering af fjernvarmeledninger Nørregade, Ejby – etape 3 |
2.000.000 |
Zonekøling Skærgårdsvej |
150.000 |
Ombygning/renovering gl. adm. bygning Hessgade |
300.000 |
Forlængelse af hovedledningen ved Jyllandsvej |
2.500.000 |
Varmepumpe til fliskedel, smuldkedel til vasketårn og røggas udnyttelse |
3.200.000 |
Fjernvarmeunit på abonnement |
8.820.000 |
Tilslutning nye forbrugere - stikledninger |
5.000.000 |
Diverse projekter |
1.300.000 |
Konverteringsområder Ejby og Nørre Aaby |
13.500.000 |
Projekter i alt |
36.770.000 |
Forvaltningen bemærker, at projektforslaget for konvertering af nye områder i Ejby og Nørre Aaby er endeligt godkendt på KNG-udvalgets møde den 29. marts 2023.
Det bemærkes endvidere, at Klima og Energi under Teknisk Forvaltning har gennemgået den tekniske del af ansøgningen og delelementerne ligger indenfor de bestående varme- og lokalplaner.
Økonomi
Det bemærkes, at der, jf. lånebekendtgørelsen, er automatisk låneadgang til investeringer i kollektive energiforsyningsanlæg.
Alle former for varmeforsyningsselskaber og affaldsforbrændingsselskaber, herunder ligeledes selskaber, der ikke er ejet af kommunen selv, er omfattet af EU’s statsstøtteregler. Lånoptagelse i sådanne selskaber, der garanteres af en kommune medfører, at kommunen skal opkræve garantiprovision i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler.
Middelfart Kommune har med baggrund i SMV-modellen foretaget en konkret og individuel kreditvurdering af Middelfart Fjernvarme og fastsat en markedssvarende garantiprovisionssats på 0,55% årligt for Middelfart Fjernvarme. Sammendraget af kreditvurderingen fremgår af sagens bilagsmateriale.
I relation til statsstøttereglerne skal det endvidere bemærkes:
- At forsyningsområdet i altovervejende forsynes med Naturgas. Konverteringen erstatter/fortrænger således kun i meget begrænset omfang varmepumper.
- At tilkoblingen sker til det bestående fjernvarmenetværk, dvs. der etableres ikke ny særskilt varmeforsyning i området.
Det er således forvaltningens samlede vurdering, at der ikke sker nogen væsentlig konkurrencemæssig forvridning i forhold til varmepumpeproducenter.
Høring
Ingen i denne fase.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
John Kruse og Ulla Sørensen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Bilag
248. Ligestillingsredegørelse 2023
Sagsnummer: 2023-006270
Sagsbehandler: Else Aldahl
Præsentation
Alle kommuner skal efter Ligestillingslovens § 5 a indberette en ligestillingsredegørelse om deres arbejde med ligestilling hvert tredje år.
Formålet med ligestillingsredegørelsen er:
• at monitorere, sammenligne og fremme ligestillingsindsatser i det offentlige
• at synliggøre indsatsen over for borgere og andre interesserede aktører
• at indsamle god praksis som inspiration til myndighedernes videre arbejde med ligestilling
Ligestillingsredegørelsen 2023 på det kommunale område, beskriver perioden 1. juni 2020 til 31. maj 2023.
Forvaltningen foreslår
- At ligestillingsredegørelsen bliver godkendt
Sagsbeskrivelse
Ligestillingsredegørelsen følger op på ligestillingslovens §4 om, at alle offentlige myndigheder inden for deres område skal arbejde for ligestilling og indarbejde ligestilling i al planlægning og forvaltning. I ligestillingsredegørelsen skal der udelukkende redegøres for ligestilling af kvinder og mænd.
Ligestillingsredegørelsen omhandler personaleforhold, kommunens kerneydelser og et tema, der i 2023 er kerneydelser inden for sundhedsydelser og sundhed. Kommunen får leveret egne data og data på landsplan på de tre områder.
Data vedrørende kommunens kerneydelser og sundhed er sammenlignelige med data på landsplan. Det har således ikke givet anledning til særskilte handlinger for ligestilling i kerneydelser generelt.
Personaleforhold er behandlet i kommunens ligestillingsplan for 2023 med prioritering af 4 indsatsområder, der videreføres fra 2022. Herunder:
- Fremme mangfoldighed på kommunens arbejdspladser.
I Middelfart Kommune vil vi fremme mangfoldighed på kommunens arbejdspladser og sikre, at der ikke sker direkte eller indirekte forskelsbehandling af ansatte eller ansøgere til ledige stillinger, uanset race, hudfarve, køn, religion, politisk anskuelse, seksuel orientering, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse. - Lige løn for lige arbejde.
I Middelfart Kommune vil vi sikre lige fordeling af køn i lokallønsforhandlinger, herunder indstillinger, tildeling og beløbets størrelse. - Mere ligelig fordeling af barsel.
I Middelfart Kommune vil vi sikre, at effekten af ny lovgivning fra august 2022 afspejles fuldt ud i 2023 med et større antal barselsuger for mænd sammenlignet med 2022. - Forebyggelse af seksuel chikane og krænkende adfærd.
I Middelfart Kommune vil vi sikre, at ansatte ikke udsættes for seksuel chikane og krænkende adfærd.
Middelfart Kommunes ligestillingsplan fremgår af kommunens hjemmeside.
Økonomi
Ingen
Høring
Ingen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Godkendt.
John Kruse og Ulla Sørensen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Bilag
249. Psykologordning og anden støtte til byrådsmedlemmer som følge af varetagelsen af hvervet som byrådsmedlem
Sagsnummer: 2023-004393
Sagsbehandler: Hanne Thouber
Præsentation
Det skal besluttes, hvorvidt der skal stilles en generel psykologordning og anden støtte til rådighed for byrådsmedlemmer, der har et behandlingskrævende behov forårsaget af varetagelsen af hvervet som byrådsmedlem.
Forvaltningen foreslår
- At der bliver truffet beslutning om at stille psykologbistand til rådighed for byrådsmedlemmer, der har behov for behandling forårsaget af varetagelsen af hvervet som byrådsmedlem,
- at psykologbistand bliver etableret som tilkøb til den eksisterende ordning med ekstern psykologbistand,
- at ordningen med psykologbistand til byrådsmedlemmer bliver finansieret af den politiske konto, og
- at der bliver truffet beslutning om at stille sekretariatsmæssig støtte til rådighed for byrådsmedlemmer, der har behov for sekretariatsmæssig støtte, hvis de i sagsfremstillingen anførte betingelser for en sådan støtte konkret vurderes at være opfyldt.
Sagsbeskrivelse
I forbindelse med sager om chikane og trusler mod byrådsmedlemmer har der været fokus på, hvorvidt der er mulighed for at stille psykologbistand til rådighed. Den mulighed findes i kommunestyrelseslovens § 16, stk. 11, 2. pkt., hvorefter Byrådet kan beslutte at godtgøre andre udgifter, som er forbundet med byrådsmedlemmernes deltagelse i de i stk. 1 nævnte møder mv., eller beslutte at yde anden støtte i forbindelse hermed.
Indenrigs- og Boligministeriet har på baggrund af henvendelser fra KL udarbejdet notat om mulighed for at yde støtte og udgiftsgodtgørelse til byrådsmedlemmer, som oplever chikane, trusler mv. forbundet med det kommunale hverv. Notat vedlægges som bilag.
Psykologbistand til byrådsmedlemmer
Bestemmelsen kan anvendes til at yde psykologbistand i en konkret sag, men der kan også træffes beslutning om at stille en generel psykologbistand til rådighed for byrådsmedlemmer. Det er dog et afgørende kriterium, at det behandlingskrævende behov er opstået som følge af varetagelsen af hvervet som byrådsmedlem.
Middelfart Kommune har en psykologordning for alle fastansatte medarbejdere, som har akutprægede og arbejdsrelaterede psykologiske spørgsmål og problemer, fx i forhold til overfald, trusler, mobning, stress/udmattelse eller samarbejdsproblemer. Det vil være muligt for Byrådet at etablere psykologbistand som tilkøb til denne eksisterende eksterne psykologordning.
Visitation til den eksterne psykologordning sker på følgende måde:
- Byrådsmedlemmet har været udsat for chikane, trusler mv.
- Chikanen, truslen mv. er forårsaget af vedkommendes varetagelse af hvervet som byrådsmedlem, således at det behandlingskrævende behov er opstået som følge af varetagelsen af hvervet som byrådsmedlem.
- HR- og arbejdsmiljøteamet foretager en konkret vurdering af, hvorvidt betingelserne for visitation til ekstern psykologbistand er opfyldt.
Sekretariatsmæssig støtte til byrådsmedlemmer
Bestemmelsen kan også anvendes til at yde sekretariatsmæssig bistand i en konkret sag ved at den kommunale forvaltning bistår byrådsmedlemmer med politianmeldelse mod personer, der har udsat et byrådsmedlem for chikane, trusler mv. samt opfølgning på dette.
I vurderingen må Byrådet bl.a. inddrage, om chikanen, truslen mv., som er fremsat overfor byrådsmedlemmet, er forårsaget af vedkommendes varetagelse af hvervet som byrådsmedlem. Det vil kunne tillægges vægt, at der foreligger en tidsmæssig forbindelse mellem chikanen, truslen mv. og byrådsmedlemmets ønske om at blive bistået af den kommunale forvaltning med henblik på at indgive politianmeldelse eller tage kontakt til politiet i øvrigt herom.
Det vurderes at være i overensstemmelse med bestemmelsen, at Byrådet træffer en generel beslutning om, at kommunen kan stille en sådan sekretariatsmæssig støtte til rådighed. Det er en forudsætning, at Byrådet samtidig, fastsætter de nærmere betingelser for at yde denne støtte.
På denne baggrund foreslås Byrådet at fastsætte følgende kriterier for at yde sekretariatsmæssig støtte til byrådsmedlemmer:
- At byrådsmedlemmet har været udsat for chikane, trusler mv.
- At chikanen, truslen mv., som er fremsat overfor byrådsmedlemmet, er forårsaget af vedkommendes varetagelse af hvervet som byrådsmedlem, og har dermed en nær sammenhæng med udførelsen af de aktiviteter, som byrådsmedlemmet varetager i sin egenskab af byrådsmedlem.
- At der foreligger en tidsmæssig forbindelse mellem chikanen, truslen mv., og byrådsmedlemmets ønske om at blive bistået af den kommunale forvaltning med henblik på a) at indgive politianmeldelse eller tage kontakt til politiet i øvrigt, eller b) at modtage rådgivning omkring håndtering af kommunikation i forbindelse med chikane på sociale medier. Rådgivning vil ske i relation til gældende vejledning udarbejdet af KL, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Danske Regioner og PET vedrørende konkrete råd til, hvordan politikere kan forebygge og håndtere chikane, trusler, hærværk eller vold.
- At udøvelsen af skønnet over, om betingelserne for at stille sekretariatsmæssig støtte til rådighed er opfyldt, overlades til den kommunale forvaltning, og at den kommunale forvaltning foretager en konkret vurdering i den enkelte sag af, hvorvidt betingelserne for at yde en sådan støtte er opfyldt.
Hvis betingelserne vurderes at være opfyldt, kan der ydes følgende sekretariatsmæssig støtte til byrådsmedlemmet:
- Den kommunale forvaltning bistår byrådsmedlemmet med vurdering af, hvorvidt der er grundlag for politianmeldelse.
- Hvis der er grundlag for politianmeldelse, bistår den kommunale forvaltning med politianmeldelse samt opfølgning herpå.
- Den kommunale forvaltning bistår med rådgivning omkring håndtering af kommunikation i forbindelse med chikane på sociale medier.
Økonomi
Ordningen finansieres af den politiske konto.
Høring
Ingen høring, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
John Kruse og Ulla Sørensen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Bilag
250. Strategi for grøn vækst
Sagsnummer: 2022-015563
Sagsbehandler: Vibeke Nørby
Præsentation
Byrådets strategi for grøn vækst fremsendes til godkendelse.
Forvaltningen foreslår
- At strategi for grøn vækst bliver godkendt.
Sagsbeskrivelse
Byrådets tre strategier
I Byrådets politiske styringsmodel er der tre strategier, som blev vedtaget i sidste byrådsperiode: Planstrategien, Strategi for grøn vækst og Strategi for fremtidens velfærd. Strategierne findes på hjemmesiden under Politik, Vision og udvikling.
Alle strategier revideres i starten af hver byrådsperiode. I denne byrådsperiode revideres de, så de særligt retter sig mod Byrådets nye vision 'Vi bygger broerne'.
Strategi for grøn vækst og strategien Sammen om kvalitet i velfærd er revideret og opdateret af direktions- og chefgruppen og fremsendes nu til politisk godkendelse. Planstrategien udarbejdes i 1. halvår af 2023.
Strategi for grøn vækst
Strategien omhandler overordnet om, hvordan kommunen sammen med borggere, virksomheder, organisationer og andre vil arbejde med at drive en grøn og bæredygtig udvikling, og dermed øget velstand, i hele kommunen.
Strategien er bygget op omkring en overordnet strategi og 'arbejdsmetode': Dialog og samarbejde. Strategien beskriver desuden, hvordan der konkret arbejdes med grøn omstilling for at realisere Byrådets vision 'Vi bygger broerne', og den udfoldes i de følgende fire hovedområder:
- Virksomheder, iværksætteri og uddannelse
- Kultur, oplevelser og turisme
- Klima og grøn omstilling
- Natur og biodiversitet
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen, da kommunen ikke er forpligtet.
Klima & bæredygtighed
Strategi for grøn vækst har i sagens natur fokus på klima og miljømæssig bæredygtighed, jf. den bæredygtighedsdefinition, der findes i Byrådets Planstrategi 2019:
Miljømæssig bæredygtighed er for os,
- at vi har et CO2 aftryk, der går i nul,
- at vi beskytter naturen,
- at vi begrænser unødig ressourceforbrug på alle planer, og
- at vi beskytter mennesker mod miljø- og sundhedsskade
Strategi for grøn vækst beskriver inden for de 4 hovedtemaer dels hvordan den overordnede strategi er og udpeger dels nogle konkrete indsatser.
Siden sidst - tilføjet efter byrådsseminar 2023:
Strategien blev drøftet på byrådsseminaret d. 30.-31. marts 2023. Strategien fremsendes nu til vedtagelse i Byrådet, og vil efter vedtagelsen blive drøftet i alle fagudvalg i forhold til, hvad strategien betyder for det enkelte udvalgs område.
Beslutning
Godkendt.
John Kruse og Ulla Sørensen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Bilag
251. Igangsætning af nye indsatser i Byrådets indsatsprogram
Sagsnummer: 2022-009669
Sagsbehandler: Vibeke Nørby
Præsentation
Byrådet bedes tage stilling til igangsætning af nye indsatser som opfølgning på visionen 'Vi bygger broerne'.
Forvaltningen foreslår
- At de tre nye indsatser bliver igangsat med godkendelse af kommissorier for:
- Mødet mellem mennesker
- Ny grøn standard for erhvervsområder
- Rigere natur i Lillebælt
Sagsbeskrivelse
Byrådet har tidligere vedtaget visionen 'Vi bygger broerne', samt politiske mål for indeværende byrådsperiode. Desuden er strategierne for Grøn vækst og Sammen om kvalitet i velfærd på vej til godkendelse, og Plan- og bæredygtighedsstrategi under udarbejdelse.
Ud over ovenstående har Byrådet i den politiske styringsmodel besluttet at igangsætte indsatser, der er konkrete og handlingsorienterede og med til at realisere de politiske mål og visionens fire temaer:
- Sammen om kvalitet i velfærden - gennem hele livet
- Sammen om fællesskab og hverdagsliv - foreninger og oplevelser, kultur og natur
- Sammen om uddannelse og arbejdspladser - en attraktiv og bæredygtig vækstkommune
- Sammen om grøn omstilling og biodiversitet
Siden 2015, hvor styringsmodellen blev vedtaget, er der igangsat foreløbigt 22 indsatser som opfølgning på Byrådets vision, hvoraf indsatsen Skovrejsning fortsat er i proces og de øvrige afsluttet og idriftsat. Der skal nu tages stilling til igangsætning af yderligere indsatser. På byrådsseminaret i marts 2023 drøftede Byrådet oplæg til 3 af de 4 nye indsatser, der er nævnt i visionen. Der er efterfølgende arbejdet videre med dem, og kommissorier for indsatserne fremsendes nu til igangsætning (se beskrivelse i bilag):
- Mødet mellem mennesker
- Ny grøn standard for erhvervsområder
- Rigere natur i Lillebælt
Den 4. indsats nævnt i visionen - 'Unge skal se sig som en del af et fællesskab' - afventer til efter sommerferien ligesom de øvrige nye indsatser, som blev drøftet på byrådsseminaret.
Økonomi
Ingen.
Høring
Ingen.
Klima & bæredygtighed
Grøn omstilling er et af visionens hovedtemaer, og bæredygtighed indeholdes i begrebet 'vækst med omtanke'. Det betyder, at 'bosætning, boligudbygning og erhvervsvækst skal ske med omtanke for kommende generationer', og at 'bæredygtigheden gennemløber alle vores strategiske indsatser'.
Indsatsen Mødet mellem mennesker har til formål at 'fremme de værdier, kultur og arbejdsformer, som understøtter et positivt møde mellem mennesker'. Indsatsen har ikke nogen direkte relation til klima, men vil kunne bidrage til social bæredygtighed i en bredere forstand og til verdensmål 11 - Bæredygtige byer og lokalsamfund.
Indsatsen Ny grøn standard for erhvervsområder har fokus på at undersøge, hvordan vi kan skabe nye erhvervsområder, som understøtter den grønne omstilling. Et af indsatsens resultater skal være et kvalitetsprogram "Grøn standard for erhvervsområder", der skal inspirere og sætte nye standarder for krav til klima, natur og bæredygtighed i arealanvendelsen. Relaterer sig direkte til mål 11 - Bæredygtige byer og lokalsamfund, mål 7 - Bæredygtig energi og mål 13 - Klimaindsats.
Visionens fokus på bæredygtighed er afspejlet i indsatsen Rigere natur i Lillebælt gennem indsatsens hovedfokus på at forbedre miljøet, naturen og biodiversiteten i Lillebælt. Det har en direkte relation til verdensmål 14 - Livet i havet, og relaterer sig også til mål 11 - Bæredygtige byer og lokalsamfund samt mål 17 - Partnerskaber for handling.
Beslutning
Godkendt.
John Kruse og Ulla Sørensen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Indstilles til godkendelse.
Igangsætning af Rigere natur I Lillebælt afventer til efter sommerferien.
Bilag
252. Evaluering af Whistleblowerordning
Sagsnummer: 2022-017234
Sagsbehandler: Mikkel Nygaard Nielsen
Præsentation
17. december 2021 blev kommunens Whistleblowerordning indført. Byrådet evaluerer ordningen.
Forvaltningen foreslår
- At Whistleblowerordningen bliver gjort varig og fortsætter med Bech-Bruun som ekstern leverandør et år yderligere,
- at der bliver afsat finansiering til ordningen,
- at den fremadrettede sammensætning af den interne Whistleblower-enhed udgøres af Løn og Økonomichefen, HR- og sekretariatschefen og en medarbejder fra Personaljura, og
- at samarbejdet med Bech-Bruun bliver evalueret om 1 år.
Sagsbeskrivelse
Byrådet godkendte i september 2021 ordningen for kommunens Whistleblowerenhed.
Forslaget til ordningen var udarbejdet i samarbejde med Hovedudvalget. Ordningen har følgende hovedindhold:
- Ansatte, leverandører og andre med en arbejdsmæssig tilknytning til Middelfart Kommune kan whistleblowe
- Alene forhold af reel samfundsinteresse er omfattet af ordningen
- Der kan whistleblowes anonymt via særlig internet portal
- Indberetning sker til Bech-Bruun, som ekstern leverandør, der screener disse
- Kultur- og Stabschefen leder Middelfart Kommunes interne Whistleblower-enhed og afgør ud fra sagens kompleksitet og karakter om denne kan behandles internt i kommunen eller skal behandles af den eksterne leverandør
- En gang årligt offentliggøres oplysninger om den generelle aktivitet i ordningen på kommunens hjemmeside
Ordningen uddybes i vedlagte bilag.
I perioden 17. december 2021 til 31. december 2022 er der modtaget 4 sager, som alle er blevet afvist ved den indledende screening af Bech-Bruun, da de falder udenfor ordningen.
I forbindelse med etableringen af Whistleblowerordningen den 17. december 2021, blev der efter forudgående samarbejde med Hovedudvalget, kommunikeret på kommunens hjemmeside og intranet om ordningen. Kommunikationen kan ses i vedlagte bilag.
Der blev samtidig kommunikeret ud omkring ordningen i LederNYT, Nyhedsbrev om Arbejdsmiljø og i mail til kommunens TR. Herudover blev der udarbejdet slides til lederne, som de kunne anvende i dialogen med medarbejderne, AMiR og TR, ligesom alle nye ledere bliver introduceret til ordningen i forbindelse med kommunens introduktionsprogram for nye ledere.
De 4 sager, der er modtaget, blev modtaget i juni, september og december 2022, dvs. mere end et halvt år efter der blev kommunikeret omkring ordningen.
Som det fremgår af kommunikationen har det været vigtigt, at whistleblowerordningen kan være med til at sikre trygge rammer for, at ansatte samt andre personer med en arbejdsmæssig tilknytning til Middelfart Kommune kan ytre sig om kritisable forhold i Middelfart Kommune uden at frygte for negative konsekvenser. Det har samtidig været vigtigt, at whistleblowerordningen ses som et supplement til den direkte og daglige kommunikation på arbejdspladsen og det almindelige arbejdsmiljø-, ledelses- og tillidsmandssystem, som også fremadrettet vil være det primære samarbejds- og dialogforum.
Whistleblowerenheden har bestået af Kultur- og Stabschefen, HR- og Arbejdsmiljøchefen og en medarbejder fra Personalejura. Pr. 16. marts 2023 er der sket er organisationsforandring i Staben. Det foreslås, at Whistleblower-enheden fremadrettet skal bestå af Løn og Økonomichefen, HR- og sekretariatschefen og en medarbejder fra Personaljura.
Hovedudvalget har på deres møde den 28. marts 2023 evalueret ordningen. Hovedudvalget anbefaler, at nødvendigheden af samarbejdet med Bech-Bruun vurderes om 1 år set i lyset af antallet af sager og sagernes kompleksitet.
Økonomi
- Såfremt den nuværende ordning fastholdes, forventes de faste driftsomkostninger at ligge på 31.800 kr. Omkostningerne vedrører drift af system samt salær til ekstern leverandør.
- Variable omkostninger – afhængig af antal hændelser / konkrete sager fra whistleblowere. Timeprisen forventes at være 2.200 kr. afhængig af kompleksitet.
Høring
Ingen høring da kommunen ikke er forpligtiget.
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger
Beslutning
Godkendt.
John Kruse og Ulla Sørensen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Bilag
253. Endelig lokalplan nr. 210, for bevaring og styret udvikling af kulturmiljøer i Strib og forslag til tillæg nr. 10, til Kommuneplan 2021 – 2033
Sagsnummer: 2023-005551
Sagsbehandler: Maja Grundtvig-Bonnevie
Præsentation
Byrådet vedtog den 7. november, 2022 at sende forslag til kommuneplantillæg nr. 10 og forslag til lokalplan nr. 210, for et boligområde i Strib, i 10 ugers offentlig høring.
Planforslagene har til formål at danne det planmæssige grundlag for bevaring og styret udvikling af kulturmiljøer, beliggende i udvalgte kvarterer i den ældste del af Strib.
Desuden er formålet at understøtte og fastholde kvarterernes karakteristika, der tilsammen udgør et bevaringsværdigt kulturmiljø. Herudover at fastholde den eksisterende anvendelse som boligområde, og Vestergades rolle som byens samlingspunkt for handel og byliv. Planenerne skal samtidig sikre plads til udvikling.
Planforslagene fremlægges med henblik på endelig vedtagelse.
Høringssvar indkommet i offentlig høring samt forvaltningens vurdering og forslag til besvarelse af disse høringssvar fremgår i bilag: "HVIDBOG - offentlig høring vedr. forslag til tillæg nr. 10 og forslag til lokalplan nr. 210 ”for bevaring og styret udvikling af kulturmiljøer i Strib
Forvaltningen foreslår
- At forslag til tillæg nr. 10 godkendes og vedtages endeligt.
- At forslag til lokalplan, nr. 210 godkendes og vedtages endeligt.
- At forslag til besvarelser af høringssvar, indkommet i høring som beskrevet i hvidbog, godkendes.
Sagsbeskrivelse
Baggrund
Lokalplanen er udarbejdet med afsæt i lokale beboeres ønske om at bevare kvaliteter og værdier i det kulturhistoriske udtryk for gl. Strib. På den baggrund vedtog Økonomiudvalget den 16. juni 2020 at igangsætte en lokalplanproces og den 25. august 2020 vedtog Økonomiudvalget og Teknisk Udvalg en proces, hvor borgere også blev involveret i udarbejdelsen af lokalplanen.
Lokalplanens formål er at sikre de bærende elementer i Gl. Strib som grøn haveby. Områdets kvaliteter er båret af en stor samling fritliggende huse med arkitektoniske kvaliteter. Der er mange huse, som er helt særegne for sin tid og derfor er de udpeget som bevaringsværdige. Havebyen er kendetegnet af et gennemgående grønt udtryk, der består af vejtræer, grønne rabatter og transparens mellem havens og gaden rum. Derfor medtager lokalplanen både bestemmelser for ny bebyggelse, bevaringsværdige huse, husets udtryk til gaden og gadens inventar.
Kort med lokalplanens afgrænsning og delområder.
Bevaring af karakteristika i havebyen.
For at bevare en åben haveby-struktur, må den matrikulære struktur ikke ændres. Boliger må være i maximalt 2 etager og op til 8,5 m. med en bebyggelsesprocent op til 30%. Undtagen er, når der ved nyopført bebyggelse er nabobygninger med en højde, der overstiger 8,5 m. På disse grunde kan der gives tilladelse til en højere bygningshøjde, der tilpasser sig husrækken, sådan at husrækken i gadebilledet fremstår harmonisk.
I Vestergades nordlige del, som er bydelens handelsområde og har en tættere og mere varieret bebyggelse, er bebyggelsesprocenten på 40%. Variationen i boligtyper fastholdes og derfor kan der opføres boliger, både som enkeltstående villaer i form af åben-lav, rækkehusbebyggelse som tæt-lav, dobbelthuse, rækkkehuse og etageboliger.
Havebyen er karakteriseret ved åbenhed mellem gaden og havens rum, og fremstår med åbne forhaver langs gaden, som typisk har lav hæk eller stakit. Derfor sikres det harmoniske billede af forhaverne ved, at ny bebyggelse skal opføres i en afstand fra vejskel, som følger husrækken, Afstandene varierer mellem 4,5, 6 og 10 m. i de forskellige delområder. Åbenhed og et aktivt gadeliv sikres også ved at hække ikke må overstige 1,20 m.
Havebyens boliger har et åbent udtryk på den facade, der vender ud mod gaden, de har typisk flere arkitektoniske detaljer og en dominans af vinduer og døre. Dette karakteristika sikres i forslaget til lokalplanen idet der stilles krav om, at facaden mod gaden, udføres som en åben facade, hvor vinduespartier og døre mindst skal udgøre 25 % af facadens areal.
Lokalplanen er i tråd med Middelfart Kommunes arkitektur politik ved at:
- Planlægning har fokus på helheder og kvaliteter, i området.
- Planen fastsætter principper som bevarer og udvikler den fysiske kulturarv, og
- Planlægning har indeholdt dialog og involvering.
Forslag til kommuneplantillæg nr. 10 til Kommuneplan 2021- 2033
Formålet tillægget, er at danne det planmæssige grundlag for lokalplan nr. 210.
Derfor tilpasses afgrænsningerne til lokalplanen, sådan at der bliver en ramme til boligområderne, og en ramme til det område, hvor der både kan være boliger, butikker og erhverv.
Indenfor boligområdet tilføjes muligheden for at anvende området til etageboliger. Dette indskrænkes dog i lokalplan tre delområder, hvor der dels er flere store villaer, og derudover udgår anvendelsen til tæt/lav og det maximale etageantal reguleres ikke, da bygningshøjden reguleres ved en maximal højde.
For at tilpasse ny bebyggelse til eksisterende bygningshøjder i gaden, giver lokalplanen mulighed for at bygningshøjden tilpasses højden på husrækken, ved huludfyldning.
Indenfor lokalplanafgrænsningen justeres derfor den maximale højde fra 8.5 til 14.
Indenfor boligområdet tilføjes muligheden for at anvende området til etageboliger. Dette indskrænkes dog i lokalplanen til delområde ved Nørreallé, hvor der er flere større villaer, og delområde i handelsgaden, hvor karakteren er bymæssig. Derudover udgår anvendelsen til tæt/lav og det maximale etageantal reguleres ikke, men bygningshøjden reguleres ved en maximal højde.
For at tilpasse ny bebyggelse til eksisterende bygningshøjder i gaden, giver lokalplanen mulighed for at bygningshøjden tilpasses højden på husrækken, ved huludfyldning.
Indenfor lokalplanafgrænsningen justeres derfor den maximale højde fra 8.5 til 14 m.
Et andet formål er at justere afgrænsningen af lokalcenter i Strib, således at de fremtidige muligheder for detailhandel kan ske inden for nordlige del af Vestergade. Formålet er at optimere synergieffekten ved at samle udvalgsvarebutikkerne der hvor koncentrationen er i dag, så der opnås et attraktivt handelsgademiljø.
Forslag til ændringer i lokalplanforslag 210
Forvaltningen har som en del af planprocessen forholdt sig til alle indkomne høringssvar De væsentligste temaer er følgende:
Områdets anvendelse Det ønskes at der skal være mulighed for erhverv med flere ansatte i boligområderne, og det fremføres at det er muligt i dag. Forvaltningen orienterer om at det, med nuværende plangrundlag, ikke er muligt at drive erhverv med flere ansatte i boligområder, men udelukkende når den drives af ejer af ejendommen.
Områdeafgrænsning: Der foreslås en udvidelse af lokalplanområdet, dels at inkludere Nørre Allé frem mod Gl. Slotsvej, og dels at medtage flere ejendomme ved og bagved Rolighedsvej.Forvaltningen vurderer, at afgrænsningen af planforslaget rummer et sammenhængende, arkitektonisk kulturmiljø, der kendetegner havebyen i Strib.
Udstykning: Det ønskes at bestemmelser for udstykninger udelades.Forvaltningen vurderer, at eksisterende udstykning skal fastholdes for at understøtte lokalplanens formål om at sikre luft mellem husene i området.
Veje, stier og parkering: Det ønskes bredden på overkørsler kan udvides. Forvaltningen indstiller at overkørslens bredde kan være op til 3.5 og op til 5 m ved ejendomme der har et større areal ud mod gaden.
Bebyggelsens omfang og placering: I nogle høringssvar fremføres at bebyggelsesprocenten bør reduceres til 25 eller 10 %
Forvaltningen vurderer at ejere i området, skal have den samme råderet som der gives i andre boligområder, og anbefaler derfor at bebyggelsesprocent på 30 fastholdes.
Bebyggelsens ydre fremtræden: Det ønskes at tage må fremstå sorte, og at tage på sekundær bebyggelse, gavl- og tagkviste må være flade, og der spørges om drivhuse er tilladt.
Forvaltningen vurderer at det overordnede udtryk af tagformer skal fastholdes. Derfor bør det fastholdes at flade tag, tage med énsidig hældning og forskudte ikke tillades. Dette er bortset fra sekundær bebyggelse som garager, carporte, redskabsskure og lign. hvor flade tage er tilladt.
Det indstilles at præcisere bestemmelser ang. udformning af drivhuse, hvilket medfører forslag til ændringer for tage på sekundær bebyggelse.
Ubebyggede arealer og beplantning: Det fremføres at hæk ønskes højere end 1,20 meter, og der spørges til definitionen af stiernes bredde.
Forvaltningen vurderer at Strib haveby, understøttes af grønne gaderum med lave hække og at bestemmelsen bør fastholdes.
Forvaltningen indstiller at, bredden på stierne bør justeres, sådan at de tilpasset eksisterende bredder. Derfor indstilles til ændringssforslag nedenfor.
Høringen giver anledning til at forvaltningen indstiller, at der foretages ændringer i lokalplanforslaget, som fremstillet i hvidbog: "FORSLAG TIL LOKALPLAN NR. 210 FORSLAG TIL KOMMUNEPLANTILLÆG NR. 10, FOR BEVARING OG STYRET UDVIKLING I EN DEL AF STRIB.”
Økonomi
Ingen
Høring
I høringsperioden er der indkommet 11 høringssvar, hvoraf to er identiske.
Forvaltningen har gennemgået og vurderet alle indkomne høringssvar. Forvaltningens nedenstående vurdering er med afsæt i de planforslag, der har været i offentlig høring. Se Bilag: "HVIDBOG offentlig høring vedr. forslag til tillæg nr. nr. 10, til Kommuneplan 2021- 2033 og Lokalplan nr. 210, for bevaring og styret udvikling af kulturmiljøer i Strib.
Klima & bæredygtighed
Ved at have fokus på at bevare havebyens grønne elementer, som vejtræer og rabatter, sikres at der fortsat er mulighed for biodiversitet i området.
Desuden er der mange huse som skal bevares, hvilket giver mindre klimabelastning end nyt byggeri vil medføre.
Beslutning
Godkendt.
John Kruse og Ulla Sørensen deltog ikke i sagens behandling (afbud).
Behandlingsplan
Indstilles til godkendelse.
Et mindretal ønsker en højere hækhøjde end 1.20 m (Allan Buch og Lasse Schmücker).
Et mindretal (Allan Buch) ønsker ikke den foreslåede begrænsning af bycentrum.
Bilag
254. Endelig vedtagelse af forslag til lokalplan nr. 214 og kommuneplantillæg nr. 11 For Kabelbyen og Turbinehallen
Sagsnummer: 2023-005339
Sagsbehandler: Kathrine Bruvik Kristensen
Præsentation
Byrådet vedtog på deres møde den 9. januar 2023, at sende forslag til tillæg nr. 11 til Kommuneplan 2021-2033 og forslag til lokalplan nr. 214 ’ For Kabelbyen og Turbinehallen’ i 8 ugers offentlig høring. Planerne giver mulighed for at den østlige del af Trafikhavnen kan udvikles til et nyt attraktivt blandet byområde med kontorerhverv og boliger.
Planforslagene fremlægges med henblik på endelig vedtagelse.
De indkomne høringssvar samt forvaltningens vurdering og forslag til besvarelse fremgår af hvidbogen, vedhæftet som bilag.
Forvaltningen foreslår
- At kommuneplantillæg nr. 11 vedtages endeligt
- At Lokalplan nr. 214 vedtages endeligt med tilretninger som foreslået og anført i sagsbeskrivelsen.
- At miljøvurderingen af planforslag for Kabelbyen og Turbinehallen vedtages endeligt
- At forslag til besvarelser af høringssvar indkommet i offentlig høring, som beskrevet i hvidbog, godkendes.
Sagsbeskrivelse
Planerne er udarbejdet på baggrund af et konkret ønske om at udvikle et nyt attraktivt blandet byområde, på en del af trafikhavnen i Middelfart.